REKLAMA

Czy bilet 9euro na kolej byłby możliwy? Przyszłość polskich kolei zależy od KPO

Światopodgląd
Data emisji:
2022-07-20 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz serdecznie zapraszamy państwa ma światopogląd, który zaczniemy od rozmowy z Bartoszem Jakubowskim dzień dobry, który dzień dobry wielka przyjemność jest Bartosz Jakubowski ekspertem centrum analiz klubu Jagiellońskiego do spraw transportu autorem książki zderzenie czołowe historia katastrofy pod Szczekocinami wciąż jeszcze świeżutki rzecz znajdziecie państwo systemie podcast nowym rozmową tej książce albo po prostu od razu możecie Rozwiń » sięgnąć po książkę pewnie może ten wątek jakoś się będzie przewijał w naszej rozmowie, ale jednak chciałaby ją zacząć od pytania, jakie wnioski wyciąga ją AMO albo mogłyby wyciągnąć polskie koleje z tego momentu, w którym po tym, pandemicznym załamaniu, gdy jakaś część ludzi bała się transportu publicznego teraz mamy efekt wysokich cen paliw i co prowadzi już więcej ludzi jednak jest zainteresowanych jeżdżeniem koleją na razie efekt widzimy taki, że pociągi się spóźniają się taka zabawa czy musi później czy nie są bardzo bardzo przepełnione więc, dlaczego kolejni umieją wyciągnąć z tego wniosku albo po prostu ile czasu potrzeba, żeby wyciągnęły, ale pieniędzy to jest bardzo trudne pytanie, bo musimy też zwrócić uwagę na to, że się sytuacji bezprecedensowej podwójnie bezprecedensowej to znaczy 2 jeźdźców apokalipsy przyjechało do nas najpierw była zaraza teraz jest wojna jak Lima miał taki wzrost tak to zaraz jeszcze będzie będzie tam śmierć tak coś z nim przepraszam co, ale po pierwsze, jeszcze przez zarazę, której trochę było tego strachu przed oraz procedury nakręconego niesłusznie jak dobrze wiemy, bo wszelkie badania wykazywały, że akurat w transporcie publicznym zakażeń praktycznie nie było nawet potwierdza sanepid w Polsce, dopóki nie padł przeciążony liczbą przypadków z września 2020 roku, więc tak naprawdę by postawić raczej tezę, że to niebyła kwestia lęku przed transportem publicznym, ale kwestia tego co myśmy utrata Europę ultra tanie paliwo w porównaniu z tym samym obecnie czymś ponad dwukrotnie tańsze paliwo niższy niż teraz 2× więcej niż 2020 roku płacimy obecnie paliwo, więc to jest ogromna różnica bardzo dobrym czasie co trzeba też też też pokazać tak, jakbyśmy chcieli spojrzeć dalej w czasie to no tak dziesiątka odnieśli się tak jak ceny paliw mieć 10 lat temu, gdybyśmy narysowali prostą linię po ósmy roku 1000 dwunastego 2022 to faktycznie byłoby to zgodne z ogólnymi AmA docent czuje się w obowiązku zaznaczyć już wtedy eksperci od klimatu i ekonomii dzielonej zwracali uwagę na to, że ten moment nadejdzie że, że będzie musiał nadejść po prostu tak no to mamy kolejny mecz to znaczy w okresie epidemii mieliśmy zdecydowanie zmniejszony popyt na Przewozy koleją dopiero praktycznie teraz w ostatnich miesiącach notowane są powroty do stanu sprzed sprzed epidemii, czyli sprzed 3 lat tak naprawdę tylko, że drugi stan w momencie, kiedy pasażerów epidemii nie było to ten dopływ pieniędzy na kolei było oczywiście dużo mniejszy, więc i inwestycje w tabor inwestycje nowe wagony nowe lokomotywy oczywisty sposób były spowolnione w stosunku do tego co było musimy też pamiętać o tym, że przeciętna lokomotywa w Polsce to już zbliża się do emerytury, a wagą to wszyscy w wieku średnim, czyli powyżej 40 lat ma typowy wagon w Polsce była lokomotywa też już zbliża się do pięćdziesiątki i trzeba mieć tego jakby pełną świadomość, że zaniedbania z lat powiedzmy między 1005.2010 rokiem mówi o takich 15 lat, gdzie pieniędzy na kolej po prostu nie było jak w latach między dziesiątym między 50 mniej więcej między 1005. a 2010 roku rodzi praktycznie nie było inwestycji w kolei, jeżeli chodzi o tabor ostatnio lokomotywy polskiej produkcji zjechały z taśmy produkcyjne 1007. roku następne rozmowy polskie produkty kupione dopiero 2 lata temu praktycznie, więc na dobre się przez ten cały czas można powiedzieć, że ta zapaść była dopiero dziś więcej 2014 roku zaczęły pojawiać nowe pociągi pojawią się Pendolino itd. tylko, że znowu od czasu, kiedy kupiono Pendolino ten deficyt wagonów, czyli ile mogą poszło na złom zostało kupionych mniej więcej 600 sztuk dodatkowo trzeba się będzie terytorium straciliśmy się także ze sztuk można po w tym czasie na złom, więc więc, jakby czas poziom Otóż ten potencjał kolei do tego, żeby nagle zaczął być więcej osób na jego po prostu nie ma on musi zostać dopiero tak naprawdę odbudowany, bo raz był odbudowywany faktycznie dość powoli tylko ostatnie lata 2 też, że w okresie epidemii w oczywisty sposób on zatrzymany, bo jeżeli nie było pasażerów nie było pieniędzy też nie było po wystawie więcej wagonów jednak z tym normalnym, ale tu nie tak dawno się, mówiąc że kolej jest przyszłością czy w świecie kryzysu klimatycznego mąki także udziały chciałby argument działa, ale część argument działa tak naprawdę podstawowym elementem sprawiającym my tu czynnik sprawia, że dziś w pociągach mamy mnóstwo ludzi tak naprawdę to pociągi są wręcz przepełnione na najpopularniejszych relacjach na tydzień przed kupieniem biletu tak naprawdę wynika wprost z tego, że paliwo jest kosmicznie drogie nawet nie potrzebujemy tanich biletów, żeby pociągi były pełne, bo już teraz koszty jazdy samochodem są ogromne jeśli ktoś tylko naprawdę nie musi tego robić to tak jak widać to po frekwencji w pociągach to jest po prostu ogromna tak te rekordy którymi chwali się minister Adamczyk chwali Intercity to nie jest żadna rządowa propaganda to jest to jest akurat prawda, że faktycznie te Przewozy w ciągu ostatnich lat odbiły się od dna są na najwyższych wartościach od kilkunastu lat notowany tak i tego trzeba mieć oczywiście świadomość, że faktycznie stąd wicie nastąpiło ta to zainteresowanie jest natomiast są też spojrzeć w te statystyki zobaczyć, że niestety jest mniej wagonów niż było 1015 lat temu, więc oczywisty sposób, jakby ten potencjał tego ile jeszcze osób w tym pociągu zmieści dużo mniejszy niż był kiedyś oczywiście to też są inne wagony tak kiedyś dziś w wagonach przedziały osią miejscowymi dzisiaj stosowanych przez 6 miejscowymi, więc oczywisty sposób zamiast 80 osób na wagę tego wagonu chodzi nam osób już tylko 60, czyli okej no dobrze, a teraz pytanie, jakie wnioski widzi pan wyciągają zarządcy, jeżeli chodzi samo to, o czym teraz rozmawialiśmy, czyli po prostu tabory czy wyciągają wnioski, czyli jakieś strategiczne planowanie i czy po prostu, jeżeli nie od razu nie da się tego stworzyć to czy na wkład w następnych lat to już nie będzie takich umów przede wszystkim na razie z polskiego ładu próbują przewodnicy kupować nowe nowe pociągi natomiast w najważniejszym elementem są ciągle po, których ściąga pieniędzy nie ma to jest jakby ten element, który już właśnie od prawie 2 lat PKP Intercity patrzy z nadzieją, że za to kupić nowe piętrowe bardzo pojemne pociągi niezależnie od tego jak byśmy wtedy 2 lata temu oceniali ten zakup to dzisiaj jest można powiedzieć takim hasztag to jest to jest ta niezbędna rzecz to jest potrzeba do tego byśmy dzisiaj nie wysypywali się dosłownie z tych pociągów tylko, żeby można było podróżować w taki przyzwoity komfortowy sposób po torach no niestety ciągle kapo nie ma jeszcze nie to już mniej, dlaczego tak jest to już nie jest pytanie do mnie to czas pyta dziennik czy to przypomnijmy jest głęboki spór między polskim rządem, a Unią europejską, który dotyczy też oczywiście Cup po, ale w takim razie czy jest duża szansa, że nie zmieni się w takim razie jakoś bardzo chodzi o to czy to nie jest taki moment taki odbierany przez ekspertów czy zarządzający kolejny taki rewolucyjny w rozumieniu, że naprawdę ta kolej jest przyszłością no rzeczy mnie tego tłumaczyć osób dziennie trzeba ją widzi dyskusję myślę, że konsensus jest jest jest raczej jasne także w oczywisty sposób rozwój transportu publicznego no raz, że w razie kryzysu klimatycznego w fazie kryzysu paliwowego też zwyczajnie nie pokonamy tak w codziennym przemieszczaniu się, bo raz, że każdy odczuje wzrost ceny po prostu podstawowych towarów na sobie, więc już pieniędzy mniej kiedyś trzeba zatankować za znacznie większe pieniądze samochód to już oczywisty sposób alternatywa szukanie albo roweru zimowisko albo szukamy transportu publicznego kilometrówkę dalej do kraju może czy wiemy, że w Hiszpanii ostatnio coraz więcej rozumiemy pieniądze część transportu ma być bezpłatna i to ma być na świat sfinansowane z z tych nadwyżek, które właśnie mają firmy energetyczne, ale wielkim tutaj też echem odbiła się w Polsce pomysł tych 9EUR biletów w Niemczech, które właśnie rozum też są takim momentem, żeby ulżyć ludziom takim instrumentem, jeżeli chodzi o ocenę, ale też by przekonać ich, żeby spróbowali tego transportu publicznego do niego przekonali czy coś takiego w Polsce jest możliwe tak radykalne działanie czy na pewno bilety za 9EUR w Niemczech okazał się ogromnym sukcesem pociąg faktycznie pękał w fakcie to też pamiętać o tym, że jakby ta rezerwa podaży jeszcze przed przez prezenty biletów w kolejach niemieckich po prostu była mając też dużo lepszą ofertę transportu zbiorowego czy wasza cykliczna rozkłady jazdy regularnie kursujące pociągi na głównych trasach naprawdę bogata oferta transportu publicznego sprawiała, że nawet, że Guns pod uwagę, że po pierwsze, był trochę niższy popyt na Przewozy po epidemii, a 2, że jeszcze pewna rezerwa jakaś systemie, kiedy Przewozy są właśnie tak organizowane ona jest to była pewna szansa, żeby pociągi wypełni, żeby ściągnąć powiedzmy ludzi z dróg, więc oczywisty sposób było to możliwe do zrealizowania natomiast już pojawiają się pewne pierwsze informacje o tym, że jest pewnego rodzaju klęska urodzaju oraz, że ten kontrast trwająca już przestaje być akceptowalny, bo to co u nas się nikomu nie mieści w głowie, czyli jazda Pendolino na stojąco w pociągach IC w Niemczech od zawsze ich ogłaszania stojącą wiem media społecznościowe pewnego profesora, że dostał sprzedano mu bilet stojący w pierwszej klasie, więc wcale bym tutaj no Limits obecny stary numer sytuacji zainteresowania przewozami kolejowymi nie jest to nic nadzwyczajnego i raczej tutaj należy się spodziewać w, dopóki nie zostaną nadrobione te inwestycje w tabor, dopóki nie będzie tych połączeń znajomego wiedzy tej pierwszej części jest szansa na to, że będą duże inwestycje w tabor czy czyn jak będzie kawa to będą wrócimy do tej rozmowy państwa gościem jest Bartosz Jakubowski ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego do spraw transportu i autor książki zderzenie czołowe historia katastrofy pod Szczekocinami wracamy za kilka minut po informacjach świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem cały czas jest Bartuś Jakubowski ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego do spraw transportu i podkreśla też, że autor książki zderzenie czołowe historia katastrofy przed pod Szczekocinami chciałbym byśmy jeszcze o porozmawiali od autobusu w transporcie publicznym miejskim szczególnie ale zanim to jeszcze w sprawie kolei na pytanie ile kolej stanie za reagować na rosnący popyt i w tym sensie dobrze na czas kryzysu klimatycznego jednak transport zbiorowy wydaje się tym właściwszym rozwiązaniem niż taki indywidualny jedzenie spalanie tylu surowców wskazał pan na te braki w taborach nikt nie ma nie da tak nie potrafią koleje tak szybko zareagować, bo po prostu nie mają wagonów, ale czy tylko o to chodzi w najem to jest też na co zwracają uwagę eksperci pewien powiedziałbym niemożność zarządzania całym systemem, bo jest po prostu tyle spółek i w ogóle nie wiadomo, choć uważam, że pod taki argument, że jest dużo spółek nie jest nie jest żadnym argumentem bo, gdybyśmy spojrzeli na wiele innych krajów tam zdarza się, że przedsiębiorstw kolejowych w którymś kolejnym bywa jeszcze więcej to nie jest żadna argument taktu podstawowym podstawą rzeczywista dziura inwestycyjna, która miała miejsce właśnie w tych latach między dziś 1005.2010 rokiem czyli od kiedy właśnie skończyły skończyło się ten rozpęd jeszcze po PRL-u, dopóki nie z nim przyszły takie porządne pieniądze unijne, gdzie faktycznie europejską radę i tak, dopóki nie zaczęło się to tupnięcie nogą, że jednak, żebyśmy przestali oszukiwać komisję europejską, że robimy transport zbiorowy, którzy faktycznie zacznie robić, że no faktycznie musi musimy wydać pieniądze tak już niemalże zmuszeni do tego, żeby prezydent spór zbiorowy z pieniędzy, żeby dać to wtedy żeśmy wydawać, tak więc nie mają z tą piętnastoletnia dziurę inwestycyjną to nie jest tak, że to widać od razu tak te wagony jeszcze mogą być wielokrotnie naprawiane po kilka razy robimy przeglądy lokomotywami jeszcze jeszcze 20 lat pojeździmy, ale pewną myśl przychodzi punkt taki, że widać dziurę inwestycyjną widać dziurę pokoleniową brat widać tarcia wśród pracowników w wielu miejscach to po prostu zaczyna wychodzić po wielu latach no bo jakby jest na tyle innowacyjny mechanizm organizm na tyle innowacyjny mechanizmy są w działające kolejarze jeszcze przez pewien czas można można na tym jechać na tej rezerwie na tym co było kiedyś natomiast, jakby to to teraz po tych naprawdę tak naprawdę po kilkunastu latach zbieramy żniwo tego ostrego cięcia też tych nic nie dadzą wrażenie tragicznego planowanie przesądza o tym myślę, ale dlatego też dzisiaj eksperci mówią wiele rzeczy o przyszłości i zmianach, które są konieczne i nie reagujemy, więc 10 lat się spotkamy np. pan będzie mówić o tym dlaczego nie zostało zrobione przed pytanie, które tu też w redakcji dziennikarze poprosili, żebym dała ale, żeby się ono myśl nurtuje wiele osób tak szczerze to nawet rozmawiamy o tym od kilku lat jak to jest możliwe, że nawet w Polsce już w Europie szczególnie podróżowanie koleją bywa często droższe niż podróżowanie samolotem co w dobie kryzysu klimatycznego no jest zbrodnią grzechem i po prostu głupotą to czy spojrzeć na to pytanie, gdzie są co jest najdroższe w obu przypadkach, więc w na kolei lotnictwo najdroższe są 2 rzeczy bezpieczeństwo tutaj nikt specjalnie nie oszczędza wręcz przeciwnie dokręca się to próba coraz bardziej, żeby bezpieczeństwo, bo jak najwyższym poziomie jak statystyki wszystkie wskazują że, że tutaj bezpieczeństwo jest pieniędzy na to, że dużo, ale jak jest jest efekt tutaj SP 11 należy już spojrzymy na dalsze rzeczy to przede wszystkim na kolei mamy dużo silniejsze związki zawodowe, więc maszynista, który prowadzi pociąg na szczyt Intercity PolRegio czy są uznawane napraw naraz więcej niż są, więc to nie jest kwestia i też za rok, ale tego po jakie zatrudniony był bardzo możliwe, że kapitan samolotu, którym polecimy nawet państwowych linii lotniczych stewardessa, która będzie przynosić posiłek będą za unijną śmieciowych nie zna ten liczony w tej różnicy wcale nie, ale jest to jest już jakiś element, który sprawia, że można na czymś przyciąć te pieniądze tak kolejnym elementem jest np. to, że paliwo lotnicze nie są opodatkowane tak jak energia z wielu innych rzeczy, z których korzysta kolei, która też np. ponosi koszty dostępu do infrastruktury i za infrastrukturę oczywiście do tego też coś dopłacić państwo natomiast spadku przewodników lotniczych to opłaty są często dużo niższe, a w dodatku najczęściej to jest lotnisko samorządowe jeśli chodzi o linię tanie, a dodatkowo jeszcze ten samorząd dopłaca do tego, żeby na to lotnisko samorządowych ktoś tam raczył przylecieć, bo często okazuje się, że to jest przykład 12 loty cywile w tym ze lotnictwo ciągle korzysta z ulg w porównaniu do konkurencji, jaką jest kolej jak najbardziej to nieprawdopodobne co dlaczego jak by jak pan to obserwuję dyskusję siedzi tam w tym widzi to jest to jest kwestia kulturowa kwestia lobbingu kwestię czego, dlaczego tak sądzą, że jest wynika z kilku rzeczy czy na pewno wrócił do tego, że tak jak mówię, że kolej już odbiła tego na pandemicznego to lotnictwo jeszcze ciągle nie odbiło to jest najniżej i faktycznie on lotnictwo się nie odbiło i gdy wbrew temu niektórzy liczyli, że tak szybko to wcale nie odbywa być może się także liczyli, że nie odbiera wiąże się z gry już wcale, ale też jego przyszła wojna dny u naszych granic praktycznie więc, więc też jeden z tych elementów, bo przecież dobrze wiemy, że dziesiątki samolotów zostały uziemione i jakby może być wręcz ukradzione przez Rosjan po prostu te, które znalazły się na terenie federacji rosyjskiej co nasze pytanie, dlaczego wciąż bywają loty tańsze niż pociąg właśnie z powodu tych szeroki dotacji, które otrzymują przewoźnicy lotniczy z tego powodu lotniska też są samorządowe z tego powodu, że opodatkowaniem energii w tym wypadku paliw jest po prostu dużo niższej z tych różnych przyczyn to wszystko razem złożymy to okazuje się często faktycznie te loty są dużo tańsze ona też elementem jest jakby który jest problemem integracji tak naprawdę europejskiej kolei jest to, że ciągle też wielkie koleje państwowe czy to niemieckie czy francuskie czy nawet polskie czy nawet wewnętrzne rozmowy Końskie zżerają myślami nawet nawet nie jestem, ale jeżeli pójdziemy właśnie na połączenia chociażby międzynarodowe na to spojrzymy na to, że te taryfy są bardzo trudne nikt tak niewiele ten bilet kosztuje teoretycznie te pociągi jeżdżą, ale naprawdę jest ciężko kupić w ogóle bilet często na te połączenia sposobie nabycia są trudne ceny jeszcze wspanialsza niż projekty część polityków w niektóre kraje europejskich startowała pod takimi hasłami przejedzie tam z Lizbony do nie wiem tam do Amsterdamu czy Berlina już nie pamiętam były takie liczby 20 godzin, choć miał już po niektórzy politycy odkryli, że jest potencjał taki podział polityczny w tym rządzie tego chcą czy jeślibyśmy szukali największych źródeł nacjonalizmu Europy ten podział jego dane w zarządach kolei dowolnych państwowych, bo już wielokrotnie zdarzają się sytuacje, gdzie ten, gdy ciekawa historia likwidacji pociągu Jan Kiepura, który od Warszawy Amsterdamu i Niemcy wielokrotnie podkreślali, że oni nie chcą mieć siłę nocnych pociągów, bo oni mają politykę, że tonie, że mają na tyle szybkie koleje my wyjedziemy po prostu rano wcześnie rano na już tam zatrudnieni w ochronie istotnie tańsze chociażby do koniunktury strefa wydała także koniec końców uznano, że nie będzie nocnego pociągu Warszawy Amsterdamu, więc pociąg Warszawy do Berlina zajeżdżał do Berlina dziś bardzo późnym wieczorem dziś nawet po północy i chwilę później leżał pociąg kolei niemieckiej Amsterdamu po kilkunastominutowej przesiadkę przejęli nam zwali nam, więc już ramy są wagony krajowe, na które nie znaczy wagony polskie, na które bilety sprzedawał PKP Intercity tylko cały zysk mogły przejąć koleje niemieckie dlatego, jeżeli szukamy chcemy walczyć z nacjonalizmem to trzeba zacząć od dużych spółek kolejowych, które zawsze bardzo chętnie bronią swoich zysków co jest bardzo ciekawe chyba najlepszym połączeniem międzynarodowym takim w Europie takim pełną gębą to sposób pociągi Eurostar, który jest poza Unię europejską, czyli jeżdżą z Francji do Wielkiej Brytanii co czeka, ale w sensie, że najlepiej zarabia to firma spółkę najlepiej zarabia tak to jest jakby tam zysk zysk jest dobrze rozdzielonych można powiedzieć, więc tam, gdzie nie ma klubu z podziałem zysku tak by te połączenia są natomiast wszędzie tam, gdzie trzeba już podzielić to te zarządy kolejne wciąż są bardzo pazerny i myślą bardziej o osobie ani o tym żeby, żeby robić pieniądze, jakby na plecach lotnictwa też krótko nawiążę do tego pierwszego wątku, ale czy widzi pan potrzebę to właśnie poseł Sterczewski Sterczewski o tym mówił jednak stworzenie jakiejś agencji rządowej na wzór tej zarządzającej drogami właśnie, która ogarnie ten transport zbiorowy bardziej niż teraz te spółki są konkurują nie konkurują różne rzeczy siedział czy zarządcy czas, który jest w Polsce generalnie kolejowe jest jednak osób PKP polskimi kolejami to przez infrastrukturę kolei w ogóle znaczy to jak jest możliwe z uwagi na proces na prawo unijne, które nakazuje rozdzielenia zarząd infrastruktury przewoźników to już wiele lat temu zostało nakazane i jakby nie ma odwrotu od tego odchodzimy od drogi tak, że czynów na dobrą sprawę to i tak większość przewodników tak jest w rękach w rękach państwowych w tym momencie wolno mi się Intercity POLREGIO poniosło koleje regionalne, które operują zupełnie na znaczenie ma pan potrzebę zmian nie widzę potrzeby, którą postać czeskiej najbardziej zgłasza, żeby PKP polskie koleje przestały być spółką zaczęły być agencją państwową jak mam już liście natomiast choćby po to, żeby miały bezpośredni dostęp do środków by nie nie tyle budżetowych co wygnanie gra dyrekcja dróg krajowych nie buduje 5 z pieniędzy budżetowych tylko buduje krajowego funduszu drogowego, ale też po to, właśnie, żeby ten mechanizm przekazywania środków dużo łatwiejsze, żeby nie trzeba, bo za każdym razem podpisywać wszystko umowy rząd własną spółką przepisy umowy nie na NATO, żeby utrzymywać drogi trzeba podpisać nie umów to po prostu własność skarbu państwa generał dyrekcja dróg autostrad nie żadną spółką tylko po prostu skarbem państwa w samym w sobie tak nie ma tu przekładanie pieniędzy z kieszeni do kieszeni to po prostu jest przyjęło tak jak mówił dawny prezes PKP polskich niczego zmienić w Pańskiej przyjąć, że drogi są krajowe linie kolejowe właśnie może warto by skończyć z tym podziałem, że to na koniec autobusy zapowiada, choć krótko chcę zapytać w przez 2 tygodnie protestowali pracownicy Miejskiego zakładu komunikacyjnego Bydgoszczy no i wspólnicy chyba ich strajk został ostatecznie złamany, ale są ostrzeżenia w kilku miastach co najmniej o jakich właśnie albo, że może dojść do strajku, ale jakiś protest, ale krążą jakieś działania czy rzeczywiście widzi pan tutaj to, że są coraz trudniejszej sytuacji te różnego rodzaju z miasta, które to jest, który płacą tym spółkom coraz mniej coraz mniej te spółki też coraz mniej coraz mniej czy jednak to są pojedyncze niezwiązane ze sobą protesty czy tak cała ta znaczy one ze sobą niezwiązane tak natomiast problem jest gdzie może być globalny tak, ponieważ po pierwsze, wiadomo wszyscy pracownicy, czego wyższych wyższych wynagrodzeń w związku z inflacją, ale też w domu nawet ma pan na Twitterze niektóre propozycje płacą naprawdę jest zatrważające z drugiej strony, jeżeli kierowcy dostaną podwyżek stóp pracować, gdzie indziej tak to to nie jest dzisiaj mamy mam mamy można powiedzieć przeszliśmy rzeczywiście jest rynek pracownika, ale tak naprawdę w wielu przypadkach bywało także kierowcy byli polscy pod kupowaniem dostęp przez jakiś prywatnych przewoźników przechodzi do innych branż zajmować czymś innym oni wcale tak do tej pracy dzisiaj nie muszą wykonywać je dalej, a z drugiej strony też przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej mają duże problemy, bo są wolne z uwagi na to, że tak benzyna benzyna zdrożała gaz zdrożał energia elektryczna też zdrożała, więc dobrą sprawę nie bardzo jest gdzie uciec, jeżeli chodzi o szukanie jakichkolwiek alternatywnych źródeł napędu, więc nawet nawet ci, którzy jeszcze latem inwestowali autobusy gazowe dzisiaj po prostu są w czarnej rozpaczy z uwagi na ceny gazu ci, którzy poszli w autobusy elektryczne również wcale nie cieszą, bo ceny energii poszły w górę, więc z punktu widzenia takiego miasta, które ma do sfinansowania system transportu publicznego, którym koszty zwiększyły się ogromnie w stosunku do tego co było rok temu 2 lata temu pieniędzy w budżecie więcej nie ma wiemy, dlaczego znaczy no choćby dlatego są obniżone podatki dochodowe, więc jak podatki dochodowe są głównym głównym tym co zasila budżet samorządu, więc jak budżety samorządowe nie rosną w takim tempie rosną koszty komunikacji miejskiej co właśnie było też tym powodem w Bydgoszczy, która też, jakby okazywało się też co roku procentowało płaciła mniej na transport teściami to na względzie natomiast nawet idąc także jak jak odmierza ciągle ten sam procent budżetu na komunikację miejską w każdym dużym mieście co roku to jednak okazuje, że te koszty komunikacji miejskiej wzrosły dużo bardziej no i pytanie jest zawsze z czego sfinansować można spróbować sięgnąć do kieszeni pasażerów i na pewno to będzie to jest niepopularne co powiem, ale na pewno dużych miastach jest to jakieś rozwiązanie, bo jednakowoż trzeba spojrzeć prawdzie w oczy powiedzieć, że jeszcze 5zł za bilet kwartalny za mieszkańca Warszawy jest bardzo mało pieniędzy starczy priorytetu tak to znaczy tutaj ten polityczny spór moglibyśmy mieć na ile tak, ale alternatywą jest to, że autobusy są zwyczajnie likwidowane los albo te podatki tak dalej w to jest polityczna rozmowa ma ciąg dalszy Bartosz Jakubowski ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego do spraw transportu i autor książki zderzenie czołowe historia katastrofy przed taką Chin pod Szczekocinami przepraszam czas do państwa gościem bardzo dziękuję dziękuję bardzo, świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA