REKLAMA

Statek Oceanograf rajem dla oceanografa

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2022-07-02 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:55 min.
Udostępnij:

Statek badawczy Oceanograf, po przepłynięciu w ramach rejsu SEA EU, czterech tysięcy mil morskich, zacumował dziś w sobotę w okolicach Targu Rybnego w Gdańsku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
statek badawczy oceanograf po przepłynięciu w ramach rejsu cee i u 4000 mil morskich zacumuje dziś przy nabrzeżu w okolicy Targu rybnego w Gdańsku jest z nami teraz pani dr Aleksandra Rodecka go ruch z wydziału Oceanografii i geografii Uniwersytetu gdańskiego kierowniczka naukowa tego rejsu dzień dobry pani doktor, a dzień dobry pani na państwo czy oceanograf to raj dla oceanografów, a tak można zdecydowanie stwierdzić, że oceanograf to raj dla scenografa to jest nowoczesny statek Rozwiń » badawczy, a posiadający szerokie wyposażenie zaplecze badawcze laboratoria dzięki temu jesteśmy w stanie realizować badania naukowe naprawdę wysokim poziomie europejskim światowym, a dzięki temu też mogliśmy popłynąć w tak długą wyprawę badawczą z Gdańska do Kadyksu, a co daliście w czasie tego rejsu, a podczas rejsu realizowaliśmy 3 duże projekty badawcze, które dotyczyły niezwykle aktualnych problemów środowiskowych generowanych bezpośrednio bądź pośrednio przez działalność człowieka, a pierwszym projektem badawczym to była emisja gazów cieplarnianych osadów morskich do kolumny wody atmosferę, a drugi projekt badawczy dotyczył zanieczyszczenia powietrza pyłami zawieszonymi w szerszym ujęciu można powiedzieć jakości powietrza wzdłuż wybrzeży europejskich i ostatni trzeci pakiet badawczy dotyczył zanieczyszczenia środowiska Morskiego mikro plastikami to są tematy badawcze, dlaczego państwo wybrali, dlatego że one są społecznie ważne przede wszystkim czy to jest coś co najbardziej teraz w kwestii w nim Bałtyku nabrzeża jest najważniejsze czemu akurat te tematy, a podczas wyboru tych projektów badawczych, które weszły do agendy badawczej rejsu kierowaliśmy się kilkoma czynnikami pierwszy czynnik to była interdyscyplinarność tych zagadnień badawczych możliwość zaangażowania partnerów z 6 uniwersytetów morskich w ramach Sojuszu i bił a, czyli Uniwersytetu gdańskiego Uniwersytetu w Kilonii wreszcie w Kadyksie Splicie i na Malcie przed samym rejsem w ogóle zawiązał się taki komitet naukowy który, a zdecydował o wyborze takich ani innych tematów no i przede wszystkim najważniejsze było to, że te tematy wpisywały się bieżące tak jak wspomniałam wcześniej bieżące problemy środowiskowe generowane przez przez działalność człowieka, a no tutaj właśnie emisja gazów cieplarnianych ze środowiska Morskiego jakość powietrza wzdłuż Wybrzeża europejskich zanieczyszczenie środowiska Morskiego mikro plastikami, a zostały jakby, gdy wyłożone na pierwszy plan co wyszło, że jest brudno, a na razie jeszcze niemożna ostatecznie powiedzieć co wyszło, bo podczas tak drugiej wyprawy długiej wyprawy badawczej, a skupiliśmy się na pobraniu próbek na zebraniu danych, a i co dopiero najbliższe miesiące, czyli analizy laboratoryjne i opracowanie zebranych danych fizycznych akustycznych pokażą co tak naprawdę wyszło z tego porównania na punktów badawczych zlokalizowanych wzdłuż wybrzeży europejskich tutaj trasa rejsu była dosyć długa 1 stronę to było około 2 tysięcy mil morskich i udało nam się pobrać próbki zarówno w ujściach głównych rzek europejskich a, czyli tutaj, zaczynając od wód polskich to była Wisła Odra następnie na wodach niemieckich Ława następnie na wodach holenderskich Ren francuskich Sekwana, a hiszpańskich rzekach Vigo i układanki wir oprócz tego też wykonaliśmy na szereg pomiarów akustycznych i fizycznych w rejonach tutaj głównie akurat na Bałtyku w rejonach morskich, z których emitowany jest gaz to kolumny wody gaz to głównie chodzi o metan i a dwutlenek węgla no oczywiście na przestrzeni tych 2 tysięcy mil morskich cały czas pobieraliśmy próbki do analizy jakości powietrza to było 11 takich dłuższych transeptu kilkadziesiąt kilkaset mil morskich i oprócz tego jeszcze próbki powietrza asy w portach europejskich portach, w których zatrzymywaliśmy się na naszej trasie, czyli z Kilonii w Breście i w Kadyksie pani doktor, a bardzo proszę troszkę szerzej opowiedzieć o samym oceanograf o tym statku badawczym co ma w Wiśle chodzi o wyposażenie to pływające laboratorium, a przede wszystkim oceanograf został zaprojektowany do prowadzenia interdyscyplinarnych badań na morzu czyli, a tutaj podczas takich kampanii badawczych możemy badać wykonywać pomiary zarówno hydra akustyczne jak i pobierać próbki biologiczne chemiczne geologiczna, a i to wszystko dzień ci, a wyposażenie statków odpowiedni sprzęt badawczy, ale też dzięki, a samemu przygotowaniu tej jednostki do tego typu badań tutaj warto podkreślić, że statek oceanograf jest wyposażone w system dynamicznego pozycjonowania i dzięki temu możemy pobierać próbki zbierać dane z bardzo wysoką precyzją przy dobrej pogodzie jest precyzja nawet rzędu kilkunastu centymetrów czyli, jeżeli chcemy konkretnego punktu, w którym wiemy, że co się dzieje wiemy, że coś się wydobywa zasady np. gaz chcemy pobrać próbki to dzięki prowadzeniu tych badań z pokładu oceanografia jest jak najbardziej możliwe, a oprócz tego sam statek jeszcze gdy dzięki wyposażeniu i przygotowaniu laboratoriów pozwala nam na prowadzenie na pewnych analiz w próbkach od razu po ich ubraniu a, czyli możemy zabrać ze sobą część sprzętu, który normalnie jest używany w laboratoriach na lądzie możemy zabrać ze sobą na pokład statku i z pokładu na pokładzie statku już bezpośrednio np. po pobraniu próbek wody czy próbek osadów analizować zawarte w tych próbkach substancje chemiczne np. które są przedmiotem danego projektu badawczego, ale to powoduje lepszą jakość badań naukowych czy po prostu jest szybciej to, że od razu zbadać to zależy, gdyż czy bardzo często to, że pewne parametry badamy od razu, a to w tym momencie usuwamy czynnik upływu czasu czyli, czyli próbka jest bezpośrednio, a analizowana badana od razu po to, po pobraniu po wydobyciu na powierzchnie nie jest konserwowana w związku z tym nie zachodzą różne zmiany, które potem mogłyby wpłynąć na na wynik czy to jest statek, który specjalnie zaprojektowane na potrzeby właśnie naukowe Uniwersytet Gdański dokładnie po powiedział, czego potrzeba jest gdzieś na świecie nie wiem, jaki sklep tego typu statkami, a no tutaj należy podkreślić, że statek oceanograf był celowo projektowany dla Uniwersytetu gdańskiego przez Instytut Oceanografii, a i wszelkie elementy tego statku jego wyposażenie jego możliwości wszystko było dyskutowane podczas spotkań projektowych i to to pływające laboratorium ten pływający ta pływająca jednostka badawcza była dedykowana właśnie pod badania prowadzone przez Uniwersytet Gdański i wydaje się, że to jest najnowocześniejszy tego typu statek północnej Europie w całej Europie, a to można powiedzieć jest to jedna z nowocześniejszych jednostek i przede wszystkim co warto podkreślić statek należy do Uniwersytetu gdańskiego w związku z tym może być wykorzystywany zarówno w celach dydaktycznych jakich celach naukowych naukowcy z uniwersytetu gdańskiego mają, a stosunkowo łatwy dostęp do do tej jednostki badawczej, a i to jest ten plus względem naszych kolegów z zagranicy, którzy bardzo często muszą, a pokonywać skomplikowane procedury wypełniać dużo różnych wniosków, aby w ogóle wejść na taką jednostką badawczą w związku z tym za granicą też tego typu rejsy badawcze nie prowadzono przez uniwersytety nie zdarzają się zbyt często i tutaj jest ten plus Uniwersytetu gdańskiego, że my mamy taką jednostkę na wyciągnięcie ręki, a właściwie, gdy z wyprzedzeniem miesięcznym, a kilkumiesięcznym możemy zaplanować, a badania naukowe dotyczące bieżących problemów, a środowiskowych tutaj nie ma takiego dużego opóźnienia rzędu roku 2 lat jak często w przypadku większych ekspedycji badawczych odbywających się za granicą, a trzeba przyznać, że takie przebywanie jako naukowiec naukowczyni właśnie na pokładzie statku oceanograf no to jest całkiem przyjemne życie można powiedzieć nie jest to siedzenie w laboratorium krzyż tam na półpiętrze tylko słońce świeci w Rzezawie fajni całkiem, a no tak z zewnątrz to może tak wyglądać, chociaż nie do końca jest to prawda, bo też, uczestnicząc w ogóle w rejsach morskich w badawczych rejsach morskich trzeba się przygotować na torze, a pogoda nie zawsze sprzyja a, czyli no mogą się zdarzyć takie dni kiedy, kiedy choroba morska doskwiera, kiedy człowiek nie czuje się dobrze mimo wszystko wie, że są badania do zrobienia i trzeba się sprężyć trzeba, a się podnieść trzeba trzeba próbki pobrać trzeba badania wykonać, ale ruch wyraźnie, jakby mówiła z własnego doświadczenia szczerze mówiąc zdarzyły się jakieś kłopoty w czasie rejsu LO ne podczas generalnie akurat osobiście jestem w miarę odporna na chorobę morską, ale nie wszystkich dotyczy często jest także w przypadku większych fal w przypadku większego wiatru, a podczas bujania są osoby które, które nie za dobrze znoszą te warunki, ale mimo wszystko należy podkreślić, że wielu naukowców pomimo to, a bada może pomimo to chcę brać udział w rejsach i twardo się trzymają i a zbierają próbki wykonują pomiary analizy, więc to jest też kwestia siły charakteru kwestia nastawienia, a kwestia podejścia, bo de no wiadomo, że w warunkach takich w terenie trudnych na statku może być różnie też kolejnym czynnikiem jest tutaj kwestia zamknięcia na niewielkiej przestrzeni wiadomo, że niemożna rano wstać wypić kawy pójść pobiegać, a pójść na spacer tylko no jesteśmy na, a jednostce, która ma określoną powierzchnie mijamy się nawzajem codziennie jemy obok siebie rozmawiamy ze sobą, więc no to są też czy specyficzne warunki a gdzie niektórzy za twardzieli introwertycy mogą mogą się poczuć niekomfortowo to ja tutaj staramy się promować zawód naukowca i przedstawiać jego Jasną stronę mówiąc o słoneczku itd. pani w ten sposób no i co teraz, a słoneczko też nam świeci, a i same badania w ogóle na na morzu są niezwykle ciekawe pod względem realizacji w ogóle pasji pod względem tego że, budząc się co rano, wyglądając przez przez okno przez Bulla, a można obserwować naturę właściwie naturę morską czystej postaci, czyli a, czyli mamy mamy wodę mamy sale mamy różne zwierzęta morskie mamy czyste nie, bo mamy słońce, więc to są, jakby te jasne strony przebywania na rejsie badawczym i realizowania badań w morzu no i przede wszystkim tutaj też jest plus ogromny, że można się faktycznie oderwać od rzeczywistości takiej rzeczywistości za biurko owej komputerowej szczególnie teraz po okresie pandemii, gdzie większość osób jednak pracowała zdalnie pracowała z poziomu biurka komputera nie nie, komunikując się na żywo na co dzień, a z kolegami koleżankami z pracy to to taki rejs to był czymś czymś wspaniałym czymś nowym, a po 1,5 roku pół no niejako izolacji pani doktor dzisiaj statek badawczy oceanograf zawita w okolicach Targu rybnego w Gdańsku państwo za zapraszają do tego, żeby powitać właśnie statek, a tak od o godzinie dwunastej rozpocznie się uroczyste powitanie oceanograf, a statek po 38 dniach na morzu przypłynie w końcu do do to Gdańska, a i tutaj zapraszamy osoby, które chciałyby zobaczyć oceanograf, które chciałyby chciałby zerknąć jak wygląda ta jednostka badawcza, a to gorąco zapraszamy z rodzinami gorąco zapraszamy na spacer po Starym mieście Gdańsku i przy okazji odwiedzenie oceanograf bardzo dziękujemy za tę opowieść pani dr Aleksandra Rodecka golu z wydziału Oceanografii i geografii Uniwersytetu gdańskiego kierowniczka kończącego się właśnie rejsu badawczego statku badawczego oceanograf dziękujemy życzymy dobrego weekendu panie aktor dziękuję bardzo, siódma 37 za chwilę skrót informacji, a potem będzie z nami prof. Maciej Duszczyk porozmawiamy o tym, że mimo tego, że tzw. Pato strefa została już otwarta na te sprawy związane z migracjami się nie kończą wezwania z nimi związane Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA