REKLAMA

Sekrety geniuszy: Ennio Morricone i Wojciech Kilar

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-07-02 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
20:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Magda Miśka Jackowska jest teraz z nami zapowiadana gościnni dziennikarka filmowa specjalizująca się w muzyce filmowej i autorka wydanej niedawno parę dni temu prawie mini monografię Kilar wydanej przez polskie wydawnictwo muzyczne cześć Magda część dzień dobry dzień dobry i właśnie Wojciech Kilar, że będziemy dzisiaj rozmawiać po dziesiątej 20, bo zaczynamy jednak od Eni Morricone, którego utworu przed chwilą słuchaliśmy w środę do kin wejdzie taki dokument Eni w Rozwiń » reżyserii Giuseppe Tornatore długa, bo tym będą dwu i półgodzinna opowieść o życiu i twórczości tego wybitnego kompozytora opowieść długa, bo też dorobek Enia Morricone jest spektakularny muzyka do około 500 filmów aż trudno sobie to w ogóle wyobrazić no to jest firm, które zadaje pytania o ten fenomen genialnego Włocha próbuje jakoś szukać tych odpowiedzi na filmie padają takie słowa m.in. o tym, że nie Morricone w zasadzie stworzył nowe podejście do muzyki filmowej, więc zaczniemy od takiego, które ogólnego i pewnie też niełatwego pytania na czym to nowe podejście do muzyki filmowej polegał na czym ta rewolucja polegała już odpowiem na to pytanie, ale pozwól zrobić taki mały wstęp takich filmów jak Henio praktycznie nie ma to jest w ogóle jakiś ewenement to jest coś wyjątkowego tej tematyki dotkniętą wcześniej na taką skalę tylko raz i to też na troszkę mniejszą skalę niż ten dokument nie nie wiem czy pamiętasz czy nasi słuchacze pamiętają był taki dokument, który nazywał się skur on gdzieś tam jest wciąż do obejrzenia, ale i i to wszystko i tak naprawdę tylko te 2 filmy opowiadają o muzyce filmowej dzisiaj nam popkulturową głośno, ale również muzykologiczne, czyli łączą bardzo dużo takich elementów pozornie do siebie niepasujących, czyli kulturę wysoką kulturę popularną i pytasz mnie na czym polegała rewolucja, którą przeprowadził ani Morricone nie no właśnie na tym na tym, że on połączył sztukę wysoką sztuką popularną tam nawet pada już nie pamiętam kto, kto mówi te słowa, że udało się mu ikonę połączyć, jakby takie brzmienie i jakość muzyki i Filharmonii niski z filmami klasy AB z muzyką filmów klasy FB to jest taki niezwykły kolaż który, który on jakoś tak stworzył też przecież nie miał takich intencji to się wszystko wydarzyło może nie przypadkiem, ale działo się to na bieżąco podąża za tym co proponuje mu proponował mu życie i jakaś tam droga artystyczna odpowiadał na te wszystkie potrzeby w sposób fantastyczny i dzisiaj możemy powiedzieć rzeczywiście nie Morricone 2 Oscary w tym 1 honorowy, toteż rzadko zdarza w przypadku kompozytorów muzyki filmowej te pół 1000 filmów ponad 100 dzieł autonomicznych właśnie, czyli muzyki poważnej ponad 90 lat życia i koncertów no to fenomen fenomen po prostu cha Oskara byśmy mogły jeszcze powiedzieć ile Oscarów nie przyznany, które powinny trafić w ręce nią Morricone, ale no właśnie zatrzymam zatrzymajmy się tutaj na tym na na tej takiej mimo tego dorobku takiej wielkiej skromności, a nawet na początku kompleksie Enia Morricone, który był trochę niedoceniany przez tych takich kompozytorów przy tym przez środowisko tworzące muzykę do Filharmonii na początku mówiło się jednak tej myślano o tej muzyce filmowej jako czymś takim gorszym jakimś no takim tt takim po prostu hałd urządzeniem zarabianiem pieniędzy tych takich trudnych emocji trudnych zjawisk w życiu Morricone było więcej, bo po pierwsze to jest to, o czym powiedziałaś, czyli to, że kino to coś gorszego na chałturę i na to sposób na zarabianie pieniędzy, ale on też zmagał się, z czym z tym, żeby gdzieś tam dorównać swoim mistrzom Morricone miał był był w tym takim starszym w trybie zdobywania edukacji muzycznej, który polegał na tym, że miało mistrza, którym się szło ten mistrz trochę lepiej ucznia na swoje podobieństwo i mistrz Morricone też chciał ulepić go na swoje podobieństwo ulepił mężczyznę, który pisze muzykę do spod piły Stern wyobraź sobie oto co znaczyło jeszcze 1 rzecz tam była mianowicie takie rozdarcie Morricone pomiędzy muzyką awangardową eksperymentalną trudną, a piękną melodią, którą wszyscy tęsknimy, który chcemy słuchać w kinie Morricone mówił wielokrotnie w wywiadach, że to mama poprosiła kiedyś PiS piękne melodie on tych pięknych melodii nie nic nie lubił już tak nie przepadał za nimi starał się gdzieś tam ich unikać, a z kolei jego twórczość mówi nam coś zupełnie innego, że kino jest pełne pięknych melodii dlatego my te filmy też tak doskonale pamiętamy i taka dwoistość natury raz jeszcze wrócę do Kilara Bóg jest bardzo wiele punktów wspólnych tak jak Kiler mówił mam 2 twarze tak Morricone mówi mam 2 twarze, a rzeczywiście tych twarzy chyba było więcej no fascynujące są artyści, którzy są tacy złożenie tak bardzo wypełnienie różnymi natura mi różnymi rzeczami Morricone był umysłem ścisłym szachistą miał być lekarzem w ogóle osi inaczej potoczyć tak to jest niesamowite, że mówi ja chciałem być lekarzem ma tutaj mój ojciec, który grał na trąbce powiedział nie ma się nauczyć grać na trąbce ja zarabiałem na życie mojej rodziny, grając na trąbce też będziesz, ale który rodzic jest lekarza, a muzyka w rodzinie, ale to chyba jest specyfika Włochów, którzy są przecież najbardziej muzykalny narodem świata i w tej trąb chce by fach po prostu ufa w ręku być może nawet bardziej skuteczne niż lekarz, bo pewne, bo kurczy trąbka jest potrzebna zawsze na pogrzebach ślubach, więc ta robota cały czas będzie, ale Zobacz ojciec skłaniał się ku temu, żeby jego syn Henio był rzemieślnikiem muzykiem, a urodził się geniusz artysta, który zupełnie inne dlatego tak się wszystko pięknie potoczyło no o nie mogłybyśmy rozmawiać godzinami tam też badania takie piękne słowa np. o to nie Morricone porównuje swój fach do do architektury, że jego narzędziem są nie cegły, a nuty, ale tak samo jak z cegieł tak znów mogą powstawać budynki piękne i brzydkie i ogromne i malutkie idea różnorodność jest ogromna nuda Ewę w filmie pada bardzo dużo bardzo pięknych porównań może za chwilę jeszcze wrócimy do dotychczas po równania, ale teraz mogę się odnieść jeśli pozwoli dobrze maszyn 29 c, a 20 SEK, bo muzyka filmowa jest skomplikowaną bardzo złożoną tajemniczą dziedziną artystyczną to stąd to wszystko się jednak szukamy tych porównań, żeby jakoś sobie wytłumaczyć na czym on polega Magda Miśka Jackowska jest z nami za chwilę po informacjach Radia TOK FM wracamy do naszej rozmowy jest z nami wciąż Magda Miśka Jackowska dziennikarka filmowa specjalizująca się w muzyce filmowej na dzisiaj rozmawiamy rozmawiałyśmy o Ennio Morricone to z okazji premiery filmu w reżyserii Giuseppe Tornatore takiego spektakularnego dokumentu o życiu nie Morricone, ale teraz nam proszę państwa nasz kraj owym Morricone Wojciech Kilar Magda Miśka Jackowska jest autorką świeżo co wydanej w ludzkiej monografii Wojciecha Kilara wydanej przez polskie wydawnictwo muzyczne na właśnie rozmawiałyśmy o o tym fenomenie Morricone no to zacznijmy nieco podobnie, czyli właśnie tego fenomenu Wojciecha Kilara zresztą tak, zaczynając swoją książkę i oglądając film zastanawiałam się czy myśli, że panowie kiedyś poznali czy czy wiedzieli o sobie czy się inspirowali no to jest ciekawe pytanie nie myślałam o tym nie sądzę, żeby się poznali kiedyś nie mam takich wiadomości wiem na pewno, że jeśli coś ich łączyło to była postać Nino Roty kompozytora również Włocha kompozytora Federico Felliniego Coppoli członki też byłby kompozytorem Coppoli to był ukochany kompozytor Wojciecha Kilara ukochany filmowy kompozytor no i na pewno Nino rota się znał emotikony, bo to był ten sam przedział, czyli kompozytorów poważnych, którzy czasem zajmują sztuką niepoważną, czyli komponowaniem do filmu i robią to tak przy okazji gigantycznym sukcesem, ale w wieś jest tak dużo podobieństw między Wojciechem filarem, a nie Morricone, że dla mnie oni się spotkali na pewno pierwsze podobieństwo wykształcenie klasyczne muzyczne bardzo staranne bardzo drobiazgowe łączące w sobie również to, że oni potrafili później zmieniać swój styl by, cytując Mistrzów, nawiązując do epok do gatunku do do różnych rzeczy, bo po prostu mieli taką wiedzę punkt wspólny nr 2 są studia w Darmstadt to to było takie miejsce w Niemczech, gdzie jeżdżono w drugiej połowie dwudziestego wieku uczyć się muzycznie awangardę com eksperymentować szukać nowego brzmienia w muzyce i Kilar i Morricone w Darmstadt byli no i punkt wspólny nr 3, czyli dzielenie swojego życia pomiędzy kino sztukę niepoważną, a właśnie salę koncertową sztukę poważną przez cały czas trwania tego życia bycie w 2 miejscach posiadanie 2 twarzy śmieszne jest to, że i Kilar i Morricone mówili dokładnie dokładnie ten cytat mam 2 twarze te 2 twarze dotyczyły, czego one dotyczyły tylko twórczości muzyki czy dotyczyły też osobowości Wojciecha Kilara, a w przypadku Wojciecha Kilara oczywiście, że osobowości też to jest znana historia, że Wojciech Kilar do pewnego momentu swojego życia był człowiekiem niesłychanie, jakby powiedzieć ładnie cieszącym się z tego co niesie życie towarzyskie tzw. życie towarzyskie, czyli różne ekscesy podróże dobre trunki i lekkie szaleństwa itd. tak dalej i później od pewnego momentu staje się innym człowiekiem to Kazimierz Kutz EMA powiedział kiedyś Wojtków było 2 także o nim moment Poznania żony i później za sprawą swojej ukochanej żony, którą kochał na zabój bardzo filmowo dość wspomnieć o tych rejestracjach samochodowych, które zaczynały się Basia poprzez przeróżne inne piękne dowody miłości i za jej sprawą Wojciech Kilar przestał w ogóle pić alkohol zaczął dbać o siebie w sensie takim zdrowotnym bardzo się wyciszył i stał się bardzo mocno wierzącym człowiekiem i to również odcisnęło się na jego muzyce, którą pisał zarówno na tej poważnej jak i na muzyce filmowej jak najbardziej 2 filarów to jest już takiej wręcz nudno symbol w Polskiej kinematografii w Polskim świecie muzycznym tak jeśli chodzi o muzykę i właśnie trochę troszkę też porównania jeszcze z Enia Morricone, bo Kilar też miał niesamowitą umiejętność tworzenia melodii, które zostają w nas na zawsze w w momencie, kiedy słyszymy melodię Kilara nie wiem czy czy pana Tadeusza czy ziemi obiecanej rzutach podam już taki bardzo prawda podstawowe przykłady widzimy od razu scenę danego filmu w zasadzie te filmy bez tej muzyki byłyby zupełnie inne inne obrazy no właśnie on też tę umiejętność posiadał tych pięknych melodii, które gdzieś dotykają nie tylko naszej duszy, ale też po prostu zostają w bardzo mocno wiążą z naszymi wspomnieniami też oni mieli taką zdolność sprawiania, że muzyka niosła film oczywiście to były świetne filmy te, które wymieniła wiele innych, ale były jeszcze lepsze poprzez tę muzykę i no Wojciech Kilar troszkę innych pobudek w te melodie chyba szedł niż Morricone, chociaż w twórczości filmowej obu tych twórców pamiętajmy nie brakuje również muzyki trudniejszej muzyki bardziej awangardowej ona też jest i Morricone by rząd głośno o tym mówił że, że ta melodia, owszem, się pojawiają ma do niej szacunek, ale nie jest jej zwolennikiem, a Kilar zachwycony muzyką, odkąd usłyszał ją graną na żywo po raz pierwszy w swoim życiu we Lwowie, kiedy miał parę lat gdzieś tam też miłość do melodii chyba cały czas chował pielęgnował nawet kiedy miał ten okres twórczości bardziej awangardowej to wynikało z tego, że on wierzył bardzo mocno, że jeśli czemuś jeśli jest jakiś powód uprawiania sztuki taki rzeczy pozornie abstrakcyjnej nikomu niepotrzebnej to tym powodem jest to, żeby dotrzeć do drugiego człowieka, a dotrzeć do drugiego człowieka jeśli będzie się posługiwać pięknem czytaj piękną melodią jaz jasnym komunikatem czytaj muzyką prostą zrozumiałą i nie musi to muszę to udało i w kinie Lwów w jego muzyce filmowej i melodia siła maluje inwencji melodycznej takie pomysły właśnie muzykę prostszą były wcześniej niż w jego muzyce poważnej co też się potem tak stało rząd też do tego doszedł i i też swoją muzykę autonomiczną zaczął pisać inaczej no dla ciebie najpiękniejsze najbardziej poruszające ciebie melodie Kilara z, z którego filmu, a to ciekawe pytanie ja oczywiście jestem wielką fanką filmu Drakula, zwłaszcza że on dostał niedawno drugie życie i został czy bywa w ogóle pokazywane po raz pierwszy się stało w Krakowie na festiwalu muzyki filmowej i na Teneryfie na festiwalu muzyki filmowej MSiT z muzyką graną na żywo co w przypadku takich filmów dużych hollywoodzkich nie jest nie jest wciąż oczywiste to są zawsze wyjątkowe wyjątkowe pokazy ujmuje mnie taki fenomen koncertowej muzyki filmowej Kilara on sam bardzo długo nie chciał, żeby muzyka filmowa jego była grana na koncertach, ponieważ uważał, że ona nie ma formy, że muzyka poważna reforma ma pewną pewien pomysł, który ma początek rozwinięcie i zakończenia muzyka filmowa nie, ponieważ muzyka filmowa wpisana do obrazu do czegoś innego dopiero z tym obrazem formę ma nawet nie uwierzyć nie zgadzał się nagranie walce z ziemi obiecanej czynie zgadzał się mówił, że ogólnie nie jest nie jest za wy nie jest autonomicznym dziełem tak tak, że ona nie ma, że właśnie ona nie ma, że też to nie jest muzyka, która ktoś nadaje strat, ponieważ tej formy nie ma, ale robił takie wyjątki w w tych wcześniejszych latach w w stosunku do przed wszystkim 2 takich tytułów to właśnie Drakula może, dlatego że Coppola po prostu zamówił Kilara wielkie dzieło wokalno-instrumentalne ani ścieżkę dźwiękową i drugim tym tytułem jest taki niemiecki film król ostatnich dni, który to film Kilar napisał, jakby pisał msze w sensie dzieła muzycznego szaf jak w muzyce ma tam swoje kolejne części Kilar ich trzymał ja uwielbiam tę muzykę, zwłaszcza Glorię, a jest króla ostatnich dni można ją czasem spotkać na na koncertach bardzo lubię smugę cienia poprzez taką żywność i kameralność w ogóle oczywiście doceniam piękno piękno melodii, ale muszę powiedzieć, że muzyka Kilara ma w sobie coś takiego, że ja nie mogę słuchać obojętnie ona nie może być dla mnie muzyką towarzyszącą to zawsze jest jakieś przeżycie doświadczenie nawet słucham samochodzie to już nie mogę rozmawiać gdzieś tam przy okazji tylko to jest takie święto spotkania jest 100 zmian proszę państwa zostawiamy państwa z tym świętem w tym momencie teraz zostawiamy państwa muzyką Wojciecha Kilara Magda bardzo dziękuje Magda mieszka dziecko w bardzo dziękuję to mogę jeszcze dodać jedną z 1 rzecz lub, proszę bardzo, dodam tylko, że polecamy państwu gorąco całą serię małe monografie, która się okazuje właśnie nakładem PWM, bo to jest taki taka szansa spotkania tych Mistrzów muzycznych w bardzo krótkiej formie pełnej anegdot ciepły bardzo przystępnej w tej serii ukazali się dotąd jeszcze mocarstw np. jeszcze Lutosławski czekamy na Henryka Warsa w każdej z tych książeczek jest kino, bo oni trafiali do medyczne i wizualnie te książeczki są też bardzo bardzo przyjemne z grafikami, jeżeli gąski na okładce i co najlepsze, kiedy musimy uważać na bagaż w samolocie na wakacje książki są małe i mieszczą się nawet w dużej kieszeni bardzo ciepła przystępna zabawna chwilami monografia Wojciecha Kilara autorstwa Magdy miśki Jackowskiej no cóż bardzo bardzo dziękuje już zostawiamy mecze z twoimi obowiązkami, ponieważ też w Olsztynie teraz prawda jutro o Opole może jeszcze o tym parę słów wypowiedź zaprosimy państwa na koncerty, które prowadzisz jednak bardzo będzie miło tak jestem w takiej małej trasie tutaj letnie właściwie jestem w Ostródzie to znaczy tutaj między Olsztynem, gdzie próby Filharmonii Warmińsko mazurskiej, a amfiteatrem w Ostródzie, gdzie trwa na festiwal Arena film Music dzisiaj wieczorem Sławek Uniatowski będzie śpiewać piosenki bondowskiej zapraszamy wieczorem a, a jutro amfiteatr w Opolu też repertuar filmowy z moim ukochanym momentem, czyli taką piosenką stand-up z filmu Harriet nominowaną do Oscara jak Olga Szomańska śpiewa piosenkę mam ciarki, a na na estradzie pojawi się jeszcze wspaniały Marcin Januszkiewicz w ogóle duże przeżycie to też dla mnie nie tylko prowadzę koncerty, ale też bawię się cieszę tą muzyką razem z publicznością mam nadzieję do do zobaczenia zapraszamy bardzo gorąco bardzo dziękuję ci za dziś o mieście słuchamy w oczach Klara, ale wracamy jeszcze po informacjach Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA