REKLAMA

Sztuka i moda - jakie rezultaty przynosi takie połączenie?

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2022-06-26 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Anna Wacławik-Orpik dziś w wywiadzie pogłębionym spotkanie światów sztuki mody to będzie debata poświęcona modzie w czasach niepokoju wspólnie z moimi rozmówczyni ami zastanawiałyśmy się, jaką w tak trudnej rzeczywistości w jakiej przyszło nam żyć, jaką rolę pełni moda w panelu wzięli udział artystki, które projektują nie tylko ubrania, ale komunikaty i to na bardzo wielu poziomach spotkałyśmy się w składzie artystki sztuk wizualnych Ania Rozwiń » Witkowska i Alicja Karska objęta absolwentki Akademii sztuk pięknych w Gdańsku, czyli duet szare Wrony i projektantka Joanna cha wrót twórczyni marki wrót, która na co dzień współpracuje ze znakomitymi polskimi artystami sztuk wizualnych bardzo różna twórczość w obu przypadkach zachęcam do poszukania w internecie szare Wrony marki ich zwrot to bardzo oryginalny projekt dodam jeszcze, że spotkanie zorganizował wrocławski dom dla kultury OP Enheim niezależne miejsce artystycznego intelektualnego fermentu, które już na dobre zakorzeniła się na mapie sztuki w Polsce zaprasza niewątpliwie ważnym zagadnieniem wydaje nam się rola projektowania rola artysty rola mody jako potencjalnie szeroko niosącego się medium w czasach niepokoju jak filmy Hitchcocka zaczęło się od trzęsienia ziemi jesteśmy po wielu miesiącach zrefundowane przez pandemię rzeczywistości, która nas wyłączyła z oswojone codzienności jesteśmy w trakcie jakiegoś rozwijającego się kryzysu gospodarczego spowodowanego i wojną różnymi innymi globalnymi zjawiskami wojną, która jest tuż za naszą granicą jesteśmy w Polsce na pewno w trakcie bynajmniej niekończącego się kryzysu migracyjnego i to wszystko jeszcze w cieniu zmian klimatu i katastrofy klimatycznej, więc z no sami państwo rozumieją, że faktycznie usiąść rozmawiać tak sobie po prostu projektowaniu byłoby nam trudno natomiast moje gości nie moja rozmówczyni rozmówczynie dzisiaj są osobami, które podchodzą do tematu takie odnoszę wrażenie mam nadzieję, że powiedział tym więcej za chwilę od z odpowiedzialnością i ze świadomością tego co robią, gdyby miała powiedzieć, że projektują ubrania to powiedziałabym na pewno za mało i za słabo jednak chciałabym zacząć po co prawda szare Wrony tworzą jak sobie tutaj układ na potrzeby dzisiejszego spotkania z cyklu zwaną skromnością, a ich BH wśród z pewnym ekscentrycznym rozmachem może nawet trochę dekadencki im to jednak w obu przypadkach chodzi o coś więcej niż po prostu modę i chciałabym zapytać o pobudki, jakie nami kierują projekty powstają, w jakich pobudek ważną działalnością artystyczną projektową wspierają jakieś idee, jakie to są idee biją na powrót ten zwykle bardzo szerokie pytanie i przez wiele lat, starając się ukłuć jakąś taką 1 spójną z wartą na nie odpowiedź doszłam do wniosku, że taką główną pobudką, dla której robi to co robię to jest szukanie silnych emocji i realizacji i materializację swoich wizji oczekiwań marzeń i to, że tworzymy z artystami sztuki współczesnej, że ta moda nie koncentruje się tylko wyłącznie na projektowaniu ubrań mody użytkowej sprawia, że my przy powstawaniu kolekcji nie powstaje tylko ona powstaje cały świat, który razem z artystą i kreujemy wokół tej kolekcji powstają tkaniny, które najpierw projektujemy i przekładamy prace artystów na tkaninę tak, z której dopiero powstają pewne nowe formy, więc tak naprawdę my tak skracającą odpowiedź projektuje po to, by kreować swoje własne światy, w których chce bywać dla nowych doznań nowych spotka nowych przyjaźni nowych konfrontacji poznawania nowych terenów twórczych i to są chyba jakieś takie bardzo proste pobudki, które mną kierują mną a gdy zaspokajać swoje najpierw oczekiwania i i pragnienia potem mam zawsze ochotę podzielić się tym co stworzyliśmy z innymi tak i wtedy wypuszczamy z rąk kolekcję i puszczamy je świat oddajemy w ręce kobiet, które też są tych doznań z wizualnie modową spragnione to samo pytanie do szarych wron Alicja Jania no to my tek troszeczkę mamy inną strategię, chociaż mi się ta forma podawcza udział w bardzo podoba i bardzo dziękuję za to, że tak włączyła się, jakby w takie poszerzyła topole prezentacji sztuki tak naprawdę to uważam Rze Super pomysłem na taką kooperację moda ma na pewno większe zasięgi niż łydki by u nas i też rozmawialiśmy tutaj część z dziewczynami z ekipy jak teraz w ogóle prezentować sztukę współczesną artystów po pandemii, ale wracając do Meritum no my raczej wyszłyśmy takiej trochę tej redukcja i potrzeba jakieś kooperacji, a sam pomysł zrodził się w tym pierwszym lockdownie, kiedy wszyscy zaczęliśmy sprzątać nasze najbliższe otoczenie, bo się okazało, że jest ono dla nas Super istotne, bo potrzebowaliśmy takiej higieny prawda życia i nagle okazałymi mnie w domu miałam dwójkę dzieci i mórz i studentów się tam pracować nagle mamy nadmiar jakiś przedmiotów no i zacząłem od sprzątnięcia własnej szafy redukcja jakiś przedmiot by się okazało, że mam mnóstwo swetrów głównie szare, bo to chyba jesteś dyrektorem się okazuje no jej od tego, że zaczęło, bo z Alicją chcieliśmy jakiś czas po współpracować tak tak to było to było bardzo ważne właśnie by razem spotkać się z Anią i i móc zmierzyć się z naszymi emocjami z naszymi możliwościami, które są skrajnie inne co też jest Percy kawę ciekawe tutaj w tym duecie i właśnie no pomysłu pomysł wały swetra też przyszedł przed dla mnie bardzo naturalnie, ponieważ bardzo duże pracuje pełną przez wiele lat robiłam na drutach dodatki ciepłe wełniane czapki szaliki itp. rzeczy w pewnym momencie też doszło do takiej wprawy, że te rzeczy nie różnimy się niczym innym od maszynowej produkcji, więc to był już też czas żeby, żeby dotknąć innej innego obszaru natomiast ten materiał został no takiego nie wspomniała właśnie ten czas pandemii pozwolił nam się spotkać, ponieważ ani też bardzo zapracowaną osobą i to mamy takiego zwolnienia i to zwolnienie zwolnienie nas łączyło, więc to zawdzięczamy to zawdzięczamy pandemii zaczęliśmy dotykać czy ubrani, bo lubię nazywać ubraniami jednak nasze nasze naszą pracy zaczęliśmy z zaczynam punktem wyjścia są rzeczy, które są odrzucone, które są niechciane, więc ciężko rozmawiać o modzie, bo my mamy do czynienia z bardzo modnymi rzeczami siłą rzeczy, ponieważ czas tutaj zrobił swoje i więc więc próbujemy je obsadzi negować próbujemy zrobić odnowę pokazać nowe odsłony i nową nową twarz natomiast niekoniecznie jest podążanie za modą czy sweter niestety ma trochę taką definicję by tego elementu garderoby, które jest siatką modny prawda, bo oni raczej taki nie foremnego ma walory takie właśnie praktyczny ma nas ogrzać, a nie jest taki właśnie spektakularnie wizerunkowych prawda interes ja akurat uczy komunikacji wizualnej i projektowania też obserwuje młodych ludzi, bo oni bardzo manifestują wszystko co noszą, ale jesteśmy z tego pokolenia tzw. x, więc trochę jeszcze zaczęliśmy zakończyliśmy komunę jesteśmy w inny stosunek do tych rzeczy ci młodzi ludzie już nie i jest bardzo istotne w jaki sposób oni się na zaprezentują poprzez właśnie swoisty właśnie ubiór do to powoduje, że pokaz, prezentując swój indywidualny charakter pokazują swoją tożsamość, więc to też to też jest dla mnie ważne po prostu traktuje jednak ubranie, choć też nie przywiązuje dużej wagi do ubrań może być paradoksalny tutaj w tej wypowiedzi, ale no to jest jakaś forma naszego komunikatu równo wyrażamy siebie, więc komunikujemy się ze światem zewnętrznym na te swetry to Niewiem jak tu jakoś tak poszło po prostu no właśnie komunikacja sobie nawet zanotowałem cieszę się że, że używać tego słowa, bo faktycznie jest rodzaj komunikatu zresztą nie tylko swetry moda jest tym komunikatem wiemy o tym przy okazji usłyszeli państwo odpowiedź na pytanie co robi artystka po godzinach na drutach w dobrze wiedzieć powiedziała, że moda ma większe zasięgi i je w jednej z rozmów również z wami wyczytałam takie zdania, że w jakimś sensie dolega wam brak sprawczości u artystów to, że sztuka przeciwieństwie do mody jest postrzegana jako działalność absolutnie elitarna i nie jest łatwo przebić artyście z komunikatem albo jest on tak zakodowany w jakimś obiekcie dziele idei tusz abstrahując od tego co to jest czy to jest wideo obraz rzeźba czy cokolwiek innego czy reformę, że no nie ma szans, o ile osoba nie nazywa się Marina Abramović np. na to, żeby mieć wielki wpływ na rzeczywistość czy i czy pracując nad tymi kolejnymi projektami wszystkie te Joanna wy myślicie o tym jak daleko ten wasz komunikat może zawędrować kogo chciałbym jeszcze widzieć w swoich ubraniach ja się zdecydowanie w ogóle my myślę o tym, żeby w każdą kolekcję wpisać intencję i pewną filozofię jest jakimś absolutnym priorytetem my i nie wyobrażam sobie ja lubię to często powtarzać nie wyobrażam sobie tworzyć tylko po to, by wytwarzać kolejny rzeczy kolejne po prostu ubrania my wydaje się, że jak już im opieramy sobie taką drogę by wykreować to trochę przynajmniej w mojej opinii naszym obowiązkiem jest to by te rzeczy powstawały w określonym celu opowiadały określał historię bądź poruszał jakiś problem i w mojej twórczości wielokrotnie pojawiał się temat np. tym tematem blokowane seksualności temat kobiecości my konfrontacji prawda my z takimi tematami, które z tymi, jakby kobiety też w Polsce mają problemy, tak więc zawsze uważałam, że to jest świetna okazja by faktycznie czy to tkaninie czy w sesji zdjęciowej w komunikacji, jaka towarzyszy kolekcji przemycały się też ważne treści, żeby za pomocą ubrań móc też mówić o rzeczach, które są dla kobiet ważne dlatego właśnie po raz pierwszy w 2016 roku przy okazji kolekcji osiąga japońskie drzeworyty erotyczne pojawił się temat właśnie taki seksualności bez granic później SAA Andżeliką Mark KUL też współpraca plaża i Mein, czyli cała przyjemność po mojej stronie, gdzie Andżelika Marka stworzyła cykl ilustracji się też nieprzypadkowo mam na sobie właśnie ubrania z tej z tej kolekcji, gdzie malowała rysowała cykl erotyków by pokazać zabrać głos w sprawie takiego swobodnego wyrażania kobiecej erotyki tak, które się nam często odmawia po prostu i ta kolekcja też wyzwoliła bardzo dużo głosów zarówno męskich damskich o tym co nam wolno co nam wypada im byłyśmy z Andżeliką niesamowicie zdziwiony, że jeszcze w 2001. wieku ktoś nam kobietom mówi, że czegoś nie wypada albo czegoś nam nie wolno i stwierdziliśmy to była pobudka do tego, żeby tę kolekcję stworzyć więc, więc dla nas jest to bardzo ważna też priorytetowe by ryby każdej każdej nowej odsłonie kolekcji towarzyszył temat, o którym właśnie w wizualnie opowiadamy to samo pytanie do szarych Wrona ten wpływ na rzeczywistość ma czas pokaże Chem formy troszkę krócej istniejemy funkcjonujemy, bo to jest jakieś 1,5 roku no troszkę Pięta 1,5 roku zamiast jeszcze ciężko dojść do takich konstruktywnych wniosków jak i jakie są nasze zakresy tematyczne my chyba postawiliśmy na coś innego, bo np. jest z nami Weronika była naszą pierwszą modelką i trochę nasza pierwsza sesja wyglądała tak, żeby się z koleżankami skrzyknęliśmy studio naszej koleżanki fotograf stoczni gdańskiej zresztą powiedzieć my działamy na 2 miasta w zasadzie 3, bo Ala jest w Warszawie mieszka w Gdańsku pracuje w Szczecinie ze w ogóle bardzo bardzo dziwny trójkąt i fajne to było dla mnie, że otrzymałam otrzymałyśmy takie wsparcie od naszych koleżanek, które oczywiście miały problem w tym np. jak wyglądają, bo jesteśmy paniami po czterdziestce, więc już czujemy czujemy jakieś tam zmiany w swoim ciele nie czujemy się właśnie tak komfortowo przed obiektywem prawda to jest trudna sytuacja, a dziewczyny postanowiły nas wesprzeć to było dla mnie fantastyczne milę taką siłę napędową, żeby w ogóle to robić i też pamiętam, który jako pierwszy się z sprzedał, bo to był swetry w swoje różowe sweter, które wręcz dosłownie raz, ponieważ nie kolor, a żeby jeszcze takie czerwone bufiaste rękawy, a propos tej kobiecości takiej radości, jakie wczoraj zobaczyłem rozwieszone w 2, jaki ona w takiej masie co chcemy się może to jest wspaniałe jest takie bujne to jest takie żywe kobiety inwestycja jest to wibruje aż o tym wyższa już to niebyła jeszcze pewnie tak zaprezentowanych jak chciałeś to zrobi dzisiaj, ale pamiętam ten pierwszy sweter właśnie tą radość dziewczynie potem to radość zdjęć to naprawdę tak nas nakręciło, że to ma jakiś sens w tym pierwszym swetrze pojawiły kolejne było dużo zapytań dziewczyny czarowały tymi zdjęciami to było takie przy wspaniałe, że się rzadko spotykamy, bo jest pandemia mimo to zaryzykowały, jakby spotkanie się jakimś gronie jakąś kooperację, że poczujemy częścią tego projektu i to u nas nie było właśnie obliczony jakiś taki nie wiem z Wizny z w zasadzie u nas w ogóle ciężko o tym mówić o pomysł definicji nie mamy produktu prawda mamy coś co jest jakimś tam unikatem i nie mamy tej powtarzalności, więc problem, żeby to w ogóle go puścić dalej świat 1 pasuje drugiemu nie lubi czerwone drugi zielony 1 gryzie drugiego nie są takie problemy przy setkach, a na, ale tak to jakoś poszło, a tematycznie mieliśmy kilka wątków prawda mieliśmy trochę cytatów z Leśmiana na prawie cytatu wykorzystałyśmy gdzieś tam zaś mając jakieś niedoskonałości dziurki i właśnie takie konstrukcyjny swetry próbowałyśmy zrobić no i tutaj, ale celujemy, ale jest wybitną rzeźbiarką, chociaż do tego publicznie przyzna, ale są twarze i jakby ta też kwater jest po prostu obiektem takim przestrzennymi z płaskorzeźbą tak można powiedzieć twarzy chyba mają więcej odbiorców, ale kilka razy słyszeliśmy, że męskie twarze, więc chyba ten piętno patriarchatu z na tyle silne, że my jeszcze nie wyzwolił się także kończyny skoro to są męskie trwali może, dlatego że całe życie modelkami były kobiety na Akademii sztuk pięknych Stras Chinki teraz zrobi męskiej twarzy, ale też czuję, że w tych sferach niesamowity potencjał, żeby tak dopiero odkryliśmy także, że to w ogóle naprawdę naprawdę jeszcze wszystko przed nami, więc te zaś często czeka bardzo piękny materiał to jestem taki rodzaj buntu tkanina zresztą oswojone przez sztukę materia z różnych silnych symbolicznych treściach w wcale nie nowa przecież w sztuce wykorzystywana też z tymi męskimi twarzami możemy powalczyć w jakimś poziomie przynajmniej z patriarchatem, którym nasze tutaj sfeminizowane zgromadzenie mówi, ale chcę wrócić do pytania o ten zasięg i możliwość wpływania na rzeczywistość i jeszcze raz zapytać kogo chciałbyś zobaczyć swoich projektach, dlatego że nie oszukujmy się nad tą to tak działa, jeżeli chcemy się z tym komunikatem czy to jest cytat Leśmian czy to jest nosimy jest liga czy to jest cokolwiek, z czym chcecie wyjść do świata to byłoby wymarzoną sytuacją, gdyby w swetrze szereg wron wystąpił na niej się zastanowię Załęski wiem, że to absurdalny pomysł może proszę wpisać dowolne inne nazwiska, ale całą pewnością pokazałyby wszystkie telewizje świata było, gdyby Putin wystąpił z 6 dziękuję bardzo, że ty powiedziałeś, ale wracam do pytania czy wam na tym zależy czy jakby w momencie, w którym ten projekt to wasze dziecko wychodzi spod waszych rąk nas i że świat czy martwicie się jego los tych swetrów nie nie ma dużo, ponieważ robimy ręcznie i nie ma możliwości, żeby powstał robi wszystko same nie jest także ktoś nam jeszcze współpracuje, więc siłą rzeczy do tej pory przynajmniej pamiętamy prawie wszystkie prace które, które zrobiłyśmy i też w części pamiętam osoby które, które kupiły mnie cieszy bardzo jak i niejako idą świat jak one idą świat nie mam wymarzonej osoby, która by mogła założyć by coś wydarzyło się w świecie innego takich aspiracji nie mam natomiast strażnicy jak tez sweter z osobą się spotka, ponieważ mamy też Petry i naprawdę czekają na nadaną osoby tak jak noc pani wspomniała to nie jest rozmiarówka, która jest z do wyboru koloru one są unika tam mi są jesteśmy ograniczony tym co znajdziemy w Kętach co co wpadnie w ręce co robimy co zrobimy i one długo długo czekają są są niektóre swetry, które teraz nie właśnie przywiozło rzeczy, które też ruszy już, bo już trasy przypomniała jak nową już nie czekają na to osoby, która będzie miała, które lubi, która zwróci na nią uwagę, której figura będzie odpowiadał ktoś będzie słowników Portową, a więc czekamy czekamy na nas ja bym nawet jakiś o tym mówić rozmawiamy też nie pokręciła, gdyby np. Vivien Westwood dobrała taki sweter myślę, że wybór w tym dobrze, ale przyznam szczerze, że w tym momencie dla chińskiego swetra nie mamy nie takie takie nie mają sobie wyobrazić w tym swetrze minę za to umiem sobie wyobrazić kilka haseł, które mógłby mieć na swetrze to po wywiadzie jest raczej po większość nie nadaje się do cytowania publicznie i czy istnieje coś takiego jak odpowiedzialność społeczna odpowiedzialność projektanta czy jakiś kodeks praktyk nawet własny macie gdzieś głęboko w sercu albo zapisane w głowie czegoś, czego nie wolno robić waszej pracy Joanna i ja od właściwie początku, kiedy zaczęłam tworzyć, czyli to już było 2 tyś 2009 roku trzymamy się konsekwencji z konsekwentnie zasady, że produkujemy i wytwarzamy wszystkie nasze rzeczy w Polsce i współpracujemy tylko wyłącznie z polskimi pracowniami drukujemy wszystkie nasze hodujemy drukujemy no właściwie nawet cała, jakby produkcja naszych kolekcji odbywa się w Polsce i wspiera Polski przemysł i jakby to jest dla mnie bardzo ważne, mimo że w pewnym momencie pojawi się taka pokusa myślę, że każda Polska Marka na pewnym etapie rozwoju spotyka się z taką pokusą by, a tą produkcję z Polski wywieźć i produkować indziej i to jest tak naprawdę wielka sztuka, aby w Polsce tę produkcję utrzymać i dawać by ten kapitał tutaj u nas prawda zostawiać i tak naprawdę w sytuacji też tak wrócę do początku naszej dyskusji jak wybuchła wojna i mówimy teraz o tej odpowiedzialności to ja czułem wielką odpowiedzialność też swój zespół i za to by po prostu dalej tworzyć nie nie ni, jakby nie da się na tyle blokować by my by nie zatrzymać pewnego procesu pewnego koła, w którym jesteśmy, aby ta wojna nie wpłynęła jeszcze bardziej na życie na na na pracę na to, żeby w takiej pracy nie stracił, tak więc wiedziałam, że odpowiedzialność dziś tam na mnie jako projekt ten cie spoczywa, bo za mną stoi też cały zespół prawda, który mecz, który krok, który razem ze mną pracuje zarabia i to jest ważne żeby, żeby nie zginęło, żeby się nie zaprzepaściło nie, a wracając dopytania o osoby zasięgi też moda versus sztuka to zawsze jest przez myśl spotykamy z takim kłopotem przy okazji pewnych społecznych też sytuacji, że moda wielokrotnie się wycofuje z pewnych sytuacji, dlatego że my często jako marki modowe projektanci jesteśmy gdzieś tam postrzegani jako byty bardziej komercyjny niż artystyczne, więc czasami pewne działania, które w naszym w naszej opinii mają służyć prospołecznym akcją są odbierane jego akcje komercyjne reklamowe prawda więc, jakby nie jak zapytała o osoby, które mogłyby by ubrania nosi to jakby to to jest zawsze bardzo grząski temat i tak naprawdę trzeba do tego mieć wielkie przekonanie i i wykazać się taką wielką wizy no biznesowo wirtuozerią, żeby dane osoby, które spełniają ważne społeczne role ubierać to tak kończąc ten wątek i tak jeszcze Podraza Michał uciekł pytań a, ale tak wojną właśnie tak, a propos odpowiedzialności tak no w mojej w moim poczuciu najważniejszą odpowiedzialnością jest właśnie ta odpowiedzialność za ludzi, z którymi się pracuje ta to jest jakby bardzo bardzo istotną właściwie najważniejsze tak zespół, który jest z nami czy może od regularności prawda, bo chyba o to chodziło też w tym pytaniu, żeby zamykać ten obieg w ogóle ekonomiczny prawda jesteśmy na tych torach, zwłaszcza że trans skracają łańcuch dostaw przez wojnę imamy lud stajemy przed realnym problemem prawda jesteśmy na tej takiej osi wschód zachód raczej tak transportową północ-południe głos przed wojną, więc zobaczymy jak to jak to wygląda, bo jesteśmy totalnym dziejowym momencie prawda będziemy w tym systemie transatlantyckim raczej wschodnią azjatyckim prawda, więc to jest podejrzewam, że da wszystkich firm jakich jakiś odzieżowych obuwniczych polskich, a ja się przyznał publicznie jak byłem dyrektor artystyczną zarówno marki rezerw jak potem CCI ku Azji i znam to troszkę od środka tym to taką odpowiedzialność za ludzi też wtedy czułam się bardzo cieszę się z tego wyzwoliła, bo to było dla mnie właśnie obezwładniający jako dla projektantki, bo to była taka odpowiedzialność muszę po prostu pracować zespołem coś od nich egzekwować a, a tymi zabierało tą energię do takiej pracy kreatywnej twórczej, więc pewnie takie tryby nigdy nie wrócę no nie udaje się przez 8 lat nie wracać, więc się sporo, ale propozycji regularności to jest takie pojęcie, które non sięga lat sześćdziesiątych tak naprawdę, a w tej książce, która może porozmawiamy może nie to jest napisane, że rezolucja ONZ osiemdziesiątego siódmego roku dotycząca środowiska mówi o tym, że tę obiegł już należy zamykać niej wiadomo, że nie zamkniemy go w 100% nowo to jest niemożliwe w dzisiejszych czasach nie, ale ZUS myślę, że ludzie będą się starali zrobić chociażby też z tego względu, że trzeba dać lokalnie prace no właśnie jest wojna i te wszystkie procesy się zmieniają nie wiadomo, skąd będziemy mieć ropę gaz itd. więc to też się wszystko przekłada na to ekonomię, więc my, ale są skróciliśmy tę drogę po prostu pracujemy nad tym co co znajdziemy, ale być może też tego materiału w którymś momencie do pracy zabraknie tego jeszcze nie wiem czym w takiego mamy to tu pracujemy i podobno śmieci nigdy nie zabraknie, że to jest właśnie artysty taka przepiękna historia jest taka we włoszech jest taka rodzinna Manufaktura, która w Prato, które nie robi genialne tkaniny wszystko jest Recycling, więc myślę, że to jest one są podobno wspaniałej jakości nigdy tam nie było mam ochoty w ogóle pojechać do tego muzeum zobaczyć jak to wygląda, ale to jest dla mnie TK imponujące myślę, więc widać można też takie biznesy jakieś duże by przestawić na inne tory może to jest właśnie ten następny ruch może nie wiem to jest możliwe jednak spokojnych czasach mogliśmy pozwolić na bezrefleksyjne korzystanie ze wszystkiego co świat nam oferował w nadmiarze najdelikatniej rzecz ujmując w tej chwili być może sytuacja zmusi nas wszystkich i odbiorców i projektantów do no prze definiowanie wszystkiego od produkcji przez 100 z czego czerpiemy i po co to robimy, bo to też ma związek z tymi spokojnymi czasami jakich żyjemy czy odbiorcy nadal będą odbiorcy tego rodzaju oferty w cudzysłowie, jakkolwiek może nie jest najlepsze słowo nadal będą chcieli korzystać z niej w tak pełnymi garściami jak jak wcześniej przed jakąś jednak niespokojną rewolucją, a co ze sztuką w takim razie MOW jak już nie będziemy chcieli tych ubrań to już sztuki, a absolutnie nie będziemy chcieli doświadczać nie trochę tak zadał 6 dotyczy tej strony wniosek nie tak dla mnie zawsze takie pytanie czy będziemy chcieli żyć no, jakby prawda, bo w moich obserwacji wynika, że my, że o dziwo, sama jestem bardzo zaskoczona, że to ta cała sytuacja, która wyniknęła to tłumienie i to ta blokada i tryby rodzi w ludziach właśnie odwrotne oczekiwania tak czyli jakby jeszcze bardziej są spragnieni życia jeszcze bardziej są spragnieni wolności kolorów spełnienie swoich pragnień są po prostu spragnieni życia i tym samym wydaje mi się, że półki to pragnienie gdzieś tam nie zginie to nie zginął też inne pragnienia, których lista życzeń są bezpośrednio związane, więc to jest wspaniałe, bo współ w pierwszym zdaniu powiedzą o tej witalności nie to jest taki, że po to, robić, ale ja chcę skonfrontować bo kiedy przyszli do mnie studenci po zajęciach z żadną kartką powiedzieli, że oni już absolutnie nic nie zaprojektują, ponieważ już wiedzą, że człowiek nie rozkłada w 100% tylko został 1 ślad plastiku i że w takim razie to oni nie będą już nic robić, bo to niema sensu w jak złapać w tym równowagę nie da się słyszeć celi bardzo potrzebne, żeby mówić przy okazji takich pytań o tym, że po pierwsze, ubrania odzwierciedlają to co się dzieje my w sztuce na świecie to co się dzieje na świecie znajdują odzwierciedlenie w sztuce modzie, a te nasze ubrania tworzone z pasją intencją z jakiegoś konkretnego ważnego powodu, aby podawane dalej dają siłę to uczucie to intencje kobiecie, która właśnie do nas po to, przechodzi moje moje pierwsze klientki, które przychodzą do mnie mówią że, że taki mona są ubraniami od zadań specjalnych, że to są takie rzeczy, które po, które one sięgają, gdy właśnie brakuje im tej pewności siebie, gdy wiedzą, że mają ważną misję danego dnia do wykonania i chcą czuć to supermoc więc, jakby uważam, że nam wszystkim kobietom są potrzebne rzeczy wsie wszelkiego gatunku jakby, jakby nie mówił jakiś jedno konkretne prawda, bo za taki właśnie ubrania, które dodają pewności siebie takiej mocy charyzmy w różnych kontekstach rozumianej a bo to może być równie dobrze sweter, a może być równie dobrze kolorowe kimono i tutaj nie ma 1 kategorii 1 w wiodącego rozwiązania także ja na co dzień spotykam się wielokrotnie z takimi kobietami, które po prostu przychodzą, bo potrzebują wsparcia, a wsparcie wizualne wiadomo jak wyglądały ma ogromny wpływ nie oszukujmy się na to jak funkcjonujemy na co dzień te ubrania dopowiadają często to co my jak już powodu jesteśmy w stanie wypowiedzieć i to to jest ważna ważny pomost tak pomiędzy nami w środku naszym ciałem tym co jest na zewnątrz to ubranie jest też taką warstwą, która jak prawda pośredniczy, więc więc, więc pełnią ważną rolę, a my mamy takie hasło taką myśl naczelną tych Wrony, że czułość dla jutra, bo to takiego gestu zaopiekowania właśnie z tej partii to się wzięło nie sympatii do do tej do człowieka, ale do w ogóle z jego najbliższego otoczenia, czyli my się trochę próbujemy szkolić w tej samej przed sobą nie takiej uważności dla świata ta tzw. metoda małych gestów chęć podporządkowania najbliższego otoczenia i bycia w kontakcie ze sobą to nam też daje siłę nie pewnie, że jak się zbierzemy nie wiem jakiś konkretny kolor czy to jakiś tam wolumen to zawsze działań dotyczy to jest taki rodzaj wibracji, który idzie od nas do kolejnej osoby i jesteśmy w tych wspólnotach różnych małych większych, więc tu na pewno ma znaczenie walki, ale też nie zapominajmy o obronie, które pozwalają się schować, które pozwalają nam zniknąć i to też są zaprojektowane i też są zaprojektowane ubrania to jest rolą rolą ubrań one mają pomagać przypomnę, że dziś w wywiadzie pogłębionym retransmisja debaty z wrocławskiego domu dla kultury OP Enheim zatytułowana moda w czasach niepokoju rozmawiam z duetem artystek Anią Witkowską ulicę Czerską, czyli kolektywem szare Wrony, które swój talent porządkują też w drugim życiu odzyskanych ubrań i tworzył jak państwo słyszeli płaskorzeźby donoszenia trzecią mają rozmów czynią była Joanna Nawrot, która angażuje do projektowania znakomitych polskich artystów artystki sztuk wizualnych np. Maurycego Gomulickiego czy Aleksandry wali szewską jest to współpraca szeroko pojęta artyści współtworzą jej kolekcje, a ona tworzy dla nich jak np. kostiumy dla performer ski choreografki Marthy siłę, którą miałam przyjemność nie tak dawno oglądać w komunie Warszawa spektakl larwa właśnie w kostiumach i innych zwrot teraz moje rozmówczynie odpowiedzą na pytanie o to jak współpracuje się z artystami na co dzień jest właśnie dyktatura artysty, z którym pracuje w to znaczy odpowiada jestem w ogóle nie wielką fanką operacji to znaczy mój mąż bardzo śmieje się, że mogą jakieś mistrzostwo osiągnąć w operowaniu boja ciągle z kimś kooperuje mówi, że po prostu, że po prostu w roku jest kilka kooperacji cały czas opowiadam jakieś kooperacji w każdym razie myślę, że przez te wszystkie lata gdzieś tam wykształciła sobie, że taki system, który jest zgodny z zasadami higieny psychicznej i zasad wychodzą niektórzy po prostu pozwala mi cały czas robić to co rowie w jakiej takiej jakości, która jest satysfakcjonująca atak już zupełnie poważnie to w dużej mierze ten proces kształtują sami artyści ich charaktery ich preferencje, ponieważ to jest sprawa bardzo zróżnicowana każdy jak, jakby wiemy każdego artystę my charakteryzuje jakiś określony temperament wizja oczekiwania są artyści, którzy po prostu udostępniają prace i czekają na efekty i i robią tylko wnikliwe korekty w stylu podobały się boimy się nie podoba pracy dalej są artyści, którzy bardzo angażują proces twórczy ja nigdy nie zapomnę jak jak moich Maurycy Gomulicki właśnie tworzyć kolekcje mord jest perfekcjonistą i ja nigdy zmian tak dobrze zaprojektowanych Pater w willi tkanin jak przy okazji Maurycego, ponieważ jemu jak się daje jakieś zadanie to on po prostu jak niemiecka rzeczywiście maszyna pracuje i po prostu od dwunastej w nocy zwodzi i wysyła kolejne poprawki może żadnych się nisko musiało ich, więc to jest bardzo różnie jest jednak, że to co łączy gdzieś tam mnie i właśnie artystów którymi pracuje to myślę, że mamy do siebie, iż takie ogromne zaufanie dajemy sobie taką wolną rękę i taką swobodę działania, która działa właśnie w obie strony to znaczy artysta, który powierza swoje prace no i obdarowuje mnie tym zaufaniem i ja z kolei od drugiego pracy wielkim szacunkiem staramy sobie nawzajem, a nie zrobić krzywdy wręcz przeciwnie stworzyć coś co będzie dla nas właśnie Witalis ująć c i odkrywczo odświeżające po prostu wnoszące o rzeczy, na które nam zależy no są takie bardzo burzliwe procesy od jakiegoś momentu już zaczynam po prostu przeznaczać, jakby cały rok na współpracę z danym artystą, wpuszczając tylko np. w 2 jakiś bądź 1 pomniejszą kooperację w ciągu roku, ponieważ cały proces, jakby prawda dialogowi wania rozpracowywania swoich wzajemnych oczekiwań, a potem już tworzenie konkretnych wzorów tkanin, a no jest jest wielomiesięczną pracą, więc więc, żeby faktycznie wyrzeźbić finalnie ten efekt satysfakcjonujący to potrzebujemy minimum roku czasami są takie sytuacje, że wracamy do siebie po jakimś czasie np. takich tras Aleksandrowa szewską tam pierwsza pierwsza, że kooperacja 2016 roku, a teraz w prawda, bo po tylu latach wróciliśmy do siebie z kimś zupełnie innej perspektywy podejść do tego i i stworzyć nowe rzeczy, ale to to są szalenie ciekawy i pełne przygód wyzwań i miesiące jak wkracza nowy artysta w projekt takie trochę im mogę potwierdzić takie w taki rodzaj kooperacji z artystami często obsługuje artystów topograficznym i to to jest taka moja druga noga, że trzecia może czwarta nie wiem, ale bardzo współpracuje z artystami faktycznie mogę powiedzieć, że to dużo zależy od tego temperamentu charakteru takiego takiego zawłaszczania przestrzeni, bo nie zawsze ten dialog ma miejsce nie bardzo trudno ja np. wtedy ziejących jego przeciwnika ani partnera to ja wolę się wycofać kooperacji wyobrażam sobie co ty musisz w Schwedt od decyzji czasami, ale myślę, że warto tak jak patrzeć to jest świetne i no warto warto warto, jakby konsekwencja upór cierpliwość to są rzeczywiście te składniki, które pozwalają nie schodzić z tej drogi są prace do kolekcjonowania projekty, które właściwie już Koda nosić nie właśnie mieszka 12 właśnie ja wręcz przeciwnie trzeba trzeba trzeba eksplorować wykorzystywać z nich korzystać i absolutnie nie chować na specjalne okazje nieść kaganek oświaty z pewnością jest to ważny czynnik kształtowania naszej wrażliwości estetycznej by pst w krajach dobrym dizajnem ludzie widzą inaczej prawdę to my chyba nie zdajemy sobie sprawę z tych komunikatów wizualnych, które docierają do nas przecież od rana do wieczora każdego z każdego miejsca wnętrz architektura brania również, a może nawet przede wszystkim jak powiedziała Anna Nawrot jest zapisałam wsparcie wizualne to był fragment debaty, która odbyła się we Wrocławiu w domu dla kultury OP Enheim mojej rozmówczyni nami były artystki projektantki Ania Witkowska i Alicja Karska, czyli duet szare Wrony i Anna Nawrot twórczyni marki Hasbro Anna Wacławik-Orpik dziękuję za dzisiejszy wywiad pogłębiony zapraszam za tydzień po dwudziestej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA