REKLAMA

Prawa pasażerów w nadchodzącym trudnym sezonie podróży lotniczych

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2022-06-28 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:58 min.
Udostępnij:

Strajki, odwołane loty, po prostu chaos zapanował na niektórych europejskich lotniskach, a to dopiero początek wakacji. Jakie prawa nam przysługują w przypadki przykrej sytuacji na lotnisku? Pytamy Joanny Izdebskiej z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 43 Wojciech Kowalik dzień dobry to jest wtorkowy raport gospodarczy w radiu TOK FM 4zł 68gr tyle teraz trzeba płacić za euro dolar po 444 frank szwajcarski 464, a brytyjski funt po 543 na warszawskiej giełdzie kolejny dzień na zielono zwyżkami WIG w tej chwili w górę o7%, a WIG 20 ponad 1% odpowiedzialny za kolejne zmiany w podatkach wiceminister finansów Artur Soboń uprzedza w TOK FM, że od lipca część podatników dostanie niższe wypłaty na rękę Rozwiń » to efekt zmiany, które mają naprawić błędy tzw. polskiego ładu zgodnie z nowymi przepisami zaliczki na podatek PIT będą od teraz obliczane w inny sposób i w niektórych sytuacjach będą one wyższe nawet 300zł miesięcznie dotyczy to, zwłaszcza pracowników, którzy dostają od 10 do 13 000zł brutto miesięcznie, ale w rozliczeniu rocznym jak zapewnia wiceminister wszyscy mają wejść na plus to jednak dopiero na początku przyszłego roku wiceminister Soboń zapowiadał też w magazynie EKG, że do piątku resort finansów udostępni na swoich stronach specjalny kalkulator podatkowych zmian także każdy mógł sprawdzić co od lipca będzie się działo z jego pensją była też mowa o zmianach podatku CIT w tym zawieszeniu w tym roku minimalnego CIT-u ten projekt jest wysłany do konsultacji Polska jest bezpieczna energetycznie, ale najbliższa zima będzie bardzo trudna apelujemy do naszych klientów o oszczędzanie energii mówi prezes polskiej grupy energetycznej Wojciech Dąbrowski i dodaje, że apel związany jest z tym, żebyśmy nie mieli problemów z niedoborem ciepła i energii elektrycznej w zimie prezes PGE ocenia, że Polska świat znalazły się w trudnej sytuacji kryzysu energetycznego, z którym mieliśmy do czynienia od co najmniej 40 lat i że sytuacja ustabilizuje się za mniej więcej 2 lata inflacja na koniec tego roku spadnie, ale nie będzie to duży spadek, bo niespełna 13,5% tak prognozują ekonomiści PKO banku polskiego, a w scenariuszu, w którym z końcem roku wygasną tzw tarcza antyinflacyjne wzrost cen ma się utrzymać na poziomie powyżej 10% jeszcze przez rok, choć w opinii ekonomistów PKO banku polskiego możemy być blisko punktu zwrotnego jeśli chodzi o wzrost cen, bo wzrost płacy świadczeń w gospodarce już nie nadąża za inflacją i ta tendencja powinna się utrzymać, a Polacy mają coraz mniej pieniądze na konsumpcję to prowadzi do osłabienia popytu, a w konsekwencji zacznie oddziaływać na hamowanie inflacji, a węgierski bank centralny w walce z inflacją bardzo mocno podwyższa stopy procentowe i przebija wszelkie prognozy stopy idą na Węgrzech w górę aż 185 punktów bazowych przewidywania mówiły najczęściej o 50 punktach to drugi bank centralny naszego regionu, które mocno podwyższa stopy procentowe tydzień temu zrobił tak czeski bank centralny w obu krajach podstawowa stopa jest na poziomie znacznie wyższy niż w Polsce, a u nas rada polityki pieniężnej o wysokości stóp procentowych będzie decydować w przyszłym tygodnia to była pierwsza część raportu gospodarczego już teraz czas na naszą rozmowę raport gospodarcze Joanna Izdebska z europejskiego centrum konsumenckiego dzień dobry dzień dobry państwo trudne lato zapowiada nam się jeśli chodzi o podróży za podróże samolotem kolejki na lotniskach do odprawy do kontroli bezpieczeństwa opóźnione odwołane loty także z powodu trwającej zapowiadanych strajków braki pracowników obsługi naziemnej kłopoty z bagażami no i dlatego w tej sytuacji warto znać swoje prawa o tym dziś porozmawiamy, ale najpierw czy państwo w związku z tymi zawirowaniami, o których mówiłem spodziewają się w tym sezonie większej ilości skarg pasażerów i problemów do rozwiązania Le Pen jak możemy się spodziewać już podsumował High League dla re Popper na nią do roku ubiegłego jak wiemy ma jest tylko prologiem z tego co się będzie działo w wakacje, więc Spohr panią do nawet z 2021 roku zespół z większej liczby skarg nie ma jednak jak oni końcowe końcowy wynik zobaczymy najprawdopodobniej dopiero w październiku, ponieważ pasażerowie, których loty zostały odwołane bagaże opóźnione lub uszkodzone w jakiej kolejności może kontaktować z linią lotniczą do linii lotniczej muszą wysłać reklamację dopiero jak ona zostanie rzucona Lu zawodnika nie odpowie wówczas swoje skargi kierują do nas to przypomnijmy, jakie są te podstawowe prawa pasażera linii lotniczych, kiedy okazuje się opóźnionych albo odwołane przede wszystkim, jeżeli lot zostanie opóźnione lub odwołany to pasażerowie mają prawo do informacji, dlaczego tak się stało, jeżeli w niektórych przypadkach pasażerowie już po 2 drugi z takich krótszych od 2500 km mogą być uprawnieni do jakiej to znaczy, że linia lotnicza powinna ją w czasie oczekiwania zapewnić posiłki napoje adekwatne do tego czasu oczekiwania często jednak się zdarza, że linie lotnicze całkowicie zapominają o pasażerach i pasażerowie pozostawieni są w tym czasie oczekiwania sami sobie, jeżeli w tym czasie oni kupią sobie jakieś jedzenie napoje to powinni zachować paragony, a następnie zesłać to jest załączyć do reklamacji do linii lotniczej te w wierze, gdyż tak i sytuacja również sytuacja jednak również dotyczy lotów opuść w sytuacji, gdy pasażerowie muszą poczekać w nocy na takie opóźniony lot to również linia lotnicza powinna im zapewnić nocleg, a także transport do tego hotelu, w którym się za zatrzymają z powrotem, że tak się również stanie pasażerowie samodzielnie ponoszą takie koszty to również zachowują wszelkie paragony i sytuacji odwołania lotu linia lotnicza powinna zapewnić im jedną z 3 opcji, czyli przebudowanie lot na pierwszy możemy termin prze bukowanie lot na dogodny dla pasażera termin lub zwrot pieniędzy, a pasażerowie też mogą być uprawnieni do odszkodowania, ale tutaj o odszkodowanie jest uzależnione od okoliczności odwołania, jeżeli one nadzwyczajne będą linie lotnicze nie była w stanie wcześniej przewidzieć na co wówczas jest zwolniona z wypłaty takiego odszkodowania, ale powinniśmy pamiętać, że linie lotnicze najczęściej powołują się na nadzwyczajne okoliczności, więc jeżeli przewoźnik odmówi nam takiego takiej wypłaty odszkodowania co zachęcały do skontaktowania się z nami my spróbujemy się dowiedzieć co tak naprawdę było przyczyną takiego odwołania lub opóźnienia lotu no tak, bo na najbliższy sezon sporo załóg samolotów czy personelu obsługi naziemnej już grozi protestami strajkami no jeśli powodem odwołania lotu jest strajk, który linia lotnicza może zasłaniać się tym, że to okoliczność niezależna tutaj Cup trzeba dokładnie zbadać wówczas taki strajk, bo może to być np. dziki strajk pod jej czas, którego pracownicy nie przyszli do do pracy tak było z takim strajkiem zajmował się w ubiegłym roku, bo tejże Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej, które określił, że tego typu strajk nie należy do nadzwyczajnych okoliczności pasażerowie wówczas są uprawnieni do odszkodowania dlatego, oceniając taką przyczynę odwołania lub opóźnienia trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na charakter tego protestu, a oraz jego przewidywalność linia lotnicza mogła przewidzieć to, że je lot zostanie opóźnione lub odwołany, a jeśli mogła przewidzieć, a jeżeli mogła przewidzieć wówczas czy w rowie jest tak jak zaznaczyłam trzeba dokładnie zbadać co faktycznie było przyczyną, jeżeli linia lotnicza mogła przewidzieć być może istnieją przesłanki, że ten projekt nie był nadzwyczajną okolicznością nie mógł jednak tutaj zachodzi bardzo różne chodzi o pod uwagę bardzo dużo różnych kwestii, które należy wziąć pod uwagę tak jak zaznaczyłam o, a dok do określenia tego czy faktycznie tutaj doszło do nadzwyczajnych okoliczności tutaj pasażerowie w dużej mierze często prawdopodobnie będą musieli kontakt punkt wkroczyć na druku typową wetem określił czy faktycznie doszło do, a tutaj nadzwyczajne okoliczności wspominała pani, że linie lotnicze często zasłaniają się tym, że to opóźnienie albo odwołanie lotów następuje z przyczyn od nich niezależnych, czyli przewoźnicy wcale nie są tacy chętni do wypłaty odszkodowań zapewnianie pasażerom ich wynikających z tego upraw niestety tutaj poseł linie lotnicze dość często właśnie wykorzystują usterki techniczne zasłaniają się problemami technicznymi mogący, że to była nadzwyczajna okoliczność, a tak naprawdę tej tak naprawdę tych powodów, które nie są nadzwyczajnymi okolicznościami jest mnóstwo czasami jest problem MON towarzyszą inne przykładowo linia lotnicza powołuje się na złych warunkach to bezpieczne podczas gdy pasażerom pism duże samoloty lądowały startowały tutaj może linia lotnicza zasłania jakiś prawdziwy powód dlatego my tutaj zakończy w pierwszej kolejności do skorzystania z takiego po nowego co do rozwiązania tej sytuacji, czyli skontaktowania się z przekładał europejskim centrum konsumenckim, które ujemnie polubownie dogadać się dłużnikiem i uzyskać informacje na temat faktycznej przyczyny opóźnienia, niemniej jednak często pasażerowie jednak w takich sytuacjach, acz muszą pójść do sądu, aby poznać faktyczną przyczyną takiego opóźnienia bądź im oczywiście, jeżeli lot dotyczy lub lot odbywał się z terenu Polski do innego kraju mogą skorzystać również pomocy rzecznika praw pasażera, które w który, który jest pracuje przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego co się dzieje, jeżeli no my wystartujemy na nasze wakacje, ale np. nie doleci z nami nasza walizka widzieliśmy choćby ostatnio zdjęcia z londyńskiego lotniska setek bagaży piętrzą piętrzących się lotniskowych halach wychodzimy z lotniska samolotu walizki nie ma co wtedy wtedy przede wszystkim pasażerowie w pierwszej kolejności powinien skierować do garaży czy na ganek znalezione tzw. Realu ten szał i tam powinni pobrać raport niezgodności bagażowej raport Fear, jeżeli takiego bagażu nie pobiorą to jest informacja dla linii lotniczej, że bagaż został dostarczony razem z nimi ich dobrym stanie dlatego to jest bardzo ważna, ale też pasażerowie powinni pamiętać, że to nie jest jeszcze zakończenie tego całego procesu reklamacyjnego, ponieważ sem na reklamację mają określony czas i jeżeli np. doszło do uszkodzenia bagażu no to na zgłoszenie pisemnej reklamacji pasażerowie mają łącznie 7 dni, jeżeli jest na tyle na wyjazd dwutygodniowy to często odkładamy to w czasie na na wysłanie reklamacji w czasie na powrót, ale mamy pamiętajmy o tym 7 dni, jeżeli wyślemy reklamację po tym okresie linia lotnicza może nam odmówić wypłaty odszkodowania natomiast, jeżeli dolecimy i tego bagażu nie będzie wówczas określamy jak lekarz wyglądał linii pracownikom lotniska i wskazujemy adres, który powinien zostać dostarczone, jeżeli założymy otrzymamy ten bagaż po kilku dniach w czasie kilku dni oczywiście potrzebujemy, że jakieś potrzeby potrzeb potrzebujemy odzieży to te rzeczy powinniśmy sobie 5 i wówczas zachować przede wszystkim paragony reklamację w zimie linii lotniczych w ciągu 31 dni od momentu odebrania tego bagażu tylko pamiętajmy też o tym z naszego doświadczenia europejskiego centrum konsumenckiego wynika, że linie lotnicze niechętnie zwracają za produkty luksusowe, więc tutaj pamiętajmy też górne granice odpowiedzialności ogólnie lotniczej za za opóźnienia lub uszkodzenia bagażu, która wynosi około 72 tysiące złotych tak, abyśmy tej granicy na pewno nie przekroczyli natomiast oczywiście, jeżeli my lecimy załóżmy ciepłego kraju do kraju zimnego lub Tychowo drukujemy na islam, więc plany, gdzie po planujemy podróż samochodową UE i temperatura na pewno będzie niższa niż w Polsce bierzemy ze sobą kurtkę niestety tej kurtki nie mamy w piątek plecach jesteśmy zmuszeni kupić no to jak najbardziej to jest koszt uzasadniony, a da natomiast, jeżeli podróżujemy podróżujemy na na wakacje na urlop kupujemy sobie swetry to tutaj już linia lotnicza może nam odmówić, bo może domniemywać, że tak naprawdę w tym pokazie nie znajdowało się Sartre dlatego pamiętajmy o tym, żeby dok com ekonomia zakupu tych rzeczy pierwszej potrzeby, żeby zrobić racjonalnie i głową zachowywać wszystkie paragon wspominała pani, że tak naprawdę dopiero jesienią poznamy skalę tych problemów, z którymi mamy do czynienia latem jesteśmy w stanie oszacować jak to dotychczas wygląda w tym roku tych skarg od pasażerów, które wpływają do państwa do europejskiego centrum konsumenckiego jest więcej niż w poprzednich latach i nie mogę panu powiedzieć, że tradycyjnie w do europejskiego centrum konsumenckiego wpływa właśnie najwięcej skarg w zakresie programów lotniczych i to dotyczy około 30% wszystkich skarg, które do nas wpływają w tamtym roku otrzymaliśmy około 8 zgłoszeń na odwołane loty natomiast dla roku 2020 skarpa jest zdecydowanie więcej ze względu na to, że ze względu na to, że linie lotnicze odwoływały wówczas wiele lotów i pasażerowie próbowali odzyskać pieniądze ciężko powiedzieć jak to faktycznie będzie wyglądało w tym roku natomiast możemy podejrzewać, że skarb metody będzie więcej niż w roku ubiegłym Joanna Izdebska z europejskiego centrum konsumenckiego naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również, a to był raport gospodarczy za chwilę w TOK FM informacje Wojciech Kowalik do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA