REKLAMA

Czy querowość zaczyna zajmować ważne miejsce w polskim teatrze?

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-06-29 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:23 min.
Udostępnij:

O spektaklu ''Orlando'' opowiadała reżyserka Agnieszka Błońska oraz aktorka i performerka Filipka Rutkowska.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1 płeć jest to drugi różna, lecz w istocie mieszają się ze sobą w każdej ludzkiej istocie zachodzi chwiejność między 1 płcią drugą często tylko strój pozwala zachować pozór męski bądź nie mieści pod spodem kryje się coś wręcz przeciwnego niż na wierzchu to proszę państwa fragment powieści Orlando wyczynie ulf wydanej w roku 1920 ósmy kilka dni temu w warszawskim teatrze powszechnym odbyła się premiera spektaklu powieścią inspirowanego Orlando biografie przed Rozwiń » mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska moimi państwa gości nami są dzisiaj reżyserka spektaklu Agnieszka Błońska widać zależy i performerka oraz aktorka Filipka Rutkowska bardzo miło występująca w tym spektaklu spektakl grany jest w miesiącu dumy dla premiera miała w ogóle miejsce w dniu parady równości w Warszawie myślę, że to nie bez znaczenia tak to chyba był zbieg okoliczności jego były premier planuje się daty premier planuje się dosyć wcześnie i wcześniej niż zwykle czuje się w Warszawie paradę równości sami tak natomiast było to wspaniałe piękne połączenie i ten dzień premier był zupełnie wyjątkowe faktycznie po paradzie przyszły tłumy paradować dalej w teatrze, więc żeśmy świętowali miast dąży liście na paradę czy tak było, że on niestety musieliśmy się poświęcać dla sztuki tego dnia ale, toteż było dosyć przyjemne, więc nas za rok będzie na paradzie paradowali na scenie, a także archiwalne wydają się udało wyrwać na 40 minut, ale ja nie gram spektakl, a ja byłam na spektaklu wczoraj publiczność zgotowała owację na stojąco wyszłam z teatru myślałam jadąc metrem o tym entuzjazmuje z drugiej strony gdzieś w głowie słyszałem to, czego byliśmy wszyscy świadkami kilka dni temu, kiedy ogólnym zadowoleniem trochę też śmiechem na pewnej sali zostały przyjęte prześmiewcze słowa pewnego ważnego w Polsce polityka ja nie jestem Zosia ja jestem Władysław na ich tym wszystkim jeszcze Lula Polaka która, która wygłasza ze sceny apel do rządzących podczas waszego spektaklu no tak noc, jakby to jest coś co na słowa polityków są zawsze no jakimś tam kolcem kolejnym bo trudno by zrozumieć, że ludzie są chcą chcą sami decydować zasiłek takie kwestie jak płeć chcę po prostu deklarować tak się czują to coś niewyobrażalnego dalej, więc w Polsce więc, jakby no ten spektakl pod tym względem, jakby daje nam głos, że możemy sami mówi się czujemy w nad aktem spektaklu wam daję głos, ale daje głos w teatrze tak jeszcze, nawiązując do tego mówiliście przed chwilą myślę sobie, że to też jest bardzo agresywny atak bardzo manipulacyjne próba odwrócenia uwagi od innych realnych problemów w Polsce bardzo niebezpieczne racja mam nadzieję, że spektakle takie jak na wydarzenia kulturalne parady itd. są w stanie odwrócić tę narrację i po prostu ośmieszyć też te debatę w macie takie poczucie, że kierować zaczyna zajmować w Polskim teatrze ważne miejsce, że jesteśmy w procesie ważnej zmiany, o czym mówi ze sceny zresztą Filipka, że do głosu dochodzi wreszcie kulowe spojrzenie ku nowe spojrzenie, które za cel stawia sobie widoczność widoczność bycie w centrum tak jakby teatry powszechny jest poważna instytucja ma swoją stałą publiczność ma swoją widoczność nasza obecność na tej scenie wydaje mi się, że dosyć dużo, jakby tutaj zmienia, jakby w tym spektaklu biorą udział 4 osoby, które są spoza teatru które, jakby no 5 tak przepraszamy które, jakby no tutaj taki sposób nowe ma swoje spojrzenie na to jak można wykorzystać te instytucje do tego, żeby ministra więcej wolności w naszym społeczeństwie, ale ważne, żeby ten przekaz też poza teatr wyszedł mam wrażenie dlatego powiedziałem tym entuzjazm bierze tam, gdzie jednak ludzie, którzy podobnie myślą się zbierają tak, ale wiesz wydaje mi się że, że to się dzieje to znaczy nie tylko w teatrze, że jak popatrzy się na repertuar teatru w ostatnich miesiącach teraz w czerwcu naprawdę powstaje po roku nowych spektakli i zaczyna być ważne obecny głos Spartakus Jakub Klein tak jakby przesłanka Orlando w Krakowie to na wsi w rozmaitościach, ale to wychodzi dalej z pięknym przecież wydanie wołga czerwcowe parada, na której były tłumy wszelkie seriale na Netflixie w kulturze masowej myślę, że jest bardzo duża ku nowej narracji obecnej także jest ważny temat, który staje się obecnej miejmy nadzieję, że po prostu zmieni naszą perspektywę w punktem wyjścia do spektaklu Orlando biografii jest oczywiście wspomniana już na początku słynna powieść wyczynie ulf 2008. roku także firm Sally Potter z dziewięćdziesiątego drugiego roku z tylną Swinton oba jak myślę kultowe dla was tak fajnie wiedzieć, że mamy jakąś referencje do Super György Swinton, która chce, ale trener Bojko ono w PiS stawia sobie wyobraża, że jestem tylko w tym spektaklu Nora, ale także wywoływały zakresach dziękuję rzesze wiernych w tych sektorach nadal, że poproszono Filipka teraz proszę państwa spojrzeć też przez pryzmat diody Swinton albo może na tym, że Swinton przez pryzmat red Lipki lekarskiej następnym razem, ale pytam o Orlando, więc czynił już, bo oczywiście był to punkt wyjścia dziś ta historia jest oczywiście ważna i zarysowana również w tekście, ale sam scenariusz powstawał intuicyjnie bardzo tak mogę powiedzieć nie wiem czy intuicyjnie chyba on jest on jest bardzo przemyślany, więc nie jest tylko kwestia intuicji, ale powstawał na próbach we współpracy wiele tekstów zostało napisał w większości te zostały napisane przez osoby występujące i wszyscy mieli wpływ na dramaturgię, bo były wszystko było konsultowane zespołem bardzo ważne dla mnie w tym w tej pracy w ogóle pracy, ale w tej pracy, tym bardziej była właśnie wymiana otwartość współpraca otwieranie procesu także tak jest przemysł i przemyślane, ale współtworzone w na scenie aktorki aktorzy teatru powszechnego, ale także osoby określające się jako niebinarna transpłciowe nie hetero normatywne jak jak udało się już w ogóle ten cały zespół wraca do kapitalną grupę ludzi tak nam policja jest także od wielu lat się przyjaźnie z osobami krajowymi i ten pomysł pani Konstancji widział, że kiedy Joanna Liszowska parę lat temu podrzuciła pomysł Orlando, a ja od razu pomyślałam no koniecznie musimy pracować z osobami kultowymi nienormatywne mniej czy, identyfikując je jako osoby trans czy niebinarne też względu NATO, że byli moi przyjaciele i wydawało się oczywiste, więc tutaj nie ma jakieś wielkiej tajemnicy po prostu zaczęłam rozmawiać z osobami tak się powoli zaczął budować zespół zaczęłam zapraszać ludzi tak poznałem Filipka pliki nie znałam wcześniej, ale przez wspólnych książek już nie wszyscy znają prawno, żeby ci, którzy się gdzieś tam wracać na tor na razie nie znał realia tych samych ważnych dla kultury tak nawet małe przejście tutaj mała zmiana w życiu też, chociaż bardzo długo pracował galerii sztuki teraz ten teatr w takim nowym etapem, który jako takim nieznajomym terytorium, ale dosyć się to wszystko podoba, więc no zobaczymy co z tego tutaj powstaje biurowego w powiedziałeś coś takiego wniosku że, że cena w Orlando staje się platformą wspólnej wypowiedzi myślę, że to było w wywiadzie dla gazety wyborczej jest to wypowiedź rzeczywiście złożone z indywidualnych doświadczeń jest to też gdzieś tam wspólny apel dla mnie taki trochę też manifest, ale z drugiej strony trochę wrócę do tego bycia w teatrze myślę sobie to jednak nie jest pewne ryzyko teatralizacji, acz opowieści kulturową tak realizować, czyli sprawiać w moim przekonaniu że, że może ktoś pomyśleć to tylko teatr już się nie dzieje naprawdę no myślę, że to jest bardzo ważne co mówisz, bo to jest ogromny pytanie czy w ogóle chuj jest możliwe w teatrze czy jak teatr już jednak jakieś formie nie wyklucza tego kury do tego teatr mainstreamowych czy jak zwykły z założenia z definicji i nie powinien mieć jakimiś ruchami poza trasę patrzy tak na Lipkę badawcze zawsze konsultuje ze sobą mnóstwo rozwój całego procesu to jest pozwalałem od trzeciej w nocy wysłać wiadomości do Agnieszki mam taki pomysł na takie ataki potem do mnie dotarło tak no chyba, których nie pracują reżyserka, żeby tak napastować pomocy i zdrowia wskazuje, że jakby Agata tanie była otwarta na głos osób zaproszone i ten spektakl ma jakby różne energii dla Maćka było istotne to, żeby nie grać osoby queer owej to dalej pozostać powiedzmy, żeby nie było także Agatu tak, że powstanie scenariusz na podstawie naszego życia potem my językiem teatru odegrały siebie robota, jakby nie miałoby sensu raczej polegało na tym, że np. sami sobie napisaliśmy nasze wypowiedzi potem tak jakby no, więc także czasach poskładane w ten sposób, że jesteśmy sobą w tym wszystkim, ale to jest wielkie pytanie o to zagarnia nie przejmowanie teatru jak rozsadzać ten teatr środka teatr jest raczej taką konserwatywną formą sztuki choćby przez budynki, że te przestrzenie są bardzo ustawione, więc no tutaj zrobiliśmy wiele oczekiwania też zmierzenie się z oczekiwaniami widzów i jak rozbrajać te oczekiwania albo wyzwalacze także no to jest duże pytanie nie mam na to odpowiedzi, ale to jest duże pytanie czy jak już, robiąc taki spektakl czy założenia nie nie wycofujemy się skweru, ale ja może to pozostawia po prostu uznała, więc pytania pojętej nie mam w Clara myślę, że ten spektakl finalnie bo jakby jednocześnie czymś takim nos świata teatru, ale po, jakby premierze po tym, jak reagują nasi znajomi powiedzmy z mojego otoczenia też tak dalej widzę, że jak ma taką jeszcze inną funkcję, że jest przede wszystkim takim spotkaniem naszej grupy, że ludzie widzą to celebracja jesteśmy razem rząd buduje relacje między nami, żeby się tym czym mocniej dzięki niemu jak to jest wydaje mi się taka no dodatkowa rzecz oraz mega siłą tego w atmosferze to też jest swego rodzaju mam nadzieję, że nie pogniewał się za to słowa taki seans terapeutyczny zresztą jest scena, kiedy zdradę wspólnoty trochę tak rozrabia nieraz rapuje mera, ale raczej je myślimy o tym, jaka będzie nasza przyszłość widzimy w dobrych kolorach i nos taki trochę to na tym polega poza tym na taką konwencję trochę imprez oraz dużo muzyki tak mamy bliżej Karoliny Kędziory, która zrobiła w ogóle całe DJ set bez myta jesteśmy cały czas na imprezie bawimy się garaż obecność to właśnie, a wspomniane Ano opowiada o swoim trans w oświadczeniu na bardzo dotyka naszych naszych stereotypowych ich zachowań przyzwyczajeń tak oczywiście no dobrze proszę państwa Orlando biografie spektakle w dziś jutro jutro dziewiętnastej dziś o dziewiętnastej również wcześniej w spektaklu specjalne, które się dowiedział później przed chwilą dwunastej tak jest spektakle przede wszystkim dla widowni złożonej z nauczycieli polonistów nauczycielek polonistek i na bardziej ciekawi spektaklu bardzo na nich cieszymy, bo wydaje nam się, że cieszymy z tego, że skonstruuje my Spectre, który nie jest tylko dla widzów dorosłych po bardzo nam zależy na spotkaniu z młodymi ludźmi też na takim elemencie edukacyjnym i wymiany i też udzielenie tym głosem właśnie jest młodszym pokoleniem poza tym zapraszaliśmy na etapie prac nad scenariuszem nastolatków Kurowie, którzy też wypowiadali na naszych spotkaniach na próbach swoim doświadczeniu więc, jakby oni też ma jakiś tam pośredni wpływ na to co zrobiliśmy mieszkańców brak to wróciło w jaki sposób do szkoły tak tak to jest bardzo ważne dla nas na zmianę się czy dzieje ta czy fajnie wszy nie dzieje nie tylko w bardzo bardzo nam dziękuje Orlando biografie ten spektakl tak jak powiedział jeszcze dziś jutro w teatrze powszechnym później w październiku nowego sezonu tak także czekamy również na październik bardzo dziękuję Agnieszka Błońska reżyserka spektaklu Philippe Rutkowska performerka aktorka była gościnią kultura osobista dziękuję bardzo, serdecznie zapraszamy do usłyszenia Marta Perchuć-Burzyńska Tomaszowi kopce dziękuję za pomoc w przygotowaniu programu Szymona w walucie za realizację w informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA