REKLAMA

Wojciul: Opłata reprograficzna to kwestia niezałatwiona od lat!

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-07-13 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista w radiu TOK FM przy mikrofonie Filipka kurz z nami jest wiceprezesem związku zawodowego muzyków RP Ryszard Wojciech dzień dobry będziemy rozmawiać o opłacie reprograficznej, bo od kilku dni ponownie toczy się dyskusja w tej sprawie w 2020 roku wicepremier minister kultury Piotr Gliński powiedział, że trwają prace nad projektem ustawy o artyście zawodowym w ramach, której kwestia opłaty reprograficznej ma być dostosowana do współczesności ma objąć się Rozwiń » nowoczesne urządzenia służące do konsumpcji kultury jak telewizory nośniki pamięci smartphone i teraz projekty przepisów wrócił z konsultacji i dlaczego przejdziemy jeszcze za chwilę smartfonów nie obejmuje ale zanim do tego przejdziemy chciałbym się pytać o to jak ocenia się założenia tego projektu kierunek, w którym praca nad nim podążały to są 2 sprawy, a dla naszego związku zawodowego muzyków i trochę oddzielny, choć z ministerstwa kultury w pracach nad ustawą o artyście zawodowym dyrektora w zakresie ustawa łączy oczywiście sprawy opłaty reprograficznej, bo ona być podstawą finansowania całej ustawy jednak o opłata reprograficzna ach to jest temat, który był na 2 epok będzie tak powiem, zanim w ogóle pojawi się projekt ustawy o artyście zawodowym to jest sprawa niezałatwiona wielu lat oczywiście momencie, kiedy środowiska kreatywne podnoszą sprawy opłaty reprograficznej natychmiast spotykają się z bardzo mocną reakcją przeciwników tej ustawy niestety głównym przeciwnikiem są lobbyści związani z firmami, które miałyby taką opłatę płacić wojsko studentami operami elektroniki i natomiast musi wyjaśnić sobie 1 podstawową rzecz, skąd w ogóle taka opłata reprograficzna wzięła, dlaczego naszym zdaniem powinna być przez producentów importerów elektroniki opłacane w latach dziewięćdziesiątych będzie, kiedy powstawała ustawa o prawie autorskim został zawarty można powiedzieć tak tak pomiędzy twórcami artystami z artystami generalnie czy środowiska kreatywne Enia użytkownikami artyści mówiąc oczywiście w pewnym uproszczeniu tak zgodzili się na to, aby w punkt ustawy o prawie konsoli znalazł się w tzw. dozwolony użytek czy zgoda na to, że w momencie, kiedy ktoś kupował powiedz płytę CD i żeby bez ponoszenia dalszych łaty Vuk kopiować dzielić pożyczać pokazywać różnym gronie w Polskim prawodawstwie to grono uprawnionych do tego wykorzystać właśnie skopiowanych wszystko już materiałów jest bardzo szeroka sztuka jest takim specyficznym rodzajem działalności sposobu na zarobkowanie, bo artyści przez państwo rząd krótko, żeby zarabiać, że ich dzieła łatwo, a bez żadnej opłaty przekazywać komuś innemu kopie oczywiście tak kocha coś produkuję Gruszkę czy jako, jeżeli ktoś kupuje jedno jako Noto drugiego nie może tak bowiem podzielić tego jak każda z drugiego by był drugi jako szos bratu koleżance kolegom w nowy zwyczaj musi takie drugie jako Kukiz w przypadku sztuki tak nie jest taką płytę może skopiować dar woda w związku z tym wymyślono w wówczas taką konstrukcję kontroli była konstrukcja nowej i cały świecie działamy w Polsce wprowadzono do ustawy o wielu polskim taką zasadę, że jeżeli ktoś kopiuje dzieło NATO za nas za to należy się twórcom stosowna rekompensata za utracone przychody w związku z tym jakoś przekupiony na kasetę magnetofonową płytę Lotto i kasety pobierana była opłata pewna rekompensata przekazywana była wówczas 200 Lipową miast system działań wszystko kończy, kiedy system w świat cyfrowy raczkował dopiero internet tam było, ale jest innych miał funkcję w bardzo proste no właśnie, kiedy zaczął ten świat cyfrowy się rozwijać to typowy problem kopiowania jeszcze bardziej się powiększa, ale jest 1 ważna rzecz ustawa była napisana także na straży tego, żeby to wszystko dobrze działał został postawiony urzędnik państwowy w postaci ministra kultury sztuki, które miały czuwać nad tym, żeby lista tych urządzeń produktów odkrył pobierana opłata reprograficzna była aktualizowana, bo psów zgodnie z regułami rozwoju świata przewidziano, że będą pojawiali się pojawiały się coraz nowsze nośniki, na których ta, która się kopiowano minister kultury odpowiedzialny na to, żeby na zapłacą tylko włącznie rozporządzenia, czyli 1 niezwykłych dokumentów od ministra kultury podpisuję kończy, kiedy się pojawia nowy nośnik nie chcę się sztukę kopiuje podpisać takie rozporządzenie do tego pobierana opłata reprograficzna, czyli w ten system działał na, ale niestety w pewnym momencie ministrowi kultury przestali podpisywać takie takie dokumenty do związku z tym opłaty reprograficzne w Polsce istnieje, ale wciąż jest odbierana magnetowidów magnetowidów kaset magnetofonowych ostatnie by uaktualnienie listy były okresy Dydak, które ciągle po prostu właściwy do użytku i Nikoli już właściwie nie pamięta no i to jest tak, że tak jak powiedziałam, że niezależna od ustawy o statusie artysty zawodowego, a i chce to co się dzieje tak to polscy twórcy był tracą tak Poręby gigantyczne pieniądze z tego tytułu narodowych cierpią nie tylko twórcy, ale kultura Polska, ponieważ kultura Polska nie jest zasilana pieniędzmi, które wpływają do koncernów w Azji by głównie i które warto powiedzieć z Francji we Francji w 2020 roku, czyli jak już pandemicznym, które miał skutkował tym, że teraz jak przychody z opłaty reprograficznej były dużo mniejsze we Francji z tego tytułu wypłacono uprawnionym 80 366 000 z euro by na Węgrzech np. kraj dużo mniejszy od Polski 8 116 234EUR w Polsce uwaga 814 000EUR w związku z tym by Polska kultura nie jest zasilane tym pieniędzmi zwyczajnie przestaje być konkurencyjna na rynku europejskim światowym dlatego jest taki, że nasze środowisko pięknieje w oczach oczywiście nasi przeciwnicy mówią, że artyści to wróci sosy na hasło, gdy swoje kieszenie pieniędzmi, żeby spędzać czas na Zanzibarze kilku polityków w ubiegłym roku w momencie, kiedy ta ten bardzo wszedł na wokandę podpowiedziała takie niemądre słowa tymczasem by sytuacja jest taka, że wielu z naszych kolegów koleżanek i okolic zawodu zwyczajnie nie ma za co się utrzymać i tu dochodzimy do tego głośnego projektu ustawy o artyście zawodowym, którego opłata reprograficzna jest częścią pomysłu, więc jest taki ze no oczywiście głównym problemem sektor kreatywny jest to, że większość osób pracujących jako freelancerzy, a w świecie sztuki w Polsce no większość to są tego rodzaju artyści przez lata są jeszcze poza system mało kogo stać na opłacenie ubezpieczenia społecznego zdrowotnego ludzie pracują na umowach śmieciowych naj to jest bardzo ważny problem pandemii jeszcze pogłębiła sza problem poprzez naprawdę ubożenie Hydro będę się środowiska pomysł taki, żeby dać pewne preferencyjny dla artystów zawodowych warunki ubezpieczenia, które będą polegały na tym, że w momencie, kiedy ktoś zyska status artysty zawodowego będzie mógł opłacać ubezpieczenia w jakiej stawce nie liczony od wyższej średniej krajowej zarobku, ale klub tego pomysłu polega na tym, że włączy, kiedy kogoś w danym momencie nie będzie stać, żeby takie ubezpieczenie w Plazie będzie mógł ubiegać się dopłaty do tylko bezpiece pomyślmy też państwa jest za te dopłaty do ubezpieczeń będzie, kiedy ktoś znajdzie się w trudnej sytuacji będą pochodziły właśnie z opłaty reprograficznej, czyli nie będą to po pieniądze publiczne będą trwające z budżetu tylko pobierane, od której producentów importerów elektroniki obiegowo i błędnie ta opłata reprograficzna była nazywana podatkiem od smartfonów tak no bo na smartfonach tej kultury korzystamy teraz powszechnie ostatecznie jednak od smartfonów opłata pobierana nie będzie dlaczego, skąd wolta promotor to są opowieści i mamy mocne działania lub listu, którzy niestety mają dostęp do ucha ważnych polityków przypomnę, że w kampanii wyborczej nie w czasie kampanii prezydenckiej wówczas starający się drugą kadencję prezydent Duda powiedział w jednym z wiedzą, że nie podpisze od podatku VAT od smartfonów i od tego momentu usztywnienie tutaj strony rządowej w tym temacie problem jest wyraźny zaraza, tak więc podejrzewamy, że smartfony nie pojawili się w tej ustawie właśnie z tego powodu, że jest pewna obawa ze względu na takiej sprawie nie podpisze minister kultury przewiduje, że wpływy z tytułu tej opłaty wyniosą około 560 000 000zł rocznie, dokąd te pieniądze powędrują te pieniądze powinny trafić do uprawniony czy do tych artystów, których dzieła są kopiowane i jedynymi instytucjami, które umowę po 9 sprawiedliwie te pieniądze i stwierdzić, kto jest dane bądź kopiowanych mają do tego narzędzia organizacje zbiorowego zarządzania, czyli za ich staw start i organizacji, w które trudno dzielą DT pieniądze za kopiowanie, jeżeli chodzi o film książki tak dalej od nich organizacji jest jest skoro ustawa o artyście zawodowym przewiduje, że uwaga te opłaty Polkowice będzie pobierać urząd skarbowy w Chinach co jest trudno trochę pecha sprzeczne z ideą tegoż całego całej konstrukcji opłaty reprograficzne próbek poddajemy się urząd skarbowy to być może uprawnione służby określenie podatek podatek sporu przez urząd skarbowy tak no to jest bez zachwianie tak powiem tego systemu i nam się to by nie podoba blisko połowa pieniędzy ma pójść na dopłaty do ubezpieczeń to rzeczywiście być może jedyna metrażu urząd skarbowy torowi, ale my zwracamy uwagę na jedno niebezpieczeństwo, że na liście tych artystów zawodowych są również zawody, które opatrunku zjawiska nie mają wspólnego z całym szacunkiem do tego zawodu są Szkotami wynik kowale artystyczni czy np. kuratorzy od tej strony tak powie można dość łatwo zakwestionować zgodność z prawem tego rozwiązania wiemy, że ministerstwo kultury i rząd pracuje rok, żeby wszystkie dziury jest były w tych takie zatkać, żeby ta ustawa rzeczywiście miała szansę nie być zastosowanie wyszła w życie no tak to mniej więcej wygląda no my jako środowisko muzyków oczywiście popieramy samą ideę tej tej ustawy o artyście zawodowych natomiast chciał zwrócić uwagę na jedno, że największa dopłata do tego ubezpieczenia pomiędzy wg projektu 80% bądź, kiedy ktoś zarabia około 1000zł to policzmy są takie, że ktoś zarabia tylko łącznie autorem sztuki 1000zł na będzie by musiał zapłacić to by ubezpieczenie wysokości tam łuczników przy tej w oparciu o 88% 20 będzie musiał zapłacić tak będzie musiał ma także około 300zł za ubezpieczenie, zarabiając 1000zł można dać wyżyć za 700zł i zapłacić ubezpieczenie za przystanku obok takich osób a jakby to pokazuje, że to jest pewna konstrukcja idzie w dobrym kierunku robi sam system, ale pokazuje jak premie jak dużym problemem jest w ogóle pracowni ubezpieczenia w ogóle zarabianie na stół przez artystów w Polsce Ryszard Wojciech wiceprezes związku zawodowego muzyków RP był z nami bardzo dziękuję to była kultura osobista w radiu TOK FM za kilka chwil informacje po nich program teraz na poważnie, na które zapraszam w imieniu Mikołaja Lizuta kulturę osobistą przygotował dzisiaj Tomasz Kopka ja nazywam się Filip Kekusz spokojnego popołudnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA