REKLAMA

Autor ścieżki dźwiękowej naszego życia. Diana Dąbrowska o filmie ''Ennio''

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-07-06 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Diana Dąbrowska film znawczyni specjalistka od włoskiego kina animatorka kultury dzisiaj gościnią kultury osobistej witam serdecznie winda włączono Bush George no dzisiaj dzisiaj obchodzimy drugą rocznicę śmierci nie Morricone, ale i na ekrany kin wchodzi firma Enion w reżyserii Giuseppe Tornatore o tym filmie dzisiaj będziemy rozmawiać muzyka filmowa Ennio Morricone to takie dźwięki drukowane w świadomości nie tylko Rozwiń » filmową wielu z nas Giuseppe Tornatore reżyser, który z nim współpracował i się przyjaźnie również postanowił nakręcić dokument o mistrzu właśnie o mistrzu z 1 strony z drugiej człowieku targanym wieloma wątpliwościami rozdartego między upokorzeniem, a spełnieniem wydaje się, że to jest te bardzo dobrze pani uśpiła życie taka dobra definicja tego dokumentu mam też takie poczucie, że uczestnik twórcy coraz bardziej wprowadzić nas do tego prywatnego świata twórców żyjących czy też już nieżyjących jak w przypadku Anią, ale plantacje już na pewno nasi słuchacze słuchaczki zwrócił uwagę tytule mamy tu imię, które na mur ikonę zawsze był tą marką maty mamy takie poczucie wejścia w ten świat prywatne ten dokument już bardzo dobrze bardzo ciekawie się zaczyna mamy taki wygląd raty dzienną najpierw jakieś takie ćwiczenia, które pokazują wiek naszego bohatera różnego rodzaju taką potrzebę, żeby trzymać formę albo też ograniczenia tej formy pewnej elastyczności ale kiedy ten bohater nagle bierze swój instrument też narzędzie pracy a jaki wybierze batutę do ręki to po prostu przenosimy się w magiczny świat następuje po prostu połączenie lekkości mam wrażenie, że od początku mamy ten dualizm tej postaci człowieka, który z 1 strony bardzo skryty bardzo skromny, a drugi odsłania nam się jako niejednoznaczny tajemniczy czasami też takim się podkręcone powiedziałbym ego i mamy człowieka, którego znamy znamy jego muzyka, a z drugiej strony cały świat dziś tam jak pani powiedziała dziś takich prywatnych lęków net jakiś takich sytuacji, które nie do końca się w życiu dały po jego myśli, które cały czas okazuje się, że przez karierę wieloletnią pokutował i mam też takie poczucie, że ten dokument on uczy nas takiego zrozumienia w ogóle dla połączenia muzyki kina jak de facto ta forma wykrystalizowała się w poprzednim wieku do rzeczywiście sztuki jak pozycja kompozytora filmowego dziś bardzo prestiżowa tak naprawdę sprawa takich ludzi jak nie Morricone podbiły, bo ten aspekt, że ile dzisiaj współczesnych kompozytorów i kompozytorem bardzo dużo Morricone zawdzięcza autorzy biografii zabierają się często za życia swoich bohaterów, bo znajdują w tych życia jakąś rysę, wokół której biegnie później biograficzna opowieść tak się właśnie zastanawiam trochę, nawiązując do tego pierwszego pytania tego co pani przed chwilą powiedziała czy ten dokument jak pani myśli o polskim kompozytorze też wokół jakieś rysy został zbudowany jest po prostu pomnikiem hołdem wobec mojej ikony, a może po prostu jego twórczą powiedział też, żeby takie wrażenie, że SZ wtórnego Tornatore co takich filmów jak Cinema Paradiso jak Malena ten twórca, który przede wszystkim dobrze czuje się w fabule jednak dokument jego pierwszą miłością czy drogą zresztą jego pierwszą miłością, bo kino ma Fine i Chin ferii tak wszyscy traktujemy jako debiut, ale tak naprawdę to postać siedzi odkrycia i mam takie poczucie, że on kochani Morricone oddaje mu całkowicie pole i to jest taki dokument jest taką bardzo ciekawą gdzieś powiedział też takim majster klasę, jeżeli ktoś, chociaż trochę interesuje się kwestiami opozycji po wysłuchiwania nią Morricone pokazuje, gdzie pada aktem danego dźwięku jak konstruowana była dana melodia czy też te, których całkowite uczta powiedziałbym tak z 1 strony drugi zaś mam takie poczucie, że te konflikty są zarysowane, ale też ostatecznie to po stronie pizza widz jest chęć kontynuowania sobie tej drogi i jednym z takich czołowych konfliktów jest kwestia Enia Morricone jego mistrza dla nas i nie mogą one z maestro to dla pomp dla nas dedykuję pewną wykładnią, a on sam miał takiego mistrza, wokół którego rozpoczął taką aurę niezwykłości takiego człowieka powiedziałabym, który też tym dokumencie troszkę się tylko krystalizuje też kompozytor włoskiego credo Pietraszki i np. relacje tutaj niższa, które tak naprawdę gdzieś się umniejsza jego pozycję jako kompozytora kompozytora muzyki filmowej, a co ciekawe sam potrafi próbował swych sił mody filmowej musi nie udało i teraz np. czerpią z Anią, a potem robią sobie taką dodatkową podróż może okazać się tak naprawdę, że to jego mistrz mieszania Morricone żywił też taką niechęć do tego świata filmowego, bo właśnie sam miał jakiś problem taki element konfliktu sygnowany i jeśli będzie oglądać ten film zwrócił uwagę, że w ogóle nie wypowiadają się w nim dzieci nie Morricone, a wiemy też w jego biografii, że kiedy syn chciał pójść tą ścieżką chciał sam zostać kompozytorem to wiedząc, jakie Morricone ma podejście jak bardzo no też walczył całe życie w tym, żeby udźwignąć, jakby tą swoją pozycję to też tą pozycję niespełnionego kompozytora osiąga drugim Strawiński no i został mu ikonę tak jakby sam sobie firmą, ale jak np. w kontakcie rodzinne mamy tylko miłości żony także wydaje się, że Henio ma w sobie potencjał, żeby rozwijać tu niektóre elementy właśnie takie konfliktu walne oni zarysowuje widzimy to jesteśmy bardzo blisko czujemy i śmiech i radość i Sousy, który dziś tam kącikach jakiegoś wzruszenia albo bólu, bo to wszystko wyczuwalne, ale to jest po prostu taki powiedziałbym łam man sią dziś i kochamy muzykę muzykę, która stała się ścieżką dźwiękową naszego życia tak dla mnie to jest siła Morricone żona potem staje się mocą własną ścieżką dźwiękową, która wyrasta danego filmu ja mogę dokładnie pamiętać ten danego filmu, ale pamiętam tę muzykę, a teraz ma szansę poznać jak to się stało jak ten człowiek, choć prawie stał się takim bohaterem tak i co ciekawe prawda dla nas, którzy kochamy muzykę filmową właśnie Ennio Morricone dziwimy się Barna zdziwili byśmy się bardzo, gdybyśmy oglądali np. film od końca i dopiero jak na początku słyszeli takie zdanie nie żałuje pisania muzyki filmowej to opada ale, toteż jest to jest trochę propos tego co pani mówiła wcześniej, że ten mord ikony, który zrewolucjonizował muzykę filmową mieszając muzykę wysoką powiedzmy z muzyką popularną czuł się i pomagało mu w tym oczywiście środowisko wielokrotnie jako zdrajca klasyki zdrajcę akademizmu ją takie poczucie, że został ostatnim powiedziałbym świetnym Muller właśnie tych 2 światów, o których pani powiedziała, ponieważ dziś wiąże w ogóle włos kosztem znaną i klienta takim połączeniem kontraktowym takim połączeniem wysokiego niskiego południa północy i takich wartości często zaprzeczających sobie, ale jakoś użyją tych harmonijnie w tej przestrzeni w tym właśnie charakterze Narodowym w tym dniu niż narodowe i dla mnie Morricone różne sposoby, aby też swojej pracy od wierci dla pełni ludzkości dokładnie to co pani mówi, kiedy on potrafi do świata muzyki, pod którą też tutaj poznajemy w ramach tego dokumentu, bo są rozdziały dla Włochów Włosi kultowe, którzy te wszystkie przeboje letnie z lat 60 do dzisiaj wybrzmiewają, kiedy tylko troszkę cieplej się robi to czy to, broniąc ich tłumaczy Marta komendą logo są takie przeboje, które każdy znajdzie, bo ma w genach po prostu mu przechodzi technologiczną, jakby tak by pokolenia na pokolenie, a z drugiej strony właśnie ten kontrast tą awangardą tutaj przyszło pokolenie czyta Umberto Eco czy Morricone ludzie, którzy w latach sześćdziesiątych rewolucja nowa-li też podejście do dźwięku do biologii na długo szukali takiego nowego brzmienia można powiedzieć także jak w 1 człowieku mogło się mieścić tyle sprzeczności z 1 strony król melodii melodii, którą tak łatwo możemy próbować nawet dla ludzi tak tylko koszt to tak blisko było takiej perfekcji powiedziałbym, a z drugiej strony ktoś do tego uciekał i też prowadzą np. swoich kompozycji ich elementy zupełnie awangardowe i właśnie sztywne współżyciu sprzeczności widzę największą siłę i tego jak tor natury pokazuje Enia Morricone i też tego my możemy poznać tylko Henio i właśnie nie widzieć w nim tylko doskonałości, ale także właśnie tego faktu, że tutaj współżyją różne żywioły w bardzo ciekawe są filmie fragmenty pokazujące dosłownie ustami Morricone, ale także innych osób jak muzyka powstawała jak bardzo była nowatorska jak bardzo to co dokładał Morricone jak nad muzyką pracował co dodawał głównie prawda nie obejmował sprawiały, że właśnie np. jakiegoś muzycznego banału stawała się nagle arcydziełem arcydziełem dla tych, którzy chcieli z 1 strony ładnych melodii, ale z drugiej strony czegoś no nowatorskiego tak ja jestem wielką fanką takiej piosenkarki nasz zamiar Viva włoskiej piosenki nazywa się mina i w dokumencie mamy przykład takiej też przeboju powiedziałbym, ale analizy melodii piosenki w telefonach do i tak jak Morricone, który okazuje się, że kiedy ma coś zanuci twojego też 7 taki no powiedziałbym aż zadziwiająca i średni Jon osie przyznaje do tego, chociaż ten głos, kiedy sam ktoś próbuje ludzi te najsłynniejsze przeboje były Tarnów czy też tych epickich dzieł sir zielone i kierunku tłumaczy to nagle zaczyna być takie logiczne wszystko i teraz, kiedy mamy tego człowieka, który tak dobrze grał w szachy tak bardzo chciał sobie też to zresztą ludzie, którzy mają prawda podejście matematyka muzyka szykują się krystalizuje też okazuje się, że mamy taki wgląd w świat właśnie kogoś, kto widzi właśnie harmonię i niekiedy czymś tak wydaje się banalne albo chaotyczne i też takie poczucie ten dokument świetnie wydaje się, że to warto podkreślić, kiedy byśmy part jakoś tak skrupulatnie podeszli do wartości w filmografii Morricone szczególnie policzyli ile faktycznie westernów, które Paged westernów, które tak wiążemy z jego postacią oczywiście też współpracę z serc zielone na czele okazuje się, że to jest zaledwie 7,5% zostało też policzone wydają się niezwykłe jak właśnie mamy wreszcie takie spojrzenie bardzo kompleksowe my też, słuchając tych różnych osób, które się wypowiadają przede wszystkim włoskich reżyserów są tam też reżyserki przez moment pojawia się i legendarna nawet Miller już nieżyjąca niestety i mamy takie poczucie, że te skurcze podróż przez historię historię filmową historię muzyki historii indywidualną i jest takie poczucie, że naprawdę ta sztuka przez te lata 60 powiedzmy od połowy poprzedniego wieku czy teraz 6070 lat przeskoczyła niesamowicie i że są kontynuatorzy tradycji jak Quentin Tarantino, którzy potrafili dać Morricone też takie muzyczne powiedziałbym 0304. życie w to jest także wędrówkę po różnych epizodach z życia prywatnego Morricone, chociaż oczywiście słusznie pani tutaj zauważyła, że dzieci Morricone się w imieniu wypowiadają jest dzieciństwo jest trąbka ta przymusowa trąbka narzucona przez ojca były takie fragmenty jego biografii opowiedziane przez tory na tory, które były dla pani, jakim zaskoczeniem otrąb wiedziałam o tym takiemu podejściu, że ojciec był kimś, kto mu narzucił trochę tę drogę wiedziała o jego też, bo wydana w języku polskim przetłumaczono jego autobiografia, ale zabrakło mi takiego i ten dokument dodał jednak takich odpowiedzi to znaczy wydaje się lżejsza, których interesuje włoską kulturą to są takie postaci ludzkiej kultury, które głos powiedziałabym jakaś taka postawa twarz one stają się dziś kultowe, że potrafimy sobie przyporządkować ich Morricone trochę tak jest nie dziwi mnie to, że jak murale w Rzymie szczególnie wodną i Ibis Romy związany zresztą stolicą Włoch to względu na nie wiem miejsce życia, które sobie wybrał na narodziny to mam takie poczucie, że ten mord ikony tak też jest kimś kogo fizycznie on dziś istnieje tak jakby tak mam takie poczucie, że to nie jest taka innym persona, które się tak roztacza się w tych melodiach tylko to jest bardzo ciekawa taka osoba, która też ma swój głos i ma swój ciężar i ten dokument tylko tak dał takie poczucie czy tylko, bo aż takiego jednak kłopot nie współczucia tego wszystkiego, że jak to się słyszy jego głosem jego przerwami mówi też takich osób bardzo charakterystyczne mieszka ktoś dobrze zna język włoski to zauważa, że mówi wiele się np. w wielu momentach i ponad 14 uświadamia non stop o tym jakie są korzenie Morricone, że on pomimo takiej a takiej budzie arystokratyczna ości i luksusu, które tam nie mam wyobrażenie pewne jego willę Pliniusza ich dniu muzyką, którą komponował to np. takie elementy, które zdradzają cały czas jego pochodzenie i słuchając tego też robi taki automatycznie bardziej ludki bardziej bliższe człowiekowi, który właśnie podkręcić dialekcie albo powiesz taki sposób żartobliwe także dla szczególnie osób, które dziś siedzą w kulturze młotki znają język włoski wydaje się, że to będzie taka dodatkowa podróż po tym, jaką mówi i to co mówi na zasadzie prawda pewne granie, które też reklam daje jak my jesteśmy w ramach tego języka, że to też opowieść o tym bardzo dziękuję Diana Dąbrowska film znawczyni specjalistka od włoskiego kina opowiadała państwo dzisiaj o filmie Enion Giuseppe Tornatore dokumencie o Enia Morricone, który dziś wchodzi w drugą rocznicę śmierci wybitnego kompozytora na ekrany polskich kin bardzo dziękuję bardzo, bardzo dziękuję dziękuję Tomaszowi obce za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia za chwilę informacja potem Filipka kurz i popołudnie Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA