REKLAMA

Polskie dobre kino się kręci. Tomasz Kolankiewicz o filmach 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

OFF Czarek
Data emisji:
2022-07-13 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Trade jak z jakiegoś powodu Szanowni Państwo pozostajemy w Trójmieście, jeżeli tak można powiedzieć pozostajemy przy festiwalach ten rozpocznie się troszeczkę później, bo we wrześniu mówi czterdziesty siódmy festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni państwa moim gościem pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cyklu filmowych i dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni dzień dobry witam serdecznie dzień dobry z niepokojem, że Rozwiń » to jeden z pokojem radością jednak chyba zauważam rocznie chyba, żeby zauważam, że chyba coś Polskę filmie drgnęły tak jak wcześniej może się nie czekało na festiwal też może nieść także Polski film się kojarzył różnie może tak powiem to teraz coś drgnęło to tak drgnęło właściwie tąpnęło i coraz więcej mam wrażenie jest dobrych filmów tona różnych poziomach zostawia się jak to wygląda od środka od kogoś, kto programuje, kto ogląda, kto przygotowuje decyzja jak, jakby pan oceni czy, jakim pan obserwacje dotyczące tego co się kręci tego co się pisze tego co się co się gra no bo przed nami muszę powiedzieć jeden z najlepszych programów wszystkich wali od lat szczęścia wśród zgłoszonych filmów z 41 filmów pełnometrażowych zgłoszono do konkursu głównego i inne było aż 20 tytułów, które uważam, że powinny na tym festiwalu być ja mogłem wybrać 12 tylko inne 4 dodał komitet organizacyjny jest taka formuła, która została procent wypracowana w drodze kompromisu między organizatorami, a w środę bliskim filmowym natomiast oznacza to oczywiście, że kilka Sejmu w związku z tym się się nie dostało ono takie uroki selekcji NATO, jeżeli chodzi w ogóle o poziom polskiego kina może gdzieś jest naprawdę bardzo bardzo wysoki jest miast na dalszy od tego, żeby po 1 roku jakieś oceny serwować w ubiegłym roku mieć bardzo dużo filmów historycznych mówili, że w Polsce tylko filmy historyczne powstają w tym roku tych firm logistycznych jest znacznie mniej to jest także oczywiście każdy sezon, jakimi rządzi się prawami na to, że takie ogólne oceny to daje się dopiero w perspektywie dekady można można formułować natomiast rzeczywiście muszę powiedzieć, że samych filmów, które miały swoje międzynarodowe premiery na ważnych topowych światowych festiwalach mówi o festiwalach takich jak z jak kami jak Wenecja było zgłoszonych przeszło 10 także to są naprawdę i można powiedzieć, że to poza to poza produkcję, a trzeba jakoś intuicja jakiś pomysł dysk, skąd co się dzieje czy czynsz czy można poszukiwać źródeł tej zmiany na lepsze, które oczywiście szalenie cieszy z ja myślę, że to jest wypadkowa kilku różnych rzeczy to znaczy przede wszystkim ten poziom stale rośnie i od dłuższego czasu tutaj na pewno takim punktem zwrotnym w perspektywie historycznej było oczywiście powstanie polskiego Instytutu sztuki filmowej, który zaczął dotować kino kino artystyczne posługujące i właśnie takie kino jest mocno najmocniejszą stroną polskiej kinematografii w tym momencie natomiast na pewno tutaj jest jeszcze kilka innych kilka innych elementów na pewno dojście do głosu pokolenia młodych producentów i producentek i takich można nazwać producentów kreatywnych, czyli nie tylko osób, które zakładają pieniądze na film, ale także osób które, jakby czynnie uczestniczą w procesie powstawania firm i w końcu taki był coraz większe jak uczestnictwo polskich artystów też międzynarodowym obiegu to znaczy mamy sporo filmów które, startując w konkursie festiwalu polskich filmów fabularnych 12 produkcjami koprodukcja międzynarodowymi jest np. film Agnieszki Kaczyńskiej prawda jest film, który jest mi zrealizowanym w języku angielskim granym przez zagranicznych aktorów głównie, chociaż Polacy też na ekranie pojawiają natomiast oczywiście realizowanym przez przez polską ekipy także tutaj wydaje się tych elementów jest jest kilka bardzo trudno taki taki 1 mecz był 1 rzecz przypiąć się, że to to jest właśnie źródło nie jest sukcesu na pewno tutaj i ważne jest finansowanie przez przez państwo przez organy centralne, ale także przez samorządy przez regionalne komisje filmowe kina artystycznego kina poszukującego kina, który kładzie, a nacisk na walory artystyczne, a nie tylko komercji to te w ogóle bardzo interesujący wątek to znaczy współfinansowanie czy też sponsorowanie przez różnego rodzaju samorządy kina no bo rozwiąże chodzi m.in. o to, aby miasto miasteczko region zagości w filmie no ale oczywiście jest duża różnica pomiędzy zagęszczenie ma za goszczenie są takie fundusze filmowe na świecie, które mówią no dobrze nie chcemy takiego prostego przełożenia, że oto mamy scenariusz, który dzieje się niewiele Nowym Jorku ale aby pozyskać pieniądze producent umieszcza w Paryżu albo w Lądku Zdroju albo w Moskwie tak po to, aby pozyskać pieniądze z tych miejscowości chodzi o to aby, aby miasto czy region było czymś więcej niż tylko tłem chodzi o to, żeby ono znaczyło, żeby to nie było dowolne miasto zostawia w sieci obserwuje pan tak koło w taki nurt, gdzie miasto czy miejscowość region nie jest tłem, ale jest bohaterem albo jest współ bohaterem albo jest jakoś wpisany film, ale taki sposób powiedziałbym wyjątkowy, że nie można po prostu przenieść miejsca akcji z Wrocławia do Warszawy czy z Gdańska do Zielonej Góry tylko, że ważne jest, że to się dzieje tam albo tu oczywiście takie firmy się pojawiają one by zawsze jak gdyby tak było prawda żeby, że firmy także opowiadają nie tylko ludzie, ale także miejsca sprawdzasz natomiast tutaj troszeczkę, bo wzrósł troszeczkę to pytanie i to jak tłumaczy troszeczkę innym to znaczy wydaje się, że całe szczęście coraz częściej fundusze regionalne patrzą troszeczkę, gdyby szerzej to znaczy nie tylko patrzą na to co jest na ekranie, ale traktują ten system dotacyjny także jako pewnego rodzaju wsparcie branży tutaj liczyć jak gdyby nie tylko to co widzimy na ekranie, ale też to jak gdzie dana rzecz skręcona podam tutaj 1 przykład i mamy w tym roku w Gdyni film głupcy Tomasza Wasilewskiego, który został m.in. wsparcie z mazowieckiego i Warszawskiego funduszu filmowego co jest też film, który w całości jeśli można oczywiście czasu był kręcony w Warszawie wnętrza kręcone częściowo w Warszawie natomiast tutaj z co innego było ważne to znaczy co ważne było fakt jak do produkcji tego filmu regionie to znaczy, gdyby transfer środków do branży kreatywnych związanych z kończeniem film z jego ostatecznym, gdyby kształtem tej chodzi o montaż postprodukcję obrazu dźwięku tak, ale tutaj jak ten, kto naprawdę nie zawsze musi chodzić tylko lokacje natomiast oczywiście są takie firmy, które bardzo mocno z tym lokacja są związane czy to lokację tak naprawdę nadają charakter temu filmowi takież na pewno nie mogą się dziać nigdzie widzi to jest bardzo pozytywna wiadomość takie myśli nie tylko przekazywanie pieniędzy byle byście nas nakręcili, ale takie szersze spojrzenie tak na pewno to jest po prostu tak tronie też był troszeczkę do finansowania kina jak wiemy jest jedną z niewielu takich dziedzin kultury dziedzin sztuki, które jest też związane z wysokimi budżetami jakimś, jakim też zwroty jak finansowym z tak naprawdę też chciałem po prostu gałęzie przemysłu kreatywnego i dosyć dochodowa trza trzeba podkreślić także może być traktowana właśnie ktoś wsparcie całego sektora, dlatego że warto nie pamiętać, że przy filmach pracują nie tylko aktorzy reżyserzy, ale też cały sztab innych branż kreatywnych właśnie od od montażysty specjalistów od postprodukcji przez grafików itd. bardzo często to jest po prostu dba też nic składanie inwestowanie pieni pieniędzy czy chce szerzej sektory inne sektory kreatywne wydaje się takie podejście ekonomiczne do kina i oczywiście ona może troszeczkę dziwić, a ja też jestem filmoznawcą, więc oczywiście zawsze bardziej patrzy na kwestie związane z walorami artystycznymi natomiast trochę tak, żeby z tych pieniędzy po prostu tego dobrego kina nie był tak jej też, jeżeli spojrzymy na branże tak z góry bardzo góry to oczywiście na kino artystyczne archiwizować cieszy, ale to nie ono jest tym motorem to ono jak gdyby napędza to nie ono sprawia, że to nie odda ono sprawia, że studia filmowe inwestują, że płacą te gigantyczne honoraria gwiazdom aktorom aktorkom reżyserom reżyserką itd. tak dalej to oczywiście tak chcielibyśmy oglądać całą masę wspaniałych filmów no ale też też jest miejsce jest miejsce na na tę przestrzeń do zarabiania pieniędzy to jest kino to jest troszeczkę gorszej jakości czasem dużo gorszej jakości on, gdyby ma inne zadania ma takie poziomem by lepiej się wpisuje kapitalistyczne pomysły na świat, ale też na szczęście pozostaje pozostaje to kino artystyczne art halowe powrócimy do naszej rozmowy festiwalowej jeśli tak można powiedzieć po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni w wrześniu czterdziesty siódmy festiwal rusza pan Tomasz Kolankiewicz mówi, że do był ławy wyjątkowo o trudna selekcja, bo aż tak dużo świetnych filmów było w tym roku oś tak wiele, że te dobre musiały nie zostały jak rozumiem same dobre powróciły do naszej rozmowy po informacjach informacje o jedenastej 20 państwa moim gościem jest pan Tomasz Kolankiewicz dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych rozmawiamy o tegorocznym festiwalu polskich filmów fabularnych, którzy startuje we wrześniu wspominał pan dane o losie zastanawia się pan wspominał trochę, a trochę chce doprecyzować zastanawia się czy czy to jest także te filmy powstają, a czy są jakieś tematy wiodące w dawnych lat w danych latach czy widzi pan pewne tematy wiodące czy to jest także każdy sobie robi to co chce, ale one się nie programator ROM czasową, które przygotowują festiwal układają jakieś wątki czy nurty to jest także właściwie można by bardzo w czy to jest tak właściwie każdy ma jakiś pomysł i to się nic nie układa to jest taka totalnie ran domowa w wypowiedź czy też suma wypowiedzi, bo oczywiście były one układają w tym szokował różne różne rzeczy zagadnienie, jakie znajdowanie jakiś takich czy formacji filmowych ci wcześniej jakiś taki wiodących tematów to jest na pewno zadanie historyków filmu z reguły powinna z perspektywy czasu być realizowane na trasach najbardziej jest także silny nawet w danym sezonie potrafił się jakiś w jaki schemat układać, ale tak, bo post factum testy to jest taki post factum właśnie przez np. przez pana dostrzegane to jest także czuje pan, że są jakieś nie wiem mody mniejsze czy jakiś bardziej pociągające tematy dla twórców w danym sezonie czy roku czy okresie i proszę pamiętać, że film nie powstają, gdy z roku na rok często znaczy to jest także, że od scenariusza, czyli od pomysłu na film do do tego co oglądamy na ekranie potrafi czasem minąć kilka lat jest np. jednym z takich ciekawszych filmów w tym roku na festiwalu jest kim ożył Shim o z okrycie ORP Orzeł wojenną, lecz podwodny, który powstawał przez kilka lat 8 lat dojść także to często takie rzeczy, które od jakiegoś czasu tak naprawdę powstają natomiast najbardziej jest także są jakieś takie rzeczy, które w danym momencie na pewno na pewno jak zapewniają intelektualnie artystów wszyscy mieszkają jest tym kraju, w którym mieszkają mają naokoło siebie to co mają kina też powstaje w zupełnym oderwaniu od tego co się dzieje na świecie, więc takie elementy, które na pewno przybijają do filmów i to widać, chociaż tak mówiła jest o tym mówić jakieś perspektywy czasu natomiast w tym roku na pewno taki widoczny trend i nie my też w odróżnieniu np. do roku ubiegłego, gdzie mieszka właśnie bardzo dużo filmów z takim kursie historycznym nie to jest takie mocne skoncentrowanie się na na postać tu i teraz na czy to w takim kluczu bardziej jak artystyczną wizyjnym czy w takim razie po prostu takiego można z małego realizmu skoncentrowani właśnie na życiu z rodziny i na problemach choroby szkód tak dalej to są to są takie takie tematy oczywiście mam tu przewagę nad nad wizami, że ogląda dziś całość produkcji danego roku rzeczywiście widzę jak firmy nie tylko te, które są na festiwal wobec wszystkich firm, które powstały w Polsce w danym roku praktycznie łącznie z filmami krótkometrażowym, więc wizyty co jak gdyby studenci z przenoszą przenoszona ekrany w tym, że powiedzieć, że taki trend, który widać od kilku lat rzecz znaleźć sami od 2 lat chiński krótkometrażowym z o zwrot w stronę gatunku sens licznym głównie w takim kluczu post apokaliptycznym wręcz to oczywiście odpowiedź na i na pandemię jednak stosunki baczną, bo czekam aż ten nurt zawita także w filmie pełnometrażowym, jaką właśnie jako takim kinie, gdzie troszeczkę więcej czasu potrzeba i wyzwanie większe budżety na powstanie właśnie takiego filmu natomiast wydaje się, że to jest coś, czego możemy się w najbliższym czasie podziękuję coś jak pan ocenia też jak pan porównuje filmy krótkometrażowe z firmami my pełnometrażowej, więc znaczyć czy też widzi pan jakieś zmiany nie wiem profesjonalizację czy jakie są pana wrażenia oglądając wszystkie produkcje, które czy większych produkcji, które trafiają do wszystkich trafiają się pro na festiwal widać, jeżeli chodzi im krótkie dość wielki postęp wielki postęp technologiczny też w czasie tego jak realizowane są te filmy, z jaką są oświetlone jak są jak nagrany nakręcone jak wygląda dźwięk z nich spędził 9 z nich czy taka strona czysto warsztatowa techniczna bardzo mocno poszło do przodu mówi tylko na przestrzeni ostatnich 1015 lat no to jest skok olbrzymi natomiast noc w tym roku z przecież było bardzo dużo, głosząc 35 film z aż o około 40 więcej niż w roku ubiegłym i widać troszeczkę niestety już pandemii warto pamiętać, że filmy krótkometrażowe są już w przytłaczającej większości miast powstają w szkołach filmowych niestety zaczyna być widać u pandemie i kóz jak ona miała na szkolnictwo wyższe filmowe no wychodzi na to, że w końcu silnik nie da się nauczyć zdalnie oprawców i tutaj tutaj niestety z tego powodu część tych wszystkich filmów była słabsza, chociaż i myśmy do w tym roku do konkursu Braga 30 tytułów jest też więcej niż niż w roku ubiegłym nie my no o do 88 bodajże bodajże tu, więc to nie jest tak, że ten poziom do tego konkursu jest niski za to rozliczyć z patrząc na cały blok zgłoszonych zgłoszonych filmów widzę tutaj jednak pandemia i jest widoczna ni z takim szczęście no po prostu warsztat po filmowe natomiast ogólny wydaje się poziom środków jest bardzo wysoki kolejny raz jest także wśród tych twórców twórczyń też z znowu dużo jest dużo reżyserek śrut w wśród tych sił, które dostały do do konkursu widzieć kilka osób, którą dni, które spodziewam się, że w najbliższych latach i z podażą publiczności swoje pełnometrażowe debiuty i myślę, że podobnie też w tym roku czy w roku ubiegłym będą bardzo silna artystycznie propozycji to był bardzo dziękuję cenną uwagę, że nie można się robienia filmu nauczyć zdanie, bo właśnie miał się zapisać na kurs online dziękuję panu zastrzyk z pod obiecywali, że znanym reżyserem w UPC słodsze ta szkoła była prowadzona ona natomiast oczywiście jak wiemy z no nie da się wszystkiego w ten sposób nauczyć, ale to co się tak zapamiętamy byliśmy jednak zamknięci dodatki dłuższy czas kultura trochę jestem z gór potrzebuje do 4 i żeby powstawać nie chodzi o wirusy natomiast chodzi po prostu o uczestnictwo życiu społecznicy z o funkcjonowaniu takim zabiegu są też szkód w sztuce po prostu rzeczy, które inspirują filmowców nawet jeśli zamknięty w domu tutaj inspiracji trochę mniej niż niż zazwyczaj jednak tak da się za chwilę znowu będziemy wracać do domów w niestety Homs, aby oby tak się nie stało mniej kina historycznego wspomniał pan o Orzeł filmie Orzeł ostatni patrol jeszcze chyba Orlęta Grodno 39 to są ma głównie urzędniczym i to takie jest jeszcze kim silnik, który idzie w czasie drugiej wojnie światowej znika szczecińskiego oraz takie elementy historyczne w weselu zawiera też zawiera też zarówno wesele Wojciecha Smarzowskiego jak i firm druk PIT Leszka Dawida, który tak naprawdę głównie koncentruje się na pierwszej wyprawie i wyprawie na wrotki, czyli tej tej wyprawy jeszcze z nic do stanu ich przed 30 lat cieszy bardzo to, że czy państwa wcześniej, czyli że polskie firmy nie tylko sam, gdyby zamknięte w tym polskim świecie filmowym, ale po pierwsze, one są pokazywane na najlepszych festiwalach, A-Klasy owych festiwalach, ale też że, gdyby polscy reżyserzy reżyserki kręcą filmy z polskimi ekipami, ale np. z obsadą nie polską albo także polską czyli jakby wchodzimy do zupełnie innej ligi, czego jesteśmy obecnie winny sposób na inne w tym ropę to oczywiście już mieli takich twórców prawda żyć czy nie i którzy określili za granicą filmu prawda nie Roman Polański Andrzej Żuławski i odszedł jeszcze Holender dalej nodze to taki sposób, że są jak gdyby ta może światowego kina teraz powiedzieć, że w tym roku mamy takie propozycje i niechęć, chociaż Włosi i który dostaje nagrodę w myśl by skan Szczecin Silent Twins Agnieszki Smoczyńskiej, który jest prezentowany sekcją sektor zegar w ska takiej najważniejszej można powiedzieć sekcji kina artystycznego na świecie ten jest absolutna ekstraklasa naprawdę światowo znacznie to są naprawdę twórcy i twórczynie, którzy można było się stopie światowych reżyserów reżyserek filmowych tam też, więc oczywiście i z Chin na guziki i Sułowski innym stąd z takim, który w dni z faktury brak szczęścia, gdyby komentatorów na rzecz utyskuje rzecz, że to się dotąd jeszcze nie udało się schwytać, gdyby ten film po prostu 7 lat temu pokazać kogoś w Gdyni to w ogóle pomysł odrzuca opcję, że mamy z Chin, które Małgorzata Szumowska zrealizuje z nami mocno absolutnie to miasto aktorskiej światowym im zdjęcia są takie, że naprawdę mogą już miałem wydają się kandydować Zach operator do do Oscara intencje wydają się 10 lat temu ten festiwal wygrałby sługa skutek i część z nas w ogóle krytyk Jerzy został na festiwalu jednak uważam, że tego rodzaju osiągnięcia jednak należy promować w Gdyni też pokazywać skoro regulamin pozwala NATO tam dzisiaj do czynienia z polskimi obywatelami obywatelami obywatelkami i te filmy często też jednak po polsku jak chociażby film Rio Skolimowskiego w tym wspomniany przeze mnie, który dostał nagrodę Cannes to im to jak najbardziej to jest tylko wielka duma, że takie filmy mogą jednak gdyby zaprezentowane konkurs czy pojawi się taki salon odrzuconych to znaczy różnica pomiędzy tymi filmami które, gdyby pan mógł rozszerzyć liczbę finalistów to by się pojawiły jednak tymi, które są ograniczone przez przepisy z ja myślę, że na pewno jest także w tym roku kolejny raz bardzo dotkliwie widać brak sieci inne spojrzenie to mój postulat samego początku mojego zdjęcia i dyrekcja artystyczna festiwalu, żeby dostać się przywrócić ją sprowadzić kosztem kosztem sekcję mikro budżetów stracą sekcją będę nie wiem po selekcji żaden sposób dzień w związku z tym siłą rzeczy obok rzeczy bardzo dobry pojawiają się rzeczy no niestety bardzo niedobra po prostu z NATO sekcja spojrzenie do zasady możliwość zupełnie innego ułożenia całości festiwalu proszę pamiętać, że jest to, że mam tylko konkurs główny i tylko 12 filmów to muszę siłą rzeczy wtedy programować tylko 12 filmów 1 konkursie, gdybym miał do dyspozycji 2 konkursy wtedy mogę troszeczkę inaczej te akcenty rozkładać zrobić konkursie głównym miejsce dla troszeczkę więcej miejsca dla takiego miejsca mimo to nazwijmy czy innym spojrzeniu zaprezentować filmy bardziej poszukujące no może też pamiętać po prostu jak festiwal rowie oczywiście wiele osób chciałoby, żeby wszystkie filmy, które są na międzynarodowych festiwalach automatycznie znajdowało się z Gdyni, żeby filmy, które zaprezentowano na festiwalu nowe Horyzonty wszystkie automaty widzeniu pytanie czy Gdynia naprawdę już festiwalem, który prezentuje dokładnie to co inne festiwale czy jednak mieć takich autorskich i selekcję został wybrany to, żeby taki nie taki jakiś autorski in festiwalu wprowadzić, aby to muszę powiedzieć z i z taką myślą, że pamiętam, jaką imprezę programu nie znaczy staramy się, żeby potem było miejsce zarówno dla kino poszukującego kina artystycznego i czasami na trudnego, ale też dla takich filmów, które troszeczkę bardziej przystępne dla widzów natomiast mają bardzo wysoki poziom warsztatowy, więc muszę tutaj po prostu tak to uporządkować żeby, żeby jak każda rzecz reprezentacji łącznie z takimi jak szacują apokalipsa Xawerego Żuławskiego jest bardzo ciekawą propozycją wystąpił o zombie nad polskim morzem stosunki w takim kluczu właśnie rozrywkowym gatunkowym, ale jednak autorski bardzo bardzo mocno autorską wypowiedzią w jaki sposób odcienia to co się stało dookoła nas w ostatnim czasie z pandemią odcienia katastrofę klimatyczną bardzo ciekawą propozycją takie rzeczy uważam też powinny mieć miejsce w Gdyni, a nie tylko właśnie to festiwalowe kino art. 100 bardzo panu dziękuję za rozmowę pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu i dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni był państwa moim gościem, jeżeli państwo są zainteresowani tym, które filmy będą pokazywane na festiwalu w oby obydwu kategoriach pełnometrażowy krótkometrażowy to zapraszam to przykład na stronę festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni informacji już za kilka minut o godzinie 1140 po informacjach kultura osobista dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA