REKLAMA

"To chochoł" - czy regionalna płaca minimalna to dobry pomysł?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-07-04 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:13 min.
Udostępnij:

"Komplikacja związana z wprowadzaniem i ryzyka nadużyć Rozwiń »
przeważają wszystkie nieduże korzyści z tego, że można by dopasowywać płacę minimalną do sytuacji na lokalnych rynkach pracy" - mówi Piotr Lewandowski z Instytutu Badań Strukturalnych. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
126 dzień dobry zaczynamy popołudnie w nim m.in. komentarz do sobotniej konwencji Platformy Obywatelskiej wyglądała atrakcyjnie to trzeba przyznać, ale czy będzie miała wpływ na poparcie społeczne Karolina Głowacka przy mikrofonie Anna Piekutowska Aleksandra Włodarczyk to wydawczyni programu realizuje Szymon waluta zaczyna od pieniędzy konkretnie od płacy minimalnej jest z nami dziękuję przepraszam Piotr Lewandowski z Instytutu badań strukturalnych dzień dobry dzień dobry Rozwiń » trwają negocjacje między związkowcami pracodawcami rządem jeśli chodzi o wysokości przyszłorocznej pensji minimalnej na pewno wzrośnie inflacja wiadomo pytanie, o ile dzisiaj jest druga tura tych negocjacji natomiast to co nas zainspirowało to, że pisze fakt pojawił się pomysł wprowadzenia regionalnej pensji minimalnej to jest pomysł rzecznika małych średnich przedsiębiorców Adama Abramowicza popierają ten pomysł pracodawcy rzecznik proponuje by pensja minimalna wynosiła połowę średniej pensji w danym regionie co pan na to to nie jest pomysł nowy niestety ten pomysł ciągnie się w Polskiej dyskusji o płacy minimalnej od jakichś 1015 lat i nawzajem zaraz postaram się uzasadnić reformy złe on to jest to pomysły z 2 powodów popiersia i w Polsce rzeczywiście występuje zróżnicowanie przestrzenne wynagrodzeń, bo regiony nierozwinięte płace są niższe niż największych miastach, ale 75% tego zróżnicowania to jest zróżnicowanie pomiędzy województwami tylko to zróżnicowanie wewnątrz województw, więc można skomplikować system płacy minimalnej nagle w wprowadzają rozwiązanie takie, które niby jest 16 różnych poziomów płacy minimalnej i to miałoby dodatkowe koszty tych za chwilę może o tym, a równocześnie chce dając niejako, zmniejszając ten tak to wyzwanie związane z regionu ze zróżnicowaniem przestrzennym płac tylko troszkę jakąś 14, bo znowu płaca minimalna ustawiona ustalona dla województwa mazowieckiego np. musiałaby być albo nieadekwatną do Warszawy albo nieadekwatne do powiatów bardziej wiejskich, które są na obrzeżach województwa podobnie byłoby przykład w dolnośląskim, gdzie będzie spora różnica pomiędzy Wrocławiem, a niektórymi powiatami w bardziej między zachodniopomorskim, gdzie będzie duża różnica pomiędzy powiatem miastem Szczecin, a powiatem łobeskim np. więc też tak bardzo iluzoryczne rozwiązanie, gdyż dla mnie to nie jest UW nie tak źle brzmi nowo tak Warszawa droga jest efekt to policzył, bo biorąc pod uwagę obecną średnią pensję policzył, jakby wyglądało wg propozycji rzecznika małych średnich przedsiębiorców, gdyby to było wprowadzone i tak np. przypomnijmy, że obecnie obowiązująca stawka dla całego kraju jest 3010zł brutto, gdyby było to oparte o średnio właśnie Mazowiecką to pensja minimalna wynosiła 3813zł w małopolskim 3253 dolnośląskie 3234 no skoro w danym regionie drożej no to i więcej się przeciętnie zarabia no to czemu pensja minimalna miałaby być wyższe no tak na pierwszy rzut ucha oczywiście źle tylko, że tylko 3800 to nie są żadne pieniądze, które w Warszawie zrobią dużą różnicę, bo nawet rynek w prostych pracach pewnie już teraz płaci podobnie, a równocześnie w powiatach typu szydłowiecki, które jeszcze kilka lat temu był powiatem najwyższym bezrobociu w Polsce nagle poprowadzę minimalna poszłaby 25% do góry prawda, więc Alicja najwyższym bezrobociu jestem z tego regionu trochę jak wygląda w ekranie jeśli chodzi o pracy nawet tak nawiasem mówiąc Okaj natomiast na pewno nie jest najbardziej rozwinięte miejsce w kraju podobno sąsiednie przy przesłucha czy czy inne powiaty, które są np. na granicy Mazowsza z podlaskim można by się zastanawiać czy poziom rozwoju tych powiatów nie odpowiada bardziej np. powiatu Ostrowskiego co nie jest jednak bliższy województwu podlaskiemu niż województwu Mazowieckiemu, gdzie Warszawa średnio podnosi do góry druga rzecz jest taka jak to w praktyce miałoby wyglądać to znaczy na jeśli chcemy to propozycja mówi o to powinno być połowa płac w regionie tylko problem jest taki, że płace w Polsce mierzymy też dużym opóźnieniem, czyli 2022 roku znamy średni poziom płac 2020, a co przy tak dużej inflacji jest trochę fikcji jak teraz trochę fikcją, żeby używać płac 2020 do wyznaczania w płacy minimalnej na 2023, bo też od tego czasu naprawdę dużo zmieniło jeśli chodzi o ceny płace i gigantyczny absurd moim zdaniem takiego wojewódzkiego ustalania płacy minimalnej polega na tym, że Polska jest małym kraju jak to miałoby wyglądać w praktyce przyjmijmy, że mamy kierowcę ciężarówki zatrudnionego zarabiającego płacę minimalną, który jedzie w przemyśle do Szczecina czy on ma być jego wynagrodzenie ma być wyznaczone na podstawie ile czasu jechał przez różne województwa to wtedy jakiś absurd i straszne tak naprawdę koszty dostosowywania się do takiego pomysłu co on być może te wynagrodzenia tego człowieka wyznaczone w oparciu o miejsce, w którą nie zatrudnione w latach zmienia firmę teraz albo, ale wtedy tak zaczyna się zacznie się kombinowanie z no właśnie to wtedy wszystkie firmy transportowe zarejestrują się w województwie najniższej płacy minimalnej będzie totalna fikcja, a jeśli tam, gdzie mieszka to wtedy czy on mieszka przy ryb w Ostrołęce czy on już mieszka czy on mieszka w Łomży, która będzie w podlaskim to za jechanie tą całą ciężarówką tej samej tra tej samej trasy ma zarabiać inne pieniądze czy np. firma budowlana, która Polskę mają kraje można być zarejestrowanym w Krośnie i wygrać przetarg na budowę szkoły w Łodzi prawda albo można wygrać przetarg na budowę w Warszawie to wówczas ten sam pracownik w tej samej firmie w zależności od tego czy będzie wykonywał tę pracę w Łodzi czy tę samą szkołę budowy w Łodzi w Warszawie to tych 2 ludzi ma dostać inne pieniądze na taki też tutaj, że wychodzi na to, że tworzyły się takie jak widać dniu raje niskiej pensji minimalnej ten właśnie było kombinowanie z rejestrowaniem się, ale to, dlaczego w pana opinii taka koncepcja się pojawia ze strony rzecznika przedsiębiorców właśnie tutaj pracodawcy mieli na tym zyskiwać wydaje się, że czy to jest, choć w Polsce także chochoły często się utrzymują długo czemu ta idea tak wraca takiemu z takim uporem nie wiem moim zdaniem ktoś ma seksu do dumy ta idea po prostu wraca, bo nie ma naprawdę żadnej nawet analizy skutków takiego rozwiązania dla Polski dziesiąty pracodawca chodzie to nie jest rozwój Niemcy mieli regionalne płacy minimalnej i Niemcy, które są krajem 2× większy od Polski, gdzie podział przestrzenny jest jeszcze bardziej wyraźny, bo jest na wschodniej zachodniej Niemcy Niemcy 2015 roku powiedzieli dobra wprowadzamy krajową płacę minimalną obecnie krajami, które używają regionalnych płacę minimalną np. Chiny 1 300 000 000 ludzi Indie 1 000 000 200 jeśli dobrze pamiętam stany Zjednoczone, które te są gigantyczne IT i co prawda tylko 300 000 000 ludzi tylko 10× prawie 1089× więcej niż Polska 300 000 000 ludzi, ale bardzo wyraźny podział przestrzenny, bo to jednak będzie bądź cały kontynent, więc w Europie w tym momencie właściwie nikt już nie stosuje regionalnych płac minimalnych, bo komplikacja związana z wprowadzaniem czegoś takiego ryzyka nadużyć przeważają wszystkie nieduże korzyści z tego, że można by dopasowywać płacy minimalnej do lokat do sytuacji na lokalnych rynkach pracy, bo tak jak wspominałem 75% tego zróżnicowania między powiatami w Polsce jest tak naprawdę i tak wewnątrz województw, a nie pomiędzy województwami, a w związku z karty ten pomysł właśnie dla pracodawców czemu nie zyskują przerwanym no wydaje mi się, że moim zdaniem w na dłuższą metę po prostu u pracodawcy być być może liczą na to, że w niektórych województwach mogliby te to płaca minimalna rosłaby mniej niż wynika to ze średniej z tej ogólnokrajowej podejścia warto podkreślić trzeba, że może system płacy minimalnej w Polsce kompletnie dysfunkcyjnych nie ma rząd ani rząd ani partnerzy społeczni nie mają jakichkolwiek analiz, jakie są skutki tej polityki nie za nie są w ogóle tym kompletnie zainteresowani wyznaczany jest ten poziom tej płacy minimalnej o tak trochę na zasadzie jakichś widzeń albo oko objawień słucham na oko kompletnie po omacku więc, a może damy 10 może damy 5 i to z czysto polityczny proces kto by tam nie należy ewentualne odpisy związane z inflacją to naprawdę też takie jak generalnie jest są jest zasada, że płaca minimalna tam powinna rosnąć aż osiągnie 50%, ale to średniej krajowej, ale to Ilona rośnie w danym roku jest procesem przypadkowo politycznym czy niema tam żadnego algorytmu, który by, który by dawał wskazówki ani nie ma jakichkolwiek ewaluacji jak podnieśliśmy ich złotych w ubiegłym roku to czy to uchroniło kogoś przed ubóstwem przy takiej inflacji czy może to było za mało czy może to było za dużo ktoś stracił pracę nie prowadzi takich badań w Polsce w ogóle żądań partnerzy społeczni kompletnie nie są zainteresowani, więc proces jest funkcyjne, ale wyrzucanie agendę na wrzucanie agendę pomysłu regionalnej płacy minimalnej jest tylko jego powiększaniem poziomu absurdu w tej dyskusji ani krokiem przy tak właśnie trwają negocjacje jak pan mówi to sprawa polityczna rząd związkowcy pracodawcy dyskutują na ten temat ja tylko jeszcze dodam, że związkowcy są przeciwni takiemu pomysłowi regionalizacji nie jesteśmy państwem dzielnicowym tak powiedział Faktowi Andrzej Radzikowski szef UOP ZZ to jak to powinno w takim razie wyglądać, bo pan pokazuje, że mamy w dysfunkcyjnej system system, który korzystano z przestarzałych statystyk, bo co ma 20202023 to jak co można naprawić najlepsze rozwiązania w Europie moim zdaniem mają kraje typu Niemca Łukowi albo wielka Brytania, gdzie istnieje taka nazwijmy to komisja, która nie składać te nie są partnerzy społeczni też komisja, która ma jakiś budżet na analizy tego jak płacenie jak poprzednie podwyżki płacy minimalnej wpływały na rynek pracy i ta komisja musi odpowiedzieć na kilka pytań czy płaca minimalna chroni przed ubóstwem czy ogranicza nierówności przestrzenne czy są negatywne efekty na zasadzie zwiększania ryzyka bezrobocia eventów ewentualnie, w jakich grupach z uwzględnieniem zmian sytuacji makroekonomicznej i tak komisja ma swój budżet zamawia analizę robi sama i co roku wyznacza sugeruje jakąś rekomendację robi ewaluację poprzedniej podwyżki mówi było za dużo za mało albo podniesie bardziej podnieśmy mniej, a i to nie jest wiążące, ale to jest oparte o jak taką niezależną można powiedzieć jak rada polityki pieniężnej, choć w Polsce znowu nie jest dobry przykład, żeby powiedzieć, że niezależne jakiś organ, bo wiadomo jak to wyglądało w ostatnich kilku latach natomiast to jest rozwiązanie docent ze strony, którego powinniśmy zmierzać jak u eks bardziej eksperckiego głosu, a nie tylko takich przy politycznej przepychanki i wrzucania takich Chochołów chcą myślę, że taki postulat by mógł dotyczyć większych oczywiście tego się do reali oczy oczywiście naruszenie w roli tak tego się nie zrealizować szybko natomiast u zwróćmy uwagę od kilku lat istnieje w Polsce rada dialogu społecznego nowy organ, który są pracodawcy związkowcy oraz rząd ten organ ma w ogóle budżet większy niż kiedyś komisja Trójstronna na próbę analizy, które mają wspierać i tak nie robiliśmy, więc ramy są tylko nie ma woli Piotr Lewandowski Instytut badań strukturalnych dziękuję serdecznie za ten komentarz dziękuję bardzo, 1219 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA