REKLAMA

Koniec nowych aut spalinowych w UE. Czy Polska przystosuje się do zmiany, czy skończy się na imporcie starych samochodów?

TOK360
Data emisji:
2022-06-29 19:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w TOK 360 już jesteśmy z powrotem gościem TOK 360 jest Wojciech Drzewiecki Instytut Samar dzień dobry witam panie redaktorze witam państwa kraje Unii Europejskiej porozumiały się w sprawie zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku chodzi o nowe samochody, bo pojawiło się pewne zamieszanie w tej kwestii normy dotyczące emisji spalin były zresztą już wcześniej zaostrzane ta dzisiejsza decyzja unijnych krajów rady Unii Europejskiej odbywa się przy sprzeciwie polskiego Rozwiń » rządu ani rynek ani społeczeństwo nie są na to gotowe mówiła minister klimatu środowiska Anna Moskwa ma rację rzeczywiście, gdybyśmy dzisiaj mieli przejść na samochody elektryczne czy uruchomić w pełni elektromobilność to nie bylibyśmy gotowi po pierwsze nie mamy infrastruktury drugie nasz portfel jest niestety zbyt ciężki i nie stać nas na samochody elektryczne no ale do 2035 roku jest jeszcze lat teraz szybka powtórka z matematyki 13 niecałe 13 lat czy to jest wystarczająco dużo czasu byśmy na tę rewolucję przeszliby np. samochody elektryczne miały większy zasięg by sieć ładowania samochodów elektrycznych była gęstsza wreszcie, żeby stać nas było po prostu datę elektryki, a nie na samochody spalinowe wprowadzane najlepiej z zagranicy piętnastoletnia, jeżeli chodzi o auta to ich parametry się boję myślę, że spokojnie będziemy mieli do czynienia z 13 lat samochodami, których zasięgi będą osiągały poziom 700 km, a także tutaj problemu nie będzie nasza infrastruktura w czasie także powinna się poprawić, a więc dostępność gniazdek do ładowania auta w tym także naszych domowych będzie na pewno zdecydowanie lepszy problemem może być cena auta dostępność tych od, a dla Polaków, bo już dzisiaj przypomnijmy Polacy ogólnie zaopatrują się na rynku samochodów używanych rynek samochodów nowych OFE większości domena przedsiębiorców i niemal 90% aut kupowanych w Polsce dzisiaj w salonach dilerskich to są auta kupowane na fakturę rejestrowane przez przedsiębiorców te 10% dale 2 to są samochody kupowane przez osoby fizyczne potrzebę własne, więc liczba ta jest niewątpliwie bardzo mała generalnie, jeżeli spojrzymy na samochody elektryczne to ich ceny w stosunku do naszych możliwości tutaj są bardzo wysoki, gdybyśmy dzisiaj spojrzenie na średnią cenę auta elektrycznego wynosi ona mniej więcej 240 000zł średnia oczywiście jak to średnia ma auta tańsze, które kosztują poniżej 100 000, ale ich jest członu niewiele i pewnie zainteresowaniu ze względu na osiągi będzie słabe, a większość tak kupuję, czyli przedsiębiorcy płacą zdecydowanie, więc mniej więcej 50 naszych średnich pensji musielibyśmy dzisiaj do 5055 musielibyśmy wydać, aby takie auto kupić stały jest odpowiedź m.in. na to pytanie czy nas stać i czy będziemy na potęgę kupować myślę, że raczej Polacy będą zaopatrywali się na rynku wtórnym będziemy importowali samochody spalinowe z innych rynków pytanie czy między czasie nie zdarzy się coś co ograniczy możliwość się rejestrowania tych aut poruszania się samochodami, bo wiemy, że Skawę tutaj już, lecz zostały lepsza no właśnie jest tam podatek rejestracyjny dla właścicieli samochodów, które będzie uzależnione od normy emisji spalin ma być wprowadzony do końca 2024 roku nad szczegółowy szczegółami tych zapisów pracuje rząd na razie wedle deklaracji rządzących to raczej chodzić o ulgi dla tych, którzy będą sprowadzali samochody czy też rejestrowali samochody, które charakteryzują się niższą emisją, ale z tego z z tego czym pan opowiada wynika trochę lżej istnieje pewne zagrożenie, że my staniemy się już podobno trochę jesteśmy takim śmietnikiem spalinowych samochodów Europy uszak sprowadzamy bardzo dużo aut rocznie ponad 800 000, a 1 000 000 samochodów używanych trafia do Polski niestety ostatnie statystyki wykazują pogorszenie 1 parametru ten parametr, który mówi średni wiek pojazdu, a dzisiaj ci auto, które sprawdzamy ma średnio 12 prawie 13 lat jest to samochód 4 w testowaniu starszy niż średnia wieku aut, o które obserwujemy u naszych sąsiadów to, czego potrzebujemy, żeby nadążyć za tą zmianą, która się dzieje nie chcę mówić rewolucją tak jak wspomniałem ona jest stopniowe, ale czy to jest zmiana mentalności troszeczkę też nasza mentalność zależy od naszych możliwości w skoku na nasz portfel nie dał wypalona zakup samochodu elektrycznego tego po prostu nie kupimy, a ja mam nadzieję, że VAT 13 lat jednak sytuacja będzie wyglądała nieco inaczej po pierwsze nie będziemy kupować samochodów raczej będziemy zajmowali, a to oznacza już nieco inne spojrzenie na elektromobilność nie będzie musieli ponosić olbrzymiego wydatku, a ten wydatek samochód do tej pory to był drugi wydatek w naszej rodzinie pierwszym mieszkaniu i myślę więc, że tutaj sytuacja się z woli cechy auta będą Dallas w tej materii co bardziej dostępne, a pytanie oczywiście podstawowe, jakie się rodzi to pytanie pojawiło się dyskusji producentów dzisiaj z komisją europejską drogę z przedstawicielami Unii czy Unia będzie w stanie zagwarantować roku 2035 źródła dostaw surowców niezbędnych do produkowania taki ilości aut, bo bez tych surowców może być problem dzisiaj część sprawców, choć czarna ściągana czy do tej pory ściągana była tylko rosyjskiego na razie rynek jest dla nas zamknięty i tak przez długie lata będzie zamknięty, a to oznacza konieczność poszukiwania surowców na innych rynkach i wyższe ceny jak wyższe ceny zbóż przekłada się ona cenę finalną samochodu i na raty mam nadzieję, że sytuacja, gdy 13 lat, które relacją z pokoi przede wszystkim nie będziemy widocznie tak wysoką inflacją ta, którą nasze pensje nie nadążają to jest też jeden z programu, który dzisiaj borykamy i że narzędzie finansowe, którego czasie pojawią będą narzędziami w przystępny dla przysłowiowego Kowalskiego bardzo dziękuję spokojnego wieczoru Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar był gościem TOK 360 już za chwilę biuletyn rewolucyjny Małgorzata Połczyńska jej gościnę jest dr Anita Kucharska-Dziedzic posłanka wiceprzewodnicząca nowej lewicy prezeska lubuskiego stowarzyszenia na rzecz kobiet baba, która wróciła z Ukrainy rozmowa będzie dotyczyć tego co dzieje się z Ukrainkami, które dotyczyły przemocy, które doświadczyły przemocy seksualnej ze strony Rosjan Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA