REKLAMA

Na drogach zginęło mniej osób niż przez 6 miesięcy zeszłego roku. Za wcześnie jednak na wniosek, że to efekt wyższych mandatów

TOK360
Data emisji:
2022-07-06 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rok 360 razem z nami już teraz Krzysztof Woźniak dziennikarz Radia TOK FM, którego państwo znają z audycji poświęconych bezpieczeństwu na drogach, które są poświęcone także w ogóle organizacji ruchu drogowego i innym tego typu zagadnieniom i tak Krzysztofie dzień dobry spotykamy się, aby omówić te dane, które spływają z KG Policji dotyczące spadku śmiertelnych wypadków na drogach jeśli chodzi o minione półrocze w odniesieniu do ubiegłego roku, a to co nowego Rozwiń » wydarzyło się jeśli chodzi o przepisy to zaostrzenie kar to bardzo stanowcze pas pierwszy od bardzo wielu lat, które jak oceniają niektórzy właśnie przyczyniło się do tego, że 10% mniej osób zginęło w analogicznym okresie na polskich drogach, mimo że wypadków było więcej, bo też pojawiają takie takie głosy, że może fakt, że paliwo jest takie drogie wpłynęło na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych, ale właśnie przeczy temu ta druga liczba Krzysztofie czy twoim zdaniem właśnie wystarczyło wprowadzić wysokie mandaty, aby zmusić kierowców do zdjęcia nogi gazu już, a ja powiem przewrotnie, że nie wiem, ponieważ te dane, które dostajemy od KG Policji one wskazują oczywiście informacje od policji, że jeździmy troszeczkę wolniej, ale przecież mandaty nie dotyczyły podwyższenie tych mandatów nie dotyczyło tylko prędkości, ale wielu wielu innych wykroczeń jak chociażby ustępowania pierwszeństwa czy też nieustępowania pierwszeństwa zaszły roku mieliśmy też 2 poważne i duże zmiany w przepisach drogowych dotyczące relacji między kierującymi pierwszymi na wprowadzenie też nowych rodzajów uczestników ruchu drogowego jako użytkowników urządzeń wspomagających ruch elektrycznych hulajnóg czy urządzeń transportu osobistego, więc trochę tych zmian było, żeby to objąć w całości to dobrze by było przeprowadzić jakieś takie kompleksowe badania jak się zachowujemy na drogach o wprowadzeniu tych przepisów sama liczba mandatów wystawianych przez policję czy same obserwacje oddawane później wyniki tych obserwacji przez policję to za mało, żeby stwierdzić jednoznacznie, że jakaś wprowadzona zmiana przyczyniła się do spadku liczbę zabitych się bardzo cieszy i wszyscy powinniśmy się cieszyć, że w tym półroczu zginął mniej osób na polskich drogach niż w poprzednim i to jest świetna informacja, ale czy pokusiłby się o jednoznaczne stwierdzenie, że to przez w wprowadzenie tych wyższych mandatów byłbym ostrożny i nie mówił ani nie ani tak, ale mam nadzieję, że się jakimś stopniu przyczyniło bo, bo wiemy z różnych informacji badań z innych krajów, że podwyżka mandatów ma jakieś znaczenie w krótkim określa niektórzy uważają, że tylko w krótkim okresie niektórzy uważają że, żeby odczuć tę prawdziwą zmianę przez wprowadzenie wyższych mandatów to musimy poczekać aż określona liczba osób na drodze ten mandat dostanie, bo wtedy się nauczy już będzie wiedzieć, że tyle kosztuje i ponownie popełni tego samego wykroczenia czy też bardziej będzie uważać w ogóle na drodze jakiś wpływ mają niewątpliwie lepiej jeszcze by było, gdyby była na stanowczo na wyższym poziomie nadzór drogowy, czyli więcej policji zajmowałoby się ruchem drogowym, ale też powinniśmy mieć więcej fotoradarów to tak trochę, przechodząc pewnie na to co należałoby jeszcze zmienić jeszcze 1 ważna rzecz związana statyw ze statystyką i to dość istotna ja przypomnę, że mamy Narodowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 20212030 i tam są takie wskaźniki, które pokazują ile konkretnych danych latach nie powinno być więcej ofiar śmiertelnych ofiar poważnie rannych i np. w roku obecnym 2022 roku na drogach nie powinno zginąć więcej niż 2620 osób, a poważnie rannych takich obrażeń naprawdę konkretnych nie powinno być więcej niż 9571 i całościowych danych za 2020 rok to jeszcze nie mamy, ale mamy za rok poprzedni w tym Narodowym programie też jest taka taki wskaźnik za rok poprzedni w zeszłym roku w zeszłym roku wg tego planu nie powinno być ofiar śmiertelnych więcej niż 2764, aby było uwaga to jest ważna informacja naprawdę ważna istotna pokazująca w jakim miejscu w ogóle jesteśmy zaraz powiem, jakiej przyczyny, więc w zeszłym roku na drogach zginęło 2245 osób, czyli zgodnie z tym planem o 500 osób mniej niż zakładaliśmy, że będzie w Narodowym po pro program Lisa Maria się polepsza owa na drogę wolę się sytuacja tylko jak już tak rozmawiamy i myślimy, skąd się wzięło to to nadal jest wynikiem pandemii ograniczeń w ruchu drogowym, jaki mieliśmy, a nie zaostrzanie przepisów nad czy też ja nie twierdzę, że zaostrzenie przepisów czy zmiany nie miał wpływu na pewno miałyby tylko dobrze by było zrobić z niego rodzaju badania, żeby to sprawdzić potwierdzić jak się zachowywali się, że inaczej tak dawno nim, jakby jest też ostrożnym w stawianiu takiej diagnozy, ale czy możemy w tej chwili stwierdzić, że jeździmy wolniej przez wysokie mandaty naczep i ja mam taką nadzieję, że tak jest, że to podwyższenie tych mandatów sprawiło, że jeździmy wolniej, że faktycznie te osoby które, które do tej pory myślały, że nawet, jeżeli ten mandat dostaną to nie będzie taki dla nich dotkliwe to ta informacja, która szła dużo się rozmawiało o bezpieczeństwie mandatach o zmianach w przepisach w zeszłym roku to też wpłynęło oczywiście tylko, że i no tak informacje, które dostajemy od policji moim zdaniem są za mało, żeby jasno stwierdzić, że na pewno akurat te mandaty przyczynił się do takiego dziesięcio procentowego spadku dopytuję o to prezes już nie być, dlatego że właśnie prędkość tutaj kluczowa chyba to jest najważniejszy czynnik, który wpływa właśnie śmiertelność na polskich drogach i jest to trochę wróżenie z fusów, chociaż dane są pewnym wskaźnikiem może nie tak jak powiedziałem trzeba by było tutaj przeprowadzić badania ale, ale może te różne sygnały, które do nas spływają pokazują, że rzeczywiście coś się uspokaja dzięki wprowadzeniu tych przecież są bardzo pozytywna tak na torze się bardzo cieszy ta jeszcze chcecie zapytać czy to było ostatnie albo jedyne tak mocne zaostrzenie przepisów, a może czeka nas kolejna znaczy z pewnością, jeżeli chodzi o mandaty drogowe oto pytać tak tak w ogóle przepisy, jakie zmiany, jeżeli mandaty to taką ewaluację powinno się robić co jakiś czas sprawdzać właśnie dalszą skuteczność wysokości kary jednak ja powtarzam, że tu trzeba by było też się zająć mocno tym nadzorem, żeby każdy wiedział, że jeżeli popełni wykroczenie to jest zdecydowanie zdecydowanie większa szansa niż jest teraz na to, że zostaniemy przyłapani na tym wykroczeniu drogowym nieuchronność kary tzw. ta jest nieuchronna rady, która u nas kuleje tak nie ma tego nadzoru właśnie jest kiepskiej jakości to jest ewidentnie do poprawy, żeby jeszcze było mniej tych ofiar śmiertelnych na co bardzo liczę i mam nadzieję, że tak będzie, bo wydaje się, że ta dekada, która jest teraz przed nami to będzie kluczowa jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa Krzysztof nie tylko w Polsce Krzysztof Woźniak zaprasza na swoją audycję, która nazwa skołowani w każdą sobotę o godzinie piętnastej to sami przy okazji możemy w tej zareklamować bardzo dziękuję, że znalazła dla nas chwila już teraz zapraszam na rozmowy z Małgorzatą Wólczyńską to już za kilka minut, która zaprosi państwa po godzinie dwudziestej na mikrofon Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA