REKLAMA

Młody, przystojny, genialny - Ruben Ostlund, jak on to robi?

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-07-16 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Marcin Pieńkowski dyrektor festiwalu nowe Horyzonty, który rozpoczyna się już za kilka dni jest z nami teraz, ale również filmoznawca głównie w tym charakterze siedzieć zaprosiłam cześć Marcinie dzień dobry czas dzień dobry miło słyszeć chcesz, żebyśmy porozmawiali dziś o fenomenie Rubena Ostróda szwedzki reżyser, mimo że niektórych drażni wzbudza swoimi firmami też sporo kontrowersji no to jednak drugi raz w ciągu 5 lat został nagrodzony złotą Palmą na festiwalu Rozwiń » w Cannes i od razu za swój kolejny filtr węglowy stadne, czyli Polski tytuł w trójkącie chodzi o to, że nie ma tam nie wiem np. 30 letniej przerwy tylko co filmy to petarda, mimo że Rze, że tematem, że tematami, o których ostrą tam opowiada zarówno w trójkącie, jaki w tym poprzednim filmie dyskusja tematy są przecież podobne w trójkącie przedpremierowo będzie można zobaczyć na festiwalu nowe Horyzonty razem z innymi Kamińskim tytułami, o czym może jeszcze dzisiaj zdążymy powiedzieć, ale zacznijmy od właśnie samego lub noc Ostróda młody przystojny genialny w czyn kwita tajemnica chodzi tu przenikliwość obserwacji o zdolności pisarskie czy może nie zgadzanie się na kompromisy do sam chciałbym wiedzieć tak naprawdę dla mnie dla mnie złota palma ile złota palma, ale skoro była byłaby oczywista oczywista, bo to było to był rzeczywiście fale tam tak tamtego konkursu canneńskiego tak złota palma, dla której koncie trojga Sané była dla mnie przyznam szczerze osobiście absolutnym szokiem emisji co dla wielu to było zaskoczenie tak tak, aby to myślę, że to po pierwsze, najbardziej komercyjny film w jego twórczości to jest taki bardzo solidny Entertainment Aleksa pomyślałem ostatnio, kiedy paradoksami ławki na Top gan ma Erik, że teraz kiedy, kiedy tak jest trudno przyciągnąć widzów do kin mówienie o festiwalach, bo to zawsze święto widzowie lubią takie takie święta, ale mówi regularnej dystrybucji regularnym chodzeniu do kina na po pandemii jest to po prostu trudne to jak bardzo potrzebujemy takich właśnie albo taki blok z tego jak Top gan takich troszeczkę sentymentalnych, ale świetnie nakręconych albo właśnie takich filmów teraz takim męskim Atlas państwo im locha i tak jak Parasite albo albo trójkącie Rze, że właśnie to, zwłaszcza dojrzałą publiczność właśnie przyciąga do kin, która tak sobie grzecznie siedziała w domu rzadko oglądała wszystkie Platformy streamingowe natomiast jest to bez wątpienia fenomen myślę, że to twórca, które to posłusznie cacka on jest oczywiście bardzo bezkompromisowy, a jest w swoim kinie bardzo błyskotliwe zabawne co jest rzadkość generalnie myślę, że komedia myślę, że ostatnie 2 filmy można nazwać mediami może nawet turysta może nazwać jakimś sensie komedią no to jest myślę 1 znaj znajdzie 3 jak Belga gatunków używanych w kinie artystycznym kinie akt osobowych daje, więc on tym na pewno wygrywa na pewno widzów, a czy krytyków no to recenzje jak na przykładzie w trójkącie on był bardzo można tak do łez dlatego zaczęłam tych kontrowersji od tego, że stąd drażni krytyków, ale widzów też też czasami, zwłaszcza właśnie po te recenzje po pierwszym pokazie w trójkącie w Cannes pamiętam, że wcale nie były takie hurra optymistyczne wręcz mówiło się o tym że, skąd tutaj już to po prostu przegina, że nie nie aktor ujmując oczywiście państwo tak to szarżując jest bardzo dobre słowo już po prostu posunął się za daleko to jest historia rozpisana na 3 akty rozpoczyna się od świata modelingu influencerów potem bogaczy aż w końcu dochodzi do takiej walki o przetrwanie nie, ujawniając ze za dużo, ale każdy z tych elementów można by analizować niemalże na socjologii tutaj taka mała dygresja moja, bo teraz na Platformie Arte TV jest taki świetny cykl dokumentalny poświęcony kulisy ważnych światowych filmów jest m.in. właśnie odcinek dysku i Ruben w Ostródzie bardzo gorąco polecam m.in. również te produkcje Arte TV tam padają takie słowa o tym, że ostrą jest socjologiem kamera jest jego narzędziem wydaje się, że duża w tym prawdy ziem to chyba też ujmuje widzów z żądanymi mnie to ujmuje rozgląda, czyli ta właśnie bez szkło bezkompromisowość obserwacji społeczeństwa tego tego społeczeństwa dobrobytu, w którym ostro się po prostu nie cacka nieco w kasie i jest jest bezwzględne bezlitosne im się, że bezlitosna Szcze bardzo podoba, że my teraz żyjemy sobie w tym kryzysie ekonomicznym inflacja bije kolejne rekordy on pokazuje influencerów, którzy sobie płyną luksusowym jachtem luksusowym statkiem to jest szczerej za darmo, żeby sobie oni zrobili tylko kilka wspaniałych zdjęć ucina Instagrama no właśnie i aż na 100 ku cha z państwa jest po prostu tak bezsensownie pokładane, że takie rzeczy się po prostu dzieją 1 000 001 wkłada granat bombę podkłada ten ten świadczy to sztuki współczesnej, która też jest jakimś pewnym biznesem czy to właśnie modelingu czy tego pustego celebryctwa czy to właśnie takie Shin i in cła in informacja, że w nota już naprawdę w trójkącie mam już całą galerię postaci tych, którzy dorobili na na produkcji broni są wszyscy mam wrażenie, że kina stąd jest taka słynna scena, gdy skład kiedy, kiedy jest piękne przyjęcie wchodzi człowiek udający małpę i i mam wrażenie, że z kim stąd właśnie tak, że właśnie każdej firmy to jest takie też sprawdzanie widza na zasadzie, że on robi coś tak niespodziewanego tak odwraca narrację swoich filmów tutaj też tak jest, że przez nią w końcu nie będziemy sprzedawać, ale na jest niespodziewana zmiana miejsca by gdzieś tam zamiana klas społecznych i nagle biedni rządzą bogatymi mnie podobnie było turyście z kolei tam też, jakby bycie w jakiej takiej niespodziewanej sytuacji jak rośnie wpływ jakaś 1 decyzja i świat się głównego bohatera rozwala i on tak lubi stawiać swoich bohaterów takich właśnie w złym czasie w złym miejscu i patrzeć co się dzieje taki, jakby tak jak to podmiot taki mikroskop pan tak dodać coś jakiś jakiś środek chemiczny zobaczymy co tam co tam wyrośnie może wybuchnie jest to w jaki sposób fascynujące i żeby to było skuteczne mam wrażenie, że ta nie może być hamulców, że on musi być taki jaskrawy rząd musi być owe Top inaczej trudno się przedrzeć, bo ten nasz świat mam wrażenie też jest o wodę to po prostu nie możemy go znieść więc, żeby z niego śmiać to musimy go jeszcze bardziej jeszcze bardziej i doprowadzi do takiej zupełnej groteski farsy dla mnie to jest fascynujące w tych filmach Ostróda rząd z 1 strony nie boi się takich prostych rozwiązań komediowych jest np. taka scena w trójkącie jak bogata starsza pani jest w basenie popija szampana, którego nalewa jej dziewczyna ubrana w mundurek, która smaży się w tym mundurków obok tego basenu na Jona ta bogata kobieta mówi, ale przecież my wszyscy jesteśmy równi wszyscy zostaliśmy rodzimi i z 1 zabierać skazana Chinka akta między strony my tutaj proste zagranie komediowym, ale z drugiej strony nic z niego nie jest oczywiste później tą, którą stronę, gdzie ta historia ona już nie jest taka oczywista ona on tutaj, gdyż wypuszcza nas właśnie w jakiej rejony i tylko po to, żeby, żeby za chwilę zmienić odwrócić wymieszać i poddać jakiemuś egzaminowi z zresztą też bardzo zależy na tej wiarygodności na ekranie właśnie, odwołując się troszkę do tego dokumentu o kulisach powstawania dyskurs tam aktorzy mówili czasami robiliśmy 70 dubli tylko wyłącznie, dlatego że Ruben mówił jak to nie wierzę nie wierzę to mówisz w ten sposób ja tutaj nie nie czuje, że to jest prawdziwe ta wiarygodność zachowań społecznych dla niego jestem bardzo bardzo ważna, ale to to na ekranie moim zdaniem czuć nie wiem co się ze mną zgodzisz absolutnie to jest też słyszałem, że pierwotnie rangi osady z 23 godziny imponują strasznie dużo materiału toż to widać widać, że im a, a stąd im jak pamiętam tego pierwsze filmy w play trwa gra było tak po polsku później turysta i one były dramaturgicznie bardzo precyzyjne takie po prostu małe majster ścieki, gdzie punkt tak punkt ciężkości wszystko było naprawdę perfekcyjne, a właściwie deską zaczyna się jego tak jakby nowa część twórczości właśnie eksperymenty również narracją oczywiście to jest cały czas bardzo wiarygodne, ale że on tam czasami przyspiesza czasami jest nie wiem półgodzinna scena dialogu Why not, dlaczego nie, a w kręgu zasadne to jest on widać to widać tym, że miał strasznie dużo materiału rząd po prostu bawił się montażem wybiera odpowiednie scenę, któremu pasują łącznie nie i nawet zapytany chyba przez przez Kubę Duszyńskiego z Gutek Fina na jakimś tam bankiecie w Cannes to wina chyba jeszcze tam jeszcze pracujących w 2 Doda 20 minut to jest niesamowite to jest po prostu takie kino autorskie w Starym rozumieniu, że co znacząco sobie Fin, który mamy 3 godziny, a i tak naprawdę w sumie no pewnie w te 3 mecze rozpada się na 3 części składa się z 3 części, ale ona tak się do siebie tak mają tak bardzo bardzo luźno w sumie albo nie przejmuje część bohaterów albo no właśnie tak dziwnie Kate ZST swoje filmy ale w jaki sposób taka nie to jest jakaś jakoś bardzo skuteczne takie przeskakiwanie takie zaskakiwanie widza już taką naprawdę czymś czym tak naprawdę gruby ostrym no właśnie 2 lata intuicja filmowa Ostróda jest jest czymś niezwykle ciekawym, ale to właśnie skutkiem tego jest to, że ostro dostało za swój kolejny film drugą złotą palmę to jest bardzo bardzo ciekawe co można by się zastanawiać co mówi o kinie europejskim co mówi o festiwalu w Cannes też Niemcy byśmy te dyskusje dzisiaj skończyli, ale Marcin powiedz co jeszcze na nowych horyzontach z festiwalu w Cannes ostatniego festiwalu Cannes przywieźliście co widzowie będą mogli zobaczyć ja myślę, że nie są takie 2 bieguny na 1 biegunie jest sobie dziki, jakie znane będą stąd na drugim biegunie jest sobie luka do 30 letni Belg, który zrealizował film, którym szczerze emocja jemu najbardziej kibicowałem na festiwalu Cannes ja chodziłam blisko jak też to jest jak tu mamy dzikość i flaki nie tylko różne inne płyny fizjologiczne tak tutaj mamy subtelność do sześcianu coś niesamowitego jak jak ten młody reżyser prowadzi młodych aktorów nie przypominam czegoś takiego w ostatnich latach naprawdę coś niezwykłego film o właściwe takich wyborach wyborach bardzo bardzo trudnych wyborach trzymać na ślad co wiemy żyć tak naprawdę, a tak naprawdę jesteśmy jesteśmy ludźmi też mamy wpływ na drugiego człowieka i pokazuje właśnie taką tragedię takich takich taki bardzo prostych wyborów, które zna osoby z sumą różnych czynników pokazuje to w sposób absolutnie cudowne, więc cieszymy się, że blisko będzie naszym festiwalu tak po cichu liczyłem, że wygrali, ale jednak jednak jeszcze Lukas musi poczekać dlatego drugi Fin dopiero ma oczywiście Hart z nagrodą nago oczywiście na drugą najważniejszą znów właśnie rzezie nic się tam nie zostało, jakby i Finów Kaczyńskich no oczywiście polskie filmy, czyli i Jerzego Skolimowskiego Silent Twins Agnieszki Smoczyńskiej o wszystko zostało powiedziane napisane, ale myślę, że i rzezie Silent insta jest naprawdę bardzo poruszające kino jeszcze bardzo się Agnieszka tak tak tak mocno kariera rozwija, że właściwie każdy kolejny Inter jakiś stopień stopień wyżej bardzo poruszająca poruszająca historia w tym filmie oczywiście mistrzowie Hirokazu Reda z baby Broker David Cronenberg ze zbrodniami przeszłości oparcia nóg podejrzaną również nowi twórcy jak Ali Abbas scholi Pajda w oświatę filmie mówiła podobnie jak Boy Boy from Heaven Tarika Saleha 2 filmy nagrodzone mnie takie egzotyczne światy dla mnie wojskom chętnie to ja nazwałem takich asów koniec i walka o władze w Egipcie pod tak takimi środkami ochrony realizowanej etyczna religijna Reagan nie wywalczył, ale jest niezwykle fascynujące filmy o godle klubu Palmas ona uwielbiam tego reżysera śledzimy go od czasów braci białego białego dnia, który powinien też w konkursie głównym niezwykła epicka podróż przez Islandię na początku dziewiętnastego wieku pastor, który szuka właśnie, czego Boga niezwykłe kino bardzo bardzo trudne w klimacie właśnie film starych starych Mistrzów ma duży jak jakoś tak jak wracam z festiwalu Canto miał takie mieszane uczucia trasa tych wszystkich klas mówi bardzo dużo mówi nie zostało, ale były bardzo tak bardzo wyraziste i cieszę się, że tak duża przewozimy do Wrocławia to prawda to prawda też bez zmian bardzo podobne odczucia, że troszkę kręciłam nosem podczas samego festiwalu ale, ale później jak się wraca do tych filmów one one one zostają Marcin bardzo dziękuję zapraszamy oczywiście do Wrocławia na festiwal nowe Horyzonty przypominam, że ponad połowę tej filmów możecie państwo również oglądać online do 7sierpnia więcej o programie rozmawiałyśmy również z Ewą Szabłowską tydzień temu także ta rozmowa do znalezienia archiwum Radia TOK FM, a za dziś już Marcinowi bardzo pięknie dziękuje dziękuję powodzenia, a ja państwu również dziękuję za całą godzinę spędzoną z filmem kolejny magazyn filmowy do zobaczenia już za tydzień w soboty po godzinie dziesiątej Patrycja Wanat Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA