REKLAMA

Peter Brook. Twórca wrażliwy na wielokulturowość i migrację

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-07-04 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:14 min.
Udostępnij:

Rozmowa z Dorotą Ogrodzką, wiceprezeską Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, reżyserką i animatorką kultury.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska wczoraj odszedł Piter bruk jeden z najważniejszych twórców teatralnych dwudziestego wieku w wieku 97 lat odszedł teatralny reżyser, ale także reżyser operowy i filmowy, który zasłynął innowacyjnymi adaptacjami dzieł Szekspira to na pewno, ale na swoim koncie ma wiele innych teatralnych zasług, których dzisiaj w kulturze osobistej porozmawiam z Dorotą Grodzką pedagożka teatru reżyserką animatorką kultury trenerką i Rozwiń » badaczką witam serdecznie dzień dobry po pierwsze, wyraża swój żal jeśli pani pozwoli ma pani takie poczucie, że mało kogo w ogóle obeszło odejście Pitera brukach w Polskiej przestrzeni kulturalnej, że tak ją nazwiemy no być może nie chcę oczywiście tutaj by mniejsze faktu opinii publicznej czy tego eksponat działa faktycznie po prostu może ostatnimi żyjący w jakiś sposób tak nasycone trudnymi informacjami sprawiają, że kiedy słyszymy o śmierci kogoś, kto niewątpliwie niezwykle zasłużoną postacią w świecie kultury sztuki i w takiej sferze społecznej w ogóle, ale przeżył długie i bardzo bogate bardzo płodne życie, gdy odchodzi w no i w takim wieku już właśnie w bardzo zaawansowanym można powiedzieć spełnionym co mi ich by można można powiedzieć, że jest jakaś śmierć, która w kontekst wszystkich innych trudnych wydarzeń ostatnich miesięcy jest kimś takim naturalnym momentem i możemy może być okazją do docenienia do do wspominania do podkreślania wagi pracy tego człowieka, który no niewątpliwie zdążył nam zostawić bardzo wiele i swojej własnej pracy też inspiracji myśli wielu uczniów wielu wiele naśladowczyń wielu polemistów także mam nadzieję, że jego życie przede wszystkim może bardziej nawet liczne śmierci będzie rezygnować z i że wolność skończyła się jakiś medialny 1 akcje czy czy takim intensywnym przeżywaniu śmierci, ale przede wszystkim, że będzie dalej pracować właśnie w obszarze teatru kultury i inspiracje dalej będą przenoszone i ich to będzie, jakby to właściwe i docenienie 3 dzieła życia Pitera Brooka to powiedzmy w takim razie, kto odszedł wczoraj w wieku 97 lat, kto na miarę kogo, jakie przede wszystkim dla teatru światowego ma zasługi Piter bruk z mojej perspektywy powiedziałabym, że taka niezwykła interdyscyplinarność człowieka, który był badaczy był teoretykiem takim piewcą idei wątek tak nazwała Pitera Brooka jego idea pustej przestrzeni, które jeszcze może później uda nam się rozmawiać myślę, że jedną z kluczowych najważniejszych dla takiego okresu lat sześćdziesiątych, czyli takiego momentu, kiedy w tym 3 i w teatrze kontr kulturą w teatrze alternatywnym działo się bardzo wiele i dochodziło do rozmaitych odkryć i można być przewrotu czy w ogóle zmiany myślenia, ale też przede wszystkim praktyk osoba, która pracowała po prostu z aktorami aktorkami z twórcami praktykami teatru, która kreowała tworzyła prowadziła zespoły teatralne i i tworzyła dzieła interdyscyplinarne można powiedzieć oczywiście dzieła teatralne, ale takie, które na scenie odznaczały się nie tylko niesamowitą energię, ale też zaangażowanie różnych środków myślę, że był też taką osobą, która potrafiła po prostu mówić o swojej pracy i też mówić o pracy ludzi, którzy z nim działali to jest duża umiejętność żeby, choć z etyki zaklęty krąg hermetyczny sztuki docierać do osób, które po prostu są widzami odbiorcy dniami uczestnikami tych działań myślę, że też taka długoletnia praca to jest niezwykłe, kiedy obserwuję kogoś, kto czy praca kogo praca i liczyć się w dekadach buty człowiek, który rozwiąże, który wychodząc właśnie od idei pustej przestrzeni przychodzi również przez taką fascynację bardzo dużym bogactwem środków na scenie Singha zarówno tekstów klasycznych Mahabharaty przecież np. do mitów jak i oni często wplata swoją pracę teatralną wątki społeczne wątki współczesne myślę, że w takim bardzo ważnym wątkiem, który warto powiedzieć, który jakoś teraz powraca jest szczególnie ważne dla nas twórców dla dla Vogue praktyki kulturowej były te wątki właśnie międzykulturowe wyznaczono od początku angażował zespół, który był międzykulturowy między etnicznym wielu językowe i to był bardzo ważnym wątkiem w jego pracy właściwie na scenie bardzo często wybrzmiewały różne języki opowieści pochodzących z różnych tradycji doświadczenia osób, które w różnych częściach świata pracowały żyły też taka wrażliwość po prostu wątek migracji czy rząd właśnie wielokulturowości mieszania kultur spotykanie się to jest coś na znak czymś wokół, żeby lider pracował od dekad myślę, że teatr obecnie ciszej także w Polsce bardzo mocno też odkrywać wraca czy ocenia ten potencjał teatru, że właśnie też służy do tego, żeby spotykać historii spotykać kultury, bo żyjemy w świecie i niezwykłej mobilności ogromnych napięć oczywiście związanych z wielokulturowością i myślę, że PIT bruk może być jednym z takich przewodników on oczywiście jego zespół bo, bo mówimy o nim, ale on zasadny, gdyż w zespole jest jeden z sekcji przewodników właśnie po tym, jak sztuka może służyć temu spotkaniu i budować relację przez lata Piter bruk kierował Royal Shakespeare Company, jakiego Szekspira nam pokazał odnowa jak rewolucyjnego odczytał no ja niestety nie miałam okazję widzieć na żywo żadnej pracy to znaczy na żywo w Royal Shakespeare wiedzę tam na miejscu, ale myślę rząd rzeczywiście odczarował Szekspira takim europejskiemu widzowi pokazał, że Szekspir był właśnie takim twórcą niezwykle wrażliwym społecznie, że sam seks również tworzy już okresy, kiedy napięcie społeczne napięcia klasowe, gdybyśmy powiedzieli był niezwykle mocne myślę, że bruk bardzo mocno wybrzmiewało to właśnie różnorodność społeczna i taka wrażliwość również na postaci szekspirowskich pochodzą z różnych klas, które inni mają swoje interesy mają swoje traumy mają swoje potrzeby nie zawsze będąc w równej sytuacji równościowej, więc z mojej perspektywy przynajmniej w tej na pewno można było wiele wątków wyciągnąć, ale tym Szekspir właśnie, który jest opowieścią o społeczeństwie borykającym się właśnie z nierównościami i też różnicami właśnie Brooka zawsze występowali aktorzy grali, którzy są pochodzące z różnych środowisk tradycji teatralnych, ale też o różnym kolorze skóry różnej płci orientacji seksualnej i identyfikacji myślę, że samo to właśnie było takim filtrem, przez który wszystko, przez który ten Szekspir stawał się takim twórcą społecznym i autorem opowieści ożyciu razem ludzi, którzy pochodzą z bardzo różnych środowisk miejsc w są służącymi stokrotkami są osobami właśnie borykającym się różne rodzaje wykluczenia i myślę, że to jest jakaś wielka właśnie wartość tego teatru przez internet odpowiedzialnym powiedzmy tych ideach, których Piter bruk był twórcą pani wspomniała już ideę pustej przestrzeni tak to jest taka książka, którą Peter Brook napisał w 1960 ósmy roku to jest taki rok, który w ogóle myślę szły historii Europy, ale też historii kultury jest bardzo istotnym momentem, kiedy rzeczywiście pojawiają się różne rewolucyjnym myśli taka Niezgoda również na tendencje w sztuce właśnie odwrót od przepychu bogactwo, że pewnego od naturalizmu ciut właśnie takiego klasycznego tradycyjnego sposobu opowiadania linearnego fabularnego CAC jest oczywiście również rok i rewolucji studenckiej w ogóle rewolucji społecznych na rewolucji kulturowej InStat również szuka się w tym momencie sposobu na to, żeby badać człowieku i żeby robić to ich w sposób głęboki i mocny dotykający no właśnie tej opowieści z kim człowiek jest i czego dąży i Peter Brook wypisy książkę pusta przestrzeń, która właściwie jest nawiązaniem do nawiązania, ale też zapoczątkowuje fascynację reżyserów twórców strony również w Polsce taką ideą można powiedzieć teatru prostego, który wychodzi od uznania podmiotowości aktora, ale też teraz właśnie tylko misji, która w centrum ewolucji człowieka w centrum jego doświadczenie przeżywanie egzystencjalną drogę i ta idea można powiedzieć dokładnie tym co wyraża tytuł to znaczy o PIT bruk proponuje, aby myśleć o przestrzeni teatralnej jako pewnej uniwersalnej i pustej jako takim miejscu kosmicznym, w którym znajduje się człowiek możemy spróbować przeżyć mogły w pewnym sensie abstrahować temu od kontekstu, ale tych ustawione Emu, a w takiej misji ciszy w takim miejscu, w którym człowiek może mieć wgląd w morze wgląd w swoje emocje swoje uwarunkowania estakada medytacyjne można powiedzieć, ale taka idea, która zachęca twórców teatralnych do właśnie namysłu nad tym jak można opowiedzieć o człowieku, zanim pojawi się scenografia muzyka to wszystko rzeczywiście starczy urzeka często też odwracać uwagę i jest to niezwykle fascynująca książka napisana prostym językiem i kierując zarówno dla praktyków, ale też dla lajków dla osób, które po prostu z zastanawiają się nad nic nam uczestnik wykona teatrem, ale po prostu nad tym w jaki sposób kultura może człowieku opowiadać i jest idea, która oczywiście powracał w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych w ogóle alternatywy teatralnej mocno rozwija w Polsce oczywiście znamy ją również z choćby z aspekt Jerzego Grotowskiego teatru ubogiego, ale też wielu innych eksperymentów Sielewski teatralnej alternatywy, które właśnie buntuje się przeciwko temu teatrowi bogatemu mieszczańskie mu skupione na historiach znanych do tych i kieruje swój wzrok na po prostu takie pytanie egzystencjalne człowieka i też ja bym powiedziała też może już taka interpretacja no tu i teraz, że to jest taka idea, która bardzo mocno w moim odczuciu prowokuje zwrot performatywny w ogóle, stając dlatego, że taka taka estetyka performansu, które wystąpi w latach właściwie zaczyna się pojawiać się rozwijać się rozwija dziś dnia to jest estetyka, która bazuje na tu i teraz na tym, że pojawia się człowiek aktor performer i on działaczy ona działa w obliczu oni działają w obliczu innych wobec innych oglądających uczestniczących i na tej linii rodzice napięcie dziś energicznie porozumienie działania nie są odgrywane są właśnie słodzone scenografii, które u nas przyniosła jakiś inny świat wchodzi się tu i teraz jest na kontakty i właśnie to pozwala to przestrzeń to bardzo mocno też widoczne u o PIT bruk właśnie taka zachęta w pracy z aktorami, żeby oni po prostu pracowali na kontakt energia ach, myślę, że to słowo energia jest jedną z kluczowych idei Petera Brooka w i Energa, która pozwala przekraczać m.in. różnice językowe kulturowe i pozwala, którą właśnie generować taki rodzaj napięcia uważności widzów, których po prostu interesujący wciągający w dość mało czasu nam zostało, ale powiedzmy jeszcze tych kontaktach Brooke z polską, bo były niebagatelne przede wszystkim wspomniany przez panią oczywiście Jerzy Grotowski, ale w jego spektaklach występowali także we wspomnianej macha haracze Andrzej Seweryn także na pole czy Ryszard Cieślak asystentem bruk był Krzysztof Warlikowski praktyki odbywał u niego Piotr Cieplak na ile bruk przedostał się do polskiego teatr z no to jest oczywiście bardzo trudne pytanie myślę, że też odpowiedź nie będzie zweryfikowane teraz dni, gdzie może teraz również, kiedy w obliczu śmierci może będzie taka potrzeba wśród twórców twórczyń teatralnych jakoś odnieść się do twórczości czy czy wydobyć wątki, które z nich znalazły się ważne dla nich jak też proces taką osobą, która właśnie stawia takiego powiedziałem kilka krotnie na międzykulturową zespoły zawsze bardzo interesujące zarówno dla reżyserów jak dla aktorów, bo ona, jakby odrywa min odrywa właśnie ich od takiego myślenia tylko wyłącznie zamkniętego w obrębie właśnie słowa tekstu, więc myślę, że w tym na pewno i dla polskiej alternatywy, ale myślę, że też w jakim stopniu dla tego teatru instytucjonalnego Piter bruk był taką inspiracją w kodeksie pracy z energią z aktorami z PiS nam również z mitami i może być na pewno taką zachętą też właśnie do tego jak dotykać tego wątku różnicy różnorodności w taką mam nadzieję myślę, że to oczywiście przenikało kick już wspomniałam wyżej alternatywie czy różne zespoły, które miały kontakt z teatrem Brooka czy uczestniczył w jego warsztatach no ale nazwiska panie wymieniły nazwisko absolutnie powiedzieć, iż mainstreamowe, więc mam nadzieję, że być może teatr instytucjonalny również zareaguje będzie w jaki sposób chciał przygotować spektakl czy wydarzenia, które odniosła się do twórczości Brooka i jeden z najważniejszych twórców teatralnych dwudziestego wieku Piter bruk odszedł wczoraj w wieku 97 lat opisał, że bruku rozmawiając w kulturze osobistej z drogą grecką pedagożka teatru reżyserką animatorką kultury energii badaczką bardzo pani dziękuję bardzo, dziękuję dziękuję dziękuję wydawcy Tomaszowi kopce realizator owi Szymonowi walucie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA