REKLAMA

Bujaj się! Na zdrowie. Huśtanie odpręża i poprawia koncentrację

Sztuka odpoczynku
Data emisji:
2022-07-15 18:00
Czas trwania:
17:05 min.
Udostępnij:

Na huśtawce można odpocząć. I nie tylko, bo oprócz relaksu, bujanie się w przód i w tył korzystnie wpływa na pracę mózgu, a huśtawka otulająca, z oparciem i poduszkami, poprawia poczucie bezpieczeństwa. Powiedzenie "bujaj się" nabiera nowego znaczenia, mówi w rozmowie ze mną psycholożka i terapeutka integracji sensorycznej, Justyna Libudzic, przekonując, żebyśmy huśtali się, choćby w hamaku. Ale huśtanie to nie jedyny pomysł zaczerpnięty z placu zabaw, który pomoże rozładować stres. Możemy go też wyskakać - na przykład na trampolinie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dorota Wardecka Herman z tej strony przy mikrofonie z nami jest pani Justyna budzi IC psycholożka i terapeutka integracji sensorycznej w centrum integracji sensorycznej w Warszawie dzień dobry dzień dobry państwu będziemy rozmawiać o odpoczynku w czasie bujania się sztuka odpoczynku pani Justyna dzieci uwielbiają się huśtać to wie chyba każdy, kto nawet nie musi mieć dzieci wystarczy, że przechodzi koło placu zabaw albo też ma swoje wspomnienia dzieciństwa, ponieważ każdy Rozwiń » uwielbiał się huśtać, dlaczego dzieci tak lubią się huśtać dzieci przez bujanie, choć stanie się regulują tzw. układ przedsionkowy, który nie jest szerzej poznany społeczeństwu układ przedsionkowy odpowiada za poczucie naszej nasze poczucie grawitacji poczucie ciała w przestrzeni reguluje receptory mózgu, które są odpowiedzialne za ich koncentrację uwagi i przez ten właśnie ruch taki przód tył, który zapewnia nam, choć tanie się bujanie się dzieci wspomagają swoje poczucie koncentracji poczucie uwagi, a także wyciszają się, jeżeli dzieci są mocno pobudzone mocno nakręcony jakąś czynnością to ten ruch przód tył na huśtawce wyciszy można powiedzieć, że nawet c wpływa to po pierwsze na rozwój też dzieci tak budynki to rozumiem też im ułatwi koncentrację po prostu w przyszłości dokładnie, czyli takie bardzo ruchliwe dzieci możemy zapraszać na ustawkę jak najczęściej ich najwięcej jak najdłużej tak jak pani mówi to bujanie w przód tył to też się akurat kołyska się kręci z tego co pamiętam na boki, ale przeważnie kołysanie dziecka też odbywał się tak przód tył, czyli sami robimy automatycznie nie wiedząc o tym układzie przecinkowi tak dokładnie ten ruch taki bujanie się już zapewniony wodach płodowych podczas ciąży i stąd te dzieci nawet od najmniejszego dążą do tego ruchu, bo one mają zakodowane dlatego też dorośli ludzie lubią bujać huśtać, bo to pomaga regulować ich układ nerwowy jest wtedy regulowane no właśnie jeszcze dopytam o dzieci, bo rozumiem w takim razie, skąd ta potrzeba stania się osobiście takie i inne urządzenia na placach zabaw, które w rodzicach wzbudzają przerażenie takie kręcić kino, które dzieci wchodzą i każą się kręcić kręcić się coraz mocniej dorośli, widząc to mają po prostu zawroty głowy, a dzieciom błędnik wariuje na takim okręcie może wariować może tak ten ruch obrotowy, który zapewniają kręci działki to jest ruch, który pobudza nasz receptor mózgu, które pobudza nasz układ nerwowy i przez taki ruch stajemy się bardziej bardziej nerwowi i kolokwialnie mówiąc nakręceni tak samo ruch wskazuje czyli, czyli można widzieć te obawy rodziców takie z obserwacji co potwierdzają tak przy takich urządzeniach trzeba jednak zastosować jakąś regułę zdrowego rozsądku tak dokładnie i długie oko obraca się na takiej na takim urządzeniu może spowodować poważne zawroty głowy i omdlenia często, jeżeli są mówimy tutaj o dzieciach, które są nadwrażliwe na taki ruch to może to do doprowadzić do omdleń, a czy u dziecka możemy sami zdiagnozować to znaczy zaobserwować, że jest nadwrażliwy na taki ruch tak nie będzie chciało się kręcić dokładnie dzieci nadwrażliwe na taki ruch nie będą chciały nawet wejść na taką na takie urządzenie panie scena to w takim razie dorośli niestety nie ma placów zabaw z huśtawkami dla dorosłych na tym ogromnie ubolewam tak, ale chce miejsca, gdzie możemy ćwiczyć siłownie plenerowa akta i tam są takie urządzenia imitujące ruch kajaka to też jest ruch przód przód tył co prawda wtedy chyba nie unosimy się, że tak powiem całą całym ciałem tak jak na huśtawce takim hasłem, ale w takim sensie psychologicznym czy raczej bardziej w kwestii takiej neurologiczne mózgu to będzie działało tak samo na nas będzie działał tak samo w takim razie jak u dorosłych, bo dzieci ta koncentracja uwaga układ przedsionkowy u dorosłych u dorosłych tak samo układ przedsionkowy on obecny jest jak najbardziej też stymulowany nadal u dorosłych jeszcze mówimy o wytworzeniu się endorfin potrzebnych do szczęścia i taki ruch przód tył zapewnia wydzielanie endorfin uspokaja nas przez regulację układu nerwowego stajemy się wyciszeni i bardziej spokojni zrelaksowani no właśnie, bo ten podcast dotyczy tego jak sobie radzić ze stresem albo jak znaleźć takie narzędzia, które pozwolą nam chociażby ten chwilowy takim napięciem poradzić sobie rozładować czyli, czyli w takiej sytuacji zestresowane jej w napięciu można jak najbardziej się po prostu huśtać tak jak najbardziej nawet powinniśmy szukać huśtawek nas uczulające w to znaczy uczulających Maków takie modne są te kosze takie wypełniony poduszkami takie kosze wiklinowe tak, chociaż w tym się tak raczej możemy delikatnie poddać tonie rady mocnych ustanie, ale właśnie czyta siła czy to ma znaczenie czy chodzi po prostu on nawet takie delikatne lekarze mówią nawet delikatne bujanie wspominając tutaj hamaka chciałbym też zauważyć, że będąc otulony przez materiał jakiś dostęp lub wujem się również dotykowo nasze receptory w skórze się stymulują ist dają taki sygnał do mózgu, że jesteśmy mamy imitacji przytulenie funkcyjnych chronieni jesteśmy chronieni jesteśmy przytulanie jesteśmy ściskanie co też te daje poczucie bezpieczeństwa i wyciszenia a kiedy otula nas powietrza na takiej zwykłej huśtawce też jak najbardziej w taki powiew powiedzą wietrzą też właśnie chciałem też wspomnieć również, czyli endorfiny i w zasadzie to dane od razu się poprawia nastrój nastrój ukrwienie mózgu jak najbardziej też poprawione i nasz układ nerwowy jest stymulowany i w schodzi w taki stan Constans stałej stałego napięcia nie ma tych skoków napięcia nie ma wzmożonego napięcia nie ma nerwów on ma sygnał z mózgu, że ma się wyciszyć uspokoić czy takie dobre napięcie napięcie w takim znaczeniu, że jesteśmy aktywni ale, ale jesteśmy spięci, a czy u dorosłych, choć stanie się, czyli bujanie w przeciw po w tył też wspomaga koncentrację tak jak najbardziej te możliwość wspomagania koncentracji i uwagi nie będzie wynikała też nie będzie wynikała z wiekiem on jest jak najbardziej dlatego zachęcamy w integracji sensorycznej do współudziału rodzica z dzieckiem, bo wiemy, że Ross dziecku Pomorza udział rodzice, bo będzie czuł jego bliskość wsparcie, ale na rodzica też działa wyniszczająca, a więc, o ile na samych zajęciach nie rodzic nie uczestniczy to za staramy się dawać wytyczne do dorobienia w domu do takich KON tzw. dietę sensoryczną, a tworzymy, gdzie dajemy wskazówki co rodzic ma robić z dzieckiem i z niej właśnie są to zabawę ćwiczenia na huśtawkach dieta sensoryczna brzmi bardzo apetycznie muszę powiedzieć nie ma nic wspólnego z jedzeniem no właśnie, a może krótko powiedzieć na czym polega tak oczywiście dieta sensoryczna integracji sensorycznej jest tworzona dla dzieci z problemami przetwarzania sensorycznego jest to taki przepis dnia jak ten dzień ma wyglądać, jakie ćwiczenia dziecko powinno wykonywać taki ramowy ramowy plan dla dnia dla dzieci z problemami historycznymi układamy plan ćwiczeń układamy plan dnia oczywiście bierzemy pod uwagę plan rodziców to co dziecko zwykle robiło i do tego dołączamy swoje wytyczne czy gdzieś on w tych ćwiczeniach sensorycznych czy wspomagających integrację sensoryczną też tutaj myślę o ruchu odrywanie się jest np. skakanie na piłce albo też można się no można dziecko można już dorosłe prawda ćwiczyć na piłce rozmaite rzeczy przychylać na niej na boki do przodu tak jest nawet w kryteriach diagnostycznych mamy ćwiczenia na piłce i potem tą piłkę wykorzystujemy w terapii i też zalecamy do korzystania z nich dom to jest takie urządzenie, które dla nas jest marchew w domu i każdy powinien mieć w my też właśnie, ale piłki są potrzebne piłki zapewniają ten ruch przód tył delikatne bujanie się i mogą wyciszyć ten układ nerwowy również my też podskakiwanie w pewnym sensie to też będzie ruch taki Góra dół właśnie, a dzieci też lubią skakać i też przez to skakanie coś sobie zapewniają tak zapewniają tutaj mówimy o drugim układzie mniej poznanym układzie pracy aktywnym to jest to integracji sensorycznej jeden z głównych układów, na które zwracamy uwagę właśnie poza układem przedsionkowym, które wcześniej wspomniałam układ prace aktywne mówi nam o takim uczuciu głębokim zmierzchu stawów ścięgien nie możemy tutaj mylić takiego bólu uczucia, że np. boli nas żołądek wątrobę nie to nie jest to to jest bardziej poczucie swojej pracy mięśni swojej pracy stawów do prawidłowego uczucia swojego ciała ułożenie cześć ciała w przestrzeni i to skakanie taki Góra dół mocniejsze czy lżejsze na trampolinie na piłkach wspomaga pracę układu pracy aktywnego reguluje go zaburzenie tego czucia głębokiego można powiedzieć tak jakby obrazując to, że to będzie polegało troszeczkę na tym, że ktoś się nie czuje np. swojego rynku może spowodować znaczy zajączka delikatnie kołysze się wydaje, że albo nie jest świadom, że dotykając kogoś albo lekko go popychając rzeczywiście jego siła jest większa niż się wydaje nie chodzi tutaj bardziej o to, że jesteśmy bardziej niezdarnie czujemy się niepewnie w ruchach, które wykonujemy osoby zaburzone układem recepty w innym są mniej sprawne w sportach wszelkiego rodzaju szczególnie w sportach grupowych, gdzie są w stanie porównać się do innych inni wtedy widzą, że chciało inaczej funkcjonuje, bo po, bo niepewni są niepewni czują w wykonywaniu ruchów, a czy poza tym wspomaganiem to właśnie pobudzenie tego układu prior princeps pewnego trio pracę pewnego daje nam coś jeszcze poza tym daje nam poczucie takiego komfortu, że te stajemy się pewniejsi siebie to znaczy myślę bardziej rośnie kategorii przy stresie przy przy 5 przy napięciu tak połączenie stymulowania układu przedsionkowego i tryb pracy pewnego, bo one idą zawsze w parze to są tacy bracia nierozłączni powoduje wyciszenie naszego układu nerwowego powoduje poprawę koncentracji poczucie, że jest nam lepiej we własnej skórze kolokwialnie mówiąc jesteśmy poruszamy jak tygrysy wtedy tak dokładnie myśmy sprytniejsi jesteśmy z mniejsi i ich stajemy się osobami, które gdzieś tam 100, które stały gdzieś tam z boku zawsze z ukrycia wychodzą i są pewniejsze siebie i chcą chcą przenosić góry Kolegium, czyli dodaje to sił można powiedzieć tak emocjonalnych i fizycznych, a wracając do tego układu przedsionkowego i do bujania się czy to może jakoś poszerzyć nasze możliwości poznawcze pewność siebie, którą uzyskujemy przez przez wyciszenie naszego układu nerwowego zwiększa nasze możliwości poznawcze po możliwości nauki mamy lepszą lepsze zapamiętywanie przez to również badania dowodzą, że nauka, jeżeli uczymy się na chwytaniu one lepiej się przyswaja mamy wtedy to myślenie zapewnia nam lepsze skupienie uwagi na innej czynności czy to na nauce czytaniu pani Justyna oprócz ustania i no tak skakania mamy jeszcze całą taką pewnie gamy sportów, które zapewniają nam oderwania od ziemi i np. bujanie się albo w ogóle poruszanie się, ale też wiem, że są 2 perspektywy albo ruch przód tył albo ruch obrotowy np. jest joga na hamaku albo na linach możemy się też wspinać po skałkach zdecydowanie joga na hamakach na linach będzie to sportem lepszym stymulowaniu układu przedsionkowego jak również proporce pewnego, bo te hamaki te liny będą nas będą powodować kiedyś z kań właśnie, czyli też nas otula zresztą sam jak może nas otula tak i tutaj, jeżeli chodzi o jogę ona będzie działała wyciszające relaksująco również będzie zapewniała nam sprawność fizyczną przez co będziemy stawali się mniej rozedrganie emocjonalnie będziemy mniej się denerwować i z zwiększa swoją cierpliwość na różne stresujące sytuacje, a wspinanie po skałkach wspinanie po skałkach jest już kontrowersyjny sportem, ale myślę, że potrzebnym, bo samo zdobywanie pewnej wysokości będzie nas motywowało, że potrafimy więcej, że jesteśmy w stanie osiągnąć więcej w momencie, kiedy czujemy się pewni na tym etapie na na tym w takiej sytuacji też nasz układ nerwowy staję się bardziej wyciszony może tutaj mnie już działamy na układ przedsionkowy nakład pracy aktywne w sensie integracji sensorycznej, ale tutaj doznania emocjonalne jak sobie możemy zapewnić one będą wpływać wyciszają na układ nerwowy, wyrażając jednocześnie trochę motywujących, czując natkniemy się do góry tak mimo wydzielonej adrenaliny podczas wykonywania takiej czynności, bo wspinanie nie jest prostą czynnością to tak ana lina będzie będzie czymś pozytywnym dla nas, a skakanie na trampolinach skakaniem się mocno pomóc my się nocą do stymuluje Emmy i niestety możemy się przez malować to wyjaśniłem pani dlaczego, kiedy dzieci zabieram na trampoliny to one po godzinie nie są zmęczone nie i nie będą, bo ich układ nerwowy jest cały czas pobudzony i działa na bardzo wysokim poziomie powodzenia przez sam siebie nie umie się wyciszyć i a jak mamy układ nerwowy pobudzony to jesteśmy w stanie się zmęczyć no właśnie to wszystko wyjaśnia, ale samo skakanie po tych trampolina też jest doznaniem przyjemnym też odpoczywamy można powiedzieć jest to w jakim sensie można rozładować napięcie prawda tak jak najbardziej możemy rozładować napięcie emocje rozładować stres, który towarzyszy temu wszystkiemu i to skakanie będzie nas do stymulować będzie nas wyciszać, ale nas nie będzie męczyć, czyli możemy tak już tak powiem aktywnie i bardzo bardzo świadomie wy skakać to po prostu skakać negatywne emocje, a zmiana perspektywy taka jak wejście na drabinę albo jakąś wysokość to już nas tak nie będzie działać nie będzie działać wyciszające może powodować nawet troszeczkę stresu w zależności jak działa nasz układ przedsionkowy, bo jeżeli nasz układ przedsionkowy jest nadwrażliwy to wówczas wejście takie statyczne na jakąś wysokość będzie powodować strach będziemy się bać by zaczynam się kręcić w głowie w momencie takiej nadwrażliwości układu przedsionkowego i jak najszybciej będziemy chcieli z wysokości zejść czy wtedy raczej niepolecany takiego takiego sposobu zmiany perspektywy nie wtedy zalecamy bujanie się, choć tanie pani Justyna budzi psycholożka terapeutka integracji sensorycznej z centrum integracji sensorycznej w Warszawie dziękuję bardzo, dziękuję bardzo jeszcze na koniec dodam, że słowo buduje się nabiera całkiem nowego znaczenia, więc bójmy się na zdrowie na szczęście prawda wuja my jak sztuka odpoczynku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ODPOCZYNKU

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA