REKLAMA

Fakty i mity na temat odporności

Sezon na zdrowie
Data emisji:
2022-06-27 16:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:38 min.
Udostępnij:

Czy odporność zależy od genów? W jakich sytuacjach sport może osłabiać nasz układ immunologiczny? Czy profilaktyczne zażywanie witaminy C ma sens? Jaki wpływ na odporność ma tkanka tłuszczowa? Czy maseczki osłabiły naszą odporność? I czy szczepionka przeciwko grypie rozleniwia nasz układ odporności? W ostatnim odcinku tej serii "Sezonu na zdrowie" prowadząca Ewa Podolska wraz ze swoim gościem dr Pawłem Grzesiowskim rozprawiają się z najpopularniejszymi mitami dotyczącymi odporności. Rozwiń »
Partnerem podcastu "Sezon na zdrowie" jest Polski Lek, producent preparatu Entitis Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
brak brak jest spacer programu dystrybutor suplementu diety czy PiS w sprawie kwestii nie ma event dzieci dorosłych sezon na zdrowie dzień dobry państwu Ewa Podolska proszę państwa od tych 5 tygodni rozmawiamy w ramach cyklu sezon na zdrowie było 5 odcinków odporności mogą państwo znaleźć się na naszej stronie internetowej pod kasach wysłuchać jako podcasty dzisiaj odcinek szósty atak podsumowujący moim gościem jest pan dr Paweł Grzesiowski dzień dobry panu witam panią Rozwiń » witam państwa pan dr Paweł Grzesiowski jest ekspertem w dziedzinie Immunologii profilaktyki terapii zakażeń, a reprezentuje centrum medycyny zapobiegawczej i rehabilitacji Warszawie pan doktor jest także ekspertem Naczelnej Rady Lekarskiej ekspertem do spraw zagrożeń epidemicznych nasi oczywiście Stali słuchacze wiedzą, że już panu damy jest ekspertem Naczelnej Rady Lekarskiej do spraw covid teraz rozumiem, że ten obszar się po prostu proszę dokładnie tak jest zostałem nowej radzie lekarskiej właśnie w tym ekspertem od szerszej już grupy chorób tam, gdzie obawiamy się, że jakaś się i jakiś wirus bakteria będzie bardziej niebezpieczny dla naszej populacji wówczas wówczas będziemy reagować, ponieważ zagrożeń przybywa dosłownie tygodnia na tydzień Teo no wygląda na to, że pracy nie zabraknie no tak kluseczki obecności będą pan miał jak najmniej tej plac panie doktorze myśmy mówili o różnych kwestiach związanych z odpłatnością ma ten ostatni odcinek jeszcze raz wzywam państwa do wcześniejszej na ten ostatni odcinek chcemy poświęcić temu w podsumowaniu tu rymu jako wątek wiodący nadaliśmy temat naukowe będące znaliśmy temat fakty mity na temat odporności, bo jest dużo dużo ja tak wrzuciłam w sieci właśnie fakt, iż odporność no i wiele znalazłam wreszcie powtarzały, a w sumie zaś dużo jest zaś od kwestii natury dosyć ogólnej Otóż są osoby, które twierdzą tak niegroźnym żadna choroba często zdarzało się teraz wypadku covid, więc tak groźnymi covid, bo odporność zależy od genów jasno, który swoje jestem odporny na z tego wywodziły następny konsekwencja nie muszą się szczepić fakt czy mi odporność zależy od genów jak ktoś ma dobre geny dobra odporność no to tak jak zaczyna mówić nie boję się choroby, bo nie środki no cóż wybrała pani na początek pytanie niezwykle trudne, dlatego że odpowiedź na to pytanie jest i tak nie, dlatego że rzeczywiście część naszej odporności jest zależna od układu genów, ponieważ nie to my genetycznie jesteśmy uwarunkowań ni mniej jako osoby albo z silnym układem odporności właśnie powinna powiedzieć prawidłowym układem odporności takim, który reaguje właściwie na zagrożenia albo mamy defekt układu odporności np. wytwarzamy mniej jakiegoś czynnika przeciw wirusowego albo więcej albo nie wytwarzamy te liczby komórek odpornościowych wtedy oczywiście będziemy narażeni na częstsze infekcje m.in. także jest tym twierdzeniu część prawdy, że geny odpowiadają odporność, ale mnóstwo my możemy zrobić mający dobrą odporność genetycznie, żeby zepsuć drugą stronę mamy możliwość poprawić funkcjonowanie naszego układu odporności, jeżeli biologicznej genetycznie jesteśmy trochę w tym zakresie słabiej wyposażenie to trochę tak jak porównał jak układ mięśni, który dziedziczymy, bo de facto ilość tkanki mięśniowej i często wzrost prawda wielkość człowieka jest w pewnym sensie kodowana genetycznie, ale możemy dużo z tym zrobić i ćwicząc na nie np. regularnie możemy zbudować masę mięśniową, mimo że genetycznie byliśmy zaprogramowany na osobę, która tej masy mięśniowej będzie mało miała mniej dobrze tam przez ludzi będą następne kwestii Otóż spotyka się takie zdanie moje dziecko często choruje ona jest po prostu mało odporny to fakt czy mit bardzo często powtarzanymi przez rodziców, dlatego że musimy sobie zdać sprawę, iż dziecko mając układ odporności dopiero budujące się choruje częściej niż osoby dorosłe i to rodzice często postrzegają jako jakąś wadę właśnie defekt układu odporności, szukając wtedy i jakie się dróg źródeł pomocy czy suplementacji dzieci wspierania mniej z zewnątrz coś trzeba sobie jasno powiedzieć dziecko musi przechodzić infekcję w okresie powiedz między trzecim, a ósmym rokiem życia często jest to jednak, że chce miesięcznie, ale są infekcje najczęściej wirusowe łagodne czasami nawracający, ale z punktu widzenia budowania odporności niezmiernie ważne, dlatego że człowiek, kontaktując się ze światem zewnętrznym z również wirusami bakteriami w tej walce z nimi wytwarza pamięć immunologiczną wytwarza mechanizmy odporności, które później już powiedzmy po 0809. roku życia zaczynają funkcjonować jako osoby dorosłe, a więc jest to mit, że dzieci mają jakieś wady odporności, które powodują, że one często zapadają na infekcje wirusowe oczywiście zdarzają się dzieci, które mają problem z odpornością i wtedy oczywiście trzeba im pomóc, ale absolutna większość dzieci chodząc do żłobka przedszkola musi przejść kilka kilkanaście sekcji rocznie ażeby wytworzyć sobie ten układ odporności, które później będzie skutkował dobrą ochroną w okresie już dojrzewania i w wieku oraz skoro jesteśmy przy dzieciach to często słyszane zdanie taki jest zimno nie wychodzi nie Biegaj w każdym razie, bo się spocić i zachorujesz bardzo niestety niekorzystne mit powtarzany przez najczęściej pokolenie starszych osób często niestety dziadkowie tutaj takie poglądy przy próbują przeforsować, żeby dzieci właśnie nie wychodziły na Dwór, żeby się nie ruszały, żeby raczej zostały w domu, jeżeli już wychodzą, żeby założyły 3 warstwy 4 warstwy ubrań my po to, żeby nie zmarznąć oczywiście jest maleńkie źdźbło tak powiem prawdę czy ziarenko prawdy w tym twierdzeniu, że wychłodzenie może powodować więcej infekcji, niemniej jednak najważniejsze w tym jest, aby regularnie być na świeżym powietrzu i to aktywnie, czyli dziś budujemy w ten sposób odporność, że powinniśmy codziennie spędzić kilkadziesiąt minut na świeżym powietrzu aktywnie, czyli spacerując biegając ćwicząc, bo tu mamy już absolutnie naukowe dowody na to, że taka aktywność zwiększa sprawność układu odporności w różnych mechanizmach mówiliśmy o tym przez ostatnie tygodnie, a więc będę powtarzał, ale co do zasady aktywność powiedzieć na świeżym powietrzu jest niezmiernie ważna natomiast rzeczywiście powinniśmy się chronić przed nadmiernym wychłodzeniem organizmu, dlatego że hipotermia może być przyczyną nawracających infekcji bowiem w niskich temperaturach nasz układ odporności gorzej funkcjonuje gorzej też krąży krew w błonach śluzowych, więc jeśli nadmiernie wychodzi organizm możemy się spodziewać, że po takim epizodzie jakieś objawy i infekcji się pojawi natomiast zdecydowanie jestem za wysiłku fizycznym za świeżym powietrzem i dostosowaniem ilości warstw ubrania do temperatur na zewnątrz następne zdanie o ratowanie zwiększa pewność prawda czy mit przyczyn, nawiązując do tego co pan powiedział rozumiem, że hartowanie nie jest właśnie wychodzenie w samym sweterku, które prowadzi do wychłodzenia wszyscy oprócz sweterka mają kurtka no właśnie Otóż to hartowanie jest pojęciem trochę nie medycznym, ale my używamy raczej bardziej takiego słowa jak tolerancja niskich temperatur czy czy przyzwyczajenie organizmu do właśnie różnicy temperatur i to zjawisko, które ma charakter korzystny nam w tej chwili badania naukowe mówią o tym, że osoby, które są poddawane regularnie kontrolowany niższym temperaturom mogą mieć więcej komórek odpornościowych biegających za pierwszą fazę walki z wirusami bakteriami, a więc te komórki tak, ale czy strażnicy, którzy chronią nasz układ odporności chronią nasz organizm przed atakiem, a więc jeszcze raz powtórzę kontrolowana i mądra ekspozycja na niż na niskie temperatury może zwiększać sprawność układu odporności takie ćwiczenia, które są wykonywane światów nie chłodnej wodzie czy już mówi o morsowaniu czy właśnie wychodzeniu na chłodniejsze powietrze, ale właśnie w określonym ubiorze, żeby nie prze marznąć ma korzystny wpływ na układ odporności co skoro jesteśmy tak przy tym ruchu traktowaniem to następne zdanie sport w każdej ilości to samo zdrowie im więcej tym lepiej no niestety to mit nie i to niebezpieczne dziś wiemy, że wysiłek fizyczny, który jest ponad miarę osłabia odporność, czyli w tej chwili uważa się, że do 90 minut aktywność fizyczna jest korzystna organizm mówi 90 minut dziennie bez przerwy natomiast powyżej już wprowadza organizm w stan może powiedzieć osłabienia, czyli wykorzystania tych bieżących zapasów energii i to spowoduje organizmy pogorszenie również układ odporności, więc również zdrowy rozsądek w zakresie wysiłku fizycznego jest potrzebny nie przesadzajmy ze sportem nie przesadzajmy z aktywnością fizyczną, bo to odbije się niekorzystnie na układzie odporności witamina c wzmacnia odporność będę dawać codziennie dziecku żeby, żeby potem nie chorował bardzo często powtarzany mit szczególnie w naszej w naszym kraju witamina c ma jakąś taką szaloną popularność my mówiliśmy o tym również witamina c jest wspierającym środkiem w trakcie infekcji natomiast nie działa profilaktycznie, więc przyjmowanie jej w stanie zdrowia nie wpłynie na to, że będziemy holować natomiast kiedy już winę na zaatakował podaż witaminy c może pomóc nam zwalczyć infekcje, więc niestety profilaktyka nie do końca ma tutaj dowody naukowe natomiast wsparcie w trakcie infekcji jak najbardziej tak nadal wobec tego syrop bardzo mali JUD ciasnych im pomagają walczyć czy nie wiem randa czy mit mówiliśmy o tym również wcześniej, że są tzw. składniki żywieniowe ożywcze funkcjonalna, więc są takie produkty roślinne przede wszystkim, którym mogą okresowo wpływać na nasz układ odporności taki sposób trochę jak witamina c to znaczy w trakcie infekcji pomagają albo mogą być takim źródłem ważnych mikroelementów witamin my mówiliśmy o tym, że te produkty, które są źródłem chociażby witaminy de trzecie witamin z grupy mogą być mogą działać profilaktycznie natomiast te produkty, które zawierają przede wszystkim roślinne związki przeciwwirusowe będą wspierać nasz układ odporności w trakcie infekcji, a więc przyjmowanie w czasie infekcji np. syropu z malin czarnego bzu czy my czy rumianek to będzie właśnie to wsparcie układu odporności, bo te rośliny związki zawierają składniki, które mogą pomagać zwalczać wirusy natomiast przyjmowanie profilaktycznie nie wpłynie na to czy wirus zaatakuje czy nie, bo picie tego codziennie oczywiście jest możliwe, ale my nigdy nie wiemy, kiedy wiele nas zaatakuje także wspieramy układ odporności podczas infekcji różnymi środkami jak najbardziej natomiast, żeby uzyskać efekt profilaktyczny, czyli zdrowa osoba, żeby odniosła jakiś efekt to muszą być te składniki, które wspierają konstrukcję układu odporności, czyli tworzenie komórek odpornościowych no a teraz inne związki takich właściwości nie mają jesteśmy zachęcani co obniża mówić atakowani propozycjami kupna preparatów aptece, które mają wzmocnić naszą otwartość pana aparatów na pojedynczych witam całych zestawów itd. stancji okręt do myślenia taka suplementacja mówiąc nam, że im więcej lepiej tym niestety to bardzo również szkodliwy mit udowodniono, że nadmiar suplementów szkodzi przeprowadzono kilka takich badań w tej chwili nos słynne badanie chociażby w stan leczonych badano osoby, które nie codziennie przyjmował kilka suplementów i stwierdzono, że tych osób zwiększa ryzyko nie tylko infekcję, ale np. chorób nowotworowych, a więc mamy niestety tutaj dzieci, czego sytuacją, że ilość niekoniecznie idzie w parze z korzyściami, czyli nadmiar stosowanych suplementów nie tylko nie służy naszemu zdrowiu powiedzmy sobie szczerze powinniśmy suplementować wtedy, kiedy mamy niedobory wtedy, kiedy są okresy w naszym życiu np. większego zapotrzebowania na witaminy mikroelementy wtedy jak najbardziej, czyli podczas infekcji podczas intensywnej pracy podczas jakieś intensywnego wysiłku fizycznego, ale też powinniśmy wtedy kierować racjonalnym wyborem są suplementy owa i czym ja jednak jestem za tym, abyśmy korzystali przede wszystkim z składników zawartych w zdrowiu w zdrowej diecie czyli, czyli naturalnego pochodzenia czy to witaminy mikroelementy, jeżeli mamy jakieś problemy z uzyskaniem tych tych składników w normalnej naszej codziennej diecie wówczas sięgamy po suplementy pamiętajmy również, że między suplementy są dzisiaj taką grupą, która nie do końca przedniej ze strony producentów my musi przechodzić z takiej bardzo kontrolowane badania kliniczne, a więc musimy się też kierować tutaj przy wyborze suplementu właśnie tym czy w jego producent poddał ten suplement badaniu klinicznym ma jakieś dowody na działanie, bo tutaj też bardzo łatwo wpaść w łapkę i przyjmować produkt, który ma tak, ale efekt placebo czyli, czyli nie działa my bardzo ważny jest to, że również tego suplementu znajdują się probiotyki większości probiotyków w tej chwili w Polsce cena na naszym rynku medycznym to właśnie suplementu diety nie, a więc musimy tutaj także umie wybierać, bo no jeszcze nazwać suplementów diety za ręce probiotyki jako preparaty działające w NATO to byłby to by nadużycia to są preparaty jak najbardziej w działające oddziałujące na nasz układ odporności dlatego wolę, żeby pacjent przyszedł do mnie i żebyśmy ustalili listę ewentualnych suplementów wspólnie niż sam wybierał na podstawie kolorowych reklam w zrzucenie wagi, czyli schudnięcie, więc czas może zwiększyć mają odporność no jest to prawda w tym kontekście, że nadmiar masy ciała ma szkodzi niestety potwierdzamy potwierdza to nie posiedzę tu badania naukowe, że tkanka tłuszczowa w nadmiarze produkuje substancje osłabiające odporność, więc jeżeli mamy nadmiar tkanki tłuszczowej to wyrównanie naszej masy ciała do należnej, czyli zrzucenie tego bagażu tkanki tłuszczowej niewątpliwie wpłynie korzystnie na nasz układ odporności natomiast odchudzanie się czyli kiedy ruszy zaczynamy iść w kierunku redukcji masy ciała po poniżej tej należnej dla naszego wieku dla naszego wzrostu no to niestety nie powodujemy efekt dokładnie odwrotne, czyli osoby niedożywione osoby odchudzające się w sposób nieracjonalny, czyli głównie poprzez różnego rodzaju głodówki wprowadzają swój układ odporności niestety w stan gorszego funkcjonowania zresztą potwierdzają to liczne badania te osoby mają więcej infekcji gorzej np. goją się rany tych osób my mamy z tym problemy również z tymi osobami z nawracającymi infekcjami gorszą odpowiedzią na szczepienia i teraz tak powiem w 1 w pytaniu, ale czy rzeczy cukier palenie alkohol mają zły wpływ na odporność prawda czy mit niewątpliwie jest to prawda jeśli używamy tych substancji w nadmiarze no nie mógłbym obronić tezy, że powiedzmy rzeczka cukru dziennie czy nie jedynie jakiegoś jednego z wody dziennie będzie już wpływało niekorzystnie na układ odporności, więc nadmiar w diecie węglowodanów czy nadmiar alkoholu będą wpływać niewątpliwie niekorzystnie na nasz układ odporności, ale znów, jeżeli ktoś wypija kieliszek wina do obiadu trudno będzie udowodnić, że to jest działanie niekorzystne, więc nadmiar alkoholu na niewątpliwie prowadzi do niekorzystnych następstw no jedyny z tej trójki jedyne naprawdę zawsze szkodliwe to będą papierosy palenie tytoniu nie znajduje w inny mówi w głowie żadnych sytuacji, kiedy można by uznać pali tytoń za korzystne dla naszego układu ponosi także także to jest niewątpliwie z tej trójki jedyna trucizna, która niepodważalna w każdej dawce, a na zakończenie jeszcze 2 takie twierdzenia którymi się stykam często to pierwsza łączy się za szczepieniami, a drugie z maseczkami Otóż ludzie uważają, że przez noszenie maseczek straciliśmy odporność, bo nasz organizm w obronie, jakby ta maseczka powodowała, że nie docierały do nas wirusy i jakby nie mógł ćwiczono ten system odpornością i chętnie wątpliwie noszenie maseczki, gdybyśmy ją nosili całą dobę przez 2 lata wpłynęłoby niekorzystnie na nasz układ odporności przez nich tak nie robił to, że my występowaliśmy w maseczce w grupie osób gdzie, gdzie musieliśmy być prawda w jakimś zamkniętym pomieszczeniu to ograniczało dostęp do naszych dróg oddechowych drobnoustrojów wirusów bakterii i płynęło wręcz można powiedzieć korzystne, bo mamy na to dowody liczne, że zachorowalność spadła na nie wiem Odrę gruźlicę różyczkę na salmonellę także niewątpliwie 2 lata pandemii wpłynęły na to, że krążenie bakterii wirusów w społeczeństwo było mniejsze nie tylko z powodu maseczek, ale też z powodu lockdownu spod tego, że dzieci chodziły do szkół, że mieliśmy ograniczone możliwości wywiązania się ręce myli właśnie stosowaliśmy więcej dezynfekcji także dystans także to nie wpłynęło de facto na pogorszenie odporności tylko na zmniejszenie zachorowalności na wiele zakażeń, które wcześniej nas trapiły, ale to oczywiście ma również swoje działanie niekorzystne, bo jeśli przez 2 lata mieliśmy mniej osób, które zachorowały na grypę na wirusa rsv czy na Odrę to nagromadziła się większa liczba osób bez odporności po przechorowaniu tej choroby, czyli możemy się spodziewać, że w ciągu najbliższych 2 lat wystąpiłaby wyrównanie, czyli będzie więcej infekcji rocznie widzieliśmy to zresztą na przykładzie wirusa rsv prawda że, że nastąpiła taka epidemia wyrównawcza na głowie zachować więcej niż w poprzednich latach, ale to się sumuje z tym, że przez 2 lata mieliśmy tych zachowań mniej także to jest tylko moim zdaniem związek epidemiologiczny, a nie wpłynie korzystnie nasz układ odporności przypomnę państwu, że my przecież mamy od dziesiątek lat grupę osób, które chodzą w maseczkach permanentnie są to np. pracownicy bloków operacyjnych czy laboratoriów, którzy pracują w maseczkach po 80 godzin dziennie mi proszę wierzyć, że nie są to osoby, które częściej chodzą na zwolnienie lekarskie nie ma żadnych zaburzeń odporności, więc nie bronimy w tym kierunku zaburzenia odporności nie tworzą się wtedy, kiedy my wchodzimy w maseczce, kiedy izolują na siebie Tychowo zanieczyszczeń można wybrać zbudować tezę odwrotną mniej zanieczyszczeń powietrza tym nasz układ odporności lepszy jest jednak tak jest stwierdzenia, z którym częsty Kała Otóż, jeżeli ja się ze szczepień chodziło akurat do gry, jeżeli ja się zaszczepią przeciwko grypie to będę musiał się potem szczepić co roku, ponieważ ja zwalniam swój organizm jak my od uruchomienia tej odporności naturalnej przeciwko zachowane, gdy on się odporność rozleniwia Wojas z zewnątrz interweniowałem brata i odporna jest raz moja własna Deca rozbili Fiona May w efekcie, żeby nie chorować na grypę co się szczepić ser i nie ma tutaj absolutnie w tym twierdzeniu nawet ziarenka prawdy, dlatego że szczepionka jest właśnie aktywator układ odporności jest taki, jakby zwiększony zewnętrzny cieni tak jak byśmy sobie zamówili ten razy innego klubu sportowego z nim przeprowadzili bardzo intensywny trening czy to oznacza, że myśmy zapomnieli wszystko co uciekł nauczyliśmy się z zawsze i jest stałym trenerem nieprawda my, więc myślę, że to jest takim trochę myślenie magiczne w tym momencie, że szczepionka zawiera jakieś składniki, które w jakiś sposób podstępny paraliżują nasz układ odporności Otóż tak nie jest szczepionka jest po prostu skoncentrowany zastrzyk składników wirusowych bakteryjnych, które aktywują nasz układ odporności po to, żebyśmy w momencie spotkania tego wirusa z naturalnych warunkach byli w stanie od powiedzieć szybko nie zachorować nawet zwrócić uwagę, że my nie stosujemy szczepionek przeciwko przeziębieniu nie stosujemy szczepione przeciwko Otóż nagminnym nie wiem zatruciem pokarmowym stosujemy szczepionki tam, gdzie nasz układ odporności najczęściej przegrywał z infekcjami, a więc pneumokoki gruźlica meningokoki prawda ospa wietrzna jednak w większości sytuacji kontakt człowieka z tym patogenem powodował zachorowania, a więc po szczepimy, żeby nie chorować i to absolutnie nie wpływa na pogorszenie naszych układ odporności wręcz przeciwnie są badania, które mówią o tym, że każda szczepionka powoduje pewien trening również odporności tej tzw. nieswoiste, której mówiliśmy jednym z pierwszych programów czy ten naturalny podnosi się rodzimy to jest bardzo ważny element wspomagania układu odporności i zapewniania nam zdrowia, więc szczepienia nie tylko nie pogarszają nie rozleniwiają naszej odporności, ale wręcz go aktywują przygotowują do kolejnych do kolejnych starć z patogenami krążącymi wokół nas pamiętajcie państwo o tym, jako że sezon szczepień np. piwko wieś się zbliża niestety już znawców za moment jest pod bardzo szybko kończyć, gdy państwa i w ten sposób dobrnęliśmy nie dobrnęliśmy bardzo miło tutaj rozmawiając doszliśmy do końca tego dzika dłuższy niż poprzednie Novo też mogły być jeszcze wiele wóz szybko więcej o stwierdzeniu nic czy prawda i na które chcielibyśmy odpowiedzieć jest wiele może jeszcze kiedyś do tego powrócimy, a teraz dziękuję bardzo, was doktorowi naszemu gościowi dziękuję pani dziękuję państwu dziękuję pani naszym gościem dr Paweł Grzesiowski ekspert Naczelnej Rady Lekarskiej do spraw zagrożeń epidemicznych reprezentujący także centrum medycyny zapobiegawczej i rehabilitacji w Warszawie, a państwa wszystkich zachęcam do wysłuchania wszystkich odcinków naszego sezonu na zdrowie nie tylko tych z UE majową czerwca dzięki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SEZON NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA