Reportaż: "Jeden kraj, dwie granice"

Reportaże Radia TOK FM
2022-06-30 20:00

Oboje są z kraju, w którym trwa wojna. Oboje z obaw o swoje życie ruszyli na Zachód. Różniła ich granica, którą przekraczali. On trafił do "polskiego Guantanamo", ją za rękę prowadzili polscy pogranicznicy.

Porta w radiu TOK SA w ja jako prezydent Rzeczypospolitej dziękuję wszystkim, którzy tam pomoc na co dzień okazują przybyszom naszym braciom z Ukrainy, ale też wszystkim innym, którzy nas przebywają, uciekając przed wojną, uciekając przed przed przed śmiercią przed ranami przed przed strachem zwykłym ludzkim po prostu, który przecież towarzysze towarzysze każde hard, bo w lesie odpocząć w moim kraju wojna w pełni rozgorzała w 2016 roku aż rebelia przeciwko rządowi Rozwiń » studiowałem wtedy w Rosji inżynier 1 miał, więc stać na 2 czy dworcowe Brela wpięciu trafia jak liczna sama słyszałaby o Janie z 24lutego piątej rano spałam często długo nie śpię i usłyszałam wymienią, choć nigdy nie słyszałam rakiety od razu wiedziałam, że to rakieta, choć NIK dobrzy z nich nie słyszała i Japonii la Rio o 11 łamaniu tam mieszkałem w stolicy sanie, a mam na imię Muhammad lasu mam 28 lat nie zawód Irina w Kijewie ja robót Ela finansistą nazywam się Irina tam w Kijowie byłam doradcą finansowym góry urodziłam się w białej cerkwi pod Kijowem, ale całe życie spędziłam w stolicy zażyć proszę jestem po rozwodzie mam dorosłą córkę, która ma już swoją rodzinę koszt wzrósł na już za morzem Unii już jest złe imię dla Andy Harris mimo kontra Alfa adres jak przed wojną co jakiś czas wracałem do domu, ale potem to było nie złożenie własnej firmy mój ojciec rodzeństwo aktywne wspierali rząd jemeński chyba byli przeciwko regulacji hortensji ja uważałem hut zarówno terrorystyczne w mediach społecznościowych ostro ich krytykowałem pisałem, że pozbawiają ludzi wolności zacząłem dostawać groźby wiadomości, że jeśli wrócę to nie przeżyje moje ciało zostanie wywieszone na widok publiczny dla udziela formalnie firmuje trio, czyli dnia je tylko słyszała pierwsze 34 dni wojny tylko słyszałam widziałem w internecie wszystkie powstają nowe nowości no i ją widzieli wóz ze swojego duma każda bili ją, ale potem coś trafiło blisko mojego domu, ale zobaczyłam dym ogień, a wszystko było wtedy zrozumiałam, że ta wojna jest z nami to nóż to 11 na Radom z nami wód i wydać mięty, ponieważ to luźno NOŻNA w tym momencie wiedziałam, że trzeba brać torbę i czekać gdzieś dalej mamy, więc wcześniej miałam nadzieję, że wszystko będzie dobrze i szybko się z końca rodzic chciałby haszyszu i chciałby zakończyć co Ano najdroższe loty było o w Ford wady ruszy Anne stole sola, kiedy skończyłem studia dostałem wizy do Malezji, ale tam nie było ani pracy ani możliwości kontynuowania strażacy wraz z tyłu głowy miałem myśl, że jeśli nie wrócę do Jemenu czeka mnie śmiech nie, gdy usłyszałem o możliwości wyjazdu na Białoruś jej stamtąd do Polski decyzję podjąłem szybko oferta w ciągu tygodnia byłam atakowana jak o to ile Rosja autor dług tyle bule to mam no na 4 to dla mnie to była decyzja albo życie praca albo śmierć i umów jak odkrywać się ładunku otworzyła walizkę i byłam w takim stresie, że przez 3 godziny nic nie złożyłam zadzwoniła do mnie córka musi być taką grę pamiętam to należy ETO jeszcze są skorzy do kół wieś i ja tak da tak, ponieważ tu byłam w szoku i wiesz teraz powiem coś takiego zdałem sobie sprawę, że patrzą natężenie rzeczy ważne dla owiec biżuteria kosmetyki i językiem i że tego nie potrzebujemy absolutnie nie można powierzyć czopów maski nie tylko PARP musi też zima zrozumiałam, że muszę zaparkować kilka parcie białych pasja, bo jest zima potrzebuje swetrów z zaatakowała, jeżeli my w ostatniej chwili opanowałam komputer rzucił nim nic więcej nie była mi potrzebne i zostawiła ją wszystko, chociaż zrozumiałam, że mogę wyrzeczeń i Niemiec już domu, gdzie od dróg domy nie budżet ja to pani małe i mniej firm była skróty szarpane szyi House stała się sobota, że w chwili, gdy trafiłem do lasu między dziewiętnastym, a 17 października Ponta nie pamiętam dokładnie ile dni tam spędziłem 10 nosie albo 12 Tomasz le na granicy spotkałem grupę mniej więcej 20 głosów, a wśród nich byli Irańczycy zdecydowałem się kontynuować podróż razem z nim bądź nosiła nikogo plany nie, bo prosta użył w nowościach muszę się dali zresztą nogi ludzi ujrzały na zapewne zapadną Ukrainy nie miałam żadnego planu użyte w wiadomościach czekaliśmy, że wiele osób ucieka na zachód na zachodnią Ukrainę, że wyjeżdżają dalej do Polski misję, jeżeli zdecydowałam, że trzeba jechać moja mama nie chciała ona jest należała mamo powinniśmy jechać mam ja zgodziła się i pojechałyśmy na zachód w stronę żona, choć ja już spłaciła i mój pojechali prosto udanie budził zapewne storno w stronę Lwowa okien to kurczy wg euro, bo Lecha, gdy go loggia u podczas pierwszej próby przejścia przez granicę polsko-białoruską zostaliśmy złapani przez polskich Wola prosiliśmy pana o udzielenie nam ochronę międzynarodową je tak małą na realia Manuel da mówi, ale machina, że jesteśmy wiemy, że nie możemy tam zrugał mnie tym prosimy, żeby nas nie służby Kowa dzielny wcześniej Białorusi podjęli inne auto armia Rosji polskie służby zabrały nam Power banki kart SIM ładowarki SIM kartę zginęli zdobione wtedy, gdy po 23 dniach próbowaliśmy znowu przejść do opisu i Monika da we Lwowie na spryt i lżejsze na jej cerkwie mówił we Lwowie przyjęła nas kobietach kościoła protestanckiego Olewicz, do którego należy mówiono nam przez, abyśmy się Unii udział w leśnictwie ludzkie warunki od jestem jej bardzo wdzięczna gali pomagała nie tylko nam ją i na kiedy się jutro 6 następnego dnia szóstej rano pojechałyśmy na dworzec we Lwowie czekać na jakiś pociąg, który pojedzie dalej linia już postanowiłyśmy, że pojedziemy do po ojcu Warszawy dot handlu na cały film obywateli tonie ja po tym, jak daleko w odpowiedziach łazience drugim razem znów nas wypchnęli udało się za trzecim razem hand przeszliśmy granicę nikt nas niezła, bo szliśmy przez 4 kolejne takie gminy organ nie mieliśmy jedzenia piliśmy wodę z bankiem jak na ślubnym sięgam wody o Connor siódmym Iga trochę handel, czyli jak z Kanady w końcu złapaliśmy kontakt Kurier ma się dojechaliśmy do granicy polsko niemieckiej miała wagę dla Frankfurtu dam przed Frankfurtem złapała nas Straż Graniczna mieć, gdzie żalu to dno kanału studia byłem wtedy jeszcze z 2 innymi osobami wszyscy prosiliśmy o ochronę międzynarodową lekarz odmówiona galu Lahma był tam tłumaczy powiedział, że tutaj są podejmowane procedury powrotowej Annie azylowe bada powiedziano nam, że będziemy zabrani do środka i być może tam będziemy mogli cokolwiek kolorach niż w fazie analiz i na liczyć i uczesać złapie jechał pusty pociąg przyjechał po 2 godzinach znów jakimś cudem udało nam się wsiąść ci policjanci pomogli nam z bagażami i to był pociąg z Kijowa do Przemyśla przed Przemyślem staliśmy 12 godzin przez normalnych warunkach jedzie się zdrowe do Przemyśla godzina 2 nocy sów Slava Bugu byli wpływ chwała Bogu byłyśmy w pociągu nie na ulice Europy były toalety też można było się przez panią na siedząco, ale jednak na ulicy była też kuchnia polowa na pola przyjechało wielu Ukraińców karmili nas dawali herbatę kawę kanapki nie byłyśmy głodnych potem przemyślę Przemyśla do Krakowa i potem do Warszawy w Atom przemy SL jest Przemyśl Kraków Kraka Kasia to mam, na jaką ja różne strony mamy czczą la scali najpierw zabrano nas do jakich ma się też się traktowaną jak terrorystom z sali było 1012 osób musieliśmy sprawdzonego, jeżeli mam macha ubrania miałem przemoczone wcześniej zabrano nam wszystkie rzeczy telefony pieniądze matka spędziłem tam 1 Hadyna i przewieźli nas do miejsca, które nazywam skręca na Mont domu sam nie było okien w pomieszczeniu były kamerą usługę nie pozwalano nam się myśleć bardzo często organizowano przeszukanie osobiste markę musieliśmy się rozbiera się nim w końcu ukazano zaczynaliśmy byliśmy bardzo źle armat nieludzko traktowane cisza, bo chętnie inną osobę my jechali w przemy SL pomógł mu, kiedy przyjechaliśmy na granicę tam wszystko szło szybko i pięknie Polakiem w opisie jak nas tylko ją legendarny ty, więc często, że Polacy z tym płacze, kiedy sobie przypominam sobie właśnie ta legendarna jak słowa wdzięczności i Józef wdzięczności za duże było ostatnio cieniowanie i przyjemnie Police chińskie i wolę dziury mundurowi wolontariusze zabierają swoje bagaże, robiąc taki specjalny szpaler, żeby ludzie nie musieli się martwić, gdzie żyć jeśli ktoś nie rozumiał polskiego języka prowadzi tylko za ranka ryzyk przypis pieczątkę też porusza każdy wszystko co było potrzebne przy przekraczaniu granicy zostało zrobione 5 minuty nudy do Chin bistra, a prawie i Passport zresztą różne działy i dalsze 5 pomagali wam teraz nowy samo ryzyko pytają, gdzie chcesz jechać, więc mówię, że chciałybyśmy Warszawę tłumaczą wnosimy tutaj chociażby do Krakowa potem co trzeba dalej działo to Duda i prowadzili się musieli to banda no i chęć dziennym da czy dla będziemy też mechanizm w sądzie przewieziono mnie do ośrodka w branży Ano da powiedziano mi, że mam czekać na portalach i las w Wędrzynie byłem 5 miesięcy 20 dni, a mieszkałem w małej sali sprawie ludzie staną osoba Motor wszyscy wszędzie palili w sali na korytarzu miałem duże problemy z oddychaniem ból cierpienie nas Moskwa wielokrotnie prosiłem lekarza o zmianę sali wszystkie prośby pozostały bez odpowiedzi można przy każdym wyjściu na posiłek i powrocie liczono na zasady strażnicy bardzo krzyczeli, a zwierzęta są lepiej traktowane falą niż my tam, a chwilę będziemy dalej, choć kilkukrotnie na piśmie zwracałem się z prośbą o ochronę międzynarodową Motor, mijając po tych kilku miesiącach bardzo zgodzono się zdjąć mu Jodłowski palców wypuścić i rozpocząć procedura lata 1, dlaczego sprawca napadu moim zdaniem, dlatego że wiemy nie istnieje międzynarodowe lotnisko ten, który w ogóle nie zgadzali gablot SOR Toma trwa napór uchodźców na migrantów na naszą granicę wschodnią ten napój jest skutecznie powstrzymywany przez polskich żołnierzy przez funkcjonariuszy straży twardej konsekwentnej postawie odpowiedzialnym decyzją i determinacji naszych funkcjonariuszy żołnierzy żyjemy w kraju bezpiecznym, chociaż zagrożenia, niemniej podziękować również za ich empatię za to, że potrafili wczuć się w trudną sytuację tych ludzi, którzy jakimś sposobem przedostali się jednak na terytorium Polski to nasi funkcjonariusze to jest też włączane osoby wówczas bardzo często odwozili do szpitali wielu takim osobom jestem rolnika Kalemba cała na granicy białoruskiej jako wolontariuszka z ramienia kilku, czyli klubu inteligencji katolickiej, który cała w ramach grupy granica pomaga od początku tego roku byłam na akcji własnych akcji udzielania pomocy humanitarnej poza strefą Echa Kret samochody, żeby go widzieć przeparkować w jakieś mniej rzucające się w oczy miejsce, a moi przyjaciele byli w tym czasie w lesie z tymi ludźmi im pomagaj została zatrzymana przez policję i spędziłam właśnie prawie 48 godzin w pokoju dla osób zatrzymanych za podejrzenie pomocy przy organizacji nielegalnego przekroczenia granicy polsko białoruskiej Kalina Czwarnóg Fundacja ocalenie na granicy z Ukrainą strażnicy graniczni są bardzo pomocni wszystkie procedury są załatwiane szybko sprawnie funkcjonariusza funkcjonariuszki pomagają przenosić dzieci walizki kontener z pieskami zachowują się właściwie wzorowo tam kartkę, gdzie zostały poinformowane są prawa ten bonem sen, że prawo do bezpośredniego kontaktu z prawnikiem i zmian dzięki możliwości, bo wcześniej zabrali telefon i nie chcieli mi oddać mogą się skontaktować z kimkolwiek, a czy prawnik sam już mój wcześniej odbija się na komisariat miał jeszcze przykład prawo do poinformowania osób najbliższa poproszę poinformowali mego TETA w co się wydarzyło w ten sposób, że kolejnego dnia w naszym mieszkaniu w Warszawie po prostu do drzwi zapuka policja warszawska poinformowali mego taty, że jestem zatrzymana i przeszukali mieszkanie w zasadzie bez z znakach na granicy z Ukrainą pracowniczki pracownicy wolontariusze wolontariuszki fundacji są witani otwartymi ramionami jesteśmy częstowani jedzeniem funkcjonariusze służb pytają jak mogą pomóc, więc jest to wręcz dla nas lekki szok najwyższy lub w ogóle praca organizacji pozarządowych, które pomagają w tej chwili Ukraińcom Ukrainką jest ewidentnie doceniana przez zarówno społeczeństwa, jaki władze no czułem psy okropny czułem się ofiarą ofiarą represji Tre właśnie to było tak tak absurdalne, że ciężko było sobie kolczyk zracjonalizować, bo oka jak wyjawiła, że to jest kolejny scenariusz, jaki oni wymyślili po to, żeby nas straszyć, że teraz realizują po prostu z tym przypadkowym ofiarom moje prawa jest jeden z dziesiątek wolontariuszy tam czymś nie wyróżniającą, ale z drugiej strony skoro już i tak nie pod tak absurdalnym powodem trzymajcie nie będzie będzie koniec tego absurdu, gdzie będzie koniec tych naprawdę bezpodstawnych zarzutów czułam strach i przerażenie, ale też te właśnie czułam, że to perfidna wymierzone przeciwko mnie jako przedstawicielce osób, które pomagają humanitarnie to po prostu obrzydliwa jest, więc męski mam 20 lat na inne granice polsko-ukraińską po raz pierwszy pojechałem w pierwszym tygodniu wojny ktoś legitymował np. tylko jemy 1 taką sytuację, ale to może być o tyle naturalne, że przez przejście graniczne przed 11 chłopak, który miał złamaną rękę i też miał złamaną rękę byśmy o tym jak dowiedzieli dopiero kiedy on był czy albo w momencie Truman był na jak jeszcze na tym punkcie takim po prostu dosłownie na przejściu granicznym, więc wtedy byśmy musieli wejść właśnie z pomocą medyczną po prostu na ten punkt na tak by wtedy zostaliśmy wylegitymowani, ale tak to rozumiem, bo tak by teren bezpośrednio granicy nie jest dla mnie łatwe, bo po pierwsze, 3 skończyła co znaczy prokurator jeszcze nie złożył ami czynić minie nie złożył do sądu ani sprawy tak jeszcze co sprawia to czy może jeszcze umorzyć natomiast nie Czekaj może czekać wiele lat i za każdym razem, kiedy wracam do tej sprawy to czuję czuję z 1 strony strach przed przyszłością, bo nie wiem co się wydarzy, bo z 1 strony wierzę w to, że sprawiedliwość i którzy sądy jednak tutaj niezależnie podejmą decyzję, ale z drugiej strony za każdym razem czuję jak policzek w twarz wymierzonym wydaje się, że na granicy polsko ukraińskiej jako wolontariusze i wolontariuszki spotykamy się po prostu ze z takim dramatycznym brakiem zainteresowania ze strony służb to znaczy rzeczywiście wszystkie nasze doświadczenia tam ostatecznie sprowadza się do tego, że służby tam są w sensie fizycznym ale, ale nie angażują się w żaden sposób ta to coś tam dzieje na co rzeczywiście różne sytuacje na granicy z Białorusią, bo tam służby sięgały bardzo bym też na granicy polsko-białoruskiej nadto jest jakość takie dla mnie bo, bo ważne doświadczenie, że jak idziesz na co przez las to dlaczego dzieli się naprawdę najbardziej boi to jest taki uzasadniony strach do tego, że spotka funkcjonariusze swojego własnego państwa były czyta wpisy w mediach społecznościowych Straży Granicznej to zmieńmy mają to hasztag pomagajmy i mówią o tym ile tysięcy uchodźców z Ukrainy przeszkód granice jak oni w tym brać czynny udział, a z drugiej strony później parę godzin później mamy mamy tu IT, który mówi wielki sukces Straży Granicznej udaremniono nie wiem 10 przejść nielegalnych granice nawet nie wiem jak to skomentować, bo po prostu jest jakaś alternatywna rzeczywistość mam wrażenie, że te rzeczy w granice tego po prostu byliśmy w 2 różnych światach jak na tak ja po prostu mam poczucie, że to jest niedobrze ludzie umierają w lesie myślę, że to naprawdę nie ma znaczenia kim są ludzie i jakaś kara za nimi stoi, bo po prostu najgorszych ludzi nie zasługuje na śmierć taki sposób dlatego uważam, że im uważano czy w ogóle myślę, że muszę mówić nie chce być tykającą wszyscy tak intuicyjnie rozumiemy, że tym ludziom trzeba zapewnić dach nad głową jedzenie i później będziemy PiS tutaj rozpatrywać wnioski zastanawiać, gdyż część z tych ludzi, bo nie byłby np. deportowana tak o nie uzyska bez retuszu status uchodźcy okej, ale w tym lesie to nie jest także ja mam radę w oczach widzę czy Straż Graniczna ma radar w oczach widzi też uchodźcom aktywnie słuchać co ta różnica między tym jak zachowuje się Straż Graniczna na granicy z Ukrainą, a to jak zachowuje na granicy z Białorusią dla nas to jest pokaz takiego systemowego rasizmu, które w naszym kraju widzieliśmy od dawna, ale teraz, kiedy mamy do czynienia równocześnie z tymi 2 granicami w tym takim jaskrawym kontrastem to widać jeszcze się nie nie uważam, że obie sytuacje są kryzysy humanitarne to zrobi Łukaszenka jest straszna i cel to wojna hybrydowa i straszna i jest tylko z kacem, żeby trzeba tutaj podejmować kroki, które zmierzają ku temu, żeby zakończyć to, ale nie może być tak, że część ludzi traktujemy jak śmieci, a część dróg teamem kości można by tutaj użyć takiego prostego klucza rasizmu, ale nad jakoś nie chce się więc, że to jest tylko ta to znaczy naprawdę jak naprawdę głęboko tego nie rozumiem, bo też, jakby ta różnica one tak tak do opisania i tak po prostu tak właśnie głęboko szokujące, że jakoś nie chce się wierzyć że, że to wynika tak, że to wynika tylko z rasizmu być może na czym nie wiem co innego zatem zostać, a oprócz jakiegoś próby utrzymania konsekwencję skoro na początku tego kryzysu zachowaliśmy się skrajnie niehumanitarne to do końca musimy się zachować tkaniny humanitarne ale, ale wydaje się to jeszcze gorsze uzasadnienie myślę że, że znaczenie ma ma kolor skóry, że w 2001. wieku w takim kraju jak Polska cały czas opieramy tę narrację na tym, że właśnie wybieramy sobie tego innego, który będzie tym wrogiem tak bardzo się go boimy, że tych ludzi po prostu półnagich, którzy są na skraju przeżycia niż nie chcemy im pomóc mówił, że jest zbyt niebezpieczni, że oni tutaj po prostu naszą polską zniszczą znów ścięto nie to dlatego mamy pozwolić w tych lasach umierać no chętni to w ogóle nie ma sensu i pewnie teraz znowu ta ta granica ukraińska jest może obywatele lepszej sytuacji, że cały czas jest medialnie nagłaśniana, a powoli zapominamy o tym co się dzieje na tej granicy białoruskiej, a to cały ten czas dzieci cały czas uciekają siedzą w lesie i często nierzadko umierają, więc w, więc tak myślę, że myślę, że trzeba wracać i trzeba o tym pamięta co się dzieje i pomagać i mogą być wszyscy zarzucą, że 20 lat mogą też, że nic nie wiem o życiu okej mam tę podstawę tego że, gdy żyły też w kraju katolickim tak w dużej mierze i jest powiedziane że, że trzeba być nią pomagać tek trzeba pomagać ludziom w potrzebie coś długo trzymano jako prezes Rzeczypospolitej dziękuję wszystkim, którzy tam pomoc na co dzień okazują przybyszom naszym braciom z Ukrainy, ale też wszystkim innym, którzy do nas przybywają, uciekając przed wojną, uciekając przed przed przed śmiercią przed ranami przed przed strachem zwykłym ludzkim po prostu, który przecież towarzysze towarzysze każdemu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: REPORTAŻE RADIA TOK FM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!