REKLAMA

Między niebem a sceną. 26. Festiwal Szekspirowski

OFF Czarek
Data emisji:
2022-07-13 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
35:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie lipiec no tak można powiedzieć, że rozpoczął dopiero w miarę trochę, ale zbliża się przełom lipca sierpnia, a to oznacza, że zbliża też się festiwal Szekspirowski w Gdańsku Szanowni Państwo i doskonałą wydaje się osobą do rozmowy jest pani Agata Grenda dyrektorka gdańskiego teatru Szekspirowskiego dzień dobry dzień dobry witam serdecznie rozmawialiśmy rok temu prawie w Rozwiń » przededniu można tak powiedzieć objęcia przez panią Dyrekcji gdańskiego teatru Szekspirowskiego wtedy jeszcze była pani na festiwalu jako widz tak jak pani mówiła jeszcze tak nieoficjalnie ale, ale już pani czujne oko rozumiem przyglądało się różnym rzeczom i rozmawialiśmy o tym no właściwie trochę Dead trochę była taka rozmowa bardzo konkretna, bo dopiero była pani w przededniu objęcia Dyrekcji, więc musiała pani zapoznać się z tym co jest czego nie ma o tym pani mówiła, że trzeba jakiś taki audyt zrobić merytoryczny ludzki co zainwestować jak programowo i myślę sobie że, że ta pierwsza rocznica prawie naszej rozmowy to dobry moment, aby zobaczyć właśnie co się co się udało zrobić, czego się nie udało zrobić coś się coś się okazało co się nie okazało no, więc może rozpocząć takiego bardzo ogólnego pytania, jakie są pani wrażenia potem prawie roku przypomnę 1września 2020 roku pani Agata Grenda jest dyrektorką gdańskiego teatru Szekspirowskiego, jakie wrażenia po roku przede wszystkim jestem absolutnie zakochana w Trójmieście to jest pierwszy to przy w jego głąb, gdy pyta pan wrażenia to jest fantastyczne miejsce do życia my w wiadro z morza to jeśli chodzi o obraz Żenia natomiast jeśli chodzi o prace no to mam wrażenie, że jestem co najmniej 5 sezonów już w teatrze sprawy tak przyspieszyły robimy bardzo dużo właściwie w UE nie wiem od, z którego miejsca zacząć to morze po kolejnej rzeczy pokolenie dało się, że ponad 3 państwa, bo to jak pani, że chce przyciągnąć publiczność nowojorską, ale też kaliską to jak się udaje przyciąganie nowej publiczności szczególnie tej nowojorskiej, ale też tej Kaliskiej nowojorską przyciągają na festiwal, ponieważ i to tak przeciągle z grubej rury rzekła w, ponieważ Rze działu Stanisz i jeden z rysowników Marvela i dysz komiks odpowiedzialne za rysunki takich gości znanych postaci jak Batman to wszystkie barwy śląskie to kulturowe komiksowe postaci narysował plakat tegorocznego festynu palu ale, ponieważ jest nie tylko rysownikiem, ale też aktorem producentem taka typowa amerykańska nowojorska kariera się i autorem sztuk będzie również członkiem naszego RI w tym roku będzie też wielu zagranicznych dziennikarze i z nowego Jorku przyjadą znajomi 8 musi tylko sprawdzić, kto przyjedzie z Kalisza, bo tutaj nie jestem pewna natomiast zapraszam oczywiście wszystkich z mojego rodzinnego miasta również tylko nie wiem czy teraz kontynuować dalej festiwalu czy jednak przejść do opowiadania o tym co się wydarzyło przez scenariusze od opowiadać o tym co się wydarzyło przez ten rok, a potem przejdziemy do festiwalu może taką za propozycja już piąte nie gdzie gdy obejmowałem to stanowisko moim celem nie było robienie żadnych rewolucji w teatrze szekspirowskim raczej otwarcie otwarcie go na nową publiczność w ogóle poinformowania świata w być może bardziej intensywny sposób, że jesteśmy robimy świetne rzeczy, a 1 słowem Pijar marketing Kia nie muszą się mierzyć z ani jak podważać konkurować z pomysłami rokiem prof. Limona, bo od razu bym poległa dlatego mogę jedynie mądrze kontynuować to co on zaczął, a ponieważ jestem kobietą jestem od niego pokolenie młodsza to powiedziałabym, że do wszystkiego co robi teatr Szekspirowski po prostu dodała jakiś nowy Tuszyńska kusząc, a po angielsku udało do tego coś co wiąże się z moją własną wrażliwością moim postrzeganiem tego jak powinniśmy mówić o teatrze do kogo powinnyśmy mówić w związku z tym, żeby przejść do konkretów wymarzyła sobie, że będziemy pokazywać wybitne dobre polskie i zagraniczne spektakle w Gdańsku, żeby publiczność trój miejska nie musiała jeździć po Polsce czy Europie, a może nawet po świecie, żeby oglądać tylko, że UE będzie mogła zobaczyć u nas tutaj oczywiście zaczynają się schody, które pokonujemy, ale powiedziałabym raczej krok po kroczku niż przekładano 5 naraz to są mienie on, ponieważ jesteśmy teatrem Impresaryjnym to znaczy nie mamy swojego zespołu aktorskiego wszystkie wydarzenia, które zapraszane płacimy za nie mówiąc wprost podwójnie to znaczy płacimy artystom wyjazdu bez stawki musimy zapłacić za hotele przejazdy tak działają teatr Impresaryjny co oczywiście powoduje, że koszty takich prezentacji są podwójna w związku, z czym musimy również działać bardzo intensywnie wynajmował biznesową myślę, że taki model teatru, który bardzo niewiele jest w Polsce, ponieważ jesteśmy dofinansowanie z pieniędzy publicznych, ale w dużej mierze musimy na siebie zarobić, ale udało nam się już również dzięki temu, że zespół, który tutaj mamy jest fantastyczny pozyskiwaniu grantów pieniędzy z Unii to nie takich grantów jest temat, więc cokolwiek robimy tylko naprawdę wymyślaniu fantastycznych projektów, więc udało nam pokazać się takich absolutnych Szczecin wyjazdowe i eksportowy i Norweg, czyli teatr tańca stron gra kompani SC przy pięknym spektaklem Salve Regina, ale pokazaliśmy też stety, który był absolutnym wydarzeniem sezonu 2019 w Grecji, choć syn lorda solo życia okno tak jest do tytułu tłumaczyliśmy go to jest o miłości fizycznej, ale też emocjonalnej osób z niepełnosprawnościami bardzo mocny piękny przejmujący spektakl, w którym te osoby występują, który traktuje poważnie, które w, którym są pełnoprawnymi aktorami to było bardzo mocno wydarzenia zagraliśmy bardzo wiele koncertów już od świetlika poprzez Bartka Wąsika, który grał Radiohead poprzez taką gwiazdę niemieckiej muzyki elektronicznej, czyli Wala, ale były Lech Janerka Fisz Emade kontynuujemy cykl bezradność filozofa to dla widzów, którzy chcieliby po filozofowi, acz za punkt wyjścia biorąc Szekspira profesor EU Piotr Augustyniak prowadzi ten cykl i mamy bardzo dużo działań edukacyjnych dla rodzin mamy rodzinne zabawy Szekspirem mamy wyprzedane programy dla szkół, żeby nie powiedzieć, że próbowałam zapisać szkoły mojego dziecka czasem moje córki na do nas na zajęcia muszą poczekać do Wrzeszcza, bo niestety nie ma chyba nie ma miejsc część jako Marka pani zorientowała właśnie właśnie wydawało mi się, że może mamy jakieś wejścia w coś tutaj my się uda, ale w ogóle nie ma żadnych miejsc, więc grzecznie czeka na ryby czeka na swoją kolej no musi on tak opowiadać opowiadać, ale to co, o czym warto być może powiedzieć to jest też to, że upamiętnia myślę i właściwie ciągle robimy mojego rzecznego od poprzednika prof. Jerzego Limona, otwierając w maju bibliotekę mu poświęconą cały księgozbiór prof. Limona dzięki jej uprzejmości jego żonę i stanęli MON został przeniesiony do naszego teatru Tomek Krupiński wybitne gdańskiej architekt artysta zaprojektował bibliotekę, w której to i to jest jeszcze ciekawsze są można nawet dotknąć siedemnastowieczne Belki wydobyte przez de Niro Halle logów z z ziemi pod naszym teatrem, gdy była tutaj szkoła fechtunku one do muzeum morskim przechowywane, gdy otworzyliśmy bibliotekę zostały tutaj przewieziona, więc w bibliotece częścią tej scenografii tak bym rzekł są, ale siedemnastowieczne Belki szkoły fechtunku, która w miejscu naszego teatru była tutaj przyjeżdżali przyjeżdżała grupa angielskie występowały wystawiały przed Spira, a bardzo serdecznie zapraszamy też bardzo unikatowy zbiór działów pokazuje też całą drogę intelektualną prof. Mono toczył się interesował, czyli trupy angielskie i grupy drzew 17 wiecznej trupy drzew w bibliotece powrócimy do takiej dawki myśmy się także są piękne są trupami, ale żyją też wiatr historii panie redaktorze drzewach nie żyją skoro są drewna wrócimy do naszej rozmowy pan for mafia Radia TOK FM pani Marta telefon akurat na jakiś związek zrzeszający, proszę bardzo, proszę mogą odbierać w, a więc cieszy informację pani Agata Grenda dyrektorka gdańskiego teatru Szekspirowskiego państwa moim gościem informację o dziesiątej 20 po informacjach wracamy w ścianę jak rada państwa moim gościem jest pani Agata Grenda dyrektorka gdańskiego teatru Szekspirowskiego zbliża się festiwal Szekspirowski, o którym mam nadzieję też trochę porozmawiamy, ale powrócę do naszej rozmowy sprzed roku mówiliśmy także o teatrze szekspirowskim jako miejscu pani mówiła, że zależy, aby to miejsce ożywić jedzenie napoje dyskusję to takie miast na mapie można tam przy zainteresować się do wiadomo że, żebyśmy jeszcze trochę świecie covidowym i trochę do niego wracamy zastanawiam się jak jak to jak ten pomysł udało lub nie udało się zrealizować udało się zrealizować powiedziałabym 80% może zacznę od od tego co się jeszcze nie udało, a bardzo mi na tym zależało to znaczy na takim pełno o wymiarowi o otwarciu kawiarni czy restauracji to okazało się mocno skomplikowane jeśli chodzi o całoroczną działalność również ze względu na, a takie trudne miejsca, w którym jesteśmy to znaczy jesteśmy w samym centrum tuż przy ulica długiej jednak 2 ulice dalej uczy się tej topografii Gdańska i wiem, że ona znaczenia, więc cały czas mądrze myślimy jak zrobić, żeby przyciągnąć ludzi cały rok nie tylko w tym sezonie wakacyjnym podczas jarmarku, bo to to się udaje tutaj już mogę przejść do do tego co się udało i do tej większej części mianowicie będzie sezonowy w tej chwili sezonowe tak powiem knajpka będzie będzie alkohol piwo wino, którego będzie można się napić, a na naszych dziedzińcu i do dziedzińca, przechodząc ożywili ćmy nasz bardzo charakterystyczne ci państwo, którzy znają aż tak wiedzą, że jesteś po prostu Andres antracyt nowymi murami czy, które są bardzo plastyczne i udało nam się, żeby roślinnością i udało nam się żywić tym co nazywamy szewskie rozgrzewka, czyli mieszają się 28czerwca to się dzieje i zaczyna się kończy się pierwszy dzień festiwalu, czyli szewskie rozgrzewka kreatywnie zabawy dla całej rodziny na dziedzińcu teatru Szekspirowskiego praktycznie prawie codziennie mamy warsztat dla dzieci dla młodzieży, ale nie tylko również dla dorosłych mamy zaczęliśmy już sesje gdyńskie koncerty przed nami Silent disco mamy na dachu kino, które robimy razem z lokalną fundacją, ale też bardzo mocno nawiązaliśmy współpracę z lokalnymi instytucjami, przyciągając również ich publiczność do nas i mieszając wydarzenia w w działaliśmy razem z ECS europejskim centrum Solidarności z Instytutem kultury miejskiej z klubem Żak no myślę, że pod tym względem jesteśmy bardzo aktywni i widzimy to zarówno to program zwiedzania bardzo duża i wycieczek w tym zagranicznych, które chcą po prostu zobaczyć nasz teatr słyszały o nas, ale mamy też dużo nowej publiczności ze względu na bardzo wiele nowych projektów, które robiła no dobrze, czyli rozumiem, że miejsce zaczyna żyć takim życiem, o którym pani marzyła myślała powoli oczywiście, ale rozumiem, że to też państwo analizowała że, gdy jest wiele elementów, które sprzyjają temu, ale też wiele elementów, które mogą to spowalnia, więc to nie jest takie proste trzeba tylko na część rozumiem pani wpływ czy instytucja ma ma wpływ no i teraz to na co wszyscy czekamy, czyli w rozpoczynających się już bardzo wkrótce festiwal Szekspirowski znowu mówiła pani, że chce pokazać najlepsze produkcje szekspirowskie z całego świata choć tak i nadal i tak będzie z tym, że skupiliśmy się w tym roku bardziej na Europie właściwie z całości skupiliśmy się Europie przepraszam jest 1 jest jeden z wiarą w bardzo fajne solo projekt ze Stanów zjednoczonych nie z nowego Jorku tylko z Kaliforni skałek Sete będziemy mieli spektakle z Włoch Danii Stanów już powiedziałem Czech Norwegii Ukrainy i Polski w programie będą 3 teatry narodowe także narodowe z Warszawy z ze spektaklem Piotra Cieplaka wieczór 3 Króli, ale będzie też teatr Narodowy Brna z Czech oraz Turynu i ten ostatni jest o tyle ciekawy to jest najnowsza produkcja Alessandro ser burza jego Makbet tu kilka tam dług absolutnie entuzjastycznie przyjęty na festiwalu szekspirowskim niestety nie widziałam tego spektaklu, ale wszyscy tutaj zachwycają się nie dzisiaj, więc bardzo wypatruje burzy, która otworzy festiwal przyjeżdża do nas bezpośrednio właściwie dzień po dniu z festiwalu w Awinionie, a więc nie najgorsza rekomendacja myślę i teraz chcą opowiadać o festiwalu czy pan rywala, który by określić streścić tak duże też decyzje tak duże, że tak, ale to taśmy, ale przepraszam, bo żadna się tylko już rodzimy streszczenia, ponieważ myślę, że jako pierwszy festiwal robimy swojej ery znaczy, jeżeli jest taki festiwal, bo wiadomo, że bardzo często spraw spadamy na pomysły, które gdzieś istnieją, więc może na świecie jest w Polsce nie spotkałem, zanim państwo kupić bilety myślę, że to będzie na dniach możecie kliknąć na taki podcast krótki pięciominutowy lub raczej stoją w formie podcastu w formie audio, z którym to Szekspir lat krytycy przyjaciele teatru w sposób jasny prosty wzrost ze swoją ten spektakl, jeżeli coś można stosować to chyba Szekspira cieszy, ale Marcin Wrona końcem teraz umierają po prostu no 1, ale nie czasami też żyją długo szczęśliwie jednak, że to jest różnie no w każdym razie będą takie pięcio dziesięciominutowe spoiler zapowiedzi spektaklu przybliżenie tego z jakiej estetyki wywodzi się teatr, który zobaczymy bez interpretacji oczywiście natomiast takie edukacyjne 5 minut, zanim się kupić bilet, więc tam będą te skróty tego co się wydarzy ja muszę tego robić już za kilka dni będą będzie to na naszej stronie Super to świetny pomysł, tym bardziej że w i pana dwudziestym festiwalu była taka kampania już nazwa Fort Entertainment, która właśnie skoncentrowała się na tym, aby to był wszystkie dzieła Szekspira oczywiście nie naraz tak tylko jako oddzielne no ale to właśnie niebyły teksty tylko to był to tylko to były opowieści bardzo barwne przy pomocy często różnych przyrządów siły codziennego właśnie taki bardziej kuchennych to był opowieści o tym co choć w danej sztuce to się cieszyło niezwykłym w powodzenie myślę, że rzeczywiście w przypadku Szekspira Toma sens tak, bo Szekspir to dobrze oczyszcza prócz tego, że wielki genialnej itd. to też jest bardzo często złożony skomplikowany i czasami nie wiadomo, o co chodzi albo warto sobie może tak odświeżyć także to świetny pomysł myślę, ale kontynuuje to, ponieważ 9lipca właśnie mieliśmy premierę dzieł wszystkich Szekspira nieco skróconej wersji, a w reżyserii Rafała Ostrowskiego na co dzień związanego z teatrem muzycznym w Gdyni spektakl dla młodzieży, że w, który zrobił absolutną furorę jest dosyć popularny tekst w prześmiewczy jak powiedziała młodzież jest taki sposób Beka z Szekspira bardzo życzliwą bardzo miła, ale pokazująca właśnie ich liczba wszystkich tropów Heck, które są niemożliwe do ogarnięcia, a my w dwugodzinnej skróconej wersji omawiamy wszystkie sztuki oraz Sonatę jest to szalona komedia w tempie rollercoastera owację, stojąc po pierwszym spektaklu jedziemy z tym spektaklem teraz dostaliśmy na niego granicy będziemy z nim jeździć po regionie będziemy już widzę, że musimy brać na miejscu, ponieważ okazał się absolutnym tam w wracając do do burzy Alessandro sery to rozumie, że burza w sensie jesteś takim motywem przewodnim wątkiem całego festiwalu, bo teraz jest, gdyby za Annę analizowane na plakacie niejako akurat ten spektakl burza jako taka wznowiła wymiarowa w dla festiwalu pokazujemy zaraz Moto festiwal przejdę jego o, a inspiracją były 3 bardzo różne burze, które pokazujemy na festiwalu miało być 4 i tej ostatniej bardzo żałuje i mimo że nie jest chyba zbyt mądre mówić o rzeczach, których się nie udało zaprosić to jednak powiem, ponieważ byliśmy już o naprawdę zaawansowanych rozmowach mieliśmy mieć najnowsza burze vitara Brooka i zmarłego bardzo niedawno wybitnego reżysera, ale właśnie ze względu na wszystkie wtedy jeszcze zawirowania zdrowotne nie nie tylko reżyser, ale i jak pani z aktorek musieliśmy przesunąć ten spektakl mamy nadzieję pokazać być może później w trakcie sezonu, więc Brooka z nami nie będzie, ale on również butą inspiracją, że wiedzieliśmy, że chcemy się wokół burze i obracać, ale mamy 3 wspaniałe burze burze z takiego powiedziałam z Turynu Alessandro serwer, ale mamy i taneczny spektakl zdaniem 3 mężczyzn, którzy tańczą burze absolutnie fantastyczne eksperymentalne jakimś stopniu ją zatańczyć Szekspira zakończyć ten dramat i mamy burze na klienta nie ma kabli mikrofonów i didżejów to znaczy burze z Rumunii napisaną przez taką gwiazdę dramaturgii rumuńskiej młodą, która to streszcza treść burze nie ma tam słoma z Szekspira natomiast jest absolutnie cała treść, w której które zaśpiewana właściwe tak różowo Regę to jest koncert po prostu fantastyczne, więc mamy burzę w UE 3 absolutnie różne burza, a mottem tego festiwalu w dwudziestej szóstej edycji jest między niebem, a sceną kropkę po burzy znak zapytania mówi o tym radio trudno to wizualnie sobie wyobrazić nie wiem czy moja instalacja dobrze to przekazała w każdym razie między nie do nas sceną to tytuł książki prof. Jerzego Limona wydanej 2002 roku takiego, jaki teoretyczne traktat to teatrze jego funkcję jego powinnościach zarówno jako scenę przestrzenie budynku, ale i miejsca spotkań i instytucji i pewnej idei to jest taki mój ukłon w stronę profesora to, że czuję, że jest ze mną, że na 103, ale też wszystko co się dzieje na naszym festiwalu jest zawieszone gdzieś między niebem, a sceną, a burze to jest pytanie jeszcze w grudniu była tam krótka nie znak zapytania, kiedy zamykaliśmy program mieliśmy nasze 3 burze i kończyła się pandemia bardzo chcieliśmy w to wierzyć i wiedzieliśmy, że już po burzy możemy postawić kropkę zaprosić wszystkich wesoły radosny to pandemiczna festiwal, o czym nastąpił luty wojna i czym prędzej krótka zamieniliśmy na znak zapytania, ponieważ zdecydowanie nie jest burze to nie tylko wojna, ale pandemia do nas wraca w, a my wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pani Agata Grenda dyrektorka gdańskiego teatru Szekspirowskiego państwa moim gościem informację o dziesiątej 40 wracamy po informacjach w w państwa moim gościem jest pani Agata Grenda dyrektorka gdańskiego teatru Szekspirowskiego, a festiwal Szekspirowski Szanowni Państwo rusza już wkrótce, bo 27lipca potrwa do 6sierpnia Radia TOK FM patronem medialnym tego wydarzenia cieszę się, że są w ogóle polskie produkcje szekspirowskie na tym festiwalu i tu chciałbym nawiązać do nowej nagrody, która miała się pojawić na festiwalu, czyli tzw. nowego Orlika, który miał inspirować kolejne generacje twórców, aby nie tylko czytały Szekspira, ale też aby, aby Szekspira reżyserował produkowały grały i rozumiem, że z jakiegoś powodu w Shakespeare nie jest nr. 1 na liście tematów, które sięgają aktorzy producenci dramatopisarzy czy też dramat lub Gove dramat Turski reżyserki reżyserowie tak im rzeczywiście ta nagroda i przygoda z tą nagrodą mam nadzieję będziemy kontynuować w przyszłym roku jest dla mnie bardzo ciekawym doświadczeniem w ogóle mam wrażenie, że przychodzą takie przyspieszone studia szekspirowskie w tej chwili i panowie nie mam wrażenie naprawdę przechodzę i dowiaduje się np. że Szekspir dla młodych nie chcą wystawiać np. bo jest przemocowych spółka jest mi ognistą bo, bo w ogóle może niemodne nie to bardzo dziwi ponieważ, gdzie jesienią obróbce właściwie świat, który widzę jest ten, który można znaleźć w jego tekstach mam jeszcze szczęście, że mamy fantastycznych tłumaczeniach myślę, że Brytyjczycy mają o wiele gorzej muszą czytać w oryginale natomiast na konkurs, który zrobiliśmy dla młodych początkujących reżyserów dla studentów ostatnich lat szkół teatralnych do współpracy, przy którym zaprosiliśmy 3 wspaniałe polskie teatry powszechny jest w Warszawie Wybrzeże w Gdańsku i tak Zielińskiej w Legnicy zaprosiliśmy studentów, którzy mieli napisać scenariusza zrobiliśmy dosyć wysoki próg wejścia, ponieważ zakazaliśmy 7 najbardziej znanych sztuk Szekspira, pozostawiając tych ponad 30 mniej znanych i czy mniej wystawianych może bardziej niż mniej znanych i w zebrane teksty miały być, że współpraca z tymi teatrami z aktorami najpierw przygotowywane podczas krótkich prób, a raczej krótko trwających prób, aby na festiwalu zaprezentować taki Working nogę z takim demo spektakl tak rzekła UE, które później jeśli okazałby się sukcesami teatry mogłyby u siebie okazać jeśli tak decydowaliby dyrektorzy publiczności i jeśli tak jak powiedziałem okazałoby się sukcesem wpłynęły 4 prace, więc trudno było oddzielić wybrać zwycięzców do 3 teatrów postanowiliśmy w związku z tym wyciągnąć z tej lekcji pewną naukę nie zadawać więcej Szekspira nie właśnie za zacząć tego Szekspira być może uczyć młodych mnie się absolutnie wydawało, że Szekspir, dopóki nie objęło tego stanowiska jest w każdym teatrze, że po prostu wszędzie widzę jak się okazało wcale nie mieliśmy 10 adaptacji Szekspira w zeszłym sezonie na wszystkie polskie teatry w ciągu całego roku z tego 5 bierze udział w konkursie o złotego Yoricka właściwie wszyscy reżyserzy oprócz 1 są po czterdziestce czy nawet po czterdziestym piątym roku życia, więc jest zdecydowanie jeszcze ciągle autor, do którego młodych trzeba przekonać dla mnie osobiście to cenna lekcja nauka bardzo chciała teraz zaprosić do współpracy i to przed nami po festiwalu, kiedy te kiedyś będzie naprawdę oburzy festiwalowej wyjdzie słońce chciałabym zaprosić dziekanów rektorów szkół teatralnych, których są wydział reżyserii do wspólnego organizowania takich Master czas Szekspira, ale rozumiem dalsi koledzy w ogóle pierwsze chłody po prostu edukować, ale rozłożyć strat tak również to dla pani pewna lekcja, ale to też rozumiem jest pewien obraz szkolnictwa wyższego teatralnego tak znaczy, że pan tak, ale tego nie chciałabym jak w to wchodzić oceniać ja po prostu widzę stan faktyczny i mogę jedynie zastanowić się w jaki sposób możemy ne dla teatru dla Szekspira wyciągnąć dla siebie po prostu okazać, że test na szantaż różne autor bardzo współczesne to bardzo interesujące co pani powiedziała, że młodzi ludzie uważają, że jest zbyt przemocowych to znaczy nie chodzi o to, żeby polemizować z tym tylko zastanawiam się, gdyby czy osoby, które tak mówią, gdyby rozumieją na czym polega nie wiem postać konstrukcja tak że, że to nie jest 11 że, gdyby autor autorka konstruuje pewną opowieść oto, żeby coś powiedzieć przy pomocy tej opowieści niekoniecznie należy odbierać jako Niewiem pochwały czy promocję czegoś interesujące coś więcej do cna tak, ale jeżeli mogę powiedzieć o kilku nowościach, które są na festiwalu w tym roku, jeżeli mamy jeszcze 3 minuta bardzo proszę oczywiście UE zamiast 3 spektakli mieliśmy do tej pory przez ostatnie lata festiwal miał jeszcze pod wodzą profesora mniej więcej 3 spektakle chyba to było 3 ostatnich latach finał za tzw. złotym Eriką krytyk Łukasz Drewniak jest tutaj selekcjonerem od lat ogląda spektakl ja nic nie chciałem zmieniać myślę, że po prostu on wie wszystko co się w świecie szekspirowskiej polskich teatrach dzieje i w tym roku wybraliśmy 5 takiej UE, dlatego że one ułożyło się jakąś całość z tych 5 spektakli 3 komedie to promienie z Łaśnicy i wieczór 3 Króli i tej nocy letniej, a oprócz tego też sąd rolników z teatru pieśni kozła i Roma Julia taneczne spektakle z polskiego teatru tańca niemieckiego kolektywu Bad TOK 5 spektakli z czego 3 komedia pokazuje też wojna jeszcze na festiwal nie dotarła tak na dobre myślę, że przyszłorocznej edycji zobaczymy ile świat jeszcze będzie istniał mam nadzieję, że będzie zobaczymy tego Szekspira, w którym ta, a Polskę na szczęście nie rosyjsko ukraińska wojna się toczy teraz widzimy raczej zmęczenie pandemią chęć śmiechu chęć bycia razem, więc paradoksalnie w tych smutnych czasach to będzie dosyć radosnej cały festiwal z dużą liczbą spektakli przynoszących jakieś ukojenie, ale jak wiadomo, że ten Polski wczoraj mówi o tym na konferencji prasowej Łukasz Drewniak ten Polski śmiech to nie jest tylko śmiech relaksacyjne to jest śmiech podszyte lękiem goryczą jakiś opisem krytycznej sytuacji to co jest jeszcze nowego to jedno żeli do obu nurtów festiwalu w naszym festiwalu mieliśmy program główne o nagrodę złotego Yoricka w tym roku będzie to nie tylko statuetkę, ale 40 000zł dla zwycięzców myślę, że zawsze coś w dzisiejszym świecie fajnie, że mogliśmy zaproponować UE i zwiększyliśmy również pulę produkcyjną do spektakli offowych, czyli tych robionych przez nie instytucjonalnych artystów i tu związane z nie Instytut nie instytucjonalnym światem teatralnym jedno żyli pięcio osobowe międzynarodowe w tym roku mamy euro z Ukrainy z Rumunii, ale Anetę Szyłak z Polski kuratorkę sztuki wizualne bardzo znaną, która spojrzy na te dzieła myślą zupełnie inny sposób na patrolowaniu, a propos Anety Szyłak to też polecam bardzo interesujący wywiad, w którym także pojawia się Aneta Szyłak jako bohaterka w takim artystycznym czasopiśmie szum Grzegorz protezy wywiad Grzegorza Klamana także to jako ciekawostkę polecam państwu ten Arce interesujący wywiad, a propos chętnie skorzysta również nie czytała na bardzo się cieszę, że będziemy mieli panią Anetę z nami na pewno spojrzenie będzie kompletnie inne niż nasza teatralna pań z pewnością one wspomnianego Johna stanie się, który namalował nam fantastycznego komiksowy plakat UE i ożywi pięcio osobowe nie tylko ocenia też 55 kandydatów do złotego Yoricka, ale też wszystkie spektakle w nurcie osobowym to znaczy chcemy też nadać ważność rangę i pokazać, że w tym nurcie osobę, chociaż mieliby tego słowa nazwijmy go poza instytucjonalnym UE potrafi być niesamowicie wiele twórczego bardzo inteligentnego i na wysokim poziomie zamętu, który chciałabym, żeby oceniało również samorządy, które ocenia spektakle w programie głównym, przyznając oczywiście osobne nagrody o każdym z nurtów, ale wyższe niż poprzednio tak wyższe niż poprzednio narusza wyższe niż poprzednio grosza dla i wyższą nagrodę wyższa produkcja myślę, że w ogóle zamiast wydawać pieniądze na, a bankiety przeznaczmy je, wspomagając artystów z festiwalu nie będzie bankietu lekarz zwierzęta drewno, więc dobrze będą głośno bankiet oczywiście będą, ale tak nie na bogato raczej chodzi o to, żeby się spotkać biła OBI biła ją szef ms w, a propos Apropos przemoc całości Szekspira poskromienie złośnicy to też w ogóle intrygujący wątek, bo z ta sztuka podzieliła nowy świat teatralny na całym świecie tak bo, bo jest pan ta część, która uważa, że to jest mi logiczna sztuka o o przemocy wobec kobiet takie władze mężczyzna nad kobietą ale, ale jest oczywiście też ta część, która z zupełnie się z tym zgadzają wymienienie to bardziej chodzi o miłość i mężczyznę, który wyzwala kobiety także ciekawe, że Rze, że Szekspir wciąż dzieli, ale właśnie one niejednoznaczne, że są tacy, którzy uważali pewnego tutaj to taki smaczek, że poskromienie złośnicy teatru Zagłębia w Sosnowcu, które rzeczywiście również nad tym tematem się pochyla inspektor grany przez mężczyzn, którzy go kobiety chcą mieć trochę czytamy jak potrójne dno mam wrażenia jeśli chodzi o te relacje damsko męskiej to jak sieć, który ostrzegał, ale ten spektakl jest właściwie już prawie całkowicie wyprzedany jako pierwszy metro, więc myślę, że coś się coś jest na rzeczy może orzekać akcja zaplanowana aktywistek aktywistów ten proszę znaczy, bo każda zaplanowana akcja, która pomaga nam sprzedać bilety jest bardzo przez nas doceniana tak zauważyłem dobrze w bardzo pani dziękuje pani Agata Grenda dyrektorka gdańskiego teatru Szekspirowskiego była państwa moim gościem my festiwal Szekspirowski rusza 27lipca, czyli już bardzo wkrótce radio TOK FM patronem medialnym bat cieszymy się, że będzie tam redaktora gościć na festiwalu tak jeszcze nie Niewiem, ale dobrze się to proszę już sobie bileciki rezerwować na pociąg chyba bardzo dziękuję i informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy i też festiwal Szanowni Państwo, ale trochę inny, więc pozostać z nami ktoś pięknie mówi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!

Sprawdź teraz!

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA