REKLAMA

Warstwa po warstwie. O pracy nad obrazem "Ptasia spiżarnia z kotem"

OFF Czarek
Data emisji:
2022-07-12 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dla miłośników sztuki dla miłośników obrazów dobra wiadomość, bo oto po wielomiesięcznej prawie 6 miesięcy trwała konserwacja obrazu ptasia spiżarnia Scottem ten obraz pochodzi z wieku siedemnastego Szanowni Państwo i myślę, że warto dzisiaj porozmawiać o konserwacji, a doskonale na konserwacji zna się pani Karolina Florkiewicz z pracowni konserwacji malarstwa rzeźby muzeum Rozwiń » Narodowego we Wrocławiu dzień dobry witam serdecznie dzień na, a ta starsza z PiS żadna z kotem, która daje jakąś szaloną alegorią naszej obecnej sytuacji politycznej, ale może może nie będziemy podążać w tym kierunku, tym bardziej że czekam na pocztę listonosze chyba teraz noszą broń, więc lepiej się wychylać w powszechnie w, kiedy myślimy o konserwacji, kiedy myślimy o konserwatora szczególnie konserwator obrazów to przed oczami pewnie staje nam taki obrazek do nomen, że oto mamy pędzelek szkło powiększające tek PKP spektakl Pack 2 godzinki już wiem, że rekordy popularności różnych serwisach, gdzie można oglądać filmy wideo bije taki cykle, na które właśnie przynoszone są pewnego konserwatora stare obrazy i tutaj w ciągu dosłownie kilku minut oczywiście mamy świadomość, że to tyle nie trwale w ciągu kilku minut kilkunastu minut można obejrzeć jak ze starego obrazu mamy obraz nowe, ale przecież sprawa nie jest taka prosta i to nie tylko rzecz w tym, żeby się pochylić wydaje się, że tutaj, zanim się konserwator konserwatorka pochyli to musi upłynąć w Wiśle lub Odrze lub Warcie wiele wody i musi się odbyć wiele procesów myślowych badania pytania konsultacji i czytania itd. tak dalej no tak jasno oczywiście to jest bardzo złożony proces i potrzeba tego naprawdę współpracy wielu ludzi z różnych dziedzin oczywiście w jeśli chodzi o 2 godziny to magia kina jest niesamowita można cały 6 miesięcy skumulować w ciągu 2 godzin puścić taki filmik i można nawet szkoły skrócić do 2 minut to oczywiście uda się zrobić, ale wiadomo, że najpierw cała właśnie całe przygotowanie teoretyczne, czyli rozpoznanie obiektu jego potrzeb określenie na drugą rozpoznania jego historii dotychczasowej historii jego konserwacji, bo przez te obrazy często już trafiały na stoły konserwatorskie pod no były poddawane różnym działaniom i Totem analiza zniszczeń, czyli wszystkiego tego co doprowadziło do do no jak ponownej potrzeby działań konserwatorskich naprawdę współpraca z historykami sztuki współpraca z ani wy specjalistami z różnych zakresów z dziedziny chemii fizyki to oczywiście są badania i one jak dopełniają cały obraz w lot problemu ca jak i powodują, że możemy podjąć najlepsze decyzje i sporządzić jakiś tam program prac, który będzie właściwy dla danego konkretnego obiektu w no dobrze to porozmawiamy o konkretnym obiekcie, czyli o ptasiej spiżarni Scottem oto zjawia się tajemnicza osoba mówi mamy kota namalowanego chciałabym podarować muzeum Narodowemu we Wrocławiu jest to bardzo stary kot jest tak stary, że po prostu pamięta jeszcze Antwerpię z połowy siedemnastego wieku wszyscy mówią hurra dobra bierzemy się do roboty nauczą się coś realia są pierwsze trochę no to w ogóle zawsze jest duży dystans i duża ostrożność, z którą się podchodzi do takich rewelacji, więc przede wszystkim trzeba taką rzecz obejrzeć to jest jak pierwsza rzecz bierze się światła bierze się Lupy ogląda się dokładnie lico odwrocie jest czas też zdać sprawę, że te obiekty bardzo często są właśnie w tak złym stanie są tak zmienione kolorystycznie są pokryte grubymi warstwami werniksu czasami mają na sobie przemalowania co akurat nie w tym wypadku ale, ale tak też bywa, więc jego zmiany estetyczną plastyczne są na tyle istotne, że trudno na pierwszy rzut oka stwierdzić tak rzeczywiście to jest obraz siedemnastego wieku czy może jednak dziewiętnastego, a więc te oględziny się stają coraz bardziej szczegółowe wchodzimy względne dyskusję omawiamy pewne sprawy zna korzystamy ze swojego doświadczenia z doświadczeń kolegów jest ich wiedzy z no i już tak powiem spisujemy te nasze wnioski robimy jakiś tam analizy, które potem zbieramy tak powiem w całości i no i jak sam obraz się wyłania w także no właśnie na rzecz obraz wyłonił to zdaje się dokładnie chodzi na samym końcu tak jasne dobrze, ale ale, toteż nie jest tak myślę sobie pewnych doktryn konserwatorskich niekoniecznie dotyczących obrazu także chcemy, żeby było pięknie i ładnie i żeby obraz czy też fresk był jak nowy, jakby artysta go wczoraj ukończył zmierza też się też jest myślenie o tym, że pewne rzeczy przynależą do pewnych czasów szczególnie nie wiem czy sobie o pracach konserwatorskich kościołach np. że czasami lepiej jest, żeby zostawić pewne rzeczy niedokończone nie robiono czy też, gdy nie dodawać nowej materii idą z wyższej bardzo w konserwacja w obrazów stalowych różni się od konserwacji fresków w kościołach czy wbiegły trochę innych problemów tutaj dotykamy więc, ale jasno w jego właśnie takim głównym zadaniem jest nie usunięcie tych wszystkich rzeczy, które obiektowi szkodzą, które powodują jego dalszą jakoś tam degradacje no i w zasadzie jednak przywrócenie mu tego pierwotnego wyglądu no z takiego założenia artysty jego pierwotnego, jakby pomysłu co ja oczywiście, że nie zawsze jest w 100% możliwe, więc dlatego jak na bieżąco się to wszystko omawia wszystkie problemy, które się pojawiają z rozwiązuje się z jak w szerszym gronie są zwoływane komisje konserwatorskie, gdzie się podejmuje decyzje najlepsze dla danego przypadku, więc tutaj, jakby trudno generalizować, ale tak założenie jest takie, że usunąć wszystko co szkodzi na wydobycie jak najwięcej tej oryginalnej substancji pokazać jak najbliżej to założenie, gdy Marty staż tak powiem się zmagał w, a co szkodzi en szkodzą np. wszystkie nie fachowo wykonane naprawy szkodzą niewłaściwie ja ja mówię tutaj o obrazie olejnym bo jakby tych rzeczy, które szkodzą jest no bardzo duża ten wachlarz jest zróżnicowany w zależności od tego właśnie z jakim obiektem mamy do czynienia w przypadku malowideł głównie niefachowo naprawdę źle wykonany Krosna nic jakieś z procesów fizykochemicznych, które z zaszły w wyniku złego przechowywania tego obiektu no tak na przemalowanie wszystko co zmienia jakoś tak drastycznie, ale też na nie tylko drastycznie co po prostu zmienia ten efekt estetyczny, który był zamierzony przez artystę, czyli jakiś zmienia się zarzuca mi uszami właśnie czasami też trudno zdecydować co zamierzała artysta szczególnie, jeżeli mamy do czynienia z przemianowania ami tak czy to zostało namalowane, ale przemalowane to 100 kiedy kto tego nie zawsze da ustalić kiedy kto natomiast jak da się ustalić co jest przemalowanie, a co nim nie jest po to, są badania z chemiczne fizyczne, które można wykonać można te warstwy tak powiem oddzielić od oryginału w wiadomo, że usuwanie ich też musi być wierzby chce przede wszystkim zachowaniem bezpieczeństwa i oryginalnej warstwy malarskiej, czyli czasami pewne rzeczy zostawia, ponieważ np. właśnie ich usuwanie wiąże się z koniecznością uszkodzenia i w oryginalnej warstwy malarskiej czy no, więc dzisiaj rezygnuje wtedy się, z jaką podejmuje decyzje które, które będą najlepsze, które dadzą najlepszy efekt w danej sytuacji, ale raczej to nie jest także, że działamy po omacku i raczej tutaj ten program konserwatorski, który jest na początku przygotowywany i da się realizować punkt po punkcie i czasem jego koryguje jeśli zajdzie taka konieczność, ale zazwyczaj był wiemy, czego się spodziewać w niego sam jest bardzo bardzo interesująca rzecz i powrócimy do konserwacji do także do rozmowy o pracy nad obracam ptasia spiżarnia Scottem do pracy konserwatora w ogóle powrócimy po informacjach Radia TOK FM tylko wspomnę, że ten obraz będzie można już wkrótce rozumiem oglądać tak on ma być prezentowany w muzeum na wystawie, która jest zaplanowana jesienią i tytuł nie wiem to jest tytuł już tak powiem taki końcowy roboczy wiwat muzeum w piwnicy i obraz będzie tam pierwszy raz eksponowany z także naprawdę warto zobaczyć zresztą no i nie tylko on będzie tam sporo różnie dzieł, które zapewnią zachwycą powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pani Karolina Jurkiewicz z pracowni konserwacji malarstwa rzeźby muzeum Narodowego we Wrocławiu z państwa moim gościem informację o dziesiątej 20 po informacjach wracamy po obraz ptasia spiżarnia Scottem w już po konserwacji i być może jesienią w muzeum Narodowym we Wrocławiu będą państwo mieli okazję obejrzeć m.in. ten obraz na wystawie, a państwa moim gościem jest pani Karolina Jurkiewicz z pracowni konserwacji malarstwa rzeźby muzeum Narodowego we Wrocławiu niektórzy z nas zobaczą ten obraz po raz pierwszy tak rzekłem twarzą twarz pani się wybierzecie pani już ma taki przez sesji powie to jest już niemłody już po prostu ciacho czy zna każda każdy włosy na futerko daniu, a ja nie dzielenie to nie jest, tak więc wybierać z przyjemnością, ponieważ jednak obraz jest oprawiony dobrze oświetlony jest zupełnie inna historia, więc z przyjemnością bez nas zobaczy w takiej odsłonie w towarzystwie innych obiektów, bo zawsze na wystawę jeszcze konteksty znaczeń w dość i dzisiaj, kiedy 1 ktoś sobie namalować obraz dojdzie do sklepu kupuje farby i dobrze nie jest takie proste, ale mniej więcej malujemy farbami, ale nie zawsze tak było malowaliśmy różnymi rzeczami i zależności od tego, jakim okresem mamy do czynienia to to skład tych substancji którymi malowano był inny i o tym także należy pamiętać, bo każda z tych substancji ma można by rzec inny okres sprzedać przydatności do spożycia inaczej się starzeje inaczej się zmienia inaczej ją trzeba inaczej trzeba nią dbać no oczywiście pytanie jest takie konto tym wiadomo wiem, że w Krakowie jest takie interesujące laboratorium, które nazywa się laboratorium analiz i nieniszczących badań obiektów zabytkowych lamp, bo to jest akronim, a jeżeli państwo posiadają w archiwum audycji Radia TOK FM to znajdą państwo wizytę owczarkowi właśnie muzeum w Krakowie w laboratorium, ale to jest jak rozumiemy pewnie laboratorium, na które nie każda placówka czy instytucja kultury może sobie pozwolić, a sprzęt, który tam się znajduje Szanowni Państwo to potrafi nawet odkryć co artysta artystka jadła na kolację tego wieczoru, kiedy pracowała nad obrazem w będzie objętej nie jest jest zyska aż takie proste, ale rzeczywiście badania są szalenie pomocne i one, owszem, umożliwiają czasami i określenie no tzw. datowanie obrazów z tym, że to niestety nie jest także robimy analizę mamy odpowiedź na wszystkie pytania zazwyczaj są to raczej takie pytania czy odpowiedzi wykluczając, czyli np. wiemy, że obraz nie powstał wcześniej niż tam mnichem przykład dziewiętnastym wieku no, więc te odpowiedzi czasem takie nie wprost trzeba sobie zebrać na mówiąc kolokwialnie kupy i połączyć z różnymi innymi obserwacjami z różnymi faktami wtedy jakiś tam wnioski o ostrożnie wysnuwać tutaj przy tym obrazie dosyć niesamowitą rzeczą jest to, że on jest datowany jest data dzienna to jest 1650 drugi rok 20luty na jest dwójka rzymska łamane na 20 także to się często nie zdarza trzeba było sprawdzić czy ta sygnatura leży w warstwie malarskiej czy ona nie była wykonana później na, ale wszystko wskazuje na to, że jest rzeczywiście i sygnaturą oryginalną zresztą na tym obrazie jest kilka napisów dość tajemniczych także tutaj jeszcze nie wszystko o nim wiadomo, mimo że były wykonywane badania co do laboratoriów powstania jest najbardziej to dla poz no i właściwie no oprócz daty, która jest jak jasna to wszystkie te napisy odnoszą się jakoś do malarza Jana szyta natomiast my tak naprawdę nie wiemy na 100% czy był on autorem w jakim zakresie był autorem, jeżeli tak bo gdy ratował to absolutnie pasuje i badanie, które wykonaliśmy potwierdziły nam możliwość tego, że obraz powstał właśnie siedemnastym wieku, ponieważ pojawiło się tam pewne pigmenty, które później wyszły z użycia zostały w późniejszych czasach zastąpione innymi segmentami a, a te, które są w naszym obrazie no właśnie mogą świadczyć o tym, że jednak jest to obraz rzeczywiście 17 wiecznie nasza słuchaczka nasza słuchaczka pani Agatka dopytuje co oznacza termin źle wykonany Krosno w konserwacji no np. że jest ono niestosowane, czyli jest albo nie ma możliwości rozplanowania czyni, że są to 4 oraz co znaczy, że jest z azowa ich plusem jest wskazywanie to jest takie takie opracowanie tej wewnętrznej powierzchni, która styka się z podłożem czyni z płótnem w tym wypadku opracowanie taki sposób, że nadaje się mnie z skośne przekrój w sensie na czas po prostu zebrać trochę drewna tak, żeby obraz był napięty tylko do dotykowych tylko zewnętrzne zewnętrznej krawędzi tego Krosna, czyli nawet, jeżeli napięcie tylko obrazu troszeczkę osłabnie to płótno nie będzie już tak mocno naciągnięte to krawędzie wewnętrzne tego Krosna nie będą dotykać do warstwy pod obraża i nie będą się by odbijać tak powiem na licu, powodując załamania pozostałych warstw, czyli warstwy zaprawy w warstwy malarskiej no, a zły sama możliwość rozplanowania rosną to jest tak to na tym polega dorosły z narożnika na cięte i za pomocą klinów można je trochę poszerzyć mówią z tak pęd takim potocznym językiem, czyli po prostu poprawić napięcie tego o tego tej tego podłoża tylko tej tkaniny lub od tej stop Putin zmiany no natomiast jest przy obrazie byliśmy tylko do czynienia z czyszczeniem czy też z jakimś uzupełnianiem tędy ubytków, bo oczywiście do tak znowu nawiążę może do Dody współczesności czasami, kiedy słuchamy wypowiedzi polityków nie wiem premiera np. myślę sobie dobra dobra nie wciska nam kitu, a jeżeli chodzi o pracy konserwatora to wciskanie kitu jest jak na morzu Anną bardziej tak tak tak jak najbardziej jak najbardziej był też Kicki skany no obraz właściwie tutaj były wszystkie zabiegi wykonane, które były potrzebne i ich było sporo trzeba było obraz zdjąć z groszem tych proszę udało się nie wymieniać tylko je poprawiliśmy męskiej w także można głos, który nie wykorzystać te nie są zresztą na marginesie tam oryginalnych zna tylko już późniejsze prawdopodobnie dziewiętnastowieczne no bo obraz był poddawany jakimś tam zabiegom konserwatorskim w trakcie całej swojej historii trzeba było właśnie skleić rozdarcia trzeba było uzupełnić jakiś tam niewielki brakujące fragmenty no trzeba było właśnie uzupełnić kitem i tą warstwę zaprawy, żeby zachować i układ tych wszystkich warstw i żeby to wszystko pracowały tak jak należy potem uzupełnić już ubytki samej warstwy malarskiej oczywiście, ograniczając się tylko do niezbędnych ingerencji tak, żeby można było je wydobyć całe piękno i to oryginalne tej tej warstwy malarskiej, która tak naprawdę była mimo i naprawdę złych warunków przechowywania była bardzo dobrze zachowana, a świadczy o tym, że właśnie artysta świetnie zna warsztat i jakby technologicznie ten obraz jest naprawdę dobrze wykonany także to i jakby też o tym świadczy, a czy nowa mówi pani o pięknym wykonaniu ją w warsztacie czy jednak nie korciło panią, bo umówmy się co to jest notes kod i kiedy nie wiem siedzimy w mediach społecznościowych to chyba takim samym najniższym najniższa warstwa naszych znajomych w mediach społecznościowych to są ci, którzy wklejają kotki to nie czuła się pani trochę jak ta w sensie, iż nie ma filmiki skutkami są przecież nic z jedną z najlepszych rzeczy, którą można obejrzeć w internecie, więc wszyscy co mają dzieci o tym doskonale wiedzą i rozwoju i w kod jest tutaj taki już tak przewrotnie symbolem, bo ten obraz jest na pewno w ogóle pełen różnych treści, których niekoniecznie, który niekoniecznie teraz są dla nas czytelne jest siedemnasty wiek, gdzie naprawdę artyści przekazywali wiele wiele informacji i w jakiś właśnie myśli zawoalowany w po prostu formie tzw. zwykłych martwych natur tutaj ten kot się bardzo jak licznie skrada z zakazu będzie obrazu, zerkając na nas, sięgając łapką do ptaszków, które gdzieś tam sobie leżą co na pewno nie jest jak tylko po prostu z obrazowaniem kota, który się zakręt spiżarni napoju są jest tutaj jakieś drugie dno i no tak także jeśli chodzi o to także spiżarnia ta spiżarnia też interesująca, bo rozumiem, że w kura ba Bażant okres to miesięcy możemy sobie wyobrazić na stole no ale bogatka, a albo Year nie wiem, kto objawia je dawno nie jada przynosi właściwe ich więź wywiera nie mam zielonego pojęcia jak smakuje gier albo sikorka bogatka tak nazywają staje się proponuję do ptaszków powrócili po informacjach Radia TOK FM pani Karolina Rynkiewicz z pracowni konserwacji malarstwa rzeźby muzeum Narodowego we Wrocławiu z państwa moim gościem rozmawiamy dzisiaj pracy nad obrazem ptasia spiżarnia Scottem i pracy konserwatora w ogóle ptasia spiżarnia Scottem jesienią będzie pokazywana w muzeum Narodowym we Wrocławiu także proszę sobie wpisać ogólną datę jesień 2022 informacje po informacjach wracamy i to wcale tak aby państwa moim gościem jest pani Karolina Jurkiewicz z pracowni konserwacji malarstwa rzeźby muzeum Narodowego we Wrocławiu rozmawiamy m.in. o obrazie ptasia spiżarnia Scottem w ich pracy konserwatora przyglądam się o skórę składowi osobowemu taką zapowiedź pracowni konserwacji malarstwa rzeźby i patrzę, że jest starszy konserwator konserwator zastanawia jeszcze adiunkt konserwatorskiej zastanawia się co to oznacza, że nie wiem adiunkt my pędzle konserwator chce ktoś, kto co robi to, czego nie robić, czego robić nasz konserwator co robi konserwator aż co robi się zdarza konserwator już wszystko robi naprawdę w końcu jest straży nie ma najgorszego konserwatora szczęście, ale do są po prostu jakieś tam stopnie związane z tak naprawdę z latami pracy i z awansami i z luk, które po prostu się z taką przechodzi podczas całej swojej kariery muzealnej na azyl, jakby zakres prac jest w zasadzie podobny a, aczkolwiek wiadomo, że no i adiunkt jest tym może trochę bardziej w rów tak liczone rzutuje na kraj swoje działania już w no k im bardziej człowiek jest doświadczony, tym bardziej samodzielny w tej pracy ale, ponieważ tak muzeum jest pracownia ze właściwie praca zespołowa jesteśmy wszyscy już w niedużym gronie, więc raz w myśl by nawzajem rozmawiamy o tym co robimy korzystamy z tego co tego dowiadujemy co w ich stan rzeczy to jest to jest duże ułatwienie i właśnie duża frajda tej pracy to, że wracamy do naszych Baranów, a dokładnie do naszych kotów i je je rów co najtrudniejsze co, jakie wyzwania były związane z tym konkretnym obrazem no chyba jednak oczyszczenie warstwy malarskiej z ona była kryta naprawdę grubą warstwą werniksu trochę od bardziej onego bardzo mocno ciągłego i ta warstwa malarska jest cienka jest delikatnie malowana jest dużo partii, które są bardzo ciemne i te ciemne partie stwarzają problemy przy oczyszczaniu, ponieważ no niestety to nie jest tak jak w przypadku elementów malowanych z użyciem bieli jasnych, gdzie wyraźnie widać, kiedy już dany w dany obszar jest oczyszczony tak w przypadku właśnie jakiejś ciemnej wnęki niż w mam modelowanie bardzo w i delikatnie z dużymi niuansami to zawsze nic trochę Eddy trzeba być bardziej czujnym i lepiej sobie oświetlać wszystkie i ten swój obszar pracy i bardziej być skupionym i bardziej na otwartej właśnie być skupionym także gości to oczyszczanie to chyba był taki najważniejszy najważniejszy etap i jak najbardziej trudne, zwłaszcza że właśnie są inskrypcje, które no trzeba było również oczyścić ciało zrobić niezwykle ostrożnie i zdąży coś propos tych inskrypcji, ponieważ poczytać jak rozumiem, ale wszystkie są wciąż niejasne to 3 nie korciło pani, że by wśród tych inskrypcji napisać KNF w nie zachęca będą się głowili bardzo kto to dotyka FIA tak jest dokumentacja, więc nikt nie będzie niestety nad niczym głowił jeśli chodzi o Ks potrwa doskonale wszystko będzie wiadome, ale nie muszę przyznać, że to było na tyle w ogóle fascynujące po prostu spotkać się z właśnie z napisami z jakim Miss w ogóle i drobnym druczkiem drobnymi literkami jest tam umieszczonymi, że to w to robiło wrażenie i rzeczywiście z dużym widzom serca człowiek pracowały przy takim obrazie no to było świetne doświadczenie opróżnionego przez pół roku to bicie serca pół roku chciał tam ten tak Stark pół roku bicia serca, bo nie było to pół roku bez żadnej przerwy, ale noc rzeczywiście te nasze działania wymagają czasu w muzeum też nie jest także zajmuje tylko wyłącznie 1 obiektem cały, czas więc jak z siłą rzeczy muszę tę pracę jakoś tam rozłożyć pomiędzy pomiędzy wszystkie swoje obowiązki, ale i tutaj faktycznie no, jakby ta precyzja pracy, bo też chciałam właśnie powiedzieć, że ten obraz jest niesamowicie malowany on jest prawie jak Miniatura to do tego stopnia, że w momencie, kiedy on do nas dotarł i pierwsze takie oględziny na tak dosłownie na gorąco to był moment, że właściwie część osób myślała, że to, kto wieczny nie jest rolą dróg po prostu, bo taka była mini tor ska precyzja wszystkich szczegółów one były właśnie jeszcze przykrywał taką grubą warstwą żółtego werniksu, że aż wyglądało to dziś gra 203 i tam głębszym już tak powiem zbadaniu Noto to widać było nie jest żaden, ale dług i jak je można to wyraźnie i je wykluczyć tam przy przy bliższych od tamtego, że to zielone to jest taka produkcja, która właśnie udaje obraz olejny grafika znana tak tak tak no dobrze, gdy poseł po 6 miesiącach okazało się, że to jednak od dróg to dziś w socjalizmie jest niemożliwe to się okazuje dosyć szybko jednak wychodzi naraz jest widoczny w jakimś tam powiększeniu, więc tutaj nie było wątpliwości, ale naprawdę jest to coś co na co warto zwrócić uwagę, czyli właśnie stopień szczegółowości opracowania powierzchni wydobycia tych niuansów z struktury własności jak mówi Jur wspaniale i gdyby wciągająca, ale myślę sobie, że to jest też kawał trudnej pracy potrzeba się wpatrywać tak pełnia zagrażające po prostu przez wzrok gorzej, że najbardziej obciążony tak rzeczywiście to jest trudna sprawa, bo używa się właśnie lub słów w połączeniu okularach w jest prostu jako paru godzinach pracy człowiek ma wrażenie, że niczego już ostro nie zobaczy, więc w rzeczywiście jest trudne, ale w nas cóż taka, że tak poza specyfika zawodu w no dobrze coś co kolejne etapy, jakie zwierzątka ich w sensie następny obraz nie tutaj zupełnie inna to jest objęte tajemnicą jest istnieje nie jest aż tak tajemnicę jest przygotowuje również obraz na wystawę wiwat muzeum to jest nie prezes las epitafium przedstawiająca rodzinę fundatora, więc żadnych zwierząt łzami pobożni ludzie i tak roztaczają się tych dopisywanie do obrazów ich, iż krzyczy zaraz jakaś straż panią wyprowadzić FAA jest w czy komuś trzeba otworzyć wpuścić, a nie ja przecież właśnie w tej rzeczywistości bronione w kwestii w Radomsku szczęście nie w no właśnie wiadomo, że staną zawsze dzwoni 2× w by no dobrze się w co się dzieje z obrazem, który skonstruowany poza konserwacją, czyli np. co on musi być też przechowywane w jakiś odpowiednich warunkach bo kiedy pani kończy prace danego dnia to się go nie wiem pakuje wkłada do sejfu albo zawija nie wiem w płótno albo za duża w oleju w w winie podczas prac generalnie no jasne nakrywa się obraz jakoś tam płachtą papieru czy z folią, jeżeli w danym momencie jest to potrzebne ja to jest praca prowadzić codziennie, więc biegły też jeśli chodzi o chowanie go do magazynu nie ma takiej potrzeby, bo pracownie są zabezpieczane, więc te obiekty, które znajdują sią są oczywiście bezpieczne fi no ale no tak bała poza tym w dobrze poza tym, żeby np. jakieś niespodzianki coś co się okazało, czego nie oczekiwali szczerze albo właśnie coś co wręcz przeciwnie dziś coś co sprawiło, że stanęły wam włosy Dęba na głowie, więc ojej no nie spodziewałam się z DT w no w przypadku tego obrazu nie ale jakby to było ach, taka powiedziałbym eskalacja właściwie tych tych wrażeń, bo on zrobił ogromne wrażenie na początku i potem to wrażenie rosło do naprawdę, jakby ta precyzja wykonania ten kunszt malarski to była ogromna przyjemność obcowania z takim z wysokiej klasy artystycznej dziełem i też rzeczywiście to było coś jeśli chodzi o zabiegi konserwatorskie to jak ten plan był na tyle szczegółowy, że no, ale były sobie realizowane punkt po punkcie i tutaj niespodzianek większych nie było, a czasami się tak zdarza, więc może nie akurat w przypadku naszego w naszej spiżarni jak największa taka niespodzianka, którą Trapani przychodzi do głowy, a ja im o tym kiedyś pisałam to takiego naszego działu intrygujące to była konserwację epitafium Wólkę mu tak, gdzie okazało się w trakcie prac, że w zasadzie cała warstwa zaprawy warstwa malarska to jest z XX-wiecznej rekonstrukcja i już za ten to epitafium było konserwowane właśnie okresie międzywojnia i widocznie było tak złym stanie, że na została po prostu zostały tylko kwiatki tej pierwotnej warstwy malarskiej i pierwotnej za prawie cała reszta była zrekonstruowana przez konserwatora i tych na stan może powiedzieć, że ta zrobiło na nas wrażenie, ale też ten obiekt od początku był troszkę dziwny troszkę inaczej zachowywały warstwy i podczas prac trochę coś tam nas niepokoiło i rzeczywiście badania potwierdziły że, że faktycznie, że nie jest tak jakby się wydawało wszystkim, że to jest po prostu coś późniejszego bardzo bardzo pani dziękuję za sta za wystaw sekwestracji, ale rozłożyć przede wszystkim dziękuję Jarkowi bardzo dziękuję i jesień Szanowni Państwo tego roku to szansa, aby zobaczyć pośród innych obrazów także ten, którym dzisiaj rozmawiamy, czyli ptasia spiżarnia Scottem to jest siedemnastowieczny dzieło Jana pyta i ta wystawa będzie odbędzie się w muzeum Narodowym we Wrocławiu na razie nazwa robocza być może już oficjalna wiwat muzeum pani Karolina Jurkiewicz z pracowni konserwacji malarstwa rzeźby muzeum Narodowego we Wrocławiu o pracy konserwatorki opowiadała także prace lat tym konkretnym obrazem bardzo pani dziękuję informacje jak kilka minut o godzinie dziękuję o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA