REKLAMA

Jakie wątki dominują podczas tegorocznych, wielkich festiwali sztuki - berlińskiego Biennale i Documenta w Kassel?

Andymateria
Data emisji:
2022-06-26 15:00
Audycja:
Czas trwania:
11:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria czerwiec miesiącem atrakcji dla miłośników sztuki w dużym nagromadzeniu wciągamy państwo ze sobą po różnych miejscowościach w Polsce za granicą byłyśmy w Bonn Berlin i Kassel nie może być inaczej na już jest właściwie po dyskusji, bo mówimy o tym z dużym opóźnieniem ale, ale audycje mamy tylko raz w tygodniu, a no właśnie w rozwiązania jednak nie drugiej człowiek nie nie zdąża wszystkim nam, więc właśnie tak 2 imprezy 1 c decyzje dwuletnia w cyklu Rozwiń » dwuletnim druga w cyklu pięcioletnim obie wielkie międzynarodowe i obie odwrócone od perspektywy euroatlantyckiej Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM antymateria program o sztuce w radiu TOK FM ta perspektywa została już naszkicowane Wenecji, ale niekonsekwentnie postkolonialne tak naprawdę kolonialny teraz werbli proszek z znacznie dalej, bo kurator tej edycji kadr partia artysta zresztą tej edycji Biennale zadaje pytanie co przyjdzie po dekolonizacji, ale tym myśleniu, czyli dekolonizacji mamy za sobą jak gdyby już i teraz stawiamy krok naprzód nie tylko przestajemy myśleć kategoriami kolonialnymi, ale musimy zacząć refleksję nad tym trzymamy teraz do czynienia ten bardzo ciekawe, bo zawsze czujny w tych sprawach dlatego, że to jest mieszkający w Berlinie Francuz algierskich korzeniach i on był od dawna uwrażliwianie na politykę wielkich mocarstw wobec państw kolonialnych i jak zaprosiłam w roku 2004 na międzynarodowej wystawy w Belgradzie, które się nazywała kantyny and breakfast to tworzył i c seksparty instalację stolik szklanym blacie ich 2 metalowe ażurowe krzesła anas tym stole 2 filiżanki napełnione ropą naftową i gazet z różnych stron świata pokazujące schwytanego właśnie Saddama Husajna lat, więc tak to było tak punkt i na potem zaczął robić karierę dość szybko zajmował się różnymi sprawami związanymi właśnie w tym pograniczem kolonialną oni pod kolonialnym m.in. zajmował się problemami asymilacji islamskich mniejszości w Europie oraz historii francuskiej polityki kolonialnej z bardzo też ciekawy temat ram drążył wielokrotnie m.in. 5 lat temu dokument był pokazywany właśnie duży jego teki w aranżacja złożona z wielu obiektów, ale teraz zadaje pytanie dotyczące przyszłości obszarów postkolonialnych w dziedzinie kultury sztuki i pyta jak może zrozumieć dekolonizacji w sztuce, zaczynając od restytucji Rado ba re zrabowanych dóbr po anty kolejny realną kulturę pamięć przecież to nie jest tak, że wszystko, że wracamy do tej samej rzecz, że ludzie byli przez setki lat wyzywani ze swojej tożsamości próbowali się zaadoptować na terenie Francji, ale zostali jednak przy innych krajów zostali jednak oddzieleni i stygmatyzowanie byli są, a swoich krajów, w których to jechali ich rodzice czy dziadkowie czy ktoś, a nie mogą wrócić do tego, czego ich dziadkowie wyjechali prawda, bo tam jest inaczej już dzisiaj tamta kultura też została przemieniona przez no umówmy się euroatlantyckie wartość teraz to pytanie trąca daje z bardzo ciekawe osoby dobrał zespół złożony z samych kobiet, z których tylko 1 pracuje w Berlinie na stałe pozostały w Wietnamie Senegalu Stanów Libanu, a i, aby też ciekawe miejsce ekspozycji ma nie tylko jak zwykle koncertem przełóż trasę i Hamburger Bahnhof, który tym razem mógłby zajęty przez Biennale, bo nie zawsze tak jest ale, żeby też rację nawisem trasa, która była ulicą no rządów, lecz listów tam były te wszystkie najważniejsze ministerstwa i tam był niedaleko bunkier Hitlera teraz tu mamy tę pamięć do pokazuje Niemcom ich pamięć też UE to jest tam niby dawniejszej pamięć nowsze pamięci mieści się w kompleksie już decyzji w weekendy, Ergo w dzielnicy Lichtenberg i tam też jest wystawa nie będziemy się rozwodzić nad tym co tam jest by już państwo na pewno przeczytaliście sprawozdania we wszystkich gazetach szczególnie w wirtualnych tylko zwracamy uwagę na ten ID, która przyświeca temu Biennale, a mówię to w kontekście dokument no właśnie, które też daleko sięga, które poszły jeszcze dalej, bo dokumenty zostały powstały po to, żeby dowartościować kulturalnie koniec Niemiec zachodnich prawda, bo to autem jechały do Kassel już nie były zdalnych jest, a teraz jedzie dalej z wyciągną z tego wnioski samej ich idei miasta Kassel jej to jego tożsamości jego historii udał pierwsze dokumenty bardzo nawiązywały do klasy żyć w sztuki od romantyzmu myślenia o źródle kultury europejskiej mieszczącej się w Grecji na to wstęp 25 lat temu Szymczyk zrobił dokument w Atenach, które etc poza postawił w dialogu z Kassel, a teraz nagle mamy pełną atrofii pojęć, bo jest zbiorowy kurator zostałem nim Ruan grupa indonezyjskich artystów aktywistów Ruan grupa jest nie przetłumaczy silnym pojęcie podobnie jak wiele innych pojęć z tamtego obszaru, które nie mają odpowiedników więzy kach międzynarodowych takich jak angielski francuski na klasycznych euroatlantyckich zna obu dlatego wydano specjalny słownik, który tłumaczy z grubsza, o co chodzi jak się mówi ten za słowa albo inny tytuł cały wystawy to rum, bo ludziom Munk to jest całokształt zdarzeń i aktywności powstających we współpracy kuratorów z artystami to o ten opis całym mieście się w 1 pojęciu Lombok w związku z tym i nacisk położony na język w katalog jest formą jest specjalny jeszcze do tego dodatek w drukowany, który mówi o miejscach, z których pochodzą zaproszeni artyści i miejsca te określane są wedle stref czasowych czy, które mają swoje specjalne określenia czy nazwy jest czas środkowoeuropejski wschodnioeuropejskiej zachodnioeuropejski, ale jest też czas chiński australijski indyjski wydzielony czas Bagdadu Sahary zachodniej Tajwanu, a więc wszystko zostało odwrócone w całym porządek został dotychczasowy przy pomocy, którego się porozumiewamy do czego się przyzwyczailiśmy postawiony na głowie i teraz musimy przyjąć zupełnie inną optykę, żeby próbować zrozumieć co się tam w tym Kassel dzieje, a pośrednio, żeby się też my też idzie w sztuce, a tych regionów, bo ja nie zamieni 1 nazwiska za artystów, którzy tam są pokazani może jednak już będę się nad tym pochylać i w związku z tym czeka nas lub mógł tworzony przez ruch grupę, a pan Jan i uwielbiam sztukę pani Janda to nas zawsze zaskakuje w pewna nie nudzimy się to mnie pociesza pani Anno, ponieważ ja mnie czasami ręce opadają, że zdały się muszę czegoś nowego nauczyć cechy w tym tak rzeczywiście to jest powód do do ubolewania, ale umówmy się, że to jest bardzo przyjemna nauka dokumentów w Kassel jedna z najważniejszych imprez sztuki współczesnej przez 100 dni już tutaj kawałek od gry niż zostały ranne państwo macie 2 wystawy do oglądania spokojniej tak rekomendujemy tę wystawę na niemieckie ziemie nie odzyskany, a w każdym razie nie przez nas odzyskane zamilkła nie będę już nic mówić to prostu może nie wchodźmy Leszczyński teren ziem utraconych odzyskanych w kontekście tego co się dzieje Ukrainy Krym Donbas, gdyż będę też pani Janda w końcu na tym tę audycję i pożegnajmy się z państwem do następnej niedzieli na godzinę 15 zapraszamy państwa będziemy wyczerpał już zupełnie innym nie wiem czy pani zauważyła, ale znów powiedziała pani do mnie pani Anny do powiedziałem pani Janda tak mi się wydaje niech pani Anna powiedziałam, ale możemy komplet problemy z dykcją ostatnio w morze ze szczekającym nie gatunek rozdwojenia jaźni do usłyszenia za tydzień po piętnastej Anda Rottenberg Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA