REKLAMA

Norwegia wyretuszowała swoje prawo

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2022-07-06 19:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:41 min.
Udostępnij:

Od lipca w Norwegii obowiązują przepisy, które wymagają od twórców treści ujawniania edytowanych zdjęć. W uzupełnieniu do obowiązującej ustawy marketingowej stwierdza się, że każde zdjęcie, na którym „kształt, rozmiar lub skóra ciała zostały zmienione przez retusz lub inną manipulację”, musi być oznaczone jako edytowane. Uzasadnieniem prawa jest to, że nieujawniona edycja zdjęć „gra na niepewność społeczną, niską samoocenę lub przyczynia się do opresji ciała”.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Anna Piekutowska to jest audycja biuletyn rewolucyjny, którą przygotowuje razem z Małgorzatą Wólczyńską i Norwegia wytatuowała swoje prawo i tak od 1lipca obowiązują przepisy, które wymagają od twórców treści ujawniania edytowane zdjęć w takim uzupełnieniu do obowiązującej już ustawy marketingowej stwierdza się, że każde zdjęcie, na którym kształt rozmiar lub skóra ciała zostały zmienione przez retusz lub inną manipulację musi Rozwiń » być oznaczone jako edytowania uzasadnieniem prawa jest to, że nie ujawniona edycja zdjęć gra na niepewność społeczną niską samoocenę lub przyczynia się do presji ciała za mną jest Hanna Zielińska dziennikarka mieszkająca w Norwegii dzień dobry dzień dobry, skąd w ogóle wziął pomysł na tę ustawę o Norwegii i dyskusja trwała już od jakiegoś czasu klimat społeczny medialny w Norwegii sprzyja podnoszeniu takim tematem zresztą norweski urząd do spraw mediów bardzo sprzyja też w tej poprawce, której wspomniałaś rzeczywiście jest to poprawka do ustawy marketingowej, czyli ona dotyczy głównie reklam, ale również dotyczy wszelkich treści publikowanych przez influencerów treści, które można uznać za produkt placement, czyli większości my tak naprawdę winę tych treści produkowanych właśnie stosunek przez takie osoby z troską w tym pomóc w norweskie ministerstwo spraw dzieci rodzinę to jest instytucja, która zaproponowała 3 poprawki FM skupiła się na badaniach przeprowadzonych właśnie przez norweski urząd do spraw mediów, który wynika, że około doby połowa norweskich nastolatków w wieku 1318 lat jest ustawiona czy są odbiorcami w mediach społecznościowych bardzo w ratuszu innych reklam produktów m.in. propozycji utraty wagi czy propozycji zwiększenia masy mięśniowej, ale w różne inne my i próby wpłynięcia na to jak człowiek ma wyglądać no i tutaj łączą się norweskie ministerstwo dzieci rodziny, na który właśnie wprowadziło do debaty publicznej w jakiś czas temu temat czy uświadamianie opinii publicznej, że tuszowanie zdjęcie jest przyczyną bardzo zaniżonej samooceny szczególnie wśród młodych ludzi szczególnie niestety niebezpiecznym w tym temacie medium jest instagram generalnie wszelkie właśnie media społecznościowe oparte na o obraz Night rzeczywiście to prawo, którym wspomniałaś ma przyczynić się do ograniczenia pokazywania upiększą części ciała w mediach społecznościowych to prawo już zatwierdzoną weszło my na początku lipca, więc jeśli pojawiają się powiększone usta wysmuklą Natalia wygładzone twarze bielone zęby przerysowane mięśnie czy jakikolwiek inny sposób zmodyfikowane inne elementy wyglądu nawet kolor włosów o tym też dyskusja o takie zdjęcie musi być oznakowane i tutaj z kolei wjechała Norweżka ani agencja konsumentów, która zaproponowała taką ikonkę znaczek czy, który ma przypominać, że to jest reklama czy to jest przekaz, który operuje nieprawdziwym fałszywym wizerunkiem człowieka wizerunkiem danej osoby i takie oznakowanie ta ikonka kas to wyglądać takie uproszczone zdjęcie paszportowe właściwie rysunek zarys ta ikonka musi być odpowiedni sposób oznakowana odpowiedni kontrast minimum 7% czy obszaru obrazu czy danego zdjęcia np. na insta czy czy innym przykładzie no i to już to działa i wydaje się, że bardzo duży alians wokół tego nawet Norweżki influencerzy sprzyjają temu trendowi jest ze stanowym jak będzie z egzekwowaniem tego prawa, bo nie zawsze łatwo jest określić, że zdjęcie zostało właśnie przerobione upiększą one no i samo pytanie o zgłaszanie i o wyciąganie konsekwencji z ewentualnego niedopasowania, czyli jak to będzie wyglądało halo policja prosi przyjemne z Instagrama tak rzeczywiście by debata trwała długo tutaj głównym takim aktorem tej dyskusji nad tą była norweska agencja konsumentów w mediach często wypada wypowiadała się minami zabicie właśnie w tym temacie i dokładnie również o tym mówiła o jakieś sankcje i co jest poważnym wykroczeniem w takim przypadku ostatecznie jej przekaz był taki to wydaje się też jakimś konsensusem na dzisiaj, że w tej chwili na początku Norwegia skupia się na takich wskazówka na zaleceniach na wyraźnym przekazie na czym polega prawidłowe wartościowe odpowiednie oznakowanie danego zdjęcia czy tak jak praca wspólna na tej metodologii i oznaczania następnie jeśli rzeczywiście zdarzą się naruszenia tego prawa to każdy przypadek będzie rozpatrywany osobno i jeśli dane przypadki tuszowania zdjęć przy reklamowaniu danych produktów usług czy będą poważne lub będą powtarzały się no to one wtedy będą prowadziły do konsekwencji finansowych, aczkolwiek rzeczywiście może być dosyć zabawne to jest bardzo ważne, że ta poprawka dotyczy prawa marketingowego, czyli reklamy ona dotyczyć czuła się już w tym sensie w jakim oni coś reklamują teraz pytanie czy jeśli USA ma w sobie jakąś broszkę z metką czy jakąś biżuterię my co, do której wiemy jakich powodów, skąd pochodzi czy to jest reklama jeśli tak to czy mamy prawo zgłaszać ile razy to musi powtórzyć, żeby konsekwencje finansowe się pojawiły to pokaże przyszłość natomiast już teraz efekty tej dyskusji nie są takie, że w ogóle jest to temat w debacie publicznej przede wszystkim przypominasz jak destrukcyjny wpływ na samoocenę dojrzewającego człowieka mają takie nierealistyczne oczekiwania te właśnie proponowane przez media społecznościowe głównie no tak myślę, że większość ludzi nawet tych bardzo młodych wieże zdjęcia w mediach społecznościowych były edytowane no bo akcja jest na Instagramie to znasz te wszystkie filtry automatyczne życie dostaw dostosowuje ekspozycję jasność kontrast, żeby ten obraz najbardziej przyjemne, bo w takich media, które opierają się właśnie na obrazach takich jak instagram chociażby o to chodzi o najbardziej przyjemne i przyjemny obraz pytanie czy ograniczenie tego obowiązku tylko wyłącznie do treści reklamowych do treści sponsorowanych nie jest jakimś styk i kurz drogą tylko na skróty może powinno tam zwać wszystkie treści czy było na ten temat rozmowa z Norwegii i były bardzo ciekawe dyskusje np. czy właśnie automatyczne filtry typu nie wiem serduszko albo my przekształcanie ludzkiej twarzy twarz jakiegoś uroczego zwierzątka czy to już podpada pod ustawę no no jednak dyskusja doprowadziła również tworzenie wszelkiego rodzaju takie zabawne śmieszne modyfikację na twarzy nie chodzi tylko wyłącznie od zwiększenia presji prosić w tym lądem ciała, na które narażone są dzieci młodzież Emin, ale czy na pewno dzieci młodzież my są w stanie rzeczywiście ocenić i my sztywności mając świadomości są biegłe w posługiwaniu się litrami, ale to co z kolei powiedziała Hanna listek z Kataru szansy norweskiego urzędu do spraw mediów jak ona widzi cel tej poprawki chodzi o to, żeby dzieci młodzież uczyły się ćwiczyłem krytycznie oceniać treści medialne, bo one cały czas jednak patrzą na te zdjęcia FOT szykowane od niej także one są ograniczone chodzi o to, żeby były w stanie samodzielnie, bo to jest tak naprawdę poprawka skierowana przede wszystkim dla dzieci czy w interesie dzieci młodzieży chodzi o to, żeby ćwiczyć ich mer ten mieli mniejsze krytycy mu tutaj szkolę norweskiej dzieci codziennie oglądają serwis informacyjny przygotowany specjalnie dla nich ten skrót wydarzeń z Norwegii ze światka im odpowiednio przystosowane do percepcji młodego człowieka, a potem codziennie się o tym dyskutuje, które wydarzenie, które informacja nie zrobiła wrażenie też bardzo dużo się dyskutuje na temat tej wniósł ów i wydaje się, że ta poprawka skierowana jest nie tylko właśnie do dzieci po to, żeby ochronić ich przed tą presją, ale również, żeby dzieciaki mogły były świadome czy była zwiększona świadomość tego, że gminy pewne treści są manipulowane z tych urządzeń mówi kry ten krytycyzm ćwiczyć tak w każdym razie wyobrażam sobie to norweski urząd do spraw mediów, który również współpracował przy przygotowywaniu tej poprawki ustawy marketingowej także tak ma rację oczywiście dzieciaki wiedzą oczywiście nowe centrum SA nie są święci w dużej mierze są podlega tym samym Amerykanin mą czy generalnie światowym trendom co wszyscy inni, ale jednak część z nich również otwarcie pod nazwiskiem poparła tę zmianę to już trochę ustaliłyśmy, że ta poprawka ma znaczenie głównie symboliczne i edukacyjne, ale Norwegia jest takim krajem, w którym cię, na który często patrzymy i zastanawiamy się nad tymi rozwiązaniami, które w taki bardzo społeczne socjalne też niektóre budzą oczywiście kontrowersje czy emocje w Polakach chociażby tak jak ten urząd, który zajmuje się bezpieczeństwem dzieci, więc też ciekawi czy oprócz tego oprócz tematu związanego z Instagrama i poprawianiem zdjęć jeszcze ja jest jakiś pomysł na to jak uczy się młodych ludzi, że ich wartości nie można znaleźć w tym jak wyglądają ani prawdziwym życiu ani w mediach społecznościowych tylko tylko tym kim są swą reprezentują ten wygląd nie ma takiego wielkiego znaczenia taki przekaz cały pozytywny gdzie, gdzie rząd się mieści tak rzeczywiście bardzo wiele takich praktyk związanych z taką postawą, której mówisz jedną z moich ulubionych jest doroczna piosenka aktualizowana co roku połączona z tańcem zatytułowana Limy dawcę, czyli tak bądź tańcz taniec bądź z nami Szczaniec włączania koniec inkluzywności na raz w roku jest my produkowany teledysk skoro bramę to przestał robić jak i dotarciu każdy teledysk właśnie mecz do każdego dysku zapraszane są dzieci, które prezentują różnego rodzaju poziom sprawności wyglądu ciała bowiem w każdych urodzinach nam czy przy różnych innych Kazań zakończenie roku początek roku święta Bożego Narodzenia dzieciaki naprawdę lubią tańczyć, bo ta piosenka jest tak zaprojektowana zaplanowane jest taki układ taneczny, żeby dzieciom szybko wchodzi do głowy i do pamięci, ale nie tylko Toya obserwuje jedne tę postawę czy ten rodzaj myślenia uczelni i wizerunku medialnym moich norweskich znajomych obserwuję np. norweski zdjęcia trzeba w mediach społecznościowych, a nawet norweską fotografię prasową, która może się wydawać obie kategorie prywatne zdjęcia no i fotografia prasowa mogą się wydać nieco nonszalancki amatorskie nie do edytowania to jest właśnie ten element luzu i ten element realistycznego podejścia do naszego wizerunku nawet rodzina królewska Norwegia jest królestwem to jest jeden z paradoksów tego kraju potrafi być fotografowana w sposób, który byłby niedopuszczalny w żadnym ze snobistycznych inny kształt europejskich krajów, ale też patrzeć rodzice tutaj fotografują siebie swoje dzieci rodziny dzielą się wrażeniami w mediach społecznościowych to są bardzo wyluzowany zdjęcia bardzo jej mniej realne tutaj naprawdę to są ilustracje do tych wszystkich powiedzeń, które znamy wyobrażamy sobie one są ze Skandynawii czy związane ze Skandynawią, że dziecko brudne dziecko szczęśliwe np. nie my ich szkole też tak jak patrzeć nastolatki się ubierają czy dzieci chodzą do szkoły ubrane to wszystko ma w sobie dużo więcej luzu niż to co ja znam i pamiętam z polskich realiów z tego co moje dzieci doświadczały w Polsce bardzo dziękuję za rozmowę Hanna Zielińska dziennikarka mieszkająca w Norwegii była moim państwa gościnią dziękuję bardzo, to była audycja biuletyn rewolucyjny Anna Piekutowska do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA