REKLAMA

Chajdecki. Polak z szansą na nagrodę dla najlepszej muzyki filmowej na świecie

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-07-02 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
19:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat to jest wciąż magazyn filmowy do zobaczenia ze mną zapowiadany gość kompozytor autor muzyki filmowej Bartosz chadecki dzień dobry dzień dobry, a takie połączenie z wciąż upalnego Krakowa dość nie do wytrzymania ta pogoda ciągle tak w Krakowie, zwłaszcza z po zabudowań na pociągi i wietrzne i niestety tutaj po prostu temperatura sięga 50 stopni w mieście przy tak przedłużającym się określić także rozpuszczamy się, ale jakże miło, zanim będziemy Rozwiń » rozmawiać to chciałabym, żebyśmy posłuchali utworu pt. życie to jest taki utwór, który być może państwo dobrze znają to utwór singel ze ścieżki dźwiękowej do filmu mistrz w reżyserii Macieja Barczewskiego będziemy o tej muzyce i rozmawiać, dlatego że Bartosz chadecki jako no i jedyny w tym roku Polski kompozytor znalazł się na takiej prestiżowej liście osób ubiegających się o public Choi z Łosic to jest nagroda przyznawana przez międzynarodowe Stowarzyszenie krytyków muzyki filmowej głosowanie trwa do 22sierpnia właśnie na stronie wolt sam trak łączyć z kropkę com, a zwycięzca zostanie ogłoszony podczas takiej uroczystej gali w Gandawie 22października no cóż słuchamy za chwilę wracamy do rozmowy na m.in. właśnie ten utwór ma szansę na nagrody oczywiście cała cała muzyka do filmu mistrz, zanim porozmawiamy o wielu różnych tematach związanych z muzyką filmową pewnie troszkę będę nawiązywać ciągle do MO Niko one, bo wciąż jestem pod wrażeniem tego dokumentu tego co Moore ikonę w tym dokumencie mówił, ale chciałabym jednak zacząć od tej fantastycznej muzyki do mistrza Macieja Barczewskiego, gdybyśmy mogli usłyszeć trochę więcej na temat pomysłu na tę muzykę, jaką rolę miała pełnić, jaką rolę pełni, jaki był pomysł na nią od początku był Maciej mówił, że muzyka dla mnie to jest bardzo bardzo ważna i groził wyraził swoje groźby sprawa faktycznie muzyka okazała się ważna dla niego w tym filmie, aczkolwiek by nam by mieliśmy wybór mieliśmy niełatwą drogę przez przez poszukiwanie tej muzyki, ponieważ na początku miała być zupełnie inna miała być bardzo nowoczesna elektroniczna pulsacyjne, a więc tak naprawdę w jakim sensie tego filmu powstały 2 ścieżki dźwiękowej do dziś pamiętam jak jak oddałem pierwszy swoje elektroniczne pomysły, które powstawały na etapie my ty, kiedy jeszcze film nie był w pełni zmontowany to czy na etapie poszczególnych scen i do tych poszczególnych scen szedłem tropem, który sobie najpierw Maciejem mówiliśmy to była taka bardzo radykalna naprawdę bardzo nowoczesna nie chcę być nowatorska pyta elektronika i wszystko świetnie działa do dziś pamiętam jak zadzwonił do mnie producent czy świat państwu słuchaj no jak posłuchał tych tych tych utworów mówi słuchaj no po prostu fantastycznie to jest to nie byłeś taki ludzki w Polskim filmie mi bardzo bardzo miło powiem więcej bardzo miło przez tydzień, ponieważ po tygodniu pojawił się w całości zmontowany film i to już nie była tylko praca na scenach i okazało się, że pełnej rozciągłości filmu, jakby na całość filmu to podejście zupełnie nie działa i to było takie, że tak powiem nieba dopiekła, bo oczywiście jak się okazało, że to nie działa też znaczyli coś wyniosła 1 nie poradziły sobie, a więc jest źle jest po prostu źle, a więc też trzeba być uważnym tu młodym adeptom muzyki filmowej przestrzegam nigdy nie cieszcie się za szybko i zawsze zachowajcie czujność no, więc tak to mniej więcej było na faktycznie się okazało spotkaliśmy się wtedy wszyscy wszyscy producenci ilustrator muzyczny też czy też wniosek wypływa wzory chyba w tym wypadku lepiej lepiej tak nazwać tę rolę oczywiście Maciej no i oglądaliśmy w całości i mieliśmy długą długą dyskusję co z tym fantem zrobić na jej no i poszliśmy w stronę instrumentalną też padła i to przyznam się zupełnie szczerze nie ode mnie padła propozycja padła propozycja życia wokalu no i tak otworzyło zupełnie nową nową drogę dla tej muzyki ja wcześniejsze pałę używać w lokalu w tym filmie, ponieważ okres, jakim jednym z najmocniejszych sygnałów najmocniejszych znaków muzycznych, jakie można użyć i pierwotnie myślałem o tym żeby, żeby uniknąć aż tak mocnego znaku w muzyce w kontekście tak tej tematyki, ale okazało się, że ta muzyka działa najlepiej jak niesie coś trochę przeciwnego do do obrazu czy jednak pewnego rodzaju spokój pewnego rodzaju mienie no jak poszliśmy tą stronę zacząłem pierwsze próbki dawać tego jakby nowego klimatu to okazało się, że to jest to, że faktycznie pracuje na potem już szliśmy dalej w tym, ale praca była długotrwała, bo też to była absolutnie epicentrum covidu my tworzyliśmy mówię, dlatego że naprawdę to jest praca zbiorowa tak naprawdę robili muzyki to firmuje też macie w tym bardzo bardzo aktywnie uczestniczył to była fantastyczna, aczkolwiek też się czasami przerażającego macie ją taki sposób pracy, żeby wysyłać czwartej nad ranem te maile grozy to znaczy śledczy coś jest dobrze nigdy nie było wiadomo lepiej już zerwać tę noc i poczekać, żeby się zdenerwować np. albo ucieszyć od czwartej nad ranem czy i czy na drugi dzień w kasach przy śniadaniu stację rano ich i posłów albo zdenerwować herbat albo jeszcze rano, więc to zawsze trzymał w niepewności natomiast fakt faktem robiliśmy to marzec kwiecień maj no to by to była też walka absolutnie z rzeczywistością tamtejszą tak, bo to był dokładnie 200020marzec, czyli my, czyli czy, gdybym i tak pierwsze próby radzenia sobie by w pracy zdalnej była absolutnym koszmarem, gdzie ja zacząłem się zdanie wymieniać ze swoim reżyserem dźwięku ze swoim asystentem, jakby partytura ami z systemami muzycznymi, gdzie też wstrzymaliśmy nagrania musimy wstrzymać nagrania pierwsze nagrania, bo to były nagrania na stosunkowo duży skład muzyków i muzyce jest w ogóle się zgodzili zebrać w takim składzie z dużym dwudziesto Pach para osobowym dopiero 25maja po raz pierwszy po wcześniej nie było na to zgody, więc to to była w ogóle wielka wielka przygoda niełatwa na finale nie okazało się, że przyniosła oczekiwane, tudzież dobre rozwiązanie jak najbardziej tyle nam się ciekawych wątków pojawiło w tej rozmowie jak my jak my zdążymy o tym wszystkim powiedzieć pewnie synonimem musimy się jakąś godziną albo dwudziesto czterogodzinną audycją tutaj umówić, żeby to te wszystkie wątki rozwinąć już macie klimatyzację chętnie, ale chciałabym zatrzymać się na 1 rzeczy, bo to, bo to właśnie wiąże się trochę z tym co nie Morricone mówił w dokumencie o swoim życiu właśnie, że no to 1 filmu jeśli usiądzie 10 dziesięcioro kompozytorów powstanie 10 oczywiście różnych ścieżek muzycznych powstanie dzięki temu też 10 różnych wersji interpretacji danego filmu interpretacji postaci interpretacji z ceną jest w tym coś niezwykle magicznego i to co pan powiedział czasami to wtedy tam muzyka może zagrać czasami w ogóle nie nie nie gra z obrazem co nie znaczy, że to jest np. zła muzyka tylko po prostu niepasująca do dodanego obrazu, a czasami np. muzyka może kontrować to co na obrazie się co to co obrazku to co ona na ekranie się dzieje, więc z no Marconi mówił o tym, że to jest dramat reżysera właśnie, którą drogą pójść, w którą ścieżkę skręcić tak i ja bym to nawet rozwinął, że nawet przy 1 kompozytorzy może powstać 34, gdy czy mogą powstać 34 wersje muzyki do do danego filmu, ale też nadzieją czytają coś coś dobrego ale by je dlatego podkreślam też, ale Macieja Barczewskiego generalnie rolę reżysera, ponieważ ona jest no po pierwsze, kluczowe jeśli chodzi w ogóle powstanie powstawanie filmu to jest oczywiste, ale na to, że kluczowe chodzi o powstawanie mówi, ponieważ tak naprawdę to ja mam tak, że ja eksperymentu jest bardzo różny ministrami też nie ukrywam, że pisze bardzo różne różne stylistycznie różne stylistycznie ścieżki i tak naprawdę to zawsze jest rozmowa z reżyserem, która musi ukierunkować, dlatego że no DT dostał jakąś cenę jest oczywiście można to z równie dobrze by zlustrować muzyką gitarową muzyką symfoniczną fortepianową też kwestia wyboru tylko ja jednak zawsze staram się, żeby to był wybór reżysera z prostej przyczyny kompozytor jednak przychodzi i do produkcji by późno najpóźniej i też w bardzo krótko natomiast reżyser jest w w tym 345 czasami 10 lat w związku z tym, kto jak on ma podjąć jak decyzje odnośnie kierunku tego w jakim to wszystko musi zmierzyć też nie ukrywam, że uważam, że dobrze dobrego reżysera jest obowiązkiem to, żeby też miał jakiś pomysł na to jaki klimat muzyczne w powinien towarzyszyć obrazowi, ale rozumiem też, że w w w niektórych wypadkach jest to właśnie kwestia wyboru kompozytora są kompozytorzy, którzy piszą i drzwi w 1 stylu tak bardzo charakterystyczny dla siebie stylu no ze mną wyraża też mają pewnie trochę trudniej po ja właśnie się obracam wielu wielu stylach więc, jakby sam wybór mają osoby do pisania muzyki nie do końca załatwia sprawy przeznaczy właśnie to jest wybór niejako kogoś, kto jest w stanie tak mitowi jeździć materiału i jakość natomiast jeszcze potem czeka czeka producentów i reżysera długa rozmowa na temat tego jaka, jaka realnie ta muzyka powinna być oczywiście moim zadaniem jest proponowanie pokazywanie nam potem zrobienie jak najlepszej wersji możliwe tego klimatu, które finalnie zostanie zdecydowane tak sobie tutaj pozwolę, chociaż kilka tych tytułów wymienić tytułów filmów seriali, które państwo świetnie znacie czy bogowie czy najlepszy chce się żyć jestem mordercą moje córki krowy czy Kruk zresztą też muzyka do Kruka nagrodzona misja Afganistan Chyłka behawiorysta faktycznie bardzo dużo różnych różnych filmów różnych seriali różnych gatunków na różnej różnej muzyki tutaj Morricone też mówił o sobie no właśnie tworzą też Tety różną muzykę do bardzo różnych filmów mówił, że jest jak kameleon, czyli potrafi zmieniać te kolory zależnie właśnie od od produkcji, przy której pracuje, ale zawsze zostaje sobą prawda zawsze zostaje jednak kameleonem też myślę, że takie gesty trafne trafne porównanie, bo od siebie odciąć się nie da prawda zawsze tworzy się to co co z tego co ma się ma się w środku, ale właśnie, zmieniając trochę nastroje, zmieniając instrumentarium zmieniający, zmieniając emocje, które Matta muzyka przenieść i Japonii szerzy się, że zawsze dziwię, bo się staram być jak najbardziej różne od siebie w każdej kolejnej produkt myśli potem taki nieprawdopodobny i wydaje mi się przed czasami się tutaj jednak miano jestem mordercą jest w ogóle, gdzie jest progresywne to jest w ogóle coś co ja nie sądziłem, że ktokolwiek może w ogóle web poznać tymczasem nie wiem rozmawiamy przez nią z Janem Ołdakowskim akcja muzeum powstań wszystko mówi słuchaj no po prostu od razu wiedziałem, że to jest też te jak mówił jak też oczekiwać i ja starałem, żeby nikt nie nie rozpoznał wydawało mi się, że to jest tak inne także to, gdy ja powiem wręcz, że no nie da się tego przeskoczyć jednak jakiegoś swojego takiego znaku nie zostawić nawet jak jak człowiek stara się bardzo tego tak tej pieczątki jakiś nie nie dawać właśnie się go od siebie odróżnić trochę uciec od siebie to okazuje się jednak jest coś takiego ludzie rozpoznają w samym, jakby centrum tej muzyki w samej kwintesencji, która sprawia, że był atak to jest to jest muzyka tego kompozytora też byt finalnie też bardzo bardzo miłe po jak mówi Naja i ja myślałem, że się nie da np. poznać tego, że właśnie jestem mordercą z mojej kary partyjnych ścieżek natomiast ludzie to jakoś wyczuwają i te fajne te nagrody public czasy wolt 2022 będzie pan walczył m.in. z Hansem Zimmerem z Alexandrem de latem z Johnnym Green udem wielkie wielkie nazwiska zastanawiam się tak na koniec jeszcze czy ktoś właśnie wśród tych nazwisk to jest pana wielki nie wiem mistrz autorytet ktoś kogo kogo pan słuchał od od bardzo dawna, kto np. zaważył na wyborze tej ścieżki tej na tego zawodu no właśnie, kiedy ta muzyka filmowa w orbicie pana zainteresować się pojawiła i powiem szczerze, że nie, że z tej listy ja nie wiem czy to jest może nie zatrudnia akurat nie ma na tej liście Johna Williamsa to jest czy Eryka ser nie ma są już też czy i by Eryk senator to już, jakby jest dawne nazwisko także, szanując wciąż jest w funkcjonującym piszącym kompozytorem także także nie ma, jeżeli miałbym wskazać ten dział zajmujący 77 lat w Tybecie ja faktycznie bardzo wcześnie w jak dwunastego roku życia chciałem być kompozytorem muzyki filmowej i faktycznie dość wcześnie zacząłem moje pierwsze zlecenia takie profesjonalne oczywiście nie do filmu tylko do teatru to były by w pracę dla Zofii Kaczyńskiej z teatrem post katarski im w szesnastym od szesnastego roku życia 0101. spektakl jak mam 16 lat napisałem na potem już poszła poszukać ten sukces, więc potem już wpisami w dużo spektakli na ponad 50 spektakli swoje wyczyny psem do do roku do 2006. roku życia, więc zmian bardzo dobrą i tym bardzo dobrą szkołę natomiast kto mnie zachęcił zachęcił mnie Zbigniew Preisner w też drugi nasz, że tak powiem misję w kraju z polskiego nasz mistrz międzynarodowy, ale jednak Polski, którym też miałem szczęście w ogóle mieć kontakty, które gdzieś tam patrzą na moje pierwsze partytury, a więc z, więc to też gdzieś tam mnie z mobilizował zmotywowało i faktycznie starałem się jak taran, aczkolwiek miałem momenty załamania, bo po no robiłem przez właśnie te 10 lat czy spektakle potem wielkie szczęście, że trafiłem na Michała Kwiecińskiego Akson studio też ma debat i producenta tak nam o nim, jakby przygarnęli do czasu honoru, który był absolutnie przełomowy nie zmienia faktu, że od szesnastego roku życia marzyłem o tym, żeby pisać muzykę do do filmów i mimo tego sukcesu czasu honoru z właśnie jak i 26 lat jak pierwsze zlecenie firm nadal nie mogą kompletnie przepis jak do tego jest bardzo bardzo trudne i nawet lekką zazdrością patrzeć na młodych kompozytorów jak teraz nie wiem ktoś dostaje szansę napisania muzyki trafił w wieku 20 czy z 4 lat to w ogóle zachodzę w głowę i jak i jakie to szczęście natomiast pierwszy pierwsze zlecenie na film dostałem od wieku 32 lat bodaj od Juliusza Machulskiego w ogóle edu był Żyd od razu, jakby z wysokiej półki nazwisko, ale on właśnie mi powiedział, że bardzo się podobało to, że bardzo zdeterminowany i finalnie trzydziestego pierwsze drugie roku życie pisze Fil my i jakoś to idzie wejdzie widzę proszę państwa teraz trzymamy kciuki w takim razie do 2002. świata głosowanie na Dolcan trak rewolt kropkę com wszystkich muszę prosić głosowania one trudne w czasie niestety zalogować stworzyć konto to jest bardzo niedobrze natomiast kto będzie chciał poświęcić 3 minuty, żeby to zrobić zagłosować będę bardzo bardzo wdzięczny wierzmy tutaj słuchacze Radia TOK FM myślę, że założenie konta nie będzie jakimś wielkim problemem dla dla nikogo proszę państwa zachęcamy w takim razie gorąco bardzo chadecki był dzisiaj z nami opowiadał nam o muzyce do filmu mistrz, ale nie tylko zachęcamy raz jeszcze do głosowania bardzo dziękuję bardzo, bardzo serdecznie dziękuję, a ja państwu bardzo dziękuję za całą godzinę za cały dzisiejszy magazyn filmowy do zobaczenia zapraszam za tydzień po godzinie dziesiątej Patrycja Wanat do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA