REKLAMA

Białoszewski poeta osobny? To nieprawda!

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-07-14 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj wybiera się z państwem w kulturze osobistej do muzeum woli, gdzie od kilkunastu dni otwarte jest wystawa Miron Białoszewski osobne jedna z kuratorek wystawy Magdalena staroście jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry bardzo miło dziękuję zaproszenie nam jesteś bardzo miła polecam państwu już na początku rozmowy wystawę, którą odwiedziłem kilka dni temu i naprawdę Rozwiń » jestem zachwycona tym też w jaki nieoczywisty sposób pokazują państwo postać Mirona Białoszewskiego właśnie wystawa przygotowana przez panią przez panią Agnieszka Karpowicz pokazuje życie twórczość poety prozaika dramatopisarza także aktora teatralnego w sposób w jaki wydaje mi się nigdy jeszcze niebyła pokazywana nie bez powodu w tytule wystawy podkreślają panie, że osobny nie był Miron Białoszewski, że byli inni do tej pory w cieniu tak ta wystawa trochę ma zerwać z takim stereotypem otarło się to powiedzenie, że Białoszewski jest był poetą osobnym oczywiście to się odnosi bardziej tej właśnie tej poetyckiej twórczości natomiast my przypominamy, że zarówno jego twórczość literacka, jaki w ogóle sama egzystencja po prostu była bardzo blisko ludzi przypominamy też osoby, które razem z nim współtworzyły teatry teatr na Tarczyńskiej teatr osobny i takie wcześniejsze właśnie jeszcze można powiedzieć źródła w jakim sensie jego twórczości z okresu okupacyjnego, kiedy razem ze Svenem Czachorowski współtworzyli tzw. teatr lotny teatr okupacyjny, ale też właśnie urządzali wieczorki podczas, których czytali poezję coś inscenizowane-li słuchali muzyki razem ze Stanisławem Mrówczyńskim i okres tuż powojenny takim Marc mało znane, kiedy w latach jeszcze późnych czterdziesty spotykali się w podwarszawskiej Kobyłce domach właśnie przyjaciół i też w Zielonce, żeby znów po prostu wspólnie czytać swoje utwory coś inscenizowane i te peryferyjne podwarszawskiej miejscowości były takimi enklawami wolności w tych trudnych czasach pokazujemy fragment książki Hanny Kirchner, które są prezentowane zdjęcia z tzw. teatrów leśnych są takie inscenizacje performans można by powiedzieć, w których właśnie Miron Białoszewski, ale też właśnie jego przyjaciele brali udział w biegali po prostu do lasu rozbierali się wprost albo przebierali w jakieś luźne szaty no i tam tańczyli śpiewali wspólnie i że np. śpiewali MoCarta tak rzeczywiście ten ten okres przedwojenny i tuż powojenne zaznaczone na wystawie symbolicznie ale, ale bardzo ciekawe eksponaty też w tej części państwo zobaczą teatr na Tarczyński zwany teatrem Białoszewskiego temu tematowi poświęcają pani na wystawie jedno chyba najwięcej zwany był teatrem Białoszewskiego tak naprawdę był dziełem Lechem Jerzego Stefańskiego rok pięćdziesiąty piąty pierwsze spektakle teatr cieszył się ogromną sławą był wentylem oddechem wolności był czymś nowym zauważalnym jak pisała zachodnia prasa w kontekście europejskiej kontr kultury jeszcze może do powie, że wystawa podzielona na tak jakby 2 części mamy 2 piętra na jednym z nich jest prezentowany właśnie ten teatr na Tarczyński jako pewne centrum, a drugie piętro jest poświęcony teatrowi osobnemu, bo takie właśnie 2 pomyłki chyba tak mogę powiedzieć, z którymi się dzisiaj wciąż jeszcze spotykamy to jest łączenie tych teatrów jako 1, więc tutaj żeśmy i od dzieliły dosyć wyraźnie, a po drugie, rzeczywiście teatr Białoszewskiego to znowu taka fraza, która się powtarza, a która rano nie ma uzasadnienia, ponieważ teatr na Tarczyńskiej został stworzony z inicjatywy Lechem Jerzego Stefańskiego w jego mieszkaniu jego alkowie wręcz była scena i też on w dużej mierze finansował ten teatr i też wystawiał swoje spektakle pokazujemy na wystawie niesamowita dosyć scenografie lalki, które Lech emfazy Stefański sam robił i później właśnie grał nimi przedstawieniach zdjęcia właśnie z teatru na Tarczyńskiej na pewno był bardzo ważną postacią podobnie jak Bogusław Choiński, czyli też taka postać, której dzisiaj niekoniecznie pamiętamy też był współtwórcą tego teatru bardzo ciekawym twórcą eksperymentatora rem dzisiaj pamiętane pewnie przede wszystkim jako autor tekstów piosenek i to też myślę, że może być zaskakujące dla wielu osób jakiś hitów on był autorem współautorem np. pod papugami piosenki niem śpiewane przez Violettę Villas takie przeboje, które pamiętamy do dzisiaj i ich teksty znamy, a właśnie napisał je Bogusław Choiński na wystawie pokazujemy go też jako takiego eksperymentatora wizualnego robił bardzo ciekawe rysunki i eksperymentował z fotografią robił fotogramy, jakie fotografie z podwójną ekspozycją wszystko to można zobaczyć na miejscu natomiast tak Tarczyńska rzeczywiście była takim momentem bardzo ciekawej historii kultury polskiej, kiedy nos już czym w momencie odwiezie, kiedy już trochę zrobiło się lepiej nagle właśnie wybuchło takie centrum na peryferiach można powiedzieć, bo to też było miejsce właśnie tworzone w prywatnym mieszkaniu z tego co było pod ręką bez żadnego dofinansowania poza wszelkimi instytucjami poza takim oficjalnym obiegiem oczywiście kulturę i robione pod hasłem zapożyczonym Cocteau, że idealny teatr to byłby teatr tworzony przez 1 człowieka, który byłby w nim reżyserem aktorem scenografem wszystkim, ale taka Super jednostka nie istnieje, więc trzeba ją zastąpić czymś najbardziej zbliżonym, czyli grupą przyjaciół no jak to Białoszewski no Białoszewski był w tej grupie przyjaciół oczywiście był trochę tak promowane na taką właśnie jednostkę jak pani powiedziała przed myślę, że oczywiście on był niebywale zdolny i wiele był w stanie pomieścić sposobów tworzenia, ale jednocześnie ta twórczość była związana oczywiście z jego bliskimi z jego przyjaciółmi wynikały z nich inspirację do tej twórczości też ludzie są po prostu obecni w jego literaturze zarówno w prozie jak i poezji, więc nie da się kotek zupełnie wyciąć i przedstawić jako niezależnego całkowicie od innych sam, jaki miał stosunek do tego, że działalność jego przyjaciół była w pewnym sensie pomijana na rzecz jego osoby dopiero w latach siedemdziesiątych one rzeczywiście po tym, jak doszło do konfliktu rozłamu teatru na Tarczyńskiej no i tam po obrażano się po prostu na to, że właśnie Białoszewski został przez sandały przede wszystkim wylansowany na takiego właśnie świetnego literata poetę o Ciechowskim zapomniany Oczachowska zapomniano był zapowiadany właśnie taki wspólny debiut na początku kilku autorów, ale do tego nie doszło właśnie ten Białoszewski miał być tym, który będzie reprezentował tak jakby całe środowisko poprzez poprzez swój debiut poprzez to co zostanie opublikowane na właśnie w ten sposób zapomniana Ciachorowski zapomniano też o poezji Choińskiego Ludwik Hering, który też był bardzo ważną postacią dla samego Białoszewskiego po prostu też te to była bardzo mocna taka więź osobista rzeczy, czyli Czapskiego przyjaciel tak Czapskiego i postać, która miała wpływ na twórczej Białoszewskiego również dzisiaj jest zapomniany mamy niestety niewiele zostawił po sobie utworów mamy wydane jego opowiadania pod zbiorczym tytułem ślady Białoszewski po jakimś czasie po tym, jak już nastąpił rozłam teatru na Tarczyńskiej zreflektował się powstał taki list do dialogów trybun przyznaje, że niektóre utwory, które zostały opublikowane pod jego tylko nazwiskiem współ autorstwo ma np. Ludwig Hering, ale myślę, że było mu jakoś trudno to butiki bardzo trudny kompromis, w którym oczywiście bardzo trudno było publikować coś tamtych czasach jak się to już udało to było świetnie myślę, że borykał się z tym problemem też w tajnym Dzienniku w jakim sensie stara się uporządkować sprawy i też właśnie o tym jak to było dla niego ważne pisze to zostaniemy na pierwszym piętrze jeszcze przez chwilę tam właśnie ta część wystawy dotyczące teatru osobnego przy Dąbrowskiego 7 w Warszawie działają od roku 50 tego ósmego do sześćdziesiątego trzeciego 3 postaci wspomniany Ludwik Hering Ludmiła Murawska i oczywiście Białoszewski teatr osobny ma osobny, bo osobny właśnie od Tarczyńskiego, ale też osobny, bo teatr 3 osobnych osób indywidualności zgódźmy się na Ludmiłę Murawski, jeżeli możemy ją letnią uraz oczywiście, a w, a właściwie jest wciąż żyje indywidualnością to niezwykła malarka, która współtworzyła teatr osobny wcześniej też już na Tarczyńskiej pojawiała się pokazujemy też czym scenografie projektowaną przez Ludmiłę Morawską zarówno właśnie dla Tarczyńskiego, jaki do teatru osobnego, ale też wystawa w muzeum woli jest nową wyjątkową okazję, żeby zobaczyć malarstwo Ludmiły Murawskiej bardzo ciekawe inspirowane teatrem to oczywiście nie jest całość twórczości pokazujemy jakiś mały jej ułamek, ale są to obrazy magnetycznych chyba tak mogę powiedzieć pokazujące też samo w rolach teatralnych jako Sherlock czy jako Ofelia tak jak występowała właśnie w teatrze i jest to osoba niesłusznie sądzę za zapomniana właśnie niepokazywane przez bardzo długi czas na wystawach natomiast jest dosyć też zaskakujące, ponieważ one już od małego dziecka była postrzegana jako taka no genialna artystka mała artystka nawet powstała Kronika filmowa poświęcona właśnie jej jako tej małej artystce malarce i wydawało się, że właśnie będzie bardzo jakąś rozpoznawalną postacią w świecie sztuki niestety ta kariera no nie poszła tak, żeby one się stała sławna jak wymyślił sobie Ludwik Hering tak jak wymyśli sobie Ludwik Hering o jego podopieczną Adrii opiekun jej wuj i też no można powiedzieć wczasy mi o nim mówimy razem z Agnieszką Karpowicz setek demiurg, który tutaj z zza kulis troszeczkę zarządzał też tą sytuacją miał wielki wpływ zarówno twórczość Ludmiły Murawskiej, jaki właśnie Mirona Białoszewskiego myślę, że to wynikało z niezależności takiej niechęci do przestawiania do takiej właśnie oficjalne instytucjonalnej kultury z chęci pozostania zgodnie z z sobą samą do malowania tak jak się chce była taka próba wylansowanie mogę użyć tego słowa rozbiły Morawskiej na Zachodzie próbował to zrobić Czapski zabrał częściej obrazów do Paryża i obiecywał, że może uda nam się te obrazy sprzedać niestety to się nie udało obrazy wróciły na tutaj się wydarzyła taka nieprzyjemna rzecz, ponieważ Czapski niektóre z tych obrazów wyklarował to znaczy udział płótno i z zmniejszy jego objętość, więc częściej się prezes niestety uszkodzona, ale wiele z nich dotrwało do naszych czasów w dobrym stanie mam nadzieję, że też jeszcze będzie okazja, żeby więcej twórczości Ludmiły Murawskiej pokazać Miron Białoszewski największy Polski poeta prywatnych tak mówi pani Maria Janion poeta osobny, a jednak człowiek czerpiący ze wspólnoty myślę, że ta wystawa stawia w tej kwestii kropkę nad sam sobie o oglądając wystawy Mirona Białoszewskiego wyznawca ach, przyjdą na wystawę jak pani myśli zgodzą się z jego nie osobno ością mam nadzieję, że tak przynajmniej za uważał to, że inspirację do jego twórczości właśnie mają wiele źródeł bardzo silnie myślę widać to takiej sali poświęconej Leszkowi Ojrzyńskiemu, czyli partnerowi przyjacielowi współlokator Mirona Białoszewskiego, gdzie pokazujemy ten moment wzajemnej fascynacji tego jak Zwoliński zabiera Białoszewskiego swoje rodzinne strony i później właśnie powstają utwory Białoszewskiego właśnie czerpiące z tych wycieczek z tych wspólnych wypraw ballady, które w, jakim stopniu odwołują się do kultury tradycyjnej do właśnie tej Polski wiejskiej do też religijności tradycyjnej w proszę państwa Miron Białoszewski osobny wystawa jest czynne do 11grudnia tak muzeum woli także jest jeszcze czas, żeby koniecznie wystawę zobaczyć w ogóle muzeum woli odwiedzić, bo to jest piękne miejsce jedna z kuratorek wystawy Magdalena stary szczyt była gościem kultury osobistej bardzo bardzo dziękuję i pozdrawiamy oczywiście Agnieszka Karpowicz, która wystawi przygotowała razem z panią Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia za chwilę informacje jeszcze tylko podziękuję Tomaszowi Rzepce za pomoc w przygotowaniu programu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA