REKLAMA

"Zrezygnowałem z kariery piłkarskiej, żeby słuchać opery"

OFF Czarek
Data emisji:
2022-06-27 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:38 min.
Udostępnij:

POLECAMY KSIĄŻKI

Fenomen opery
Jan Woleński, Przemysław Krzywoszyński

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejszy program rozpoczynamy Szanowni Państwo od opery państwa i moim gościem jest pan prof. Jan Woleński filozof prawnik wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego wyższej szkoły informatyki zarządzania w Rzeszowie, ale co chyba najważniejsze dla naszej dzisiejszej rozmowy wielki fan zwolennik znawca opery niedawno dzień dobry panie profesorze witam pana bardzo serdecznie dzień dobry panie redaktorze dzień Rozwiń » dobry państwu w niedawno ukazała się fascynująca książka w zatytułował na fenomen opery książka ukazała się nakładem wydawnictwa Universitas pan prof. Jan Woleński jest współautorem książki razem z panem Przemysławem krzywo chińskim i tak trochę wyczułem panie profesorze nie wiem czy pan potwierdzić, że jest to takie znaczne rozbudowanie pana tekstów sprzed dobrych 20 lat zatytułowanego przyczynek do estetyki opery no w pewnym sensie tak ja wtedy nie sądziłem, że Rze, że powstanie z tego książkę to byłaby taka próba spojrzenia na Perez pewnego punktu widzenia inspirowanego koncepcję dzieła literackiego Roma Romana Ingardena i mam mojego profesora filozofii i ten, który wyróżnił wiele literackim cały szereg warstw uważa co nie jest taka 1 prawda struktura czy trzecie jedno płaszczyzn nowa rzecz, ale ma szereg tam Wars np. warstwa językowa warstwa znaczeń warstwa tego co przedstawione to już postanowiłem to do do pasować do opery, ponieważ niewątpliwie Opera jest jeszcze bardziej zróżnicowana aniżeli dzieło literackie czy nawet mówiąc ogólnie chyba najbardziej strukturalnie zróżnicowany dzieło sztuki ma jeszcze warstwę muzyczną zresztą to nie jest tylko 1 jest śpiew wizji i jaką pani moment i itd. w no potem poznałem tu bliżej kolegę z krośnieńskiego, który jest wykształcenia prawnikiem im muzykologii MO w razie napisali artykuł o prawie wątku prawnym w kilku znanych i przeznaczenia rzeczy zakresie norma to pytanie ida to ja tak tak tak i te 7 udało nie czyni tak żeśmy to uznaje się woda dość prestiżowego wydawnictwa Szpryngiel Wszelak no jak chcieliśmy się spotkali to to jemu zaproponowałem, aby wspólnie opracować jakieś poważniejsze dzieło na temat opery no efektem prawdę tego jest czy to, o czym pan wspomniał, czyli książka fenomenu Perez działo poważniejsze działa bardzo poważne tak jak państwo słyszą filozof prawnik piszą o Operze, więc ci z państwa, którzy sądzili, że Opera już tak jest skonstruowana z albo zbyt skomplikowana jak powiedzmy składa się zbyt wielu warstw no to no to pan profesor jeszcze pan profesor jeszcze do tego dołożyli, bo z Chin państwa, którzy się opery bali to po przeczytaniu tej książki wiedzą no nie teraz już w ogóle nie nie wchodzę do żadnego budynku, w którym grają opery, bo teraz muszę wiedzieć o antologii konstrukcji warstwach dekonstrukcji, a ja po prostu przyszedłem lub przyszłam posłuchać pięknego śpiewu i wspaniałej muzyki no tak no niewątpliwie warstwa muzyczno wokalna jest w Operze najważniejsze zeszła mu powiem więcej się warstwa wokalna Opera to jest przede wszystkim piękny śpiew, a inne warstwy są temu podporządkowane, aczkolwiek w chwili obecnej w związku z rozwojem techniki np. kiedy mogą być takie spektakle i zesłany przez telewizję czy ta ta warstwa to inne walczy mogą być znacznie bardziej rozbudowane dal np. są takie prawdę inscenizacje słynnej inscenizacji Toski w miejscach, w których ta Opera się działa się działo tematycznych prawda miejsce m.in. zamku Świętego anioła czy czy słynnej wiemy słynnej willi w Rzymie i inni i inscenizacja, której mówię to były inscenizacje telewizyjne, ale w tych miejscach, w których ktoś ciało i w tym czasie, w którym siedziało, więc to miało nie wiem tam paręnaście godzin chciałby co było w czasie rzeczywistym takim podwójnie rzeczywistym co znaczy i wtedy jak wynikało prawda libretta w tych godzinach, ale także odstępy pomiędzy poszczególnymi z fragmentami zgodnie zresztą z librettem był właśnie takie jak rzeczywistość Otóż 100 lat temu to było oczywiście niemożliwe, że jesteście mieć na uwadze że ich Warszawy lokalne dalej ważne, ale ta komplikacja opery ona w tej chwili jest czym powiedziałbym mniej sztuczna, które nam po teksty dawniej te efekty poza muzyczne były częściowo konstruowane bardzo różny sposób będą pojawiały się konie na życzenie słonie nawet Aidzie robił oczywiście wrażenie wciąż było także sceny operowe są olbrzymie w porównaniu ze zwykłymi scenami teatralnymi no ale te środki był ograniczony stąd o w tt każda mniejsza Opera jest szczery i była nawet dalej jest uważana się coś sztucznego prawa, a nawet ostatnio prawda recenzja w ruchu muzycznym jest przede wszystkim kogoś, kto nie jest tak do końca przekonany do opery, ale bardzo charakterystycznie zatytułował w obliczu majestatu z faktycznie Opera jest takim niesłychanie majestatycznym przedsięwzięciem scenicznym chyba bardziej niż jakiekolwiek inne ono, wyjąwszy może inscenizację takie eks natura czasami się zdarzają rafy, ale rzadko karze, jeżeli one nawet są to nie w budynkach teatralnych tylko, iż właśnie w naturze można np. przedstawić jakąś bitwę Czkawka, a ich kasty drogi życia z Opera bez wątpienia jest gatunkiem wyjątkowym pewnie twórcy różnych gatunków taką swoich gatunkach mówią nawet bym panowie o tym piszą w swojej książce, że kiedy prześledzimy losy kompozytorów na pewno tych, których znamy bo, ale też wielu, których nie znamy tak na pierwszy rzut czy na pierwszy słuchu ucha to albo się fascynowali operą albo opery pisali te próby były bardzo udane albo się albo pisali te próby były mniej udane w ten sposób powiedzmy no oczywiście Opera od lat i jest w pewnym sensie takim punktem zapalnym trochę kontrowersyjnym gatunkiem jedni mówią, że już się skończyła, że to już koniec wyśmiewają się no ale to, że właśnie Opera przez tyle set lat daje sobie świetnie radę na nowo jak gdyby się nie wciąż pojawia w nowych formach nowych odsłonach, chociaż właściwie składa się z tych samych warstw pokazuje chyba siły, ale też pokazuje, o czym panowie w swojej książce piszą, że nie da się jej zamknąć jakimś Kanonierzy powinno być tak albo tak albo siak, że nie można dziwnie, acz albo można dziwnie że, że Śpiewak aktor albo nie aktor, że to wszystko jest bardzo złożone i można tym odpowiednio no nie chcę użyć manipulować, ale może tym co odpowiednio dozować tak, aby uzyskać wspaniały wspaniały efekt na końcu, ale proponuję byśmy do tego wątku powrócili po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się już za chwilę o godzinie 1020 pan prof. Jan Woleński filozof prawnik wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz wyższej szkoły informatyki zarządzania w Rzeszowie z państwa moim gościem na pan profesor jest m.in. współautorem książki fenomen opery, które ukazały się nakładem wydawnictwa Universitas wracamy po informacjach w ścianę jak państwa i moim gościem jest pan prof. Jan Woleński rozmawiamy o książce fenomen opery, która ukazała się nakładem wydawnictwa Universitas pan profesor współautorem wraz z panem Przemysławem krzywo chińskim przed informacjami mówiłem o tych różnych warstwach, o których panowie piszą w Operze i pokazują panowie, że właściwie nie da się tego oczywiście może, jeżeli ktoś uparty może powiedzieć, że musi być tak albo siak albo inaczej, ale że urok opery czy też jej pewne taka Universal uniwersalną cechą jest to, że można sobie te warstwy dowolnie modelować dowolnie zmieniać wraz z rozwojem np. technologii tak telewizyjnych akustycznych scenograficznych, ale także wraz ze zmieniającą się np. techniką śpiew no tak, ale chce te to jednak i są pewne ograniczenia być w islamie czy widziałem opery nadzieja, bo w tym także na nich na Unię nie chodzi do opery ja raczej oglądam ty i organizacje, że z telewizji, ale jest np. z czym Cyganeria, gdzie jest samochód księdza i różne takie prawda techniczną dziwnie to wszystko można zmieniać może to być może nie być, ale nie można zmienić jeśli się tam partii wokalnej, której na razie nie być może kiedyś będzie jakaś możliwość prawdę naśladowania ogra itd. należy tego nie ma, więc zostańmy przy tym stanie rzeczy jakich obecnie ani nie można zmienić były akompaniament muzyczny możecie tego partytury sprawdzać ani śpiewu można trochę zmieniać fabułę z oczywiście można także z my to postacie mogą być mniej lub bardziej kontrowersyjne można od brązowych dział wręcz przeciwnie niektóre postacie co się dzieje oczywiście jak szukać teatralnych natomiast chciałbym wrócić do tego złotej polskiej uwagi, że o Unii Opera się niektórym nie podoba uważana jest ze sztuczną przepis miało itd. to jest dość absurdalna opinia, ale na szkodę weźmiesz malarstwo renesansowe czy on jest przebrzmiały, dlatego że tak dzisiaj nikt nie maluję oczywiście, że nie dał był złoty w jego Terry tak my uważamy w naszej książce to jest wiek dziewiętnasty może częściej osiemnastego może początek jeszcze wieku dwudziestego rozpocznie komponował jeszcze w latach dwudziestych się temu no ale tak się potoczyły losy muzyki, że Bożenka tzw. nowoczesna nie jest czymś co sprzyjałoby trwaniu opery w takim kształcie w jakim nasze ujawniła czy pojawiła w dziełach MoCarta Verdiego Pucciniego dziś Belliniego czy innych tych wielkich kompozytorów Otóż to jest po prostu fakt historyczny być może w przyszłości pojawi się jakiś taki moment rozwoju muzyki, że jako szefa sprawdza nowa Opera porównywalna z tą klasyczną stan nowy rodzaj sztuki operowej się pojawi dia w to nie bardzo wiesz no ale ja już pewnie nie żyje tego, aby na pewno z tego okresu udziałem proponują, żeby do opery przykładać takie kryteria, jakie się przykłada do innych sztuk powiedzmy sobie, że piłkarz nam namalował słynną Górnik wciąż dający obraz zniszczenia miasta przez lotnictwo niemieckie w Hiszpanii, za które też Franco na pomoc w czasie wojny cywilnej, jeżeli nie przecież trzeba było bardziej realistycznie przedstawić z, bo takie prawda nie jest fragmenty są kompletnie pozbawione te walory przedstawieniu owego tak nie mogło się zdarzyć pita absurdalna byłaby ocena, czego te godziły się, że mi się, że nic trzeba po prostu przyjąć wiadomości czy był wspaniały okres rozwoju opery, a którzy cenę okres nie poszedł na marne co świadczy popularność ta to, o czym też swoją obecną popularność Szczuki operowej, jakkolwiek byśmy się na to nie nie nie patrzyli, jeżeli Metropolitan Opera ma na 4000 prawda miejsc w nie i te miejsca są prawie zawsze zapełnione, a do tego jeszcze przeżywają dziesiątki tysięcy zasiadają w kinach czy teatrach oglądając transmisję na żywo, ale nie chciały chciałem to powiedzieć by właśnie nagle się okazało, że prawdę z kina są zapełnione właśnie tysiącami ludzi oglądającym na żywo te spektakle no to coś o tym świadczy mam wiedzieć co jest tylko sztuka ma sofa traf swoją drogą panie profesorze ja uczestniczyłem w takich transmisja na żywo właśnie z Metropolitan i zastanawiałem się nad 1 kwestią nad wieloma się zastanawiała nad 1 szczególnie osoby, które przychodzą na transmisję w wpadają do takiej nie do końca zdefiniowanej przestrzeni, w czym właściwie uczestniczą czy uczestniczą wy w spektaklu, który oglądają na żywo i trochę tak jakby byli w Operze, czyli powinni bić brawo i powinniśmy ubrać tak jak użyję terminu do opery czy też uczestniczą oczywiście o aspektach siedzi na żywo, ale jest na Nowym Jorku, a więc w pewnym sensie oglądają to za pośrednictwem mediów, a więc w pewnym sensie jest to kino czy ubrać się po prostu tak jak do kina, czyli jednak nie być prawa Borowski przecież nie bijemy brawa już no i ubrać trochę bardziej na luzie tak widziałem różne podejścia jedni uważali, że to jest trochę tak jakby być Metropolitan, a więc ubiór reakcja powinna taki sposób być prezentowana inni, że jest to jednak kino, a więc większy dystans no i takie kinowe zachowanie zastanawiam się jak pan popatrzy panie profesorze do nieba trzeba pamiętać, że kino powstało jednak winny sposób dał, więc jako jako sztukę naszych monitory ekranowe od samego początku natomiast uczestnictwo w takim spektaklu tu w no ja się na to patrzy na uczestnictwo w spektaklu operowym, ale może, dlatego że ja w Operze rzadko bywam może byłem w życiu 10× przyznaje się z biciem i tylko na 1 pełne morze na kilku spektaklach, które do dziś pamiętam, ale 1 pamiętam szczególnie dlatego mam porównanie no właśnie były w Metropolitan Opera w 30 lat temu na przedstawieniu Rigoletto ca sprawa ROD im w roli głównej NATO co rzeczywiście było niebywałe przeżycie i rozumiem że wizytę w Operze jest chyba dzisiaj pewnego rodzaju wydarzeniem takim społecznym to znaczy ty idziesz tam także jako na pewną zimy nawet uroczystość na pewien na pewne zdarzenie dlatego to jest kwestia ubioru to jest kwestia zachowania się no właśnie pewnego majestatu, który naprawdę bije w trakcie takiego od takiego przez Sejm jak Metropolitan Opera pod względem strojów to jest Ameryka czy pamiętaj bywają teatry, gdzie nie ma szatni i płaszcze utrzymywana w fotelu, ale tam widziałem smokingi fraki futra, ale także osoby Jeans da, a Belle podam inny przykład kiedyś byłem w Wiedniu na jakiś konferencji naukowej widzę jest przedstawienie na Buko Verdiego bardzo była opery chcemy bardzo lubię w zwałach chodzi, chociaż też słynny chór Dera Żydów niewolników żydowskich ja poszedłem miałem biletu poszedłem pod sale przyszedłem tam bilecie nawet nie były takie drogie, a ja zrezygnowałem spójrzcie, że bez żyłem jak ludzie są ubraniami, ponieważ byłem no fary nart, jakie rosły w samej koszuli na różnych czasów się przebrać do hotelu zrobiły się głód na samą myśl, że ja będę tam w towarzystwie tych niebywale wytwornie ubrany jest ludzi wyglądało jak jakieś kompletnie nierozumiejący tej sytuacji wie, więc czy ich pod uwagę, że Rze, że Opera powstała w ogóle dla elit wyznał w Operze była Dydek wydarzeniem towarzyskim tam prawdę w spędzamy cały wieczór je byłyby posiłki kolacje loże prawda pokazywano córki, które były kandydatkami na żony innych ten itd. osoby z setek towarzyski i to trwa w świadomości społecznej podczas kiedy w towarzyskim tego nie ma prawa na morze jest bardziej w teatrze to jest ciekawy że, ale to też prawda ma swoją dłuższą historię aniżeli kino jest historia społeczna o operę, której piszemy jest też bardzo szczególna jest czymś jest Warty z zawarte premie pod uwagę dla oceny samego widowiska jest zresztą jest też taka tradycja żyje 6 to Metropolitan co się zamawia kolację prawda wcześniej w restauracji ja byłem wtedy mają znajomą przy raz jeszcze słupie wisiała chwilę no bilety zwiąże prosiłem na kolację tak żeśmy siedzieli 1,5 godziny bardziej eleganckim lokalu z restauracyjnym, więc to jest taki dodatkowy element, że jeszcze raz powtarzam, że Opera jest spektaklem także takim towarzyskim tak było tam się widywali poznawali i jeździło się do opery moja babcia mi opowiadała, że zdarzyło się pojechać z działem Czyż ze swoim mężem prawda po południu już z Lwowa do Wiednia tam się spędzało prawie przy osiedlu opery tak kolację zwracały się nocnym pociągiem Wiednia do z owej szło się na śniadanie prawda do ulica 4 czerwca, gdyż Kraków miał to samo prawda wracało się na śniadanie do haseł, a my wracamy nie na śniadanie, ale do naszej rozmowy po informacjach informację o godzinie 1040 pan prof. Jan Woleński z państwa moim gościem dzisiaj fenomen opery państwa i moim gościem jest pan prof. Jan Woleński filozof prawnik wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz wyższej szkoły informatyki zarządzania w Rzeszowie na rozmawiamy o książce fenomen opery, która ukazała się nakładem wydawnictwa Universitas pan prof. Jan Woleński pan Przemysław w krzywo chiński są autorami i w książce znajdą państwo w całą masę operowych analiz informacji nie tylko krótki zarys historii, ale wspomniany przez wspomniane przez pana profesora społeczna historia opery, ale także no właśnie struktura dzieła operowego to, o czym rozmawialiśmy krótko oczywiście dylematy związane z librettem muzyczne orkiestra warstwa dzieła operowego śpiew no bo przecież to jest też śpiew interpretacje cała masa różnych aspektów, ale panie profesorze pan wspomniał, że część ogląda pan spektakle na nie w Operze, ale jako jak rozumiem zapisy tak albo albo za pośredniczący w każdym razie rzeczy pamięta pan jedno albo kilka takich spektakli, które zrobiły na pan największe wrażenie, dlaczego coś się co się wydarzyło jak się jak się te gwiazdy ułożył że, że spektakl zapada w pamięci jest taki rzecz, że człowiek wciąż słyszy widzi to jest bardzo trudno powiedzieć Rigoletto to, o czym mówiłem metropolita co oczywiście z uwagi na szczelnej z uwagi na śpiewaka prac jednego z największych śpiewaków w historii opery prawdziwą legendę pamiętam też bardzo dobrze spektakl, a ich widzieli to było kilkadziesiąt lat temu w Warszawie jeszcze prawda w nie było pręta wielkiego, lecz nie było budowany z nie poprawiła też właściwie dość marnej salce Radomyśl śpiewał Bogdan Paprocki ich brat Bernard Ładysz był z królem był faraonem no to była bardzo pamiętam piękną scenografię, więc byłoby także taka to trudno powiedzieć król Edyp Strawińskiego co jest częściowo Opera czy oratorium w reżyserii Konrada Swinarskiego taką słynną sceną z maskami na bardzo podobną zresztą do drodze do sceny do DD fragmentów dramatu Wyspiańskiego w nie wyzwolenie Otóż te TASS Gracja prawdę do tego spektaklu ona przyszła do historii znajduje się w wielu encyklopediach opery wspomnienie, ale za złe się pamiętam te 3 przedstawienia, które i innych prawdę nie bardzo ta nie zrobi może na mnie takiego wielkiego wrażenia nie chcę nikogo urazić Eleną Opera w Krakowie nie ma zbyt wielkich tradycji budynek jest dopiero od 20 Morzy z jeszcze nie bardzo było ją nasienie, więc specjalnego sensu, żeby chodzić do tej opery boję się wychowywałem na nagrania nie zachęciła by chcieć to co zainteresowania się operą jeszcze byłem uczniem liceum, bo ona była wielbicielką pięknego śpiewu w, zwłaszcza w wykonaniu słynnego włoskiego tenora by nie mina Villi, który dziś moim takim ulubionym śpiewakiem jeśli ciałem przy radiu godzinami słuchałem tej muzyki z najlepszym możliwym wykonaniu wydała mi się, że idąc do opery już w miejscu, gdzie mieszkałem po prostu tego mieć nie będę to zresztą miało duży, że pewne znaczenie w moim życiu byłem zapalonym piłkarzem podobno nawet utalentowanym bramkarzem je właśnie zrezygnowałem z trenowania piłki nożnej w wieku 1617 lat, aby słuchać właśnie opery dano wtedy były czasy pięćdziesiąty 0607. rok nie w każdym domu było radio, więc coś słuchanie było czymś niezwykłym potem się pojawiły silny Tosca np. pamięcią czek Fin, ale jakoś tego parami nie pociągała, żeby to oglądać może właśnie, dlatego że byłem przyzwyczajony do słuchania wykonania w najlepszym światowym wykonaniu tego było bardzo dużo w radiu po polskim radiu i mimo ciężkiego czasu politycznego była tak naprawdę gazetka tygodniowe oraz siedziba Radia, po czym radzie i telewizja i tam były programy stacji radiowych całego świata de no ja się tam, że już wiedziałem, że z Budapesztu jest w Środzie pamiętam od ósmej wieczorem do dziewiątej audycja operowa Włosi oczywiście nadawali pełne opery w czwartki w sobotę po południu w nocy się tego słuchało auta, a więc mam może to jest wytłumaczenie, dlaczego tak nie nie byłem zainteresowany chodzeniem do opery na oczywiście reklam wizyta metropolita zupełnie co innego należy też trochę panie profesorze jest właśnie ta ta Płatka operowa, że kiedy korzystamy z nagrań albo kiedy korzystamy z rejestracji zapisu wideo no to mamy do czynienia tak jak pan powiedział z najlepszym wykonaniem, czyli mamy najlepszych śpiewaków orkiestry dyrygenta itd. itd. więc za każdym razem dostajemy to samo świetne wykonanie idąc do opery jednak na coś nowego za każdym razem trochę ryzykujemy, a może dyrygent będzie spieszył, a może orkiestra przykryje śpiewaka, a może Śpiewak lub śpiewaczka nie będzie miał najlepszego dnia do, bo właściwie to przecież także się zdarza i potem wychodzimy mówimy o w tu dobrze tu źle tu się nie udało tutaj Kogut coś teatr sen Kala wygwizdano w Rzymie przecież nawet nie wyszła banalna drugi aktorskich wybrać jest oczywiście się za Ariel tego akurat nie brałem pod uwagę i norm trudno bowiem tak się złożył po prostu może mieć raziła nawet gra aktorska pan się również bywało, a ja chodziłem przez teatr w Krakowie NT zawsze dobry no to co się widziało w Starym teatrze, bo chce czy Słowackiego jak w innych krakowskich senator z co życie była gra aktorska najwyższym poziomie w porównaniu z tym my świerszcza operowi przejmie w tym czasie czasu się zmieniło też śpiewacy operowi są znacznie lepszymi, która niż 550 lat temu prawda to, że nie jest efekt kształcenia nowych form kształcenia ich z no ale wtedy to szansa nie tylko polscy śpiewacy w ogóle się rzadko zdarzał trzeszczeć chodzi tenor sopran z bardzo wymagające głosi itp nuda wybitny aktor z dotacji przed jak Domingo 3 pary Callas no co byli bardzo to raczej, że należeli do rzadkości prawda, ale ale, ale co jeszcze może żyć jak na to, że połączenie śpiewu zgromadzi to ska jest zupełnie czymś innym jest połączenie głosu te w teatrze prawdę raczej recytacji teatralnej zgromadzi też szkoły znacznie łatwiej grać mówiąc już grać śpiewając, że Ciech Ciech bez pod uwagę PSE klasa Domingo, gdy nagrano z nim firmy z Carmen jako aktora film nie operę na zupełnie niebywała tak samo Kale Medei i bezpośredniego tędy jest skład i ona była wybitną aktorką jako śpiewaczka ALT jest inna klasa jako aktorkę, więc myślę, że potencjał aktorski i śpiewaków jest z ograniczonym no problemem tego właśnie oni śpiewają też bardzo wymagająca też formacja będą zupełnie inne gestykulację przy śpiewie aniżeli przymus nie tego co często nie jest brany pod uwagę przez krytykę, że jakiś marny aktor rusza rynkami nie wiadomo jak prosię duży, iż człowieku wyszkoli się na dla tenora prawdę spróbuj zagrać ciekawe jest, że basy i baryton ne w tyle samo tyczy czy my soprany, że mają znacznie się, a czy łatwiej się gra aniżeli Soprano mi tenora mat, a więc tym najbardziej prawda eksponowanym głoszą też rozmaite niuanse można znaleźć analizy w naszej książce warto mieć pod uwagę brać pod uwagę, że ktoś krytykuje opery, że to sztuczne, że tego owego także dostrojenie kompaniami tu orkiestrowego do śpiewu no jest rzecz naprawdę skomplikowanym zupełnie co innego niż akompaniament do np. koncertu fortepianowego 3 skrzypce owego tylko największym takim Verdi prawdę, bo wyjątkowo utalentowanym jak w linii udawało się zestroić tą część orkiestrową częścią wokalną wielu innym kompozytorom to po prostu unieś człon tak to jest to prawda panie profesorze, ale też niektórym dyrygent co nie szło zapewniali, że dyrygują operą i że muszą pamiętać także śpiewach i kierować się w tempie, które jest dla tych śpiewaków do uchwycenia by myślę, że można by powiedzieć, że te pogłoski o śmierci opery są my mocno przesadzone Opera ma się doskonale, a ja bardzo serdecznie polecam państwu książkę my, które dzisiaj rozmawiamy fenomen opery autorem jest pan Przemysław Skrzypczyński pan prof. Jan Woleński dzisiejszy gość filozof prawnik wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz wyższej szkoły informatyki zarządzania Rzeszowie panie profesorze bardzo dziękuję za rozmowę na nie rozumiem, że spotykamy się w Operze jeśli tak można powiedzieć no na pewno dziękuję bardzo, panu do widzenia państwa dziękuję panie profesorze informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA