70 pomysłów na weekend w Polsce

Podróże duże i małe
2022-07-10 11:40
W studio:

Marcin Nowak podróżnik autor kanału wędrowne motyle autor książek już teraz razem ze mną razem z państwem dzień dobry witam radiu TOK FM kłaniam nisko, a będziemy rozmawiać o Pańskiej książce Polska 70 pomysłów na weekend, czyli krótkich weekendowych wypadach po naszym kraju na początek zapytam o to do kogo pan chciał skierować te propozycje, jaki potencjał turystyczny w w naszych słuchaczach w tej w tym przypadku, ale w ogóle w czytelnikach obudzić takim obszarem, Rozwiń » który mnie najbardziej zainteresowały chyba wyróżnia tę książkę najbardziej to są małe Polskę miasteczka, które będziemy rozmawiać a co by pan tutaj wskazał nie to może rzeczywiście zwraca zwrócę się w stronę słuchaczy, bo audycja ma tytuł podróże małe i duża oczywiście to jest pojęcie względne, ale być może kierowałem crack kierowaliśmy z żoną akurat wydawnictwo to miłośników podróży małych to może możemy uznać metaforycznie małe na zasadzie czasu trwania, czyli jednodniowe dwudniowe, czyli weekendowe albo małe na zasadzie odległości, zwłaszcza w świetle demonów, które obecnie oplatają naszą turystykę takich jak inflacja ceny benzyny oczywiście niektóre mogą się oczy zaświecić się nie ukrywam, że można zorganizować w Polsce mnóstwo krótkich 234 dniowych wypadów po naprawdę bardzo ciekawych miejscach niekoniecznie oczywistych tylko trzeba sobie w głowie przedstawić plan na rok my przez wiele wiele lat drukowaliśmy Polaków w kontekście właśnie planowania efektywnego urlopu wykorzystywania wyciskania tych 2026 dni urlopowych natomiast ten model, który jest w tej książce zaproponowane to zaplanowanie roku może nie tyle z 12 dużymi urlopami tylko nawet z kilkunastoma krótkimi różna, jakby bajki tak czasami krajobrazowe czasami architektoniczne czasami właśnie małomiasteczkowa, a nie, o których teraz pan wspomniał wśród tych małych miasteczek jako wielcy miłośnicy Włoch, do których też często jeździmy staraliśmy się właśnie takich genius loci byt czas wycisnąć z niektórych małych miasteczek małych miejscowości o takim romantycznym necie i zaproponować są to np. Reszel na Warmii to właśnie to, które się do najciekawsze może ono bardzo czekamy też bardzo ciekawe miasto gdzieś w jakimś takim toskańskiej po blaskiem ze względu na to, że dużo miast na Warmii znajduje się na lekkich podwyższenia i ma w sobie dużo substancji architektonicznej taki właśnie średniowiecznej z górującym Nani zamkiem kościołem tam jest dużo cegły akurat to jest taki wyróżnik Warmii i nagle mamy też Stary Sącz Galicyjskie takie miasteczko z zachowaną dużo niższą architekturą w dużej mierze drewnianą podcienia ową również tak przypominający trochę jakieś takie Południowa południowe klimaty Europy mamy Bystrzyca Kłodzka, która jest naszym zdaniem jednym z najciekawiej położonych w ogóle miast w Polsce na niczym właśnie jakiś takie śródziemnomorskie Borgo, gdzie na dużej skale nad ceny są właśnie wisi takie średniowieczne częściowo opatulone murami średniowiecznymi miasteczko lub wymagające oczywiście trochę odświeżenia, ale jak się tam jest to naprawdę można dużo piękna i dostrzec w nim wszystko w taki sposób zabrzmiało, jakby pan w ogóle nie mówił o Polsce co tylko potwierdza że, że ten potencjał jest wielki o nim będziemy się rozmawiacie książka, której mówimy Polska 70 pomysłów na weekend też wspólne działo serwowane w Pańskiej małżonki, czyli pani Anna pan Marcin Nowakowie Polskę wzdłuż wszerz przejechali w jak rozumiem w poszukiwaniu właśnie takich miejsc co zdecydowało o ich wyborze innych może zaczniemy od początku tak pragmatycznie pracujemy w ten sposób od lat 1213, żeby być wiarygodnymi odwiedziliśmy naprawdę wiele miejsc na naszej pięknej planecie na różnych kontynentach mniej te porównania są jak najbardziej mają pewne podwaliny natomiast pragmatyzm skierował nas 2 lata temu na Polskę z wiadomych powodów tak już może nie niekoniecznie przypominamy te oczywistości wystarczyło właśnie w głowie przedstawić że, że uzupełniamy swoje białe plamy w Polsce tak i przejechaliśmy Polskę dookoła 40 kilka dni rok temu przejęliśmy Polskę na skos 30 kilka dni w Bieszczady Świnoujścia i w tym roku dosłownie złapał nas pan tak tydzień po powrocie, chociaż to była przedłużona podróż na z Litwą przegraliśmy drugi Costy ten krótszy, a także te peregrynacje polskie dały właśnie efekt w tej książce nie mówimy oczywiście, że te wszystkie materiały zabraliśmy 2,5 roku natomiast połowa już mieliśmy wcześniej uznaliśmy, że warto ludziom przypomnieć, żeby nie rozkładali rąk jeśli świat się skurczył i pewnego rodzaju możliwości dalekich podróży, które my też doświadczyliśmy się skurczyły utrudniło to nie znaczy nagle, że mamy przestać realizować swoje pasje podróżnicze tak po duże odległości podróży to pewnie taki sposób myślenia odkrywania nieznanego i tutaj też staraliśmy się ludzi nie kierować się tam, gdzie są korki, czyli zakopiankę czy na obwodnicę Trójmiasta czy na drogę na Mikołajki, gdzie po prostu większość osób jeździ tylko udowodnić, że tutaj mamy istnieje po prostu zasada Pareto, czyli tak naprawdę 80% miejsc jest spokojnych nieodkrytych i wartych uwagi poza tłumami właśnie z państwa książce można znaleźć miejsca, które są blisko dzikiej natury tak jak np. Poleski park Narodowy jezioro Wigry czy też Biebrzański park Narodowy na nie są to te to główne miejsca blisko dzikiej natury, które odwiedzają Polacy, bo to tatrzański park Narodowy, więc to jest rzeczywiście taka alternatywa wspomniany miasteczka także całkiem długą ich listę, bo znajduje się na niej zarówno Bolesławiec wspomniany Rysia, jaki Chełmno i Cieszyn zaszedłem czeka z Cieszyna nikt nigdy nie były muszę przyznać na uwagi na fakt, że będąc w 1 nie za dużym mieście możemy być w 2 różnych państwach na zmianę co co chwilę, przekraczając po prostu most natomiast Tarnowskie Góry mogą być takim zaskoczeniem, bo Tarnowski Tarnowskie Góry kojarzą się jakimiś atrakcjami takimi architektonicznymi czy ze zwiedzaniem pewnie niesłusznie bardzo niesłusznie tutaj pan redaktor nie tutaj teraz pewnie prowokuje my jesteśmy sąsiadami tarnowskich gór mieszkamy w Bytomiu, ale z Górnego Śląska właśnie do byliśmy tak jak kiedyś wydobywano tutaj Rudy srebra właśnie Tarnowskie Góry jest to miasto o średniowiecznym rodowodzie Górnictwo tak naprawdę śląskie tu się narodziło tylko nie był to węgiel najpierw mamy jeden z najświeższych w Polsce tutaj warto przy tej audycji przypomnieć wpisów na listę dziedzictwa UNESCO to właśnie Tarnowskie Góry i przyległościami rezerwat Segiet dawna Puszcza Śląska to jest jakby całe dziedzictwo związane z wydobywaniem Rud srebra natomiast miasto jest bardzo ładne ma jeden z ładniejszych rynków na Górnym Śląsku także polecam, kierując się na Górny Śląsk właśnie uwzględnić Tarnowskie Góry ze swoim dziedzictwem czas czarny pstrąg sztolnia kopalnie srebra itd. tak dalej okolica zdecydowanie zdecydowanie tak w książce i jeśli odniosę się do parków narodowych Polski jest bardzo dobrym przykładem, bo jest jednym z rzadziej odwiedzanych parków narodowych w Polsce jest inny inne niż wszystkie bardziej dotyczy takich bagien innych trochę niestety znikających krajobrazów poza tym staramy się edukować naszych Czytelników widzów programów, że w Polsce mamy dużo mało znanych regionów etnograficznych historycznych tak Polesie jest częścią gigantycznego regionu, który sięga większości północnej Ukrainy np. dzisiaj mamy Barcy, która jest częścią województwa warmińsko-mazurskiego, ale nie uwzględniono w nazwie mamy Łużyce górna, gdzie są piękne domy przysłupowe w Bogatyni, które są częścią województwa dolnośląskiego prawda też nieuwzględnione w nazwie warto też sobie taki pomysł na urlopy wytypować po mało znanych mikro regionach w Polsce w książce Polska 70 pomysłów na weekend będziemy także cuda inżynierii i techniki, a wśród nich kanał elbląski albo np. radiostacja gliwicka, którą widać na na zdjęciach, bo książka też jest bogata w fotografie, więc wszystkie atrakcje można te zdjęcia są bardzo ładne i naprawdę zachęcają do tego, aby nabyte te miejsca odwiedzić, a oprócz zdjęć jest państwo taki fajny sposób zapewniają taką nawigację czytelnikom to znaczy można sobie wybierać te atrakcje pod kątem dostępności dla tych, którzy dziećmi jadą na wypoczynek pod kątem proszę o pomoc jeszcze np. infrastruktury infrastrukturę także możliwości dojazdu komunikacją publiczną albo co bardzo wychodzi naprzeciw różnego rodzaju malkontentom meteorologicznym czyli, które miejsca są ciekawe mimo brzydkiej pogody, bo to też warto sobie uwzględnić oczywiście odpowiedzieć prosta zazwyczaj miejsca, które są pod dachem, ale niekoniecznie nie zawsze czy państwo kierowali to znaczy, sięgając waszą książkę jeśli sobie ustala, jakie kryteria co mnie interesuje to właśnie za pomocą tych kluczy powinienem szybko i wyłonić te, które zasługują na moją uwagę myślę, że możliwości wyboru jest kilka 1 jest właśnie podział na pewnego rodzaju rozdziały i tutaj np. jest rozdział ikony architektury on jest skierowane zdecydowanie dla ludzi, którzy są zainteresowani odkrywaniem poszczególnych obiektów architektonicznych z różnych ba jak jest i mamy przecież i katowicką strefę kultury Świerszcz Wierzynka w Katowicach emblematy no trochę dlatego miasta czy modernistyczną Gdynią, której być może będziemy kibicować w drodze na UNESCO jest też klasy katedra Gnieźnieńska ciekawostkami czy kolegiata Archi kolegiata w tłumie natomiast są też współczesna Arkadia widoki krajobrazy takie 2 rozdziały, które mają w sobie mnóstwo propozycji dla ludzi, którzy są trochę starań pracą prawda od poniedziałku do piątku dość intensywną obciążającą psychicznie i mogą sobie w ciągu roku zaplanować kilka takich piątkową sobotnią niedzielnych czy sobotnio-niedzielnych wypadów w miejsca, które po prostu resetu ją ciało i umysłu czy współczesna Arkady to bardzo często są dzieła człowieka nomen omen natomiast no bardzo często wokół park wokół Pałacu są gigantyczne kompleksy parkową nie takie ogrodowe jak w Pszczynie jak w Kórniku prawda jak w Lubostroniu w województwie kujawsko-pomorskim mało znane miejsce itd. tak dalej współczesne wyjazdy Polaków pokazuje to ten sezon także to są paragony grozy znad morza to są potężne kolejki to są bardzo wysokie ceny związane z tym, jaką mamy teraz inflację już tak, podsumowując tę tę ofertę, którą państwo za bardziej na na stronach swojej książki chodzi o alternatywy, która będzie tańsza bardziej dostępna może czasami nawet bezkosztowa i w wolne od innych zwiedzających to znaczy jeśli zaglądamy do jednostek z tych miasteczek jest duża szansa, że będziemy jedynymi osobami, które weszły na zamek gdzieś tego bym nie gwarantował, bo albo nielicznymi herezja mówią własnym doświadczeniu, bo np. wybieram się do decyzji to przykład poza waszej książki to tak wygląda to znaczy trochę siadamy mając na balkonie inie i wiek może 2 klientów jest po poza nami no paradoksalnie właśnie Archi kolegiata w tłumie, która jest przejść sobie do kolegiaty po prostu łąkami nad Bzurą z Łęczycy pięknym szlakiem dosłownie 2km kiedyś łączy właśnie była założona w miejscu, gdzie jest dzisiaj Archi kolegiata w Tumie Perła romańska co do tych mało znanych miejsc jest w książce trochę umówmy się znanych miejsc, żeby dogodzić wszystkim, ale jest duża zdecydowanie takich, o których pan mówi, że przy dużej dozy dozie prawdopodobieństwa będziemy jednymi z kilku turystów wiem, że jest dużo osób lubiących to, ale w naszych filmach w naszych programach, które też właśnie pokrywają te miejsca, które są w tej w tej książce zaskakujemy bardzo często naszych widzów, pokazując im ręczną wskaże nad Bałtykiem w środku sezonu są miejsca, gdzie jest pusto cicho spokojnie albo blisko Zakopane prawo do miejsca, gdzie jest cicho spokojnie przekonali się, pokonując rowerem Wybrzeże, że w wystarczy pokonać kilka kilometrów jadące wzdłuż Wybrzeża, żeby trafić tam miejscowość, której są pojedyncze osoby, gdzie przed chwilą to to był tłum w jakiej miejscowości nie paragony grozy to jest bardzo łatwe do wytłumaczenia zjawisko, ponieważ paragony grozy zagęszczają się tam, gdzie zagęszczają się ludzi oczywiście im więcej tej infrastruktury turystycznej więcej ludzi w 1 miejscu tym większe prawdopodobieństwo, że paragony go grozy są nos żyją i nas niestety uciskają natomiast my na swojej drodze przez ostatnie 23 lata żadnego no dobrze może 23 się zdarzyły paragony grodzy, ale na ogół nie spotkaliśmy to jest kwestia świadomego wyboru nie jest Hania tam, gdzie wszyscy no właśnie warto warto wybrać coś coś innego, a takich odpowiedzi nie brakuje w książce Polska 70 pomysłów na weekend podróże małe duże w ramach tego cyklu dzisiaj gościliśmy Marcina Nowaka podróżnika autora kanału wędrowne motyle autora książek właśnie to jest jedna z pańskich książek jednak najnowsze bardzo dziękuję za nasze dzisiejsze spotkanie ja również dziękuję życzę wszystkim udanego urlopu niedzielny magazyn Radia TOK FM o godzinie 12 już po informacjach Radia TOK FM Kamil Wyszkowski dyrektor wykonawczy inicjatywy sekretarza generalnego ONZ na etat Nations Global Compact w Polsce będziemy rozmawiać o światowym forum miejskim w Katowicach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODRÓŻE DUŻE I MAŁE

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.