REKLAMA

"Zderzenie czołowe", czyli polska kolej w trybie sygnału zastępczego

Światopodgląd
Data emisji:
2022-07-08 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tak, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz Bartosz Jakubowski dzień dobry Chin dobrych i jego książka zderzenie czołowe historia katastrofy kolejowej pod Szczekocinami książki, którą wydało wydawnictwo krytyki politycznej, nad którą radio TOK FM ma patronat zadałem może pytanie, a coraz, dlaczego dziś co nas interesuje katastrofa sprzed już dekady tak zgadza się ponad 10 lat temu to było 3marca 2012 roku tak naprawdę Echa tej katastrofy Rozwiń » dochodzą do nas Podziel się nie tylko w formie wspomnień i tego, że niektórzy wciąż jeszcze myślami są na tej łące pod Szczekocinami po wciąż, jakby te wspomnienia to jak to się przełożona ich zdrowia, o czym zresztą mówię chcę na życie, ale też na to, że to nie jest tak nawet książkę o kolei sporo osób mimo tak się plotkuje to jest historia, o czym co się zdarza, kiedy bardzo źle podchodzimy do pewnych kwestii, kiedy bardzo źle zarządzamy służy teza o systemie po z tak naprawdę ta historia mogłaby się zdarzyć w dowolnym innym, jakby systemie w dowolnej innej rzeczywistości mogą dotyczyć zupełnie innej rzeczy niż kolej wypadek kolejowy mogłoby dotyczyć dowolnej innej katastrofy tak naprawdę my chciałem tak im pokazać co się dzieje, kiedy właśnie w takim organizmie, jakim z kolei dochodzi do wypadku, która absolutnie nie powinien się zdarzyć, bo w domyśle pociągi są Super bezpieczne tak naprawdę taki wypadek zdarzy się raz na 20 lat tak na rozprawę, więc jest to coś co się w zasadzie nie zdarza tak to jest ten spadający samolot spada na kilka lat i ale co na 10 zdarzeń nie ma prawa zdarzyć to, bo to trzeba powiedzieć w momencie, kiedy istniejemy w systemie, którym coś nie ma prawa należy jednak się zdarza to prowadzić do szeregu dziwnych sytuacji, które dziś tak naprawdę budzą niepokój wielu osób toczył się przekonać podczas pisania książki rynek wciąż tematy związane z tą katastrofą są tematami tabu tylko tabu, ale w zasadzie to jest takich opowieści śledczego ten moment w tym dowiaduje się pan, że wszyscy dostali nakaz milczenia to już w ogóle nie wiedziałam, że można wydać, ale obowiązuje, choć mimo, że 10 lat później, a na ten system ciągle zamknięty co chyba no właśnie, dlaczego z kilku powodów po pierwsze, kolej jest w ogóle trudnym systemem niewątpliwie trudno jest dojść do tego co tak jak kolej działa i kto kto tam tak naprawdę jest twarze, które widzimy na samej górze medialny to jest czubek góry lodowej, ale jest ogromnym organizmem bardzo trudnym i jeszcze niedawno wejście do niego było też bardzo trudne bo jakby chciała powiedzieć, że mniej więcej 1015 lat temu nie było możliwości dostania się do pracy na kolei normalny sposób nie przychodzimy z ogłoszenia praktycznie takie ogłoszenie było to są ostatnie kilka lat, kiedy znowu możemy przyjść pracować na kolei na praktycznie dowolnym stanowisku zaczął wspinać po tej drabince przez pewien czas było bardzo zamknięte zresztą dziś odbierze czkawką, ale też z uwagi właśnie na to, że kolej w dużej mierze przede wszystkim mówimy o infrastrukturze jest organizmem bardzo zmonopolizowany to znaczy dyżurny ruchu, bo też dyżurnym ruchu w dużej mierze poświęcam moją ciążę zaraz powiem są to ludzie, którzy nie pójdą do pracy nigdzie indziej, bo nawet skrajnych przypadkach taki maszynista, który coś się zdarzało w Polsce np. był przyłapany podczas jazdy po alkoholu znajdował zatrudnienie winnej firmie maszynistów mało firm przewozowych wbrew pozorom w Polsce jest bardzo dużo i czy tu czytam nawet gorszych warunkach taki maszynista w stanie znaleźć pracę będą zarządu ruchu nie trzeba nawet przy do pracy pijany wystarczy znaleźć czasem w niewłaściwym miejscu niewłaściwym czasie, żeby z tą pracą się pożegnać i toteż chodzi właśnie w grę to nam to zamknięcie ta tego zjawiska powoduje też to, że w, kiedy coś dzieje się tak w tej strukturze jest bardzo silna można być emeryta jest niechęć do tego, żeby ujawnić co się tak naprawdę stało, bo wciąż liczenie na to, że za to liczenie zostanie przez kolej nagrodzeni takim przykładem przekaz może być maszynista, który został skazany za katastrofę kolejową w babach co wielokrotnie było podkreślane wypada 2011 roku zginęły 2 osoby sąd przypisał mu winę został skazany prawomocnym wyrokiem odsiedział wyroki wrócił do pracy na kolej prawdopodobnie tylko, dlatego że nie oskarżył ani nie odważył się tak naprawdę oskarżać nikogo dalej też bohaterowie mojej książki nie oskarżają nikogo oni zachowują, jakby milczenie tak i kiedy wziąć zostają postawieni przed sądem oskarżeni oni nic nie mówią tak naprawdę to wydaje się też ciekawe, bo zwraca uwagę na to, że nie tyle chodzi o to by panu by z wskazania, jakby winnej powiedzieć ten jest winny tylko zrozumieć, dlaczego do tego doszło, a że w pewnym sensie przecież to nadużycie jest to opowieść o Polsce to doszło do szeregu zbiegło się po prostu szereg szereg problemów się ujawnił różnego rodzaju ta umiejętność latania na drzwiach stodoły działa działa działa ta metoda przestaje działać, tyle że taki systemowy opisy ani nie satysfakcjonuje społecznej potrzeby wskazania winnego to trwa szukanie kozła ofiarnego w tym sensie każdy może być tym kogo wskaże jako winnego, bo zawiodło tyle elementów mam wrażenie, że coś ze strachu to lepiej zresztą tego kozła ofiarnego tak rozmawiając z osobami, które tej katastrofy ucierpiało albo straciły swoich bliskich za wami to pytanie czy oni mają żal do tych dyżurnych zostali skazani nikt tak naprawdę nie miał do nich żalu nikt nawet nie oczekiwał, że nie zostaną wskazani w żaden sposób wszyscy jakby nawet nie wiedzieli o tym, ale podskórnie czuli, że to nie jest nie może być tak, żeby dwoje ludzi będących najniżej w tej drabince, która tak w tej strukturze, która jest tak zamknięta tak silnie obwarowana przepisami skomplikowaniu urządzeń wieloma rzeczami że, że to oni mogą być winni oni mogli to w to uwierzyć i też drugi też to, o czym mówiłem, że wypadek kolejowy nie ma prawa się zdarzyć, ale rzucili się zdarza to nie nimi dochodzi najpierw do tego, żeby odnaleźć przyczyny, bo dopiero potem robi państwo komisja wypadków kolejowych, którą zresztą też czasem mam wrażenie, że niedostatecznie się przejmujemy tym co pisze w swoich raportach, choć powinniśmy tak mówię przez komisję szacunkowych nie szuka winnego szuka przyczyn wypadku natomiast bardzo łatwo wskazać winnych, a z drugiej strony bardzo trudno jest wskazać takich prawdziwych winnych, czyli tych, którzy dziś swoimi zaniedbaniami jakimiś błędnymi decyzjami gdzieś wcześniej prowadzić do wypadku, ponieważ wypadek wydarzy się do 20 lat, jeżeli sąd lub prokurator zna winnego morderstwa kradzieży przed przekrętu finansowego tak dzieje się praktycznie codziennie niestety, ale dzieje się codziennie ten wypadek ulewy 1020 lat i tak naprawdę organy ścigania w Polsce mają bardzo niską wiedzę na temat tego w jaki sposób należy szukać winy jeśli chodzi o wypadek kolejowy, choć to też nie jest tylko Polska przypadłość, bo największe katastrofy kolei w Niemczech w 7 również nie, bo sąd nie mógł znaleźć winnego, ale np. w Czechach już też tam jest trochę inne podejście do prawa i tam, jeżeli chodzi, choć wypadku kolejowego Night prokuratura szuka winnych ogólnego zaniedbania, ale szuka tam u góry tylko mnie nie tam na dole zdarzały się na sytuację, że sąd wskazywał wyżej postawionych w hierarchii za właśnie za wypadki kolejowe z uwagi na to, że wskazywał na to, że popełnili błędy popełnili jakieś zaniechania lub inne błędne decyzje wskazał jako winnych tego, że do wypadku doszło w pod Szczekocinami zderzyły się 2 pociągi pasażerskie kilkadziesiąt osób ponad 60 zostało rannych 16 osób UE z zginęło straciło życie a dlaczego doszło do zderzenia 2 pociągów to byłoby bardzo łatwe, żeby powiedzieć, że po prostu ktoś popełnił błąd to tak, że zawiniło bardzo dużo rzeczy zawiniły zawiniło cięcie kosztów na kolei, które już zostało wprowadzone dyskursu publicznego już o tym sporo osób zdaje sprawę, że przez tak naprawdę kilkanaście lat na polskich kolei oszczędzone wszystkim i też, jakby to, że w pewnym momencie zaczęliśmy szukać sposobu na rozwój kolei, ale jeszcze wciąż pewne mechanizmy nadal były jeszcze z tej epoki, w której kolesie tylko wbijało i to wszystko razem złożyło się na pewien taki układ, w którym w, którym tak powiem strony nie było wyjścia z tych w pewnym momencie procesu sądowego, ponieważ sytuacja, że są przesłuchiwani dyżurni ruchu mówią, że nie zrobi to samo co wskazuje, że ten problem był zdecydowanie libretta został sam błąd nie to błąd tak samo podjęliby te same decyzje co ci skazani, dlatego że taka była rutyna, ale wrócimy do tego ido tego sygnału zastępczego, bo to, żeby zrozumieć wydają się te przyczyny, chociaż trochę to trzeba zrozumieć to sygnał zastępczy też wydaje się, że to często jest opowieść o Polsce o takim sygnale zastępczym działaniu w trybie sygnału zastępczego Bartosz Jakubowski jego książka zderzenie czołowe są państwa gośćmi informacja informacja wrócić, a tak świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz wracamy do zderzenia czołowego, czyli książki Bartosza Jakubowskiego w historii katastrofy kolejowej pod Szczekocinami to rzeczywiście jest jakby trudności nie zgodzić z tym, że to nie jest tylko opowieść z tej katastrofy o tej katastrofie sprzed dekady, w której zginęło 16 osób, a kilkadziesiąt zostało rannych w tym część bardzo poważnie i konsekwencje odczuwa do dziś będzie odczuwać ale w jakim sensie to jest opowieść o systemach no i Polsce, które się systemu nie docenia, czyli takich mało spektakularnych działaniach, gdy dochodzi do takiej tragedii oczywiście chcę wskazać 1 prostą przyczynę najlepiej 1 winnego i 2 osoby zostały skazane to są dyżurni ruchu to jest takie ciekawe porównanie w książce Bartosza Jakubowskiego może nawet od tego powinniśmy zacząć porównanie kontrolera dyżurnego ruchu z kontrolerem kontrolami lotniczymi ostatnio ze względu na protest dużo słyszeliśmy o tym od tej nieprawdopodobnej presji, którą odczuwają w pracy i odpowiedzialności, która też na nich spoczywa, ale która powiedzmy sobie szczerze jest stosunkowo dobrze wynagradzana jak na nasz kraj to znaczy zarobki są dużo powyżej średnich media i większości tego co zarabia większość dyżurni ruchu ile zarabiają, czyli odpowiedzialność jest dużo mniejsza czy przede wszystkim dyżurnemu ruchu samolot nie spadnie jak każe mu się zatrzymać, więc to jest ta różnica, jakby państwo 12 pracą natomiast taka najważniejsza już o to czy sytuacja jest pod tym względem tak, jeżeli pociąg stoi co najwyżej ludzie się denerwują krążą na kolejne czym nasz świat stoi natomiast, jakby samo stanie pociągu nie jest nie jest dla niego niebezpieczne dyżurni ruchu zrobią w Polsce między medianą średnią mniej więcej niezależnie od tego czy to było 5 lat temu czy dzisiaj wszystko zależy od tego gdzie pracuje jak ma się staż pracy, ale mniej więcej o tej skali mówimy czy mówimy między aktualną medianę aktualność nim wynagrodzeniem krajowym, które jak dobrze wiemy właśnie raczej raczej nie ma nic wspólnego z tym ile większość zarabia natomiast jest mniej więcej ta skala zarobków no praca jest można powiedzieć, że zawsze możemy najtrudniejszą pracę w pracę dyżurnych ruchu natomiast też trzeba powiedzieć te warunki pracy się znacząco poprawiły w ostatnich latach, bo trochę po prostu pieniędzy kolej złożono zamiast nadal jest to praca po ponad 12 godzin dziennie teoretycznie powinni dużo pracować dzień potem na Miedź w dzień wolny, jakby przyznano potem się dzień wolnego natomiast często zdarza się także zdarzały się 2 noce pod rząd i klucz z tej uwagi żyć wciąż mamy lukę pokoleniową na kolei brakuje ludzi, a stare coraz starsi są też istniejące pracownicy rzeczy wciąż pracują często zdarza się także np. nie przechodzą badań lekarskich z uwagi na plamy ze zdrowiem i wówczas w każdej takiej sekcji, gdzie pracują dyżurni pojawia się ten po pociąg gdzieś obsadzić etaty, a to nie jest łatwe, bo znowu, żeby zachęcić ludzi do pracy na kolei, aby zachęcić jakimiś większymi zarobkami, ale też wiadomo, że nie praca dla każdego choćby właśnie z tego powodu, że trzeba mieć bardzo dobre zdrowie, żeby móc na kolei pracować właśnie dyżurna ruchu i stąd to tylko dygresja ciekawy motyw oczywiście tego, że jest więcej kobiet, czyli realizacji tej opowie o tym, że preferują c zawody otwierają się bardziej na kobiety jest też bardzo ciekawy moment z pana książce o tym co oznacza automatyzacja tak, bo w odpowiedzi na to, że pan mówi automatyzacja tak to znaczy po prostu mniej pracy wykonuje człowiek, więc automat w teorii tak jest oczywiście dyżurny ruchu już nie musimy dać z kluczami najczęściej zwrotnic jak to bywało całkiem niedawno i to niedawno na myśli to, że przy stacji Białystok tak funkcjonowała, że dyżurni biegali z kluczami do zwrotnicy, ponieważ były to stare urządzenia dziś praktycznie można powiedzieć są dyżurni, którzy w trakcie swojej zmiany na oczy własne nie widzą pociągu, bo kierują ruchem z komputera i taka, że do kopuły pociągi widzą tylko na ekranach monitoringu natomiast nie da się ukryć, że to nadal oznacza to, że człowiek na tej nastawni jest sam steruje ruchem przykład kilku stacjach jednocześnie, robiąc to zupełnie samemu, jeżeli w tej sytuacji dochodzi jakieś awarii na to nie stać oni z właśnie znowu sam tak i czyli albo pociągi stoją albo jest właśnie ta gorsza tego rozwiązania czyni musi sobie jakoś poradzić na szczęście tych przypadków musi jakoś poradzić z coraz mniej na liście zwracał uwagę kwestii szkoleń nowym sprzęcie jednak wymagającym znaczy to wszyscy też sprawę że, gdy przychodzą ludzie młodsi, którzy dla, których urządzenia komputerowe są pierwszymi, których uczą też zupełnie inne podejście, kiedy mamy kogoś, kto przeszedł ten cały rodzimy szlak bojowy od urządzeń przedwojennych wręcz po najnowsze, bo to też jest zupełnie inny sposób szkolenia natomiast też nie można powiedzieć, że temat jest załatwione tak też czas uwagę na to, że podczas w trakcie pandemii były zawieszone egzaminy okresowe każdy dyżurny ruchu co 2 lata powinni przejść egzamin okresowe oraz w trakcie pandemii no oczywiście pozwany były zawieszone, więc teraz jak trwa nadrabianie tych tych zaległości co też może być nie bez związku z tym ostatnim parę bardzo poważnych incydentów bezpieczeństwa na kolej dlatego chciał się tylko wprowadzić ten sygnał zastępczy co też sygnał zastępczy sygnał zastępczy to jest coś co się wyświetla na semaforze wtedy, kiedy nie można się sygnału normalnego, bo to też powiedzieć by zacząć od tego, że kolej bardziej przypomina działanie windy niż działanie sygnalizację skrzyżowaniu, która działa sobie sobie działa możemy jeździć tak czy owak nie na kolei jest inaczej to jest na tej zasadzie, że jeżeli wszystko działamy wciskamy przycisk i sama się włącza i zaświadcza o tym, jakby ten zielony sygnał sama może to świadczy o tym, że wszystko jest porządku, czyli urządzenia wszystkie działają poprawnie rozwiana trzymają w tym miejscu, które powinny być nie przekładają się pod jadącym pociągiem, że tor, na którym pociąg jedzie jest wolny itd. tak walczyli zasadniczo wszystkie urządzenia mówią i żadnemu maszyniście wszystko gra możemy jechać wszystko bezpiecznie tak na PS w momencie, kiedy jakakolwiek jakiekolwiek urządzeń na tej drodze działo się pociągiem nie działa jest nie wiem wykazuje zajętość toru czasami fikcyjnie któryś rozjazd na mnie działa nie np. nie dolega jakiś fragment inny przykład nie ma z nim połączenia z tym wykazuje, że nie wiadomo w jakim stanie rozjazd lub jakikolwiek inny problem przed chwilowe nawet zanik napięcia to sprawia, że w tej sytuacji, że pociąg pojechał na urząd będzie rzecz albo włączyć właśnie sygnał zastępczy, czyli żony mówi słuchaj coś nie działa, ale ja mówię, że jest okej może jechać albo trzeba podyktować zagra wniesie dyktowało rozkaz pisemny, czyli tutaj jak dyżurny taki taki zezwala temu temu, żeby mógł przejechać mimo tego, że światło czerwone czując, żeby na siebie odpowiedzialność za to, że jest okej, że może jechać pociąg czy to pokazuje, że coś jest okej, ale ja i tak mówią, że może jechać to jakby zawsze świadczy o tym, że czasami oczywiście dziś syna zastępczy w sytuacji, kiedy np. jestem na drugim torze urządzenia nie pozwalają nam na tym, żeby jechać torami pod prąd od dziś czasem są stare urządzenia, których nie można pojechać torem lewym jak pod prąd tak wtedy też takie coś włącza natomiast wtedy jest to okupione pewnymi procedurami, które zazwyczaj sygnał zastępczy oznacza, że coś popsuło mamy jakąś awarię jak jakiś błąd i w związku z tym bądź świadomy tego, że wszystko może być porządku, ale jak mówi, że może wiać no rozumiem pod Szczekocinami te 2 pociągi były w ramach tego nadzwyczajnego trybu tak natomiast z wielu powodów możemy przypuszczać, że to niebyła zbyt przemyślana zmniejszeniu, bo zbyt przemyślany wybór nie tylko kwestii właśnie tego, że dyżurni po prostu siedzieli sobie, że nie przemyślimy tego jak jedź tylko wynikało to wielu czynników chociażby z tego, że pokazują świat od razu mówi się, że urządzenia działały znakomicie tak, ale to było, jakby stan wyjątkowy tych urządzeń co znaczy częściej zdarzały się tam awarię, więc będą przeznaczone do permanentnych awarii, kiedy dziś sytuacja, której ktoś sobie nie może wyobrazić, bo nie był do niej przeszkolony, że nie miał świadomości teraz może wydarzyć traktują od razu jak awarie z kolei awaria to wczoraj awaria przed siebie awaria to dzisiaj też za wariata czy możemy jechać i to dużym uproszczeniu to znowu powiem być może będzie słuchał ktoś, kto również obeznany w tematach kolejowych to jest duże uproszczenie, ale na to, że w audycji, mimo że możemy tak prosić to to jest kluczowe pytanie czy dalej w tym trybie wyjątkowym ta kolej działa to znaczy na ile znów jest dużo takich problemów systemowych, które mogłyby się pewnego dnia złożyć przecież zmieniło naprawił na pewno część rzeczy się poprawiło tak dużo pieniędzy trafiło na kolej, więc już niema tak permanentnych sytuacji, że non stop coś w tym miejscu nie działa natomiast też zdarzają się sytuacje, że urządzenie zostało naprawione ruch pociągów toczy się dalej bo jakby no jest potrzeba, żeby się toczył na w związku z tym czasem dochodzi do sytuacji jak niedawno, że pod jadącym pociągiem przełoży się rozjazd pociąg jechał po 2 torach jednocześnie przez moment co mogło skończyć naprawdę tragicznie i toteż wynikało po części z tego co niektórzy dobrzy ludzie też przynoszą, bo jak książka też jest inspiracją wielu osób, żeby otworzyć powiedział kiedyś o tym, jaki mają problemy właśnie w swoim miejscu pracy kolejowym tak co tam się dzieje nie tak 8 mówią, że słuchają tam był nie naprawi urządzenia od ładnych paru tygodni i tego wciąż z bezpieczniej niż samochodem, żebyśmy nie oczywiście stworzyli wrażenie będzie ciąg dalszy też chciałbym wrócić do książki ale, korzystając z okazji, że Bartosz Jakubowski też ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego państwa gościem chciałem zapytać o trwający prawie 2 tygodnie protest strajk pracowników MZK w Bydgoszczy, który w zasadzie skończył się można powiedzieć, że skończył w zasadzie praktycznie 5 został w jaki sposób złamany można powiedzieć, toteż trudno mówić o strajku, ponieważ krępujący cały czas, dziękując prezentujące pracę podkreśla, że to nie jest strajk tak w zgodnie nie było tam strajków w rozumieniu ustawowym natomiast faktycznie załoga się zbuntowała i przez dokładnie 2 tygodnie 14 dni żaden tramwaj niż autobus MZK Bydgoszcz nie wyjechał na ulice i co to znaczy zostały złamane kończy rozumieli wrócić do pracy ale dlaczego wrócili do pracy tak naprawdę powiedziano im, że kolejne podwyżki tak to jest 350zł co w stosunku do rządu aktywność w 1000zł jest dość niewielkie tam kierowcy motorniczy wskazują, że wynagrodzenia są niewiele ponad 3000zł na rękę natomiast temat wynagrodzeń MZK już prawie w zeszłym roku i tak naprawdę chodziło w nim o to, że kierowcy motorniczowie odchodzili z pracy, ponieważ były po prostu zbyt niskie zarobki musi utrzymać znajdowali lepiej płatną pracę, gdzie indziej i tak będę dochodził do sytuacji nie było komu prowadzić autobus w związku z tym, że znowu nie mogą brać autobusy pozostali muszą brać nadgodziny są jeszcze bardziej przemęczeni, a no jednak normy pracy kierowców mamy dość dość dobrze w kraju na szczęście opanowane i taki przedsiębiorca ktoś po prostu nie można forsować ludzi ponad siły, tak więc już też był ten problem, że kto mógł to odszedł i został już tylko ci, którzy nie mieli wyboru, więc bądź co bądź załoga była bardzo zdesperowana, ponieważ nie miała wyboru co ze sobą zrobić już nim nie mieli miejsca do kontroli, dokąd pójść, jeżeli umieją prowadzić autobusy to po prostu robią to najlepiej umieją, więc niewątpliwie to jest tak w pozostałych, bo po prostu chęć uzyskania wyższych wynagrodzeń, ponieważ oni wskazywali też kierowcy, że nie otrzymał pewnych podwyżek gazem ostatnie lata chciałbym wrócić do rozmów mam nadzieję, że przymierzam zaproszenie, bo takie różnego rodzaju protesty szykowały się w wielu miastach zobaczymy jak złamanie tego bydgoskiego protestów wpłynie na na wolę, ale złość frustracja zniknęła na życie ludzie wrócili do renty kierowcy kierowcy MZK Bydgoszcz są bardzo zawiedzeni tym tym co się stało tak też też może przez to, że ten, że ten protest nie był strajkiem w formalnym tak i nie miał lidera, który byłby w stanie TUW w ten sposób przedstawić żądania i w ten sposób wynegocjować być może to też było powodem Otóż trzeba pytać osób, które lepiej się na tym znają natomiast na pewno nie są zadowoleni z tej sytuacji i ten test ten stan napięcia będzie tam nadal trwały prawdopodobnie ci, którzy będą mogli będą nadal chodzić do pracy, gdzie indziej będzie podawał tak, aby jeszcze większe problemy komunikacji miejskiej już bardzo dziękuję za rozmowę Bartuś Jakubowski jego książka zderzenie czołowe historia katastrofy kolejowej pod Szczekocinami byli państwa gość mieście bardzo dziękuję za dziękuję rozmowę to wszystko co przygotowaliśmy dzisiaj dla państwa z Katarzyną Borowską i Aleksandrą Włodarczyk program realizowany Szura za chwilę informacja o nich jeszcze więcej sportu taka świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA