REKLAMA

Prof. Mikołejko: "Żeby się nudzić wystarczy być". Filozoficzne postrzeganie nudy

Godzina Filozofów
Data emisji:
2022-07-09 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Zbigniew Mikołejko jest państwa gościem filozof związane z Instytutem filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk dzień dobry panie profesorze dzień dobry panu dzień dobry państwu witam serdecznie naszą rozmowę o nudzie chciałbym rozpocząć cytatem cytatem z wielkiego eksperta od spraw nudy teoretyka i praktyka nudy, czyli mijać rana to jest fragment z książki rozmowy z Iranem na rozmowę, którą przeprowadził z nim Leo bilet Otóż wczoraj powiada tak podczas ludy czas Rozwiń » nie może upływać każdy moment puchnie i nie ma już by tak powiedzieć przejścia od 1 momentu do drugiego wskutek tego zaczynamy żyć w radykalnym oderwaniu od rzeczy wszyscy wiedzą co to nuda, ale jej sporadyczne ataki to błahostka natomiast nuda jako coś stałego przez całe życia należy do najokrutniejszych doświadczeń człowieka ludzie sądzą, że nudzą się tylko starcy ja doświadczałem ludy głównie w młodości stają się nie dyskretny, ale nie szkodzi przypominam sobie doskonale swoje pierwsze świadome przeżycie budy miałem 5 lat to komiczne, ale przecież przypominam sobie popołudnia była dokładnie godzina trzecia i właśnie wtedy miałem doświadczenie, które wyraziłem później poczułem jak czas odkleja się od istnienia, bo tym właśnie jest nuda w życiu istnienie czas idą ramię w ramie tworzą organiczną całość dążymy wprzód razem czasem w nudzie czas odrywa się od istnienia staje się wobec nas zewnętrzne Otóż to co zwiemy życiem i aktem jest włączeniem czas jesteśmy czasem nudząc się nie jesteśmy już w czasie stąd ten niezwykły wreszcie głębokie odczucie niewygody, który to stan muszę być obiektywnym można w końcu polubić to jakieś upodobanie sobie nudy znałem przez całe życie człowiek wręcz z rozkoszą tarza się w niej, ale prawdę powiedziawszy to doświadczenie może być przerażające nie żałuje, że poznałem zresztą taki czy inny sposób zaznali go wszyscy, ale podkreślam nuda ciągła nuda trwająca miesiącami to dopiero jest nuda prawdziwa to nie uda przez pół godziny godzina 2 czy też przez jedno popołudnie no właśnie nuda jako czas odklejają się od istnienia jak się panu widzi ten fenomen logiczny opis nudy autorstwa rana on jest względnie autorstwo Cho rano w takich rzeczach PiS są tutaj powtarza bardzo mocno napisał m.in. kilkadziesiąt lat przed nim chyba Miguel de una mu no hiszpański filozof pisarz, ale wszyscy poważnie zajmujące się problemem, gdy zwracają uwagę na to rozszczelnienie pomiędzy ja i czasem, jako że nagle odkrywamy to 5 to przedziwne pęknięcie w, że gdzieś tam jest czas, który w nie uczestniczy też swoje uczestnictwo zawieszamy w momencie, gdy zostaje zawieszone i dziś nie chcemy w ten czas poniekąd kroczyć albo nie możemy nie mamy sobie w woli wkroczenia moc wkroczenia w ten w ten płynący płynący czas odmawiamy wejścia poniekąd co znaczy wejść w ciasto ktoś Strumień przemijania Duda jest w tym w tym wypadku zawieszeniem, bo czas jest metaforą przemijania tak chyba należy rozumieć tak jak rozumie odmawiamy w tym momencie w 10 minut wkroczenia, w które wdrożenia przez przemijają noś prawda czy to słowo odmawiamy tutaj bardzo świadomie pan zastosował to znaczy tu jest jakaś komponent ta naszej indywidualnej decyzji albo buntu, który się przejawia właśnie takim doświadczeniu nudy tak, zwłaszcza że ja mówię, że takim od trzeba by dzielić znudzenie od odmownych prawda Wodnika jest czymś urządzenie jest pewnym stanem powierzchownym przejściowym natomiast mulda jest czymś absolutnie dogłębnym może nawet fundamentalnym przywołany przeze mnie na Mono w mówi, że w wprowadzać pojęcie osoby w w już osoba jest dla niego w pewnym konstruktem myślowym duchowym cielesnym żądanie nie ma czegoś takiego jak być one niosą tylko jest projekt jest projektem może należy wypowiedzieć, który wypełniamy, czyniąc różne rzeczy praw, dostając się na różne sposoby im nuda jest z zerwaniem zerwaniem więzi w tym w tym w tym tym porządku między między z osobą tak po pojmowaną tak dynamicznie pojmowaną tak nie chwyt tną tak nie określa niemożna dotknąć osoby prawda powiada una mu, więc rozszczelnieniem jest tak pojętą osobom, a czasem jest czymś co co zrobi naraża najgłębiej jakąś prawdę prawdę o istnieniu to, że w tę bezwzględność chociażby bezwzględność te czasu, który istnieje od niezależnie od naszych Zach chcę naszych pragnień czasu jako przemijania ach, jak powiedziałem od naszego od naszego trudu samostanowienia oczywiście co jakiś czas zrywamy się w staramy się w z zapełnić tę tezę tę tę wyrwę tę dziurę nie wiem tę to rozszczelnienie jakimś jakimś kolejnym swoim swojej też swoim swoim aktem swoim swoim czynem w no i ale w ten wysiłek jest wysiłkiem dramatycznym męczącym i w dodatku gdzieś tam mamy po poczucie w sobie jak myślę, że nie, że jest wysiłkiem na swój sposób na swój sposób próżny, ale jednych jest przy czymś co mówi o naszym przerażeni New w przerażeniu niedawno pan tego czy rano tutaj on mówią zachwyceni należy za przepis zachwyca na sposób powiedział tym co najbardziej przerażające najbardziej dla Barnesa ambiwalentne u niego doświadczenia jeszcze mówi w różnych miejscach ludzie przy okazji swojego doświadczenia bezsenności, która przez lata prześladowała i też o takim rozciąganiu się czasu właśnie doświadczeniu bezsenności bezsenności, która jest dość podobne do znów tego co się dzieje snuje Jach wszyscy Haider jeszcze do tego coś dodaje mianowicie Rycha i gen mówi, że w w poprzez nudę od od tej kosz po krewny jest odsłania się całość używa takiego wrażenia całość bytu nowo i jest w związku z tym, który jest prawdy który jest jak gdyby o tym od nas odłączony w tym momencie jej związku z tym nut przepraszam najmocniej luda jest najbardziej najbardziej dramatycznym stanem z tego punktu widzenia, który w otchłań widzimy widzimy tę ten mecz w ten bezlitosny szyb nazwijmy to tak bez litości snuć bez toż czynności istnieje bezlitosny 6 bytu, który w, których jest ich i koniec prawda, a my nawiązaliśmy Heideggera też proszę dokończyć nie mamy inny cytat tak korespondujący z Tigerem paradoksalnie, choć autor z innej parafii zupełnie mianowicie Chateaubriand da na cytat który, który pisał ze swego istnienia zdawałem sobie sprawę tylko podczas nudy no to jest bardzo no właśnie w duchu High Tax troski tak to złotej, a tymczasem tym czy tym właśnie tutaj rysuje się odrębność odrębność mojego mojego bycia w świecie prawda od mojej mojej osoby, żeby jeszcze tego nam na przywoływać cały czas właśnie ci dzieci ci myśliciele pracujących w dotykają w tej tego tego rozdarcia fundamentalnego nie przezwycięży walnego i udaje, że w gruncie rzeczy zdaniem sobie sprawę z tego tak w sensie myślę, że z zdaniem sobie sprawę z tego Ross Ross rozdarcia właśnie rozdzielenia Naja i nie jest na pewno cokolwiek kontruje mnie bardzo jakoś frapuje cały czas to co to co pan powiedział o tym w tej odmowie czy od łącze właśnie, bo mamy chyba intuicyjne rozumienia stanu nudy właśnie jako czegoś co nas opada to znaczy jako czegoś co pojawia się nie wiadomo, skąd co jest nie przezwyciężać one w taki prosty sposób oczywiście są jakieś metody na nudę mówiąc oględnie skądinąd skądinąd przecież nuda jest jakąś komponentu doświadczenia facet np. nazywanego przez znaleźć na wagę już sportu i charakteryzująca są za długie godziny wlokąc się znają i wtedy zmienników dopada mówi Ewa już o dopowiadają różne MO różne różne rzeczy o tron czy daje recepty Wda, kiedy widzimy ciężar praca także w kwaterze rozmowy mówił o rozmowach z kobietami mówi o o o korowód o ucztach i tak dość krótkich wyciętych tych demonicznych objawieniach w czasie powstania w w stanie tego w tego doświadczenia demon pokusy południowy w, zwłaszcza to jest, bo pan wspominał upałach bank już pan pisze tak pisze to dla ojców pośród ojców pustyni w Egipcie prawda więc częsta rozszerzenia świata taki fizyczny jednocześnie unieruchamia wciąż za i w tym dniu unieruchomieniu rodzą się rozumie się potwory, który w rurze różne demony, bo tam dalej oferować dłuższa są te demoniczne przywołania nie tylko wyruszały innych ojców pustyni to już zresztą takich takich Mistrzów duchowych tych jak pustelnicze ego puszczali niczego świata w ZUS i w związku z tym nuda wydaje się w judo jest tutaj jednak chyba czymś negatywnym, bo zdecydowanie tak, ale Dąbrowę, więc demonicznej promotorka zarząd z Diablo nie zje, aby nie zdrobnienie się wnętrza ludzkiego się tutaj dokonuje z RODO mnich wraz z takie wymowne obrazy tego wzrusza prawdami robi wszystko, żeby nic nie robić otwiera okno patrzy w przestrzeni tak dalej do jak gdyby w kogoś oczekiwał natomiast nowi ciem wyjściem z wyjściem jest jakieś sensowne w pobożne zajęcie, że w dniu lektura rozmyślanie znaczy jakie skupienie myśli no no nich męczy tak jak pan powiedział panie Tomaszu nuda jest światem światem demonicznym z nich, ale właśnie ciekawe jest to jako środka one jasne, która raz, a tak, ale ja ja myślę o tym kontraście, który się tutaj nam zarysował to znaczy z 1 strony powiedzmy Hayder Chateaubriand, ale pewnie ona mu też jak ułożyć tak wczoraj też mówią jednak się coś istotnego odsłania w tym doświadczeniu to jest doświadczenie metafizyczne w tym sensie, a mamy tę tradycję ojców pustyni czy tradycje mistyczną chrześcijańską i tutaj ta nuda jest jednak traktowana jako coś niebezpiecznego czegoś trzeba za wszelką cenę uchronić od czego trzeba w siebie odwodzić na różne sposoby tak o tym nie w tym wypadków jak pan mistyczną chrześcijańskim jednak ta nuda jest jest czymś co odrywa od w religijnego sensu no tak najprościej mówiąc za czas wyprowadza poza poza tę przestrzeń, w którym człowiek wiary powinien być obecny jeszcze jeden z po tej odmowy chce wrócić takim dla mnie najbardziej jaskrawym przykładem odmowy jest postać z wielkiej PS powieści wielkiego pisarza rosyjskiego Rosja nie jest raz w modzie, ale w pomijam to, czego czarował niejakiego łomów, który dokona oczywiście przypomina, który dokonał odmów w właśnie odmowy własna pierwsi w, chociaż miał niebywały jego przyjaciel usiłuje go z tego w nie z tego wyrwać jedyny jego przyjaciel, bo cała reszta wykorzystuje całe otoczenie wykorzystuje tę bierność to od umowy o gumą o obu umowa, żeby czerpać z tego korzyści obu umów obok siedzi na tym 5 i w wołał tylko służącego żywot ową różne po i trwa, a da, chociaż ma wielkie talenty wielkie możliwościach nie chcę nieważne jest to także ten jego przyjaciele z pochodzenia Niemcem Bałtyckim, więc to efekt ten, który chce wzywa go do aktywizmu mamy co agresywności naprawdę do zrobienia coś z resztą z tą z tą nudą nudą właśnie w sumo obu umów tak jak kopista bardzo lubi znane nam doskonale wszystkim niech się w dokonujemy odmowy na oko kopista bardzo lubi też właściwie się jeszcze w tej przestrzeni prawda z tym swoim wolałbym nie wolałby mnie reaktor wiedzieć jest to to naprawdę prowadzi nas właśnie strony nudy, ale tutaj poruszamy się takim powiedziałbym w skrócie to mówię subiektywnie subiektywnym wewnętrznym porządku, ale jest też porządek takim, który nie łączy dzisiaj czymś co odnosi niezależnej o tym o tym mówią dramaty chociażby tak naprawdę pewnym doświadczeniu, które przychodzi czekają czekając na Godota czy końcówka doświadczeń, który jest narzucony nam z zewnątrz, który w, wobec którego jesteśmy zupełnie bez bezradni bezsilni no już w Czekającna Godota w jest coś takiego, że w istoty te, które tam są te pary w mają pamięć tego, że kiedyś było inaczej kiedyś był jakiś sens kiedyś były wartości, gdyż było znaczenie jednostek part 3 dialog na temat samobójstwach, gdybyśmy popełnili samobójstwo, skacząc z wieżowce mówi no to no to kiedyś miałoby coś jest teraz by teraz nie ma żadnego prawda wszystko rozumie, ale Beckett w w ten sposób pisze właściwie po Holokauście po to, po wojnie w dając tak należy chyba to czy też jest w świat świat do Okólnej stracił jakąkolwiek wartość jakikolwiek smak jakiekolwiek znaczenie mało tego czasu jest właściwie, więc pada tutaj prawda w tytule to czekanie, które jest czekaniem na nie wiadomo kogo nie wiadomo jak długo nie wiadomo, po czym w właściwie w zostaje tylko takie tkwienie jak Muchy w bursztynie nierób nieruchomej bez w i bez sensu zupełnie jałowe ta jałowość wypełnia wypełnia wszystko to w popiele nieść świata właściwie świata wartości świata znaczeń w i w i tkwienie nieruchomość prawda przeciwieństwo czasu, który w gaz kupuje, który pędzi, którzy dziś oznacza zmiany, które oznacza przemijanie i to w szkole z tym, że ubek to jest także jest przynajmniej ta pamięć natomiast we wiem taki austriacki dramaturg w wielką Schmidt w sztucer rowerzyści piszą o takim świecie w tym już niema pamięci o tym, o czym o tym, żeby prawda co miało kiedyś znaczeń chociażby to samobójstwo prawdo zbyt Kreta, który byłoby zauważalne miało jakiś zostało dostrzeżone natomiast w rowerzystach nie ma już ani ludzie czynią wysiłki praktykują jakieś rytuały jakieś jakiejś formy życia, ale ale w ale właśnie bez nie tylko bez poczucia znaczenia, ale bez pamięci o poczuciu znaczenia czy jak widzę kolejny etap to wciąż z tutaj są daty daty pokoleniowe bardzo ważny, bo ten vel Falco 3 mitów urodził się, że w dużo później niż Beck urodził się w 196460 czwartym bodajże rok, więc się jesteśmy z kolejnej fazie powiedziałbym historii nudy historii też, że wbijały Wienia wymienia wyjałowienia świata, bo tego tutaj rzecz, że dość, że rzeczy dotyczy wolno, a nuda też, bywa że życie innym tak jest rozumiana jako swoista atrakcja coś dla przyjemności pozytywne są konotacje związane ze znaczeniem to wiemy w jest momentem, który momentem twórczym momentem twórczym to znaczy pozwala zyskać dystans wobec świata i w paradoksalnie paradoksalnie wzywa nas do tego, żebyśmy dokonali jakiegoś aktu twórczego, który nas wydobędzie z tej z tego z tej otchłani własnego jaj jakoś wiąże ze światem znane naszym jest wielki kłopot z tym jest wielki kłopot wdowa po w skoro nuda w stanie mówić tak pojmuję pojętym nic nie ma znaczenia w nic się nie dzieje w Noto czyn nie ma żadnej wartości za tym no to jak z tego wyjść z tym jest dramatyczny kłopot może trzeba zdać się na ciał może zaczyna na ciało się tak jak dziś tak to jest podejrzane tak jak ku jak w Makbecie szekspirowskim to zdanie się na ciało bo dlaczego jest podejrzany, dlaczego Makbet jest tutaj dobrym przykładem Makbet który, w których w ma dokonać zamierza dokonać tych zbrodniczych czynów mówi szef a gdyby to ręka dłoń mogły mnie po to, prowadzić rozmowy włącza tutaj własną własną odpowiedzialność za zbrodnie za zło, iż ciało w tym momencie zostaje oddzielony od od od od tego co łączy duchowe moralne intelektualne na w od tego co związane z z odpowiedzialnością właśnie jest tutaj można wierzy, że działo nas uniewinnienia, ponieważ działa SAMU prawda autonomicznie nawiązał jeszcze do tego co mówiliśmy przy okazji facet o nudzie wskazując, że nuda jest pewną składową tego tego szerokiego doświadczenia ocen nigdzie i rozpatrzy mieści i nostalgia za jakimś lepszym światem lepszym miejscem minimalny umawia się za Marvina film melancholia prawda oczywiście właśnie teraz od tych relacjach trochę pomiędzy nudą melancholią bym pomówił, bo taki fenomen logicznych opisach melancholii ten rodzaj znajdowania się poza czasem jakimś sensie się również również pojawia, ale dużo jest takich rzekłbym dzisiaj psychologiczną empirycznych ujęć tego tematu nudy również problem z tą nudą w tych ujęciach jest taki, że właśnie trudno ją definiuje to znaczy że, że to zjawisko które, które jakoś w tylu różnych kontekstach się się mieści że, że trudno właściwie znaleźć jego jakąś klarowną definicję, ale przejrzałem trochę takiej literatury psychologicznej psychoterapeutycznej nazwijmy to również również euro naukowej dotyczącej nudy i w zasadzie na wiele jest takich prac badań głosów, że nuta krótkotrwała rozumiana też często jako po prostu nie wiem jakaś bezczynność brak oczywistego zajęcia taki stan błądzenia umysłem gdzieś w obłokach metaforycznych to jest właśnie coś takiego co miewa skutki bardzo korzystne co sprzyja nie wiem kreatywności rozwiązywanie różnych trudnych problemów, na które zaczyna się patrzeć z 1 strony, że jest po prostu też częścią pewnej higieny u nas głowę czy higieny psychologicznej, że rola za jest ulga w istnieniu prawda tak to o bardzo łączne określenie ulga Sarze przewlekła przewlekła nuda właśnie wiąże się albo może być objawem różnych głębszych problemów jest przez zakładową również depresji może być w połączeniu z Chyloni np. jak jakąś taką istotną istotną składową doświadczenia depresji właśnie czy jej brakiem brakiem Szcze szczęśliwe życie Wałdowo przyjemną czasza tajemną ości istnienia prawda zaprowadzi wiąże się z różnymi negatywnymi zjawiskami czasu tak statystycznie to znaczy towarzyszy ludzie albo nuda bywa objawem różnych najpoważniejszych problemów czy kłopotów nazwijmy to już o charakterze diagnostycznym ja bym powiedział, że to wszystko Prostak jak jak Moravia Alberto Moravia w swojej powieści nuda czy marksiści no bo Moravia w końcu był ten wielki pisarz był marksistą komunistom mianowicie w tym rozumieniu, które w tych rozumienia, które pan przywołał niezależnie to z to są mówią marksizm to jest oczywiście zgryźliwy, ponieważ chcę powiedzieć, że w takim wypadku takie rozumienie od przychodu rozliczne, które pan przywołał one są wyrazem ducha kapitalizmu z jego Fin prawdami z jego ja tak aktywizm w związku z tym ten łuk w ta ulga istnieniu, których w wyraźnie ona jest w tej zdefiniowana, iż czemuś służy prawda jest aktywność jest dobra nie aktywność zła, więc tylko takie Quadry nie aktywności są dobre, które ostatecznie wzmacniają aktywność by na ludzi należy projekt jest bardziej jeszcze produktywność rozwody czy sią w, czyli nuda jest pojęta od bardzo ud tyle Czarni tyle Terry stycznie wręcz, że Smuda masy ma służyć wzmożeniu naszej naszego wysiłku to jest to coś jak odkrycie, bo wiem zjawisko urlopu prawda w w świadka PiS tali styczne w pewnym momencie wydaje, że poczynając od od Francji w latach 30 od rządu front frontu Ludowego, ale odkrył odkrył odkrył znaczenie urlopu jako coś plączą co co wzmaga wysiłek rok w siły czy trud siły roboczej i w związku z tym urlopów jest wpisany wpisany w porządek prac w porządek prac krótko mówiąc regeneracja regeneracja sił IT i tak tutaj ci przyjść też ja zawsze podejrzewam tych wszystkich Psycho euro tylko rozmaite manipulacje dla mnie to jest widomy przykład sektę pani populacji panie Tomaszu, żeby powiedzieć da jasny wszy natomiast już tony ta nuda tak naprawdę to najgłębsza ta istotą owa Duda nazwijmy to tak to nuda jako pewien stan metafizyczny w ich ich ich nie interesuje chodzi o to czas co więcej, tyle że wydaje się być za przy czym za sprzeczny wobec wobec tego czym, czego nie chcieli zapomnieć trochę po nas co zresztą w nie bez racji mi się skojarzyło oczywiście ze stanem urlopu zostanę odpoczynku oraz z nudą wakacyjną pan zresztą w jakiejś mierze, pomijając zacząłem tak zaś trochę inspiracja oni na wakacyjne do tego, żeby porozmawiać ludzie w natomiast natomiast cenę ten stan stan głębokiego głęboki tutaj nie bez racji zostaje wy my w tym w tym myśleniu niema w tego właśnie o tym czy o czym mówiliśmy przez cały czas naszej naszej naszej Ross rozmowy przed gdzieś też nie ma dramatu nudy prawda ja bym tak nas, bo w tonu to jest Szysz jak Wielogłowy potwór tak powiedzieć ona w wyłaniać się coraz to z niej chęć ucina mi 1 łeb do rzeczy złe chwile czystej jakiś jakiś inny stąd stąd piąta my się między rozmaitymi interpretacjami asocjacja ami w dotyczącymi czyta tam dotyczącymi nudy to to na coś wskazuje to część wskazuje co znaczy, że jednak jest to stan fundamentalną w taki stan, w którym którego nie da się obezwładnić intelektualnie myślowo rozpoznać Szpila jak motyle do jakiegoś układu jakiegoś porządku żaden glinę na tym samym się nie da go poddać kontroli właśnie w związku z tym jeszcze raz wracam do tych przychodni użytecznych projektów oni człony są też pewnego typu iluzję to już z ze względu na swoją powierzchnię powierzchniowo w środę inne rzeczy na swoją praktycznością wąską pre praktyczność w istocie w natomiast natomiast to, że dom jest jest twórcza to wiemy dobrze wiemy, iż ta nuda prawdziwe ten zakręt w bankach, bo tej ludzie mnóstwo różnych rzeczy zawdzięczamy ich chociażby kuchnię francuską w taki proszę rozwinąć ten jest mianowicie w tych francuskiej w 3 w mianowicie godziny w tych francuskich zamkach na dworach płynęły w w sposób właśnie wypełniony znudzeniem czy nudą prawda czy rozrywek było skąpo jakieś polowanie jakiś bal od czasu do czasu rzadka w można było poczytać albo jeszcze kto, kto miał czyta się ogrzać, bo nie wszyscy arystokraci francuscy musieli czytać w zarzut dość długo długo można było jeszcze, kto umiał pograć na klawesynie w poddać jakimś jakimś przygodą Miłosz niemal, bo wojennym w ale tak naprawdę czas płyną gdzieś z dala od Paryża dlatego w centrum Paryża jest taki ważny sposób bolesny ciążył dławił w związku z tym no wypełniono ten czas jedzeniem no powtarzalność tych potraw znudzenie potrawami powodowało, że w zaczęto zaczęto ekspert w co bardziej rozumni z tych arystokratów zaczęli eksperymentować tworzyć różne wyszukane sosy itd. żeby wprowadzić rozmaitość ten przykład z kuchnią pokazuje, że też, że właśnie w lekarstwo na nudę czy sposób na ten egzystencjalny kłopot, jakim jest nuda może być rozmaicie rozumiany bardzo podoba, że Zbigniew Mikołejko rekomenduje w przypadkach Moody radykalnej tworzenie wyrafinowanych sosów ja ID to rzeczywiście następnym razem jak nie dopadnie będę zbadanie ja to dla ich na lata to 3 rozpocznie Francuzi głównie w jej głosie osiemnastego osiemnastego, ale że oni wiedzieli, że się nudzą czy to dopiero jest jednak już interpretacja poczyniona przez pana to jest nic jest interpretacja poczynione przeze mnie, ale też proszę zobaczyć, że to się dzieje w przededniu pan przywołał tutaj Chateaubriand przedmiot wszelkich kilka George była mowa przez nią tego czegoś tego zjawiska w kulturze, bo też trzeba o tym wspomnieć, jakim jest romantyzm on tak na dobrą sprawę odkrywa nudy jak zje w blisko tragiczne dla tragiczne i jednocześnie w estetyczne, bo tak mówi Kiry kilka chwil swego czasu w tym jego człowiek estetyczny w PiS to jest człowiek, który bierze na siebie ciężarną, gdy po to, żeby w w jakimś kontraście jakimś oderwaniu od od świata aż stworzyć stworzyć wartość stworzyć wartość to mniej więcej, a nuda tutaj jest krzyż skojarzona przez niego mecha z melancholią prawda, że wspomnienie z pamięcią w nie jest tym tym cennym momentem otwierającym nasz na na tworzenie tak tak to kilka go do szkoły rozumieniem ludy Mela chodzi rozumiałem przecież snują się przez romantyczne utwory różne dziwne Lechu inne czasem przedstawiony karykaturalnie przez komedię pisarzy w ówczesnej epoki postaci prawda w obszarze, a czy pan się nudzi w ogóle ma pan takie doświadczenia, bo znana jest np. pańska zdolność legendarna czytaniu do czytania 40 książek na na na dobę potrafi pan jakieś niesamowite ilości pochłaniać książek i jeszcze pan to wszystko pamięta w ogóle o mnie jak się za najem ma takie ich do pani profesorze tak to jest tak to jest przecież trochę się znamy no ale znam miałem się zawsze w zastanawiam się zawsze właśnie czy pan się w ogóle kiedykolwiek nudzić czy pan po prostu na to nie ma czasu z ja się nie ludzie co znaczy jeśli padam to nie dlatego, żeby sobie dać wytchnienie tylko, że już nie daję rady po prostu was, dźwigając obowiązki, ale coś pan ważne rzeczy pamiętam Dudę z dzieciństwa takie czy się ran w tym czy w rezultacie z taką fundamentalną ludek, która wiązała się z oczekiwaniem, gdyż miałam właśnie 56 lat czekałem może trochę więcej czekałem na przyjazd to były takie czasy oraz na miesiąc przyjeżdżał z Olsztyna w CAL nie było lekarzy byli bici czekałem na okulistyce przyjazd okulisty czytałem grube rosyjskie powieści historyczne, bo takie w jakoś mi się trafił jednak w takim takiej, choć śmie smutne jest to siedziało szarości barw niezwykle rano trzeba było się tam stawić, więc ja miałam prawo jako syn kogoś z zatrudnionego w służbie zdrowia do do początku tej kolejki mniej, niemniej jednak trzeba było tylko planuje pamiętam tę fundamentalną nuda jako stan absolutnego znieruchomiał nie tutaj wspomniałem lekturze, jaką pan z nawiążą jako sposobie, ale opowieść w ogóle jest czymś co jest doskonałą receptą no no i daje tutaj nie pamiętam tytuł może pan pamiętam takiego opowiadaniem jak ja czytałem to 50 lat temu, ale może pan na to natrafił takie opowiadanie Jerzego Afanasjewa o szpitalu jest paru facetów, którzy w właściwie prawie nie ruszają ledwo w Rio na łóżkach jedno z tych facetów ma w widok szybszy jest pod oknem położonymi opowiada tej reszcie co widzi przez to no to jest jedyna ich trakcie, bo tak jest cały czas ten szpitalny rytuał z w z jego niezmienność wprawdzie Ree opowiada o tym, że widzi PiS jest też skąpo to pamięta, ale istota widzi różne rzeczy to psy to atrakcyjny panienkę to oddział żołnierzy pod wodzą kaprala, który daje dupy niech maszeruje gdzieś przez tym co jest reszta słucha tych tych opowieści niektórych nocy jeden z tych słuchaczy jeden z tych słuchaczy czołga się ostatnim wysiłkiem do łóżka tego opowiada, czego dusi poduszką go dusić poduszką zajmuje jego miejsc ten uzurpator wspina się ze znało chciał widzieć dlatego okna i służb widzi za oknem ślepy mur nie cieszy to jest nie sami prawda na nie Samowi na wymowna tego dla Janka zresztą winie w miejscach, gdzie porządek jest poddany gdzieś życie poddane rygorom w klasztorze w trakcie proste musimy kończyć panie profesorze jest więzień jeszcze w szpitalu chęć ci, którzy znają powieść są są bardzo bardzo cenieni Mandelsztam trochę życia zawdzięcza władzach tym, że uruchom bandytą opowiadał dostawał konserwy do związku z tym od nich uruchom bandy bardzo dziękuję bardzo, dziękuję powinniśmy kończyć rzeczywiście wszystkiego dobrego, a wzajem profesor, gdzie jest ulica Szajnochy wy Targ, a więcej mówi myślę, że tutaj parę recept ciekawych niewątpliwie się pojawiło raz jeszcze dziękuję prof. Zbigniew Mikołejko brakuje również wszystkiego dobrego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA