REKLAMA

Architektura rosyjskiego faszyzmu państwowego

OFF Czarek
Data emisji:
2022-07-12 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w czarne jak państwa moim gościem jest pan dr Michał Murawski antropolog architektury miast z Warty około 3 London dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dzień dobry mieliśmy okazję rozmawiać wciąż kawał czasu minął chyba nasze rozmowy już 57 lat rozmawialiśmy Pałacu kultury nauki w Warszawie, który był przedmiotem pana dociekań tym razem w najnowszym wydaniu kwartalnika autoportret pismo o dobrej przestrzeni mogą państwo przeczytać bardzo interesujący artykuł Rozwiń » autorstwa pana dr. Michała Murawskiego zatytułowane od kultury 3 do kultury Zet meta nowoczesna architektura rosyjskiego faszyzmu państwowego w tym tekście pan przygląda się szerzej węziej węziej parkowi zaraz za radio, a zarabia a, a szerzej w ogóle architekturze czy też pewnej kulturze architektonicznej Rosji i co ciekawe ja rozumiem ten ten artykuł powstał czy zaczął go pan pisać jeszcze przed inwazją Rosji Ukrainy tak tak ten artykuł jest tak podsumowaniem badań, które prowadziłem przez ostatnie kilka lat, choć jak w krótkim krótkim podsumowaniem badań właśnie pozbawienie tych badaniach rozumiem, że to niebyły czysto teoretyczne badania, że pan bywał obserwował przyglądał się rozmawia tak tak byłem mieszkałem w Moskwie można powiedzieć 20172019 i prowadziłem powiedz im mer mer szef ne, a Etnograficzne badania i rozmawiałem z użytkowania użytkownikami architektury z architektami z politykami miejskimi oraz również z pracownikami z budowlanymi z ludźmi, którzy zajmują się ogrodami, gdyby się szeroką gamą ludzi zaangażowanych w architekturze i z przestrzeni miejskiej nart na na na różnych poziomach hierarchii projektowania użytkowania i utrzymywania budowania, dlaczego rosyjska architektura nad na tych wielu poziomach wydaje się panu interesująca, a to znaczy i ja jestem powiedzmy generalnie zainteresowany Archi z Puszczy znaną szeroko pojętego socjalizmu, a socjalizmu państwowego można nazwać, a na przestrzeni miejskiej w jaki sposób, a socjalizm przy przed tak sformułował miasta europejskie nie tylko również poza Europą i co się stało z tą spuścizną jak socjalizm przestał istnieć, acz istnieć i przerobił się coś innego, a i nad na tej zasadzie również prowadziłem swoje badania w Warszawie na temat Pałacu kultury to jest można powiedzieć najbardziej a wyraźnym wyrażeniem to jest spuścizna socjalizmu w polskich miastach ale, ale od dawna również chciałem chciałem się zająć Rosją chciałam zająć Moskwą, a powietrzne, dlatego że Rze, że Moskwa jest ich była centrum tego świata socjalistycznego, więc tam różne sprzeczności różne to domeny wyrażają się na klarownie niż w porównaniu z miejscami z przypomnę tylko, że te pana książka nosi tytuł kompleks Pałacu życie społeczne Stawiarskiego wieżowca w kapitalistycznej Warszawie, gdyby państwo byli zainteresowani tą książką jeszcze panią sięgnąć no i teraz powracamy do Moskwy ich warto też rozszyfrować czy też po rozszyfrowaniu kultury 3 z tytułu Jeana artykuł warto wspomnieć jest kultura 1 kultura 2, abyśmy próbowali zrozumieć kulturę 3, a tak to jest dobre pytanie rzeczywiście cent to jest bezprawie wielowarstwowy tak jak kultura powiedzmy polityczna kultura wizualna i w tym wypadku kultura architektoniczna nie tylko Rosja się też szeroko pojętego byłego byłego związku Radzieckiego te koncepty pochodzą od pracy bardzo ważnej pracy czy rosyjskiego, ale teraz mieszkającego od wielu dekad w Los Angeles badacza kultury loga architektury Włodzimierza papierowego, który zresztą również warszawskie korzenie on definiuje kulturę 1 jako kulturę powiedzmy na ściśle wyrażoną w rosyjskiej, a czy po czy teraz już nie możemy mówić o rosyjskiej awangardzie, a w kulturze sowieckiej awangardy czy to jest kultura lat dwudziestych wczesnych trzydziestych to jest kultura dynamiczna horyzontalna w jakim zakresie zainteresowana przede wszystkim eksperymentem nowoczesnością, a również mająca swoje swoje problemy, ale taki jest bazowe wyrażenie tej kultury definicja kultury kultura 2 to jest kultura, która się wyrażanej naj naj ściślej w kulturze stalinizmu, czyli kulturze, która przejęła wizualną oraz elektroniczną kulturę związku Radzieckiego po 3002. roku trwała również w Polsce, a w innych krajach obozu socjalistycznego do śmierci Stalina czy nawet kilku lat po śmierci Stalina nie to jest kultura, która również wyraża pałac kultury i wertykalna siermiężna ciężka agresywna UAM zamknięta, a nie otwarta mówiąc kategoriami Oskara Hansena, który również, a porównuje formę otwartą formę zamkniętej można powiedzieć, że tak naprawdę forma otwarta Hansena jest pod podobnym konceptem to kultury 11 w, a kultura 2 popieranego to jest coś porównywalnego do formy zamkniętej Oscarach tacy i w papierni zastanawia się czy tak oscylacji pomiędzy kulturą 1 kultura 2, która w jego definicji jest sercem procesu walnym sercem kultury rosyjskiej architektury czy ona kiedykolwiek się skończy ten czy ten, a czy ta oscylacja dojdzie do końca i czy czy jakaś trzecia formuła czy jakaś trzecia droga się pojawi, a i nigdy nie odpowiedział na to pytanie zastanawiał się w jednym z tekstu dwunastym roku szybszym czy architektura jakiegoś ekologicznego awangardy mu może się stać właśnie kultura 3, ale nie odpowiedział jednoznacznie na to pytanie jeszcze troszeczkę odciął tego tekstu po po napisaniu jego, więc no jak sugeruje, że ja sugeruję w tym swoim tekście autor potrzecie również szerzej swojej w swojej książce, którą teraz staram się się dopisać na temat na temat Moskwie, że właśnie, a właśnie taka jak akt i architektura Seul do ekologicznego greenwashing Guo zaciągnięta agresją jest czymś rodzajem rosyjskiej kultury 3, ale tak naprawdę ta oscylacja w historii rosyjskiej architektury między kulturą 1 kultury 2 kończy się właśnie nieuchronnie kończy się tym co dzisiaj widzimy, czyli kult w kulturze Zet, czyli w kulturze nowego, a pan rosyjskiego faszyzmu dała się sprawę ciekawa, bo warto się temu parkowi przyjrzeć bliżej, bo na pierwszy rzut oka on nie powinien właściwe wzbudzać kontrowersji, bo mówimy o takim bardzo high-tech KOV parku, który podobnie jak pałac kultury był czy miał być był tak określany jako prezent towarzysza Stalina dla Polaków tak o rym parku zaradzi mówi, że to jest prezent różnie towarzysza, ale Władimira Putina dla Rosjan czy dla Rosji złośliwi nazywają go, że to jest taki putinowskiej raj no ale można powiedzieć na pierwszy rzut oka wydaje się interesujący zaprojektowany przez modne nowojorskie biuro architektoniczne, które rozumie też pewnie odpowiada za kolejny podarunek tym razem podarunek Majkel Bloomberga dla nowojorczyków, ale tak na my można zostawiać dlaczegóż by tak tak zaprojektowany w taki sposób park budził kontrowersje albo stał się przedmiotem badań, ale proponuje byśmy na to pytanie czy do tego dodaje powrócili po informacjach Radia TOK FM, gdyż zbliżają się bardzo szybko i i po informacji będzie więcej czasu rozmawiam dzisiaj bardzo interesującym artykule w najnowszym kwartalniku autoportret artykułu nosi tytuł od kultury 3 do kultury Zet Beata nowoczesna architektura rosyjskiego faszyzmu państwowego autorem jest państwa i mój dzisiejszy gość pan dr Michał Murawski antropolog architektury miast już wasz styka, lecz London informacje o 1120 po informacjach wracamy do naszej rozmowy w ścianę za państwa moim gościem jest pan dr Michał Murawski antropolog architektury miast z winy Westy kolec London pracuje pan pracę nad nową książką, która wkrótce ujrzy światło dzienne, a między czasie mamy interesujący artykuł, który pojawił się w najnowszym kwartalniku autoportret pismo dobry przestrzeń artykuł nosi tytuł od kultury 3 do kultury Zet meta nowoczesna architektura rosyjskiego faszyzmu państwowego to jest fragment podsumowujące czy pisze mówiące o badaniach, które pan dr Michał Murawski prowadził w Moskwie właśnie wracajmy do parku Zarabie cóż takiego w tym putinowskiej raju w tym prezencie na Władimira Putina dla mieszkańców Moskwy i Moskwy jest podejrzanego, bo cóż takiego faszystowskiego pan w tym parku widzi oczywiście sterylności, a akcje to, że użycie słowa faszyzm, bo jest przebyć powiedzmy dość często z stawiającym, a pytanie prawda, że to jest słowo, które bardzo emocjonalne i trzeba dość EMA no i uważnie używać tego słowa, chociaż wydaje mi się, że wszyscy widzimy dzisiaj, że sposób w jaki zachowuje się rosyjskie państwa w stosunku do swojego sąsiada w stosunku do Ukrainy, a ich w stosunku do siebie wewnętrznie jest jest dość jawnym jaskrawym przykładem tam systemu biur ideologicznego opartym na digitalizacji, które można nazwać tylko włącznie z faszyzmem i same rosyjskie państwo definiuje się przedstawia się symbolizuje się, używając symbol symbolizm znaki faszystowskie UE z niesławnym znakiem literą łacińską Zet na na czele a, ale jeśli chodzi o ten park oczywiście pan wspomina wcześniej te badania zostały prze zaczęły prowadzić jakiś czas temu, a i wcześniej, chociaż aneksja Krymu już nastąpiła, chociaż rosyjskie państwo tam miało wiele jawnych oznak takiego wszystkiego w faszystowskiego państwa dzisiaj ciężej było nam to zobaczyć, a również powiedzieć, że parki tego typu przestrzeń publiczna tego typu jak tak Zarabie lub również jak Highline w nowym Jorku już są na osiągnięte pewnego rodzaju pewnym rodzajem przemocy Highline nie w kontekście Highline, czyli to jest park w nowym Jorku Manhattanie, który jest zbudowany na byłej linii kolejowej biegł te, które biegnie przez Manhattan z południa do na na północ SM ta przemoc co jest przemocą nie niezwykle przyśpieszone gentryfikacji, a hala może się wydawać miłe miejsce, gdzie są pokazy sztuki publicznej i ludzie się fotografują i robią sobie sobie selfie zna tle interesujących nowych widoków nowego yorka, którego wcześniej nie było to jest, gdyby główną zaletą haracz tylko było widziane z okna pociągów, ale równocześnie Highline można interpretować jako pocisk gentryfikacji, który biegnie właśnie z południa na północy z północy na południe i który wywyższa radykalnie ceny wynajmu lokali mieszkalnych oraz użytkowych, a swoim obrębie, a i, który podpowie powoduje swojego rodzaju AM czystkę społeczną i rasową w swoim otoczeniu w tym w tym otoczeniu to otoczenie stało się dużo pierwsze i dużo bogatsze naokoło uchyla na, a i w w bliskim obrębie Highline prawie kilometr od każdej strony od czasów otworzenia oraz ekspansję tego parku, więc jakiegoś rodzaju dość dość jaskrawa dość łaskawy procesy przemocy społecznej również są zauważalne uchylanie i były zauważalne również w parku zawija je różnie nieco innych odsłonach od początku więc, a jej i jakaś tam jej dość namiętna ciężko czekać ciężka do rozpoznania ale niemniej prawdziwa przemoc już tam była jednak z co jest ciekawego i duży w kontekście Rosji, tym bardziej w kontekście Moskwy to jest to, że może w części i w wyniku spuścizny z kompleksowej złożonej spuścizny związku Radzieckiego SPPN państwowego socjalizmu w te TEPCO procesy przemocy są mniej zakryte są mniejsze siebie wstydzą i bardziej bardziej jaskrawy się pokazują od początku to jest powiedzmy najbardziej ściśle najbardziej pan najbardziej jaskrawy wyrażona przez proces pracy, które są istniejące Moskwie park z ZARY radzie jest budowane w prawie wyłącznie przez migrantów czy tzw. gastarbeiterów jeszcze gdyby słowo niemieckie, które używane w rosyjskim, którzy przyjechali do Moskwy wzrok z różnych załączników byłego związku Radzieckiego centralnej Azji z Uzbekistanu Kirgistanu Tadżykistanu również z Ukrainy, a oraz z rosyjskiej prowincji i przyjeżdżają tam, żeby budować ten pakt dla Rosji tak o odpowiedź jest sposób porównywalne do tego, jaki imigranci ze Ameryki Łacińskiej Meksyku Gwatemali i Ameryki Południowej budują Highline oraz inne projekty budowlane budowlane w nowym Jorku, ale w w w Moskwie jest DM istnieje to niezwykły fenomen tak nazwę tak nazywanego Fall fasady, czyli dużych powiedzmy plastikowych troszeczkę ciężko mi znaleźć odpowiednie polskie słowo żeby, żeby żeby, żeby wyrazić to co mam na myśli, ale duże zasłony, które zasłaniają UE płoty za którymi odbywają się remonty prace budowlane lub remontujące ulic i te płachty są dekorowane pięknymi wizjami tego jak będzie budować tak tego jak będzie wyglądać miasto po wykonaniu nowych budów oraz oraz remontów oraz różnymi geometrycznymi intrygującym mi jak powiedzmy atrakcyjnymi bym dziś no i wizjami, a więc te płachty te ogrodzenia też zasłony jak gdyby dramaturgiczne zasłony z zwracają uwagę na to, że coś zasłaniają, a za tym jest chaos jest są warunki IS lansu są UE i łódki i rozwalone śmieci i otwarte toi toi je jakby świat świat chaosu świat wyzysku, w którym żyją pracują robotnicy, a więc, gdyby te sprzeczności te procesy wyzysku te procesy eksploatacji w kontekście Moskwie moskiewskim zawsze były niezwykle jasne i to, że to, że to coś ta kultura sposobu pracy zwraca uwagę nawet na swój własny w dramat drugi dramatyczny poziom wyzysku oraz oraz oraz gdyby traktowania z pogardą tych ludzi którzy, którzy budują ten kraj tych nie białych ludzi których, którzy budują ten raj dla w większości białych mieszkańców Moskwy, a od razu wydała mi się być dość, a dość powiedzmy no no bardzo nieprzyjemnym czymś czym świadczącym o od o pogardliwe kulturę publiczną, a centrum imperium centrum było go oraz jeszcze istniejącego imperium do swoich peryferii oraz do ludzi, którzy na, których to imperium się tam się buduje się i w ogóle istnieje często jest jednak tych oznak, ale jest wiele, a i to jak cała kultura architektoniczna tego parku, która bazuje się na gromadzeniu różnych kuchni różnych roślin różnych tam geologicznych formacji całej Rosji i nawet całego byłego związku Radzieckiego w 1 miejscu w takim geście imperia właśnie imperialnego gromadzenia no również jest po prostu tak bezwstydny nią bezwstydnym wyrażeniem imperialnych ambicji rosyjskiego państwa no wiem powiem szczerze może możemy złożyć rzecz, że czuje to co pan chce przekazać, ale zastanawiam się czy właśnie poza przykładem nie wie Moskwy nowego Jorku czy właściwie nie mamy do czynienia z podobnymi strukturami może nie na poziomie, gdyby samej idei parku czy konstrukcja na poziomie z logistyki tak właściwie na całym świecie także rzekł, że oto mamy naj gorzej opłacanych pracowników, którzy potem tworzą nam wspaniałe szklane domy parki rozrywki dzieli centra handlowe itd. tak, czyli nas mówiąc nas pan myśli konsumentów tak by konsumenci jesteśmy zainteresowani efektem końcowym, żebyśmy sobie poszli na zakupy poszła do biura poszli do baru tak, a po drugiej stronie jest ten świat, którego nie chcemy widzieć to jest ten świat to właśnie najgorzej opłacanych, lecz nie zawsze tak ale, ale słabo opłacanych osób, które są sprowadzane tylko w celu tego, żeby nam stworzyć ten sztuczny raj tak tak, ale wracając do wracając do powiedzenia zgromadzenia różnorodności i wegetacyjnym czy geologicznej w Rosji w w 1 miejscu, gdy teologia parku składa się na to, że to jest tak w centrum samym centrum Moskwy zaraz obok Kremla stojący na miejscu, gdzie wcześniej stał hotel Rossija, czyli czy 3 ogromne modernistyczny hotel z 310001004 trzeba tysiącami pokojami kryzys zniszczone w 2006 roku w tym miejscu powstał także niezwykle prestiżowym miejscu i w nim się gromadzi różnorodność geologiczną gazet i Rosji w postaci z lamp szaf innych żon zony krajobrazowych w wyrażający charakterystykę różnych Ozon, że tzw. sezon wegetacyjny chce tego kraju, czyli tundra w 1 miejscu Step w drugim miejscu różnego Ross w rodzaju lasy w innych miejscach parku i i tak dary i z zona Jeziorna na na południu parku tak to jest to jest taki ogród botaniczny ogród relaksu, w którym cała Rosja jest, a jest realizowana wyrażana w mikroskali w niezwykle niezwykle prestiżowej lokalizacji również w parku znajduje się Flora rum, a w, którym takiej na takim mini ogród botaniczny zbudowany na spirali nasz na szklanej wspierali i chodząc po tej szklanej wspierali, a w ludzie odwiedzający tę fokarium mogą patrzeć się oraz dotykać na taki doniczki zadry zawierające roślinność reprezentującą wszystkie rejony Rosji, które są tutaj zmienione i widzą i widząc wchodząc wyżej wyżej po tej spirali osoby odwiedzające ten park dochodzi do 2 doniczek, które już prawdopodobnie może się panem domyślić, jakie rejony doniecki te reprezentują 2 jak i zamiecie pod zderzak 2 miecze pod Grunwaldem bardzo bardzo panu dzień, a kończą się czas kryli także Krymie Sewastopol prawda i takie, więc jako miasto naszych słuchaczy od osła naszych słuchaczy do pana artykułu w kwartalniku autoportret pan dr Michał Murawski antropolog architektury miast z Inwest kat, a lądem był państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA