REKLAMA

Cyfrowi giganci okiełznani przez UE? Siła i słabości aktu o usługach cyfrowych

Światopodgląd
Data emisji:
2022-07-06 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:25 min.
Udostępnij:

UE wprowadziła przełomowe zmiany ograniczające działania m.in. Facebooka czy Twittera. A gdzie się wycofała? Co z reklamą targetowaną?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
taka świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz światopoglądzie łączymy się dr Mateuszem Grochowskim dzień dobry dzień dobry będzie dobry państwu dr Grochowski jest przypomnę prawnikiem związanym z Instytutem Maxa Plancka w Hamburgu i Information Society Project ma jej ją lał School rozmawialiśmy z dr Grochowski wielokrotnie i się stało, czyli Unia europejska przyjęła drugi z kluczowych dokumentów regulujących wprowadzających pierwsze zasady w tym świecie cyfrowym, czyli akt o Rozwiń » usługach cyfrowych, zanim przejdziemy dalej to czy ma pan poczucie, że jesteśmy świadkami czegoś ważnego no tak myślę, że zdecydowanie jesteśmy świadkami przede wszystkim bardzo jakiegoś małego ruchu podjętego przez Unię europejską jeśli w sumie przez komisję europejską, a jeszcze ściślej animowanego w dużej mierze przez wiceprzewodniczącą komisji Margrethe Vestager w kierunku bardzo głos boki właściwe bezprecedensowej bardzo na to co się działo do tej pory czy Unii Europejskiej w stanach Zjednoczonych próby to można powiedzieć okiełznania pewnego siły rynkowej dużych podmiotów sektora sektora technologicznego takich jak np. Facebook jak go z drugiej strony próby ochrony indywidualnych użytkowników, ponieważ nie chodzi tylko ochronę działania rynku ochrony interesów konkurentów, ale też i to chyba znacznej mierze, zwłaszcza jeżeli mówimy o tymczasowy efekt o ochronę indywidualnych konsumentów indywidualnych jednostek które, które korzystają sieci, które są zarówno twórcami i odbiorcami różnych informacji, które na platformach tego rodzaju w różnych serwisach wyszukiwania itd. się pojawiają to zanim przejdziemy do kilku rozwiązań, które są w tym akcie to zapytam pana no to wielki to trwało kilka lat podmiotów dyskutujących chcących dyskutować było wiele, bo wielki lobbing o tym mówiliśmy oczywiście tych gigantów cyfrowych, ale też organizacje pozarządowe w imieniu użytkowników walczyły państwo członkowskie, które też miały swoje różne interesy koniec końców kompromis bardzo zgniły czy ma wyraz powiedziałem satysfakcjonujące wyniki opisał Hell to znaczy myślę się kompromis nie jest aż tak bardzo cenimy oznacza oczywiście, gdy Sejm mógł znacznie dalej, jeżeli chodzi o, zwłaszcza ochronę prawdziwości informacji zamieszczonych w sieci, ponieważ to jest 1 taki główny nurt krytyki tego aktu, że nie stwarza on jasnych reguł, które określałyby np. co jest newsem nie jest ich nosem nie nakłada dostatecznie silnych obowiązków np. Platformy społecznościowe, jeżeli chodzi o usuwanie wiadomości nieprawdziwych, które mogą być świadomości jak bardzo zgodnym z prawem to znaczy, gdzie nie musi dochodzić Nikoś z naruszeniem prawa, ale które jednocześnie mogą mieć bardzo szkodliwe skutki społeczne, czego byliśmy świadkami np. jeśli chodzi o ostatnie czy przedostatnie też wybory w stanach Zjednoczonych prezydenckie, jeżeli chodzi o kwestię szczepionek na covid tam wiele informacji nie było informacjami wprost bezprawnymi, ale informacjami które, które mogły mieć bardzo negatywny wpływ na różne procesy społeczne procesy rynkowe na krótko mówiąc już na różne wartości istotne społecznie też za tym jest jest też krytykowany za to, że niedostatecznie chroni konsumentów, jeżeli chodzi o reklamę tak to dla rozwoju analizował z mojej perspektywy to jest kluczowa sprawa można powiedzieć, że tutaj wydaje się, że korporacje się obroniły, czyli reklama behawioralna oparta o tych w dni giga gigantycznych ilościach danych, które z nas wyciągają ona jest dalej legalna tylko dzieci są chronione pozostali mogą spróbować ustalić czy jestem chora jestem chora jestem smutna mam depresję w ten sposób próbować ma sprzedać coś tak tak tutaj rzeczywiście w tym zakresie można twierdzić, że doszło do pewnego takiego może lekko zgniłego kompromisu wokół wokół wokół USA oraz z drugiej strony ten akt mimo wszystko wprowadzę zdecydowanie dalej idące zdecydowanie bardziej restryktywne reguły dotyczące tego po pierwsze, tak wypowiedziała pani ochroni dzieci, ale też dotyczące obowiązku ujawniania przez Platformy algorytmów, które stoją przesłanek, które stały za tym, że dana reklama została spersonalizowana określony sposób oczywiście możemy z 1 strony twierdzi, że to jest dużo, bo do jest to jak mówię rozwiązanie, które do tej pory nie miało żadnego precedensów tym co mieliśmy wpływu Unii Europejskiej USA z drugiej strony oczywiście można też mówić, że jest tylko pewien niewielki krok na drodze do silniejszej ochrony prywatności jednostki i silniejszej ochrony konsumentów niekoniecznie na poziomie takich czysto majątkowych interesów, ale na poziomie tego jako informacji uzyskują sieci jak i komunikacji do nich kierowane i w jaki sposób Platformy wykorzystują wiedzę na temat konsumentów po to, aby przykład próbować manipulować zachowaniami dobrami rynkowymi sprzedawać im pewne pewne produkty usługi stanowi preferencję itd. co też jest i raczej wszyscy i Unii Europejskiej USA zdają sobie coraz silniej sprawa jest bardzo istotnym istotą płaszczyzną obecnego współczesnego rynku konsumenckiego, które do tej pory nie było nawet sposób regulowane, gdzie duże duzi gracze tacy jak przez Google Facebook mieli właściwie nieograniczoną swobodę, więc wydaje się, że to jeszcze w tym jest zgniły, ale bywa w pewnych segmentach rozczarowują co szukać w jeszcze pomijamy wątek tylko poruszyła, bo wydaje się, że tak z lektury internetu powiedziałabym, że kluczowy dla użytkowników, czyli chodzi o blokowanie kont i usuwanie treści tak to poczucie, że był także w sumie w wolny rynek jest Super korporacji przez nie musisz używać Facebooka no chyba żyć w końcu zablokują twoje konto albo usuną treść to wtedy rzeczywiście czuję tu się jest tu jakaś nierównowaga sił i korporacja ma za dużo możliwości w zasadzie co się zmieni teraz to znaczy zmienia się bardzo dużo na kilku poziomach po pierwsze i Platformy tak jak Facebook nadal oczywiście zachowują prawo decydowania o tym kto może być nawet w Platformie, jakie treści komisja umieszczane, ale po pierwsze, Platformy mają obowiązek przestrzegania ściśle określonych standardów dotyczących np. ochrony wolności słowa dotyczących np. zagwarantowanie użytkownikom prawa do wewnętrznej procedury Odwoławczej od tego rodzaju decyzji co do tej pory nie było meliny musiało być regułą to znaczy Platformę miały taką no de facto dyktatorską władzę nad tym, kto może mieć konto np. na Facebooku Twitterze, jakie poglądy można wchodzą takie konta konta wyrażać obecnie mamy te wymagania Platformę stworzyły wewnętrzne systemy odwoławcze wewnętrzne systemy rozstrzygania sporów z użytkownikami, a po drugie mamy też wspomniany przeze mnie obowiązki dotyczące ujawniania algorytm dotyczący ujawniania wewnętrznych procedur decyzyjnych platform dotyczących tego przykład, dlaczego dany dana treść została uznana, bo to często odbywa w sposób zautomatyzowany została uznana za np. naruszającą jakieś standardy wewnętrzne np. płatne na po trzecie mamy bardzo silne uprawnienia przyznane różnym różnego rodzaju organom nadzoru Platforma tutaj szczególnie istotne znaczenie mają krajowe organy, które zgodnie z więcej każde każde państwo członkowskie musi wyznaczyć organ Administracyjny ta może być organ w rodzaju polskiego urzędu ochrony konkurencji konsumentów, który będzie odpowiadał za egzekwowanie jest jej i które może zostać wyposażony w dość daleko idące uprawnienia tak jedno mieć kontrolę dochodzeniowe to znaczy będzie mógł żądać od platform bardzo dużej ilości informacji dotyczących tego w jaki sposób Platforma administruje treściami zamieszczonymi na Platformie użytkowników dotyczących tego jak wyglądają procedury np. zamieszczanie informacji usuwania kont na poparcie, jakie przesłanki Platforma nakłada tego rodzaju sankcji użytkowników Wiki itd. a więc do z pozoru zmienia się niewiele w tym sensie Platformy zachowują swoją ogólną ogólną możliwość kształtowania tej społeczności użytkowników i decydowania, kto i na zapis łączności może należeć, jakiego rodzaju treści można zamieszczać natomiast z drugiej strony zostałam z wykonywanie tej tej tej władzy Platformy zostało bardzo poważnie ograniczone na kilku pościg omal zarówno przez taką twardą regulacji jak przez różne instrumenty, które mają zagwarantować ile lepszą ochronę praw już w obiegu panie doktorze na koniec musimy kończyć, ale RODO wiemy, że uważany jesteś za no niezwykle taki bym powiedziała przełomowe rozwiązanie myślę, że dla Polaków tylko wielu Polakom też raczej pewną uciążliwością to wynika z tego, że po pierwsze jest pewną uciążliwością, żeby chronić, a po drugie na wprowadzanie tego było różne, więc takiego jak pan podsumował myśli pan, że będziemy serków ani aktem o usługach cyfrowych na koniec, bo po prostu będziemy go doświadczać taki sposób, a nie zauważać plusów jest takie ryzyko IT jest myśl pytanie, na które w tym momencie jest trochę trudno zdobyć prorok i w jaki sposób jak będzie odpowiedź społeczeństwa myślę, że by tym co w przypadku RODO jest dla bardzo, więc biolog sumę TUW dla wielu jednostek uciążliwe to, że to nałożyło całe te obowiązki informacyjne na drogę karetka lekarz-li tak różne powiadomienie o ciasteczkach itd. w VIES tego nie mamy znaczy tam dużo więcej będzie rozgrywało się można powiedzie ulicami to znaczy przeciętność koniec Facebooka np. nie będzie widział większość tych mechanizmów, ponieważ to będzie to będą, zaliczając relacji Platforma organ nadzoru przykład natomiast wydaje się że, zwłaszcza jeśli chodzi o użytkowników, którzy traktują Platformy jako fora do dzielenia się jakimiś poglądami nieco bardziej kontrowersyjnymi tezę, że ogląda jakiś sposób mogą znaleźć uznania całej społeczności jest i wyposażenie użytkowników zdecydowanie silniejsze instrumenty ochrony niż miał ich wcześniej wydaje mi się, że tutaj ta odpowiedź recepcja może być pozytywna będziemy oczywiście śledzić bardzo dziękuję jak zwykle za rozmowę za analizę dr Mateusz Grochowski z Instytutu Maxa Plancka w Hamburgu i z Information Society Project na jej School informacja taka świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA