REKLAMA

"Uzbrojona demokracja" - Ukraińcy na Biennale Warszawa o wojnie, imperializmie i faszyzmie

Światopodgląd
Data emisji:
2022-06-30 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szopka świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz serdecznie zapraszamy państwa ma światopogląd, a świat podgląd zaczniemy dziś od kolejnej wizyty zwiedzania drugiej już światopoglądzie po najnowszej wystawie edycji Biennale Warszawa to taki projekt artystyczny społeczno-polityczny tak go określiła widząca kamienie i przestrzenie poza doliną taki intrygujący tytuł więcej państwo o źródle czy inspiracji do tego tytułu znajdziecie w pierwszej rozmowie, którą znajdziecie Rozwiń » państwo w systemie podcast nowym z współtwórcą tej wystawy współ kuratorem Paweł Wodziński z państwa gościem dzień dobry dzień dobry dyrektor i kurator Biennale Warszawa w dużym uproszczeniu widzący kamieni przestrzenie poza doliną to jest tam jest mnóstwo nawiązań do popkultury do fantazji z in do współczesnej mapy powiedziałem wpływów w Dolinie Krzemowej, czyli tych różnych salonów maskuje i tych już tak to będzie krótka, gdyż podsumował jeszcze raz, o co chodziło tylko kwestią jest wystawa, której poświęcona związkom pomiędzy technologią władzą polityczną, a też kapitałem to Dolina Krzemowa jest interesująca z tego powodu, że to jest globalna sieć, więc ona obejmuje nie tylko Krzemową dolinę fizyczną Krzemową dolinę w Kalifornii, ale też cały świat mówiły po prostu korporacjach technologicznych wielkich korporacjach takich jak Facebook, ale też mniejszych zajmujących się wyspecjalizowanymi w jakimś takimi obszarami np. analityką danych tutaj firma Palantir Technologies może służyć za przykład druga część tytułu, czyli te przestrzenie poza doliną nawiązuje do alternatyw do innego rozumienia technologii niejako narzędzia zarabiania pieniędzy bądź sprawowania władzy, ale też do innych celów służącego do celów albo tworzenie demokratycznych horyzontalnych projektów politycznych tylko jaki jest autorytaryzm, a druga demokracji trochę tak druga jest alternatywą wobec tej pierwszej i artyści zaproszeni artystki czy kolektywy zastanawiają się za pomocą jakich środków, w których punktach te alternatywy mogły być najbardziej skuteczne, gdyby chcecie po prostu zainstalować w ten system OBD zhakować czyli, żeby był Fin dziesięcioro artystek artystów przygotowało różnego rodzaju pracę na temat właśnie algorytmów nowych technologii wpływu pieniędzy kapitalizmu inwigilacji Pegasusem za i też tych utopie, o których wspominał Paweł Wodziński wydają się już mówiłam powtórzy państwo niezwykle inspirująca ciekawa wystawa, choć też dla mnie czasami taka no wymagająca właśnie skupienia nie oczywista, ale uważam, że to niezwykle ważne, dlatego że ten świat w technologiczny czy też wpływ jego tak szybko rozwija, że wydaje się, że w debacie w naszym rozumieniu jego wpływów nie nie nadążamy za tym wszystkim chciałbym byśmy właśnie dziś w kilku słowach, gdybyś mógł opowiedzieć o słowo niezwykle trudne wydaje się nieprzyjemne, więc musimy oswoić, bo to zjawisko też niezwykle ważne, czyli ekstrakty wizje co w ogóle to jest pojęcie, które było wykorzystywane do opisywania wydobywanie główki wcześniej w przeszłości głównie do do opisania zjawiska wydobycia surowców naturalnych węgiel frontach trakcji srok surowców naturalnych i o w oparciu gospodarki od surowca, czyli możemy mówić, że ekstrakty wizji to jest zarówno proces wydobywania właśnie z surowców jak cały system gospodarczy, który funkcjonuje w oparciu o to wydobycie w Polsce prawda węgiel był takim głównym surowcem wydobywanym też był moment, w którym cała gospodarka było wy dostosowana do węgla jak wokół węgla skoncentrowane teraz oczywiście mamy też zjawisko ekstrakty wizje surowcowego, ale ze względu na rozwój technologii mówimy raczej o wydobyciu metali, które są potrzebne do produkcji technologii, czyli węgiel nawet ropę gaz zastąpiły minerały takie jak tylko tam Lead, które nie League jest potrzebny do produkcji baterii Colian czy znajdziemy w naszych smartfonach to jest pytanie w ogóle tzw. elektromobilność rozwój tych samochodów elektrycznych na ile rzeczywiście to jest w zgodzie z 1 czy możliwe by w samochodów elektrycznych, ale też np. rym systemów energetycznych proste jak i Zielonej energii, a nawet paneli np. czy jakiś wiatraków tak tam też jest potrzebna potrzebna do produkcji tych technologii też są potrzebne surowce no ale oprócz tak tych surowców, które brzmią znajomo, których nazwy brzmią znajomo jest jeszcze cały szereg tzw. metali ziem rzadkich trema strasznie skomplikowane nazwy i np. taki metal euro Europie umów, który jest odpowiedzialny za czerwony kolor w na ekranach naszych komputerów tak oczywiście widzimy dziś czerwony barwnik to wiemy, że do osiągnięcia tego efektu został został wykorzystany ten metal Europie takie państwo przypomnę Paweł Wodziński jest kuratorem artystą opowiada o wystawie artystów to znaczy jednak cały czas był jakoś do sytuacji oto jak to możliwe tak, jaką dziś rolę dla siebie nie mam dla sztuki właśnie w mierzeniu się z opon o opowiadaniu ekstrakty wizje jest zagrożenie z nim związanych w opowiadaniu metale rzadkich widzę palącą potrzebę zwrócenia się z powrotem twarzą w stronę rzeczywistości tak czy nie odwracania się od rzeczywistości w stronę sztuki czy w stronę abstrakcji czy w stronę jakiś takich osobistych własnych opowieści, ale raczej rozszerzenia te perspektywy zobaczenia tego co w styczniu więc, a więc, więc na www chińskiemu wyzwaniu tutaj telefon, ale już sobie radzimy w technologii właśnie technologia artyści takiego opowiadają potem tak jest nowych i bardzo przepraszam chyba jest zemstą 3 rynkach chce twardego smartfona za powyższe proszę tych jak i korzystali w więc, więc dlatego tym zajmujemy, bo wydaje się, że jeśli widzimy jakieś zagrożenie czy widzimy w ogóle nowy system władzy dziś tak nieoczywiste to on właśnie powstaje na styku technologii technologia odgrywa wielką rolę albo przyspiesza procesy albo w ogóle rozszerza ich zasięg wracając do ekstrakcji wiz mu to drugim takim obszarem ekstrakcji są dane, czyli to wszystko co my produkujemy w pracując w sieci albo, korzystając z mediów społecznościowych, produkując naprawdę no i nieprawdopodobne wręcz ilości tych danych to potem staje się zasobem, ponieważ nie ma jak na razie żadnych regulacji czy tych regulacji jest jeszcze niewiele prawda dopiero wchodzą nie wiadomo, kto jest właścicielem tych danych te dane staje się przedmiotem obrotu jest ustawa o RODO, więc one nie mogą być, więc nie może być Unii mogą być ujawniane nasze nazwiska, ale te dane też anonim zwany stają się też nie była przedmiotem handlu i sprzedaży Ano analizy budowania z nich algorytm, więc jakaś druga drugi obszar ekstrakty z Izbą trzeci obszar ekstrakty wizje związane z pracą związane po prostu z eksploatacją ludzi to też jest to rynek istotny aspekt nie należy myśleć, że ekonomia oparta na technologii jest zdematerializowanych jakaś abstrakcyjna no właśnie to jest chmura niematerialna, którą trudno dostrzec jeszcze trudniej uchwycić nic z tych rzeczy bardzo konkretny system złożony jeśli mówimy np. o dane przykład chmury to przy dane nie znajdują się w abstrakcyjnej chmurze tylko konkretnych centrach danych które, które są połączone kablami te kable idą też po dnie oceanu, łącząc kontynenty to ile jest kabli, jakie to są kable decyduje też o szybkości przesyłu tych danych jedne państwa jednak kontynenty są lepiej połączone lepiej skomunikowane inne inne dużo gorzej mamy na wystawie prace, w której współautorem jest kubański artysta nestor chwilę opowiada o sieci SN, czyli o szczytne dworek w Hawanie na Kubiaka to przerwać, bo o tym mówiliśmy to znów odeśle, ale to zależy wynik tego tutaj cham wc z kabli idących pod oceną, że to jest wynik m.in. tego, że Cube łączy tylko 1 kabel, że nie ma po prostu wystarczającej sieci przesyłowej danych w związku z tym ludzie muszą obchodzić sami sobie budująca sami budować ten strój i to opowieść opisał, jakby no mechanizm jest opowieścią o tym kto zarabia pieniądze tak to ma nad kim władze jak niszczona jest środowisko to w zasadzie o tym i dzieci ludzi ekstrakty darzy do tak czy wie w jaki sposób to trochę też własności prawda o tym, że się ten jeśli chodzi o dane i choć też surowce to to to i też pytanie do kogo do kogo ta i dane należy czy do kogo należą te surowce nie chodzi o niewielu księży co choćby na Księżycu Warty jest jednak pracy choćby pod dnem oceanów nikt bez jeszcze to miejsce na ziemi, z których się nie wydobywa surowców ze względu na na trudności, ale jest są próby podejmowane by analizy badania próbek dna czy tych surowców, które są pod w pod pod dnem morskim przy założeniu, że właśnie tam się znajdują te wspaniałe rzadkie metale słuchają państwo Pawła Budzińskiego współ kurator wystawy widzące kamienie i przestrzenie poza doliną w ramach drugiej edycji Biennale Warszawa, którą właśnie w Warszawie można oglądać w domach towarowych centrum to jest naprzeciwko Pałacu kultury nauki teraz informacja po informacjach wrócimy do rozmowy i tak porozmawiamy o tym co jeszcze można zobaczyć przede wszystkim waśnie w kontekście wojny rosyjskiej w Ukrainie teraz przez kilka dni właśnie ten będzie się Biennale zajmować apka świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz w studiu cały czas Paweł Wodziński dyrektor kurator Biennale Warszawa w kontekście naszej rozmowy podkreślę współkuratorka wystawy widzące kamieni przestrzenie poza doliną takiej opowieści 50 czworga artystek artystów o nowych technologiach kapitalizmie inwigilacji, czyli władzy pieniądzach, ale też o tym jak nowe technologie mogą wspomóc demokrację, która właśnie z kolei za pomocą z powodu tej rewolucji technologicznej cierpi to znaczy coraz mniej przestrzeni Demokratycznej zarządzanie demokratycznego, zanim przejdziemy do tego przede wszystkim do programu ukraińskiego, który nadchodzi w tych najbliższych dniach w ustawie o wystawie towarzyszy mnóstwo bardzo ciekawych debat wykładów to wszystko znajdziecie państwo na stronie Biennale Warszawa sama wystawa we tak jak państwu mówiłam w domach towarowych centrum naprzeciwko Pałacu kultury i nauki to jednak jeszcze do tej Formuły nawiązała ona dla mnie taka intrygująca Formuły w ogóle Wiener Biennale Warszawa i też właśnie mierze jak i tego, że podejmujecie właśnie takie tematy związane z przyszłością z władzą z tą rewolucją technologiczną, a jednocześnie jak urządzą wystawę myślę, że wiele osób wielu słuchaczy słuchaczek ma przed oczami jakiś klasyczną bardziej ściany, na której wiszą o obraz, więc jakiś pomysł na Biennale jeszcze raz na Biennale od potrzeb od początku, czyli od prawie 5 lat jest instytucją interdyscyplinarną czy krajach dyscyplinarną nawet tak już tak brzmi nie chodzi o to, że posiadanie jest po prostu, wdrażając co wiele dyscyplin tak pod w 1 miejscu tylko się staramy tej dyscypliny łączyć to znaczy, żeby chodzi o to, żeby jak osobna wystawa osobno program badawczy osobny program performatywny osobno coś co robi się nazwany działalnością społeczną czy aktywistyczne tylko, żeby działać od razu w ramach 1 tematu czy 1 programu w sposób tras szybkiego ośrodek analityczny, czyli łączyć artystów z badaczami z aktywistami, jakby sprawdzać na ile z tego połączenia tworzy się dużo bardziej złożony dużo bardziej wnikliwy obraz rzeczywistości to znaczy taki, który ma 100 do opisu, którego wykorzystywane są narzędzia z różnych dyscyplin to jest też element mobilizowania różnych środowisk różnych osób z różnych wywodzących się z różnych środowisk włączania i tę naszą praktykę i też jakieś działania społeczne idee czy koncept był bardzo jasnym czy myśmy po zaczęli powątpiewać w rolę sztuki czy w rolę kultury jako tego 1 w zasadzie rolę i też sprawczość sztuki kultury zaczęliśmy się zastanawiać w jaki sposób tworzyć koalicje z innymi osobami z innych środowisk z innych dyscyplin podzielający, iż nie nasz pułk nasz ogląd świata na nasze poglądy, czyli współczesność i taki wymiar społeczny nie tylko takie indywidualne już przed włączeniem tych w włączenie w nasze działania aktywistyczne praktyk tak naczep z to przekłada na bardzo konkretne działania przez z konkretnymi grupami czy mieszkającymi w Warszawie czy też w ogóle nie musi może mającą współczesnej ekonomii o rolnictwie tam jeszcze natomiast 0202. czynnik który, który stoi też za biedna, ale tez przekonanie, że jesteśmy w w momencie kryzysu albo wręcz kryzysów tak iluż nakładających się na siebie kryzysów kilka lat temu mieliśmy do czynienia z kryzysem finansowym kryzysem zadłużenia po krachu Grecji potem nastąpił kryzys Millera tzw. kryzys migracyjny, czyli kryzys polityki migracyjnej raczej dla kryzys instytucji demokratycznych jednak po populizm czy to to zjawisko, które się śledczy często mianem nierówność wobec z tym potem mieliśmy pandemię teraz mamy też jakiś nawrót problemów ekonomicznych związanych z bardzo wysoką inflacją z drugiej strony tuż obok nas wojna w Ukrainie, więc z aktora Inspiro na krótko mieszkać możecie podać jakiś siostrzane instytucje instytucji tras dyscyplinarnych czy interdyscyplinarnych jest całkiem sporo w niemal w Polsce albo ich bardzo niewiele na to jest on się zdarzają mają swoje istotne miejsca zajmują istotne miejsca w w różnych w różnych punktach świata taką instytucją jest zresztą nasza w jakim sensie partnerska instytucja robiliśmy 2 tygodnie temu w Warszawie z dnia projekt, czyli hałdę kulturę der Welt w Berlinie instytucja, która nie zajmuje się dni, zanim teatr ani galeria ani ośrodek badawczy to jest wszystko wiemy, jakie zresztą taki atak taki instynkt czy dążenie do demokratyzacji tego wszystkiego tak to znaczenie oddawania tego tych dyskusji czy tych wyzwań i poszukiwania rozwiązań wyłącznie ciało takim technokratyczny albo z kolei związanym z władzą tylko jakaś próba uspołecznienia tego wszyscy w tej dyskusji i tak, ale też no poprzez kulturę czy ludzie związani ze sztuką powinni zabierać głos w debacie publicznej to jest też miejsce debaty publicznej ze względu na różne procesy równoległe związane np. z komercjalizacją kultury czy jakimś towaru wie dniem kultury tych miejsc zabierania głosu coraz mniej, ale to nie znaczy, że instytucje kultury ludzie kultury ludzie sztuki nie mogą czy nie powinni zabierać głos z Super 101 ale jakby prowadzenie debaty publicznej jest istotne, ale z drugiej strony istotne są też bardzo konkretne działania to znaczy nie per formowanie zaangażowania tylko zaangażowanie realne nadejść jeśli mamy do czynienia z jakimś kryzysem no mogę podać 2 przykłady naszych działań jak wybuchł kryzys pandemiczny naszą pierwszą decyzją było by była rezygnacja z jednego z programów i zamienienie sił zasobów środków którymi dysponowaliśmy w program stypendialny rezydencję my po to, żeby natychmiast rozwiązać problem braku możliwości pracy w dużej części środowiska to jest realne działanie w tej przestrzeni społecznej podobnie było z wybuchem wojny Ukrainie wybuchła wojna Ukrainy tydzień po czy i 10 dni po wybuchu wojny Ukrainie ze względu na potrzeby, które ktoś ujawniły wtedy w naszej przestrzeni wspólnie z fundacją ocalenie zorganizowaliśmy punkt recepcyjny dla dla uchodźców, który działa do dzisiaj tak to są to są działania realne w przestrzeni społecznej publicznej też, więc w tym kontekście przywołał bym i byś mógł też zapowiedzieć właśnie Serie dyskusji działa nie wiem wykładów związanych z rosyjską wojną Ukrainie jak jaki z tego zamysł na czym wam zależy by jesteśmy też jako instytucja częścią aliansu ktoś nazywa istnieją lub w Bayernie, ale mając, czyli Allianz czy porozumienie Sojusz Sojusz wschodnioeuropejskich Biennale jednym z partnerów jeden z naszych bardzo bliskich partnerów z Biennale w Kijowie, z którym robiliśmy też wiele projektów wcześniej w zasadzie od 4 lat współpracujemy bardzo ściśle i razem wypracowaliśmy od Formuły programu, który nazwał uzbrojona demokracja kuratorem tego programu jest Wasyl czerpanym, który jest szefem my takiej organizacji centrum kultury wizualnej w Kijowie kijowskiego Biennale również i on zaprosił do rozmów do debaty 10 osób z Ukrainy i też z Niemiec ze Stanów zjednoczonych, starając się zarówno przedstawić ukraiński punkt widzenia na samą wojnę przedstawić doświadczenie mieszkańców Ukrainy jak i poprzez wystąpienia badaczy intelektualistów z Niemiec przez stany Zjednoczone i trochę rozszerzyć też to ten to perspektywa zastanawiając się co po pierwsze, znaczy dla Europy wschodniej dla naszego regionu i co to znaczy też dla świata szerzej jak w jakim momencie się znajdujemy wśród gości nie dałem tytuł nie był on znaczący uzbrojona demokracja tak Ant mimo presji wersji wersji angielskiej to jest dosyć prowokacyjny te dość prowokacyjnie, że wiąże szła na nasze zawiera z lekcji tu takt miesiąc temu chyba może może trochę więcej tak o Ukrainie powiedział prezydent Żeleński, że przed nami jest model uzbrojonej demokracji, czyli czasem czasem się to też tłumaczy jako zbrojne demokracja zbrojna i jest uzbrojona jakoś bardziej to demokratyczny brzmi Witaj Jon on też nawiązał do ten przykład przykład dziś pojawić pensji ta relacja się gdzieś tam pojawia w debacie na Ukrainie mówił też o Izraelu jak takim modelu uzbrojonej demo dla mnie to jest przestroga no właśnie dla nas też to jest przestroga, bo jest w radzie wspólna w kilku Finlandii on, bo jest pewna różnica prawda rozumiem stanowisko ukraińska jest absolutnie jasne tak w sytuacji, kiedy spadają bomby rakiety i kiedy trzeba bronić w ogóle nie tylko systemu politycznego losu od podstaw egzystencji narodu ukraińskiego czy wobec mieszkańców Ukrainy to trochę nie nie ma sensu w ogóle dyskutować to jest oczywiste, że trzeba wspierać pomagać NATO jest pytanie o testy były poważne pytanie o to w jaki sposób rozwinie się tzw. demokracji czy te systemy, które określamy mianem demokracji i co oznacza też w czasach zagrożenia w czasach zagrożenia co oznacza ten zwrot w stronę militaryzacji strony nie wiem Ross rozwijania arsenałów bez języka, bo jest militaryzacja mówią obronność Obywatelska o tak, ale co to w zasadzie co w zasadzie oznacza, bo oczywiście te miejsca naiwne prawda tu nie chodzi o to, że Wasyl czy pani my wierzymy, że była idealna demokracja teraz, ale bezbronne, a teraz będzie uzbrojona ona zmieni swój charakter, bo ani demokracja nie była idealna i też trudno powiedzieć lub w przypadkach dochodzi, że to jest demokracja też nie była taka bezbronna wcześniej prawda no państwo demokratyczne były przez lata też uwikłany w różne konflikty wywoływały konflikt natomiast tutaj tutaj tutaj chodzi tak naprawdę o jakąś istotną geopolityczną polityczną zmianę to państwo znajdziecie to seria wygrają tylko powiem kilku nas mnie nie rządzenie to zmieni ja mogę szybko albo proszę wymień, ale to 5 Caracal ogumieniu Angelina kary, jaki na jawnym Miller kar Legal Natalia fundowała Sergiej Jakiel kolekcji Radliński Swietłana Matwijenko tematy takie jak szantaż nuklearny faszyzm surowcowy, ale też zbrodnie bardzo konkretne zbrodnie rosyjskie na na Ukrainie wszystko to na Biennale Warszawa znajdziecie państwo ma stronie więcej, a wystawa w domach centrum naprzeciwko Pałacu kultury nauki w Warszawie Paweł Wodziński współ kurator wystawy dyrektor, ale Warszawa państwo kościół dziękuję dziękuję bardzo, tak, a świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA