REKLAMA

Dekarbonizacja Europy? Koncerny motoryzacyjne mają wątpliwości dot. wybranej drogi

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2022-06-30 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest z nami Andrzej Kublik Gazeta wyborcza dzień dobry panie redaktorze tak w Brytanii dzień dobry państwu najpierw była propozycja komisji europejskiej później zgoda parlamentu europejskiego teraz zielone światło dali ministrowi środowiska państw członkowskich Unii Europejskiej jest także od 2035 roku Unii ma obowiązywać zakaz sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi mają być dozwolone tylko auta elektryczne lub na wodór i kiedy ta propozycja rok temu przez komisję Rozwiń » europejską była prezentowana Marcin Korolec były minister środowiska mówił tak data zakończenia sprzedaży samochodów spalinowych jest na miarę zburzenia Bastylii to jest nowy porządek czy w ogóle to wszystko do realizacji panie redaktorze cel to jest rzeczywiście tą może być nowy porządek natomiast w powiedzmy tak to jest polityczna decyzja, która jeszcze wymaga ostatecznego zatwierdzenia powinno nastąpić jesienią i wszystko wskazuje, że tak się stanie, ale nie jest to tak, żeby np. ci, którzy są najbardziej odpowiedzialni za te przedmioty prawdę, o których dyskutujemy, czyli samochody, czyli koncerny motoryzacyjne, żeby one tak mówiły, że to już jest takie możliwe tak to znaczy nie ma takiej gospodarki na świecie, zwłaszcza tak dużej jak Unia, jaką Unia europejska, która podjęła tego typu decyzje mówiąc no proszę państwa za te 13 lat, a może wcześniej de facto kończymy z pewną wielką gałęzią gospodarki tak czy taką, jaką jest transport drogowy w tradycyjnej właściwie pewną epoką prawda no jakoś tak epoką tak nie, bo po w oczy jakimś sensie tak, bo coś miałoby się zakończyć jakimś sensie nie, dlatego że u początków motoryzacji były również samochody elektryczne także ta nie jest wada jeśli nic nowego tak za pierwszy samochód oferowany przez Ferdynanda Porsche takiego ojca duchowego odwagę największego przecież koncernu motoryzacyjnego w Europie to był samochód Lorek dyrektor było napędzie elektrycznym jeszcze wieloma bardzo interesującymi rozdań rozwiązaniami, do których potem jednak wielu konstruktorów chciały nawiązać, ale nie nawiązało z otoczenia finansowo samochód, ale tak tak w stanach Zjednoczonych na początku dwudziestego wieku 13 mniej więcej samochodów pojazdów samochodowych która, gdy idzie amerykańskich drogach to miała napęd elektryczny, że to nie jest uczeń byłby powrót do korzeni jakiś powrót do korzeni tylko dla pani, dlaczego jest tak, że silnik spalinowy zwyciężą dzięki swoim różnym zaletą, a tych funkcjonalności przede wszystkim to co jest problemem no tak mówiąc górnolotnie ach, ludzkości to jest problem magazynowania energii to jest właśnie ten problem istnieje w samochodach elektrycznych jako ludzie nie potrafimy magazynować w odpowiedni sposób duże ilości energii to jest największy problem wielu dziedzinach wspomniał pan o koncernach motoryzacyjnych może niekoniecznie twierdzą, że to wszystko do realizacji oraz, że ten zakaz sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi od 2035 roku, ale jeszcze do 2030 roku branża motoryzacyjna ma zredukować emisję dwutlenku węgla 55% kart, kiedy te propozycje się pojawiły to Stowarzyszenie europejskich producentów samochodów rocznie mówi o tym w zeszłym roku zareagowało bardzo nerwowo niemal natychmiast mówiono wówczas tak tonie silnik spalinowy jest szkodliwy dla środowiska paliwa kopalne bez dostępności paliw odnawialnych cel stuprocentowej redukcji w 2035 roku oznacza de facto zakaz stosowania silnika spalinowego tak mówił Oliver ZIPSEE, który jest prezesem stowarzyszenia i też dyrektorem generalnym BMW i teraz jest ponowny apel tegoż stowarzyszenia, że no trzeba rozbudować infrastrukturę ładowania aut na prąd, bo możemy oczywiście czegoś zakazać, ale musimy stworzyć całą infrastrukturę, żebyśmy mieli czym jeździć tak po 2035 no tak, ale od tej w wojsku Senat jeszcze 2 rzeczy, jeżeli mówimy cofamy się do zeszłego roku do programu państwo pytają, gdzie padła właśnie propozycja przez komisję europejską została złożona, żeby przyspieszyć dekarbonizację rok i w ogóle takie zwalczanie redukcję co 2 są 2 to np. właśnie wtedy wprowadzono plan, że oto 2 do końca tej dekady nabyć zredukowana emisja 2 nowych samochodów 55 zlotych przypomnijmy, że 2 lata w głosy możliwe również w naradach uzgodnieniach twierdzono, że właściwie ten cel redukcji w 2030 roku będzie 37,5% i oto nagrań w pewnym momencie zaledwie 2 lata po uzgodnieniu tegoż wagę rodziny wielką woltę mówił, że VAT od 2025 roku będzie tak samo jak też ustaliliśmy, ale potem wszystko ma ulec gwałtownemu przyspieszeniu, więc to nie jest także silnik samochodowy się konstruuje na 5 lat używanie np. w samochodach są lub konstrukcja dłuższy czas jak jeszcze będzie na wydatek szykowana jest forma toksyczności spalin euro 7, więc wymaga również dodatkowych redukcji to powiedzmy sobie, że już ten plan, który obecnie w tym wygląda, że będzie zatwierdzony mówi nam właściwie to, że samochód z silnikiem spalinowym pod koniec tej dekady nowy będzie rzadkość teraz pytanie czy to właściwie będzie rzadkością będzie to w jaki sposób wspierało sprzedaż samochodów elektrycznych czy też może wspierać tak będzie tak może tak być wtedy, jeżeli samochody elektryczne będą, a powiedziałbym bardziej funkcjonalny niż obecnie, czyli np. uda się je ładować krócej się nim WIG na dłuższe dystanse, a przede wszystkim będą tańsze pani, bo w obrębie zaraz Europie no to właściwie sprzedajemy, ale rynek ktoś powie, a sprzedaje się będą 510% samochodów elektrycznych po prawdę po to, akurat samochody w Europie w ogóle to sprzedaje połowę mniej niż pandemia ustęp ten odsetek wzrósł, a samochody elektryczne dostają olbrzymie tak w Polsce wiadomo ludzie, którzy mają kartę dużej rodziny nawet 27 000zł, a prawda dostać dotacji na zakup samochodu elektrycznego o refundację i nawet nimi żadnego limitu przy zakupie cenowego takiego samochodu dla, ale to jednak umów wszystko nie sprawiła tego, żeby np. mały szkoleń i ludzi chętnych tylko dota 2 i samochód elektryczny jest cały czas drobny i praca zdrowie w samochodzie elektrycznym to przede wszystkim akumulację kurator, który jest wymaga różnych rzadkich surowców to sami występujących trudno też miejsce na świecie politycznie w związku z tym te to, że są te środki surowców i niestety powoduje, że ten akumulatorów są wysokie jest jeszcze 1 gorsza może nawet ustanowić tak jak pani jest w wiadomościach słyszeliśmy informacje o zastrzeżeniach wobec Chin to cały czas w 2 jedno w tym momencie na świecie większość takich dużych podzespołów materiałów do produkcji akumulatorów samochodów elektrycznych pochodzi ich więcej jest także, jeżeli chcemy się uniezależnić od ropy naftowej Rosji albo państwa rawski i jednocześnie póki co chcą, więc póki co ten musi w niej uzależniamy się od Chin to jest kolejne zdania odrębne zresztą też napisał w swoim tekście o tym, że Stowarzyszenie europejskich producentów samochodów domaga się od Unii Europejskiej, żeby nas w jaki sposób zapewniła dostęp do surowców do produkcji tych akumulatorów na prąd tak wyjaśniła w jaki sposób chce walczyć z deficytem tychże surowców do dezorganizacji to u wielu ludzi na świecie mówi o tym, że teraz głosi, że mamy taki dziwny problem, że wszyscy już nie tylko Unia europejska czy Chiny, ale także stany zjednoczonej Australia to działają na samochody elektryczne tak będą promować będzie rosło na zapotrzebowanie, więc będzie rosło zapotrzebowanie również akumulatory jednocześnie tego litu właściwie nie jest taki zawód żadne świcie nikt właściwie nie zbiera się, żeby wydobywać pani na ludzi stała różnych miejscach właściwie co narazi się rysuje wielu ekspertów analityków pokazuje to, że w najbliższym czasie wszystkich decyzjach politycznych podejmowanych, gdzie będzie rosło zapotrzebowanie dali, a jego dostawy podaż nie będzie się zwiększa nie wiem może to jest jakaś kalkulacja taka, że ktoś myśli nadzieję, że wymyślili alternatywę dziś, bo pracuje nad różnego typu alternatywnymi konstrukcjami akumulatorów pyta dzieje się z listą nie wiem chyba trochę jest także pamięta jeszcze w czasie poprzedniego kryzysu finansowego 2009 roku Unia europejska nadała duże pieniądze na konstrukcji akumulatorów właśnie do samochodów elektrycznych takim na założenie, że może w ciągu dekady nastąpi jakiś kraj owego przełom nastąpił przełom nastąpił co widzimy to są te rewolucje są drobne powolne krok za krokiem ich uprawnienia i obecne akumulatorowe samochody elektryczne oczywiście o niebo lepsze niż to było 10 lat temu robione praktycznie przeskoczyliśmy wykorzystano wypowie nie jest taki poziom, żeby ktoś mógł nam zapewnić naprawdę samochód konkurencyjnej i pana Zjednoczonych pory przedstawiciele forda niedawno mówi, że to jest realne prawda samochód elektryczny ten 2030 000USD, czyli takiej cenie powiedzmy sobie tańszych samochodów w USA prędko do takich zawodów nikt produkuje toffi produkuję oto Ford ostatnio jakieś inne koncerny amerykańskie podnosił ceny samochodów elektrycznych właśnie z powodu braku surowca wprost, że teksty surowców takich niezbędnych akumulatorów odwiezie ich pani to też 1 problem na koniec króciutko Polska jest jednym z największych europejskich eksporterów silników spalinowych te fabryki motoryzacyjne, które u nas działają np. 2019 roku na wyprodukowały 1,51 000 000 silników benzynowych wysokoprężnych i co zostaną zamknięte to nie jest tak powiedzmy sobie od razu to nie jest tak dużo jesteśmy w schyłkowym producentem czy gracze motoryzację przestaliśmy już kompletnie byliśmy liderem teraz jesteśmy na szarym końcu uda nam już tylko Słowenia i 1,51 000 000 silników jest tak dużo to jest właściwie głowie ma pewne rzeczy, która jest zagadką na przyszłość to znaczy na pewno wiele fabryk silników będzie garnkami prawdopodobnie to jest moja hipoteza około roku 2030 piątego w Europie bada będą produkowane samochody z silnikami spalinowymi tylko, że nie będą kupowane samochody w Europie to nie jest ostatnie zdanie, ponieważ musimy kończyć powiedzmy sobie, ale do podkomisji 1 prostytucji, jeżeli nawet Unia europejska przejdzie na elektryfikację kompletne, jeżeli chodzi o nowe samochody to w tym samym czasie uczynią tego ani Ameryka pan zjednoczona Ameryka Południowa większość hali ani Afryka np. pan, czyli Chinki będą cały czas potrzebny, aczkolwiek mniej wyrafinowane jest to obecnie są na euro Andrzej Kublik Gazeta wyborcza bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję doręczenia informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA