REKLAMA

''Nikt nie jest prorokiem we własnym kraju'' - retrospektywa Agnieszki Holland

Godzina Kultury
Data emisji:
2022-07-23 19:00
Audycja:
Czas trwania:
41:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj godzina kultury prosto z Wrocławia, gdzie trwa dwudziesta druga edycja Międzynarodowego festiwalu filmowego nowe Horyzonty w programie festiwalu retrospektywa twórczości Agnieszki Holland wydarzenie w Polsce bez precedensu w sumie festiwalowa publiczność będzie miał okazję zobaczyć 18 tytułów ukazujących poszczególne etapy pracy twórczej wybitnej reżyserki, które dzisiaj jest gościnią godzinę kultury witam Rozwiń » serdecznie dzień dobry jest z nami również kuratorkę retrospektywy autorka biografii Agnieszki Holland Holland odnowa Karolina Pasternak Witaj serdecznie wieczór państwu nikt nie jest prorokiem we własnym kraju tek mówiła wczoraj Agnieszka podczas gali otwarcia festiwalu to rzeczywiście tym zdaniem można tłumaczyć to że, że do tej pory swoje retrospektywy nie było nataką skalę w Polsce no dostałam zostałam semestr od jak inne gorzej mając pewności, która prowadzi festiwal wniesienie cen giną na granicy i przypomniałam, że ona zrobiła nawet aspekt tyle 8 filmów 2004 roku i tam przyjechali ojciec też przyjaciele i rzeczywiście to było tak dawno, że jakość, że jakoś nie pomyślał o kolejne lata 8 i filmowania 18, więc tutaj status celny taki znak, tym bardziej całościowej retrospektywę kota wymyślona przez rodzinę wrocławska na wspaniały festiwal nowe Horyzonty jest pierwsza, a tak nie jest kompletna dlatego na Villa Karolinę, jakiego rodzaju to jest wyzwanie doświadczeń dla organizować retrospektywy Agnieszki Holland będąc jej biograf com, robiąc sobie w międzyczasie retrospektywa Agnieszki Holland niejedną prawda nie jest wyssany z filmów, a jeszcze jest ciekawe, bo ja najpierw Tito w czasie książka została zaproszona do poprowadzenia cyklu spotkań też właśnie mini retrospektywę w Berklee miasteczku Uniwersyteckim w Kalifornii oczywiście retrospektywa Agnieszki Holland i to z nazwami prowadzący spotkanie, przygotowując się do nich odświeżam sobie te filmy i właśnie dlatego powstał po książki, a potem retrospektywę żyją miałam taki wielki wołał też inne są bardzo aktualne kompletnie się nie zestarzały język filmu, który operuje Agnieszka w ogóle język, którym mowa Agnieszka ja wczoraj, słuchając wystąpienia miałam wrażenie, że wasz sprecyzował to co mi chodzi o nasze reżyseruje mówiąc reżyseruje Wypowiedz nie wiedząc to potrafi i jest narratorką we wszystkich właściwie w każdej formie publicznej, którą prawie oczywiście w kinie i byłaby takim mocnym wrażeniem jej wczesnych filmów w tym, że telewizyjnych i kobiety samotne już kinowej aktorów prowincjonalnych zdjęć próbnych Nowak, która nakręciła, że miała poczucie, że kurczy trzeba trzeba spróbować nowa zinterpretować oczywiście wątki feministyczne CIT w stanach też dużo ciężej ja uważam, że to był jeden z ważnych powodów, dla których dla, których po prostu kino nie było wystarczająco eksponowane w czasie, kiedy w, kiedy firmy wchodziły na plan wniosku często czuła się, że uwiera tak jak powiedział Karoliny ją wraz z powodu, więc ten feministyczny czy genderowe zrozumiałam najpóźniej do wszystkiego, ponieważ te w komunistycznej Polsce miałam właśnie od dziecka w związku ze z historią mojego ojca kłopoty polityczne później przyjęłam na klatę i zaangażowałem się w Pradze w wyroku studenckim patem współpracowałam z polskimi opozycjonistami, którzy przewozili bibułę między Paryżem przez Tatry i Warszawą Senat zawsze więzieniu we zmian po prostu taką czarną kartę miał duże kłopoty, żeby móc po powrocie do Polski sprawni, gdzie początkowo myślałam, żeby zostać, ale potem tak zrobił się politycznie tak paskudnie że, że Polska się wydawała porównanie krajem Super liberalnym po upadku gier Gomułki i tej gierkowskiej takiej pomożecie w Rze że, żeby się zapewne po prostu musiał się bicia wszystko i to, że w ogóle udało mi się zacząć robić filmy to zawdzięczam moim wspaniałym kolegom przyjaciołom, którzy mnie walczyli, więc znaczyli umie, mimo że gram kobietę właśnie głównie ten męski świat 1 tu również mieć nadzieję wejdzie myślę o Krzysztofie Zanussim myślę o Krzysztofie Kieślowskim należeć się między Chmielną wejdzie zawdzięczam właśnie to, że jestem reżyserką dużym stopniu, bo bardzo nie znaczyli tak, stawiając na szali również jak swoich firm, więc niejakiego przeznaczonego na więcej, więc mogę powiedzieć, że spotkam mizoginii, ale w momencie, kiedy rzeczywiście zaczęłam zaczęło zaczęły moje filmy pokazywać się na świecie również i zaczęłam zdobywać jakiś jakąś jakieś uznanie w to ten stosunek nie mówi odważnie mówią najbliżsi przyjaciele środowiska i kolegów się trochę zmieni to przecież była zazdrość u Wajdy tak naprawdę, bo odbyła się stawała się jego prawą ręką zespole x i to było coś co ja, zbierając materiały i grzebią w archiwach, ale też rozmawiając z ludźmi to gdzieś wracało że, że to właśnie Agnieszka staje się prawą ręką jako jako reżyserka jako przyjaciółka jako artystka, którą wspólnie bardzo też pracować tam od tego filmu pierwszego, który najstarszego pokazywanego na retrospektywie, który właśnie powstał w tamtym czasie rozpoczniemy kolejną część w godzinę kultury teraz w radiu TOK FM czas na informację dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj wyjątkowa godzina kultury wyjątkowa, bo wyjątkowego Wrocławia wyjątkowego festiwalu 2002. Międzynarodowego festiwalu filmowego nowe Horyzonty i wyjątkowe gości dzisiaj w audycji Agnieszka Holland i Karolina Pasternak Agnieszka Holland reżyserka Karolina Pasternak dziennikarka autorka biografii Agnieszki Holland biografii Holland odnowę również autorka pomysłodawczyni retrospektywy twórczości Agnieszki Holland, która właśnie trwa podczas festiwalu nowe Horyzonty powiedział, że zaczniemy te części godzina kultury od najwcześniejszego film, który jest pokazywany na retrospektywie to wieczór u, aby Dona wg Iwaszkiewicza rok siedemdziesiąty piąty o tym filmie i o Agnieszce Holland w swojej książce napisała Karolina także ten właśnie film pokazuje jak szerokie były od początku zainteresowania Agnieszki Holland i retrospektywa jest też świetnym potem rozwinięciem tej myśli starałam się dobierać filmy z różnych okresów twórczości i oczywiście okres polskiej francuskiej hollywoodzki powrót do Polski najnowsze najnowsze filmy też zobaczymy i to jest właśnie piękno tego wyroku, że w różnych miejscach na świecie w różnych epokach, a Agnieszka tak naprawdę pozostawała pozostawała sobą i to jest coś co też zmyłka taka prasa i odbiorcy w momencie, kiedy ona przenosiła się zmieniała kostium ten można opowiedzieć nie mówię tylko oczywiście obok przez film kostiumowy też kręciła ale, ale zmieniała i aktorów, którym pracowała ekipy oczywiście te scenerię i tematy tak naprawdę tematy, ale także wierzchu patrząc na to także mamy film Rambo całkowite zaćmienie tu adaptację brytyjskiej literatury tajemniczy ogród i niepolskie niby temat tak naprawdę tam wszystko budowało co ze sobą wyniosła z naszego kraju ze swojego podwórka, na którym dorastała ja bym wręcz powiedziała już jako właśnie biografka treść grzebała do historii dalej głębiej to są sceny motywy, które moim zdaniem bardzo głęboko siedzą też historii rodzina Agnieszki ze strony mamy Ireny dobrzyńskiej ze strony ojca Henryka Hollanda historii zresztą po obu stronach grupy tak mówi Agnieszka siedzi koło, więc to są jej decyzji z jej dotyka, ale historie filmowe po obu stronach korzeni Agnieszki także w ta elastyczność oczywiście tak w tym zainteresowaniu w językiem filmowym, którego Agnieszka Holland używano, bo kurczę różne gatunki i też telewizja i kino seriale, ale tak naprawdę gdzieś tam w środku zawsze nie zawsze właśnie w którymś momencie zwróciłam odnowa ponownie do tych do tych filmów widziałam, że to dna są bardzo silnej bardzo mocne motywy wracają w jeszcze wrócę do tego pierwszego firmą roku 71005. tam malarsko syn uderzająca no nic dziwnego Agnieszka Holland myślała o tym, żeby być marką, a także takie widzenie plastyczne świata było dziecka bardzo istotne na pewno im malarstwa potem na potem taką moją inspiracją fascynacją była fotografia i przed każdym filmem właściwie obecnie takie ogromne przegląd zbieram różne zdjęcia, które mogą być inspirujące, ale te najbardziej jednak w centrum tego co opowiada miast jest człowiek i poseł świadomie zresztą kiedyś w w Krakowie mieszka, z czym Patel francuskim i tam również mieszka i pracował w teatrze Starym na mojej ocenie w ale próby mieliśmy wtedy gdzieś tam starciem ze stanem na dużej scenie na dużej scenie z kolej próbował Jerzy Grzegorzewski wspaniały nieżyjący niestety już reżyser teatralny, w którym byłam zafascynowana wtedy jego twórczości docent zrobił kilka takich najbardziej nam się w istotnych teatralnych odkryć reżyserskich testy w latach siedemdziesiątych w Polsce im się zaprzyjaźnili żeśmy sprawdzali dużo czasu m.in. chodziliśmy do tego startu razem przez Planty Stare Miasto itd. w i on widział coś kompletnie innego myśmy tę samą drogą, ale widział zupełnie inna rzecz jego fascynowały jakiś przedmiot jakiś układ na wystawie sklepowej kurzu jakiegoś mechanizmu, jaki takie rzeczy bardzo wizualnej bardzo, a ja widziałam, że tutaj staruszka szła z Laskowic Alaska się wysunęła upadła, a tu widziałam, że siedzi jakiś taki chłopczyk chyba coś strasznego spotkało, bo w wodę połyka łzy wiza Ciska wioski takie propozycje widziałam takie rzeczy trudno w ogóle nie dostrzegał, a ja dostrzegam tych z trybików zegara rozłożonego na części pierwszej la lalki bez głowy ewentualne ostrzegał, kiedy się robi syn to trzeba jednak otworzyć się na te części świata, który się nie dostrzega normalnie żyć więc, więc nie jest także pokazuje tylko wielkie zbliżenia, ale moja firma i taki urok świata czy drodze świata wziął czas fotografować i które musi zaistnieć nie tylko jako sceneria, ale jako immanentna część tego opowiadania jest również bardzo inspirujące, ale piękno robienia filmu polega na tym, że to jest praca zbiorowa i że swoją wrażliwość swój talent swoje widzenie mogą i dodają też najbliżsi współpracownicy przez operator operator kamery scenograf kostiumograf charakteryzator nosili aktorzy w końcu którzy, którzy napełniają całą tą te słowa scenariusza nie budzą emocją i odwagą odwagą dawania właśnie emocji i swoją obecnością fizyczną nowe ze właśnie najpiękniejsze dla mnie dlatego ja się na weekend ten proces takiego wspólnego tworzenia jednoczenia się musi być ktoś, kto podejmie ostateczną decyzję to jest, że w moim wypadku reżyserka teraz podejmowanie decyzji także ona nie była redukującą za obecny będzie, że za współpracownikami zjedna z takich z takich jak wyzwań tego zawodu tym większe wyzwania obecnie, kiedy największym problemem jest czas, ponieważ ja robię inność za mało potrzebne stosunkowo, więc nie mam nie wiem 80 dni zdjęciowe, żeby opowiedzieć swoją historię wykonamy bez 30, a więc czas staje się takim bardzo stresującym elementem najścia wskazywał żyć, ale jest to żywe to znaczy praca reżysera na planie chce jest nieustannie się zmienia jest nieustanne wyzwania nieustanna nieustanne nowe sytuacje nieustanny stres, ale też nieuznane satysfakcję, że coś się uda zrobić takie nie niespodziewanego Najda dziś kocham ten zawód i dla narodu ciągle myślę wykonuje niektórzy lubią różne tam nie zrobią na poziomie scenariusza głównie ten zawód krzyż przystąpi Śląskiej najbardziej w montażowni nie, a Janów plan ja jeśli mogę Marta wyszła jako dziennikarka jednak 15 lat na karku jak to bywa też bardzo mi przyszło pytanie, które myślę też słać zainteresuje bardzo Ren razem byłyśmy na górach literatury festiwalu Olgi Tokarczuk właśnie zrobił sobie spacer po okolicy, które wspaniała festiwal jeszcze wspanialszy i Agnieszka wyciągała w tym momencie telefon pokazami aplikacja, która pozwala sprawdzać, jaką roślinę widzimy bardzo interesująca już sobie nabyłam od tego od tego czasu żeby dziecko mają pokazywać listy pokazał od razu mówić, jakie to jakieś roślinki i zastanawiam Agnieszka myślę, że się zmieniło ciebie, że właśnie koncentrować dostawą chodzę spaceruje w różnych miejscach czy nadal głównie interesują się ludzie czy teraz na czymś innym skupia uwagę także my się jako sławna osoba np. sobie czasem jest krępująca patrzeć na ludzi albo dwu czy zmieniła ten punkt zainteresowania notowane sokiem najbardziej interesujące w w no tak AJA człowieku chciałam jeszcze do tego człowieka, który Agnieszka Holland mówiła przed chwilą do tych postaci niejednoznacznych, które zaludniają jej filmy wrócić, bo nikt nie ma czarno-białe ich chyba też takie, że dobro zło nigdy takich skrajnych biegunów nie osiągają chciał zapytać o 1 firm, które wydaje się, że jest dosyć mało znany w Polsce mianowicie firm, które wybrała do retrospektywy Karolina strzał w serce, bo tak mi się wydaje, że takie wrażenie, że on właśnie wpisuję bardzo dobrze wtedy do mnie dobre złe ten jak lubię ten, więc zaznaczy, kiedy dostałam na różne nie był nie był to nie nie była to przez miejskie inspirowana produkcja w była to produkcja drzwi w tym okresie kiedyś zrobił bardzo ambitne filmy w ten okres po ten jednak skupili się na minister ja czy seriale przede wszystkim, ale że robili w pojedyncze firmy, które były bardzo takie ciekawe kontrowersyjne trudne często trudny Fin opowiada prawdziwą historię oparty jest na książce my Mikela Gil NORAD Trybunał młodszym braciszkiem takie galę Gilmoura w bardzo słynnej postaci historii najnowszej amerykańskiej, ponieważ był syn mormonów byłyby bardzo inteligentny bardzo utalentowany młody człowiek, który dostał się do więzienia szalenie wcześnie i właśnie całej sprawy swoje życie spędził więzieniem ten ostatni raz go za najpierw za drobne przestępstwa potem za coraz większe przestępstwa i kiedy na ostatni raz go wypuszczono zamordował z zimną krwią bez żadnego powodu kilka osób na stacji benzynowej w epoce złapano i skazano na karę śmierci było wtedy moratorium na karę śmierci w całej Ameryce i nagle on odrzucił możliwość ubiegania się właśnie zastosowanie tego maratonu było to szalenie niebezpieczne dla tych wszystkich, którzy stanowili przeciwny karze śmierci, ponieważ oznaczało to precedens dniach Zwięczyca, skąd koniec tego moratorium i rzeczywiście po egzekucji Gary ego te wykonania wyroku posypały się już gęsto, a jego najmu czy ratusz w procesie prawienie znał urodził się, kiedy już kary więzienia czy tam dorastał zna się wtedy pojechał tam, żeby przekonać tego prawie nieznanego brata, żeby jednak poprosił łaskiej tam następuje taki rodzaj psychoanalizy dla dla obojga nie tego więźnia tego innego co się dzieje wszystko więzienia są tam też za akcję po rodzinie i opadała medycy bardzo za bardzo głęboko będę o tym czym jest Ameryka ten wał, który jest i Manneh częścią i tych norm ona właśnie, którzy są gdzieś w tym też ten lata to moment dla zemsta za przez przez krew jest oddają myślę, że to jest jeden z takich filmów, który 1 SEK historii filmów miałem naprawdę część Jacek Petrycki Women in mój jedyny amerykański myślę, że pięknie to sfotografował bardzo dzięki temu udało nam się odpowiedzieć serdeczny bardzo ekonomicznie jak to, że byli wspaniali i jest naprawdę jakaś lekcja Ameryki ten w kwestionują cała fascynująca boty często się zdarza, że wyprzedzała, jakie stronnicy, a i teraz jak myślimy Dexter nie próbuję porównywać z serialu Dexter absolutnie tego filmu serial Dexter jest typowym mainstreamowych myślową produkcja ma strzał serce bardzo bardzo wartko opowiedziana, ale jednak bardzo tam jest dużo takiego mroku i głębi, ale jest coś takiego, że TV scena fascynacja postaciami z, ale zła fascynacja złem w którymś momencie wybuchła ach, w telewizji w produkcji filmowej także myślę też o auto w skarbcu w kwietniu po Sejm i co było potem, a wcześniej właśnie już ta postać ze strzałą serce postać Gilmoura z, do której Agnieszka co ważne podchodzi z empatią oczywiście mamy tam obserwujemy tych braci, którzy nagle zacznę są rozmowa rozmawiać ten, który marż, które w zasadzie początkowo boi się tego starszego brata mordercom nie zna innej inne twarze, ponieważ był malutki, kiedy kiedy, kiedy już jego starszy brat wychodził z domu dorastał i on nagle spotyka jednak nim swoją krew i porozumienie jakieś i miłość bliskość prawda pragnie bliskości także fascynujące zupełnie obraz takiego skomplikowania tego świata, że to wszystko po prostu nie jest czarno-białe i teraz dodam, bo o tym jak mówiliśmy o tym w problemach w związku z tym, że była kobietą, ale jednocześnie to mężczyźni byli moimi przyjaciółmi byłem bardzo chciał, żeby nie wybrzmiało jako jedno taka strona moja wypowiedź to wszystko bardzo skomplikowane co nie jest także wtedy byli mężczyźni, którzy zazdrościli tylko albo źle życzyli byli tacy tacy, a czasem 1 ten sam mężczyzna mógł być tym tym, czyli na zawsze jest to bardzo skomplikowane niż to co próbujemy wyrazić słowa do rzeczy od wątku feministycznego musimy rozpocząć kolejną część emerytury tak trochę narzuciła bardzo za to dziękuję strzał w serce proszę państwa do zobaczenia w poniedziałek najbliższy w piątek w kinie nowe Horyzonty pokazy są bezpłatne jest Karolina Pasternak Agnieszka Holland dzisiaj są goszczenia godzinę kultury prosto z Wrocławia jest na audycję za chwilę wracamy teraz w radiu TOK FM tak jak 20 minut zawsze informacja kultura osobista dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska to jest trzecia część godzinę kultury dzisiaj wyjątkowa godzina kultury z Wrocławia festiwalu nowe Horyzonty w programie festiwalu retrospektywa twórczości Agnieszki Holland wydarzenie w Polsce bez precedensu na taką skalę także wszystkich serdecznie zapraszamy radio TOK FM jest patronem medialnym retrospektywy Agnieszki Holland i całego również festiwalu z czego jesteśmy bardzo bardzo dumni Agnieszka Holland Karolina Pasternak są dzisiaj gości dniami godzinę kultury i od feminizmu zaczniemy w no właśnie te wątki feministyczne twórczość Agnieszki Holland w początkach tej twórczości etyki trochę feminizm nie do końca uświadomione tonącą tak miliardowej postrzegam siebie jako feministki bardzo długo dopóki byłam w Polsce całe lata siedemdziesiąte wydawał się dostać taki wymysł sytego Zachodu, a my tutaj w komunizmie wiemy na czym polegają prawdziwe problemy w przy czym zgoda jest dość paradoksalne, bo komunizm jednak otworzył rynek pracy dla kobiecy, tyle że nie oddawczym i z innych obowiązków i w związku z tym kobiety były do totalnie zaorane i żeby godzić te wszystkie możliwe funkcji rolę, ale nie miały takiego poczucia że, że jakimś innym rodzajem stworzenia niż mężczyźni no po prostu ciężej pracują w mnie i i nie myślmy mnie naprawdę się o tym myślała, że bardzo nieliczne bardzo nieliczne osoby po drugiej wojny światowej w Polsce w PRL-u miały świadomość feministyczną ja ja w każdym razie nie spotkałam taki myślę, że prof. Janion dość wcześnie to miała, ale nawet taki feminizm przedwojenny typu Irena Krzywicka czy niektóre wypowiedzi Zofii Nałkowskiej to jakoś tak co to się odbierały coś nie jest aktualne nie zapominajmy, że nowa aborcja nie była problemem, więc nie było tego napięcia, które bardzo istotnym napięciem, które prowadzą jak my pozbawia kobiet ten zakazy zakaz aborcji to związek kobiety podmiotowości w sposób najbardziej tak istotne jest taką ingerencję w cielesność taką zupełnie uprawomocnia na obecny, a strach no po prostu dzienne odbyła się trzecia organy działań należy raczej wiemy, aby coś bardzo głęboko nie no nie do przyjęcia dla dla świadomy istoty ludzkiej no i i w każdym razie jak jak ja się mówi losem niż my też ja podobnie jak moi koledzy się swego otrzymywałam chcę pierwsza działam we minister z szykiem śląskim na festiwalu w Rotterdamie pod koniec lat siedemdziesiątych i zasiadamy dodawały tak jak dziwadła NIK, które robi fajne to się opiekowały niepełnosprawnej między płacą też nie widziało wodne bomby chowanie po domach, a pewnego dnia wrażenie, że tak, więc Bronte oglądam przygasa wraca niepełnosprawni jeszcze jakieś feministki do Legii takie takie tanie wszyscy mogą tak po prostu otwarcie da przestrzeń tężnia no, więc taka była głupia, ale jednocześnie jak teraz perspektywy czasu oglądam patrzę na film mnie niektóre, chociaż moim dyplomowy film na grze Boga za film media feministyczny czy czy będą aktorzy prowincjonalni również gdzieś tam no i te późniejsze i ja byłam odbierana przez kolegów bym jako taka taka Jarosława i mówiła zresztą znam środowisko mówiło ono Agnieszka w zespole x zespół Andrzeja Wajdy jest jedyna, która nosi spodnie i w ogóle, jakby to my kina takie męskie i to było dobrze to miał być komplement 0 Biernacki filozof miał być komplement ten szlam dawno się jestem gorsza męskie kino i forma czasy musiały one co znaczy dla zdrowia ma jednak nieprawda przez kobietę i mam inny punkt widzenia takim środkiem też odpowiada miasto podczas lekarz ale, ale rzeczywiście szok dla mnie, kiedy jeździliśmy z Jackiem Jareckim scenę walki w gorączce i i Jacek chciał koniecznie postawić kamerę z góry, a ja do Janowi jak to się z góry trzeba też nie byliśmy wyrafinowanie wszyscy, więc uprawia seks takiej dyspozycji najbardziej klasycznej jest dla faceta było jasne, że się widzi Bury dla kobiety, a dla mnie było z kolei jasna rzesze widzów odwrotnie zaś widzi tego faceta, który się nad nad kobietą nad kobietą tam wykonuje różne czynności jest zdaniem przeważyły przypomni moja oczywiście jest sam reżyser, bo jak integracja władzę ten zaczyna kręciliśmy i tak jest taki także zamontować potem ewentualnie nasz musi być bardzo nie tak montażową wykręcili jak się później kręciło, bo jesteśmy właśnie mało więc, aby podejmować decyzji jest to jak się ogląda te firmy zatem widać w dobrym tego słowa znaczeniu to znaczy jest to jak wybór ujęć punktu widzenia jest bardzo, gdyby bardzo świadome i no i wtedy zrozumiałam, że są, jakby nie mówić to jednak widzimy każdy z nas widzi świat trochę inaczej moje kobiece widzenie świata jest moje i nie powinnam mi się wstydzić albo przed nim uciekać w Zanussi spódnica taki, żeby tytuł uzupełnia artykuł liczy jednak rozlicznych artykułów archiwalnym, do którego dotarłem pracując nad książką Zanussi wspólnicy w do męskiej było kino, ponieważ dorastał do tych oczekiwań mężczyzn o tym, że dobre, czyli męskie moim zdaniem w takim znaczeniu było pewną należy, że nadal siedzieć nasza świadomość niestety ten przynajmniej analiza zdarzeń możnego tego co do kobiecego wierzył ja sobie myślę, że jak patrzyłam oglądałam z racji zawodu oczywiście znam kino kino polskie dobrze, ale też sobie powtarzałam filmy czy Krzyśka Ostrowskiego czy czy Falka czy kolegów Agnieszki z pokolenia i ja miałam taką refleksję właśnie z tą podzieliłam, żeby się wydawało, że kobiety w ogóle ciekawie opisana w w tych filmach że, że tam mocne postaci kobiece stoczą mówisz, że kobiety komu nie pracowały te nie były kwiatki, które w amerykańskich filmach z lat pięćdziesiątych jest widoczne w Katarze przepraszam tak zaczynało, jakbym z góry patrzyła na tamte kobiety, które były naprawdę presji tak jakby nie mogły pracować były wprowadzone do ról kur domowych czy też pań prowadzących do pięknych różowych strojach i idealnych fryzurach makijażach Metz polskie kobiety pracowały w tamtym czasie i czyniło je na swój sposób nowoczesne, ale jednocześnie jest udrękę dźwigania tych 23 ról matki i kucharki sprzątaczki i to widać w tych firmach właściwie wielu, aczkolwiek perspektywa niskiej specyficzna wód dochodzi jeszcze takiej ironiczny wątek czy też taka ironia ze zmęczenia treść tych kobietach, które cena takie sformułowanie, że kobiet mężczyzn trzeba do bardzo dużą radością bywa także ona jeszcze mają jeszcze 1 rolę, ponieważ mężczyźni oczywiście są walczono z okazji 1 znowu walczą zmęczeni są też tą walką przepraszam za ironię, bo ta walka oczywiście była bardzo ważna natomiast jakiegoś powodu nie myślało się o tym, że kobiety też walczą to dopiero dzisiaj nie narodom oraz ser zawsze pisali mężczyźni z no nie tylko właśnie na szczęście mamy też historię pisaną przez Agnieszkę Holland w filmach właśnie to przebój my dobrze czujemy się tak do tego trochę na szczęście było tylko musimy eksponować tak samo z markami tak samo jest w filmów czyni też są w tym momencie odkrywane, które były zapomniane także wystawa z aż do góry co do 3 seria brytyjskim dzisiaj dokumentalny o tobie nawet seta za odkrycia pan pędzę za sam zrobił fantastyczną zobowiązanie, które związane odnawiane znany, który patrzy na na fragmenty filmów była no ale jest ciekawe ważne dokumenty widział w Cannes teraz tym o dzień Campion i no bardzo dużo mówi rzeczy na ten temat, które są bardzo istotnej bardzo bolesne, a ona jest nad rzeką niebywale charyzmatyczną osobą także na życiowe zawsze bardzo oryginalnego punktu widzenia na inną ona na swój najsławniejszy w tym pokoleniu takim średnio ojca czym reżyserka jest znak sprawy Kraka do pewnego momentu czy Wodnej wieży na szczęście już ma łagodne tak, że mamy drugą francuska zasadne do Darka zeszły rok młodszą no bo dziś panowała bieda Energa wygrała kobieta Oscara za kobieta będzie młode kobiety tego pokolenia się, ale aż tyle lat czekaliśmy od pionu dzień dla NATO, że no i ona i widać, jaka to była męka ona potraktowana przez mężczyzn kolegów i krytyków i producentów i tak i tak to jest jest dużo, ale nie zaś tym swoje doświadczenie w tym co mówiła dzień Campion właśnie nadal tak nad znaczy ten z różnych wywiadów złożonej z różnych fragmentów filmów i dokumentu jest taki nie wypowiadała się na specjalnie do tego firma bardzo zręcznie ciekawe jest złożonej i ogromnie dużo mówi o sytuacji kobiety na rynkach ten trend jest kimś całkowicie wyjątkowe ja mam absolutne poczucie, jakbym widziała bardzo pokrewną bohaterkę bohaterki mojej książki jak oglądaliśmy tak pozycję, że tam tyle wątków się dubluje i filmu jestem za jak badałam wracając tą książką wróćmy do retrospektywy jeszcze na chwilę Agnieszki Holland tak się zastanawiałam czy ty chyba istoty nie powiedziałyśmy termin miał jakiś klub, kiedy układała się właśnie te retrospektywę kiedyś rozmawiając ze mną w TOK FM wspomniałeś, że miano w głowie taką sekcję Agnieszka Holland prywatnie to znaczy to jest z sekcją sekcję oczywista chce też coś co ja projektuję, jakby w pewnym sensie każdy z nas w jakimś stopniu projektuje być może więcej być może mniej jest w tym mnie albo niski no na pewno są wątki biograficzne w kinie czy Agnieszki Holland i też takie nie uświadomiono, o czym już wcześniej trochę wspomniałam, że ja, badając potem historię rodziny od strony mamy taty i tej historii to, bo ich doświadczenie było takim bardzo doświadczeniem mam wrażenie ogólnym Polski tam są i to wszystko przenika do filmów więc, bo prywatnie to brzmi aktora plotkarskie innego właśnie cały budynek jakoś rozdzielić, że to nie jest doszukiwanie się jakiś jakiś takich wątków osobistych, który teraz będę nosił tam wygrzebywać tylko o tylko być może faktycznie sięgnięcie po te filmy które, które jak się przeczyta książkę albo posłucha Agnieszki na spotkania albo w ogóle jeszcze sięgnie po jakąś literaturę związaną z tym okresami z osobą Agnieszki Holland to nagle się pomyśli o kurcze tutaj coś co przeniknęło do tego dzieła i że to jest trochę nieuniknione że, tworząc jesteśmy, że ta materia naszego życia staje się czasem jak mówią w sposób uświadomiony materią filmową w myśl, ale my przed Paweł Pawlikowski zawsze mawiał, że na koncie jak święte autobiograficzny wiemy, ale jakoś nie czułam takiej potrzeby mam wrażenie, że życie trance takie filmy cały czas tylko, że nie jest bez pośrednie, że nie kręcę film osobie w takim sensie bezpośrednim tylko, że wybór tematów i tak nie inne opowiedzenie szukania akcentów in właśnie szukanie niejednoznaczności i Itaki i takiej komplikacji życia ludzkiego to jest wynika z tego jak ja przeżyłam świat jak postrzega świat jak żyli moi rodzice również najbliżsi i po prostu ja jestem z tym firma le, że taka ukryta no tak Paweł lekarskie, że realizacja zleceń chcę pewne rzeczy narzuceniu uświadamia przez żadne tam przedostają przez zostają, ale generalnie biorąc nie robię filmu, który nie poruszył mnie jakieś głębokie osobistej strony w myśl teraz kiedy, kiedy poruszyliśmy tę stronę bio gra autobiograficzną filmów o całkowitym zaćmieniu dziewięćdziesiątego piątego roku i to chyba właśnie książce Karoliny powiedział również, że randów dotyczy w tym wieku takim dojrzewającym, kiedy Agnieszka Holland się stawała Agnieszką no bo wydawało mi się też, że jestem, bo to znaczy to był ten czas, kiedy wydawało się, że jest we mnie to napięcie odwaga bezczelności i i takie poczucie tragiczna to wszystko co praca była w tym szalonym młodym poecie a kiedy kręciłam całkowite zaćmienie to powiedział sobie na teraz jestem już wylana, czyli kimś takim chwili strzałem, który się moim pewnych rzeczy, których nie wierzy tak w siebie potrzebuje miłości, ale też nie jest jakby nic nie jest w stanie całkowicie się całkowicie zaangażować, więc tak rozmawiamy o tym z zestawem mam talent jest jego sztuka później scenariusz w i one dokładnie moja równolatka i wpisał tego całkowite zaćmienie od osiedla pierwszą wersję każdej radzie i miał podobne prawdopodobnie możliwe jesteśmy w momencie jak byśmy ten Fin wspólnie to zgodziliśmy się właśnie takim jesteśmy momencie momencie życia żeśmy przez tę smugę cienia oboje z nie znaczy, że ten ten młody młody poeta nie jest częścią nas, tyle że w śledztwie mistrza w całkowite zaćmienie także proszę państwa do zobaczenia w kinie nowe Horyzonty podczas festiwalu filmowego, który trwa tak jak trwa retrospektywa twórczości Agnieszki Holland, czyli najwcześniejsze firmy z lat siedemdziesiątych po dzieła najbardziej współczesne autorką tej retrospektywy jest Karolina Pasternak, która była gościnią godzinę kultury czas dobiega końca była z nami również Agnieszka Holland bardzo bardzo dziękuję dziękuję bardzo, zapraszam jeszcze się do kina w we Wrocławiu teraz aktywa będzie trwała praktycznie do końca tak jeszcze 7 dni mają państwo, żeby przyjechać nie jest już ta kopalnia z powoli się schładza temperatura także zapraszam na kino w ogóle jest realizowane w do 31lipca proszę państwa mają nowe Horyzonty do 7sierpnia niektóre filmy będzie można oglądać również wersji on-line Radia TOK FM jest patronem medialnym festiwalu retrospektywy twórczości Agnieszki Holland bardzo państwu dziękuję za uwagę Marta Perchuć Burzyńska do usłyszenia czesne informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA KULTURY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA