REKLAMA

Jak dzięki węglikowi krzemu taniej i bardziej ekologicznie dojeżdżamy do pracy

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2022-06-27 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
22:59 min.
Udostępnij:

Drożejące paliwa i coraz wyższe ceny energii elektrycznej, ale także potrzeba zadbania o środowisko to wyzwania dla transportu publicznego. Z pomocą przychodzi warszawska firma Medcom, jeden z największych europejskich producentów urządzeń zasilających i napędzających pojazdy wykorzystywane w transporcie publicznym. "W Polsce energię elektryczną pozyskujemy ze źródeł raczej niespecjalnie odnawialnych, w związku z tym im więcej razy tę samą energię przetworzymy, tym mniej spalimy węgla w elektrowniach" - mówi Paweł Choduń, wiceprezes firmy Medcom, w rozmowie z Jarosławem Osowskim z "Gazety Stołecznej". Rozwiń »
Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast. Piszcie do nas w każdej sprawie na listy@wyborcza.pl. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest ósma 10 podcast gazety wyborczej rozmawiamy jak tanie i bardziej ekologicznie, jeżeli do pracy ósma 10 podcast gazety wyborczej dzień dobry przy mikrofonie Jarosław Osowski jestem dziennikarzem gazety stołecznej najczęściej pisze o transporcie i chciałbym zaproponować transport jako temat dzisiejszej rozmowy o ósmej 10 temat bardzo na czasie, bo wielu z nas coraz częściej liczy koszty transportu paliwo drożeje niemal tygodnia na tydzień jeszcze niedawno tankowanie Baku do Rozwiń » pełna kosztowało 250zł teraz już powyżej 300, a może da się dojeżdżać tanie i rozmawiam o tym z moim gościem, który umie pan Paweł Choduń wiceprezes warszawskiej firmy Medcom tym dobrem obręcze dobry państwu Medcom odnosi sukcesy na trudnym rynku nowych technologii wprowadza metody, które pozwalają zmniejszyć zużycie energii w transporcie publicznym proszę na początek opowiedzieć czym się zajmuje pana firma Medcom wbrew być może mylącej nazwie nie ma nic wspólnego z medycyną zajmujemy się energią elektroniką jest to dziedzina wiedzy dotycząca przetwarzania energii elektrycznej i Medcom stronę inżynierską z założoną w Warszawie tutaj mamy siedzibę tutaj jest biuro konstrukcyjne i dział produkcji i zajmujemy się produkcją urządzeń, które zasilają napędzają pojazdy transportu publicznego, jeżeli spojrzy się na autobus elektryczny na dachu będzie biała skrzynia metalowa podobnie na dachu tramwaju znajdziemy szereg szarych skrzyń, w których środku właśnie są układy energii elektroniczne, które przetwarzają energię tą dostarczaną z sieci trakcyjnej bądź środka autobusu baterii i Alej zasilają silniki trakcyjne czy wszystkie układy elektryczne na pojęcie Ren w transporcie publicznym, których miastach jeżdżą państwa urządzenia urządzenia firmy matką w Polsce no można powiedzieć, że nie może we wszystkich pewnie większych miastach są to znaczy, jeżeli chodzi o tramwaje to wszędzie, gdzie jest sieć tramwajowa tam są tramwaje wyposażone w nasze urządzenia w przypadku metra też we wszystkich polskich miastach, w których jest metro Medcom jest obecny oczywiście rynek autobusów elektrycznych jest dużo bardziej rozproszone, więc tutaj pewnie nie pokuszę się o to, żeby powiedzieć, że we wszystkich miastach, gdzie są elektryki jesteśmy, ale rzeczywiście w jesteśmy obecnie w wielu miejscach jeszcze trzecim rodzajem takiego transportu Miejskiego, który Warszawy już jest zapomniany są trolejbusy są jeszcze 3 miasta w Polsce, które korzystają z komunikacji trolejbusowej pomni my Gdynia Tychy Lublin i tam też oczywiście rodzica może pozazdrościć może pozazdrościć no nie tak dawno temu linia do Piaseczna było zlikwidowana, więc z a kto wie może jeszcze kiedyś jakieś plany rewitalizacji jak może być przewaga trolejbusów dzisiejszych czasach nad innymi środkami transportu trolejbus jest nieograniczony, jeżeli chodzi o zasięg to znaczy, jeżeli mamy sieć trakcyjną rozbudowano w mieście Reno nie jesteśmy ograniczeni tym autobusy elektryczne po prostu bateria łączą się skończy trolejbus może jeździć wszędzie i dopóki jest podłączone do sieci trakcyjnej jego zasięg jest nieograniczony, a najnowsze generacje trolejbusów, które są od kilku lat już w zasadzie standardem jest dodatkowo wyposażona w baterię, więc jest to takie połączenie trolejbusu autobusu elektrycznego i w wielu miastach zamiast rozbudowywać sieć trakcji trolejbusowej na końcu aktualnego odcinka trakcji trolejbusy rzuca tzw. szelki i jedzie dalej z baterii w ten sposób można zarówno ominąć jakieś roboty drogowe ominąć chwilowe wyłączenia odcinka atrakcyjnego jak np. dojechać do osiedli, które wcześniej nie były podłączone do sieci trakcyjnej no niestety budowa sieci trakcyjnej każdy infrastruktury, która nie jest punktowa jest liniowa jest dosyć kosztowne w związku z tym raczej podejrzewał bym, że będziemy w rozwijać trolejbusy już miejsca, gdzie one są to czy trakcja jest zainstalowana w miejscach, gdzie trakcji nie ma w miastach, które likwidowały sieci trolejbusowe tutaj rzeczywiście przewagę dużą autobusy elektryczne, ponieważ wystarczy punkt ładowania, który jest zlokalizowany w 1 miejscu i można dostać w sposób bardzo elastyczne miasto obsłużyć komunikację autobusową i takie punkty ładowania coraz częściej możemy spotykać na pętlach w Warszawie także w Krakowie przy dworcu głównym, a na czym polega technologia z zastosowaniem węglika krzemu to jest państwa nie jak mecz wynalazek na metoda, którą z powodzeniem zastosowaliście np. dzięki niej tramwaje warszawskie za oszczędzają na zużyciu prądu już nawet 30% w porównaniu ze starszym taborem z tym wynalazkiem to oczywiście przesada jest technologia od wielu lat rozwijana w samych przekształceń Nika ach to przede wszystkim tranzystora, ponieważ tak, żeby obrazowo przedstawić to panu państwu, żebyście państwo zajrzeli do tej naszej skrzyni, która znajduje na dachu to wygląda w środku jak wnętrze komputera tylko wszystko jest oczywiście przeskalowane aktor jest bardzo dużo elektroniki od elektroniki wysokich mocy, czyli taki tranzystory, który w radiu czy komputerze jest wielkości główki od szpilki u nas ma wielkość kostki masła albo jest dwukrotnie jeszcze większe są bardzo duże urządzenia, które spełniają te same funkcje, które ta drobna elektronika, którą użytkujemy na co dzień czy telefonach czy zegarka czy przetwarza jakiś tam sposób energii elektrycznej i już od dłuższego czasu powstawały tranzystory, które zamiast bazować na półprzewodnikach krzemowych bazowały właśnie półprzewodników węglika krzemu i w po kolei w kolejnych, jakby zastosowaniach ta technologia była wdrażana rozpoczęło się od małej elektroniki można znaleźć sterowniki do pralek w technologii węglika krzemu już od dawien dawna potem zaczęło się rozwijać się w samochodach elektrycznych znawcy rynku tych półprzewodników twierdzą, że właśnie w okolicach 2030 roku upowszechni się to w transporcie publicznym i kolejowym i transporcie miejskim mamy dużo wcześniej zaczęliśmy pracę i rzeczywiście jako jednej z pierwszych na świecie wdrożyliśmy do produkcji seryjnej tę właśnie technologie przetwarzania energii nasze tramwaje w Warszawie czy tak samo w Poznaniu Wrocławiu są wyposażone w takie urządzenia właśnie technologii Węgier czemu podczas gdy światowi potentaci dopiero się chwalą, że są etapie testów i rzeczywiście te wyniki wychodzą pomyślnie i będą dalej rozwijać technologia to jest taka różnica, że jako firma no bądź co bądź w skali globalnej mała i możemy sobie pozwolić na większe ryzyko biznesowe i zastosować nowszą technologię i starać się wyprzedzić rynek jak udało się państwu nawiązać współpracę i wejść w kooperację z firmą Hyundai Rotem, która wygrała duży przetarg na dostawę tramwajów do Warszawy to jest debiut Koreańczycy sami nie mają tramwajów tutaj dla nich było dużym osiągnięciem, żeby wejść na rynek Unii Europejskiej jak udało się nawiązać współpracę faktycznie ten kontrakt dla Chin Dorotę był pierwszym w w Polsce pierwszym w unii europejskiej znaczącym kontraktem bez miejsca pracowaliśmy dużo wcześniej współpracowaliśmy na rynku tureckim tam produkowaliśmy również wyposażenie do tramwajów produkcję handel złotem, więc tam się rozpoczęła nasza współpraca na tym rynku podobnie dostarczaliśmy do pociągów wysokich prędkości, które narodem dostarczył do Tunezji jest to współpraca już była na innych rynkach i naturalną konsekwencją było to, że jeżeli firma wygrywa kontrakt w Polsce to staramy się zrobić wszystko, żebyśmy również tam byli obecni, bo dla nas to jest nie da się ukryć bardzo prestiżowa sprawa dostarczać Warszawy, która jest naszym rów dla firmy rodzinne miastem już mówiliśmy o oszczędnościach, jakie przynosi eksploatacja tych nowych tramwajów i jaka jest przewaga nowego taboru np. szybka kolej miejska oblicza, że jest już w stanie osiągnąć poziom 30% rekuperacji prądu tramwaje potrafią też odzyskiwać energię przy hamowaniu mało tego przekazywać ją innym wagonu w pobliżu jak to się odbywa na szczęście energia elektryczna jest dosyć wdzięcznym można powiedzieć tworzywem w sposób bardzo elastyczne można ją przetwarzać i dzięki zastosowaniu rozwiązań wysoko sprawnych niewiele energii traci po drodze to można porównać do silników spalinowych, które bardzo w efektywne silniki spalinowe mają sprawność rzędu 50%, a przetwarzanie energii, którą w pojeździe elektrycznym możemy zastosować są między 9099 proc w zależności od, w którym układzie mówimy, więc są bardzo niewielkie straty no jest to bardzo ekologiczna forma z zasilania plaż po prostu tej energii tracimy to jest najważniejsze nie sposób zapomnieć o tym, że mimo wszystko w Polsce energię elektryczną pozyskujemy raczej ze źródeł niespecjalnie odnawialnych póki co w związku z tym im więcej razy tę samą energię przed tworzymy tym de facto mniej tego węgla spalimy w elektrowniach, ponieważ po prostu ta sama energia wielokrotnie zostanie wykorzystana i właśnie temu bardzo wdzięcznym przykładem są pojazdy ruchu miejskim trochę mniej być może pojazdy dalekobieżne, ale w ruchu miejskim tam, gdzie mówimy o bardzo dużej ilości cykli rozruchu zatrzymania, bo właśnie efektywność odzyskiwania wyłapywania z powrotem tej energii ponownego przetworzenia jest szalenie ważne, bo taki autobus czy tramwaj zatrzymuje się prawie każdych światłach co chwilę przystanek każdy taki cykl to jest wytraca Energi, która w przypadku pojazdu spalinowego bezpowrotnie znika nagrzanych tarcz hamulcowych w przypadku pojazdu elektrycznego właśnie odzyskujemy tutaj mamy kilka możliwości to, o czym pan wspomniał wcześniej, czyli rekuperacja poprzez oddawanie do sieci to jest technologia już stosowane od wielu lat czy po prostu pojazd tramwaj przykładowo hamując oddaje z powrotem energię do sieci trakcyjnej inny pojazd, który gdzieś tam w okolicy akurat rusza może tę energię wykorzystać nie ma strat są straty straty zarówno na tym przetwarzaniu, jaki na przesyle niestety sieć trakcyjna nie jest bez strasznym sposobem przesyłu nie ma takich sposobów, jakie straty są dlatego jakiś czas temu wdrożyliśmy takie nowe rozwiązanie, czyli pokładowe zasobniki energii, czyli pojazd zamiast oddawać do sieci i czekać aż ktoś inny tę energię odbierze po prostu magazynuje u siebie na pokładzie na dachu są zamontowane zasobniki w technologii, która nazywa Super kondensatora lub ultra one z zatorami są bardzo duże kondensatory, które w błyskawicznie mogą przyjąć dużą energię co jest najważniejsze po prostu proces hamowania trwa bardzo krótko im więcej energii przyjmiemy w tym krótkim czasie mnie się zmarnuje i potem z powrotem ją sobie odzyskujemy przy następnym rozruchu i m.in. właśnie z tego wynika to energooszczędność tych nowych tramwajów warszawskich, które rzeczywiście bardzo niewielkim stopniu to Energa jest bezpowrotnie tracona w dużym stopniu jest całkowicie odzyskana wykorzystano ponownie potrafi magazynować na swoim pokładzie każdy tramwaj natomiast jeśli chodzi o autobusy dowiadujemy się, że bardzo drożejące paliwa odbijają się na kosztach eksploatacji szczególnie gaz teraz np. prezes miejskich zakładów autobusowych w Warszawie powiedział, że stawiają na zakupy autobusów elektrycznych jak pan widzi przyszłość tej wymiany taborów w Polsce jeśli chodzi o zakłady komunikacyjne w miastach myślę, że w przypadku autobusów dużo szybciej dojdzie do wymiany w przypadku tramwajów chociażby ze względu na to, że cykl życia tramwaju znacznie dłuższy niż tych życia autobusu tramwaje są przewidziane na okres eksploatacji ponad 30 lat związku z tym dopóki są dobrym stanie technicznym to ta rotacja taboru nie będzie tak szybko oczyszczono postępuje w jakimś stopniu ograniczona właśnie tym, że my cały czas są dobre nie ma sensu ich wymieniać w przypadku autobusów z życia autobusy znacznie krótszy mówimy pewnie jakieś 80 latach w przypadku dużych aglomeracji miejskich tutaj myślę, że dużym stopniu bardzo szybko będziemy w stanie dojść do wysokiego udziału floty elektrycznej są takie miasto w Polsce, jakie można np. która jest przykładem takiej komuś ultras elektryfikację innego miasta, ponieważ celem jest całkowite stuprocentowe przejście na 100% floty elektrycznej mieście to się udaje, więc tak na pewno miasto będą powoli przechodziły autobus elektryczny jest w całym cyklu użytkowania tańszy niż autobus diesla właśnie ze względu na ceny paliwa, które w sposób dramatyczny wzrosły, a po drugie, kluczowym czynnikiem jest to, że wszelkie programy unijne promują transport ekologiczne w związku z tym autobusy elektryczne można kupić z wykorzystaniem dotacji za ułamek jego ceny katalogowej autobusy spalinowe już niestety nie są w ten sposób promowane w związku z tym dla miast w ramach ograniczeń budżetowych, których muszą się poruszać oczywistym jest wybór pojazdu, który w dłuższym okresie eksploatacji jest tańsze, a przy okazji bardziej ekologiczne, ale ja też drożeje i trzeba wymieniać baterie nie wiem to ile lat mówi się, że co 8 już nasi szybko zużywają nie będzie miało wpływu będziemy oczywiście wpływ trzeba pamiętać o tym, że technologia baterii też się szybko rozwija znaczy to baterie tanieją nie wiemy, gdzie jeszcze jak to tempo rozwoju będzie wyglądał w przyszłości, ale co nowsze generacje baterii mają dłuższą żywotność są bardziej efektywne, a po drugie, energia elektryczna nie drożeje w tak drastycznym tempie jak paliwa kopalne to jest znaczna różnica między cenami diesla czy benzynę, a cenami energii elektrycznej no i jeszcze kolejny aspekt to jest znowu to, że w ramach przetwarzania energii elektrycznej jest miejsce na dalszy postęp samochodu czy autobusu z silnikiem konwencjonalnym już nie da się w poprawić w znacznym stopniu tak, żeby uzyskać jakieś znaczące oszczędności w przypadku pojazdów elektrycznych cały czas jesteśmy jeszcze na tym etapie rozwoju technologii, kiedy kolejne generacje coraz bardziej oszczędne tak samo jak to technologia węglika krzemu stosujemy w tramwajach stosujemy również w autobusach elektrycznych np. w Warszawie mamy 130 autobusów wyprodukowanych przez Solaris przegubowców, które widać no bardzo często na ulicach są są widoczne one właśnie są również uposażone falowniki w technologii węglika krzemu i tam udało nam się w zależności oczywiście od kierowcy and 1015% ograniczyć zużycie energii samym celowniku co ma wpływ połącz na zasięg bądź na same koszty 15% to jest 2 miesiące jazdy gratis dla przewoźnika rocznie i również na żywotność baterii ponieważ, jeżeli mamy tę samą baterię i mniej ją wykorzystamy w ciągu dnia to się nazywałby stopień rozładowania, jeżeli stopień rozładowania jest niższy to baterie również na dłuższą żywotność podobnie jak w telefonach wszyscy zalecają, żeby nie rozładowywać telefonów do zera, bo się baterii czas życia skrócić tylko starać się trzymać w jakimś tam rozsądnym poziomie naładowania podobnie autobusami, jeżeli ten autobus rozładuje do 30% albo rozbudujemy 10% pojemności to żywotność baterii drastycznie będzie różna to, jeżeli będziemy stosować rzecz w jaki sposób by drożejące paliwa benzyna olej napędowy mogą skłonić kierowców, żeby przesiedli się do transportu publicznego myślę, że to jest kluczowy czynnik, który zachęci kierowców do przesiadki na transport publiczny, dlatego że co wicie subiektywnie wydaje się, że z komunikacji publicznej korzystają ludzie, którzy albo chcą mają przekonania takie, że jest ekologiczne albo ze względu na czas dojazdów tam, gdzie mamy tramwaj czy autobus po buspasie, który się porusza szybciej no ATA grupa niezdecydowanych, którzy tak naprawdę wolą sobie samochodzik swoim postać nawet w korku no ich chyba tylko wyłącznie cena paliwa może przekonać, jeżeli mówimy o bardzo znaczącej zmianie kosztu dojazdu no to rzeczywiście może być to czynnik, który zachęci do przesiadki, zwłaszcza że transport publiczny jest naprawdę wysokim poziomie, jeżeli chodzi o komfort dla pasażerów, więc nie ma takich argumentów poza kosztowych, które jeszcze blokowały przy przesiadkach oczywiście ważna jest też dostępność w miastach mamy duży wybór gorzej niestety to jest już całkiem bliska Warszawę, gdzie ludzie mają często nawet autobusów mówi pan ekologii jak one ważne przy wyborze środka transportu ta świadomość ekologiczna w Polsce myślę, że rośnie, a nie znam dokładnych statystyk, ale podejrzewam, że coraz więcej osób, zwłaszcza pewnie młodych ludzi z dużo większą uwagą podchodzi do tego tematu, wybierając świadomie bardziej ekologiczny sposób przemieszczania się, zwłaszcza umieszcza pan się do studia przyjechał na rowerze może będzie przybywało też rowerów elektrycznych przybywa by już całkowicie abstrahując od naszego tematu w z zawodowego to oczywiście obserwuję rynek rowerów i to co się dzieje to głównie rozwój jest w rowerach elektrycznych, więc rzeczywiście jest gigantyczny Polski jest pomaganie tak ci, którzy może nadal czują się jeszcze na siłach na takie przedstawiają jest drogi będzie tańsze drogi jest zdecydowanie droższy cięższy prawda po części szyi ale, toteż tak by czemu innemu służyć to nie są rowery szosowe wyścigów kolarskich to są bądź rowery do pojazdów bądź nawet rowery tor jazdy po górach Sowich w spektrum jest bardzo szeroki, a jak dojeżdżają pracownicy firmy matkom państwo mają siedzibę blisko stacji warszawskiej kolei dojazdowej dużo osób dojeżdża transportem publicznym dużo na rower sporo osób rzeczywiście mamy szczęście, że od furtki do wjazdu do firmy do peronu mamy 50m oczywiście jest to bardzo blisko znaczna część pracowników, dla których to wkładka jest dobrym sposobem komunikowania dojeżdża pociągiem dojeżdżają również rowerami w niej kilkadziesiąt osób, ale no nie da się ukryć, że mimo wszystko samochody nadal są ważne ze względu na to również mamy sporo pracowników, którzy mieszkają w Warszawie tylko w okolicznych miastach miejscowościach niektórzy dojeżdżają naprawdę również bardzo odległych miejsc dla nich ten samochód jest niestety nadal najbardziej atrakcyjną formą dojazdu ci, którzy dojeżdżają transportem publicznym mogą liczyć na jakieś dofinansowanie do biletów ci, którzy na rowerach na zaplecze na infrastrukturę szatnie prysznica nie prowadzimy żadnych takich programów do finansujących bilety jest tutaj pracownicy sami wybierają formę, jeżeli chodzi o zaplecze dla osób dojeżdżających na rowerach to oczywiście mamy zagwarantowane miejsca postojowe i są i szatnie prysznice wszystko co potrzeba do tego, żeby w sposób świeży i radością przystąpić do pracy, jakie plany ma firma Medcom na najbliższy czas jakieś ciekawe kontrakty mamy sporo różnych ciekawych kontraktów zarówno w Polsce i za granicą, bo skupialiśmy się na rynku polskim my jesteśmy obecnie już teraz na wszystkich kontynentach realizujemy bardzo duże kontrakty w w stanach Zjednoczonych Kanadzie zapowiada się, że to będzie dla nas tam następne bardzo duży rynek z ciekawostek kiedyś naszym największym rynkiem eksportowym była Brazylia też był taki bardzo nietypowy rynek sam metką generował 5% polskiego eksportu do Brazylii w niektórych latach po prostu realizowaliśmy bardzo duży kontrakt z modernizacji metra w Opolu w tym momencie również zaczynamy mocno wchodzić na rynek australijski i na rynki zostać wszystkich krajów europejskich dodatkowo, więc zarówno egzotyczne kierunki, jaki warunki te bliskie nam od Japonii po w Kanadę wszędzie można spotkać trzymajmy, więc kciuki za naszą polską firmą matką, która robi furorę na świecie i dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, widzenia państwa moim gościem był pan Paweł Choduń wiceprezes firmy Medcom, a ja nazywam Jarosław Osowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA