REKLAMA

Dieta roślina. Fakty i mity

Niedzielny obiad
Data emisji:
2022-07-10 12:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:15 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Wojciecha Muzala była Alicja Baska - lekarka, dyrektorka organizacyjna i współzałożycielka Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zapraszamy, więc do kuchni Radia TOK FM zapraszam razem z naszą gościnią Alicją Basko lekarką dyrektorką organizacyjną i współzałożycielką polskiego Towarzystwa medycyny stylu życia dzień dobry witam w radiu TOK FM dzień dobry witam serdecznie, a skoro spotykamy się w porze obiadowej już prawie to może na początek jako osoba która, bo w ogóle hasło naszej rozmowy będzie dieta roślinna fakty mity, ale jako osoba, która przede wszystkim lubi sięgać po potrawy Rozwiń » roślinne, ale potem, które mają w sobie mięso także właśnie będę będę pytał o inspiracje będę chciał, że pani trochę przekonała do tego, że po produkty roślinne jeszcze częściej warto sięgać może przykład pierwszy z brzegu coś praktycznego być może słuchaczy jeszcze zdążą się zaopatrzyć w pobliskim sklepie i i przygotować obiad wg pani propozycji to znaczy biorąc pod uwagę obecne trendy by sezon, jaki mamy dostępność warzyw co można wyczarować sytego wartościowego na na obiad, żeby było smacznie zdrowo myślę, że biorąc pod uwagę krótki sezon, który mamy teraz na bób i biorąc pod uwagę to, że był jest różna rynkową, która tak naprawdę powinna zastępować Jasną pyszną tak bardzo zdrową mówiąc o diecie roślinnej myślimy przede wszystkim perspektywy tej grupy białkowe no bo tak naprawdę reszta diety dla tradycyjnej Radia rodzina jest tożsama, czyli głównie warzywa owoce produkty pełnoziarniste nas jest największą różnicą między dietą roślinną dietę tradycyjną jest to, że zmieniam się główne źródło białka naj właśnie głównym źródłem białka powinny być właśnie nasiona roślin strączkowych, więc biorąc pod uwagę nasz sezon wracając dopytania myślę, że dobrą propozycję bardzo szybko jest bób gotowany tradycyjnie sam bób nie no bo jako grupa główna natomiast do tego np. młode ziemniaki, a do tego z koperkiem z oczywiście jak najbardziej do tego gniewem ust zdrowa pyszna świeża chrupiąca sałata np. pomidorami do tego leki dressing z oliwą octem balsamicznym dobrze jeśli ziemniaki z odrobiną masła to już będzie coś podejrzanego dla pani zaczyna to już nie będzie wtedy wynik w lotach roślinie będzie mniej zdrowo będziemy dołączali nasycone kwasy tłuszczowe te pochodzenia zwierzęcego, więc perspektywy zdrowotnej oczywiście trochę gorzej natomiast najważniejsze taki mamy proporcje na tym talerzu odrobina takiego masła w ilości no śladowe np. w tym 1 posiłku jakiejś wielkiej krzywdy nam nie zrobi natomiast, jeżeli faktycznie tego masła mamy dużo w diecie dodatkowo mamy jeszcze nasycone kwasy tłuszczowe mięsa z mięsa czerwonego mięsa przetworzonego, jeżeli dodatkowo jeszcze mamy kiepską jakość diety w związku z produktami z mąki oczyszczonej no to nie nie polecałbym takiego modelu żywieniowego natomiast taka odrobinkę pewnie wielkiej krzywdzenia nie będzie czyniła natomiast zawsze można łączyć jakiś roślinne źródło tłuszczu również tak mamy wiele coś co w zamian ma słabo na liście moich produktów na liście tych produktów, które ja nie sięgam jest margaryna np. tego bym nie zastosował, a może błędnie może jakieś są od czaruje trochę margarynę kiedyś faktycznie był także margaryny to takie dostępne w kostkach powstawały w takim dość nieciekawy procesie procesie drogę nacji utwardzania sztucznego tam pojawiały się kwasy tłuszczowe trans bardzo niebezpieczny dla naszego zdrowia w tym momencie w takich tzw. magazynach roślinnych łupkowych już nie mamy do czynienia z tym procesem one głównie powstają m.in. oleju rzepakowego, czyli pod kątem kwasów tłuszczowych całkiem niezłego natomiast niestety i tak warto czytać etykiety, bo niekiedy w tych organach łupkowych mamy też olej palmowy albo olej kokosowy to z kolei puszczają tzw. egzotyczne, które nasyconych kwasów tłuszczowych mają dużo tam, gdzie jest napisane, że są tłuszcze utwardzone to jest niedobre dla nas to znaczy niania nie do końca to jest trochę trudniejsze, dlatego że ten proces utwardzania w tym momencie się zmieni ich nie mamy już działa również tak na pewno niedobrym wyborem są tzw. twarde margarynę takie zapakowane złotko alternatywa masła natomiast trochę lepszy mogą być te kup Kofi tzw. miękkie natomiast wciąż polecałabym bardziej Annie np. Olive albo olej rzepakowy nie przechowywane w ciemnym szkle z dużej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych również m.in. kwasami omega 3, jeżeli chodzi o olej rzepakowy jednonienasycone, jeżeli chodzi o Oliwa także tobym traktował jako główne Tłuszcza i mamy jeszcze 1 ciekawą grupę tłuszczów orzechy i tutaj np. różnego rodzaju pasty orzechowe kiedyś mówiliśmy masło orzechowe teraz to z perspektywy en poprawności jest zakazane mówią pasażerowie 100% orzechów np. ziemnych w postaci takiego sosu wymieszanego z odrobiną wody nie z odrobiną sosu sojowego to też może być bardzo fajne dressing do różnych potraw roślin to powiedzmy jeszcze zanim przejdziemy do produktów gotowych powiedzmy jeszcze o tym Ewę pani zaproponowała obiad w akcie taką bazą jest bóbr już zaostrzyły apetyt na samą myśl, ale powiedz miesza innych warzywach, które warto włączyć do diety warto ponieść sięgać czy szukać właśnie teraz na Targu my, jeżeli chodzi o takie świeże warzywa to wszystko co w tym momencie jest na targach na bazarach to polecałabym w zależności od preferencji od nie zastanawiałem się za bardzo nad tym, a mnie co jest lepsze co jest gorsze korzystajmy ze wszystkiego natomiast szczególną grupą warzyw są tzw. warzywa krzyżowe czy warzywa kapustne to jest kalafior to jest w roku to są różnego rodzaju oczywiście kapusty to jest rukola no ciekawe pod względem właściwości anty nowotworowych natomiast w grupie wazie też de facto jest grupa, której wcześniej wspomniałam, czyli nasiona roślin strączkowych teraz mamy był jako takie warzywo sezonowe wystają skoncentrowałam to jest przez cały rok możliwe skorzystanie czy to fasoli ciecierzycy soczewicę i mówi o tej grupie szczególnie mocno pomimo tego, że może nie są jakoś szczególnie sezonowe dlatego jako Polacy zjadamy skrajnie mało mówiąc o zmianie w kierunku diety bardziej roślinnej, która jest perspektywę chorób zależnych od stylu życia chorób to zależnych tak ważna ten kierunek roślinne powinniśmy skoncentrować na tym, skąd to nasze białko dziecię jest przeciętny Polak zjada ponad 70 kg mięsa w przeciągu roku, a nasion roślin strączkowych około 2 kg, więc ta dysproporcja jest absolutnie ogromna myślę pewnie warto byłoby też powiedzieć ile w takim razie powinniśmy zjadać albo dlaczego to 70 kg to jest tak dużo więc, sięgając po i nasz Polski dokument, czyli wytyczne nie zalecenia żywieniowe talerz zdrowego żywienia mamy taką informację, że nie powinniśmy zjadać więcej niż UE więcej niż to takie maksimum 500 g mięsa czerwonego lub przetworzonego US w przeciągu tygodnia tylko, że to jest takie maksimum maksimum te dane są wzięte z takiego raportu dotyczącego potencjału kancerogenne gości mięsa, czyli wpływania na nowo tworzenia wiemy, że mięso przetworzone, czyli nieważne czy są czerwone białe, ale wszystkie produkty tak jak basy parówki jakieś wędzone mięsa boćki mnie w procent mięso poddane takim procesom jak wędzenie peklowanie za zalanie to jest produkt, który sprzyja wytworzeniu m.in. silny związek z nowotworami jelita grubego i tutaj wg danych tej agencji badań nad rakiem Instytut amerykańskiego powinniśmy nie więcej niż 300 do 500 g zjadać takich produktów natomiast bezpieczna ilość mięsa przetworzonego to jest 0 g, czyli po takie produkty de facto w ogóle nie powinniśmy sięgać każda ilość zwiększa ryzyko nie tylko nowotworów, ale również chorób układu krążenia wchodzimy do supermarketu i coraz częściej mamy do czynienia ze stoiskiem, gdzie są warzywa ekologiczne określany jako bio określany jako o jakich takie lepsze, chociaż wyglądają czasami mniej okazale niż pozostałe zestawem 4 zawsze także, że one są na pewno nawet na pewno lepsze czy może po prostu mają taką etykietę, a później dochodzimy do spółki z daniami gotowymi weganin wegańskim albo Vegeta m.in. których jest teraz więcej co raz się często oferta i tam będą jak będą zainteresowane dietą roślinną, żeby spróbować czegoś nowego znajduje jak właśnie parówki pasztetową wegańską czy wegetariańską, czyli rzeczy, które w tym nawet tradycyjnym wydaniu niespecjalnie miałby ochotę na nie biegł by w są to takie takie wynalazki czy to jest samo dobro te produkty oznaczone jako Vega jako bio itd. nie ocenia nie, jeżeli tutaj trochę wracam do tego, o czym pan mówił Emil w kontekście wzbogacenia swojej diety to na pewno, jeżeli nie czuje pan potrzeby sięgania po takie produkty wersji zwierzęcej to niema sensu sięgać po nim wersji roślinnej te produkty głównie zostały stworzone jako takiej pomocy przejściowe dla tych osób, którym brakuje smaku tej zwierzęcej parówki czy tej tradycyjnej kiełbasy tutaj mamy odpowiedni, który ma smakowo tekstura trochę i funkcjonalnie to funkcja jest ważna przypominać nam ten posiłek wierzący, ale być lepszy i pod kątem zdrowotnym no niestety w zależności od produktu bywa różnie czasami te produkty faktycznie są dużo lepsza niż produkty oryginalne zwierzęca np. mają znacznie mniejszą zawartość kwasów nasyconych, chociaż to nie jest zasada często tłuszczy w oleju kokosowego pojawia się, w jakich produktach, ale tutaj, jakby na etykiecie można łatwo sprawdzić problemem jest to, że w tych produktach jest stosunkowo dużo w soli, a pod kątem spożycia soli również w Polsce nie jest najlepiej wiemy, że sól istotnie zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego, ale też chorób sercowo-naczyniowych wiemy, że kilkukrotnie przekraczane te około 5 g dziennie, które jest dopuszczane i nie dochodzą jeszcze inne dylematy np. to, że białko, które w takich produktach wysoko przetworzonych się pojawia często zbiorki niskiej jakości gluten pszenny, który jest wykorzystywany to nie jest to najlepszy białko, którego byśmy dążyli zależy nam jednak na tym, aby były to znowu nasiona roślin strączkowych, czyli ten kierunek, o której mówimy, o którym mówimy teraz, że dieta roślinna, ale wysoko przetworzona to nie jest ten ideał, o którym myślimy myśląc o wszystkich badaniach naukowych dotyczących zdrowotności diety roślinnej one dotyczą nisko przetworzonej diety opartej na produktach pochodzenia roślinnego ME ten niedzielny obiad zjeść w jakimś miłym miejscu w restauracji nas na Starym mieście albo gdzieś przy deptaku właśnie wybieramy się do restauracji ze znajomymi, a chcemy sięgnąć po zdrowe takie roślinne produkty czy mamy przed sobą łatwe trudne zadanie w tej chwili, jaka jest tutaj oferta zależy czy jesteśmy dużo miejsca czy małe jako jazie takie pojedyncze lokale, które typowo wegetariańskie rzecz oferują pyszne rzeczy wujek mieli komplety z kaszy świeżo przygotowane, ale też jest także wszystkie w cudzysłowie normalna restauracja typowe restauracje oferujące, oferując także mięso też kuszą jakimiś wagę ofertami tak czasami instynkt podpowiada, że to w nie musi być coś takiego Super to bardzo zależy na szczęście oferta się powiększa już nie tylko w Warszawie, ale wielu innych dużych miastach też możemy zjeść nawet w tych restauracjach serwujących również posiłki te tradycyjne również opcję ne ściśle wegańskie wegetariańskie co ciekawe też fajnie fajne jest to, że coraz częściej są oznaczane łatwo znaleźć w dni natomiast, jeżeli chodzi o ich zdrowotność no tak po pierwsze, jeżeli od czasu do czasu wychodzimy na obiad gdzieś tam jemy poza domem to powiedzmy, że ten to kryterium zdrowotne oczywiście ważne miasto pewnie nie jest najważniejsza rzecz umów miesięcznie nie jemy na miejsce dla tej zdrowotną ości tylko dla tej sytuacji towarzyskiej, więc jeżeli od czasu do czasu nasza dieta nie będzie, gdzie przeplata takim troszkę gorszej jakości posiłkiem pod kątem zdrowotności to wielka tragedia nie jest w stanie natomiast myślę, że można dzisiaj naprawdę wiele bardzo dobrych opcji znaleźć również roślinnych i taki przykład, który przychodzi teraz głowy może nie będę podawała nazwy miejscu nazwy restauracji natomiast ostatnio miałem okazję być w Toruniu i poszło właśnie z rekomendacją znajomych do restauracji, która podawała opcje i wegańskie i tradycyjne co ciekawe tam każdy z gości dostawał na przystawkę smalec, ale nie był to smalec tak jak wielu polskich karczmach podaje się tradycyjny smalec na start nie ten, bazując na tłuszczu zwierzęcego to smalec z fasoli był absolutnie fantastycznie doprawione był na bazie tylko wyłącznie fasoli i oleju rzepakowego no był pyszny był taki delikatnie kremowy, a nie fajnie doprawiony dopłat trochę przełamana taka no był doprawiony, więc nie była nie było tej takiego złego smaku nie doprawione fasoli tylko było lekko słodki pewnie jakieś duszone jabłka mogło się w nim pojawić pewnie też trochę soku cytryny miastem balans smaków lufa nie zachowano odrobina soli pieprzu bronił się absolutnie samej lekko orzechowy dzięki olejowe rzepakowe mu tłoczone pewnie na zimno Alicja Baska lekarka dyrektorka organizacyjna i współzałożycielka polskiego Towarzystwa medycyny stylu życia była razem ze mną razem z państwem z niedzielnymi propozycjami obiadowym bardzo dziękuję za nasze dzisiejsze spotkanie już zachwiana kolejny gość Łukasz Wojtasik ekspert do spraw bezpieczeństwa dzieci młodzieży w internecie, z którym będę rozmawiał o wakacyjnych zagrożeniach w sieci dla naszych pociech Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA