REKLAMA

Jakich zmian w systemie edukacji potrzebujemy, by przyjąć osoby z uciekające przed wojną z Ukrainy?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-06-26 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:11 min.
Udostępnij:

Gościem był Przemysława Iwańczyka dr Jędrzej Witkowski - prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dr Andrzej Witkowski prezes centrum edukacji Obywatelskiej dzień dobry kłaniam się panu dzień dobry witam serdecznie dziś mówić będziemy o tym jakich zmian w systemie edukacji potrzeba przyjmować osoby, które uciekają przed wojną w Ukrainę właśnie ci uciekają czy u uciekli ludzie, którzy mieli to zrobić, bo to jest dość dość istotne i w jakim stopniu sobie z tym poradziliśmy, bo to jest proces to nie jest coś co nastąpi za tydzień 2 lub od września, kiedy rozpocznie Rozwiń » się nowy rok szkolny tak jak najbardziej tutaj wydaje się, że wyzwaniem stają się, że jest to, że mamy cały szereg niewiadomych nie wiemy czy wszystkie osoby, które uciekają już oczywiście z Ukrainą uciekły czy powinniśmy spodziewać się raczej powrotów w kierunku Ukrainy czy czy wręcz przeciwnie kolejnych osób, które będą przekraczały granice tutaj polsko-ukraińską w naszym kierunku te liczby są ogromne liczby się wahają, ale i nim wiemy na razie tyle na pewno, że mniej więcej 1 100 000 ludzi zarejestrowało się, chyba że PSL prawdopodobnie osób narodowości ukraińskiej w Polsce znacznie więcej na razie wstanie mamy 150 000 młodych ludzi w systemie szkolnym wraz z przedszkolami to jest prawie 200 000 dzieci młodzieży i nie ma oczywiście 1 odpowiedzi na pytanie sobie poradziliśmy rocznie te odpowiedzi jest tam 200 000 nie wszystkim ta edukacja w Polskim systemie służyła, ale dla wielu dzieciaków to było bardzo ważny element powrotu do takich codziennych Ruten powrotu do jakieś poczucie wspólnoty teraz z rówieśnikami, więc myślę, że sam fakt tego, że udało nam się w tym krótkim dwu trzymiesięcznym okresie zapisać do polskiego systemu edukacji i 200 000 dzieciaków to jest duży sukces pamiętamy, że mówił też minister Czarnek 540 000 dzieciaków uczy się czy formalnie w systemie ukraińskim w tzw. oralnie i to jest wyzwanie największej chodzi o przyszły rok szkolny, bo nie wiemy czy te osoby, czyli rodzice podjął decyzję o tym, żeby one chodziły do polskiego systemu edukacji czy też zdecydują się na pozostanie na kolejny rok w systemie edukacji zdalnej ukraińskiej nam się, że jak na razie ta reakcja polskiej systemu ne była władać dobra do tej pory na pewno można było zrobić więcej zawsze trzeba, więc taki kryzys w sytuacjach, ale to była tutaj nie możemy mówić o jakieś porażki na pewno porządzić jak modelowo powinno wyglądać nie my ruszymy z pomocą to najpierw powinniśmy poznać potrzeby czy, jakim etapie my jesteśmy jeśli chodzi o dostrzeganie też ewidencjonowanie tych potrzeb ukraińskich dzieci, którzy uciekli wraz z najczęściej matkami babciami z Ukrainy to jest trochę bardziej skomplikowane, bo rzeczywiście w takiej statyczne sytuacji nazwalibyśmy takim systemie analiza potrzeb i potem taka refleksja jak na te potrzeby możemy odpowiedzieć ma tutaj te potrzeby dynamicznie się zmieniają i też mamy taką świadomość, że nie wszyscy są świadomi jak potrafią sformułować na razie jeszcze swoje potrzeby jak i pierwsza przyjechał do Polski to prawie wszyscy mówili przyjechaliśmy na 34 tygodnie przyjechaliśmy na miesiąc 2 miesiące wracamy większość z nich nadal jest w Polsce, więc tutaj bardzo trudno w granicach tej instancji, że zapytano potrzeby i opracujemy modelowe rozwiązanie dlatego w raporcie i gościnna Polska 2022 plus piszemy o 5 różnych możliwościach zapewnienia młodym ludziom z Ukrainy dostępu do edukacji te są zarówno formy włączenia ich Polski system jak i pozostałych po pozostawienia ich w systemie ukraińskim oraz różne formy łączenia tych tych 2 systemów, bo z uwagi na tak dużą skalę tego zjawiska oraz tak zróżnicowane potrzeby i planie uchodźców do Polski dotarł dotarli nie ma tego 1 modelowego rozwiązania, więc nad modelem proponujemy model zróżnicowany no dobrze tylko, że w ślad za tym co pan mówi to nawet najcięższego polityczne głowy myśl o strategiach bądź też ludzi, którzy zajmują się tym naukowo nie są w stanie powiedzieć jak długo ta wojna potrwa, kiedy ci, którzy przed wojną uciekają wrócą pytanie do czego mają wracać to dodatkowo komplikuje komplikuje sprawę ale, żebyśmy mówili samych komplikacja będziemy mówić o tym co co dobrego się wydarzył się tak, ale oczywiście starzy nie możemy siedzieć z założonymi rękoma i powiedzieć zajmiemy się tym jak się skończy wojna albo czekają nas, że wojna się skończy zobaczymy, kto zostanie to wróci mówimy o tym, że każda z tych, że dzieciaki muszą mieć dostęp do jakiejś edukacji już teraz w różnych formach, bo my w naszym systemie polskiej dotychczas istniały 2 opcje, czyli oddział przygotowawczy albo włączenie do regularnej klasy te 2 opcje są dobre to są 2 dobre rozwiązania które, ale jest lepsze proszę wybaczyć chodzą panu słowo, ale myślę, że można w bazie doświadczeń kilkutygodniowych wielotygodniowych można już określić bard z bardzo dużej skali, które staram się mierzymy wydaje nam się, że oddział przy trakcie dla dużej części uczniów jest lepszy dlatego, że to są często uczniowie, którzy na nie mówią w ogóle w języku polskim AAA jest tak duża znaczna liczba, że i łączenie wszystkich regularnych klas spowodowało duże zadłużenie też w procesie edukacyjnym pozostałych uczniów i zresztą ministerstwo też o tym mówiło lecz, preferując oddziały przygotowawcze jako taką domyślną formą integracji niestety to akurat nie sprawdziło, bo tych danych którymi, które ministerstwo udostępnia wynika, że tylko trzeci uczeń nawet mniej 27% uczniów, którzy w Polskim systemie edukacji są są właśnie w oddziałach przygotowawczych pozostali trafili do regularnych klas proszę powiedzieć jeszcze też na bazie doświadczeń, o których możecie państwo mówić dzielić się też z innymi krajami jako to ten kraj no pierwszy niemal frontowy czy inne państwa, które też przyjmowały gości z Ukrainy mają tego typu nie chcę mieć problemy, ale próbują nas Polaków zapytać jak wy zrobiliście, żebyśmy zrobili to tak samo skutecznie albo lepiej tutaj Polska ma największe doświadczenie, ale ona, bo ogromny, bo mamy największą liczbę uchodźców oczywiście natomiast one relatywnie najświeższe te kraje dalej w zachodniej Europie, które przyjęły znacznie mniejszą liczbę uchodźców pamiętajmy, że one z kolei mają swoje własne doświadczenia z internowania uchodźców imigrantów między nimi też Polski wcześniej, ale znowu bardzo trudno z pewnością sytuacja jak kilka dni temu wróciłem z Grecji i zmian tam nauczycielami i dyrektorami szkół kreski, które przyjmowały uchodźców, którzy dotarli do Europy 201516 siedemnastym roku, ale nawet ze wszelkimi porównaniami trzeba trzeba bardzo ostrożnie postępować, bo i bliskość kulturowa albo właśnie dystans kulturowy pomiędzy społeczeństwem przyjmującym, a migrantami te kluczowe znaczenie w naszym wypadku jest relatywna rady nie inny mały dystans kulturowy daje bardzo podobny język podobna kultura jest w tym dzieciom ukraińskiej w Polskiej szkole sytuację niż mieszkań dzieciom afgańskim w szkole niemieckiej czy dzieci one syryjskim szkole greckiej, więc tutaj też nie ani te kraje nie mogą czerpać bardzo mocno z naszej z naszych doświadczeń, ale ani my też nie mnie nie możemy 11 przynosić tych praktyk, bo nawet, jeżeli uchodźcy Ukraińcy trafią do Grecji Grecja ma około 30 000 czy 3 tysięcy uchodźców z Ukrainy właśnie to tam ten dystans kontrole między Ukrainą Grecją jest znacznie większe, więc taca z po sprawdza się w Polsce tam nie do końca się sprawdzi, więc musimy też oczywiście bardzo strażnik uczyć się z tych przykładów, ale też nie przenosi 11 mamy minutę chciałbym pana jeszcze zapytać o 1 sprawę czy od września powinniśmy już bogatsze o doświadczenia zmieniać formy od strony formalnej już system, który pozwoliłby nam lepiej przyjmować gości w sensie, że nie jesteśmy takim etapie te rozwiązania sprawdzają trzeba troszeczkę adaptować trzeba wprowadzać takie udoskonalenia, które zapewniają, żeby te dzieciaki mogły się podtrzymać swoją tożsamość narodową, żeby mogły mieć dostęp do wsparcia psychologicznego LCD et Cetera, ale to nie jest moment na reformę tego systemu tak powiedziałem 2 rozwiązania, czyli oddziały regularne oddziały przygotowawcze to są rozwiązania przyjęte w wielu krajach na świecie również w Polsce się sprawdzają potrzebujemy ich udoskonalania stałego z uwagi na skalę, bo były przemyślane nataką skalę jakoś zmierzymy, ale stopniowo poprawia my uzupełniamy na bazie tego, czego dowiadujemy teraz, a nie reformujemy i nie wymyślamy tego odnowa dr Jędrzej Witkowski prezes centrum edukacji Obywatelskiej był z nami dziękuję panu bardzo za rozmowę dziękuję ziemie naszych słuchaczy zapraszam teraz na skrót informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA