REKLAMA

Koleje Białoruskie mają problemy z dowożeniem towarów za granicę

Połączenie
Data emisji:
2022-07-08 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Kamil Kłysiński z ośrodka studiów wschodnich dzień dobrem dzień dobry panu dzień dobry państwu, a będziemy rozmawiali o właściwe takie można powiedzieć epopei sporu pomiędzy kolejami białoruskimi kolejami litewskimi w ostatni odcinek tego sporu na tak, zwłaszcza blokada tranzytu do Kaliningradu, który Litwa sprowadziła to jest oczywiście tarzać się wydarzyła Mariusz już parę tygodni temu ale, ale historia związana z koleją Rozwiń » jak dłuższy dłuższy żywot, więc może może postarajmy się to jakoś przypomnieć jak to było właściwie z tymi połączeniami kolejowymi między między Białorusią Litwą po to, się zaczęło jeszcze z początkiem tego roku z tego co pamiętam by palcem jest kontekst pandemiczny, który w przypadku napiętej sytuacji politycznej jest często częstą wymówką tak jak nasze władze białoruskie posługiwały się dwudziestym roku jeszcze, że kryzysu politycznego na Białorusi, ale też szczytu komin do najostrzejszej fazie covidu przez jak dotąd najostrzejsze pozbywali się argument życia zabronić wyjazdu i Białorusinom przez granicę przejścia lądowe i wjazdu również odejść wjazd z zewnątrz Borkowic na wiadomo było, że chodzi o tematyce silnego mawia, że Łukaszenka i jego pot podopiecznego otoczenia nigdy się zbytnio covidem przez publicznie przejmowali tutaj chodzi o brak zaufania między twoją i Białorusią o następne trudne stosunki polityczne w tle są sankcje amerykańskie nałożone na między nami gałązki nawozy potasowe na po docenta eksport zarabiał nawozów potasowych koncern biegali i czy białoruski potas od 1lutego Litwa nie umożliwia zablokowała tranzyt nawozów potasowych do portów będzie biały nie ma dostępu do morza, więc bardzo potrzebuje to jest taka żywotne potrzeba współpracy z państwami położonym nad morzem albo najwygodniejszym kierunkiem tutaj nikt nie dostosowali się amerykańskich sankcji o wiadomo współpraca oraz Sojusz jak ona niezrozumiała i zablokowali ten ten ten tranzyt plus jeszcze tutaj uszczelniają właściwie nikt do uszczelniających likwidują ostatecznie przemianowana na najbliższe 1,5 roku połączenia pasażerskie taka zapowiedź kolei litewskich nie będzie połączeń pasażerskich między Białorusią Litwą, gdzie w zeszłym roku ponad 300 000 osób przejechało tymi połączeniami głównie byli Białorusini jeżdżą na Litwę do pracy jeździli sama mieszkam na Litwie ładnych parę lat temu widziałem wiele takich łódzkich robotników budowlanych głównie, którzy będą dojeżdżali do wiosek miasteczek po białoruskiej stronie bardzo blisko winna jest blisko granicy z Białorusią i jeździmy też Litwini, którzy chcieli zrobić zakupy na Białorusi, a przypomnę, że od 15maja obowiązuje bezwizowego dla obywateli Litwy i Łotwy od niedawna niż dla Polski ma Białoruś osi, a jak to jest tym tranzytem czy my z alternatywnymi trasami połączeniem między Litwą Ukrainą, bo tutaj też koleje były kluczowe kraje białoruskie połączenie morskie były kluczowe teraz zdaje się Litwa ma swoje znalazła rozwiązanie i omija ten transport przez Białoruś tylko właśnie to płynie przez Polskę z tego co z tego co czytałem tak jak to szczegółowo oglądać się nie orientuję kład nie zajmuje się logistyką kolejową, a poza Białorusią i wykracza poza moją wioską specjalność, ale tutaj bin widać wyraźnie, że mnie im odmowa wykorzystania polskiego wariantu na świat kontekście transportu Pańskiego zboża, które bardzo kluczowa dla świata dla sytuacji, że deszczowej i na świecie walki z głodem, że to pan ten wariant pytani inne ostrzy, ale polityka niestety polityka działania Rosji agresywne działania Rosji sojusznicze wsparcie zasady Białorusi podziały brak zaufania całkowicie zrozumiałe brak brak zaufania wobec Białorusi lojalnego sojusznika Rosji powoduje, że Litwa nie jest zainteresowana inni partnerzy zachodni, aby ten wagon wiązki wykorzystywać stąd też inni są tworzone zgodnie pasy i skomplikowane dłuższe mające większych nakładów logistycznych finansowych, ale poprawne politycznie niebezpieczne politycznie, a na ile w ogóle kwestia tego jak funkcjonują koleje na Białorusi koleje białoruskie jest powiązana z tym z tymi blokadami, o których mówiliśmy do jakiego stopnia tak by wpływa w ogóle na kondycji kolei białoruskich na pewno jest jest to duży cios w koleje białoruskie ATA nie jestem w stanie przytoczyć żadnych cyfr, bo chyba nawet jeszcze kolejarze chwalą tym za bardzo nie ma czym nie widziałem żadnych wyliczeń one tracą na dla tych wszystkich wariantach sama kwestia tranzytu nawozów potasowych to jest dla dla biało na największy cios w samym samym wymiarze czasowym, aby nie niesprzedanego potasu niesprzedane na nawozów są przynajmniej od 23 000 000 000USD dla dla porównania dla kontekstu podam, że wartość eksportu białoruskiego w zeszłym roku wyniosła 39 000 000 000USD na to 23 000 000 000 to się sporo oczywiście jeszcze nie załamuje całego eksportu, ale jest tylko jeden z elementów dla problematycznych obecnym kształcie bielski mamy olbrzymie bezprecedensowe sankcje zachodnie nałożone na białoruski eksport na rynki unijne i amerykański inne, bo amerykańskie sankcje są pośrednie bardzo skuteczne co widać na przykładzie właśnie tego embarga w iPadzie, gdzie Białorusi nasza nie mogą wysłać przez po litewskiej Kłajpedzie na nawozów potasowych do Brazylii, że bazylia sama jako taka nie wprowadziła żadnych sankcji z Białorusi nie zamierza tego robić, ale amerykańskie sankcje na tyle rozbudowane i skuteczne dodał Amerykanie mają olbrzymie doświadczenie Summer Time, że tak właśnie sposób uniemożliwili faktycznie Białorusi przeminęła jak to wygląda eksport nawozów potasowych Bazyli skomplikowane np. dostawy do Indii Chin też możemy obecnie ten potasu są kierowane lądem przez Rosję do Indii Chin dobre zdanie to niema sensu wiadomo to wynika z mapy, ale to nie jest tak opłacalne tak skuteczne jak miało to miejsce przez Kłajpedę, więc straty są same są olbrzymie i same koleje bialskiego miał problem oczywiście osiągnięciem rentowności naszego poparcia Rosji do współpracy z Rosją z rosyjskim przewoźnikiem żaden, ale tu jest konkurentem dla polskich kolei, więc też nie wygląda tak i sielankową i i nic optymistycznie dla na same białoruski czy właściwie można powiedzieć, że koleje są takim drugim no powiedziałbym przedsiębiorstwem transportowym po Belavii, które ma mocną zaczynają odgrywać przez związki Białorusi z Rosją i agresja na Ukrainę pośrednio nawet trzecie mamy jeszcze przewoźników drogowych od kilku miesięcy obowiązują sankcje tutaj dużo kolejowego stacja to skomplikowana, żeby słuchacz rozumie nawozy potasowe nie mogą być dostarczane kolejami do Kłajpedy przez Litwę, ale np. Białoruś może wysyłać kolejami wciąż za tak jeszcze furtka swoje towary, ale ten objęty sankcjami zachodnimi na świat coś co nie jest nawozem po czasowym może wysyłać koleją na zachód jeszcze jest on jakiś atak jakaś możliwość oko korzysta wałów, które można przewozić ograniczone natomiast Unia europejska zdecydowała się kilka tygodni temu na stosowaniu sankcji odnośnie przewoźników drogowych i tutaj o za bardzo wąskim, bo głos wąską grupą kategorii co można przewozić białoruscy przewoźnicy drogowi, a to jest bardzo zbudowany przemysł łożyska internetowym nie mogą wjeżdżać do Unii Europejskiej w związku z tym miałyście zabroniła unijnym przewoźnikom wjeżdżania na swoje terytorium mamy totalne zamieszanie na rynku przewozów drogowych ma szersze reperkusje na Rosję Kazachstan i Chiny Białoruś jest ważnym szlaku wschód zachód, więc nazywać jest bardzo skomplikowana i sferą logistyczną na Białorusi jest żyła w głębokim kryzysie za chwilę wrócimy na rozmowę dziękuję łączenie ich klub dzięki Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Kamil Kłysiński z ośrodka studiów wschodnich rozmawiamy o białoruskim transporcie mówiliśmy o kolejach, ale tak jak powiedział przed informacjami co się wiąże jeszcze jest blokadą przeróżnych szlaków handlowych białoruskich i utrudnieniami dla tego kraju w ogóle z UE utrudnienia eksportowe bardzo poważnym nie zastanawia mnie zastanawia taka sprawa to znaczy 3, bo w kontekście kolej jeszcze pojawiały się takie doniesienia, bo się cały czas pojawiają w rozmaitych artykułów prasowych, które właśnie odnoszą się choćby do tych utrudnień, które ostatnio Litwa wprowadza do tzw. partyzanckiej wojnie na kolei w Białorusi co to właściwie oznacza i na ile to jest taka może nie kaczka dziennikarska na, ale ile jest przesady, a ile rzeczywiście faktów takim ruchu oporu białoruskich kolejarzy opozycyjnych, którzy się wspomina jest to zjawisko, które obserwujemy od marca, czyli praktycznie od początku rosyjskiej agresji i ona rzeczywiście na radzie było nasilone zintensyfikowane, kiedy to pamiętamy, że to obrazki rosyjskie wojska stacjonowały niszczyły demolowały mordowała Ukraińców na północ Ukrainy i wkroczyły tam z Południowej Białorusi podeszły bardzo szybko pod Kijów zdobyło Czarnobyl pierwszego dnia agresji zagroziły, że to mężowi okrążyły sumy itd. celników obciążyły właśnie dzięki temu, że nasze terytorium Białorusi szły transporty wojskowe już bardzo intensywne rosyjskie szalony wojskowe mu przez Białoruś z Rosji i do północy Ukrainy to było to zaplecze logistyczne było tyły armii rosyjskiej walczącej na północy zagrażający chińskiej stolicy mój czas jednostki, bo nie było masowe, ale przynajmniej 80 osób myślę można ponadto w tym kolejarze do z działalności zdecydowały się tej tak jest z zaplanowanych bardzo ważnej jednostki o nawet białoruskie zachowali się za pozostawać aktywniej niż pozostali obywatele, którzy w większości są przeciwko tej wojnie, a przynajmniej przeciwko takiej agresji jest na Białorusi i zamanifestowali swój sprzeciw poprzez agencję kolejową niszczono główną rozdzielnię kolejowe jakieś tam te transformatory palono to było najcięższe nie wyszło jak radzono kłody jakieś Belki inne zmiany nie na kolei i to rzeczywiście było istotne uderzenie trudno oszacować, bo jest tajemnicą wojskową sami to się tym chwalą też nie ma czym biało śnieg, tym bardziej nie ujawniają prawdy, ale możemy przypuszczać, że te to wersja kolejowa w sposób istotny przejmie w niektórych dniach zakłócała w mieście dostaw dla rosyjskiej ami powodował napięcia na linii Mińsk Moskwa na pewno była wymiana nerwowych maili czy telefonów dla bardziej konserwatywnych użytkowników telefonów ginęło starszego pokolenia wolą zwolniliśmy chować i były na pewno poważne spięcia jak i porzuca odnowa i pretensje to towarzyszy z Moskwy ziemie to dotacje do towarzyszy z Mińska jak zabezpieczać linie kolejowe w swoim kraju się sojusznikami po mieście działać rzeczywiście biorąc organy ścigania bardzo ostro się wzięły zatem dywersantów 1 człowieka nawet postrzelone pamiętam do dziś zdjęcie z takim zachowaniom kolanem będą procesu się zaczynają nim te najbardziej aktywnych dywersantów i to możliwe są niestety mieszkali śmierci też prawo białoruskie pozwala na to od 29maja są podatki w kodeksie karnym, aby za terroryzm to jest pociągnięte pod nowym rozstrzeliwać tych ludzi, ale czy to jest, bo prezes takie informacje tam dalsze Meduza podawała jeśli próbach czy może nawet skutecznych akta, gdy w wersji wysadzanie torów czy to się potwierdzać to są takie bardziej pogłoski nie o wysadzanie torów na Białorusi nie słyszałem to już bardziej partyzantka na Ukrainie między zasadzono tony czy skazano Dody pomyli topole tak czytałem amerykańskich stronach końskiej źródła czytam na południu kraju my gdzieś tam obwodzie zaporoskim może do końca Sonia na Białorusi aż tak zaawansowany partyzantki nie widziałem mówię to były takie do tak mieli kadencji, ale też szkodliwe dla transportów wojskowych Rosji, czyli palenie tych transformatorów to jakiś tam różnych przemysł mięsny infrastruktury, która zarządza tym ruchem kolejowym wprowadzenie pikniku lud im coś bardziej zaawansowanego wielu z tych hakerzy cyber partyzanci kilka razy rozłożyli serwery kolejowe, które też to też doprowadziło do chaosu nawet można by biletu kupić pan wypisywał długopisem w kasach bilety im też pociągi musiały stanąć w czasie doszło do katastrof kolejowych co bardzo skutecznie podobno utrudniło zahamowało transporty wojskowe Rosji czy można powiedzieć, że w pewnym sensie transport białoruskich stał się takim no polem pewnego starcia co znaczy tutaj nie tylko chodzi o te blokady europejskiej, ale też chodzi właśnie takie działania wewnętrzne, które mocno utrudniają przepływ towarów przepływ ludzi towarów ba sami Białoruś no tak tego są różne historie, bo mamy tutaj sankcje unijne sankcje amerykańskie, które uderzają w koleje białoruskie również, ale też całą gospodarkę białoruską, bo jest należy, bo autorytaryzm i konfrontacyjna polityka wobec Zachodu łamanie praw człowieka itd. a mamy dywersję kolejową jest niezgodą przejawem niezgody białoruskich obywateli wobec zaangażowania Białorusi te wojny agresję sprawiedliwą agresję do Znicza agresja o wobec Ukrainy czy nawet tak nowo chińskiego narodu, ale oczywiście summa summarum to wszystko pogłębia chaos na kolei utrudnia bielskim koleją sprawne funkcjonowanie, czyli oczywiście no historia 2, ale źródła jedno to jest kwestia bez zbliżenia z Rosją kwestia w pewnym sensie współpracę wojskowej współpracy przy operacji, a przy ataku na Ukrainę no tak, gdyby Łukaszenka poczynając od środy dwudziestego roku nie zdecydował się na brutalne potraktowanie swoich obywateli na torturowanie i lekceważenie ich zdania i poprzez porwania potem samolotu 2001. kolejny efektu, bo został zmuszony planowane w Mińsku kryzys migracyjny pamiętamy z zeszłego roku jako wykonywane przez władze bielskiej na końcu zupełnie lojalne realistyczne podejście do Rosji i usługi dla dla nas podczas tej wojny, gdyby nie te fakty koleje białoruskie mogły został sprawnie wozić towary i zarabia na tym olbrzymie pieniądze zarabiały wcześniej to był bardzo dochodowy biznes wszyscy byliby zadowoleni, ale to się na obecnym etapie tylko takie teoretyczne gdybanie w tą przechodzą tak od szczegółu do ogółu jeśli byśmy spojrzeli na to jak wygląda w tej chwili sytuacja Białorusi w kontekście właśnie tych sankcji i w kontekście znaku ma u uzależnienia od Rosji toczącej wojnę również objętej sankcjami to jak ta sytuacja zmienia pamiętam, że porozmawialiśmy no właśnie w takim kontekście o sytuacji Białorusi jeszcze w samym początku tej wojny to może tak, przypominając jak co co nam się dzieje co się zmieniło od momentu, kiedy ta wojna się zaczęło mamy bezprecedensowy cios został o tym mówiłem wiązki eksport władze białoruskie szacuje się nie kryją z tym, że straty w eksporcie w tym roku sięgną nawet 18 000 000 000USD, czyli niemal połowy ubiegłoroczna wartość eksportu nieznane dlatego goście z całego roku, więc odnosimy do ubiegłorocznej czy jest prawie połowa 39 000 000 000USD to jest na tę sumę składa się ograniczenie embargo na 70% eksport trudno ją unijnym pożegna się pan wspomniał rozumiem albo na podpisy przez itd utrudnienia w eksporcie nawozów potasowych wreszcie, o czym jeszcze nie wspominam utrata ukraińskiego rynku zbytu to niesłychanie dochodowe dla Białorusi Ukraina była jeszcze dwudziestym pierwszy roku drugim partnerem handlowym Białorusi po Rosji nad białą świetnie zarabiała to było tam było dodatnie saldo handlowe Mińska, więc tąpnięcie w eksporcie co się przekłada na spadek poziomu życia na problemy przedsiębiorstw zatory płatnicze na rosnące zapasy niesprzedanej produkcji, a ostatecznie będzie to spadek PKB już zagwarantowane recesja się rozkręca mamy -3,4 za styczeń maj zobaczymy co będzie pod koniec roku to jest początek tendencji jak prognozuje idą w ślad za prognozami banku światowego i innych szacownych instytucji, że będzie to przynajmniej 67% spadku PKB może być więcej może nawet być dwucyfrowa recesja i biały się zna tylko na Rosję, która nie jest wcale skoro do tego, żeby tak bez żadnych ograniczeń miały wspierać tak wspiera, żeby miały zupełnie nie padła, bo Putin potrzebuje takiego chodź no choćby takiego małego sojusznika, ale nie jest to wsparcie, które zapewniło okryło wszystkie potrzeby Białorusi Białoruś czekają bardzo trudne miesiące tu na lata i władze miejskie to widzą tego też stawiam na tę myślę, że będzie wzmacniał tego, że ludzie jeszcze dać zastraszyć, żeby nie buntowali, bo uwadze nie mają pieniędzy będą miały coraz mniej i nie będą miały, czego kupować spokoju społecznego co może oznaczać, jakiego rodzaju, aby kłopoty w codziennym życiu nas to się przekłada ta fatalna sytuacja przekłada się na to, że np. nie rosną wynagrodzenia, a ta pracodawcy, ale duża część wioski gospodarki wciąż jest Państwowa, ale prywatnie też nie mają środków na to, żeby podnosić wynagrodzenia swoim pracodawcom pracownikom u nas w Polsce jeszcze trwa spirala płacowa cenowa, ponieważ są zasoby jeszcze możliwości gospodarka rozwija natomiast tam ten ten spadek jest jednak do poziomu życia, bo mają też inflację to wszędzie, ale mentalność tutaj w inflacja ich absolutnie przytłacza ludzie coraz mniej mogą kupować za to zarabiają zakłady, które nie będą mogły sprzedać swoje produkcje Marvela sprzedawały mniej, bo sankcje obowiązują np. dla rafineria naftowa albo chociażby ten koncern potasowy, gdy mówiłem będą musiały też wysyła część na urlopy na pół pół etatu przenosić albo w ogóle zwalniać to są olbrzymie dylematy dla państwa opierającego się na kontakcie społecznym przez lata na tym, że na rozbudowanym sektorze państwowym jest dramat, bo ten sektor to państwo gospodarczą mogą funkcjonować tylko przy pomyśle nie był eksportowej 65% wiązki produkcję na eksport zyskają bardzo małym rynku wewnętrznym, a więc to jest to jest początek katastrofy bardzo dziękuję państwa moim gościem był Kamil Kłysiński z ośrodka studiów wschodnich Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA