REKLAMA

Diana Dąbrowska o "Sprawie Kramerów", reż. Robert Benton

OFF Czarek
Data emisji:
2022-07-01 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sami Szanowni Państwo poezja, a teraz można powiedzieć poezja filmowa państwa moim gościem jest film znawczyni pani Diana Dąbrowska dzień dobre dzień dobre i firm, którym dzisiaj rozmawiać będziemy filmy powtórz ile z 40 parę lat temu, ale chyba, kiedy już się pojawił w pewnym sensie wzbudził kontrowersje o kontrowersjach zaś za chwileczkę porozmawiamy natomiast z pewnością był to film, który zachwycił zachwycił do tego stopnia, że zdobył całą masę Oscarów w tych Rozwiń » najważniejszych, ale przechodzimy do rzeczy Szanowni Państwo sprawa Kramerów, czyli i krajowe skrajne w reżyserii Roberta Bentona, dlaczego mówi, że ten wzbudził kontrowersje, bo to historia pewnie państwo znają albo, jeżeli państwo nie znają to w to łatwo można to wszystko sprawdzić oto mamy małżeństwo parę, która to ma dziecko no i teraz z para postara się rozstać i skrótów były być już mamy tak dokładnie 701979, a to będzie dosyć ważne ciągle podkreślam bo dlaczego tak to jest tutaj istotna wydaje się, że można ciekawie ten z kim zostawić filmem w 1967, który też wystąpi wystąpi u nas Hoffman to jest filmem absolwent, który mamy właściwie takie dziecko kontestacji człowieka, który wdaje się w romans synom panią robi są, które postanawia jakoś tak najpierw przełamać pewne instytucje czka jak instytucjami wierności małżeńskiej, a potem, jakby tak naprawdę zostawić jakąś taką wizję miłości i dziś się można powiedzieć, że ta opowieść trasie rysuje z kamer versus Kramer to jest takie nawiązanie do pewnego ideału właśnie miłości, który dziś rozmył i 1110 lat później po dekadzie kontestacji, kiedy też te młodzież inaczej sobie wyobrażała ten świat przed wejściem pełną dorosłość i właśnie rodzinę, której też jest odpowiedzialność za za dzieci także jest taki pewien dialog w ogóle, jeżeli chodzi o demografię do kina Hofmana i właśnie taką próbę gdzieś pokazania też takiego rozpadu też takiego na dziś nie mieliśmy młodzieńca, który oświetla, którego nie było żadnych zasad nie było odpowiedzialności uczył się tego na błędach też przy mówimy takimi koniecznym filmie tutaj drugi konieczny interes w ogóle po drugiej stronie, czyli też za jakąś taką próbą tak naprawdę odniesienia się do sytuacji ówczesnej społeczno-politycznej związanej z jakąś taką próbą ustanowienia większych praw i większe jakiś takiej samodzielności czy w ogóle siły sprawczej kobiet i tutaj się pięknie krystalizuje w roli bardzo bardzo różnie ocenianej do dzisiaj Meryl Streep, a z drugiej strony też takie podejście co takie państwa, a to się, bo tam nazywa po polsku tak tak to nazwijmy to to taki sposób bardziej poprawne pan redaktor powiedział, ale chodzi o takim taki proces można tak powiedzieć mechanizm, który określamy mianem Jenner Chłap, czyli tutaj jednak z ogniskiem domowym kojarzymy, że musi być mama musi być żona musi być kobieta jak i pomyśl jeszcze sytuacji pod koniec lat siedemdziesiątych sytuacja też jednoznaczna, kiedy dochodzi do rozpadu komórki rodzinnej dziecko ma być przy matce, a tutaj sytuację, że ten na szyi główny bohater pan Cramer nagle pomimo braku całkowitych jakieś umiejętności początkowo co w tym filmie też oddawane przez takie sekwencje czasami komediowy czasami gramatyczne uczy się odpowiedzialności po prostu, dbając o swoje dziecko poznaje tak naprawdę też swój wkład w rozpacz tego małżeństwa wydaje się, że to jest tutaj w tym firmy, które ma bardzo proszę próbuje się stanowimy dochodzi do rozpadu małżeństwa trzeba zdecydować w pewnym momencie jak ta sytuacja ma wyglądać ten też krytykowany swego czasu, że nie podjął jakiś taki ciekawy sposób, jaki takiej próby np. dogadania się między małżonkami, żeby to było takie współdzielone opieka tutaj to było takie zero-jedynkowe albo dziecko będzie przemarsz albo będzie przy ojcu i też tego prawa wczesnego, które zawsze zakładało, że to musi być przy matce i mam wrażenie, że w debacie teraz, która też połączoną z takimi filmami jak córka Magie 1 hol na podstawie tekstu Eleny Ferrante, ale też wielu tak naprawdę filmy, które realizują kobiety realizują też mężczyźni związany w ogóle taką pozycją kobiety we współczesnym świecie tego godnej ono ma się odnaleźć w różnych rolach, że te pytania, które postawiło postawił na cała ekipa postawiła, na której czele był reżyser skorupę Robert będący wciąż jest niesamowicie aktualne, że tutaj kobieta, która wówczas dziecko jest od razu, jakby na cenzurowanym to znaczy ona jest negatywną bohaterką jest anty bohaterką to ona w tej małej taki prikaz tak powiedziała przekaż, ale co tutaj istotne, że też w tym filmie staramy się tę postać jakoś też zrozumieć takie co ciekawe koniec lat siedemdziesiątych to też spojrzenie na ojcostwo jako powiedziałbym takie trochę stanięcie wprawdzie czy próba zrozumienia czy ojcostwo jest, bo lata osiemdziesiąte zupełnie tematu ojcostwa inaczej podejdą film nie myśli mam czy Truck man Group AB raczej nabijają się z takich nierozgarniętych ojców, który nic nie wychodzi wszystko leci z rąk o macierzyństwie ojcostwie nie mają pojęcia i właściwie służą raczej jako takie powiedziałbym komediowe w doprowadzenie nas do do śmiechu albo dowozi do UE poprzez do śmiechu poprzez albo poprzez śmiech, ale nie traktują uchodźców poważnie ten inny, gdyby mierzy się z wyzwaniem bycia rodzicem no wydaje się, że trafia pan punkt takim porównaniem tutaj dużo by troszkę późniejszy kim, bo to jest początek dziewięćdziesiątych pani ta trwa Air, gdzie mamy też jeden z takich też Box Office owych sukcesów i też tej konwencji taki nie może w farsowy jak Robin Williams potrafił, a Anne z przebierańcami w ogóle kimś takim przyjęciem takim charakterystycznym dla tego typu komedii, ale też oczywiście taki bardzo wzruszającej komedii i to co tutaj nawet nie odwrócimy konwencję jest takim punktem wspólnym to też jest o filmie Roberta Bentona jest taka w ogóle nauka do tego, żeby poradzić sobie w domu radzić sobie z kimś takim podziałem czasu uświadamianie publiczności uświadamianie tego męskie ego głównego bohatera jak bycie rodzicem czy w ogóle taka druga praca już tak jakby nieustanny atak ile to jest obowiązków ile to jest kontroli jak takie nie wiem od prania po gotowanie płacić w ogóle trzymanie tego domu rodzinnego w ryzach i niewątpliwie, kiedy mamy w tym filmie drugą część, bo ja przyznam szczerze wróciłam do niego po latach i miał takie poczucie, że głównym elementem tego filmu jest przede wszystkim to zderzenie się na sali sądowej tych różnych stanowisk różnych głosów, a teraz, uznając sobie na świeżo to właściwie ta sprawa sądowa jest tak naprawdę 13 filmu 23 jest to znajdowali się en rodzica, który też takie jak egzystencjalnie bardzo trudnej sytuacji, bo tutaj cały czas jesteśmy w takim trochę trójkącie powiedziałbym emocjonalny no pani tylko czemu emocjonalnym, a ja będę polemizował, bo właściwie Dżołana, czyli matka, czyli żona czy partner czy była partnerka grana przez Meryl Streep pojawia się na początku i pojawia się na końcu właśnie, żeby walczyć o trawę, czyli prawa czy wyłączne prawa rodzicielskie tak do do opieki nad dzieckiem, ale właściwie nie ma on jest nieobecna i można by się zastanawiać, dlaczego reżyser wybrał taki moment, że mówię i decyzja sądu, która była trochę nietypowa nawet jak na lata siedemdziesiąte i przedstawienie tej matki jako takiej, która no po prostu znika z życia po to, żeby powrócić prawie 2 lata później mówiąc to teraz ja już tam swoje projekty zrealizowała teraz chciałabym też z synem spędzać właściwie wyłącznie czas no powiedzmy z punktu widzenia zdobycia sympatii widza nie ma najmniejszych szans taty ich wad trochę bardziej złożone, bo ma jednak nie kryje się z tym, że miała pewne dolegliwości psychiczne nad którymi twierdzi, że teraz w stanie zapanować, więc tam też dochodzi taki aspekt w ogóle nie ma jakiegoś odnalezienia samego przeciw to dobrze to zawiesimy w takim razie powziąć informację a, a może nie ma co jeszcze grywać w tę złożoność materii przed informacjami na dzisiaj Szanowni Państwo rozmawiamy o filmie sprawa Kramerów w reżyserii Roberta Bentona państwa moim gościem jest pani Diana Dąbrowska film znawczyni informację już kilka minut o godzinie 1120 po informacjach wracamy do naszej rozmowy sprawa Kramerów reżyserii Roberta Bentona film 1979 roku opowiada o nim film znawczyni pani Diana Dąbrowska przed informacjami zasugerowałem, że matka w tym w tej walce o sympatię widza nie ma szans, bo znika na początku filmu właściwie cały film czy spora część filmu to jest o tym by budowaniu relacji budowaniu przywiązania no i też ciężki haruje rodzicielskiej przez ojca, którego w filmie sprawa Kramerów grane Dastan Hofman no matka znowu pojawia się na końcu im mam wrażenie że, że to jest taki powiedziałbym przez to bardzo współczesny film tak, bo tutaj mamy tak trochę męski świat, gdzie to faceci są bohaterami jak kobiety no nie do końca jednak są godne zaufania nawet jako matki czy tak z 1 strony jest to rzeczywiście bardzo utrudnione to postaci z tajemniczą samego początku w pierwowzorze literackim, na którym jest oparty o ten film mieliśmy pewnego rodzaju retrospekcje, które też w innym świetle stawiały szczególnie postać Teda Kramera, czyli postaci granej przez Dustina Hoffmana, który rzeczywiście był nieobecnym partnerem nieobecnym ojcem też by ten ciężar, że takowym ten brak takiej emocjonalnej konfrontacji to oddalanie się Gianni w tym w tym właśnie dziś tam też zapotrzebowaniu jej na jakiś szukania równowagi to tutaj coś co mogłoby na pewno postawić w innym świecie postać samego początku tutaj decyzje bardzo powiedziałbym o stratę film zaczyna się od tego rozstania zaczyna się od takiej bardzo tak widziałbym wręczy takiej konieczne dla amerykańskiego kina sceny rozstania właśnie partnerów przy windzie ta winda też oczywiście jak to bywasz dobrze skrojonym amerykańskim filmie powróci w takim w takiej bardzo ciekawe, jaka będzie początek koniec w ogóle w tym filmie ma bardzo często takie stany, które są w takim właśnie rytmie powtarzanym i też pokazują nam np. przemiany bohatera robienie śniadania jest jedną z takich moich ulubionych ale kiedy ja mówiłem o tym trójkącie, który tutaj widzę może niekoniecznie chodziło mi taki trójkąt rozumiany jako one, a ona jakich może trzeci on czy nawet oni jako rodzina, którzy tutaj po prostu, bo tak rodzina wygląda tak jest mama tata jedno dziecko, które potem jest walka zresztą świetnie w tym czasy emeryt był ten casting absolutnym prostu chemia między nimi szczególnie jest koszmarem to też coś co zapisało się w historii kina, ale chodzi o tak jakby ile stopni tak powiem w tym filmie, że ten człowiek w świecie wykreowanym przez beton musi spróbować jakoś przede wszystkim sam ze sobą do jakiegoś porozumienia musi zrozumieć sytuację musi też zrozumieć jak być ze sobą tak fair powiedziałem potem dochodzi ten aspekt tego, jaką ma się zachować względem tego partnera tutaj w tym przypadku partnerki, którego zostawiła jego dziecko i tu też taki można powiedzieć bardzo ciężkiej sytuacji nam się szykował jakiś awans tak w ogóle ten się bardzo ciekawie zaczyna się właściwie mógłby być początek jakiejś nowej przygody dla tej rodziny, ale wtedy następuje krach zaczyna się wielka przemiana bohatera i właśnie tym trzecim ogniwem jest też dziecko, więc mamy tak jakby taki trój podział tej powiedziałbym, który powoduje, że dlatego ten film jest bardzo złożony, dlatego że co tutaj będzie dobre czy to będzie co postanowi względem siebie czy można znaleźć odpowie, która będzie takim dobrym zachowaniem w przypadku tych 3 różnych sytuacji no i jest to naprawdę by dlatego fabuła czy ogólnie sama historia tutaj ona jest prosta jest na pewno związane z historiami, które wtedy tak naprawdę działa może było tak, żeby o nich mówić stąd przy mało tego filmu podczas różnych prawdę by innych przedstawień filmowych w ramach różnych tak naprawdę historii opowiadanych do dzisiaj przecież mamy, a my jako wielkie kontrowersje, kiedy takie jak wspomniał o tym tytule córka tam w pewnym momencie matka mówi, że dusi się po prostu dusi się, że takiej konfiguracji, w której to ona sprowadzona do tego, że zajmuje się tym tym tymi tym niema tego czasu dla siebie, kiedy decyduje się zrobić wakacje od życia nie chcą całkowicie opuścić swojego dziecka, ale robi to, żeby na moment, a jakoś uzyskać jakąś taką stabilizację to potem jakby ten powrót, iż naznaczony ogromnym tak naprawdę karą i to wydaje się, że tak naprawdę mijają lata jest 2043 lata takie by od premiery tego filmu wciąż, jakby to co Meryl Streep w tym filmie mówi i jest prawdziwe przejmujące i nie bardzo trudne do ocen dlatego rzeczy dokładnie tak jak pan powiedział też nie jest tak jakby bardzo łatwo być one zrozumieć ma też w tym filmie tak portretował na, że to też nie było takie łatwe tak, a jednocześnie właśnie, jeżeli mówimy o portretowaniu to co pani mówiła czyli kiedy na początku przyglądamy się tej rodzinie to widzimy taki bardzo tradycyjny mówię tutaj w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych MO tak nawet do dzisiaj w niektórych państwach czy środowiskach podział pracy, czyli to kobieta ma w zajmować się dzieckiem dziećmi, a mężczyzna jest tym, który zarabia, więc dawcy Hofman jest tym, który zdobywa środki tym myśliwym, a kobieta ma pilnować ogniska domowego no i nagle mamy kryzys nagle mamy wydarzenie, które trochę ten świat rozwala no i później tę rozprawę, której wspomniałem na początku na każde z nich trochę uświadamia sobie różne rzeczy tak po pierwsze do ich rozpadu uświadamia sobie, że dobrze właściwie ten cały film jest o tym jego zmagań o tym jak dużo pracy włożył wbudowanie tej relaks relacji z synem i kim i bycie ojcem tak próba bycia dobrym ojcem, a jednocześnie chyba uświadomienie sobie, że nawet te 18 miesięcy zdaje się tyle czasu mija to jest nic w porównaniu z tym co działa, na którą widzimy jako trochę mnie wyrodna matka też złe słowo tak, ale taką, która tak łatwo zniknęła to jest nic w porównaniu z tym co do tej pory złożył także, że to jednak matka zażyczy to jest też takie zwrócenie uwagi na to, że Rze, że ten czas, który matka spędza to jest nieporównywalnie większym i większe poświęcenie czasowe nie tylko w porównaniu z tymi ojcami, którzy nagle zaczynają uświadamiać sobie, że to nie jest jakiś przypisany obowiązek także to jednak jest obowiązek, który powinien być współdzielony no tu też trafia Panny punkt Jagny ogólna jakieś takie wywiady z premiery w Londynie z 801980 roku tam jedno pytań, które było testy na Hofmana było związane z jakąś taką tracą, które zostaną pisana z jakimś artykułem które, gdyż widział w tym filmie takie niebezpieczeństwo takiej gloryfikacji taki właśnie relacji, w której tylko ojciec potrafi zrozumieć syna właśnie ta matka jest jakby poza tym nawiasem i on takie by słuchał tego pytania te ty chciał wypłacić tylko ciemny tego tego dziennikarza w trakcie tej premiery tylko na czerwonym dywanie mówi, że ma takie poczucie, że właściwie dziecko stanie nawet pokochać goryla czytamy podawać inne zwierzę, które po prostu każe mu miłość i w tym takim bardzo proste właśnie równaniu, że kto okazuje miłość, kto jest obecny ten może zyskać, jakby to serce tak tutaj tego młodego bohatera wydaje się, że tutaj to klucz, że właśnie, ale jak zrobić, żeby te 2 połówki jabłka mogłyby wspólnie wrota do tak być tym dzieckiem jak współtworzyć i podoba mi się bardzo finale tego filmu, że pomimo tych ustaleń takich bardzo jednoznaczny tego sądu, gdzie też ten gest, choć tak naprawdę nic tylko swojego syna więc, jakby pod lecznicę w ogóle angażować ten proces, ale prawdę taka że, gdyby ten synek podzielił się mandatem tak duże doświadczenie tych 18 miesięcy to być może by tu wygra po prostu i miałby to my to koszty takie tam jest, żeby to było całkowicie dla niego, ale podoba mi się jak oni jako ludzie przede wszystkim pod koniec tego filmu dochodzą, jakby to to także no musimy, jakby zacząć rozmawiać musimy zacząć jakoś ze sobą być dla niego, że właśnie my będziemy razem tymi 2 pułkami może jako możesz sobie poradziliśmy może jako Inków rynkowi sobie poradziliśmy tutaj nie ma nie ma po nie ma powrotu, ale jest coś co jest warte tego, żebyśmy właśnie po prostu jak razem, gdyby dołączyli po 50%, żeby nie było, że każde 20 drugi 80 czy vice versa jest też takie bardzo pięknego szczególnie finale tego filmu, kiedy właśnie taką odwróconą sytuacją przy windzie tak by zupełnie inny klimat jest taka dojrzałość i boksy tak przejmujące i po 43 latach ogląda się dokładnie tak samo ma się takie poczucie, że oni jako ludzie tak naprawdę wygrali do rozmowy na końcu, że w tym filmie nie ma przegranych czy mogą być tam indywidualnie tak życiowi, że może nie dałem się to małżeństwo, ale jeśli tym dobrem tutaj jest ten syn jest próba jednak układania tak jakby też patrząc z przyszłością jest on też jakaś taka próba tak naprawdę pokazania, że jednak jest jakiś Pięta historii, której rodzice zaczynają ze sobą rozmawiać i widzą szansę, żeby znaleźć jakąś trzecią drogę inną niż indywidualna inną niż sądu wspólną płakała pani filmie trochę też troszkę przyznaję, że reżim jest czy te cała ściana sądowa też widzimy ten atak na numer jest na tę postać i podobało się w ogóle szkody dotarłam scenę teraz jak sobie odtwarzam jak dość chodź pan mówi przesadziłem do tego ne, a do tego swojego obrońcy i on tak też mieć dziecko czy nie i że tam naprawdę są takie bardzo subtelne jakieś takie tutaj jakiś 1 kawałek dialogu to jest jakiś taki przedłużony wspólnie, że to po prostu działa ten film, jakby realizm z konwencją filmową i teraz wiadomo, że tutaj celem jest to, żeby móc identyfikować chodzi o wiarygodność chodzi o takie prawdopodobieństwo w tym wszystkim co widzimy, iż jest jakiś Masterclass, jeżeli chodzi o realizm taki to właśnie jest prawdziwa to sprawa Kramerów dla mnie 1 po prostu bardziej prawdziwych filmów w historii kina, które zawsze po prostu i przyznam szczerze ten porównywano bardzo mocno do historii małżeńskiej, a euro boiska, lecz Hansem tak i który zresztą jest dostępny na jednej z wiodących platform, więc też tak jak hit tej Platformy Oscary w ogóle, ale przyznam szczerze jakoś tak nie ma podjazdu to znaczy tam jest taki intelektualnie to czy mogę ten film oglądać mogą go oceniać, ale tam nie ma tego elementu, w którym nie porwał ryby, które w tym filmie wciąż jest ten uśmiech przewidzieć, kiedy już po prostu jest tak przestraszona Gianna i właśnie ten taki i tak daje i naczep wycieka i po prostu tak jakby nie ich spojrzenia punkt wisi zamykające się kończy i ja po prostu wiem, że oni sobie poradzą o ono no to w tym nie poradzą jasne, ale to właśnie drogą ciekawe bo, bo też można po prostu historia będzie jako jako historii oczywiście to na co pani zwrócić uwagę, że to też jakaś taka historia swoich czasów, chociaż tak jak podkreślałem na początku ten Teddy Teddy ten wyrok decyzja sądu, które dały się pojawia jest decyzja, które była interesująca w sensie nieoczekiwana dla, żeby strona była zbyt ostra i trochę nieprzystające taka jak gdyby przejęta nagle agenta trochę taka nieważne każdy film jest filmem który, jeżeli ktoś chce się tak rozpłakać po raz pierwszy w życiu to z pewnością to jest ten film, który można sięgnąć tak powiedział nie wiem nie znam się ten nie ma czasu by jeszcze coś dotację czy też potrzebne się tak bardzo podziękować mogliśmy o tym filmie porozmawiać rzeczywiście mają także poczułem jakąś taką potrzebę powrotu do niego, a nie ma jakieś rocznice czegoś związanego, więc po prostu gdzieś to było takie bardzo organiczne i też na pewno jest to, o czym o tym od my co mówimy cały czas, żeby spróbować oglądać filmy oczywiście jako dzieło sztuki jako po prostu nie wiem produkcję filmową zależy jak podchodzi, ale starać się też oglądać w kontekście np. zobaczyć czy dana jest bohaterką swoich czasów czy takie potraktowanie mężczyzny w związku np. było czymś nowym kontekście sprawy Kramerów, a niewątpliwie było czymś przełomowym były też pokazać emocjonalność, bo tutaj sprawa złożona polega na tym, że ostatecznie nie ma czarnych charakterów kiedyś mocniejsze historii ryżem bardzo bardzo pani dziękuję dzisiaj Szanowni Państwo rozmawialiśmy o filmie sprawa Kramerów w reżyserii Roberta Bentona państwa moim gościem była film znawczyni pani Diana Dąbrowska dziękuję serdecznie i informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1140 po informacjach program kultura osobista zapraszam państwa program Inter luda dzisiaj o godzinie dwudziestej drugiej, a program dzisiejszy przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA