REKLAMA

Książki. Magazyn do słuchania: Jarosław Mikołajewski

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2022-07-30 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 03:26 min.
Udostępnij:

W czasie gdy tak wiele i wielu z nas czuje niemoc wobec wydarzeń na wschodniej granicy Polski, zaprosiliśmy do drugiego wydania podcastu poetę, eseistę, pisarza, autora książek dla dzieci, tłumacza z języka włoskiego Jarosława Mikołajewskiego. Odcinek zaczyna się od jego wiersza "Dziewczynki na granicy w wielkich czapkach z wełny", który opublikował na swoim Facebooku. Na czym jego zdaniem polega istota człowieczeństwa? Jak się odnaleźć i jak pomagać? Czy ideologia wpływa na postawę? W książce "Wielki przypływ" z 2015 roku Mikołajewski z czułością i delikatnością kreśli reporterski portret wyspy - przedsionka ziemi obiecanej uchodźców. Lampedusa jest kroplą: skupiają się w niej jak w soczewce problemy, z którymi musi się zmierzyć dzisiejsza Europa. Jak daleko jest dzisiejszej Polsce do włoskiej wyspy? Na podcast zaprasza Michał Nogaś. Rozwiń »
W wakacje w każdą sobotę przypominamy najciekawsze rozmowy z cyklu "Książki. Magazyn do słuchania". Na nowe odcinki zapraszamy już we wrześniu. Do usłyszenia! Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu zakończył się pierwszy sezon książek magazynu do słuchania pisarki pisarze i autor udali się na zasłużony mam nadzieję wypoczynek dlatego w wakacje w soboty przypominamy najciekawsze rozmowy, które pojawiło się w ramach cyklu nowe odcinki po wakacjach w ósmej 10 w soboty pozdrawiam zapraszam dzień dobry znak Jarosław Mikołajewski będę mówił z Michałem bogaczem zaś świętym wewnętrzny wewnątrz Narodowym książki magazyn do słuchania pierwszym Rozwiń » odcinku spróbujemy postawić wiele ważnych pytań, a być może też znaleźć odpowiedź na to najważniejsza na czym polega istota człowieczeństwa zaprasza Michał Nogaś Michał Nogaś dzień dobry państwu w drugim odcinku naszego nowego weekendowego cyklu w ramach ósmej 10 to są książki magazyn do słuchania na państwa moim gościem w ten weekend jest poeta dziennikarz myśliciel eseista znawca kultury włoskiej erudyta Jarosław Mikołajewski dzień do wyroku dzień dobry zaprosiłem do naszego studia do tej naszej rozmowy z kilku powodów, ale myślę, że chyba największym najważniejszym problemem, jakim nie tylko ja się muszą uporać jak człowiek w ostatnich tygodniach za chwilę będą miesiące jest niemoc takie uczucie, które towarzyszy myślę, że wielu spośród nas, kiedy przyglądam się temu co dzieje się na wschodniej granicy państwa i tego w jaki sposób ci, którzy dzierżą władze próbują nam to wszystko opowiadać jeśli twój profil na Facebooku, gdzie publikuje się co jakiś czas swoje kolejne wiersze te, które są jakimś sensie swoją akcją odpowiedział na rzeczywistość, która nas otacza oblepia jak tak jakieś okropne mgła i tam znalazłem taki wiesz dziewczynki na granicy z wielkich czapkach z wełny to nie jest pewnie także ty pamiętasz swoje wiersze musi teraz z głowy powiedzieć, więc pozwolę sobie przeczytać, jeżeli pozwolicie państwo bardzo proszę może to ciągle jest sama dziewczynka zespole way to znowu po prawej w tej samej chwili po prawej i po lewej wciąż ta sama dziewczynka w czarnej czapce ze szlakiem i ciężkiej różowej, kiedy wchodzi noc w różowe misie szara podobnie jak ta druga wzory ita trzecia żółta, bo 3 są dziewczynki na tym zdjęciu z granicy i wszystkie koty po zmierzchu są szare wszystkie dzieci po zmierzchu są stare wszyscy starcy po zmierzchu do dzieci szara jest dziewczynka na stałe okupacyjnej fotografii mamy zamiast czapy ma wianek, bo była wiosna święta komunia patrzeć na te obrazy na zdjęcia ze wschodniej granicy nie wiem, że moglibyśmy o tym mówić właściwie przez cały czas mamy godzinę, ale spróbujmy co myślisz to jest trochę jak z dzieckiem wietnamskim na słynnej fotografii cech tej dziewczynce ponoć 1 palma ktoś, żeby to zdjęcie, więc zadajemy pytanie, dlaczego nie pomógł np. nie oskarżam fotografa kilka zadaje pytanie czy my nie jesteśmy obserwatorami je za bardzo za mało wchodzimy w ich życie z taką konkretną interwencją to jest także że widzę przede wszystkim coś rodzaju takiej ludzkiej urody i nieszczęścia, bo to jest taka ludzka uroda szczęścia znaczy ja mam 61 lat i zaczynam doceniać prawdę bardziej podobają mi się ludzie wydzwaniali prawdziwi niż ludzie jak taki bezy świąteczne, którzy okupują bitą śmietaną np. ich tam widzę coś takiego co mogę nazwać takim pięknym pięknem tego ubóstwa skromności biedy nieszczęścia i to jest bardzo pociągające piękno, bo to jest takie piękno, które stawia pytanie co my wobec tego piękna powinniśmy ani jaka jest nasza bezpośrednia reakcja i to jest takie piękno, które akceptuje przyjmuje chciałbym coś z nim zrobić tylko nie bardzo wiem co tuż przed przyjściem do studia próbował się dodzwonić do fundacji ocalenie nie chyba nie ma właściwego numeru, bo nie mamy się dodzwonić i chciał po prostu spytać czy mogę zrobić dla tych dziewczynek, które pewnie już nie są w tym samym miejscu, gdzie były tylko no właśnie Bóg wie, bo tak naprawdę nie wiemy, gdzie one są, ale chciałbym spytać czy mogę zrobić napisałem Adama Wajraka mam nadzieję, że wrócę to znajdę jego odpowiedź po co ja, bo on udziela bardzo konkretnych instrukcji bardzo Lubie, kiedy pewne piękno, którym mówi takie piękne naprawdę, które widział Dante się nauczyłem bardzo wiele od kultury włoskiej trakt Dante najbardziej podziwiam ludzi, którzy mieli w twarz pisane FOMO może człowiek, czyli o głębokich oczu ME wyostrzony brwi i kolejny o tego drugiego oka on człowiek i tym bardziej był człowiekiem ten, kto miał wyostrzony obraz człowieczeństwa pisanego właśnie w twarz czyli kto bardziej wybieganych był bardziej skromne można powiedzieć czy kto był bardziej doświadczone przez nieszczęście i to jest także, że ja zastanawiam się co mam zrobić wobec takiego pięknego, kiedy widzę takie piękne klasyczne no to kopie kontem pluje po prostu na mnie prowadzić jakich harmonii, ale wobec tego piękna czuje się kompletnie zagubiony, bo nie mam zielonego pojęcia co powinienem zrobić oczywiście przychodzi mi setki tysięcy odpowiedzi do głowy pierwsza jest taka, że jestem pisarzem, więc w końcu, żeby to opisać albo przemyśleć słowem i taką nadzieję, że już ktoś dostrzeże mnie kiedyś było tak napisałem wielki przypływ książką lampy duże i dr Pietro Bartolo słynny bohater tej wesprzeć ten lekarz, który leczy także sił Mariusz powiedział mi on pierwszemu chyba opowiedział swoją historią powiedział właściwie to nigdy nie powiem, ale opowiem ci te drastyczne rzeczy dlatego sądzę, że Europa nie reaguje Polska nie reaguje, bo nie wie jak się dowie to Chochoł na jej się dowiedziała się to za mało tak potem szukałem innego wyrazu, jaką napisanych słuchowisko, które na wyborcza PL pojawiło się nazywać dziwna rodzina czy święta rodzina, bo te rodziny wszystkich które, które niosą i dzieci małe bardzo wyglądają jak matka Boska z Józefem mają taki sam rodzaj chusty syryjskiej powiedzmy tak one przypominają świętą rodzinę Eco spotkałem tam rodzinę, która wyglądała rzeczywiście jak wielu obrazów nie ta święta rodzinę, która szukała żłóbka tylko, że oni szukali żłóbka szukali grobu jest napisem to potem napisałem, żeby już nikomu się nie wymknęły się książkę dla dzieci wędrówka nabór czy też mały emigrant chce to na szczęście jest też gramy w teatrze w teatrze Arlekin w Łodzi teraz napisałem kolędę kolędy dla tęczowego Boga utwierdzić Cyganie wątku obok niego pieniądze no i uruchamia ileś tam środków, ale cały czas pozostaje takie też niedosyt takie poczucie, że to nie o to chodzi to znaczy, że to oczywiście no pisarz żyje w swoim świecie widocznie to i tak przyjmuje bardzo, że stanowi świat naturalny, bo nie umiałbym pisać na temat to wieś jest moim światem jak w pewnym momencie mieszkając we włoszech zacząłem pisać o pewien jak nigdy wcześniej na samo wielka w tym Rzymie jest jak obecne, że po 23 latach weszłam do krajobrazu wewnętrznego po prostu je tutaj wyszło mi do krajobrazu wewnętrznego widzieć ludzi potrzebujących pomocy kolejna rzecz to jest ciemne chciał po prostu być aktywny znaczy chciałbym w jaki sposób chciał coś zrobić na i dzwoniłem co tutaj zrobić, ale też sobie zdaje sprawę z tego, że ci ludzie, którzy już coś robią powinni nam i dają nam bardzo często wskazówki i to powinno się być podległym ich rozeznaniu, a oni wiedzą najlepiej przesłać pieniądze oni wiedzą czy ubrania, jakie ubrania tak jak rodzaj tych ubrań takich, które są nieprzemakalne czy takie, które są, które łatwiej schną powiedzmy, więc ja się tego wszystkiego dowiedzieć próbuje się dowiedzieć, ale wciąż pozostaje niedosyt tak nie dosyć, że i tak świadomość, że braterstwo polega na tym, żeby być z nimi po prostu ten kto, kiedy ja pisałem kolejną książkę też remonty ludzie, którzy stracili wszystko trzęsienie ziemi środkowych Włoszech to dowiadywałem się co kościół i mówić ludzie mówią tym ludziom potem spotkałem na lotnisku księdza Bonieckiego pytam go zawarłem w książce i księża Adam jakich słów użyć wobec tych ludzi mówi do nich trzeba przemawiać tylko trzeba z nimi być po prostu taki cały czas mam bliżej taka meta to znaczy, że wobec takiego bil takiej biedy takiego losu takiego nieszczęścia trzeba stać się biednym dotkniętym takim samym losem i takim samym szczęściem to jest podstawa, którą doskonale rozumieli zawsze mnie ratowała w twórczości np. Alberta kami czy Simone Weil np. tak to oni uważali, że trzeba przyjąć ten sam los tak Ryszard Kapuściński, kiedy opisywał ludy nieznane Europie no to uważam, że trzeba w niej zamieszkać wśród nich zamieszkać tak dopiero wtedy się dowiemy tak naprawdę jacy są co chcieliby nam powiedzieć nie wtedy, kiedy zadajemy pytanie tylko wtedy, kiedy im samym przyjdzie do głowy nam coś powiedzieć, bo my daliśmy im nasz czas, żeby doczekać się tego właściwego momentu przychodzi do głowy mnóstwo rzeczy, ale budzi się w takiej rozpaczy oczywiście bardzo często po prostu nie i no to wszystko jest na razie jest niedosytem bardzo ciekawa rzecz wydarzyła w zeszłym tygodniu byłem w Poznaniu na otwarciu wystawy jest tylko Beatrycze i właśnie nie ma i to jest dysk wystawa fotograficzna wokół postaci Beatrycze i poszukiwania tego ideału, którego się nigdy nie nie łapie nigdy się go nie osiąga podeszła do mnie dziewczyna proszę mi prof. Śliwiński mówić o wolnym moja studentka moja doktorantka spytacie Otóż bardzo chciała to będzie zupełnie inna historia podeszła spadała podziała pisze doktorat na temat na temat stosunku ludzi twórców do biura i twórców sztuki do kryzysu uchodźczego tek ja wtedy znowu dałem całkowitą relację z tego swojego stanu uczuć to znaczy, że boi mówi, bo pan bardzo dużo pisze na ten temat pisze, ale mam takie poczucie, że to jest na razie za dużo tego pisania może zdarzy piszemy jest bardzo wielu natomiast wydaje mi się, że tam gdzieś na końcu jest taki los Świętego Franciszka znacie jakąś zajmował zajmował się trędowatymi to sam musiał wśród nich zamieszkać tak naprawdę posługiwać i był kuszony tym, żeby ich całować rany np. tak, żeby im pokazać również jakieś braterstwo broni się nie czuli wykluczeni tylko jednak z tym i wobec siebie czy w stosunku do siebie losem zdecydowanie lepszym cały czas uważam tak powinno być tyle tylko, że mierzy się też własną niedoskonałością własnym własną rozpaczą, że nie potrafi tego przeprowadzić, bo mam swoje problemy również ze zdrowiem, bo mam swoje swoją pracę pomysłów na to jak pomóc w tej sytuacji, w której się znaleźliśmy jest wiele tylko powiem, że na pewno dzisiaj będziemy moment rozmowy, żeby wrócić do wielkiego przypływu i do historii sprzed 6 lat, bo ta książka ukazywała to to co nazywano wielkim kryzysem uchodźczym było jednym z głównych tematów kampanii politycznej w Polsce pamiętamy, że partia, która doszła do władzy w wyniku tych wyborów wciąż sprawuje jasno mówiła, że nie przyjmiemy ludzi co mi się jakoś chrześcijańską postawą, którą partia się chwalić wszem wobec nie spotyka, ale o tym za chwilę mówi o tym co można zrobić im otwiera kolejnych lat, które bardzo mnie inną poruszą bo kiedy mówisz że dobrze by pomóc to oczywiście każdy ma siłę czas środki możliwości i zdrowie, żeby tak jak np. Anna Alboth i wiele innych osób chodzić po tych lasach wzdłuż granicy szukać uchodźców zanosić paczki Partyki paczki można zrobić miałem ostatnio takie doświadczenie taką sytuację byłem świadkiem uczestnikiem jednocześnie, że pojechałem do apteki osiedlowej, żeby kupić 2 butelki na mleko dla niemowląt potem włożyć do paczki dla uchodźców i wysłać na wschód i pani, która sprzedawała butelki farmaceutka zadano pytanie, które przyznam się w mojej głowie od długiego czasu on jest bardzo tu i teraz nawet sobie zapisałem, więc będę cytował dosłownie myśli pan, że ci ludzie, którzy wypychają te dzieci do lasu mają własne, że potem wracają ze swoich ciepłych pokojów całują córkę albo syna wczoraj spokojnie idą spać, a potem będą jak ci, którzy popierali nazistów po wojnie udawali że, że są dobrze też cierpieli to moim zdaniem jedną z kluczowych pytań myślę, że jeśli chodzi o staż graniczną to oni przede wszystkim podlegają rozkazom i bardzo trudno jest taki Prostak kioskarz nie przekroczyć to znaczy bardzo jest mało osób, które gotowe są zreformować się przeciwko hierarchii przeciwko przełożonym wrócę, żeby i odpowiedź na swoje pytanie wrócę do twojego poczucia nie przystawał gości tej postawy rządzących do ich chrześcijaństwa tak do ich matrycy chrześcijańskiej wierze to jedno drugiego raczej nie zależy wyobraź sobie to znaczy ideologię bardzo mało wpływa na na postawę to znaczy ja rozmawiam kiedyś Hammond Dec znakomita pisarka socjolożka laureatka Polic cel, która tworzyła coś takiego co nazywała sam portret sprawiedliwego przebadała tam przy porozmawiała przeanalizowała wypowiedzi ponad 300 ludzi, którzy pomogli Żydom podczas drugiej wojny sam jest Żydówką przechowane przez rodzinę chrześcijańską on tak dobrotliwie ustawione są często oznaczone uważa, że rodzina, chociaż brała pieniądze to miała prawo to ma prawo nazywać bohaterską rodzinę, ponieważ oni też musieli płacić za jedzenie musi płacić za wszystko po prostu powiększyła się rodzina tak czy inaczej, ale mówiła, że przebadała i mówi to było zaskakujące, że ideologię w ogóle nie odgrywa żadnej roli przy podejmowaniu tego typu decyzji np. Jan Dobraczyński, który był no jeszcze przedwojennym antysemitą tak podczas wojny zorientował się, że coś takiego ideologii właściwie powinna dopuszczać do czegoś takiego oczywiście no i za zabrał się za pomaganie Żydom pomógł bardzo wielu Żydom, ale po wojnie wrócił troszkę do swojego pierwotnego nastawienia bierze głaskał ją, czyli ocalałą po twarzy mówił bardzo ładne duże oczka jest też tak albo jeśli bardzo ładna, ale szkoda, że 2 oczka coś w tym rodzaju no ale ona z przeanalizowała mnóstwo przypadków zobaczyła, że za tymi bohaterskim czynami stoi przede wszystkim niezależność dlatego ja jestem tak często za niezależnością uważam, że to powinien być szkolny przedmiot tylko, skąd wziąć nauczycieli niezależnych do nauki niezależności krótką potrzebni ktoś się Revol tu ktoś się przeciwstawić temu co wynika z oczywistości hierarchie ona wspomina przytacza taką postać wstrząsającą człowieka zwanego rybakiem we wsi, który kiedyś przejeżdżał przez plac, gdzie żandarmi postawili do rozstrzelania dziewczynkę żydowską już mierzyli do nich, a on zamachnął się batem przejeżdżając obok furmanką i trzasnął tym batem w nią właśnie uderzył ją i zaczął wrzeszczeć tu robisz matka powierzyła itd. tak więc udał, że to jest jego też córka jego siostry, czyli nie Żydówka i że się strasznie niepokoił ona mówi zniknęła z oczu Jonas trzeba badać jego życie to człowiek, który chodził do kościoła, owszem, ale chodził, kiedy nie było tam księdza nie lubiła księży i chodził na własnych warunkach i te wszystkie typy, o których mówiła ona naprawdę dość dotarła tam 350 bodajże ludzi wszystkie te osoby wyróżniała 1 rzecz czy niezależność absolutną niezależność czy dziś w głębi siebie bez względu na ideologię bez względu na powiedzmy ten etos występowała dziś taka głębia etosu głębia etyczne, która kazała być przeciw i oni byli gotowi przekroczyć te wszystkie normy czy zaryzykować w imię tej niezależności właśnie to znaczy tak, żeby ulec bez filtrów, które tylko przeszkadzają religijnych czy ideowych po prostu zareagować na to co co co było ich poczucie krzywdy niemalże tak jak jakieś to tak odtwarzał MO ja mam nerwicę natręctw takie czasem dotknąć czegoś lewą musi też prawo np. te to na tej samej zasadzie to znaczy po prostu coś tak domaga się żeby, żeby zareagować, że inaczej nie można, gdyż taka nerwica natręctw wyostrzone go sumienie coś w tym rodzaju i tego chyba nie można nabyć, ale oczywiście można wykształcić, bo można wykształcić niezależność moim zdaniem, więc powinniśmy się cofnąć trochę bardziej nie wiem czy czy są tacy ludzie czasami niektóre wypowiedzi, które teraz widzę w telewizji świadczą o tym, że to jest jakiś bardzo spójne z ich ideę i że oni w domu np. mogą być okrutnymi rodzicami, ale tylko moje podejrzenie np. albo ludźmi takiej stanowczości bezdusznej i że po prostu myślę o tym, że jak się jest rodzicem obaj mamy doświadczenie to z chwilą przyjścia na świat dziecka pojawia się w tobie taki podskórny lęk, który nigdy nie znika, ale on nie tylko dotyczy, chociaż przede wszystkim swojego własnego dziecka, ale też innych dzieci, bo często twarze tej dziewczynki, która na granicy siedzi w tej czapce w różowej widzisz twarz własnego dziecka albo twoja obecnie tak działa, że to sobie myślisz, a co ja bym zrobił, gdyby to było moje to, żeby tam siedzi, ale zauważyli, że doświadczenie się nie przenosi się doświadczenie uczy w przypadku innych ludzi to znaczy bardzo często pada pytanie jak Polacy mogą tak reagować na obcych skoro sami przeżyli emigracja sześćdziesiątego pierwszego roku np. postanie wojennym tak byli przyjmowani 10 i skoro sami emigrowali do Francji Włoch przyjmowali pomoc również w innych krajach Szwecji no i musimy tylko takiej konstatacji, że to doświadczenie po prostu nie przechodzi na innego człowieka to znaczy taki ktoś doświadczył sam pomocy może wie, ale tutaj sądzę mechanizmy 1 to jest mechanizm wyparcia tego kim się było czegoś co się samemu doświadczyło tunelem duże np. tak występuje jeszcze bardzo ludzkie znaczy ubodzy rybacy, którzy zamienili swoje domki rybackie wille turystyczne nagle zrobili bardzo wiele pieniędzy zaczęli kupować na pokaz wielkie samochody tylko, żeby odciąć od swoich rybackiej przeszłości np. 5 też występuje jeden z takich mechanizmów i ci uchodźcy przybywający na łodziach psuli krajobraz taki przychód straszny krajobraz dlatego nawet odpalić kiedyś doprowadzić takiej sytuacji Tunezyjczycy podpalili dystrybutor z benzyną a, ale druga reakcja jest taka, że jednak, kto doświadczył pomocy to czuje się w obowiązku ją oddać tu nie bardzo wiem, gdzie się coraz szczepień tak może powiedzieć czy rodzaju takiej kultury osobistej często na głębszą kulturą nie taką spod znaku ministerstwa kultury tylko tej kultury, której w, której myśmy się znaleźli na samym dnie absolutnie teraz na kulturę w Polsce to jest to to jest ten fenomen, który doznał największej porażki kultura to jest taki sprawdza reakcja na świat na to co się dzieje na świecie i my tego nie mamy tutaj i ale już, żeby ci ludzie, którzy spróbują próbują odwdzięczyć się za gościnność jak dobrać, której doświadczyli to już oni na różne będą tłumaczyli własnym dzieciom dzieci znowu muszą przeżyć coś na swoim doświadczeniu odchodzimy od czegoś takiego co można by nazwać takim poznawaniem empatycznym to znaczy poznawaniem, które wciela się nas my np. jeżeli poznajemy Antygony to poznajemy ją jako pewną postać mityczną szkle czy odpytać po prostu tak to są fakty tymczasem nie zdajemy sobie sprawę z tego nie uświadamiamy młodzieży np. że to jest cała seria zachowań w nas współczesnych, o których opowiada Antygona mnie szalem w myśl tego, że wszystko co współczesna jest właściwie przepisywanie mitów tak naprawdę wszystko co się dzieje jesteśmy jak patrzymy patrzymy na mity na postaci mityczne rodzaju Ulissesa czy Jazona podobają nam się na tych 3 cudownych statkach na morzu Śródziemnym jak płynął w pontonach to w ogóle są nietakt to znaczy nie chciałby nam się im pomagać, bo są brzydcy po prostu, ale wiesz myślę też takiej no nie chcę tego kolokwialnie nazywać, ale może to jest taki moment, w którym trzeba o gębie pełnej frazesów o tym myślę w kontekście tego co nazywa się wiarą, bo jesteśmy krajem, w którym społeczeństwo w większości wciąż deklaruje się jako chrześcijanie jako ci, którzy chcą wyznawać wartości, o których nauczą ich Bóg, kiedy wstąpił na ziemię, a potem siedzenie poświęcił jak pamiętamy z lektury Biblii większość tych ludzi jest takim zachowaniem, żeby tych biednych wypychać ja czasami rzadko, ale jednak staram się odpisywać na wiadomości, które dostaje i to jest takie sytuacje, które nie ma żadnej płaszczyzny porozumienia to znaczy ja staram się wyjaśniać komuś, że zresztą niedawno rozmawiałam na potrzeby ósma 10 tego naszego podcastu za nią albo wspominaną, która chodzi z wieloma osobami wzdłuż granicy pomaga uchodźcom, która organizowała marsz dla Aleppo itd. ona mówi też zgadzam z tym, że granica powinna być szczelna, ale nie możemy się odwracać plecami do ludzkiego cierpienia i myślę, że w tym wszyscy zgadzamy z jej strony bezpieczeństwo z drugiej strony człowieczeństwo no i teraz 52% obywateli tego kraju mówi, że to wypychanie dzieci na bagna kobiet do lasów i mężczyzn zmęczonych wysoka, że oni zamarzają, bo tak się powinniśmy bronić, kiedy próbujesz z nimi w dyskusji to oni mówią, dlaczego inni też czegoś z tym nie zrobią takie zrzucanie odpowiedzialności, ale moim zdaniem też zapominanie o istocie tego co się wierzy i tego mój mały misiowi rozumie już po prostu nie pojmuję jak wierzę po prostu polskie chrześcijaństwo polską wiarę to znaczy ja uważam, że krzyż miejsce w Polsce na ogół jest praktykowane w ten sposób, że chwytamy jakąś nadzieję na zbawienie oraz taki warunek, że jeżeli dotrwam z tą wiarą samego końca zostaniemy zbawieni jeszcze gdyby podtrzymywanie bardzo kiepskich warunkach tego pomyłka czy chodzi o to, żeby się przed śmiercią zdążyć wypowiadać tylko chodzi tak dokładnie chodzi nie coś bardziej przeżyć tego nie nie jesteśmy w stanie na razie nad tym zapanować, ale dlatego, że ciągle tworzymy ciągle żyjemy pozorami tak, kiedy byliśmy na Sycylii nie z Pawłem smoleńskim, kiedy żeśmy weszli do kościoła tam w dzielnicy sam Delisle takich w Katanii takiej dno dawne Szmulki więcej tak to wygląda nocnymi ksiądz, który kilkadziesiąt lat temu założył duszpasterstwo dla transwestytów, którzy mieszkają w tamtej dzielnicy np. w ogóle każdy przychodzi może słuchać słowa Bożego, ale więcej może nawet głosić słowo Boże ja pytam co na to biskupi są winni przychodzą do nas, bo też chcą czegoś dowiedzieć tak to wszystko nas czegoś takiego nie ma tak to znaczy u nas ciągle żyjemy w takim poczuciu, że są pewne normy zachowanie i wiemy o tym doskonale, że ci, którzy głoszą te normy to sami od nich odstępują bardzo łatwo bardzo chętnie nie, przyznając się do tego co powoduje z kolei kolejny brak zaufania, więc ludzie to wszystko widzą zdają sprawę, że takiego nie wiem człowieka ku u księdza dziekana w pewnej miejscowości, którą ja pamiętam przez całe dzieciństwo mówią o tym, że ksiądz dziekan głosi czystość natomiast wszyscy śmiali się gospodyni, która tam kręcił na jego plebani, której wszyscy mówili, że była kochanką i i ten ksiądz głosił zupełnie bezkarnie antysemickie kazania, ale był cały czas człowiekiem, który ni, który pilnował czystości małżeńskiej wszystkich innych takich głosił celibat i świętość celibatu to wszystko to całe zakłamanie to powoduje, że po prostu przestaje się cokolwiek wierzyć u nas jest chrześcijaństwo literalne po prostu każdy się boi wystąpić ze względu na to, że nie zostanie po prostu później zbawiony ja pamiętam, że nie no miał 23 lata, kiedy powiedziałem, że nie chce księdza na swoim pogrzebie byłem mocno wierzący miał coś wspólnego również pewnego rodzaju opozycją to znaczy, dlatego że kościół organizował również kościele można się było spotykać w opozycji do systemu niż do stanu wojennego i potem zobaczyłem, że to wszystko nie gra i nie pasuje już w ogóle coś innego chodzi, ale kościół nie dał mi tych lektur MediaTek to zrozumiał tak nie było rozważanie nawet nie chodzi o to, żeby być w duchu Ewangelii by wesprzeć mówi, że coś jest ewangeliczny niech ewangeliczne, gdybyśmy tak mówi, żebyśmy doszli do słynnego rozdziału Świętego Mateusza rozdział dwudziesty piątym jest najprostsza instrukcja obsługi zbawienia to znaczy tam napisał, że i nie dać pić dać jeść i przyjmować przybyszów tak to znaczy to jest prosta droga do zbawienia, a jeżeli tego zrobić też jest napisane jest odwrotna strona tak będzie zgrzytanie zębów i płacz, chociaż wielu, że członkowie polskiego rządu nie będą zbawieni tak wiem doskonale tak tylko, jeżeli oczywiście spełni się ten scenariusz zgodnie z tym istnieje Bóg funkcjonujących tak jak oni wierzą podpierają się często, jeżeli nie wierzę akurat to nie wierzy raczej wierzą bardzo to jest dość wybiórczy Bóg tak to jest po prostu wiesz tato to jest w ogóle kompletnie uczeń, ale jeszcze inne rzeczy to znaczy brak oryginalności myślenia, czyli po prostu nie myślą co raz się objawia coś takiego, że wszyscy ślepo ufają tej postaci zagadkowej zupełnie postaci prezesa nie rozumie na czym polega zawładnie cięcie nimi przez przestępcze postać na czym w poszczególnych jednostkach organizacyjnych np. w ministerstwie kultury polega strach przed np. szefem takiego ministerstwa kultury lekarzem przypisywać różne cechy, których być może nie ma, bo być może dobroduszny człowiekiem, choć tak mi się nie wydaje, ale ja teraz organizowałem pewną rzecz pewne wydarzenie bardzo ważne opowiem o tym powiem, kiedy dobrze, bo jeszcze mam nadzieję, że może się karta odwróci i wszyscy powoływali się na coś, że nie można czegoś zrobić, bo on się wścieknie mówią skoro się nie wszedł do niej także oni powołują na to na jakąś wściekłość już ujawniono tylko on się domyślają raczej boją się, że ktoś się wścieknie ten minister i dlatego czegoś nie robią np. czego odstępują co oczywiste czegoś tam kompletnie oczywistego takiego takiego co nie może być tolerowane ja będę jaśniejszy kiedyś mi zaprosić następnym razem el, ale na razie jeszcze nie mamy być tak jasne, bo chciałby wygrać jednak to co robię i na co na co jeszcze liczy, bo to bardzo była ważna rzecz natomiast ten lęk to straszne lizusostwo lizusostwo też zauważ bardzo ewangeliczne tak no Chrystus nie był ZUS-em tak potrafił się postawić straszny jest mnóstwo jest też to straszne zakłamanie brak dostrzegania tego co można by nazwać i za Herbertem gliną ludzką po prostu, kto to trzeba bić pewną część taki poetycki stosunek do świata, żeby go aprobować właśnie w tym wymiarze to znaczy kochać brud kochać również tę graniczną ość kochać tych ludzi, którzy się łapać Kali nie tylko jakiś jakieś wydmuszki takie, które istnieją po 1 wielkim preparowanie i bywają pokazywane w mediach i różne, ale trzeba to jest wielka sztuka jednak kochać biedaka i kochać nieszczęśliwego bo czego dotykać nas jeszcze są takie rzeczy, które nie zawsze się chce, ale w tym poproszę to to nie ludzie pojedynczy wtedy, kiedy 2 pojedyncze muszą podejmować takie decyzje to już może być za późno państwo miało ochotę być odpowiedzialne to powinno po prostu robić to co robią niektórzy lekarze odręczne uważa się pewnego momentu wprowadzenia procedury postępowania w stosunku do osób leżących na ziemi np. idziemy kiedyś pamiętasz jeszcze pewnie tak jak ja pamiętam, że ktoś leżał mówił o pijak prawda w ogóle można było przejść obok i nikt nikogo za to nie piętnował od pewnego momentu mądrze lekarze zaczęli mówić w ogóle ludzie wrażliwi raczej mówić zatrzymał się przez sprawcę nie pijany nie chore, jeżeli nawet pijany to po prostu się pomóc i się coś zmieniło zmieniło się, bo wprowadzenie procedury tak kiedyś takiego człowieka to sprawdź czy oddycha zadzwoń pod 2 co się zmieniło tak to zmieniło w tym przypadku to jest taka taka wyższość procedur Netii na, bo procedury to nie jest nic innego tylko w tylko przygotowaniem do czegoś, zanim się zdarzy po prostu rozmawialiśmy i profesorem sferę myśmy się zastanawiali, dlaczego wtedy, kiedy Polska nie miała jeszcze żadnego problemu powiedzmy tak z uchodźcami to nie przypatrywał się do świadczeń włoskiemu hiszpańskiemu greckiemu czy też chociażby brytyjskiemu prawdę, dlaczego wtedy trwaliśmy czas na jakieś bzdurne wymyślaniem czy jak przyjdą islamiści nas islamizacją prawda nie uczyliśmy się tego co jest najważniejsze to znaczy jakich przyjmować jak przygotowywać własną kulturę przyjmowania, bo oni głodujący i zagrożeni po prostu zawsze uciekną bez względu na nasze druty kolczaste i tylko jedyną rzeczą, jaką mamy do zrobienia naprawdę przygotować własną kulturę przyjmowanie byśmy stracili ten czas nie przygotowaliśmy się tymczasem jest bardzo wielka siła w przygotowaniu, jeżeli co się zdarzy przygotujmy się do śmierci np. inaczej się umiera kiedyś z przygotowanym na to kiedy człowiek się dowie, że nie jest wyjątkowy i że śmiertelność dotyczy wszystkich, ale nie jego, a inaczej, kiedy pomyślimy sobie Boże ile przed nami, ale przede mną umarło osób i to zupełnie inny to tworzy zupełnie inny stosunek ten proceder dotyczy to jest przynoszące ulgę u nas nie mówi mądrze po prostu u nas mówi się o bzdurach mówi się o symbolach w przypadku wiary mówi się bez przerwy o tym tylko czy ci się w niedzielę poszło do do do do kościoła czy można okazania i co było nakazanie było wielkie jedno wielkie sprawdzanie tak ja pamiętam jak dreszcz wspólnych przeżyć religijnych, kiedy właśnie powiada były lata siedemdziesiąte był PRL myśmy się spotykali rozmawialiśmy o różnych postawach to dawało coś to była to był kościół bardzo fascynującym ich mieć szczęście takiego fascynującego księdza treści nami opiekował ksiądz Jan Firlej, którego pozdrawiam i gdy i inne miałem takie szczęście, ale później kościół wszedł taką koszmarną jałowość, ale też ujawnił tego typu cechy jak przede wszystkim taką windykacyjna postawa w stosunku do świata znaczy kościół się nie samo ograniczył koszty, gdyby wiedział, że pomógł społeczeństwu, że pomaga bardzo często, ale też to nie tylko można powiedzieć i osiemdziesiątym dziewiątym roku, gdyby zaczął wystawić rachunek odzyskiwać grunty tereny pisał o tym w swoim Dzienniku Tadeusz Sobolewski o tym momencie bardzo ważnym na początku lat osiemdziesiątych, kiedy wprowadzono stan wojenny i ludzie poczuli pustkę, bo z 1 strony w jakimś sensie Solidarność zawiodła, bo dała się rozbić głównie działacze siedzieli w więzieniach internowani oczywiście wg partia, bo wysłała żołnierzy przeciwko własnemu narodowi i te wszystkie szczeliny, gdzie można było zaczął wchodzić kościół, ale potem okazało się, że nie chodzi tylko o rząd dusz, ale także realną władze i do dzisiaj spłacamy ten rachunek tak nie pamiętam derby nie mam zielonego pojęcia co się stało, dlaczego tak jest i taki stosunek hierarchy do ojca Rydzyka nie ma żadnego pojęcia co znaczy po prostu Jeż przychodzą nam jakiś koszmar domysłów, które komisja nie daje rady, ale też co się stało z nami dziećmi nagle są takie opowieści bardzo przejmujące nie wiem antologia współ lider Edgara Lee mastersie takim człowieku, który został lekarzem, bo jako dziecko chciał leczyć wisienki, bo niektóre wisienki były pęknięte mi taki odruch wrażliwego dziecka potem nagle sprzeniewierzył się zawodowi i żeby zarobić po prostu zaczął produkować jakiś eliksir młodości coś w tym rodzaju, a myśmy przecież czytali nie Andersena dziewczynka z zapałkami no to nie nawiązuje w tym wierszu dziewczynki z zapałkami właśnie tak w innym wierszu zresztą poprzedni też są tam takie postaci, czyli bliżej pałkami czy mieli zapałek i dziewczynka z zapałkami przy, czego uczy to właśnie uczy tego co znaczy ta dziewczynka miejsc poczujemy płaczemy, kiedy mamy czytają nam tę baśń to my po prostu czym rzewnie tak no tylko nie wierzymy, że dziewczynka z zapałkami jest prawdziwą dziewczynką lubimy płakać nad wymyślonym losem my opłakujemy Chrystusa nierealnego tak w chrześcijaństwie my płaczemy nad naszym wyobrażeniem Chrystus zakochuje się w nieistniejących kobieta cały czas nie jesteśmy nie usunie nie żyje realnie po prostu sprowadziliśmy naszej wyobraźni do świata i naszych uczuć do świata realnego tylko kochamy nasze uczucia nasze uczucia w stosunku do tych osób wyimaginowanych kochamy naszą szlachetność bardzo często to są okropne rzeczy jest by tutaj w tym przypadku to wy to wszystko wymaga procedury krótko mówiąc, jeżeli widzisz człowieka na cewnik chudnie, zanim powierzy pijany to podejść do niego obwąchuje go nie sprawdzi się wskazanymi sposobami jak postępować ale kiedy przychodzi ograniczyć dzięki, kiedy wiesz, że w twojej mocy jest pomóc, bo tam nie wiem umierają dzieci umierają uchodźcy Noto to po prostu reaguj natomiast jest coś straszna wiadomość credo niedoszła czasami straszne są słowa i obrazy, które się pojawiają w to znaczy ta wiadomość o tym, że ci uchodźcy mówią, że woleliby wrócić i umrzeć na własnej ziemi niż żyć na naszej złe tak straszna rzecz jest taki ogromny policzek dla dla dla nas wymierzony przez nas samych zresztą jest tak straszne, że żyję no nie mogę na tym nad tym zapanować i tu właściwie musimy ja bym jeszcze postulowałem lata temu, pisząc jeszcze do gazety wyborczej to znaczy myśmy się powinni wszyscy wyżej chrześcijaństwa jak postulował zupełnie poważnie i natychmiast w sposób świadomy podjąć decyzję roszczenia po prostu, a jeżeli chcemy ten, kto chce, kto nie chce to nie tylko niech nie powtarza, że jest chrześcijaninem także jestem całkowicie zgadzam my powinniśmy się od chrzcin, żeby się ochrzcić tak naprawdę chce wracamy do tematu książki, które dzisiaj po 67 latach znowu jest niezwykle aktualna myślę o wielkim przypływie twoje czeskiej powieści Lampedusy, bo jest jeszcze 1 ważny wątek związany z uchodźcami się świetnie też łączy z tą historią włoską kiedyś próbuje rozmawiać z tymi, którzy nie rozumieją, dlaczego należy pomagać to słyszę takie argumenty, że to jest turystyka, a nie ucieczka tak jakby ludzie z radością opuszczali własny dom dobytek wszystko to do czego w życiu doszli i woleli koczować na granicy tam zamazać, że teraz Łukaszenka wysyła turystów pamiętam też pojawiały takie opinie, kiedy w 2014 piętnastym roku uciekinierzy przed wojną domową Syrii czy przed koszmarem upałów głodu i braku wody do picia z Afryki próbowali dostać się na terenie Europy, że są treści ani ludzie, którzy szukają pomocy i różnica jest taka, że wtedy 2014 piętnastym roku tam na brzegu na duże stał dr, któremu pozwalano pomagać w Polsce lekarzom się nie pozwala pomagać tym tzw. turystom, bo ktoś, kto uważa, że jego obowiązek nie tylko zawodowa też ludzki etyka nakazywała to robić u nas też są lekarze, którzy tam pojechali, ale robi się wszystko, żeby odpędzić, ale spróbujmy zobaczyć w tym doktorzy betonu takiego współczesnego ratownika z nim rozmawiać godzinami widziałeś go w działaniu myślę, że ci, którzy pojechali na granicę ci medycy są dokładnie tacy jak on mają tę samą możliwość tę samą potrzebę niesienia pomocy danie komuś ulgi w cierpieniu sądzi mówił czym jest jego człowieczeństwo jeśli szewskim eliminuje się urodził i mieszkał on pamięta doskonale pierwszą łódkę, która przybiła tam na miejsce również to dla niego było zawsze rodzice uczyli, że też wspólne może tak naprawdę czy też wspólny świat czy też jedno morze, które z 1 strony z drugiej strony jest także, gdyby ktoś z drugiej strony morze przyjechał do Aten brzeg, bo tam jest nagle coś stało niedobrego i trzeba stamtąd uciec tak jakby się przemieścić w ramach domu z kuchni do o do łazienki ze względu na to, że w kuchni wybuchł pożar to po prostu coś takiego troszkę inna też perspektywa to jest człowiek, który wypracował taką też kulturę pomagania bardzo precyzyjną ja widziałem, kiedy nie przepłynęła grupa uchodźców i byli młodzi lekarze koło dr. Bartolo ale kto nie był ten pierwszy moment, bo bardzo przez wiele lat sam po prostu już było powiedzmy po 20 latach 25 latach była grupa ludzi była grupa lekarzy, którego ciała i zabrali się natychmiast badania tych ludzi tak przeprowadzi tzw. triaż, ale on im powiedział, że to nie jest pierwsza czynność, jaką mają wykonać tylko pierwszą czynnością jest podejść do nich pogłaskać po twarzy jest pierwsza rzecz absolutnie muszą robić, dlatego że ci ludzie są chorzy przede wszystkim na zawstydzenie własną sytuacją ludzi, którzy muszą prosić tak to znowu Herbert powiedział stukać laską niewidomego okna sytych i on my kazał głaskać, bo mówi, że przede wszystkim ci ludzie są mają chore dusze mają są chorzy ze wstydu i trzeba zdjąć ten ogromny ciężar rzeczywiście działania ci jak ci ludzie bardzo często byli to ludzie ogromnie o wielkiej postury, którzy po prostu padali na ziemie klękali całowali cię ziemi po prostu płakali zalewali się łzami wiem też służy, które miały kolor krwi pamiętam w oczach jak ktoś zobaczył ta może posłać panów suskich Piotrowiczu ów na granicę i zobaczyć jak ludzie płaczą krwią może być troszkę opamiętali i może przepraszam zmieniłem pana Kaczyńskiego możemy wysłać tam naprawdę nie zobaczy po prostu jak to wygląda i ja doceniłem bardzo ten gest papieża to znaczy papież poleciał z pierwszą swoją wizytą właśnie na Lampedusę Franciszek papież Franciszek tak i od bardzo krytykowany wtedy przez Polski kościół pamiętam wypowiedzi ludzi kościoła i to jeszcze bardzo światłych uchodzących za bardzo światłych, którzy mówili mieliśmy nadzieję, że przyjedzie do Polski wysłucha się skończyła się epoka przedłuża po prostu zaczęły się epoka latarni morskich po prostu koniec w kościele i tak wniesie to odebrać, ale też uczyła się taka epoka tego co papież bardzo pięknie nazwał miłosierdzie pomysłowym trzeba po prostu wiedzieć, o co chodzi wiedzieć w jaki sposób pomóc dlatego dzwoniłem do pisałem Adama Wajraka i dzwonię do fundacji ocalenie bez skutku na razie, dlatego że on później kiedy, kiedy już wrócił do Watykanu zobaczył, jaka sytuacja to wysłał swojego jałmużnika, czyli obecnie kardynała Konrada Krajewskiego wysłał z mnóstwem kart telefonicznych po prostu zobaczył życzyliśmy potrzeby powiedzieć swoim rodzinom w Afryce, że żyją albo powiedzieć, że widzieli kogoś z rodziny, kto nie przeżył np. więc ten taki instynkt to, żeby wiedzieć w jaki sposób pomagać dlatego też uważam, że boimy się dowiadywać po prostu, jeżeli są już organizatorzy to oni nam nie powiedzą im mecz często zresztą taki mamy u nas taki taką bohaterkę cudowną Janinę Ochojską prawdę, która też myśli nie tylko wielkimi pięknymi słowami, ale również takim zmysłem czysto praktyczny w jaki sposób pomóc i wskazuje tę tę drogę no ona zresztą dokładnie to samo co też, że zdajemy egzaminu powinniśmy przestać nazywać się chrześcijanami bardzo bardzo się przyjaźnimy to są jest taka, że takie takie no niech mieliśmy mówić o podobieństwie po prostu ogromnie podziwia jeśli blisko wszystko robi wszystko mówi co robi i mam wrażenie, że to po prostu instynktownie wychodzi ich Unii i ja i po prostu w sposób naturalny tak uważa mam takie wrażenie, że tak jest zresztą także, że był on mówi, że łatwiej było nieść pomoc w oblężonym Sarajewie niż na polskiej granicy dzisiaj to mnie jako osobie, która wielokrotnie była na Bałkanach pisała pracę magisterską o tragedii Bałkanów to po prostu serce krwawi, kiedy tego słucham, że w jednak dobrze najedzone i Polsce w 2021 roku dochodzi do takich rzeczy, ale jakżeby inaczej myśleć skoro ono już powiedziałem partii rządzącej to jest jedno, ale tej partii, która dąży kraj w ogóle bardzo sprzyja chciałbym, żeby po rządziła troszkę, żeby szybko po prostu udało się przejąć władzę, ale w tej partii nie pamięta jeszcze całkiem niedawno, a może nawet teraz w dalszym ciągu mówi się o tym stawia się pytanie poważnie czy przyjmować tylko chrześcijan również muzułmanów to bardzo wyraźnie postawione kiedyś pytanie ale, chociaż media przypomniały, że kilka lat temu Polski prezydent podawał, żeby pomagać Żydom, bo to chrześcijanie no i teraz są w lesie na polskiej granicy i tych jest dłuższe wypycha no właśnie, bo też nie znamy nie pamiętamy też własnej historii też własnych błędów no, więc np. mówi się dzisiaj bardzo często o tym, że o uchodźcach i imigrantach ekonomicznych, dlaczego ucieczka od głodu miała być gorsza od ucieczki przed wojną np. ja ja zastanawiam się, dlaczego tak poniżać polskiego górala i przypominam, że papież, kiedy Jan Paweł II, kiedy opuszczał ojczyznę zawsze z okna Pałacu arcybiskupów krakowskich śpiewał góralu czy nie żal ten koleś odpowiadał na pytanie czy nie żal dla chleba panie dla chleba ojczyznę opuści trzeba nie od lufy panie lufę musiał uciekać od bomby nie od mamy tylko tylko tylko dla chleba po prostu to jest to zawsze jest to jest po prostu historia powtarzająca się powtarzające się historia czy mogę przecież wiesz po tak do tego ostatniego tomiku, bo za każdym razem, kiedy jest wiosna dowiaduje się, że płyną nowi migranci to się stanem czy są wciąż ci sami, którzy toną i wracają z zaświatów tak jest też znowu bodźca tak taki wieczny los takiego człowieka, który ciągle jest skazany skazany po prostu na to, żeby wracać tonąć i znowu podejmować swoją wędrówkę tej mojego ostatniego tam godzina myśli wierzchołek nie dosięgły świętej góry Syzyf znowu jak mówią utonęli ludzie tu tak jak gdyby to byli ci sami niezmordowanie się rodzą i tonu rodzą się by tonąć lub nie, żeby tonąć, ale i tak toną latem mówi prasa będzie szczyt utonięć czy mają pamięć poprzednich czy jest to dla nich wciąż nowa przygoda to właśnie to wrażenie, że przecież bieda i Nędza i ucieczka jest zawsze to samo dzisiaj pojadę do mojej mamy na drugą stronę Wisły i spotkam się z nią i znowu będę myślał o tym że, żeby zaproponować przed wszystkimi świętymi podróż na cmentarz w Pruszkowie, gdzie leży ojciec, którego spotkała, kiedy on osłaniał uciekinierów Warszawy po upadku powstania Warszawskiego ona była w tej grupie uciekinierów jest ona spotkała go na chwilę zaraz potem zmarł na zginął zaraz potem od kuli i tych pamiętamy tych uchodźców warszawskich, którzy zatrzymywali się właśnie w dulagu w obozie Dulag i pani już numeru i mój dziadek tam spoczywają, więc pojedziemy do niego i to jest też przypadek takiego kogoś, kto słania właśnie swoją rodzinę, która jest w grupie uchodźców tych uchodźców Warszawy moja mama, która wspomina, że gdzieś po opatrzeniu została przechowywana nie przechowane została przyjęta do jakiejś stodoły, żeby tam spać za worek złota rodzinnego tam Polacy mówili warszawiak powstania wam się zachciało i jestem sam stosunek ten sam stosunek cały czas ludzi, którzy potrzebują pomocy to jest jakaś zawsze dla nas okazja do samo wyjście nie do skorzystania, ale to nie jest okazja do tego, żeby Emmę żeby, żeby za praktykowanie własnych chrześcijaństwo to jest coś takiego jak ja nie jestem chrześcijaninem, bo się to po prostu przestało podobać, bo w ogóle po prostu to przestałem wierzyć taktu uznaje taką religię która, jeżeli liryczną, która jeśli kogoś obchodzi to znaczy taką, która mówi, że jeżeli raz widzę może ich ląd jest taka wspólna linia, ale ląd nie jest może ma może nie jest landem tym się czasami wydaje zwyczajne czasami cudowne to jest taka wiara np. tak już nie wierzę w to, że to, że coś nie wierzę w Polski mesjanizm np. również, w którym nas wychowują bardzo szkodliwe zresztą, dlatego że mesjanizm zadaje pytanie co się cierpi po co się cierpi jak gdyby cierpienie musiał mieć sens myślę, że cierpienie nie ma sensu natomiast, dlaczego się cierpi też bardzo dobre pytanie, bo wtedy bylibyśmy w stanie wysnuć na taką refleksję, która by ochroniła nas przed cierpieniem to takie pytanie, które powinniśmy się zadawać i które w, których kościół, których szkoła powinna sprzyjać zamiast bardzo tępego powtarzania ciągłych symboli ciągłych zakazów czy ty hale pamiętasz, kiedy się pojawiły na ulicach Warszawy takie billboardy nie cudzołóż i zanim się, gdy wiedział, że istnieje miłość już dowiedli, że nie trzeba nie można założyć to jest taki też wszystko postawili na głowie tak cała historia z księdzem oko z jego stosunkiem do osób homoseksualnych np. tak wszystko by pan były były tak jednak zwykle też tworzył ten klimat takiego odrzucenia Zobacz, że przy stole istnieją nagle nie poznają się rodziny nowożeńców tak poznał się na początku jest on i on, a dziennie wódki to nie pisze prawda tylko wino a jaki białe czerwone różowe i wszystko jest bardzo elegancki z pewnością ktoś ośmieli jako pierwszy puści Bąka np. albo albo wypiję sobie 2 dziwi dziwić mieszkanki wódki 1 i druga pod rząd jeszcze ktoś puści kawał teściowej wtedy się zaczyna po prostu tak wtedy, gdy wszyscy są tutaj dano nam przez zrezygnowano z czegoś takiego co z przyzwoitości wzajemnej i potem nagle wszyscy uznali, że są do tego upoważnieni to jest całkowity upadek czegoś co uznano za niewłaściwe, a ja uważam za bardzo właściwe czy tzw. polityczna poprawność, aczkolwiek tu bardzo często nie chodzi o polityczną poprawność one nas chroniła ta polityczna poprawność przed spadkami naszych płci myślowych po prostu nagle byśmy wyśmiali okazuje się, że nic już nie hamuje tak i pewną jak się mówi o kimś prawda pogardliwie, że jest jakiś to wtedy po prostu coraz łatwiej mówić bardzo często no ludzie myślący również jak by się wydawało w telewizjach mówią używają np. Zobacz słowa park np. Żydach pamięta tylko sytuacje te właśnie czy to potępiona czy była czy była wspólna zgoda życie, bo jesteśmy w tym momencie, w którym akcje na tego rodzaju określenia wczoraj przy kilka dni temu przeczytałem wpis na portalu rządowej telewizji 1 dziennikarzy, który tych, którzy pytają, gdzie są dzieci z Michałowa nazywał Chinami czekającymi na trupa czy ciebie np. bo mnie w jego języku nie może na to zwrócić uwagi tej osobie dlatego, że to jest wolność słowa wszystko wolno powiedzieć bez konsekwencji tak no, a Sejm można powiedzieć do ministra, że będzie wisiał na demonstracji można obrazić przeciwnika politycznego, mówiąc że będzie wisiał itd. z konsekwencji odpowiedzialności za słowo, ale jeszcze się trochę zaczęło tak samo, bo jeszcze inny chwalony prezydent, który zmarł zginął w katastrofie lotniczej też powiedział spieprzaj dziadu powiedzmy Zobacz to jest coś takiego wieś pod po tych rzeczach ja nie wiem, gdybyśmy się kiedyś do mnie odezwą i w sposób jakiś zniecierpliwiony czy czy taki sposób, który by jakoś obraził jest naprawdę unikał kontaktu już ja po prostu, jeżeli coś na co stać to wiemy o tym, że muszę tego unikać bogów różnych innych sytuacjach będzie ona zostać czy ktoś mówi spieprzaj dziadu to to jak nie wybrał na prezydenta ja nie będę na niego głosował tak jak NATO nie będzie mu nigdy kandydat boja wiem o tym, że oni w stanie taki język zastosować w stosunku do innych oczywiście Lech Kaczyński jest teraz postacią świetlistą w w stosunku do tego co wyprawia jego brat jest oczywisty natomiast nie chce o nim absolutnie złego słowa powiedzieć poznałem go osobiście nawet widz musi bardzo sympatyczny człowiek natomiast natomiast rzeczywiście istnieje coś takiego jak brak takiej świadomości co może szkolić czy może urazić praktyki uważności zwykłej na inną osobę taka z drugiej strony stawianie sobie takiego, że nie można mówić im ręką nogą, chociaż są to regionalizmy, które są jak najbardziej dozwolone, ale można powiedzieć jakimś parku np. albo ktoś z par Chem przyszły do są też coś strasznego rzeczywiście to jest uważam, że idziemy w stronę społeczeństwa zdominowanego przez myślenie totalitarne uważam, że do Kryształowej to nie jest rzeczywistość niemożliwe w Polsce mówi zupełnie poważnie i kiedy pewnej miejscowości niż nazywać, bo chyba wolę opisać całkowicie zniknęli Żydzi, ale zorientowałem się, że przybyło kilkanaście osób pochodzenia arabskiego też tych Arabów nie zaprasza tych dziewczynek arabskich nie zaproszę na imieniny urodziny np. polskich klasach to jest coś takiego jak takie decydowanie co coś coś co się odradzającego się ja poproszę stosunek do Ukraińców czy to Białorusinów w Polsce korzystamy z ich pracy z ich pomocy, ale szanujemy i pozycja na koniec co to będzie twoim zdaniem na granicy w najbliższych latach myślę przede wszystkim to znaczy pozwoli zacząć od bardzo banalnego poziomu marnotrawstwa to znaczy my nas czeka prawdopodobnie wielki kryzys ekonomiczny, który już się toczy tak np. ja jako suweren jestem suweren brat, a ty też na nikogo nie upoważnił do tego, żeby poza tym, że tworzy strukturę wrogą symbolicznie jak płace z drutu kolczastego Tylkonie upoważniły, żeby wydawał pieniądze dla takich rzeczy po prostu tak to znaczy po prostu uważam, że to jest wielkie marnotrawstwo, że podobnie jak wydawanie pieniędzy przez musimy za to zapłacić raczej nie wypłaconych pieniędzy za konflikt strony w sprawie Turowa prawda, więc to jest 1 rzecz drut kolczasty tworzy taką zaporę w głowach, że my nie zdajemy sprawy z tego, że on się stanie w pewnym momencie oczywistością zdobyć pierwsze rozwiązanie, ale to może być też więzienie dla nas oczywiście, że tak pewnie nic nie wiadomo, kiedy się z zewnątrz, kiedy jest się wewnątrz, więc nie bardzo wiadomo oczywiście my też będziemy i ale w ogóle stworzy nam się jako najłatwiejsze rozwiązanie jak zobaczyć po prostu jak i klap niż dziecko ono, że przestaje płakać tylko milknie to bardzo często po prostu uznaje się za metodę bardzo skuteczną się to stosuje tak samo drutem kolczastym mamy jakiś problem z kim to dawaj drut kolczasty w poza tym, że ma aspekt śmieszny to znaczy, kiedy staje minister obrony mówimy tu zbudujemy powoli konstruuje swoją ubogą polszczyzną ten konstrukt myślowy i mówimy tu zaraz budujemy czekam na to co to będzie myślę, że przynajmniej wyraz 2 lat, bo zaczął pada słowo płac, czyli takiego chłopczyka, który założył krótkie spodenki i im płatny to zbudujemy czasem ten płot na całkiem całkiem pokaźne zęby myślę, że my z tego nie będzie łatwo to znaczy po prostu myślę, że zależy rządowi na tym, żeby organizować tak jak Łukaszence z drugiej strony, żeby tworzyć klimat takiej mobilizacji to znaczy, że oni są po coś są po to, żeby bronić po prostu tak jak Łukaszenka po to, żeby być, bo tylko gwarantuję, że to będzie, że rzezie że, że wróg się nie nie, żeby żadnego wyłomu właśnie Białoruś kości, a u nas po prostu, że mają po co rządzić, bo znaleźli taki pretekst do tego, żeby tam trwać, żeby udowadniać bez przerwy własną konieczność istnienia po prostu mają bronić po prostu przed czymś przed kimś to łatwo oczywiście pokazać, bo łatwo jeźdźcy szermować ta wieś już Niechcę mówić o tej nieszczęsnej konferencji prasowej, bo to jest to by to było wydarzenie straszne, bo wydarzenie historyczne w naszych dziejach najnowszych po prostu używanie tego typu argumentów tego typu języka ja myślę, że to, że to będzie to jest długotrwały konflikt ten pot będzie przedłużany będzie wyciągany i ten płot będzie takim argumentem wyborczym po prostu, z którym boję się, że my wygramy dopiero za wiele wiele lat tego się boję natomiast boi się przede wszystkim oczywiście śmierci ludzi ludzi naprawdę umierają oni to jest takie nasze morze i morzu Śródziemnym wiadomo osiągi największa od katastrofy las jest nasze morze tak to jest ten 2013 rok 3 października, kiedy zginęło 368 osób bodajże może mówić największa katastrofa nie wiem największa katastrofa w morzu nie wiemy ile osób tonie o tych, którzy utonęli nie wiem tak naprawdę nie wiemy nie wiemy o tej największej katastrofy na tym naszym morzu może nasze morze to jest las po prostu i będą po prostu trupy i nic nie będziemy widzieli w jakiś czas tam znajdą się zwłoki tak jak to się znajduje na różnych obszarach tam, gdzie np. ludzie ludzie się kryli tak ludzie się kryli przed i Żydzi jeśli np. przed nazistami czy też faszystami nie i i po prostu potem znajdowano zwłoki kości i tak będzie mniej więcej tak, dlaczego dlatego jakoś, tak więc wobec tego wszystkiego śmierć w ogóle jest mi straszne wydaje mi się, że śmierć jest rzeczą oczywistą taka nasza, bo myślę Boże drogi od osób ma już tak strasznych warunkach przede mną tak przed nami w ogóle jest taka nasza śmierć ludzi otulony Dobrzany po prostu jest absolutnie niczym, w czym nie przejmując myślę, że jesteśmy skazani na druty kolczaste po prostu myślę, że boję się, że zachód pójdzie naszym śladem i że odgrodzić się od nas również drutem kolczastym tak myślę, że w pewnym momencie będą mieli dość Polaków, którzy robią tylko zamęt robią tylko problemy my ich nie chcemy tak mam wrażenie, że ten rząd próbuje nas wyprowadzić z Unii Europejskiej, że po to, poddaje się karom ściąga na siebie różne kary, żeby nie zapłacić w ten sposób w sposób naturalny zostać wyrzucony czy wyjść z poczuciem dumy albo Unię zohydzić albo zohydzić to jest coś takiego bardzo widzę to źle ja jestem właśnie dlatego myślę zastanawiam się nad tym czy zorganizować jakiś marsz np. już chciałem dzwonić do Krystyny Jandy, czyli do zaprzyjaźnionych ludzi do Magdy Umer Mariusz Bona szewskiego do Grzesia Kasdepke mity chodź pójdziemy w Warszawie takim marszem do ciebie pojedziemy takim marszem jak to Mickiewicz, który w swoim wizjoner stwierdza stworzył Legion kilkunastu osób w Rzymie, żeby wyzwolić świat tyranów prawda, ale doszli do Florencji w ich było ich 200 rakiet doszli do Mediolanu był już 2000 aż zobaczyli ilu ich pewne i może zrobić taki marsz po prostu gdzie my byśmy się troszkę tych uchodźców podobni chciał namówić są pielgrzymki do Częstochowy zupy taką pielgrzymkę od Częstochowy po prostu tak, czyli Warszawy w przeciwnym kierunku Warszawy tam na la pod Białystok za Białystok jak i pójdźmy takim marszem, żeby pokazać, że to jest los nas wszystkich, żeby się trochę podobnie tych uchodźców, żeby walczyć już takiego charakteru bardziej różnić nim jesteśmy w tej chwili Jarosław Mikołajewski był gościem książek magazynu do słuchania w ten weekend dziękuję bardzo, dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA