REKLAMA

"Wolni i zniewoleni..."

OFF Czarek
Data emisji:
2022-07-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:07 min.
Udostępnij:

POLECAMY KSIĄŻKI

Wolni i zniewoleni. Głosy grup podporządkowanych w historii imperium portugalskiego
Agata Błoch

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie na dzisiejszy program, który nazywa się off czarek państwa moim gościem jest pani dr Agata Błoch zakład Brazylia mistyki Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich wydział Neofilologii Uniwersytet warszawski pani doktor dzień dobry dzień dobre i przed sobą trzymam fascynującą książkę sam raz na hit UG letnie wieczory podkreśla czas, że to muszą być 2 bardzo długie letnie Rozwiń » wieczory, albowiem książkę bardzo obszerna, ale niesłychanie fascynująca nosi tytuł wolni i zniewoleni i to jest i nosi też po tytuł głos lub podporządkowanych historii imperium portugalskiego ukazała się w ramach takiej monografii Fundacja na rzecz nauki polskiej stworzyła taką interesującą monografię, a wydawcą jest wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika autorką jest oczywiście pani dr Agata Błoch pewnie, zanim porozmawiamy o wolnych i zniewolonych i o tym co to są grupy podporządkowane warto po miejscowi nas w czasie i miejscu miejsce jest olbrzymie, bo mówimy o imperium portugalskim pewnie jedno z imperium, które zwykle umyka w naszych dyskusjach rozmawiamy różnych imperia, ale pewnie zwykle to są inne niż portugalskie nagle wskakujemy od razu na główkę do imperium portugalskiego tak dziękuję bardzo, dziękuję za zaproszenie to prawda książka opowiada o imperium portugalskim myślę, że polskim czytelnikom bardziej znany jest właśnie tak jak pan wspomniał są inne imperia głównie oczywiście imperium hiszpańskie czy też imperium brytyjskie i to imperium portugalskie troszeczkę jest stan zapomniane, a jednak warto pamiętać, ponieważ w języku portugalskim wciąż mówi bardzo wiele osób na świecie mamy nie tylko Portugali, ale także obrazuje mamy także kraje Afryki zachodniej wyspy zielonego Tomasza wyspy przepraszam bezpiecznego Śląska wyspy Tomasza książęca Angola Gwinea Bissau Mozambik to również w Azji ktoś mówi się w takich miastach jak koła w Indiach mówi się również jest to język oficjalny urzędowy również w Makau chińskim porcie Makau, a także w Timorze wschodnim faktycznie w tym języku portugalskim porozumiewali się ludzie porozumiewają się od wieków jako książka właśnie dotyczy tego portugalskiego imperium atlantyckiego, a także właśnie relacji, które się tworzyły pomiędzy różnymi koloniami pomiędzy właśnie Portugalię jako metropolii portugalską i szkoleniami w Brazylii i w Afryce zachodniej, czyli to jest Szanowni Państwo olbrzymi olbrzymi teren i pewnie państwo nie mogą wyobrazić mała Portugalia czy dzisiaj ma Portugalia musiała się pojawiać tych wszystkich miejscach różną ofertą, jeżeli tak można powiedzieć pewnie niektórzy mieszkańcy dostawali jakąś formę oferty współpracy inni po prostu zostali przejmowanie siłą jeszcze inni po prostu zostali zniewoleni sprzedani no oprócz tego przecież mamy całą masę różnych dzisiaj powiedzielibyśmy narodowości, które osiedlały się w Portugalii albo, które do Portugalii przybyły, uciekając z innych państw np. Hiszpanii no i różny status osób osób, które miały różny pomysł na życie czasami ten pomysł na życie niekoniecznie wpisywał się bardzo katolicki katolicką myśl portugalską, która jak być, jeżeli chcecie być pełnoprawnymi obywatelami najlepiej, żebyście byli białymi katolikami to myślę sobie tak jak dzisiaj chyba w Polsce zdaje się w przyznał się, że czytając pani książkę szlag sobie o tych paralele ach, i historii, które już się zakończyła z historią, która dzisiaj się dzieje i dalekim imperium para la France daleko imperium były portugalskim, a właściwie dzisiejszą polską, a na pewno tutaj z tego co także w książce opisuje to co odkrywała też na pewno te społeczności i różne osoby żyły tak jak pan wspomniał na obszarze imperium portugalskiego wiele osób musiało się również nauczyć jak w tym społeczeństwie przeżyć my też sobie wyobrażamy to społeczeństwo kolonialne właśnie jako tylko wolni zniewoleni tylko portugalscy kolonizatorzy same grupy podporządkowane czy też studia właśnie grupy społeczności indiańskie czy społeczeństwo czarną skórę, ale o tym pomyślimy jak bardzo oni również podlegali różnym procesom hybrydyzacji hybrydyzacji kulturowej również mamy w tej procesem cesarz biologicznego mad SA kulturowego społeczeństwa zaczną się również ze sobą mieszać zaczynają przybierać adoptować pewnym i przybierać pewne nowe jakieś cechy społeczeństw innych i również muszą się nauczyć re współgrać współżyć w tym społeczeństwie kolonialnym też okazuje, że wcale nie ma takiej Solidarności pomiędzy jedno daną grupą społeczną też mamy takie romantyczne wyobrażenie o niewolnika osobach, które w, które uzyskują wolność będą starały się walczyć to wolność dla innych czarnoskórych niewolników niestety też tak nie było ludzie mieli swoje różne ambicje mieli swoje plany mieli swoje jakiś umorzenia musieli przyjąć różne strategie, żeby w takim imperium czarnej na różnych stronach tego Atlantyku zarówno w Afryce jak w Brazylii oczywiście społeczeństwo bardzo dużo, bo ani oczywiście nie są tylko te społeczeństwa afrykańskich niewolników mówimy również wielu różnych mniejszości religijnych mówimy tzw. osoba właśnie niewiernych, czyli o muzułmanach szczególnie te z tych rejonów północnej Afryki kto, że okupowali Półwysep Iberyjski wielu z nich również pozostało w Portugali czy Hiszpanii mamy również społeczności żydowskie czy żydowskich konwertytów mamy również społeczeństwa cygańskie mamy ludy autochtoniczne mamy Indian brazylijskich, którzy też należeli do bardzo wielu różnych plemion i również między sobą różnili w zależności od tego czy wyznawali wiarę słońca czy wiary Księżyca mamy również był wszelkiego rodzaju podziały rasowe pomiędzy osobami, które przybywały z Afryki ich i które jeszcze nie nie nie mówiły w języku portugalskim mamy już potomków afrykańskich niewolników Brazylii np. którzy już się posługiwał językiem Afryka w portugalskim nie potrafi potrafili komunikować z władzą z innymi społecznościami no oczywiście mamy chociażby również podział na płeć pamiętajmy, że to również i kobiety i mężczyźni i grupy homoseksualne również, które były, które były za karę zsyła one do Brazylii czy do Afryki mamy również osoby, które gdzieś starały się uciec były prześladowane na Półwyspie Iberyjskim osoby, które popełniły k popełniły zarówno przestępstwa, zabijając kogoś, dokonując takich czynów brutalnych, jaki również grzechy, które również by uważane za za przestępstwa moralne właśnie popełnienie pewnych takich przestępstw moralnych, więc tych grup społecznych jest faktycznie faktycznie bardzo dużo różnej perspektywy trzeba nie patrzeć i one się przemieszczały dobrowolnie bądź nie albo chciały się przemieścić w poszukiwaniu nowych warunków lepszych warunków życia w Brazylii czy w Afryce bądź były tam zsyłane siłą, a i tak się składa że, gdy normy opowiada pani tych grupach ktoś mógłby powiedzieć no to w takim razie jak to wszystko ładnie opisać, kiedy mówimy o tych ludziach tymczasem okazuje się, że istnieje świetne słowo świetny termin, żeby ich wszystkich opisać pewnie pan wniosku jest łatwiej czy w innych językach łatwiej, bo wystarcza jedno słowo po polsku musimy powiedzieć, że to byli podporządkowani inni tak czy podporządkowany inny dokładnie to mamy angielską mamy też takie słowo Saaba, ale ten może nie chodzi o to, że to są osoby marginalizowane to są osoby dyskryminowane to jest właśnie jeszcze kolejna grupa społeczna, która w k, w której np. zobaczymy, że tak to ten poziom podporządkowania może się różnić np. jeżeli weźmiemy pod uwagę czarnoskórego niewolnika, który zaczyna się dogadywać ze swoim panem, który wchodzi w pewne różne biznesy również ze swoim panem również czarnoskórzy niewolnicy również uczestniczyli się w handlu niewolnikami, a mamy kolejny przykład osoby białe białych mężczyzn, ale pochodzenia żydowskiego czy tzw. właśnie żydowskich konwertytów nowo chrześcijan i oni w tej hierarchii będą poniżej osób czarnoskórych, więc zobaczymy że, że te hierarchie społeczne to jest są dużo bardziej skomplikowane uważało się też często, że jeżeli się społeczeństwa kolonialnym to mamy taką drabinę społeczną mamy u szczytu tej drabiny mamy białych mężczyzn, a na samym na samym na samym dnie na samym u na dnie tej tej tej drabiny mamy czarnoskóre kobiety to tak jakby kolor skóry czy płeć u świadczyły o od tej o tej po tym, podporządkowanie ukazuje się wówczas, że nie okazuje się, że bardzo wiele różnych innych czynników, które się ze sobą przecinają zgodzie tzw. teoria przecięć okazuje się, że biorąc pod uwagę różne inne czynniki ten stopień podporządkowania będzie się różnił i wyłącznie biorąc pod uwagę płeć kolor skóry nie są to nie są jedyne czynniki, które powodują, że osoba będzie wyżej będzie niżej w hierarchii społecznej w także sami państwo widzą, że sprawa jest bardzo skomplikowana, ale pani doktor udało się przejmie część tej zagadki rozwikłać rozszyfrować i o tym będziemy rozmawiać po informacjach, które zbliżają się nieuchronnie pani dr Agata Włoch z zakładu Brazylia mistyki Instytutu studiów iberyjskich i iberoamerykańskich wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego i państwa i moim gościem porozmawiamy o jej książce zatytułowanej wolni i zniewoleni grup głosy grup podporządkowanych historii imperium portugalskiego ta książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika informację o godzinie 1020 po informacjach wracamy do programu off czarek pani dr Agata Włoch zakład Brazylia mistyki Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich wydział Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa moim gościem i książka nosi tytuł wolni i zniewoleni głosy grup podporządkowanych w historii imperium portugalskiego tej książce dzisiaj rozmawiamy z UE i tak jak państwo słyszeli przed informacjami ta grupa jest bardzo obszerna i kiedy mówimy o wolnych zniewolonych to nawet na takim bardzo ogólnym poziomie można by pewnie przypuszczając, że głosy pierwszy, czyli tych wolnych są lepiej słyszalne i docierają do Włoch głos do uszu decydentów łatwiej, bo w ogóle docierają natomiast ci zniewoleni ci, którzy są na obrzeżach ci, którzy są w peryferiach i głosy są słabo słyszalne albo wcale nie słyszalne i nie docierają do decydentów czy też nie docierają do centrum tymczasem sprawa wcale nie jest taka prosta ne i o czym pisze pani doktor swej książce dokładnie zgadzał się wcale nie było także osoby zniewolone były marginalizowane, że ich głos nie docierał do samej Portugalii okazuje się, że głosy tych osób zniewolonych interesowały również portugalskiego monarchy mamy też np. przykłady kobiety, która wysyłała kobiety zniewolonej, która wysyłała petycję listy do samego króla do Lizbony i podczas obrad mamy też taki dokument, że akurat właśnie, że pewnego dnia rada za morska w Lizbonie postanowiła debatować w sprawie 3 różnych tematów gospodarki polityki w pkt 3 zawarła odpowiedzieć na petycję czarnoskórej kobiety okazuje się, że właśnie te głosy niesamowicie interesowały portugalskiego monarchy, a to, dlaczego nie, dlatego że on się czuł UN, jakim się również on miał wyrzuty sumienia w stosunku do osób może nie do końca o to chodzi chodziło o to, że wraz z tymi petycjami osób zniewolonych wpływały do Lizbony informacje na temat tego co działo się faktycznie w tych koloniach co działo się w rodzinach wpływowych plantatorów trzciny cukrowej czy czy czy właśnie tych, którzy zajmowali się wydobywaniem złota w Brazylii i także właśnie po drugiej stronie Atlantyku również w Afryce w kolonii afrykańskich okazuje się wówczas, że petycję takich osób naprawdę skrywały niesamowite tajemnice dotyczące tych rodzin mamy petycję, w której niewolnicy skarżył się, gdyby nawet często i zdarza się, że sprzedają informacje na temat swoich panów mówią o pewnych przestępstwach mówią, gdzie oni ukrywają złoto co się dzieje gdzieś ukrywają członkowie rodziny, którzy zostali oskarżeni albo o handel przemyt złotem czy właśnie o różnej jakieś takie oszustwa podatkowe, więc te głosy tych grup są naprawdę bardzo bardzo ciekawe i jesz faktycznie są pewne głosy, których nie słychać może, jeżeli chodzi o głosy czy osoby były torturowane niestety takich informacji często nie uzyskujemy, więc nie wszystkie te nie wszystkie te sprawy będą debatowano, niemniej jednak widzimy, że już od siedemnastego wieku szczególnie osoby czarnoskóre i osoby pochodzenia indiańskiego petycję wysyłają to też ciekawe, bo Indianie z kolei oni mieli taką metodę lekkiego szantażu tych petycja ach, proszą króla o spełnienie warunków inaczej mówią, że nie będą wspierać króla w ich w jego walkach np. z Francuzami czy Holendrami Holendrzy także przyczynili się oni stanęli u boku Portugalczyków w momencie, kiedy Holendrzy najechali Brazylię i przez kilkadziesiąt lat kupowali północną północny wschód część wschodnią część Brazylii teren Pernambuco bądź po dzisiejszy dzień można właśnie w stanie Pernambuco zobaczyć podziwiać architekturę holenderską i właśnie tam im wielu Indian stanęło w walce przeciwko temu okupantowi holenderskiemu u boku portugalskiego monarchy, ale nie robili tego również za darmo później przez wiele lat i przez kolejne w sumie pokolenia tych Indian upominają się o swoje prawo o swoje przywileje chcą również przywilej i wojskowych rycerskich proszą o tytuł zakonów rycerskich, które niegdyś były dostępne tylko dla białych mężczyzn w Portugalii, a to staje się, a dzięki tej wspólnej walce oni nagle wzmacniają również swoją pozycję wśród własnych plemion indiańskich, uzyskując różne tytuły europejskie to jest fascynujące, jaką Portugalczycy mieli strategię wobec różnych grup tak morza powiedzieć, ale dla mnie bardzo ciekawa pani książce było też to w jaki sposób my do dzisiaj patrzymy na ten świat postkolonialne znaczy, kiedy mówimy Indianie to właściwe myśli o nich jako pewnych ograniczonej grupie tak, kiedy mówimy niewolnicy to także myślimy o tym jako jakiejś 1 grupie, a jeżeli już rozróżniamy raczej rozróżniamy taki sposób w jaki chcieliby kolonizatorzy, żebyśmy rozróżnia pani zwraca uwagę na to, że często to kto jakiego plemienia jest, gdy było oszczędne arbitralną decyzją osoby, która niewolników sprzedawała, tak więc często mieliśmy do czynienia z bardzo mieszaną grupą przedstawicieli różnych plemion, którzy byli po prostu określeni 1 mianem no bo tak było łatwiej to prawda mamy tutaj powstają szczególnie teraz także mamy przecież mamy dokumentację szkolenia faktycznie oni są wpisywanie osoby czy czarnoskóry indiańskie, aczkolwiek czasem również sami Portugalczycy zrozumieli jak ważne są te również tezy te te różnice, które występują pomiędzy samymi grupami czarnoskórymi indiańskimi również, jeżeli myślimy o chociażby właśnie czarnoskórych niewolnika musimy pamiętać, że oni pochodzili z bardzo różnych części Afryki, a nie oznacza to, że wszyscy chodzili z 1 regionu w pierwszej fazie kolonizacji mamy przede wszystkim niewolników północnych części Afryki były to grupy muzułmańskie te drugie czy w drugiej już tam siedemnastym osiemnastym wieku i drugim takim etapie kolonizacji mamy niewolników również pochodzących, że ze społeczeństwem społeczeństwo pan tu z Południowej części Afryki mamy tutaj szczególnie Angola czy, chociaż Mozambik, więc tej grupy również jej w momencie przetransportowania do Brazylii one będą widziałem między sobą różnicę fizyczną i językową będą odczuwały również te te te różnice pewne konflikty pomiędzy tymi grupami społecznymi to się będą pojawiały z kolei, jeżeli chodzi o Indian są to też grupy przede wszystkim Piguła rani, ale pomiędzy nimi też występowały konflikty i też o tym na toteż zrozumieli Portugalczycy inne grupy europejskiej Francuzi właśnie Holendrzy, którzy zdawali sobie sprawę, że również pomiędzy nimi istnieją różne kontr różne konflikty zdarzało się również, że Indianie wysyłali petycje z prośbą np. dostęp do broni i w zamian mówili, że przekażą informacje, gdzie znajdują się wrogie Portugalczykom społeczeństwa indiańskie w związku z tym ta świadomość faktycznie zaczęła tutaj ona była także decydująca, jeżeli chodzi obudowanie tych relacji z portugalskim monarchą mamy również samej port w Brazylii właśnie będziemy mieć tych tu całą również skomplikowaną hierarsze społeczeństwem Kolo czarnoskórych, bo oni będą również różnymi ze względu na to czy pracują na plantacji czy pracują w samym domu pana osoby, które były tak uznawane przez fanów plantatorów osoby najbardziej godne zaufania, ale byli to były również często osoby, które już się urodziły w Brazylii, bo były one jaśniejszego koloru, czyli właśnie mulaci już tzw. zasymilowani czarnoskórzy afrykańscy niewolnicy oni zajmowali właśnie te stanowiska bliżej pana im bliżej pana stanowisko, czyli właśnie być jego kierowcą czy później właśnie także kucharką czy praca w ogóle jako służba domowa była uznawana za taką wewnętrzną promocję wśród społeczeństw afrykańskich osoby, które pracowały na plantacjach przy przy odrabianiu trzciny cukrowej były to prace najcięższe, więc pojawiają się również i strategie pomiędzy nimi co ciekawe też jest, że osoby czarnoskóre również miały swoich niewolników niewolnik mógł mieć swojego niewolnika mógł się mu się także wysłuchiwać jego pracą niewolnik również mógł zakupić i zdobyć innego niewolnika, żeby poprzez wykupić swoją np. swoją swoją wolność, więc tych tych relacji międzyludzkich będzie faktycznie bardzo dużo i pojawiają się oczywiście również relacje pomiędzy osobami czarnoskórymi i Indianami i osoby będące potomkami takich relacji nazywano w Brazylii Kasiu, zoo, czyli właśnie potomek indiańską afrykański no właśnie jeszcze oprócz tego mamy kościół, czyli różne zakony, które bardzo dziwny chyba dla nas dzisiaj być może wtedy także byłby to dziwny sposób realizowały idee miłości bliźniego tak, jeżeli oczywiście chodzi o rolę kościoła jest, toteż ogromny i bardzo obszernych w sumie ma do dyskusji, bo mamy zarówno sam kościół katolicki jak również zakony religijne, jeżeli chodzi o kościół katolicki niż w tym, jeżeli chodzi bardziej zakony, bo to zadaniem zakonów religijnych było było była chrystianizacja tych społeczeństw autochtonicznych to mamy przede wszystkim najważniejszą rolę chyba przypisuje się właśnie jezuitom, ale mamy także franciszkanów i inne grupy inne zakony, ale to przede wszystkim jezuici tworzą tzw. wioski Jezuickie w różnych częściach Brazylii szczególnie na południu Brazylii oraz na północy części Amazonii tworzył takie wioski wioski indiańskie, chociaż to też jest oczywiście dużo bardziej skomplikowane, niżby się wydawało w momencie w momencie przejęcia pewnego plemienia oni też dochodzili do pewnych negocjacji w 1 wiosce Jezuickiej nie przebywało nie przebywały wrogie sobie plemiona indiańskie, bo to byłoby zbyt również niebezpieczne też trzeba pamiętać, że tutaj dochodzi do pewnych również strategie obu stron często też właśnie zdarza się żyć Indianie zdają sobie sprawę np. będzie bezpieczniej w danej wiosce albo chcieli mieć dostęp do pieniędzy chcieli mieć również dostęp do broni i do innych takich zdobyczy można powiedzieć pewne zdobycze euro europejskich portugalski, więc będą będą się pojawiały negocjacje nie możemy także tak prosto uznać czy czy relacje pomiędzy zakonnikami i osobami właśnie zniewolonym czy poddanymi podporządkowanymi były tylko i wyłącznie wrogie tu pojawia się bardzo dużo różnych możliwości i negocjacji także szczególnie chyba, jeżeli chodzi o o bractwa powstają również bractwa pod pod wezwaniem matki Boskiej Różańcowej to jest także kluczowe w ogóle dla całego tego społeczeństwa kolonialnego portugalskiego matka Boska różańcowa, bo tym symbolem matki chroniącej te osoby czarnoskóre i toteż ciekawe to było i to do dzisiaj, jeżeli ktoś oczywiście będzie w Brazylii to polecam, żeby takie miejsca zobaczyć tam szczególnie na wkład w Rio de Janeiro tam jeszcze pojawiają właśnie takie muzea czy miejsca upamiętniające właśnie i wspominające czym było to niewolnictwo i też jednym z pewnym sensie z 1 strony na siłę chcieli chrystianizacji, acz narzuca się religię katolicką z drugiej strony osoby czarnoskóre w tych właśnie zakonach w tych bractwa pod wezwaniem matki Boskiej Różańcowej znalazł swoją stratę również na możliwość wykupienia np. swojego swojej wolności zdarzało się, że jeżeli dane niewolnik był torturowany mógł się mógł nawiązywać relacje z innymi niewolnikami, którzy by również stanęli po jego stronie, żeby to wolność wykupić, więc relacje nigdy nie są akcje oczywiście, jeżeli chodzi o relacji docierania dokładne powrócimy do wolnych i zniewolonych po informacjach Radia TOK FM pani dr Agata Błoch z Uniwersytetu Warszawskiego państwa moim gościem informacje o dziesiątej 40% po czarne jak radny państwa moim gościem jest pani dr Agata Włoch zakład Brazylia mistyki Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich wydział Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o książce pani doktor zatytułowanej wolni i zniewoleni głosy grup podporządkowanych w historii imperium portugalskiego książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika książka myślę w ogóle sam sam temat to jest pełny materiał na szereg filmów swoich seriali, ale tutaj mamy poważne opracowania naukowe Szanowni Państwo chciałem zaznaczyć, że jednak wyłania się z tego bardzo wiele interesujących wątków mówimy o tych głosach osób markę marginalizowanych, którzy jednak zdecydowali się napisać do władz napisać do króla, ale pytanie brzmi pani doktor jak wyglądały te relacje czy były to relacje jednostronne to znaczy człowiek pisze listonosz listy nosi czy król odpowiadał szczytny czy to była droga jednokierunkowa czy ona była wielokierunkowa jak właściwie wyglądała też po powiedzmy relacja tych ludzi wobec prawa, bo mamy prawo cywilne mamy prawo karne, ale też mamy ludzi, którzy mają pewną relację wobec tego prawa czy są poza prawem czy jednak prawo stosowane przez wszystkich no właśnie to może to, żeby zrozumieć właśnie tą datą to po to, pozycja tych grup wobec władzy wobec prawa co przede wszystkim zrozumieć, że w pewnym momencie tej grupy podporządkowane szczególnie te grupy, które gdzieś zgodziły się rzadko mówiąc same zgodziły się na ten proces kolonizacji i nie zbiegło swoich panów czy nie żyły w takich wioskach zbiegłych niewolników zwanych dzielą was one w pewnym momencie był tworzą nową grupę prawną, która nazywa się Mizera bus, czyli grupy spal wymagające de szczególnego wsparcia wcześniej do tej grupy należały albo wdowy albo sieroty później w okresie kolonizacji tych grup właśnie zostały włączone te grupy plemiona indiańskie głównie z tym wniosek India wiosek jezuickich czy osoby czarnoskóre, który nie zbiegł i nie były zwykłymi niewolnikami nie popełnił jakiegoś przestępstwa poważniejszego w związku z tym on nagle zdają sobie również sprawę, że my to mogą starać się o jakieś wsparcie i pomoc od samego samej Lizbonę i od samego króla te relacje właśnie niebyły jednokierunkowe wręcz przeciwnie oni otrzymywali odpowiedź od samego monarchy czy czasami oczywiście zdarzało się np. że taka petycja wyobraźmy sobie, żeby taka petycja dotarła z tej Brazylii do Portugali to trzeba było oczekiwać na najbliższy transport jakiś statek być może statek niewolniczy inny statek handlowy i dopiero wtedy ten ten ten list docierał do do Lizbony często oczywiście te statki jeszcze mogły wpłynąć gdzieś tutaj na do Azji później wracały z Azji przez w razie, więc różny sposób mogą te listy krążyć niekiedy te listy mogły się zagubić zdarzało się tak i to one w przypadku zarówno czarne ulice indiańskich, że te listy się gdzieś zagubiły i że to osoby odpowiedzi nie otrzymały co się okazuje okazuje się, że ona wtedy postanawiają same dotrzeć do Lizbony co też niesamowicie ciekawe, bo np. Indianie z dalekich ziem Amazonii, gdzie samej północy Brazylii siadają na statek w kierunku Lizbony i do tej z Lizbony docierają i te dokumenty osobiście dostarczają na dworze Królewskim to samo się również działo z osobami czarnoskórymi ale kiedy bały się swoich panów albo kiedy po prostu te listy nie były dostarczone też widzę tutaj, jeżeli chodzi o odpowiedzi króla i relacje króla z osobami podporządkowanymi inaczej były traktowane kobiety inaczej byli traktowani mężczyźni te dokumenty mężczyzn i petycje wysłane przez mężczyzn zawiera bardzo dużo różnych aneksów, ale może też, dlatego że oni często również prosili o pewne stanowiska o stanowiska urzędowe, więc wymagało to dużo już dużo większe ilości dokumentów świadectw, ale mamy też np. przypadek osób, które proszą o to samo np. skarżył się mamy zarówno przypadek czarnoskórej kobiety niewolnicy, jaki czarnoskórego mężczyzny zniewolonego i oboje skarżyli się na bóle bóle nóg bóle pleców i że nie mogą wykonywać więcej swojej pracy podczas gdy kobieta otrzymała od razu odpowiedź pozytywną w, jeżeli chodzi o mężczyznę to król wysłał dodatkowych urzędników, aby sprawdzili jego stan zdrowia urzędnicy stwierdzili, że jest to mężczyzna, który wciąż może pracować jest wciąż młody określili jako czterdziesto kilkuletniego mężczyznę i stwierdzili, że może wciąż pracować, więc widzimy, że ten stan ten stosunek władzy do tych osób również będzie się różnił Jansen też, jeżeli chodzi o kobiety kobiety najczęściej prosiły o wolność czystej skarżyło się na dziś właśnie takie problemy natury zdrowotnej wtedy również mamy epidemię ospy dużo osób cierpiało z powodu chorowało na ospę ciężko też tych chorób wychodziło, jeżeli mamy mężczyzn mężczyźni prosili zarówno o o tutaj o wolność tzw. karta, a Focha, czyli kartę nadającą im wolność również prosili o protekcję królewską formę np. kiedy chorowali prosili o wsparcie finansowe na leki prosili również o właśnie dostęp do różnych urzędów urzędu wojskowych czy właśnie takich typowych urzędu stanowisk urzędniczych niższego szczebla oczywiście mamy też osoby, które popełniły przestępstwo zabiły kogoś okradł kogoś i one były skazane wyrokami sądów na więzienie czy właśnie na dożywocie w sumie w takich więzieniach z tych więzień również wysyłali petycje z prośbą o ułaskawienie z prośbą o wolność ułaskawienia jedno z takich ciekawszych elementów też myślano wzywam migracje na terenie imperium portugalskiego, bo od migracja przymuszony chcieli o tym przymuszony transporcie afrykańskich niewolników z Afryki do Brazylii wiemy, ale jest jeszcze inne ciekawe elementy właśnie tych podróży nie przymuszony przemieszczanie się osób, które były niewolnikami, które były czarną skórę z własnej woli i przemieszczanie się pomiędzy Brazylią Afryki co też bardzo ciekawe, bo chcemy też nie wiemy dokładnie, w której części oni statku znajdowali w jaki sposób oni negocjowali, dlaczego i w wtedy zauważam, że zniewolenie osoby wcale nie, bo takie proste tylko, dlatego że nawet ktoś był osobą czarnoskórą czy ktoś miał status niewolnika ten to zakupienie czy przejęcie tego niewolnika wcale nie było takie proste, jeżeli chodzi o samo prawo nie mamy nie mamy być może takich takiego spisanego kodeksu dotyczącego ja w jaki sposób nabyć też niewolników sprzedać czy w jaki sposób go zniewolić, ale okazuje się, że później pomiędzy tymi handlarzami niewolników istniały jakieś pewne zasady co mamy właśnie na przykładzie chociażby czarnoskórego niewolnika, który został bezprawnie zniewolony przewiezione do Afryki z z terenów Kuby z Karaibów było czarnoskórym niewolnikiem czarnoskórym mężczyzną urodzonym w hiszpańskich koloniach, a który został zniewolony wbrew prawu, a mimo wszystko później, gdy starali się Portugalczycy przebrać on się wykłócał na tym rynku niewolniczym krzyczą wszystkim, że on jest osobą wolną i nikt go nie chciał zakupić świadczy o tym, że stany te zasady zakupienia transferu niewolnika 1 miejsca na drugie też nie było wcale takie oczywiste, więc tak jak też pan wspomniał tych historii jest bardzo dużo i wiele z nich również nadaje na Nana na filmy rodem rodem z Hollywood tak ciekawi mnie też pani doktor technologia tego tego kontaktu tego tej wymiany informacji, bo mówiąc o osobach zniewolonych niewolnika ach, tubylcy itd. tak dalej czy mówimy osoba, która nie władają językiem portugalskim albo są w pewnej pozostają Farnej w zależności od innych osób no i teraz taka osoba mówi cóż to coś robić Kusa rada przyjdzie już nałożyć głową niewolnik na koncept wpada i zadaje trudność nową, czyli mówi to teraz potrzebuje kogoś, kto zna portugalski kogoś, kto zna adres króla i kogoś, kto mi to wszystko ładnie złoży i do kogoś, kto zna jeszcze mój język, żeby to właśnie przełożyć i dalej kogoś, kto zawiezie do Lizbony do plus jeszcze parę innych kultur rzecz oczywiście to jest ta kwestia tego świata widać, że to, że osoba jest wolna osoba biała czy pochodzenia portugalskiego również nie nie znaczy, że oni będą solidarnie wobec siebie w Brazylii czy w Afryce tworzą się wtedy elity polityczne są to elity portugalskie czy już potomkowie Portugalczyków, którzy się urodzili na ziemiach brazylijskich czy afrykańskich i to wcale nie oznacza, że oni będą Solidarni i wierni wobec monarchy oni zaczną się wzbogacać niż co nie chcą płacić również podatków wraz z odkryciem jeszcze także złoża złota w Brazylii wręcz przeciwnie oni nie chcą dzielić się swoim sukcesem swoją fortuną swoją władzę swoimi swoimi swoimi zdobyczami politycznymi z centrum w Lizbonie, więc tak naprawdę możemy powiedzieć, że w tych koloniach mamy elity białe portugalskie, które stają i które wzbogacają się właśnie poprzez handel, ale mamy również także te elity urzędnicze, które pewien sposób muszą również te zadania i zalecenia do zaleceń króla się dostosowywać związku z tym z tego co także widzę i to się także pojawia również jak sami urzędnicy, o czym piszą urzędnicy również świadczeń jest sami również pisali o tym, że przychodziły do nich osoby czarnoskóre jakimiś różnymi dokumentami z dokumentami świadczącymi o wolności przychodzili i wszystko słownie mówili co się działo i oni pisywali te dokumenty wiadomo oczywiście, że przy takich dokumentów może dojść do jakiegoś Niewiem oszustwa trzeci już nadużycia ze strony urzędnika należy to dokumenty które, które mamy nad którymi i dokumenty na skład, na których możemy prawda pracować, więc jak spojrzymy zarówno jak wspominają sami urzędnicy jak i osoby podporządkowane widzimy jednak dużo takich właśnie zbieżnych punktów, że ci mówią, że wychodzą z tych plantacji wychodzą z tych obszarów zniewolonych idą gdzieś w stronę miast większych ośrodków miejskich, żeby taką petycję złożyć, żeby opowiedzieć co się dzieje i mamy tych urzędników, którzy również spisują i zaświadczają o tym, że osoby przychodzili do nich Indianie czy przechodzili chodził do nich osoby czarnoskóre zdarzało się, że osoby potrafiły chociażby się podpisać, więc w takich petycjach również mamy taki podpis, który jest tak trochę jest taki ślamazarnie zmiana pisany taki sądzą się ręki trzęsące się ręką, bo nie do końca wiedział on jak trzymać pióro, ale chciał się podpisać więcej się takie elementy również mamy w takich petycjach bardzo to wszystko ciekawe oczywiście w dzisiejszym programie właściwie tylko tak Lis znaliśmy troszeczkę tak nawet takim powiedziałbym tu beczkę koniuszki języka, a państwa, którzy są sprawą zainteresowanie odsyłam do książki pani doktor obiecuje, że państwo nie zawiodą, bo naprawdę to jest fascynująca lektura wolni i zniewoleni głosy grup podporządkowanych w historii Interii portugalskiego książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika autorką jest pani dr Agata Włoch zakład prezydia niż styki trochę brzmi jak taniec zakład Brazylia mistyki Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego bardzo bardzo pani dziękuję informację już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA