REKLAMA

Problem otyłości i cukrzycy wśród polskich dzieci

U TOKtora
Data emisji:
2022-06-25 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:43 min.
Udostępnij:

Gośćmi Ewy Podolskiej są Marta Pawłowska, specjalistka zdrowia rodziny, ekspertka żywienia, autorka książki "Jedzenie emocjonalne i inne podjadania. Jak poprawić swoje relacje z jedzeniem" oraz dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego, członkini Rady Narodowego Funduszu Zdrowia.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
proszę państwa, gdy państwo nas słyszą jest Sobotka, ale ja nagrywam audycję w piątek w piątek ostatni dzień roku szkolnego, jaka radość uczniowie są wolni i świeże powietrze słońce woda góry wszystko to czeka na nich zmieniają swój tryb życia mają więcej ruchu mniej będą siedzieć przed ekranami maleńkimi większy no taką mamy nadziej, a ja ten tak optymistyczny ton złamie, że państwa takim zdaniem idzie nie mniej co ja mówię jest epidemia nie nie chodzi mi w Rozwiń » ogóle Okowita proszę państwa epidemia nadwagi i otyłości wśród polskich dzieci i młodzieży i nie jest wcale tylko kwestia estetyczna kwestia taka że, chociaż bardzo ważna, że ktoś się, że czuje tego młody człowiek z tego powodu podejmuje liczne próby odchudzania to jeszcze są inne oczywiście, a gorsze konsekwencje tylko, że to wszystko ma związek z inną epidemią, które już panuje na całym świecie, a mianowicie z epidemią cukrzycy, ponieważ wykazano, że istnieje związek między faktem, że dziecko ma nadwagę lub otyłość, a późniejszym ryzykiem zachorowania na cukrzycę typu drugiego jak wygląda kondycja naszych dzieci pokazał dobrze raport zaraz dokładnie on powie nasz gość, który ujrzał światło dzienne była konferencja prasowa no właśnie badający uczniów 2 miast Warszawy Krakowa nie tylko uczniów także także ich nauczycieli co się okazało, że proszę państwa tylko i co czwarty 8 latek na co dzień je warzywa zaledwie 17 proc nastolatków spełnia zalecenia umiarkowanej aktywności fizycznej tej wg światowej organizacji zdrowia 30% ośmiolatków ma kłopot ze snem, a średnio z kolei nastolatką siedzą przed ekranami 12 godzin na dobę przez tak siedzieli sytuacji wtedy, gdyby zdalny nauczeni i no właśnie co pokazał ów raport czym, że jest w raport oni z częścią programu, którym w tej chwili powinnam więcej pani Marta Pawłowska 1 ze współ autorem tego raportu no i kiedy kierująca pracami nad nim dzień dobry pani dzień dobry witam serdecznie no właśnie zaczął optymistycznie przeszłam to minorowe pani faktycznie zaczęła pani optymistycznie mam nadzieję, że ten optymizm przez wakacje się utrzyma, ale myślę, że bardzo ważnym dla rodziców dla opiekunów dzieci młodzieży jest to byśmy zdali sobie sprawę tak naprawdę z tego, jaką mamy sytuację, jeżeli chodzi o zdrowie strzeże życia polskich uczniów, zwłaszcza właśnie w kontekście zapadalności na otyłość cukrzycę typu drugiego i badania, które zostały wykonane ze wspomnianym raporcie w ramach projektu Cities cięć tak być w Polsce pokazują, dlaczego w wyniku jakich czynników behawioralnych dotyczących dzieci młodzieży właśnie ta uczy już tak bardzo szybko nam rośnie, bo co ważne nauczy w podkreślaniu naukowcy, że nigdy w historii przyrost nadmiernej masy ciała wśród polskich uczniów nie był tak duży, a co też ważne, że nie tylko rośnie masa ciała, czyli procent dzieci z nadwagą otyłością, ale także rośnie procent dzieci z nadmiernym obwodem Kali nadmiernym powodem do Piotra i nadmierny nadmiernie wysokimi wartościami ciśnienia tętniczego, a mówimy dużo o tym, że rośnie nadwaga otyłość wiemy, ale jak pani redaktor powiedziała pewnie są pewne czynniki behawioralne do tego się zdecydowanie przyczyniają i temu w naszym raporcie chcieliśmy się przejrzeć powiedziała pani, że albo na nasze dzieci tak słabo jedzą faktycznie weźmy pod uwagę, że co piąty siódmoklasistów ta nic przed wejściem do szkoły co piąty uczeń drugoklasista drugiej klasy w ogóle sporadycznie jada śniadania i powiedziała pani, że tylko 14 ośmiolatków spożywa warzywa każdego dnia co jest prawdą, ale wzięliśmy pod uwagę, że pomimo tej całej intensywne informacji o szkodliwości cukru, a 40% nastolatków w wieku 1017 lat dalej używać cukru do słodzenia napojów do spłacenia potrafi nawet kilka razy dziennie, czyli to są takie dane, które mogą budzić niezrozumienie powinny budzić naszą uważność aktywny, że tak żywa przepraszam bardzo mocno tak duży, bo w domu tak używają od dziecka radzi od dziecka słowa zarówno, więc dalej są słodzone napoje, a ponad 13 polskich nastolatków kilka razy w tygodniu tych kilka tygodniu słodkie napoje gazowane co czwarty piętnastolatek ma za sobą próby odchudzania rośnie procent niezadowolonych ze swojego ciała dziewcząt chłopców co więcej badania pokazują, że rośnie procent nastolatków, którzy mając prawidłową masę ciała i tak mają za sobą próby odchudzania są przekonane, że powinni się odchudzać w także to też widać, że dziś mamy w powietrzu tę świadomość, ale jednocześnie nie radzimy sobie z tą aktywnością badanie pokazało nam np. że wśród już ośmiolatków, o których wspomniałam prawie 50% ośmiolatków dociera do szkoły sposób bierne, czyli dowożona, a ich aktywność fizyczną w czasie wolnym to maksymalnie 1 godzina dziennie gdzieś te czasy, gdzie nie można było dzieci przywołać w dworkach mieć przychodził z matki czekały się wpadało domo teraz np. w czerwcu pamiętam doskonale znasz godziny dziennie, ale wie pani, że istnieje takie powiedzenie one zobaczą istnieje i rodzice ciotki dziadkowie patrzą się na dziecko, któremu kilka lat na ma 89 chodzi do szkoły i mówią on nas z tego wyrośnie rano wiceminister wyraz część część wyrasta na badania pokazują, że absolutnie nie jest to regułą ja absolutnie nie powinniśmy zakładać, że dzieci z tego wyrosną dzieci same co czułości nie wyrosną jeśli będzie dostarczany nadmiarowe bilans kaloryczny jeśli będziemy dzieci cały czas dowozi do szkoły jeśli nie będziemy pilnować aktywności fizycznej i nie będziemy pilnować ich właśnie tego wpatrywania się w komputer i nie będziemy pilnować ich snu, bo co ciekawego pokazują badania, że wśród uczniów, którzy śpią właściwie jest zdecydowanie mniej osób z nadmierną masą ciała, czyli ta korelacja pomiędzy snem, a pomiędzy otyłością również jest jest stricte korelacja pomiędzy czasem spędzanym przed telewizorem czy ekranem monitora, a pomiędzy spożywaniem posiłków badania mówią, że osoby, zwłaszcza dzieci, które nadmiernie dużo się przed telewizorami i przed monitorem komputera zdecydowanie więcej jedzą tzw. Comfort foodem, czyli produktów wysokoenergetycznych wzrosła o wysoko cukrowe wysokością proszę państwa za chwilkę wracamy do naszej rozmowy ud dr przemysł jesteśmy z powrotem na antenie i rozmawiamy o tym co pokazał raport jego tytuł tej szkoły na system partnerstwa przeciw epidemii otyłości i cukrzycy w ramach programu jeśli my o tym jak wyglądać będzie partnerstwo, jakie są zamiary plany no jak się przeciwstawić tej epidemii otyłości cukrzycy rozmawiać będę w drugiej części programu w tej chwili my po prostu patrzymy na to jaki jest kraj obraz co pokazał ów raport, a ja rozmawiam z redaktor odpowiedzialną za niego panią Martą Pawłowską i my poza anteną powiedziałyśmy 1 rzeczy dosyć istotnej chciałabym by pani to wyraźnie powiedziała propos tego zrośnięcia, bo czasem dzieci rzeczywiście wyrastają z nastolatki wyrastają z nadwagi może rzadziej otyłość, chociaż może też czasami, ale jak to się przekłada na ryzyko zachorowania na cukrzycę typu drugiego bardzo dziękuję pani o to zapytała badania mówią, iż jeśli dziecko z nadwagą rzadziej czułością tak jak pani powiedziała żali się wraz z otyłości, ale jeśli dziecko ma nadmierną masę ciała i ta nadmierna masa ciała zostanie zredukowana orzekł od siódmego do trzynastego roku życia to bardzo jest niewielkie prawdopodobieństwo bardzo niewielkie ryzyko cukrzycy typu drugiego dorosłości natomiast jeśli to odchudzanie, a ta regulacja nadmiernej masy ciała rozpocznie się pod trzynastym roku życia to ponad 300% wzrasta ryzyko zachorowania na cukrzycę typu drugiego w dorosłości dlatego tak apelujemy apelują eksperci my tutaj jesteśmy płaszczyzną do komunikowania tym jak ważny jest wiek 7 do trzynastego roku życia właśnie ten wiek szkolny, bo to jest ten wiek, kiedy jeśli nie skłoni się dziecka jeśli nie stworzy mu się o optymalnych warunków do tego, żeby ta masa ciała została została z zmniejszona została nominowana to niestety ryzyko cukrzycy typu drugiego w dorosłości rośnie w zasadzie lawinowo przebadali także państwo nauczycieli nauczycieli, ponieważ one mogą od ich postawy też zależy postawa dzieci oni mogą stanowić nie być pewnymi wzorcami ich wrażliwość na pewne rzeczy prawda to co jest dla nich ważne o tym się przekłada w tych relacjach prawda co co co jak potem one przekaz oni przekaz niosą dzieciom no i co wyszło z tych badań nauczycieli, jeżeli chodzi o badania zdrowia stylu życia nauczycieli w kontekście zapadalności na otyłość cukrzyca typu drugiego to sytuacja trochę utrudniona niż w stosunku do uczniów, dlatego że brak przedmiotowych badań reprezentatywnych my w naszym raporcie posłużyliśmy się chyba wszystkimi dostępnymi projektami badawczymi z ostatnich kilkunastu lat i te badania pokazują, że no cóż nauczyciele na pewno bardzo dużą wiedzą, ale wielu powodów także to nie przeciążenia zawodowego i nie przekłada się to bardzo częsta praktyka jak słusznie takimi tylko danymi np. jeden z badań jest mowa o tym, że tylko 43% nauczycieli tylko czasem ogranicza jedzenie słodyczy, a 20% nauczycieli podejmuje każdego dnia przynajmniej 30 minut aktywność fizyczną to samo badanie i tu ciekawostka pokazuje, że zaledwie 49% nauczycieli nie używa nigdy lub prawie nigdy kasku w czasie jazdy na rowerze plan arta z tych wszystko czy pani powiedziała zaledwie z zaledwie używa 51, a tutaj niestety nie używać teraz są szanse ja dziękuję z tych badań wynika jedno wynika, że bardzo wiele zachowań prozdrowotnych i nauczycieli no ma jeszcze niedostatki, czyli zdecydowanie należy należy inwestować w wiedzę należy inwestować praktyki należy nauczycielom dostarczać narzędzi do tego, żeby lepiej edukowali uczniów i dawali lepszy przykład przecież uczeń uczy się zachowań prozdrowotnych po pierwsze na zajęciach edukacyjnych czy tzw. lekcja po drugie, rozmowa z nauczycielem po trzecie, obserwując jego postawy czy nauczyciel tak naprawdę także kształtuje wrażliwość świadomość ucznia dlatego w naszym projekcie w projekcie jest ich część dania bić w Polsce bardzo ważną grupą oprócz uczniów są właśnie ci, którzy uczniami przebywają, którzy uczą, czyli nauczyciela, a proszę tylko na zakończenie powiedz, dlaczego to były badania w miastach dlaczego, jakby w cały ten program opiera się na miastach wszystkie badania tak w Europie w stanach, jakie winna iść na innych kontynentach pokazują, że styl życia miejski zwiększa zdecydowanie ryzyko zapadalności na cukrzycę typu drugiego z wszystkich osób leczących się na cukrzycę typu drugiego ten 65% mieszka właśnie w dużych aglomeracjach i proszę państwa przedstawiliśmy takie bardzo skrótowa najważniejsze fakty, które znalazły się liczby przede wszystkim znalazły się w raporcie, o którym rozmawiamy no i co mamy diagnozę postawioną, a jak leczyć o tym powiemy już za moment, gdy spotkam się w następnym gościem pani bardzo serdecznie dziękuję pani Marta Pawłowska 1 zespół autorek tego Report raportu, a także redaktor odpowiedzialny bardzo za całość dziękuję u TOKtora już państwa, a teraz druga część naszej audycji w tej drugiej części naszym gościem jest pani dr Małgorzata Gałązka Sobotka dzień dobry dzień dobry witam panią redaktor witam państwa dyrektor Instytutu zarządzania w ochronie zdrowia uczelni Łazarskiego, a także członkini rady Narodowego Funduszu Zdrowia na przede wszystkim jeśli idzie o temat o tym rozmawiamy kierownik projektu projektu przedstawiliśmy już raport oczywiście bardzo skrótowo pani Marta Pawłowska to uczyniła i można powiedzieć, że została postawiona diagnoza i to diagnoza raczej niewesoła jest idzie o kondycję zdrowotną naszych dzieci młodzieży, a także, ponieważ przebadano całe środowisko szkolne, a także nauczycieli do teraz w oparciu o diagnozę trzeba sformować problemy, które trzeba rozwiązać no i przedstawić owe rozwiązania stąd właśnie rozmowa z szefem projektu, którym pani jest tak to prawda rzeczywiście raport pozwoli chyba wszystkim uświadomić sobie jak ogromnym problemem mamy do czynienia nie ukrywam, że my jako uczą, że eksperci klinicznie, którzy konsultowali oni zarówno badania, które przeprowadziliśmy wśród nauczycieli warszawskich i krakowskich szkół po to, żeby się dowiedzieć co nauczyciele wiedzą o cukrzycy jak nauczyciele postrzegają to zjawisko ten problem czy dostrzegają zjawisko otyłości nadwagi otyłości wśród swoich uczniów po to, aby odpowiedzieć na pytanie co się dzieje środowisku szkoły i czy nauczyciel, który spędza z naszymi dziećmi najwięcej czasu poza nami, a szkoła jest miejscem, w którym rzeczywiście większość dnia ten jest właśnie miejscem spędzania przebywania naszych dzieci czy to środowisko szkoły może być miejscem, w którym będziemy w stanie skutecznie podjąć interwencję zainicjować działania, które sprawiłyby, że ta pandemia słowo pandemia jest od 3 lat bardzo popularne, ale ono nie ma zastosowania tylko łącznie do pandemii koronawirusa od cukrzycy na całym świecie mówi się, że jest pandemia cukrzycy, ponieważ tempo zapadalności zachorowalności na tę chorobę rzeczywiście jest jednym z największych wyzwań dla systemów ochrony zdrowia wszędzie na świecie szuka się pomysłu co zrobić, aby uchronić przynajmniej kolejne pokolenia przed tym, aby one właśnie nie zostały dotknięte chorobą, której jak wiemy doskonale konsekwencje są bardzo poważne i no i postanowiliśmy najpierw zmierzyć skalę zjawiska, czyli spojrzeć na zdrowie dzieci inaczej nici, które mogą niestety bez zwiększać ryzyko, że one w przyszłości rozwiną to honorowe, bo wiemy, że cukrzycę dzielimy na cukrzycę pewnie warto o tym mówiła czy te pierwszego typu drugiego ta pierwsza nie jest uwarunkowana stylem życia ona nie zależy od nas ona po prostu się przytrafia dziecku zupełnie inaczej się trzeba system musi inaczej zachowywać i stosować zupełnie inne rozwiązania w przypadku tej grupę dzieci natomiast jeśli chodzi o cukrzycy typu drugiego to mecz dlatego zajmujemy się dziećmi młodzieżą środowiskiem szkoły, dlatego że zgodnie z ideą projektu City ścięcie, gdy obie PiS, a to w ramach tej globalnej inicjatywy podejmowaliśmy badania i próbę właśnie zaprojektowania różnych interwencji, które mogłyby nam pomóc w realizacji tego celu, jakim jest właśnie ograniczenie zapadalności na cukrzycę w dorosłym życiu dzisiaj mamy w Polsce około 3 000 000 osób, które się z tą chorobą zmagają, gdy jako system jako państwo jako społeczeństwo chcemy postawić sobie cel zatrzymajmy to lawina po prostu zróbmy coś, żeby to się w końcu przynajmniej wyhamowało bo, że będzie tego znacząco mniej to to to jest naprawdę bardzo bardzo trudne w tym cywilizowanym świecie lecz, żeby ta dynamika przynajmniej była zwolniona tak jak teraz ekonomiści mówią zróbmy wszystko, żeby zatrzymać inflację Proton będzie wysoka, ale wolno już przestała rosnąć to jest ten sam, który sobie stawiamy no to rzeczywiście ważne jest, żeby ten spojrzeć na właśnie na dzieci młodzież i spróbować modyfikować ich zachowania ich tenor żywieniowe ich styl życia uświadomić i jak bardzo ważna jest ich rolę w tym procesie to jest szerszy wątek czy Polacy mają świadomość w ogóle tego, że zdrowie zależy przede wszystkim od nas UE oczywiście system opieki zdrowotnej polityka państwa w politykach społeczny i nawet w obszarze im budę infrastruktury czy szeroko rozumianego szeroko rozumianej ekonomii finansów są też czynniki oddziałujące na zdrowie, niemniej jednak największym stopniu zależy od nas sam zatem no właśnie ta koncentracja na dzieciaki młodzież czy 1 słowem nie jest tak jak cham można by sądzić, że to środowisko medyczne, że lekarze szpitale pielęgniarki prawda, że tutaj w tej relacji będzie coś takiego co zatrzyma właśnie tą tę pandemię cukrzycy otyłości tak dali ta zrzucały na świat lekarski nie, bo to jest całe otoczenie społeczne w dal jeśli idzie z wiele o wiele szersza kwestia nie chodzi teraz my teraz reformujemy i zmienimy po prostu np. kwestię opieki nad dziećmi chorymi na cukrzycę jeśli idzie o tę opiekę typu poradnia tylko tyle prawda też stanowczo za mało absolutnie stanowczo za mało walka z chorobą walkę z zagrożeniem zdrowotnym to jest gra zespołowa to nieprawda, że mistrzostwo osiąga tylko łącznie drużyna, która pokonała swoich rywali zdobyła Puchar za to drużyna stoi sztab trenerów sztab psychologów sztab techników sztab logistyków itd. itd. klub i mnóstwo ludzi, którzy są w cieniu, których nazwisk zwykle zwykle nie znamy tak samo jest w zdrowiu nie możemy wierzyć tu popełniamy bardzo poważne najczęściej błąd, że to tylko wyłącznie na poziomie systemu opieki zdrowotnej będziemy w stanie skutecznie poprawiać zdrowie Polek i Polaków młodych i starszych osób przedstawicieli naszego społeczeństwa absolutnie nie to musi być praca ten każdego z nas z osobna i wszystkich, których mamy wokół siebie czyli, jeżeli ja mówię o swoim w swoim zadaniu swojej roli w tym procesie to patrzy na siebie jako na osobę patrzy na siebie jako matka patrzy na siebie jako nauczyciela akademickiego, który przemyca moim studentom moi studenci i szkole biznesowej bardzo dużą wiedzę o zdrowiu, bo ja po prostu każdą 1 okazję wykorzystam do tego, żeby pomimo tego, że uczy ich RO to właśnie albo przede wszystkim, dlatego że uczę ich Niewiem jak zarządzanie zasobami ludzkimi to im mówię bardzo duża jak ważne jest zarządzanie kapitałem zdrowia tego pracownika nie tylko kapitałem wiedzy umiejętności w związku z tym szkoła sąsiedztwo samorząd lokalne Emin pracownik pracodawcy my wszyscy mamy do odegrania bardzo ważną rolę w tej grze atak gra toczy się o najwyższą stawkę o nasze zdrowie, a niestety w odniesieniu do niektórych chorób cukrzyca taka jest również nasze życie, bo cukrzyca prowadzi do skrócenia życia w związku z tym my tutaj nie możemy powiedzieć Panie Ministrze mamy tutaj do pana, bo mamy tutaj również do pana ministra bardzo konkretne zapotrzebowanie konkretne interwencje, które będą niezbędne, żeby nam wszystkim dochodziła ta praca lepiej, ale przede wszystkim musimy zwiększyć aktywność szkół, włączając w to nie tylko tzw. nauczyciela prace się toczą na tzw. lekcję o zdrowiu i ja mam bardzo dużo obaw, że my zawęziła temat edukacji zdrowotnej do tej 1 lekcji o zdrowiu, a tymczasem badania pokazują, że najlepsze efekty dają i działania, których zdrowie staje się uniwersalną wartością wpisaną mocno kultura całe szkoły pani doktor porozmawiamy o tym już po skrócie informacji u TOKtora jesteśmy przez państwa z powrotem na antenie dr nauk ekonomicznych pani Małgorzata Gałązka Sobotka kierownik projektu, którym rozmawiamy dzisiaj podsumowanie w raportu pokazującego co zdrowie dzieci i młodzieży, a także, a także nauczycieli postawy także nauczycieli omówiliśmy już zarówno w pierwszej jak teraz częściowo w tym w tej części naj przechodzimy teraz do konkretnych działań pani słusznie powiedziała każdy się z tym zgodzić, że nie wystarczy mówić i beta w co jest tak ze zmianą postaw możemy co doskonale zrozumieć może, czyli możemy poszerzyć naszą wiedzę możemy nawet przez jakieś emocje w związku z tym albo się przestraszyć zostaniemy właśnie po straszeni cukrzycą tylko, że od tego do zmiany naszej postawy działania daleka droga, więc samo to takie mówienie Cup pogadankę szkolna, choćbyśmy zrobili często regularnie nie wystarczy no, więc co no właśnie to jest to pytanie magicznego, więc co wcale łatwa odpowiedź prawda, bo o praktyki podejmowane przez wiele lokalnych społeczności szkół, ale i państw wskazują na to, że to naprawdę jest ciężka praca do dokonania nie ma wątpliwości co dotyczy tego, że szkoła powinna być znacznie bardziej aktywnym miejscem jeśli chodzi o kształtowanie tych postaw, ale nie w tej formule biernej, czyli właśnie tej przysłowiowej pokaz pogadanki i warsztatu, ale być może znacznie bardziej aktywizujące do działania proszę zwrócić uwagę pani redaktor ja to przechodziłam przez edukację w szkole podstawowej co mieliśmy nieustannie zajęcia, których gotowaliśmy robiliśmy sałatki en przygotowywaliśmy różne dania na te i wokół tego rozmawialiśmy o tym właśnie jak łączyć różne składniki co jest zdrowe niezdrowe nasze dzieci zdecydowanie nie mają już w tej przestrzeni do eksperymentowania do uczenia się gotowania, ale takiego właśnie zdrowego myślenia o właściwego myślenia o tym co należy jeść jak należy jeść Martha zapewne wspominała o tym jak wiele polskich dzieci nie je śniadań jak wiele dzieci nie nie ma świadomości tego jak ważnym posiłkiem jest śniadanie może szkoła powinna być miejscem, w którym można to śniadanie sobie przygotować proszę zobaczyć jak są rozłożone przerwy szkolne dzieci mają bardzo poważny problem, żeby coś zjeść, ponieważ przerwa jest tak krótka często przedłożona lekcja, że w rzeczywistości nie ma możliwości na zaspokojenie takich potrzeb higienicznych, a co mówić o tym, żeby usiąść i sporo spokoju tak jak należy, że ze skosztować kanapkę większości szkół nie ma miejsca, w których mogło mogliby dzieci mogłyby dzieci sobie coś przygotować być może właśnie znalezienie tej przestrzeni na to, żeby taki kącik kulinarny powstał proszę zobaczyć jak wiele jak ważne miejsce w naszych organizacjach są te przysłowiowe kuchenki, w których się spotykamy przygotowujemy sobie posiłek rozmawiamy o ważnych rzeczach, jakie to mogłoby mieć znaczenie do budowania dla budowania relacji w związku z powyższym my przede wszystkim rekomendujemy, aby na poziomie interwencji szkolnych to patrzyć na szkołę jako inkubator zdrowych inicjatyw my nie wychodzimy z żadnym konkretnym gotowym rozwiązaniem warsztaty tematem, który rekomendujemy do wdrożenia w szkole, ale będziemy dawali dostarczanie szkoła szkole know how do przeprowadzenia wewnątrz warsztatu, w którym to w szkole znajdziemy pomysł to społeczność tej szkoły zaprojektuje działania, które mogą być zagrożone i rozwinąć tą kulturę właśnie takiej zdrowej zdrowej aktywnej szkoły żeby, bo dużo łatwiej jest zaangażować aktywnie i myślę, że mnóstwo pomysłów mają my rozmawialiśmy z ponad 44000 nauczycieli Derek wieloma dyrektorami szkół oni mają mnóstwo swoje sobie też energii zaangażowania to to samo dotyczy dzieci, które chętnie by się włączyłem nie tylko realizację en pewnych projektów, które przynoszą organizacje pozarządowe, ale stało się ich kreatorami także en to po tych wszystkich rozmowę inicjujemy taki program szkoła jako inkubator zdrowych inicjatyw, żeby te pomysły były szyte na miarę i były tworzone przez środowisko szkoły angażujące dzieci rodziców nauczycieli być może również środowisko lokalnych przedsiębiorców do tego aby, aby rzeczywiście no i podejmować ciekawy bardzo taki innowacyjny być może rozwiązania dzielić tymi rozwiązaniami na pewno będziemy wspierali ten proces dzielenia się doświadczeniami i tutaj przechodzę płynnie do interwencji lokalnych, czyli do interwencji samorządowych, ponieważ ten projekt uświadomił nam jak ogromną wartość ma współpraca pomiędzy samorządami my pracują zarówno z samorządem miasta stołecznego Warszawy z Depardieu działem polityki zdrowotnej edukacji, ale również odpowiednikami tych wydziałów w Krakowie poznaliśmy jak wiele inicjatyw podejmowanych jest na poziomie samorządów właśnie lokalnego jak silna jest świadomość roli samorządu w tej walce zarówno Kraków jak Warszawa mając swojej bym w swoim portfolio aktywności i projektów działania związane z prewencją otyłości cukrzycy typu drugiego podejmują inicjatywy, które właśnie mają za zadanie en budować świadomość zagrożenia, które płynie w związku z tym z tymi chorobami, ale te doświadczenia projektu pokazały jak cenna jest wymiana wiedzy pomiędzy samorządowcami i rzeczywiście tutaj zarówno przedstawiciele Warszawy Krakowa nie tylko chętnie mówili o tym co robią, ale też chętnie wsłuchiwali się to co robią lan miasta te partnerskie, bo takie nazywaliśmy w tym naszym projekcie bardzo chętnie też korzystały z tych doświadczeń międzynarodowych, które są zgromadzone w projekcie część 41 państw zaangażowanych w ten sam cel, jakim jest walka z cukrzycą także tu rzeczywiście interwencje lokalne są ważne tylko zwracamy uwagę na 1 zasadniczy problem nie wszystkie samorządy są tak samo aktywny nie wszystkie samorządy są tak samo silne tak samo zasobne, aby podejmować konsekwentne długoterminowe działania nakierowane na wspieranie swojej społeczności w tej walce wycięli podejmowanie tej wspólnej partnerskiej walki my, analizując działania w obszarze programów profilaktyką programu polityki zdrowotnej widzimy, że zdrowie publiczne w profilaktyce prewencji są jeszcze większe plamy niż w opiece zdrowotnej niż w medycynie naprawczej my nie możemy założyć, że pozostawimy samorządy same sobie one będą wiedziały co będą wiedziały jak i będą miały wystarczające środki narzędzia również kompetencję, żeby podejmować skuteczne interwencje w zakresie profilaktyki prewencji nadwagi i otyłości wśród dzieci młodzieży zatem potrzebne są na pewno działania systemowe i tu znowu płynnie przejdę na ten wyższy najwyższy szczebel w działaniach systemowych, które będą po pierwsze, zakreślał wskazywały skuteczne programy prowadzące do właśnie walki z nadwagą i otyłością i ograniczaniem ryzyka cukrzycy będą te programy promowane, a te samorządy, które no mają niewystarczające zasoby będą w tym procesie ich realizowania również te wspierane, dlatego że my dzisiaj musimy sobie zdawać sprawę, że sukces osiągniemy wtedy, kiedy te interwencje będą rzeczywiście na obejmowały cały kraj one nie będą tylko i mimo że brzmią interwencje lokalne to one będą miały zasięg całą noc jak ogólnopolski tylko wtedy będziemy w stanie pokonać te wszystkie trudności i ten poziom systemowe adresuje bardzo ważną interwencję bez, których nam wiele rzeczy się nie uda i wśród tych interwencji systemowych szczególne znaczenie odgrywa proces unowocześnienia medycyny szkolnej czyni wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych do tego, aby bilans wprowadzone przez pielęgniarkę szkolną przez higienistkę szkolną był rzeczywiście narzędziem integrującym wiedzę o czynnikach ryzyka o stanie zdrowia dziecka z opieką podstawową, czyli z lekarzem rodzinnym i taki pilotaż takiego rozwiązania były prowadzone w Polsce zainicjowane przez fundację Medicover i w rezultacie efekty tego przedsięwzięcia są naprawdę spektakularne zatem najwyższy czas, aby medycynę szkolną uczy zrobić to jest popularne dzisiaj słowo wyposażyć te pielęgniarki nowoczesne narzędzia zatem też dać im zdecydowanie mocniejszą silniejszą pozycję w szkole jako bardzo ważnego partnera dla nauczycieli bardzo ważne jest również aby, jeżeli już zbierzemy wiedzę na temat czynników ryzyka stanu zdrowia dzieci będziemy mieli ją naprawdę kompletną, ponieważ dzisiaj z tym bilansów korzysta naprawdę niewielki odsetek dzieci to stwórzmy również sieć poradni profilaktyki leczenia otyłości dla dzieci i otyłość nadwaga to jest zjawisko, które występuje w Polsce wśród dzieci młodzieży zatem nie możemy tylko wyłącznie o nim mówić, ale musimy również skutecznie interweniować, aby ta interwencja była możliwa to muszą powstać po prostu dedykowane ośrodki, do których lekarz rodzinne odeśle albo zasygnalizuje najpierw pielęgniarka potem lekarz rodzinny odeśle rodzinę rodziców dziecko na terapię, bo pamiętajmy, że leczenie otyłości to jest leczenie nie tylko dziecka, ale jest to leczenie całej rodziny bowiem bardzo często te uwarunkowania tej choroby tkwią w pewnych zachowaniach postawach, ale i pewnych uwarunkowaniach rodzinnych, które muszą być po prostu dobrze rozpoznane, żeby można nie było skutecznie odpowiedzieć na cóż to pozostaje po prostu śledzenie jak sprawy będą rozwijać, jakie efekty będą, gdzie pojawią się największe problemy jak sobie my z tymi problemami radzimy ja serdecznie panie dziękuję za udział w tym programie przypominam, że rozmawialiśmy o tym co zrobić, żeby zmniejszyć epidemię otyłości nadwagi u dzieci młodzieży, która potem skutkuje zwiększonym prawdopodobieństwem zachorowania na z kolei naprawdę pandemie światową pandemię cukrzycy proszę państwa moim gościem była pani dr Małgorzata Gałązka Sobotka kierownik projektu właśnie, o którym któremu poświęciliśmy tę godzinę dyrektor Instytutu zarządzania w ochronie zdrowia uczelni Łazarskiego bardzo pani dziękuję dziękuję serdecznie za zaproszenie za możliwość rozmowy z pań z państwem z panią, a ja chcę tylko państwa zaprosić na program wieczorny o godzinie dwudziestej pierwszej moim gościem będzie Jacek Karczewski Jacek PiS nową książkę o ptakach oczywiście w tym celu podróżuje po Europie ostatnio po dacie Dunaju na Spitsbergenie i mam nadzieję, że się z nami podzieli tym co tam przeżył zobaczył o godzinie dwudziestej drugiej nie Stowarzyszenie Fundacja zwykła osoba pomagająca zwierzętom dziennikarska polskiej akcji po polskiej agencji prasowej dwudziesty druga, a o godzinie dwudziestej trzeciej niespodzianka dzisiaj swoją historię będą nam opowiadać ciekawe miejsca, które warto wiedzieć w Polsce odwiedzić mapa naukowa polskich to program na godzinę dwudziesty na godzinę dwudziestą trzecią wydawcą tego programu jest Martyna Osiecka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: U TOKTORA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA