REKLAMA

Poetycki piątek: Laura (Riding) Jackson - "Obroty cudów"

OFF Czarek
Data emisji:
2022-07-01 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka to jest program off czarek witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj piątek, a więc nie jak państwo, ale jestem w nastroju lirycznym być może podobne nastroje jest pani Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka i krytyczka literacka dzień dobry witam serdecznie dzień dobry witam państwa witam pana redaktora ja jestem w nastroju u nich na to wyrazić czuję trochę może ponieść mielenie, dlatego że wyciągnęłam dzisiaj Rozwiń » dla państwa dosyć ekscentryczną poetkę i mam takie poczucie, że może powinnam się z tego wyboru trochę na początku wytłumaczyć, bo bohaterką tego dzisiejszego spotkania będzie Lou Rising, która używała również nazwiska Rising Akson później w drugiej połowie swojego życia amerykańska poetka myślicie LKS syryjska autorka też wspaniałych tekstów prozatorskich, które bardzo serdecznie państwu polecam tak naprawdę czytelnikom czytelniczkom i nie odbytym trudno poezją modernistyczną, jaką będziemy mieli dzisiaj do do czynienia oczywiście polecam wiersz Religa jeszcze bardziej polecam jej prozy, które ukazały się 10 lat temu nakładem wydawnictwa biuro literackie ten kompromis z wybranych opowiadań Reading nosi tytuł Korona dla Hansa Andersena i no to jest wspaniały zupełnie przezabawny eksperyment literacki myślę, że sprawi państwu ogromną przyjemność, ale wracamy do wierszy wracamy do tego nastroju lirycznego, więc wytłumaczy się trochę z mojego wyboru ranking była jedną z najwybitniejszych poetek amerykańskiego modernizmu ona urodziła się w 1901 roku ów nowy Jork w nowym Jorku w rodzinie żydowskiej religijnej to będzie ważne później dopiero teraz po latach tak naprawdę rozumiem jak w dużej mierze myśl żydowska i mistycyzm żydowski jak silne odcisnęły filmy ślad odcisnęły na jej na jej pisarstwo wtedy, kiedy zajmowałam się Lou Rising powiedzmy 15 lat temu, pisząc o nich dr, tłumacząc tekst jeszcze tego nie rozumiałem do końca po prostu za mało widziałem też o judaizmie żeby, żeby zrozumieć i już sam fakt, że była kobietą piszącą tamtym czasie w tamtym czasie, który był mocno zdominowany przez przez przez mężczyznę ruchy awangardowe z początku dwudziestego wieku one w teorii dawały przestrzeń kobietą co znaczy na poziomie takim deklaratywny był równościowe ale kiedy prześledzi historię właśnie tych tych eksperymentalnych nurtów XX-wiecznej po poezję okazuje się że, że kobiety miały bardzo dróg o planowe roletami i w związku z tym każda z nich właśnie Rising czy np. gmina, ale i tak bardzo ciekawa poetka czy Marian mur każda musiała mieć jakąś strategie przetrwania w tym w tym świecie, jaką strategię ułożenia się również Res własną płcią w kontekście w kontekście pisania poezji lub, która tradycyjnie 1 była utożsamiana z bardzo męskim takim gatunkiem, ponieważ geniusz budę Fin definiowany jako jako mężczyzna to jest jeden z dzienni dzienników, w który w Dzienniku jednego z braci konkursów pojawia się takie takie sformułowanie, że genialna kobieta nie istnieje, bo Diana kobieta po prostu jest mężczyzną jak ten kontekst, w którym a, w którym poetki eksperymentujące na początku dwudziestego wieku, bo wchodziły w życie tak i ten 1 powód, dla którego za, którego rating nie zainteresowała, bo ona ma ciekawe rzeczy do powiedzenia płci ona eksperymentuje bazy radykalnie bardzo radykalnie i też dosyć osobliwie, ponieważ dla niej jeńcy jest ona ma głęboką świadomość tego, że język jest bardzo potężnym narzędziem, że język może stać się bronią masowego rażenia, że język jest taką naprawdę potężną technologią, którą mamy, którą mamy do dyspozycji, ale może też stać miejscem spotkania, że może się stać, że może stać się taką wspólną przestrzenią, w której realizuje się nasze wspólne człowieczeństwo to brzmi bardzo górnolotnie, ale właśnie takiego języka używała Rising dopóki była przekonana, że to właśnie poezja może stać się tą przestrzenią, w której artykułuje nasze wspólne człowieczeństwo człowieczeństwo na rating od samego początku było kwestią relacyjną to znaczy nie można być człowiekiem w pojedynkę oddzieleniu od innych ludzi nasze umysły są związane są powiązane między sobą nasze dusze są powiązane między sobą po prostu stanowimy w pewnym sensie jakiś rodzaj duchowej całości, która się pokazał wała, ale próba powrotu do duchowej całości to była właśnie czy próba odkrycia artykułowania tej duchowej całości to był właśnie projekt lory rajd dzięki pewnego momentu wierzyła że, że ten projekt można zrealizować w poezji ta wiara w siłę słów prawda to jest to jest taki trochę katalitycznego w to, że właśnie to nasze człowieczeństwo to nasza wspólnota wspólnota ducha, w której każdy oczywiście jestem kim jest buta taka realizacja tego indywidualnego ja jako jako tego niepowtarzalnego 1 stylu i dopiero poprzez realizację indywidualnego ja jako niepowtarzalnego stylu dotarcie do ludzkiej wspólnoty to zdaniem Rising w jej najgłębszym przekonaniu było coś co należy wypowiedzieć co musi zostać wypowiedziane i to właśnie wiara taka w w język słowa moc słów to my musimy się opowiedzieć, że ludzie muszą opowiedzieć się bierze musimy opowiedzieć naszą wspólną historię to było to było to co przyświecało przyświecało jej poetyckim eksperymentom i od razu tutaj muszę państwu powiedzieć, że w ten wspaniały projekt wpisany jest wciąż jest od samego początku porażka i mnie osobiście to też wydaje jako ciekawe rzeczy wydaje się ciekawy taki projekt, który właściwie pewnym poziomie od samego początku rozumie, że jest skazany na porażkę Reding w 3008. roku jako kobieta 37 letnia wtedy jeszcze przed czterdziestką opublikowali działa też chcę pisać poezji tak powiedział, że nie będzie, więc psa poezji, dlatego że powiedział tylko obiecuje prawdę właśnie prawda używa takich słów prawda człowieczeństwo i nigdy nie definiuje uważa, że jak zaczniemy definiować rodzaj prawdy w tym momencie te prawdy straciliśmy intuicyjnie powinniśmy po prostu wiedzieć, o co chodzi o jest przy tym straszliwie apodyktyczna i w ogóle czasami zupełnie zupełnie nieznośna natomiast właśnie w okolicy tego 3008. roku dochodzi do wniosku, że poezja daje nam tylko takie złudzenie że, że pozwala wypowiedzieć tę prawdę, czyli te prawdę o naszej ludzkiej wspólnocie, że jakby, że potrafi uderzyć w ten ner w taki poziom, na którym wszyscy intuicyjnie rozumiemy, o co nam chodzi, na którym wszyscy intuicyjnie tak naprawdę wiemy, o czym jest świat wiemy, o czym są ludzie wiemy, o czym jest życie, że policja potrafi dotknąć tego najgłębszego takiego poziomu ludzkiej świadomości, ale w pewnym momencie stwierdza, że właśnie, że ta dekoracyjność poezji, którą ona zresztą od pewnego momentu, który ona od pewnego momentu unikała i dlatego jej wierszy takie najbardziej zaawansowane są trudne w lekturze są trudne, którzy nie mają do tego poziomu takiej zmysłowej atrakcyjności już czasami porównuję często się realnie porównuje do wielkiego np. jeśli chodzi o głębie takiego filozoficznego czy duchowego namysłu tylko, że u wielkiego Money właśnie tę urodę taką zmysłową Rising świadomie od pewnego momentu odchodzi od tego taki jeszcze potrafią być czas czasem, które są piękne zmysłowe bardzo atrakcyjne, a inne potrafią być dosyć suchy i i nawet boleśnie boleśnie zawiłe no, więc stwierdza, że także na nie poezja poezja po prostu jest mydli nam oczy ja chciałabym też zwrócić uwagę na na taki fakt, o którym ona sama może by nie mówiła, ale co się dzieje przed tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej jest moment, kiedy Rising Żydówka bądź co bądź mieszka na Majorce z Robertem rejsem w taki dosyć długi epizod w jej życiu na przychody Europy, żeby być sekretarką literacką Roberta granica dlatego, tyle że z osoba z taką siłą ducha po prostu takim temperamentem ciężko miejsce w obrazie, że ktokolwiek mógł mieć taki pomysł rajdu będzie będzie jego sekretarką tak nadal szybko po prostu całe przejęła, jakby w ogóle z dowodzeniem jeszcze się zdaje się Geoffrey Phelps był zamieszany w te trójkąta tak był, ale moment mamy tak mówić tak dokładnie był moment był moment trójką wraz z gry sami potem był ten dzień Philips, a później później oni we dwoje grysem o założyli dom też wydawnictwo na Majorce i stanowili po prostu takie takie miejsce pielgrzymowania dla wielu literatów intelektualistów europejskich i amerykański dobrze o tym jak na chwileczkę zawiesimy co wiem zbliżają się informacje wrócimy po informacjach dzisiaj Szanowni Państwo poetycki piątek Lora rabin Akson albo Rising Glory Marin akcent różne opcje, o których opowiada pani Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek praw dzisiaj poetycki piątek Lora Rising Akson państwa moim gościem jest pani Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka i krytyczka literacka i Lori Wright, gdzie jak sam przed informacjami zostawiliśmy na Majorce w latach trzydziestych hicie z Robertem Gatesem zakłada wydawnictwo tak jak pani mówi staje się miejscem pielgrzymek intelektualistów artystów poetów pisarzy no ale oni zdaje się, kiedy wybucha wojna domowa w Hiszpanii w ZOZ wyjeżdżają chyba z Hiszpanii, a potem przenoszą się do Anglii Francji Szwajcarii no nie wiedząc o tym, że za chwileczkę, czyli 1939 roku rozpocznie się jeszcze straszniejsza wojna tak tak wita, że ta to ich życie na Majorce skończyło się 3006. roku, a wkrótce później rajd będzie musiała wrócić do Stanów zjednoczonych no bo ta jeszcze straszniejsza wojna oczywiście, zwłaszcza dla niej do stanowiła okoliczność konie dramatyczną wspominam o tym kontekście historycznym, dlatego że rabin była przekonana, że jednym z ze źródeł jak w ogóle nieszczęścia katastrofy świata jest sposób jak ludzie posługują się językiem to jest myśl, która do tej pory jakoś mnie wzrusza wydaje się bardzo cenna, że one takie przeczucie, że i, kiedy obserwowała np. narodziny faszyzmu, kiedy obserwowała w jaki sposób przed drugą wojną światową zmienia się język w Europie ona czuła, że coś narzeczy, jeżeli chodzi o nasze sposoby komunikowania się tylko rozwiązanie, które proponowała ciężko powiedzieć czy ono czy ono w jakikolwiek sposób skuteczne, więc zaczyna myśleć o zerwaniu z poezją i tuż przed wojną proponuje taki dziwny rodzaje umowy ludziom, których myśli, iż są jakoś duchowo z nią spokrewnieni, a ten ten rodzaj umowy nazywa się protokołem dosłownej moralności w protokole z literalną, ale takie coś taki dokument rzeczywiście powstał i zaprasza swoich przyjaciół i intelektualistów którymi lubiła jakoś tam współ myśleć, choć jak powiedziała była osobą niezwykle apodyktyczna i trudno jest wybrać do współ myślenia inaczej niż na posłuchanie tego co on miał do powiedzenia zaprosiła ich do zobowiązanych do przestrzegania właśnie takiego protokołu, a dosłownej moralności do chodziło o to, że próbujemy jako intelektualiści jako myśliciele jako twórcy używać słów precyzyjnie precyzyjnie używać słów i od tego momentu one już więcej nie pisze wierszy i całą resztę swojego długiego życia zmarła w dziewięćdziesiątym pierwszym roku na Florydzie poświęca poszukiwaniom takiego precyzyjnego języka, który byłby wolny od wieloznacznej ości, który byłby wspólny rzeczywiście dla wszystkich za pomocą, którego moglibyśmy wyrazić nie tylko to co doraźne i zmysłowe, ale również to co głębsze i duchowe i co w głębokim przekonaniu Rising jest wspólne dla wszystkich ludzi tak dużego i trzeba też powiedzieć ona wychodziła z takiego założenia, że na pewnym poziomie, jeżeli wystarczająco dobrze się skupimy, jeżeli damy sobie wystarczająco dużo czasu, jeżeli wystarczająco głęboko wniknie my sami siebie to wszyscy odkryjemy pewną prawdę wewnętrzną, która dla wszystkich będzie taka sama to jest myśl notabene mu, które się pojawia na szkodę amerykańskim transcendentny liczbie UML sonaty to jest bardzo bardzo taka taktyki pokrewny pokrewny rodzaj myślenia no, więc Rising no, więc tak, więc ona, więc więcej zrywa z poezją, ale może, zanim my również pisze prozę mówi dobra to pan jakąś rozprowadza tak teraz proza pisze prozę, ale też pisze, ale prozatorskie piątki jeszcze przed nami tak jeszcze przed nami dobrze wspaniale bardzo się wtedy Korony dla Hansa Andersena omówimy to jest z drogą ówczesny wczesny tekst, ale zaczyna pisać eseje o języku takie takie na poły mistyczne niektóre wspaniałe bardzo między bardzo mi taką książkę, która się ani Polsce, lecz stuka Stream 24 wysłane listy do kadry, która była jedną z córek Roberta granica są przepiękne są te listy no i oprócz tego pracuje, jakby na taką całościową teorię języka, która ma zrewolucjonizować w ogóle nasze myślenie o tym czym jest czym jest język robi to przez następne kilka dekad ze swoim drugim mężem to właśnie nazwisko czasem to jest nazwisko drugiego męża, z którym zamieszkuje na Florydzie i tak na Florydzie oni zakładają plantacje cytrusów i plantacje dzisiaj byśmy powiedzieli, że to była taka plantacja organiczna prawda oni dla mnie ona nigdy nie mówiła o ekologii natomiast miała takie po prostu bardzo głębokie intuicyjne przekonanie o tym, że mamy obowiązek szanować ten świat, który nas otacza oni z tym taksony żyli nie był bardzo skromnie ciężko fizycznie pracują także oczywiście nie utrzymywała się z ze swojego dziwacznego pisania żyli w domu bez elektryczności bez bieżącej w 2 i ona do końca życia 90 tego pierwszego roku żyła w takiej ekstremalnej prostocie i no jest po prostu coś fascynującego dla mnie takim życiu, które jest oddane w sztuce oddane myśleniu oddane w poszukiwaniu, nawet jeżeli w to poszukiwanie jest wpisany fiasko czy jest wpisane, w jakich sami częściowe niepowodzenie to takie życie drogi tak to życie życie, który jest totalnie obsługi dane tej drodze dla mnie jest fascynujące właśnie w takiej w takiej dużej prostocie skromności i dom w tym mieszkali na Florydzie, które były jak tak zbudowane wg tradycyjnych metod i zapewniał np. chłód w upalnych miesiącach generują taki sposób naturalny był godny po prostu dlatego konkretnego środowiska będą w tej chwili Adam jest na kampusie znajdzie się na kampusie jednego z uniwersytetów na rodzinę tam była w zeszły przy tuż przed pandemią, kiedy ostatni raz w stanach, więc miał wzruszający moment kiedy by dokonała też tej pielgrzymki co prawda nie samej Rising, ale do tego do tego domu, w którym ona spędziła ostatnie dekady swojego życia myśląc to zwykle fascynującej właśnie myślenie poezji porównywanie poezji do muzyki znaczeń nie leży jedno przypomina drugi ale, ale poszły poszukiwanie takiej czystej najczystszej formy sztuki ta data ta czysta poezja najczystsza poezja, która staje się, która ma ma sprawić do tego, że rozum że, gdyby intelekt, że Rze, że to co jest w nas gdzieś tam dochodzi już takiego punktu bez powrotu podczas gdy muzyka mówi bez względu na to czy ona jest smutna czy, nawet jeżeli wywołuje na jakiś negatywny smutne emocje to na końcu i tak nam daje przyjemność dla czysta poezja niema nawet przyjemność czysta poezja ma być takim doświadczeniem egzystencjalnym niemalże ma nas poruszyć wstrząsnąć pana zabić zaprowadzić na krańce samych siebie dokładnie na ja nawet bym bym podjęła to niemalże czy to ma być doświadczeniem egzystencjalnym bardzo głębokie wg Rising tak i tak jak mówi się by to co z nami paradoksalne w ogóle całej postaci jest to, że jej intuicje dotyczące języka jako przestrzeni wspólnej jako, żeby np. mówiąc nikt nie mówimy tylko od siebie to niemożliwe, bo język jest wspólne, więc mówiąc uczestniczymy we współżyciu w jak we współ ustawa z innymi to są wspaniałe intuicję, a z drugiej strony realizacja tego miała w sobie rys tak silnie apodyktyczny, że religii lub nieznośna dla, a np. dla dzieci swoich współpracowników reagowała na recenzję odpisy, więc ludzie panowie zostali oni pisać, dlatego że cokolwiek ktokolwiek skomentował na temat twórczości to zawsze nie podobało, bo jak można robić przepisy do pisarstwa, które jak ma dawać doświadczenie, jakiego rodzaju oświecenia tak jak można do tego budżetu wyjaśnia jak można tłumaczyć można próbować jakoś jakoś jakoś jak wytłumaczyć na inny jest, więc radni słynęła z tego, że pisała np. wściekłe listy do długiej bardzo do do redakcji, które opublikowały naszą recenzję jakiegoś jej jakiegoś tomu i i po części dlatego po drugiej wojnie światowej stosunkowo rzadko wspomina popsuć tego było tak bardzo trudno wejść z nią nie było można istniał żaden dialog była przekonana, że ma dostęp do do do takiej głębi że, że te osoby, które ją rozumieją to po prostu zrozumieją nie będą potrzebowały sobie tego żaden sposób tłumaczyć spotkałem nawet osoby bez z bezpośredniego jej otoczenia z ostatnich lat życia i oni byli wszyscy wspaniali bardzo też dla mnie szczodrze jeśli chodzi o nie opowieść, jeżeli chodzi o dzielenie się materiałami to było wtedy, kiedy sam swój doktorat właśnie o loży Rising, ale mieli w sobie coś sekty też, czyli to jest paradoks, który w ogóle widzę modernizm nie z 1 strony ten wolnościowy impuls taki kół eksperymentowaniu z drugiej strony coś co się dzieje jest coś takiego co się dzieje to impuls zamienia jakiś rodzaj takiego totalitaryzmu trochę to się stało rządowi np. który też bardzo wierzył w poezji prawda jak wiemy pan jest w pewnym momencie otarł się o o faszyzm całkiem całkiem konkretnie taki też uważał, że jego książka, czyli pieśni to jakieś ostateczne dzieło, które wszystko w końcu wyraził też na końcu mówił no to jest klęska tak to był to się nie udało się nie mogło udać i te wielkie projekty modernistyczne mają to w siebie wpisane i tym się tutaj tak naprawdę ciekawe i dlatego proponowałabym może przeczytać wiersz, który nosi tytuł obchody klęski jeśli mogę tak bardzo proszę to akurat będzie ten moment przed informacjami proszę bałem, że w ogóle nie będzie żadnej pozy dzisiaj chociaż, chociaż trochę, więc przed informacjami obchody klęski przez ból przez ziemię bólu przez czułe ubóstwo przez okrutne siebie zwątpienie osiągnęłam tę 5 całości to było jak obietnicę po bólu mówiłam sobie 5 będzie cenniejsza od zarozumiałego mini i butny rozum, który krzywił się na bezbłędne plan teraz uśmiecha się, widząc kaleki wykonanie opływając moje przerwane piękna i do poezji lory rajd Jackson powrócimy Szanowni Państwo po informacjach Radia TOK FM, aby coś będzie więcej, ale myślę, że to jest tak konieczne taki wstęp do tego, że po pierwsze to jest fascynująca biografia pani przecież doskonale gdzie, bo mnie pani, przygotowując się do doktoratu czy piszą doktoraty, gdyby szanse wgryźć to wszystko, ale też w pewnym sensie wprowadzenie w to w jaki sposób tempo można czytać jak się można nią w nią w wdrapać pani Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka opowiada dzisiaj o poezji i o osobie lory Rising AXA informacje o godzinie 1040 już za kilka minut, a po informacjach wracamy do programu off czarek wówczas jak moment poetycki piątek dzisiaj Lora Rising Dziak sen i jej poezję, ale także życie o życie twórczość tak to się zdaje się ładnie nazywa loże opowiada Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka i przed informacjami obchody klęski to chyba się w tłumaczeniu ukazało toż to petarda to są moje dziękuję to są moje przekłady teraz, gdy patrzy np. oczywiście bardzo się stresuje, zwłaszcza że ostatnio słuchałam właśnie pan rozmowy z panią Bogusława Sochańska i to jakiś taki poziom zupełnie niedościgniony pracy z tekstem myślę, że moje przykłady są dosyć nierówne natomiast no na tym etapie to było właśnie najlepsze co co potrafiłam zrobić te obchody klęsk ten wie, że obchody klęski chciałam przeczytać państwu, dlatego że tu jesteście pojawi się taka, kiedy ona mówi o tym, że okej nie podoba butny rozum krzywił się na bezbłędne plany, a jest tylko i jest konflikt pomiędzy rozumem, który chciałby narzucić swój porządek rzeczywistości i a samą rzeczywistością, która się temu rozumu rozumowi w jaki sposób wymyka to też częsta sytuacja nie urazić teraz uśmiecha się, widząc kalekie wykonanie jeszcze ten etap, kiedy ona jest w stanie czule mówić o tym kaleki w wykonaniu, jakby dla mnie ja jestem na tym jak w tym w tym ja zostałem w tym miejscu to znaczy dla mnie te nasze ludzkie leki wykonania, a czy są wykonania poetyckie czy są jakiekolwiek inne życiowe wykonania są wystarczające opiewają mój przerywane piękną tutaj mówi przerywane piękną grę w razie niema innego piękna niż niższe niż przerwane natomiast dla rolników będzie to kalekie wykonanie już nie było wystarczające tak czy ona uważała, że może istnieć w języku wykonanie, które nie będzie kalekie, które rzeczywiście wypowie do końca to kim jesteśmy wypowie do końca, a właśnie tę naszą te naszą wspólną w gruncie rzeczy egzystencję i doprowadzi to do takiej głębokiej trzyma przemiany ludzkiej świadomości i świata, a co za tym idzie, więc tak dobrze, ponieważ może mapa miejsc ład mam właśnie Sojusz utworzyła mapę miejsc może pan redaktor przeczyta dobrze po polsku pan dobrze sprawuje Polska krew w mija mapa miejsc drze się papierowy świat ląd ziemia tam, gdzie są są zawsze tam, gdzie były, gdy słowa brzmiały tu i tu, zanim tam statki przybyły stopy teraz nagie nazwy depczą żadnych geografii pod ręką papier wygląda starożytni nie statki na morzu w kółko się kręcą wszystko wiadome wszystko znalezione śmierć wszędzie siebie spotyka dziury w mapie wyglądają donikąd tak to co tutaj dzieje i zaraz możemy przeczytać jeszcze niema już ładnych pałaców, bo to jest trochę z podobnego miejsca wiersz napisany mamy mapa miejsc pracy, czyli mamy od razu i EMA po którejś z po angielsku, czyli zupełnie dosłownie można było, że było to przetłumaczyć chodzi oczywiście o te różnice pomiędzy mapą, a samym miejscu ma jak wiadomo może być też metaforą jakiegoś Niewiem systemu pojęciowego jakieś siatki pojęć jakiegoś dyskursu, który sobie nakładamy na rzeczywistość to, żeby ją opisać zrozumieć jakoś ogarnąć i tu ciekawe rzeczy dzieją się z tą Stomma po nowy ląd ziemia tam, gdzie są zawsze tam, gdzie były, gdy słowa brzmiały tu i uczyli były takie bardzo proste źródłowe można powiedzieć bezpośrednio rzeczy nas nawiązujące do rzeczywistości zakorzenione w rzeczywistości, zanim tam stawki przybyło oczywiście tych stawkach ostatki tutaj możemy być statkach jako statkach Odkrywców, którzy kolonizują cały świat można też myśleć o tym, że rozmaite ludzkie dyscypliny wiedzy skolonizować świat i kraju często myślała o tym rating uważa, że dużym kłopotem jest to, że nasze sposoby uczenia się o świecie są takie wyspecjalizowane to znaczy, że zamieniamy się w ekspertów od bardzo drobnych wycinków rzeczywistości i pół, rzucając w ogóle taką egzystencjalną ambicje głębokiego zrozumienia sensu ludzkiego życia na ziemi po prostu mówiąc znów górnolotnie, ale tutaj nie da się nie da się uniknąć takich takiej takich słów, czyli te przebywające statki jak na stronę mam obraz statków takich narysowany na Starym typie mapy, na których się rysowały tak rzadko goszczą okręty, a z drugiej strony myślę o tym jako metaforze właśnie takiej myślowe eksperckiej kolonizacji rzeczywistości i te drą się mapy to są te przemijające dyskursu powiedzmy nieładnie czy przemijające takie sposoby rozumienia świata, które nam służą to w momencie potem orientujemy się, że właśnie już jakiś rodzaj wiedzy jest nieadekwatny i być może ten wiersz wynika, jakie takie przeczucia które, które ona miała w latach dwudziestych trzydziestych kiedy, kiedy pisała, że przychodzi jakaś fundamentalna zmiana prawda, że mapy, których używaliśmy do do tego, żeby sobie objaśniać świat, że one są już jako aktualny zresztą też myślę, że jesteś nasz moment dlatego czekamy dziś wraca do tych modernistycznych projektów, bo nawet, jeżeli one się nie udawały wydaje się, że one często wyrastają z podanych niepokojów czy podobnego doświadczenia do tego, które my mamy teraz, kiedy nasza rzeczywistość również bardzo szybko się zmienia właściwie bezprecedensowo szybko się zmienia i i nasze rozumienie nasze dusze nie nadążają trochę o tym za tymi zmianami często to to trochę, o czym ona uczone pisze, że drążę temat prawda droższe tematy pod spodem, jakby nic nie ma jeszcze nie mamy tego nowego jeszcze nie mamy tego nowego prawdziwego opisu, a stawki kręcą się w kółko ja kompletna dezorientacja nie wszystko wiadomo wszystko znalezione wszystko skolonizować ne, ale tak naprawdę dostępu do tego głębokiego ludzkiego doświadczenia do prawdziwej rzeczywistości nie mamy, więc jak to ma nasze budżet to możemy patrzeć przez dziury, ale nic tam po tej drugiej stronie widzimy na przykryła ten tę ziemię przykryła ty miejsca skolonizowania jest odebrała nam te miejsca i troski ona się, że to zostajemy po prostu niczym takim systemem cisza i ciemnościach w Tang dobrze teraz pani dążą tylko wiersz wiersz wypowiadający cisza zamiast martwej śmierci schronienie nie przed zagrożeniem utonięcia tylko przed strachem brakiem strachu trwała słabość mocniejsza od pospiesznej mocy blade zdrowi jak błogi poranek lament nad niczym albo radowania się całość bez ogółu ogół całości nie użalają się nad sobą oświecenie skurczony świat bez dumy bez natychmiast wstydu niegościnne zaproszenie drzwi Głuchych na tego, który nie jest w środku okrutny, gdy dobry dobry, gdy okrutne jest wszystkim, kiedy jest niczym tutaj tylko wiersz w tytule moim zdaniem można czytać na 2 sposoby już widzę, że rating bardzo bym nie skrytykowała SA za to, że cokolwiek można czytać na 2 sposoby natomiast dla mnie kołem mamy tylko wiersz ma 2 znaczenia to znaczy pierwsze znaczenie, jakie to jest tylko wiersz nic, żeby to tutaj, z czym tutaj mamy do czynienia tylko wiesz nic takiego drugi znaczenia jest takie, że tylko wierszy może wypowiedzieć na wskazanie cisza, która pojawiła się na końcu naszej lektury poprzedniego wiersza tylko wiesz może zapowiedź tej ciszy ciszy, która jest, jakby poza np. już poza całym naszym myśleniem dualistyczny, bo to jest ten odruch, który mamy, kiedy sobie porządkujemy świat, żeby porządkować go w sposób taki idealistyczny czy dochody dochodzą liczne życie śmierć strach strach brak strachu zagrożenie bezpieczeństwo słabości siła itd. itd. i na pewno tych językowych eksperymentach Wajda ring m.in. chodziło o próbę wyjścia poza tym dychotomii czy poza ten dualizm poza tymi dualizm mamy jest właściwe cisza wiersza cisza wiersza jest jest jest jest tam, gdzie one już nie obowiązują, bo dotyka tego, o czym ona mówić próbuje mówić całość bez ogółu ogół całości ten ogół właśnie to jest może może w tej nie jest jakiś piękne polskie słowo, ale w holu tak WHO Total i chóru Holmes, choć on mówi Horne w tym miejscu, ale dobrze pamiętam w oryginale uchylne wysokich na jakich słów, które się Unii cały czas pojawia bez żadnego wyjaśnienia Hull ne tak oto chodzi na poziomie tego Holmes już nie mamy tych dualizmu tak już nie mamy konfliktu między siłą brakiem siły między siłą słabości dlatego ona bawi się często tymi przeciwieństwami mówi o tym, że trwała słabość trwała słabość mocniejsza od pospiesznej mocy tutaj destabilizuje tę ten kontrast między słabością i mocą mówiąc o tym, że moc jest pospieszna, a ta trwała słabo listą praw i być może właśnie tą prawdziwą prawdziwą siłą natomiast bardzo Lubie to tę linię trakcji ona mówi definiuje pierwsze konie użalają się nad sobą oświecenie i odkrycie, w którym nie ma ani dumy ani z tytułu, w którym jest zaproszenie równie gościnne zaproszenie tytuł jest paradoks prawda cały ten już operuje paradoksami, bo zaproszenie jest oczywiście synonimem gościnności na winie gościnne zaproszenie w zaproszeniach, do którego niedokładnie jakby, który jest tylko zaproszeniem, do którego nie dodajemy niczego od siebie żadnej emocji od siebie, które nie jest udekorowany niczym to taki ideał w ogóle działania dla dla naraz ring w tej w tej książce, która wspomniała w 4 wysłanych listach do kasy jeżeli, jeżeli mamy czas tam ona w tłumaczyć, gdzie w tej dziewczynce te 2 różne sposoby działania mówi wyobraź sobie stolarzy, którzy robią krzesło jest 1 stolarz, który robi krzesło i my tylko o tym, że mam zrobić wygodne krzesło chcę zrobić wygodne krzesło jestem stolarzem chce zrobić dla laury wygodne krzesło i robi wygodne krzesło i przyszły wspaniałe, a z drugiej stolarz, który mówi jestem wybitną osobowością i w związku z tym krzesło, które chciałbym zrobić dla pani Rising musi być wyjątkowe niepowtarzalne unikalne już ten drugi zrobi krzesło, które nie będzie niczego nadawało i ten ideał właśnie takiej prostoty zrób krzesło, które będzie tylko krzesłem niczym więcej to jest w jakimś sensie również ten ideał poetycki Rising na ile działa na ile się udało nie jestem pewna w każdym razie myślę, że teraz państwo na własną rękę mogą eksperymentować czytać poezję prozę lory Rising Jackson bardzo bardzo pani dziękuję pani Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka opowiadała dzisiaj poezji i przepięknie deklamowała recytował recytowała poezję Lori raj tymczasem dziękuję serdecznie dziękuję formację Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA