REKLAMA

Skromniej i mniej - takie jest obecne życie polskiego konsumenta

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2022-07-06 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy czternasta 41 Wojciech Kowalik dzień dobry to jest środowy raport gospodarczy w radiu TOK FM na początek zamknijmy co dzieje się na rynku walutowym, bo złoty wciąż osłabia to mocno w euro kosztuje już w tej chwili 4zł i 78gr dolar po 470, a przypomnę, że jeszcze wczoraj dolar był wyceniany na 4zł 60gr, więc 10gr osłabienia wciągu 1 dnia frank szwajcarski już grubo powyżej psychologicznego progu 480 teraz kosztuje 4zł 83gr no, a brytyjski funt 558 trochę Rozwiń » optymistycznie dziś na warszawskiej giełdzie, bo tutaj zwyżki i to wyraźne w tej chwili na WIG WIG 20 o mniej więcej 1 i 1% bezrobocie w Polsce spadło poniżej psychologicznej bariery 5% podaje ministerstwo rodziny i polityki społecznej, a dokładnie wynosi ono 4 i 9% co oznacza, że w urzędach pracy zarejestrowanych jest niespełna 820 000 osób no i to oznacza, że miesiąc z rejestrów bezrobotnych zniknęło 30 000 osób powrót VAT-u na żywność do normalnej stawki musi nastąpić w momencie przynajmniej stabilizacji cen albo perspektywy obniżenia tak mówi wicepremier minister rolnictwa w momencie, gdy grozi to podwyżką cen nie należy się z zerowej stawki wycofywać dodawał Henryk Kowalczyk w rozmowie z wirtualną polską na razie tzw. tarcza antyinflacyjna, która wprowadziła zerowy VAT na żywność obowiązuje do końca lipca, ale parlament już pracuje nad przedłużeniem do końca października 8 na 10 osób szukających zatrudnienia lepiej ocenia oferty pracy zawierające informację o zarobkach na danym stanowisku tak wynika z badania Pracuj PL jak podkreśla serwis aktywność pracodawców utrzymuje się od dłuższego czasu na wysokim poziomie, choć ubiegły rok był rekordowy pod względem liczby ofert pracy zamieszczanych w tym serwisie to kolejne miesiące tego roku Hej, przynoszą jeszcze wzrostem i to była pierwsza część raportu gospodarczego już teraz czas na rozmowę z naszym gościem raport gospodarcze Maciej Kroenke Strategy and dzień dobry dzień dobry witam serdecznie opublikowali państwo właśnie raport zatytułowany jak patrzę skromni i mniej, czyli życie polskiego konsumenta rzeczywiście tak już wyraźnie widać, że u polskiego konsumenta jest skromniej i mniej myślę tutaj trzeba patrzeć na 2 perspektywy pierwszą rzecz, którą pokrywa raportu praca publikowaliśmy w wyraźny sposób wskazuje, że konsumenci odczuwają bardzo silny wzrost cen praktycznie we wszystkich kategoriach i w związku z tym coraz bardziej skłaniają się do działań w kierunku ograniczania częstotliwości zakupu kategoria, którą mogą rezygnować oraz oczywiście też wskazują, że będą szukać oszczędności w tych produktach, których niemowa rezygnowali z osób 23 Polaków spodziewa się wzrostu wydatków swoich gospodarstw domowych w najbliższych miesiącach, gdzie te wzrosty wydatków widać najmocniej i kluczowym obszarem, który zawsze patrzymy w pierwszej kolejności to są kategorie produkty spożywcze wszystkie takie zakupy, których dokonujemy stałej czas sposób tutaj jak powiedział, że blisko 80% osób spodziewa się, że wydatki będą rosły i zagrożone bardzo istotny sposób wzrosły natomiast to co jest ważne to są też te kategorie, które ach, najważniejszy sposób rzutują na nasze postrzeganie tego co się dzieje w gospodarce tego co się będzie działo z naszymi budżetami i Jan rozwinęły się taki sposób, że jeżeli rozmawiamy z sieciami handlowymi, jeżeli słyszymy coś posłuchamy co się dzieje na rynku no to już w zasadzie 1,52 miesiące bardzo widoczny jest taki efekt zmiany struktury produktów ocieka zakupowych, czyli mamy takie zjawisko, że osoby przeliczając na produkty te tańsze na tańsze zamienniki i coraz bardziej zaczyna cierpieć tzw. środkowa półka to tylko artykuły spożywcze czy innych grup towarów też to dotyczy na pewno to postrzeganie dla produktów spożywczych jest największa natomiast kiedy przyglądamy się teraz deklaracją wre staramy się bardzo szeroko pokrywać tego co będzie się działo no to z pewnością możemy spodziewać się odwlekania decyzji zakupowych takich kategoriach związanych bardziej rozrywką za edukacją z wyposażeniem domu wszystkimi remontami oraz kategoriami związanymi ze sportem mieć Święty poprzedni władca covidowej ta deklaracja też bardzo mocnym stopniu dotyczą podobnej branży restauracyjnej no właśnie w tej branży restauracyjnej widać, że tam już zaczynamy dość wyraźnie oszczędzać na pewno z tego co widzimy oczy odpowiadają konsumenci, bo to, że istotny sposób ograniczają myślę, że to co jest najbardziej bezpieczne inwestorzy deklarują, że zamierzają większym stopniu zacząć rezygnować w tego typu tego typu usług, a niestety, że przeżyli myśmy się ekonomii behawioralnej to przekonania pro mamy w głowach największym stopniu przekładają się na nasze działania w kolejnych miesiącach także myślę, że możemy spodziewać się talerz pewnie oczywiście od wielkości miasta i rodzaju restauracji, ale dalszych ograniczeń wydatków kategoria, a jeszcze gdzieś szukamy oszczędności zostanie wszystkim tym, gdzie tylko możemy zrezygnować dziedzinie są produkty, które kupujemy produktami pierwszej pierwsze potrzeby ten oczywiście będzie elektronika dokończenie domowe wszystko to co może chwilę poczekać co nie jest niezbędne do chwili obecnej zwracamy przy tym coraz większą uwagę na ceny w sklepach idziemy na zakupy w przenośni oczywiście z kalkulatorem w ręce, bo ja myślę, że tutaj bardzo ważnym wstępem jest to, że Polski konsument od zawsze był jednym z najbardziej wrażliwych cenowo konsumentów w całej Europie najbardziej problem mają porównujący cenę w bardziej też, zwracając na nią uwagę natomiast zwykle taki odsetek osób, która deklarował, że przede wszystkim patrzy na poziomy cenowe oscylował koło 60% teraz patrzymy na tego typu przecież gospodarki mamy około 80% osób bardzo wyraźnie przyglądający się ceną no i diametralny sposób bardzo mocno wzrosło znaczenie promocji ich jako głównego autora Motoru napędzającego nasze nasze zakupy także czy to będzie powodowało dla większości podmiotów NIK będącą aktywnych na rynku handlowym mamy trochę powrót do takiego zjawiska z lat poprzednich, czyli bardzo silnego oparcia o percepcję cenową to być sposób postrzegamy sieci ostrzegam szczególna placówki to będzie jeden z głównych obszarów walki konkurencyjnej jak jesteśmy postrzegani, bo to będzie decydowało to gdzie będzie ruch klientów trafną zaciskamy pasa już teraz no ale czy przynajmniej w przyszłość patrzymy optymistycznie czy tu też nie ma za bardzo dobrych informacji dia powiedział tak te informacje można odczytywać jako czarny, ale też jako jako pozytywna, bo z 1 strony można powiedzieć około 47 prawie 50% Polaków zaczyna obawiać o swoją przyszłość, ale ciągle większa grupa proszą o 50% czuje się jeszcze w miarę bezpiecznie i teraz popatrzmy na sytuację, którą mamy na rynku bezrobocie ciągle bardzo niskie ograniczamy pewien sposób wydatki NATO jesteśmy bardzo dalecy od załamywania oddziaływanie gdziekolwiek poszczególnych branż gospodarki natomiast, jeżeli mielibyśmy to połączyć z informacjami, które słyszymy z rynku no to wiemy, że fala ślad nie zostanie szybko powstrzymana wiemy, że bardzo dużo firm szykuje dalsze podwyżki cenowe na najbliższe miesiące jeśli możemy spodziewać się bardzo silnych efektów około września października no i też nie zapominajmy o tym fakcie że teraz mówimy o poziomach cenowych, które widzimy pomimo obniżonych stawek VAT-owskich w tym momencie liczba będzie szybko wracał do poprzedniego poziomu jest to w ten sposób dłuższej perspektywie niezbędna ze względu na budżet państwa no to myślę, że to może rzeczywiście prowadzi do bardzo silnego dalszego ograniczania konsumpcji, którą zresztą już widzimy, dlatego że wzrost kategorii głównie spożywczych, ale też dobrą część ratującej są szkody nie mniejsza niż wzrost napędzany inflacją myślę, że w tym momencie może mówić już kilku procentowym spadku tak naprawdę wolą nowym zakupów dokonujemy wspominaliśmy o tym, że no to wciąż wszystko odbywa się przy niskim bezrobociu, a boimy się zaczynamy bać się o prace no i w związku z tym oto w jaki sposób no zapewnimy byt naszej rodzinie od 1000 na NATO co co rzeczywiście siedzi dzieje się w głowach konsumentów to około 25% Polaków rzeczywiście zaczyna obawiać się naszą pracę mając świadomość, że sporo pracy było utrzymywane dzięki dzięki wsparciu po okresie covidowym głównie dotyczy to osób starszych, czyli powiedzmy 50 plus również dotyczy to znacznie większej mierze kobiet niż niż mężczyzn także tak zdecydowanie widzimy ten element narastającego niepokoju prace, które prawdopodobnie będzie się powiększał wraz z tym też będziemy obserwować oczywiście spadki obrotów gospodarczych, które grupy osób najgorzej widzą perspektywy dla swoich domowych budżetów zdecydowanie to są te grupy, które są zwykle bardziej wrażliwe cenowo, czyli mówimy przede wszystkim o emerytach rencistach i o osobach mniej więcej powyżej pięćdziesiątego roku życia, a największą w tym widzimy u najmłodszych war, czyli pokoleniach w grupach osobowych 2030 już troszkę mniej około czterdziestego na 4 tego roku życia bardzo dla mnie niepokojące świadczy natomiast to, że coś znacznie silniej o przyszłość obawiają się, zwłaszcza o miejsca pracy i możliwość pisania budżetów domowych kobiety niższa niż mężczyźni i z tego może wynikać myślę, że to bardzo trudne trudne pytanie i NATO odpowiedź zależy od rodzaju pracy czy wykonywanej, ale też cały czas obserwujemy w gospodarce nierówność wynagrodzeń pomiędzy kobietami mężczyznami, która dzięki wielu wysiłkom oczywiście była wyrównywana w ostatnich latach, ale ciągle są jeszcze istotne zauważalna różnica, więc myśleć o jeden z kluczowych czynników rozmawialiśmy o tym, że no rzeczywiście widać ten wzrost naszych wydatków, zwłaszcza na te podstawowe dobra i szukamy też oszczędności, a jednocześnie jesteśmy jeszcze w stanie odkładać jakieś oszczędności z naszych pensji i to jest to jest kolejny niepokojący element, który obserwujemy podczas dialogu z konsumentami, bo rzeczywiście przeszło połowa konsumentów, które badaliśmy w naszym w naszym badaniu deklaruje, że albo nie może sobie w aktualny sposób w aktualnym w momencie oszczędzać albo musiał bardzo drastyczny sposób produkować oszczędności teraz około 30% to bardzo dużo mówi 13 populacji deklaruje, że praktycznie w tym momencie nie można pozwolić sobie na rząd tego rodzaju oszczędzanie i myślę, że to są te osoby, które przede wszystkim będą to siłą napędzającą te wszystkie elementy ze zmniejszaniem czas możliwości zakupów z próbą poszukiwania dalszych tańszych alternatyw i bardzo dużą zmianą podejścia do po swoich produkowanych zakupu, jeżeli wydajemy mniej no to do firm płynie mniej pieniędzy piszą państwo w swoim raporcie o planie bb dla firm jak i innych na jakim powinny zacząć myśleć jak ten plan de miałby wyglądać sporo dość sporo elementów i myślę że, aby podejście do dobrego planowania teraz pani rozmawiało płonie AB czy chce jeszcze bardzo dobra umiejętność zrozumienia tego co się dzieje na rynku i szybkości reakcji po tego typu zmiany mogą wymagać wśród firm zmian w podejściu do oferty produktowej czy asortymentowe przerwane w sklepach czy też oferowane przez poszczególne marki, ale też sposobu komunikacji sposobu prowadzenia polityki promocyjnych, dlaczego się sprowadza do tego, że firmy, jeżeli jeszcze tego nie robiły bardzo mocno musiały inwestować w analizie danych, a także móc szybko i trafnie odczytywać co działacze nie działa na rynku, żeby podejmować w odpowiedni sposób decyzję malarskie, bo tylko to jest w stanie zapewnić odpowiednie przepływy finansowe w przyszłości alternatywą to co myślę jeszcze może stawiać, na jaką Polska czy relatywnie komfortowej sytuacji w tosterze patrzymy trochę szerszy kontekst będzie znacznym stopniu jesteśmy producentem żywnościowym, które utrzymuje żywi nasz region Europy w związku z tym razem, że pogarszanie kursu złotego listą wartość euro mamy większe szanse na idę na eksport produktów tak samo będzie eksport na rynki w większym stopniu polegały, zwłaszcza na surowcach kupowanych z Ukrainy bądź bądź Rosji także mamy kilka wymiarów po pierwsze to jest bardzo dobra zrozumienie tego co się dzieje, a drugi też szybkie trafne dostosowywanie się, ale też umiejętność walki o percepcji konsumenta i o to w jaki sposób z nim prowadzimy dialog Prost trzecie trzecie to myślę też poszukiwania alternatywnych kanałów zbytu Maciej Kroenke strategie and był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, a to był raport gospodarczy za chwilę taka informacje Wojciech Kowalik do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA