REKLAMA

Jeden z najlepszych filmów science fiction w historii. Tomasz Konlankiewicz o filmie "Stalker", reż. Andriej Tarkowski

OFF Czarek
Data emisji:
2022-06-27 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa i moim gościem jest pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych dzień dobry witam serdecznie dzień dobry dzisiaj chciałbym, abyśmy porozmawiali o filmie także rozpocząć miło ten tydzień o filmie aktu już kiedyś pojawił na ekranach kin to właściwie nie tylko nie zwrócił jakiś wielki uwagi, ale chyba też pojawiło się nieprzychylne recenzje ją tak sobie gdzieś czy czekał czekał na swój moment aż w końcu ten moment nadszedł i jest Rozwiń » to film uważany za jeden z najlepszych filmów, kiedy w, które kiedykolwiek powstały przeważnie w czołówce, ale nie wiem czy może 10, ale jeżeli są to dziś rankingi co najmniej 50 albo ist tu, ale już tam 50 to film ten plasuje się zwykle w dość wysokich strefach to jest film stalker w reżyserii Andrieja Tarkowskiego film właśnie nie wiem jak o nim powiedzieć, więc oddaje głos panu Tomaszowi Kolankiewicz owi, który jak rozumiem lud lubi ten Fin bądź co być albo co nieco te lubią go nawet bardzo Lubie i rzeczywiście stalker jest wymieniany wśród tych najlepszych filmów rankingi chce jest oczywiście taka trochę bardziej zabawa, ale czy takie rankingi powstają w tym z reguły gry daje obywatel Chin, chociaż czasami za zdetronizowany np. wszystkim i wschód słońca film musiała niemieckiego reżysera zrealizowany nic w stanach Zjednoczonych i rzeczywiście stalker z reguły zajmuje jestem w okolicach trzydziestego miejsca w tych rankingach tych najlepszych filmów w historii był przyjęty bardzo chłodno wręcz wyszydzany z nikim Tarkowskiego w tym mocno nie przejął mówił, że jego interesują opinię tylko 2 krytyków 2 widzów i oni się rozwoju gry są i Bergman te i inni nikt go tym zbijał chcę co ten właśnie pytania o i o to co sądzi właśnie tych po tych reakcjach z potem rzeczywiście do doczekał się uznania uznawanej za jeden z najlepszych firm MOS są zastrzegł naukowiec z historii kina z i podobnie jak w 2001 Odyseja kosmiczna z tym jak publika jest uważany za takie arcydzieło, dlatego że jest to nie tylko film fantastycznonaukowy zgłosił science-fiction, ale i też no taka przypowieść filozoficzna czy taki właśnie film o takim takim wydźwięku filozoficzną Teologicznym bardzo czeka też pod względem ich do analizy tego docent taki psychol analitycznych też znaczy tutaj i Tarkowski posłużył się pierwowzorem literackim zresztą autorzy Arkadii Borys Struga, czyli tacy klasycy nie radzieckiej rosyjskiej literatury fantastycznonaukowej gdzieś tam o ważne 1 tchem czasami ze Stanisławem Lemem z wymieniali jako jedni z tych najważniejszych właśnie z twórców z tej części być z tej części świata twórcy fantastyki naukowej czy posłuży tym ich pierwowzorem literackim, czyli piknikiem na skraju drogi dosyć luźne do tego potrzebna oraz 6 zaczerpnął różne ciekawe elementy z tego głównie tą Zone czy stresu tak jak to Struga suskich jest jest nazwane i ale też to co tutaj się pojawia co pojawi się też wcześniejsze LM Tarkowskiego czy właśnie, wykazując się Solaris, czyli ten tutaj to jest spokój z Struga ski to jest taka kula, która realizuje wszelkie marzenia Solaris taki cały ocean trafiłam tutaj jest jest to 1 pokój pokój, który pełni funkcje takie można powiedzieć maszyny Idy maszyny, która spełnia to co nasze idee sobie zamarzy jako taka jest oczywiście czymś niesłychanie tak naprawdę niebezpiecznym, dlatego że jak wiadomo nie wiemy są nasze najbardziej skrywane marzenia mogą się okazać zupełnie inne niż to co byśmy sami myśleć w no myślę, że tak wiele można o tym filmie powiedzieć i dobrego pewnie i złego, ale chyba będziemy się z mym takie myśli o takim się szerokim zgadzać co 1 co do TAWS ABO do co najmniej kilku rzeczy po pierwsze, niesamowita warstwa wizualna zarówno na poziomie kompozycji jak na poziomie realizacji to znaczy bardzo starannie zaprojektowane kadry każdy kadr jest takim nowości małym dziełem sztuki właściwie każdy łyka albo inaczej film można by zastosować w dowolnym momencie wydrukować klatkę i zobaczyć, że to jest pięknie skomponowany obraz to po po pierwsze po drugie no kinematografia niesamowita to aż za herbatę zasłynął on powiedziała w jednym z wywiadów, że ten film się w jej mózgu w, że jest wypalony jako mózg każda klatka tego firmy wypalone w mózgu w takie zrobił na niej wrażenie no z tym trzeba się zgodzić chyba tak tak stoi oczywiście, bo w sektorze trudno, żeby było nas, jeżeli chodzi o 3 zdjęcia Dariusz Migut kręcony de facto trzykrotnie, dlatego że te kwestie nie podobały się pierwsze zdjęcia pierwszego operatora Ross wszystkim pierwszym operatorem, czyli wielkim rebelię mi potem jeszcze raz zespół kręcić z Aleksandrem Brzezińskim rzeczywiście tutaj jest bardzo taką pozycję to jest niesłychanie istotne tutaj mamy do czynienia z bardzo takim, jaki brak delikatnymi rękami delikatnym ruchem kamery, w który jest bardzo powolny i montaż też spowolni także te kadry jeszcze mogą wyjść to jest film, który trwa przeszło 160 minut, w którym jest są 142 ujęcie to znaczy, że jak średnie średnio ujęcie jest dłuższy niż minutę, a zdarzają się takie dla wielo minutowe kim kilku minut, a także to rzeczywiście takie wysmakowane bardzo powolny, jakby kadry z ich życia te zdjęcia są czymś takim, o czym bardzo często wolę strona plastyczna tutaj też jak korekt ekolog dyrekcja jaka, jaka jest czy kolorystyka, jakie otrzyma Rosji i oczywiście te miejsca, do których pewno też jeszcze wrócimy i to jak sama też żona jest zbudowana z jest istotny, ale w tej zwrócił uwagę na 1 rzecz to znaczy na dźwięk znaczy to jest film, w którym niesłychanie istotną z warstwą jest jest dźwięk mówię tutaj nie tylko o muzyce, którą dla dlatego na potrzeby tego filmu skomponował Edward Arce jest taki kompozytor, z którym ku Tarkowski pracował czy Solaris czy przy zwierciadło le pionier takiej muzyki eksperymentalnej elektronicznej czy kosztowa syntezatorów w tym dane, że w takich taki ferment manipulując by tą muzyką z, ale ten Tarkowski prasową też nikt nie tylko 3 muzycy, ale także przy dźwięku roślin co znaczy to, dzięki któremu się pojawiają to są bardzo często dźwięki sztucznie wykreowane znacznie, gdy mamy dźwięk pociągu to naprawdę tak na pewno nie jest, więc pociąg z 9 pociągów przy przez Arte Jeża wypuszczony właśnie przez różne przez różne takie elektrycznym, gdy instrument dźwięki sygnały tutaj udziwnione to oczywiście okazać stołu to niesamowite w tej żony Targ, jakbyśmy to do usługi od sformułowań które, które pada w to nosi imię tak jak mówił w Polskim przekładzie o spoza strefy natomiast ona toczyć wydaje się bliższa i oryginałowi twarzy jednak jest stanowić takie nawiązanie też takie ciekawe i reputacyjne do gułagów, trudno więc z liceum im lepszy ten dom to pozostawia tutaj wydaje się ten dźwięk właśnie tą niezwykłość tej żony różni tak naprawdę ze zdjęciami czuję to prawda jeszcze na chwilę nawiąże do tych kadrów chyba jednym z wywiadów Tarkowski zapytany, dlaczego te sceny są takie długie powiedział, że to generalnie chodzi o to, że jeżeli nie widz wejdzie do kina i to nie jest Fin, który chciał wejść czy po prostu pomylił kina wszedł nie do tej sali trzeba to, żeby dać mu szansę wyjść z tego filmu, zanim się jeszcze zacznie coś ważnego dziać także to jest taka szansa, żeby widz wie, że to nie to ja w ogóle przecież nie NATO przyszedłem, więc mogę sobie spokojnie wyjść to dobrze, ale zbliża się informacje, więc do innych do informacji jeśli będę mówił, gdy zapraszam pana nasze słuchaczki słuchaczy na informację o godzinie 1120 po informacjach wracamy do naszej rozmowy pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cyklu filmowych i dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych jest państwa moim gościem rozmawiamy o filmie stalker w reżyserii Andrzeja Tarkowskiego praca po informacjach to wcale tak nomen państwa i moim gościem jest pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych i dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych rozmawiamy o filmie stalker w reżyserii Andrieja Tarkowskiego jeszcze ostatnia rzecz na temat właśnie tej bardzo powolnego smakowania bardzo powolnej pracy może nikt nie praca kamery sowy, ale przesuwanie się znowu Tarkowski mówi, że jeżeli nie robi się to trochę wolniej niższy niż zwykle to traci się zainteresowaniem widza natomiast, jeżeli się robi bardzo bardzo wolno to zainteresowanie widza rośnie jeszcze bardziej, niż kiedy mamy do czynienia z normalnym tankowania także takie ciekawostki oczywiście oczywiście pewnie jest też sporo przekory w tych wypowiedziach dotyczących wolnego rozkręcania się akcji, jaki wolnego albo Super wolnego tankowania to to jest nie czy Tarkowski troszeczkę dworował z tych z tych uwag, bo to u głosi często zarzucane prawdę pustego w środku tego filmu mieć tak jakoś nie boli, chociaż oczywiście powiem, że jakaś niedogodność Solaris Tarkowskiego, który często też jest uznawany jest za arcydzieło to jest taki film rzeczywiście, gdyby momentami trochę irytuje nawet tym jak chcą takim przeciągnięcie ponad miarę czy naprawdę wydaje się Solaris bus mlecznym inna, gdyby po prostu głos ma trochę krótszy szczęście norweskie tak wygodnie i nie rozciągał oczywiście jest to nadal FIM bardzo dobry, a teraz wydaje się, że lepiej bym zrobił to Szeszko tekst to skraca okres w środku stalker w ogóle nie ma takiego poczucia też nic sobie zupełnie niesamowite też pod takim troszkę innym kąt to znaczy właśnie to UE, gdzie tylko Tarkowski umieścił akcję tego filmu pamiętamy rzeź terror orzekł literackim ta ma siedzieć gdzieś w z dnia w Ameryce północnej z i jest takim miasteczko właśnie sezon jest dosyć dokładnie opisane w tej i Tarkowskiego naprawdę przenosi ją gdzieś z UE, gdzie ktoś jedzie gdzieś w Europie na to jest de facto to są widzimy to widzimy krajobraz widzimy takie też industrialnej, gdy podupadły industrialne przestrzenie jest to nieprawdopodobne, dlatego że mamy wrażenie, gdybyśmy oglądali zdjęcia realizowane w Czarnobylu po prostu paru latach od te od wybuchu reaktora aż o Czarnobylu natomiast może spać został zrealizowany w roku siedemdziesiątym dziewiątym parę lat przed tą i przed tragedią jest to pod tym względem jest jedną z takich filmów można coś pod takim kątem wizualnym słuchanie profetyczny jednak znaczenie pokazuje właśnie z właśnie to taki projekt przewiduje by ten ten czarno to jest oczywiście były były kręcone z 100 oni jest taki stary właśnie no działających w 2 zakładach jednym z produkcji chemicznych i drugiej takiej elektrowni Wodnej natomiast rzeczywiście tutaj to jest taki walor właśnie właśnie profetyczny jakiegoś takiego widzenia tego co miał zaraz nastąpić i jeżeli chodzi o samo porównanie tych z literackiego z firm to ten to topoli Strugackich z bardzo ciekawa jest korzystać z takiego kuzyn późniejszego i okresu też bracia napisali pisali wspólnie większość swoich swoich książek i te tam rzeczywiście tak różne elementy, żeby sobie szóstego, a niektóre właśnie nierząd znam świetnie był tego co jest do College u podstaw tej powieści właśnie tego tego pikniku na skraju drogi tego, że to jest de facto ona jest kimś takim miejscem, gdzie nawiązany został kontakt, gdzie po prostu pojawili się czy wyższe z innej planety, który za nic nie wiemy o nim tylko zostawili po sobie jakiś element właśnie ten tytoń tytułowe resztki po pikniku i my jak mrówki jak długo jak my jak Mrozka zrozumieć prawdę czym są resztki po pikniku na skraju drogi takie bliskie bliskie może natomiast Tarkowskiego raczej właśnie wydaje się taki aspekt w Nosek poseł postawa apokaliptyczna nuklearny, gdyby mocni wybrzmi pod tym względem na tarnowskim na pewno kieruję bardziej się strony i bar stronę ludzkości tak powiem nie, a nie NT kosmicznej obecność zdrową FINN-y dorobił się chyba statusu kultowego oczywiście różni ludzie zastanawiają się co poeta chciał powiedzieć pierwsze pierwsza kwestia pierwsze zdanie, które pada w filmie to jest to są słowa, które wypowiada żona partnerka tytułowego stalkera w, kiedy ten próbuje się cicho wymknąć z domu na tę wyprawę do zony i ona on jest nie chcę budzić sieci ubiera się i przygotowuje się do wyjścia jednak nie śpi zorientowała się wchodzi do kuchni powiedz do pomieszczenia mówi, dlaczego doszło zabraliśmy zegarek i jakie są głosy, które mówią w ten sposób reżyser zwraca uwagę na czas, że czas, który się teraz zaczyna dziać to jest czas, który może innym czasem, że ten czas, który płynie w zonie czas, który jest tutaj to nie są te same czasy, więc należy reżyser zabiera nas teraz na wycieczkę, gdzie czas 1 czas zatrzymuje drugi czas rusza z odczyt tutaj tropów interpretacyjnych wszyscy bardzo duże, jeżeli chodzi o polskich dodaje, że na pewno z rynku śmierć jest takim najbardziej wytrawnym znawcą w ogóle kina Tarkowskiego na pewno też stalkera im on słynął z wzajemnej dotyczy wszystkich kultur polskiej Wysockiego, gdzie podobno Kraska po klatce ten film analizował bardzo ciekawy sposób np. analizując pojawiające się tam dosłownie w 1 ujęciu biblioteczkę w domu stalker to warto powiedzieć główny bohater tytułowy stalker, czyli przewodnik po tej po sezonie nie jest przeciwny do tego pierwowzoru literackiego tutaj takim jak naprawdę filozofem trochę tak w ogóle w takim meczu z kim ukrytymi myślicielem niby nie jest on właśnie to jedno ujęcie tej taki wniosek Amundi można liczyć takie właśnie półki zawiedli zajmującej się z zawierającym całą ludzką z wiedzy jest takim właśnie mrugnięciem oka na pewno Tarkowski z twórcą, którego i wszystkie elementy, które padają mają jakiś znaczeń tak to znaczy to twórca niesłychanie no tak inteligentnymi słuchanie i przenikliwy też no jego filmy mają też takim może być to Gravity jest fakt, że czy jeszcze tutaj jest na pewno bardzo różne on pozostawią okruszki dla niektórych można podążać w 3 nie, szukając jakiś, jakiego właśnie rozwikłania tych będących jego filmów na pewno Starka jest takim filmem, który bardzo ciekawy sposób można analizować to tu właśnie kobiece my taką wykładnię psychoanalityczne właśnie podejście do z tym no tutaj maszyny i czy w tej do tego pokoju, które się pojawia w stresie inne, które realizuje pragnie no właśnie to jest chyba urok tego filmu, że można go interpretować może też oglądać wg różnych kluczy można tak jak pan powiedział widzieć w tym pewną przepowiednie Czarnobyla zresztą chyba później powstała nawet gra taka komputerowa zatytułowana stalker cień Czarnobyla czy coś takiego na pewnie coś w ogóle ci ludzie, którzy tam w Czarnobylu już po katastrofie tam szukali jakichś skarbów to właśnie też nazywali sami siebie nazywali stalkera właśnie jest to jakoś tam rzeczywiście wybrzmiał w tym kontekście czarnobylskiej w no tak, jeżeli spełnione przez pana Solaris miał być od Sejmu odpowiedział na odyseję kosmiczną 2001 to może Stal kres takim razie odpowiedział na Czarodzieje czarnoksiężnika z o o tak tempo życia no być może też bardzo ciekawy bardzo ciekawy pomysł stek także także można można też patrząc na to jak wygląda albo może, jaką fryzurę i co mówi o otaczającym go świecie tytułowy stalker widzieć w tym jakąś krytykę sowieckiego systemu, gdzie właściwie niby wszyscy są wolni tak naprawdę wszyscy są więzieniu ze szczególnym uwzględnieniem takich leków, czyli tych więźniów także politycznych, choć nie takiego odczytu to fryzura stalker, jakby jasno to nad NATO wskazuje też zachęcać ta za te wzory charakterystyczne podzielone skronie rozdaje i jak najbardziej tutaj jest to sposób w tym w archipelag Gułag tutaj brzmienie taki sposób można w końcu by patrzeć jako pewien pojedynek pomiędzy szkiełkiem i okiem profesora, a jednak po pewnym humanistycznym podejściem pisarza, a także znowu lekki spór zejść ze ścisłego myślenia o życiu z bardziej metafizycznym tak dalej tak by tych kluczy interpretacja jest wiele z pewnością jest to film, który robi olbrzymie wrażenie i to nie tylko na tych, którzy oglądają ten film po raz pierwszy, ale chyba to jest film, który za każdym razem ogląda się inaczej tak warto do niego wracać na pewno za każdym razem zwraca uwagę na inne rzeczy, dlatego że takie też kino bardzo kompensacyjnych, więc takiego, który z był zaprasza do refleksji właśnie do takiego też no bardzo szybka i tam rozmyślania w trakcie w trakcie projekcji rzeczywiście trochę tutaj wszystkie są to jest taki pojedynek na czasy tym dziś powiedzieli prawdę Humana troszeczkę tak od tego o tego bohatera niż życie zgłaszają wskażę, ale to jest oczywiście w komplecie one jeszcze więcej elementów szkołę im przecież cytaty z zapukali w Świętego Jana tak dalej tutaj naprawdę bardzo dużo różnych nawiązali z i intencje za każdym razem jego poglądy oraz na jakiś czas wracam do niego nie jest dostępna inni też wstawiała rekonstrukcję tego o tego filmu cyfrową, więc wygląda naprawdę przepięknie i rzeczywiście jest takie kino, którego warto wracać w takim razie wracajmy do tego kina ja też zachęcam tych państwa, którzy mnie znają, aby pani go sięgnąć po raz pierwszy film jest dostępny w różnych przestrzeniach także w właśnie po rekonstrukcji cyfrowej z pewnością właśnie zastanawia się czy ktoś z państwa, kto emisji oglądał wcześniej albo obejrzy go po raz pierwszy na końcu powie Doda co za stratę prawie 3 godzin w razie czego reklamację można przesyłać na adres czarek małpa TOK kropkę FM stalker Szanowni Państwo w reżyserii Andrieja Tarkowskiego to film, o którym opowiada dzisiaj pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych i dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę dziękuję bardzo, informację Radia TOK FM już kilka minut po godzinie 1140 po informacjach program kultura osobista już teraz zapraszam państwa w imieniu Marty Perchuć Burzyńskiej czekam także na państwa uwagi pod adresem czarek małpa TOK kropkę SR dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA