REKLAMA

O "Wyglądach i wglądach" Aleksandra Fiuta

OFF Czarek
Data emisji:
2022-07-05 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:05 min.
Udostępnij:

POLECAMY KSIĄŻKI

Wyglądy i wglądy
Aleksander Fiut

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie wielkimi krokami Szanowni Państwo zbliża się 10lipca to już za 5 dni, a w niedzielę 10lipca o godzinie 1630 bardzo ważne wydarzenie myślę, że warto sobie w kalendarzu zanotować na pewno, jeżeli chodzi o Kraków, ale za chwilę dowiemy się czy to wydarzenie też będzie będzie można w nim uczestniczyć wirtualnie Szanowni Państwo od 0710. lipca trwa festiwal Miłosza to jest jedenasta Rozwiń » edycja i w ramach tego festiwalu właśnie 10lipca premiera książki pana prof. Aleksandra Jutta zatytułowana wygląd, gdy i wgląd ta książka ukazała się nakładem wydawnictwa literackiego, a opowie o niej we własnej osobie autor i Miłosza LOK 5 wszystkie słowa pan prof. Aleksander Fiut historyk literatury krytyk literacki Uniwersytetu Jagiellońskiego panie profesorze dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu bardzo pan łaskaw mówiąc, że to wielkie wydarzenie no właściwie myślę sobie, że wokół tej premiery jest zbudowany cały cały festiwal tegoroczny cała tegoroczna edycja myślę, że właściwie wokół tej pana książki na to już tworzy gruba przesada no proszę zauważyć miłość już niewiele pisze ostatnio pan daje radę panie redaktorze ja ja nie chcę w ogóle zestawiać z Miłoszem, bo to jest więcej niż humorystyczne, ale chciałem chciałem powiedzieć przy okazji się, owszem, miłość się już nie piszemy w zrozumiałe, ale ukazują się jego książki może przy okazji chciałem przypomnieć, że od mojej moją redakcją i we współpracy sen zespołem okazały się opasłe tomy pism rozproszonych Miłosza m.in. ostatni tom tras opóźnione przez pandemie zawierającego teksty publikowane bardzo państwo zachęca do lektury, bo ta książka, jaką jest ze względu właśnie na pandemię przemknęła niezauważenie nawet jak spostrzegłem bez wielkim niepokojem i frustrację nie było wiele recenzji, a szkoda, bo książka jest bardzo ciekawa, bo im czuję też panie profesorze, że pandemia sprawiła, że ta książka, której dzisiaj rozmawiamy, która będzie miała premierę na festiwalu także pandemia też spowodowała, że ta książka, która powstała również pan nawet we wstępie zaznacza, że powstawała w czasach zarazy tak owszem w jaki sposób, a na można by powiedzieć trochę jak Dekameron nie pisałem trochę właśnie w okresie pandemii, ale nie tylko wtedy też są teksty wcześniejsze ułożyły się jednak całość myślę w jaki sposób spójną przemyślaną w z w tyle która, gdy przyzna wymagająca, bo trzeba najpierw najlepiej skończyć literaturoznawstwo potem przez wiele lat czytać, a potem sięgnąć po najnowszą książkę pana profesora, tym bardziej że od tego pan zaczyna, że właściwie pan od wczesnego dzieciństwa w chwycił jakiś pan złapał to czytanie już pan przez całe życie nie Puszcza wchłania pan te książki wchłania i pochłania masowo jak leci i rozumiem, że któryś momencie też na nadchodzi taki moment, że trzeba to wszystko poukładać skonfrontować zastanowić się syntetyzować na atak kłaniał NT książki by wy jak pisałem w dzieciństwie później jednak po była jakaś selekcja wynikające z tego choćby, że na studiach miałem listy lektur, które musiałem sobie przyswoić przed egzaminem nie było także mogą czytać co chce może w tej chwili na emeryturze mam większą swobodę, ale nie jest książka myślę o swojej książce jest książka stres panie przeznaczona dla literaturoznawców, a dlatego, że z 1 strony na starałem się taką wieloraką kości tą pasją gardy tak lubię formę bardziej pojemną jak Czesław Miłosz dlatego tam teksty bardzo różna dotyczące poszczególnych utworów dotyczące korespondencje dotyczące poezji niedotyczące jakiś taki czuję bardziej centa tyczy syntetycznych, ale myślę że, a wielorako ość może zachęcić czytelnika do czytania tej książki w sposób wybiórczy nie jest książka, którą należy czy czynności się czytać od deski do deski nawet myślał, że nie jest to nie są potrzebne natomiast każdy może coś dla siebie znaleźć tak mi się wydaje przynajmniej miłośnicy poezji mogą przeczytać więcej o np. Szymborskiej albo też zobaczyć się biorąc perspektywy nie tylko poezji, ale np. korespondencji z Herbertem czy 3 czy Barańczak także można tę książkę czytaj na wiele sposób je za względu na tematykę, która tam się gdzieś pod spodem przewija jeden z takiej dość zasadniczych jak bardzo pewnie zauważył tematów jest sprawa co znaczy być Polakiem w różnych okolicznościach i różne Boga, bo książka zaczyna się od od tekstu o znakomitym zresztą niedoceniony mają w listach z Ameryki Sienkiewicza właśnie czy konfrontacji z Ameryką właśnie kontrastowo z zostawiłem Sienkiewicza biało szewskim prawda tutaj diagnoza cywilizacyjna, która jest rezultatem tego front tacy jest jednocześnie pośrednio, jakby refleksją o tym co to znaczy być Polakiem wobec innych, ale też, ale czasem problem się pojawia też później niż, gdzie nawet w korespondencji powiedzmy Miłosza Miłosza brat z mniej Brodskiego tylko chce bocheńskim czy międzyrzecki, gdzie oni się z kolei też konfrontują z Ameryką trasa międzyrzecki i i jest inny rodzaj konfrontacji i inne, jakby przesłanki do tej konfrontacji i wreszcie są te re są te teksty, których mowa o pisarzach, którzy chcą się osiedlić w Polsce 1 jest Ukraińcem drugi jest drugi jest Australijczykiem i są znowu wobec postawieni wobec wyboru co znaczy być Polakiem jak to rozumieć więcej próby my i innymi słowy można czytać tę książkę pod kontem czy ze względu na zainteresowania, czyli czy prozą czy czy poezji, ale też wydobywać z niej te teksty, które na dotyczą tej tej problematyki, o których przed chwilą mówiłem, bo tutaj muszę powiedzieć 1 rzecz, jeżeli pan pozwoli mianowicie bardzo proszę panie profesorze, że literatura dla mnie jak co zresztą pisze we wstępie jest takim zupełnie niezwykłym i nie da po odrobinie świadectwem pewnych przemian społeczno-politycznych, ale też kulturowych, które te limity, jakby umykają, gdyby wymykają się w badaniu socjologicznym, gdzie operują wielkie liczby natomiast tutaj te doświadczenia indywidualne są filtrem przez Kreta w te procesy takiego bardziej generalne się jak gdyby załamują albo krystalizują i tak np. jak mówimy o tej problematyce Polak wobec obcych to można zobaczyć jak z perspektywy Pozytywista Sienkiewicza krytej tutaj właśnie się zupełnie inny nie koniec koncertu w nie katolicki nie Bogu ojczyźnie, ale nie nie krzepiący serca tylko przenikliwe złośliwe my bardzo bardzo kompetentny Pozytywista zresztą nawet antyklerykalny patrzący na Amerykę i jego diagnoza Ameryki jak się okazuje bardzo bardzo jakoś tam rymuje się z takimi diagnozami jak Mila np. więc to jest bardzo ciekawe w tej tak także perspektywy, że innymi słowy literatura literatura to właśnie to co nazywamy oglądem wszy te zjawiska, które umysł umykają badawczą operujący my ankietami czy, jakim jest właśnie badaniami na szerokiej skali, ale to jest bardzo ciekawy wątek panie profesorze nawet w nie tylko rozdział ten pan mówi to znaczy być Polakiem, ale właśnie wychodząc od Sienkiewicza, bo inne, bo proszę zobaczyć, że to częste w literaturze i to zarówno w tej literaturze najwyższych lotów z najwyższej półki jak w tych literatura troszeczkę niższych, że oto ktoś się gdzieś wyprawia i czuje potrzebę podzielenia się zresztą no właśnie osób przede wszystkim z tej samej kategorii tak osób, którego zrozumieją także, dlatego że ta grupa, czyli autor autorka i odbiorcy Czytelnicy mają podobne punkty odniesienia, że coś co może się wydać dziwne dla autora autorki będzie być może wydawało się dziwne tak także dla Czytelników tak dalej itd. więc właściwie te listy czytelnika one oprócz tego, że pokazują nam takie interesujące spojrzenie na Amerykę to co też właśnie pokazują takie spojrzenie przez ten pryzmat, który potem pryzmat ewoluuje, aby stać się jakimś takim modelem Polaka polskości tak postrzegania świata w pewien unikatowy sposób właściwy mieszkańcom tego terenu tak zresztą to trafne to pan mówi ja pisałem już wcześniej od całej grupie pisarzy, którzy w ramach tego programu majowe święta wyjechali do Ameryki bardzo z PRL bardzo bardzo różnych, bo tam tam byli byli pisarze od musiała wtedy przez kijowskiego do Szczepańskiego i to sposób widzenia właśnie Ameryki kształtowany z 1 strony przez rozmaite lektury stereotypy, które funkcjonują na temat stanu, ale równocześnie równocześnie poprzez zderzenie z taką cywilizacją, która nie poddaje się łatwo definicje albo by powiedział, że w ogóle nie poddaje się definicji tutaj zrobię wtręt osobisty jak ja to doświadczenie przeżyłem na własnej skórze, bo 5 lat byłem w stanach Zjednoczonych to bardzo różnych obszarach, bo byłem w Berkeley przez 3 lata potem Blue Wing ceny bardzo w Indianie, więc to zupełnie wasz światy pamiętam jak wyjechać wieżę do Ameryki to rozmawiałem stanie Miłoszem synem Czesława i mogli i zapytałem go kupią bardzo, jaka jest Ameryka tak na mnie popatrzył z pobłażliwością powiedział wiesz my w Ameryce jest wszystko w Czechach i przekonałem się że, że miał rację, że właściwie, że właśnie jakakolwiek próba definicji tego o te tego kraju tego kontynentu tej cywilizacji jest skazana na niepowodzenie i częściowo jest jakby tego świadectwem ten ten tekst, który wspomniałem mianowicie biało biało szewski w Ameryce na biało szewski, których był tak zupełnie wydawałoby się od rejonu od od cywilizacji taki jak jak amerykańska okazuje się całkowicie w nowym Jorku się po poruszał jak w Warszawie, bo po prostu był po prostu wychowany w wielkim mieście oczywiście skala nie ta różnica cywilizacyjna nie, ale jednocześnie odnajdywał jakąś i jakieś doświadczenie egzystencjalne bardzo bardzo bliskie przy całej tej odmienności, ale też jak się zderza profesorze na chwilę piwiarnia tak zatrzymajmy się jak tylko informacja zacieki i Sienkiewicza to to jest bardzo pouczająca lekcja o jedenasty 2 o 16020 informacje, więc już za chwileczkę pan prof. Aleksander Fiut historyk literatury krytyk literacki Uniwersytetu Jagiellońskiego państwa moim gościem wracamy po informacjach wówczas fakt pan prof. Aleksander Fiut historyk literatury krytyk literacki z Uniwersytetu nie wieluńskiego jest państwa i moim gościem, a już za kilka dni premierę będzie miała najnowsza książka pana profesora zatytułowana wygląd i poglądy na książka ukaże się nakładem wydawnictwa literackiego o tej książce trochę rozmawiamy z drogą panie profesorze zastanawiałem się jak to jest, że uchwalamy pisarzom szczególnie także, jeżeli chodzi no właśnie o miejsca niepolskie, bo to, że widzą może myślą inaczej widzą więcej szerzej to rozumiem, ale że taki pisarz pisarka pojedzie gdzieś wraca mówi Toja wam teraz opowiem o Japonii Stanach Francji Rosji, a mówimy no dobrze może być przygotowanie merytoryczne no nie, ale byłam byłem zachwyciłem się i teraz wszystko bowiem, ale może to nie jest takie proste nie to na pewno jest proste po wszystko opowiem, skąd to zaufanie panie profesorze bardzo dobre pytanie ja ja sądzę, że trzeba to zaufanie oczywiście opatrzyć pewnym marginesem błędu tak jak zresztą każde sport spojrzenie na inny kraj zawsze określone jest tym błędem wynikającym z 1 strony z rozmaitych stereotypów, które mamy w drukowanych świadomość, bo czy jedziemy do Francji Niemiec czy te innego kraju czy do Stanów zjednoczonych to coś tam wiemy na ten temat zazwyczaj mało albo za mało, a nawet, jeżeli znamy tę kulturę to i tak jesteśmy z zewnątrz są tak czy inaczej zawsze jest ograniczona i to siłą faktu nie da się tego uniknąć, a po drugie, myślę, że kiedyś czyta tak tego typu literaturę to zawsze masz musisz mieć świadomości okoliczności historyczne momenty pewną jak i jakoś tak, jaki kontekst szerszy czy polityczny czy społeczny, w którym ten pisarz funkcjonuje, dlaczego o tym mówię, bo co jest uderzające np. dla pisarzy, którzy jechali do Stanów zjednoczonych, o których wspomniał nie tylko tej książce zresztą o tym pisze my je i jest mianowicie to, że oni znaleźli się w takiej pułapce swoistej, bo pisać negatywnie o Stanach Zjednoczonych NATO pograją w propagandzie komunistycznej to właśnie ten zgniły zachód to zresztą, aby dzisiaj też, że ten zgniły zachód cały czas miał maty na nas niewinnych Polaków wysyła dalszą ani, skąd sieczkę na błędne drogi sprowadza, więc co nie jest nic ani nowego niestety ani nie coś co nie zniknęło, więc to zagrożenie zawsze istnieje rozumie samym Nor, jakie się i idealizowania czy lukrowanie rzeczywistości, którą się ogląda np. do wy nasi w oczy czegoś takiego w stanach Zjednoczonych byłoby uczciwe, więc tutaj ta pułapka zawsze istniała opisał, że w PRL-u i to bardzo ciekawe z tego punktu widzenia ich ich taka Graz cenzurą i auto cenzurą jest jakby osobnym osobnym elementem tego, o czym mówimy, więc zaufanie jest o tym też ograniczone właśnie przez świadomość tego, że oni są uwikłani i oni w tym uwikłani jakoś próbują się odnaleźć, ale jeżeli mówimy o tych konfrontacjach to one nie muszą dotyczyć co pokazuje jeden z tekstu mojej książce muszą dotyczyć wyjazdów, bo przecież wystarczy 2 domy opisywane przesunie z kolei Adamczyka jest 1 dom we Wrocławiu drugi dom we Lwowie Debby zobaczyć jak jak pan mikroskopem zobaczyć szersze szersze zjawiska społeczne i to co ciągle jest dla nas w tej chwili też bardzo boleśnie obecna przez wojny na Ukrainie przez i naszą słabą znajomych w sumie kultury literatury ukraińskiej, ale też poprzez pryzmat relacji historycznych np. te są wnioski pisze o tym tym o okresie na bardzo bolesnych stosunków polsko-ukraińskich czyli, czyli wojny jest by o Lwów w czasie w czasie w tuż tuż po drugiej wojny światowej problem, a czy wcześniej jeszcze w czasie w czasie w czasie drugiej wojny świat na początku jeszcze także to jest jakby też ten element interesujący z punktu widzenia jak można te same wydarzenia historyczne patrzyć patrzeć na z innej perspektywy, bo tam właściwie główna sprawa, jaka się pojawia, jeżeli mówimy o tej książce to jest takie właśnie o bardzo bardzo inne spojrzenie na Orlęta lwowskie, które stały się mitologią narodową ta, którą zresztą otrzymujemy do dzisiaj pokazuje, że złoży, że te stosunki nie były tak proste ani tak ani tak jednoznaczne też ci ludzie żyli obok siebie przez ileś lat i ta wojna ta wojna zderzyła ze sobą tylko 2 narody, które domagały się jakiś sposób swojej własnej suwerenności test te dążenia doprowadziły do bolesnego i dramatycznego konfliktu zresztą ze sobą jest jeszcze inny rozdział tej strasznej historii mianowicie dzieje dzieje pogromu Żydów w tym w tym okresie we Lwowie tak jak opisywał to we wstrząsającej książce Grzegorz Gała Grzegorz Gauden też tak to jesteś ten element polskiej historii, który jest mało znanym i no może warto dodać do tego wracać także te książki, o których wspominam dają właśnie te rozmaite poglądy w innej strony co zawsze mnie interesowało jeszcze pamiętam te wnieśli wok uwaga pozwoli na taką reminiscencje osobistą, że zawsze interesowało od właściwie dzieciństwa, a jak ktoś widzi z drugiej strony na przykładach czytałem, bo o śmierci Warneńczyka pod twardą się, a jak na to patrzyli patrzyli Turcy da nam na na wojska polskiego to jest jakiś NSU zawsze zawsze mnie korciło żeby, żeby nie leczy się do 1 do widzenia tylko poparcie Kirgistan, ale jeżeli obywatel konfrontacja chce wspomniałem o książce Piotra Adamczyka do dom PL zgody Izby pokazuje coś jeszcze 1 bardzo interesującego rzeszowski 2 książkach ta sprawa się pojawia mianowicie wchodzimy do Wrocławia to już jest miasto tak jak 2 kilkaset lat był Polski tak samo elfy Wrocław kilkaset lat był niemiecki następuje następuje właśnie zderzenie się zupełnie inną tradycją cywilizacją obecną po prostu utrwaloną w architekturze zwyczajach i nawet jeżeli mamy pozostałości jakiś tej ludności jakiś jakiś resztki właśnie dawnych mieszkańców pozostają te tym mieście muszą znaleźć się zupełnie innej nie tylko rzeczywistości kulturowe, ale też politycznej, bo to jest przecież przy komuna i w 1 domu to się jakoś wszystko można zobaczyć też bardzo ciekawe właśnie ceny tak jak Czernik socjologii, w którym literatura może stać się, jakby nawet niekoniecznie zamysł, bo można te książki czytać inaczej naturalnie, ale dla mnie interesujące właśnie od tej strony jest to, że opis historii 1 kamienicy tak jak tej kamienicy we Lwowie tam tej kamienicy we Wrocławiu daje właśnie ten ten pogląd do historycznej zmiany oczywiście, ale też kulturowe choćby to, że np. zacieranie śladów niemieckich we Wrocławiu idzie w parze zacieranie śladów polskich we Lwowie niekoniecznie nawet z uwagi, na jaką się nie wiem nienawiść czy potrzebę potrzebę właśnie podkreślenia własnej własności, gdyby tych tych tych miast, ale dar dla przykładu we Wrocławiu wystawy bardzo dobrze pokazuje Adamczyk to zresztą w dużej mierze są obydwie powieści co trzeba powiedzieć, gdyż są też doświadczeń własnych autorów, że dewastacja np. te cmentarza niemieckiego jest wynikiem nie tylko pamięci zbrodni dokonanych przez Niemców, ale moi młodzi chłopcy dzieci dewastują itd ten cmentarz, bo przy nim nie zajmuje, bo właściwie jest jakby niczyj zresztą dotyczy nie tylko Wrocławia wiadomo, że z płyty co jest w obecnie wyborcza powiedzieć wstrząsające płyty grobowych cmentarza, czego chce, o czym słyszał, aby w Gdańsku ułożono drogę, więc to samo zresztą dotyczy naturalnie cmentarzy kirkutów żydowskich, że dostawę po prostu stawałby się nawet chodziło o jakieś antysemity szczyt tak samo jak tutaj nieraz z radiem są tylko nastawiły się, jakby liczy przy traktowane były jako zbiór materiału budowlanego kradziono właśnie z cmentarza Unii uważano tego za kradzież, bo to jest Niczyje, więc ze figury np. jakieś kolumny cmentarze wrocławskiego były używane do ozdabiania willi na swych mieszkań, więc takie panie profesorze są myślę wszędzie się po prostu powrócimy do naszej rozmowy, że pan pozwoli po informacjach pan prof. Aleksander Fiut rozmawiam o jego najnowszej książce wygląd i wgląd książka każdy zawodnik kilka nakładem wydawnictwa literackiego informacje o dziesiątej 40, a po informacjach wracamy w czarne jak dzisiaj w programie Owczarek rozmawiamy o najnowszej książce pana prof. Aleksandra Jutta zatytułowanej wygląd i wgląd na książkę za kilka dni okaże się nakładem wydawnictwa literackiego, ale proszę się nie martwić Szanowni Państwo jest Miłosz Gombrowicz nowości są wszyscy wielcy i wielkie, ale proszę nie przejmować, jeżeli ktoś potrzebuje chwili oddechu od takiej największe literatury analiz porównań no to polecam np. rozdział, w którym pan profesor zajmuje się ciałem i przyjemność lata i seksem, a tak tak pani pan to, że nie zabrakło seksu panie profesorze całe szczęście nam nie albo bez seksu nie można w ogóle żyć, ale i chciałem chciałem powiedzieć, że pan pan przedstawia tę książkę jako taką niesłychanie uczoną pełną różnych właśnie odniesień naukowych tak udanie raz jeszcze gdzieś to, że to żarcik kajakowe żale, ale myślę że, że ona może zainteresować też Czytelników po prostu takich, których interesuje literatura niekoniecznie profesjonalnych polonistów ten rozdział ten rozdział o ciele w literaturze w literaturze feministycznej, ale to jest bardzo gruby o uproszczenie i tutaj muszę się ubezpieczyć, bo zostałem skrytykowany czy dostanę przez niektóre feministki za za ten tekst, bo był wcześniej publikowane również opiera się na mojej refleksji oparty na lekturze no pewnie pewnego zbioru tekstów starałem się wtedy przeczytać maksymalnie duża z tej literatury, a co mnie co mnie zastanowiło muszę powiedzieć ja nie jestem broń Boże feministą nawet bym powiedział, że pewien sposób jestem feministą to znaczy uznaje potrzebę spojrzenia w tej perspektywy odświeżający, bo to też jest dla mnie jeden z tych względów bardzo ważnej literatury właśnie, żeby z perspektywy wrażliwości kobiecej na pewne sprawy, które nam dam nie niestety mężczyzna umykają, więc dla mnie zawsze, jeżeli to nie jest taka ideologii czy czy nie jest to taka w nim bardzo radykalna forma feminizmu to to dla mnie zawsze to jest interesujące ideologa czy do doktryna jakakolwiek dla mnie zawsze jest podejrzana, ale mniejsza z tym w każdym razie co mnie uderzyło to, że w tej literaturze jest pewien zawarte w pewien paradoks to znaczy, stając w obronie ciała kobiecego te pisarki równocześnie ego pośrednio replikował pośrednio dostawało się przedmiotem i to mnie bardzo zastanowiło, że w gruncie rzeczy najbardziej chętne najciekawsze literacko to były teksty które, które się czy cielesności kobiet cumowały perspektywy doświadczenia macierzyństwa, ale takiego takiej perspektywy, która obecnie, bo dotychczas była nieobecna to znaczy właśnie tego, że macierzyństwo nie jest tylko stanem błogosławionym i tym tym właśnie co my godne jest szacunku pochwały otaczane czcią i z mniejszymi wszystkimi dotacjami również religijnymi, lecz cielesność tego doświadczenia i bolesnego często kobieta, która przeżywa to doświadczenie jako jak jako coś traumatycznego jako coś co odbiera jest w samodzielność jako właśnie w darcie się innego życia i własne życie w sposób bezpośredni dosłowny to to było bardzo dla mnie bardzo interesujące takim właśnie no myślę, że to jest wielkie osiągnięcie literatury, że to tabu zostało złamane także tą prostą stronę idąc natomiast druk drugim biegunem było dla mnie uderzające także czuło się do delikatności uczuciu jest jakby zagwarantowana tylko dla miłości homoerotycznej na niej jednak tutaj sprzeciwiamy się zdecydowanie nawet własnego doświadczenia mogę krajowy tego przyjąć nie jest także mężczyzna musi traktować kobietę protekcjonalnie my musimy traktować przedmiotowo musi ona się stawać obiektem jego via wyłącznie jego jego manipulacji czy podporządkowanie tak nie jest myślę że, że panie profesorze nie tylko literatura nie ma co tam się za bardzo podniecać literatura odzwierciedla pewne pewne pewne zjawiska niewątpliwie jest prawdą, że to zresztą w jednym z badań socjologicznych, że brak atlasu radę, ale nominacja jest wielka jest jest jednak duży procent związków w Polsce, których w, których kobiety są prześladowane bezpośrednie bite także, więc to nie leży tego Praga na tym nie nie należy tego pomijać czy ta lekceważyć ale by zdobyć drugą stronę nieraz daleko chyba iście też też nie należy na morze oczywiście pan ma rację i co cenzura panie profesorze, że jeżeli autorka przedstawia mężczyznę jako brutala Toni nie wydawać mienie nie broń Boże ja nie jestem w ogóle by za jakąkolwiek cenzurą nie po wyborze myślę że, że takie zresztą tekst się też ukazywały, więc to jasne, ale mi coś innego chodzi, że jeżeli takie proste rozpoznania socjologiczne tak jak powiedziałem, że na takowej wspomniał, że kobieta jest bita przez przez męża, że to jest ilustrowane przez lita tak bezpośrednio bez dofinansowania to po prostu staje się literatura ciekawa zawsze tak się staje prawda, a także, że z tego czy wiem z dnia po tak myślę, że staje się po prostu tendencyjna ilustracyjne to musi być finansowane jeżeli, jeżeli ma być literatura wybitna no ja nie nie wiem nie potrafię podać takiego przykładu, który by literatura w jakikolwiek sposób tendencyjna czy prawo czy w lewo to była dobra literatura na pana zawsze, ale panie profesorze być Kazia literat raty, które pan pisze ona nie jest dobra nie, dlatego że nim łatwo je tylko nie jest dobra może autorzy autorki tej literatury po prostu jeszcze nie było z nie są dobrze krótko mówiąc luka dobre tak to nie oni głosowanie lub nie tylko po prostu ta sztuka pisania przerosła je czy ich nota, kto to jest bardzo bardzo trafna uwaga zresztą tak powiedziałem nie tej najbardziej właśnie się podobały książki które, które pokazują doświadczenie właśnie macierzyństwa w sposób taki właśnie bardzo zaawansowane tam gdzie, gdzie to idzie w stronę tak do miski mięso cena takiego na przerysowanie to nie jest dobra literatura to oczywiście nie zabraknie Arthur, ale jeżeli o tym mówimy chciałem chciałem jeszcze wróci do poprzednich wątków, żeby to bardzo proszę jakoś układało pewną całość mianowicie ten książka da się także czytać jako wgląd w różne doświadczenia doświadczenia tylko powiedzmy tożsamości narodowej, ale w procesie jako jako taką powiedzmy bardzo bardzo oczywiście ograniczono, ale jakoś się po można panoramę historii Polski, zaczynając od jak my nie mówią o 8 Gikiewicz, ale od okresu PRL-u, ale też od jestem taki tekst o wielkiej trwodze prawdy o tym doświadczenia z powojennym my taką, którą wywołuje groza zbliżającej się armii czerwonej, ale też też później właśnie te teksty np. wymiany listów między miedzy przy czym czy Miłoszem czy miłość międzyrzeckim czy i wojskiem czy Szymborskiej z badań takim jak beretem też są wgląd w pewną sytuację inteligencji polskiej w czasie PRL-u taki właśnie perspektywy, która jest o tyle ciekawa, że to są albo listy pisane za granicą jest bez cenzury albo takie, które grają sensu, bo wreszcie i wreszcie są jest tekst o serowe Ciosek Sarkowicz okresu dotyczy wprost naszej rzeczywistości obecnej w groteskowym sosie umarzane ale, ale jednak pokazującej to co się obecnie dzieje także on też książkę w ten sposób czytać prawda, ale są też myślę myślę też w tej może na koniec, żeby nie było zbyt poważne wszystko co co mówimy ja chętnie wrócił do do listów Wisławy Szymborskiej z Herbertem, dlatego że tak, że z to jest to jest wszystko, o czym mówiliśmy to znaczy to znaczy z 1 strony jest ta jest wgląd w takie zjawiska o szerszym zasięgu np. właśnie to, że to są pisarze tak jak zresztą Wisława Szymborska jak linia Herbert czy miłość ta, który wita, które czymś ważnym co obecnie nie jest tak wcale oczywista ważnym ze względów społecznych również, ale też staje się elementem pewnej pewnej zabawy gry środowiskowe tutaj szczególnie mi się podobało listy z Herbertem, gdzie Herbert odgrywa pewną rolę, wprowadzając również drugą postać mianowicie Frąckowiaka takiego no bardzo zabawną postać, bo to jest tak jakby trochę jak wszystkie figury pan chamy czy wystarczy pan SA Don Kichot Bandery sługa, ale niespecjalnie akcja mądry niemądry tak ograniczone nawet pewien naśladujący pana i też niesłychanie zabawne, dlatego że my chyba w ten sposób inaczej niż panu Cogito to co chcę powiedzieć pośrednio Aga cel albo co chce ukryć 3 i wyraża, jakby cudzymi ustami powierza właśnie takiej postaci i z tego punktu widzenia te fragmenty są niesłychanie też i pouczające zabawne, więc jeżeli można tego zacytował taki fragmencik z za bardzo proszę panie profesorze listów 1 jest, kiedy związek literatów polskich 80 trzecim roku został w czasie stanu wojennego zawieszany Frąckowiak, czyli Herbert w przebraniu skarży się w Wisławy Szymborskiej mówi pani jakoś dziwnie rozdrażniony kopie meble antyczne cyfry wnioski zwraca się do mnie nie kulturalnie opartych ciemny chamie zapadł chyba na ekshibicjonizm, bo wciąż powtarza jak jeszcze pokaże, więc chyba bardzo jak bardzo dobrych dobry przykład tego co, o czym mówię, ale inny jednak bawi się też z Wisława Szymborską różnymi stylizacjami np. stylizacją ten także Frąckowiak pisze może to to będzie dobra puenta naszej rozmowy także Frąckowiak pisze wierszy do Wisławy, które się zaczyna wymownie, gdy my królewicz 3 mecze swe czary, bo nie upojne naręcza kwiatów przypomni pani 2, a frustratów, którzy kochają siebie bez miary CET chwila bowiem jest osobliwa wokół zdrada ciemnota kłamstwo, a jakże groby jest jak Urban chamstwo, więc krok w duchu wie, że przybywaj nam w Bush g w tej chwili trza chłopa stać łajdaków nikczemne hordy i azjatyckie napluć mordy, żeby cholera ich drzewa Kucha myślę, że to jest aktualne no to to doskonały panie profesorze pan to wymyślił zakończył no jestem pełen podziwu i cudownie pan dobrał klamrę na zakończenie naszej rozmowy ja przypomnę Szanowni Państwo festiwalu Miłosza i o tym, że na tym festiwalu w ramach festiwalu 10lipca w niedzielę o godzinie 1630 premiera książki wygląd i poglądy wydanej przez wydawnictwo literackie na autorem tejże jest pan prof. Aleksander Fiut historyk literatury krytyk literacki Uniwersytetu Jagiellońskiego panie profesorze bardzo dziękuję również bardzo dziękuję panu państwu informacji Radia TOK FM Szanowni Państwo już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA