REKLAMA

“Przez folwarczne zarządzanie mniej się zarabia”

Praca od podstaw
Data emisji:
2022-07-24 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:06 min.
Udostępnij:

Czasy ciągłej zmiany, epoka VUCA wymaga od pracowników i pracowniczek nauki przez całe życie. Ale czy wiemy, jak to robić? Czy wiemy, czego się uczyć? A czego oduczać? Co jest potrzebne, aby tworzyć sytuację edukacyną? I dlaczego tworzenie sytuacji edukacyjnej jest też ważną kompetencją liderów i liderek? O tym wszystkim opowiada Jacek “Jac” Jakubowski - trener, coach, superwizor Grupy TROP i Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, autor książki “Sytuacja edukacyjna”, którą można za darmo przeczytać na stronie www.sytuacjaedukacyjna.pl

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po o dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest audycja praca od podstaw witam państwa w imieniu swoim oraz Tomasza Kopki, który wydaje dzisiejszą audycję razem ze mną jest Jacek Jakubowski dzień dobre dzień dobry państwu dzień dobry, aby nam trener coach supervisor grupy trop supervisor polskiego Towarzystwa psychologicznego szef rady trenerów polskiego Towarzystwa psychologicznego i na tym poprzestanę, bo byśmy mogli całe pierwsze wejście naszej rozmowy rozmawiać o Rozwiń » tym co w życiu robiłeś i jakie masz doświadczenia w tym też pisze w książce, która będzie bohaterką naszej dzisiejszej rozmowy w książce sytuacja o sytuacji edukacyjnej i docencie na samym początku zapytać, skąd w ogóle jest nazwa sytuacja edukacyjna, a ja się w literaturze natknąłem na różne takie sformułowania w moim życiu, czyli nie takie w ogóle moim życiu i za czy miejskich czasów, czyli jak byłem zbuntowany młody i wsi przed snem czuć na własnej skórze i potem rozumieć kontr kulturę spotkałem do niej włoską przed dawną mistrzynię słowa i mądrą kobietę, która wydaje książkę drogi kontrkultury i tam to był bardzo ważnym dla mnie moment, w którym brałem udział w jakiś happening teatr kwestionował się Grotowskim robiliśmy różne przedsięwzięcia i czułem, że ta mainstreamowe nominacyjne kulturę jakaś inna data właśnie ta performatywne tam jest jakaś lepsza i spotkałem w Unię pojęcie sytuację listów, którzy powiedzieli, że świadczy zmienić się musi przeora świadomości w ogóle ludzie muszą winny sposób zacząć istnieć służyć temu ma kultura, która odejdzie od spektaklu czy karmienia ludzi różnymi przekazami podniecenia Hemp w jakim przemoc, bo seksem albo no przekazem krótko mówiąc traktowanie widza jako widza słuchacza kogoś biernego, a i trzeba odejść do sytuacji z sytuacji, w których widz, bo odbiorca z podmiotem, a najlepiej jeszcze współtwórcą tego przedsięwzięcia na potem myśmy robili taki ośrodek Socjoterapii tam tak znaliśmy to nazwę dzięki pracowaliśmy z młodzieżą zagrożoną uzależnieniami tak w gruncie rzeczy pracowali my z młodszymi zbuntowanymi mówiąc o czasie buntować cudownie się buntować tylko sensownie mieć parcia robić różne rzeczy to były czasy komuny razem z naszymi podopiecznymi byliśmy pod ziemią np. solidarnościowym podróżnych tego rodzaju akcję i zobaczyliśmy, że jakiś wyciągamy z ich trudnych ścieżek takich marką Pańskiej ku jakiejś twórczości w działaniu to oni jakiegoś powodu szkoły chcieli skakać no tak się wrzucano ciała coś tam skończyć, żeby jednak funkcjonować w tym społeczeństw i okazało się, wygrywając ze wszystkich Kuba się nie tak są ubrani nie tak się zachowują opiekował się tym wszystkim wtedy na wówczas docent później prof. Andrzej Jaczewski w ramach poradni higieny szkolnej sądu lekarzem najmniej my do niego poszli mówimy szefie chciałaby zrobić, żebyśmy założyli dla nich szkołę skoro w kraju wywalają na Trybunał rewolucyjny pomysł, bo wtedy w ogóle nikt nie myślał, że składanie Szkotów głęboka komuna 1 000 000 może to zresztą wszystkie szkoły są państwową tak pomyślał pomyślał mówi dobra to założymy oddział dzienny oni będą w tym oddziale dziennym zapisani będą w oddziale dziennym to wcielenie zorganizować naukę w ten sposób zarówno dla klas to było niesamowite przedsięwzięcie, ponieważ wtedy właśnie skonfrontowanie się z całą mocą skonfrontował liczmy się taką głupotą szkoły, czyli z tym, że to są młodzi ludzie, którzy mają swoje zainteresowania mogliby naprawdę się rozwijać oni mają się na pamięć uczyć jakiś rzeczy i robić egzaminy w ogóle no ja wtedy nagle mnie olśniło ich rozumiem, że szkołę jest oparta na tym samym modelu kultura czy na spektaklu, czyli na karmieniu ludzi informacjami i na dodatek to wszystko jest obwarowany lękiem, ponieważ no każdy się boi, że nie zaliczy, ale musi zaliczyć nie zaliczy nie zna to jest przepojone lęki no i UPO również, że pracowaliśmy z młodzieżą ja akurat lęk trochę zaliczony trochę z niego wyszli tutaj szkoła będzie też stymulować po prostu jakaś jasna i wtedy nagle pomyślałem, że czas robić pojęcie sytuacji edukacji w sytuacji, w której ludzie się uczą, a nie są uczeni, a dorośli i specjaliści więcej inne osoby pomagają w uczeniu się ja tylko dodam, że 1 ze tych chłopaków z tego ośrodka był Andrzej Stasiuk na Andy staje się budżetowym wtedy wtedy jeszcze dobrze pałą i nie i by k były nawet w ten sposób, żeby w tym ośrodku i był taki samodzielny bym powiedział tak na rok listy, że nawet w naszej szkole wypad to nie jest wypadł z naszej szkoły to myśmy zatrudnieni w tych jako do kadry bo, bo był, bo ważnym elementem tej społeczności i to po prostu był ta droga od tego, że nie powiedziałeś obrzęd upałów uczyli się oczywiście stworzyć szkołę do tego, że teraz idziesz w różne miejsca, ale też do dużego biznesu do tych wszystkich panów garniturach panie w garsonkach mówi tak jak ja uczyłem tych tam chłopaków dziewczyny, którzy trochę się wykolei i trudniej było w rzeczywistości za czasów komuny do tego, że idziesz na wielkie sale konferencyjne to ja tak będą woli pracować jak z nimi to jest długa droga długa droga i tai można powiedzieć na pewno nie pracuje tak jak z nimi tylko w oparciu o samą myśl metody bo ludzie biznesu bardzo potrzebują sytuacji, w których są traktowani podmiotowo panie tak w biznesie nie są traktowani podmiotowo w biznesie bardzo często są no tak klinikami maszyn mniejszą nie wiem musiałbym osobami biegu głównie liczą się zadania efekt natomiast ex 30 lat temu ja dotarłem do książek i zobaczyłem, że w biznesie taka sama rewolucję wcześniej psychologii humanistycznej nagle w biznesie mówi się o tym, że karteczki relację właśnie brak dominacji tylko budowanie zespołów, które są drużyną, w których jest dobra komunikacja, z których korzysta się z wiedzy wszystkich jest przyszłością, a w ogóle już w tej chwili w wielu miejscach teraźniejszość, że von ważne zarządzanie, który jest dalej rozprzestrzenia one i realizowanym bardzo wielu miejscach uwaga już nie dojdzie nie humanistyczne niż skuteczne po prostu przez folwark zażądanie zarabia się mniej pieniędzy, jeżeli w biznesie myśli się o tym, że ciężar bierz pieniądze no to zabijajcie 05 w taki sposób, żeby ludzi rozwijać, żeby ich kompetencji rozumieć ani potrafili się uczyć uwaga się uczyć, a ja mam liczne przykłady, w których ludzie po szkole w biznesie muszą przejść swoistą reedukacji rozmawiałem niedawno jak kelnerem tylko, że zawsze marzył o tym, że będzie informatykiem skończył studia to, że do pracy i przez rok stawał się informatyk musiał się ma się rzecz od Chick ma się nauczyć i to nie tylko chodzi o świeże informacje starą wiedzę, ale chodzi też otoczą w jaki sposób pracować nie umiał pracować jako informatyk co to znaczy, że nie umiał pracować jak śmiał powiedzieć, czego on nie potrafią robić po pierwsze nie potrafił współpracować nie potrafił pracować razem z innymi i po drugie, robił różne rzeczy na zaliczenie czy zrobił, żeby je zrobić ani, żeby zrobić dobrze pamięta, bo nie ominął szef mówi w pewnym momencie wujek, ale my mamy w klientów oni nie chcą tak, żeby jako tako tylko chce mieć dobry produkt nie potrzebują czegoś Sejm nie wysiadać krzyczy się tylko jest i jaki zgłaszają reklamacje się nie broń dziękuję zajrzy, o co chodzi zrozum i pan, bo to jest nasz klient nie jest nauczyciel, który mówi, że no niestety no niedobrze niedobrze dwójka albo trójka tylko ci przychodzi klient, który mówi, że musi to wykracza, że to nie działa i jest my jesteśmy tego i to nie tylko tym razem jesteśmy od tego, żeby zrozumieć, dlaczego a, jeżeli się broni ucieka udaje, że wszystko do przeciwko było dobrze tylko ten klient kupi to dotyczy nie prowadzi w naprawdę w tej chwili np. cały biznes jest tak nieprawdopodobnie współzależnych i tak nieprawdopodobnie szybko się wszystko w nim zmienia, że umiejętność uczenia się przez doświadczanie przez analizę tego co się dzieje przez emocjonalne uczucie na nie słucha intuicję inspirację co za chwilę będzie coś się już dzieje chciał inwestować, jaką drogą iść jest po prostu kompot stawowym wyzwanie, a ludzie w biznesie rozgrywają między sobą, kto to ważny nie potrafią rozmawiać atakują się wzajemnie chowają się różne obrany naj naj dlatego przykłady nie idzie dlatego zatrudniają takich jak my wszystkich, żeby trochę pomóc im współpracować i więcej powiem, który już też jeszcze takiego, że się okazuje, że osoby zaszczuty pracujące za dużo pracują ile cały el bing cały równowaga prawda jakaś praca nad tym, żeby być, choć trochę wypoczętym szczęśliwym i no okazuje się częścią niezbywalną częścią biznesu albo pracownika wtedy firmy, które pozwalają pracownikom mecze, które te tworzą taką kulturę, że odpoczynek jest dobry i zajmowanie się moje dobre zajmowanie się swoim życiem osobistym intymnym emocjami i no po prostu lepiej funkcjonuje Jacek Jakubowski supervisor grupy trop coach trener rozmawiamy dzisiaj od swej książce sytuacja edukacyjna nastrój sytuacja edukacyjna PL mogą państwo kupić książkę albo przeczyta się za darmo on-line ja nazywam się Zuzanna Piechowicz do naszej rozmowy wrócimy po skrócie informacji Radia TOK FM o to jest audycja praca od podstaw przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz razem ze mną Jacek Jakubowski trener coach superwizora i współzałożyciel grupy trop autor książki sytuacja edukacyjna na stronie wwwkropkesytuacjaedukacyjnapl mogą państwo znaleźć tę książkę można ją tam kupić przeczytać też za darmo można też dorzucić do innej swojej działalności, że chce się wesprzeć czytając za darmo tę książkę tak jest dzień dobry takim projektem w tej chwili bez mała jest podsumowaniem mojego życia i jest akcja empatia co roku robimy festiwal empatia działa zajmuje się tym, dlatego że empatia wydaje się mieć kluczowa dla uczenia się współpracy dla tworzenia dla innowacji, a też szczęścia i nie ten festiwal problemy całkowicie za darmo społecznie wszyscy pracują społecznie robimy za darmo i zbieramy na niego środki poprzez Patronite można wpłacić na niego, a także można przeczytać moją książkę za darmo, które jest na stronie Odry przeciwnie mówię powiedziałem, że empatia jest kluczowa dla procesu uczenia się jak nasze wiąże właśnie z tą sytuacją edukacyjną, której piszesz w książce książce pisze o tym, że sytuację edukacyjną tworzy ktoś osoba Henry koło nauczyciel instruktor konsul ta była animator, ale też osoba, która musi być osobowościowo przygotowana do tworzenia to nie oznacza, że to ma być jakiś człowiek nie ma żadnych problemów nie wiadomo kto, kto tam musi być osoba, która Asia to musi być osoba, która osiągnęła odpowiedni poziom dojrzałości politycznej, czyli potrafi słuchać potrafi być obecna uważna i potrafi koncentrować na drugiej osobie decentralizację, czyli wchodzili buty rozumieć jak ona myśli jak ona działa indywidualnie też osoba, która rozumie procesy grupowe rozumie co się dzieje w grupie uczącej się i które poprzez tą kontakt empatyczny tworzy pole dialogu tworzy pole poszukiwania uruchamia procesy które podmioty w tym uczestniczące czy uczestnicy którymi są podmiotami decydującymi o tym w jaki sposób się uczą jak szybko jakiś jak jak do tego dochodzą no właśnie mogą wziąć odpowiedzialność za proces uczenia proces uczenia się już euro wizji lodowiska stwierdził, że zachodzi w mózgu, który jest no można powiedzieć też ma to, żebyśmy się uczyli pan mamy Muz po to, żeby przetrwać, żeby przetrwać część oczy cały czas w czasie uczyć tego co się wokół nas jej większość tego mózgu jest zaprojektowana tak, żeby uczyć od innych innymi dzięki innym dzięki przekazom kultura dzięki książkom dzięki bezpośrednim doświadczeniom, które się np. wspólnie razem analizuje dzięki temu lepiej rozumie niezwykle ważne role emocji, które są racjonalną częścią człowieka ani irracjonalną i one są nikt nie ma czegoś takiego, żeby mózg w jakim momencie nie przeżywał jakieś emocje to nie myślałbym wsi nowoczesne rozważanie mówią, że w mózgu są stany emocjonalne poznawcze doświadczeniu w jakiś tam trwa i my jesteśmy w jakim stanie dzięki temu odbieramy, czyli intelektualny mówi Bilik my wód albo przeżywamy go sposób myślenia albo poprzez metody aktywne tzw. uczymy się, grając scenki, doświadczając analizując, przyglądając się są i dotyczy to także bardzo twardy rzecz my się matematyki też uczyły przez doświadczanie, a nie nie był przez zapamiętywanie empatia, bo w tej mojej koncepcji, które się sprawdziła przez 40 laty była no bardzo różne projekty chodziła oprócz przygotowania osobowościowe jak wiem, jakie przy takim przygotowany musi zastosować pewną ingerencję, czyli 4 filary musi z 1 strony stworzyć lub za animowanie poczucie bezpieczeństwa drugi filar też poczucie sensu trzeci filar to jest aktywność i czwarty film też wspólnota państw ta wspólnota tutaj to nie tylko on musi być empatyczny, ale stworzyć sympatyczną grup jak taka osoba, która jest trenerem coachem jakąś osobą, która właśnie tworzy tę sytuację edukacyjną może zadbać o poczucie bezpieczeństwa, bo poczucie bezpieczeństwa każdy z nas ma swoje w różnych sytuacjach ja zwróciłem uwagę na to, że wszyscy mamy pewnego ciągniemy za sobą pewnego radził uraz edukacyjny uczący się osoby przeważnie skończył jako szkoły część skończył jak studia i przez dziesiątki lat były na kilkanaście dziećmi były trenowane w tym, że muszą zapamiętywać i za chwilę ktoś powie, że niestety są pierwsi mają dwójkę trójkę albo auto wręcz nie zaliczyły albo, że są dobre, a to w końcu ktoś ze mną jak powiem to zupełnie innej bajki niedawno słyszałem młodą damę, która powiedziała, że w szkole była szukać polonistką poszła na polonistykę 3 lata była Super radny studentką na czwartym roku spotkała panią profesor, która otworzyła oczy na literaturę ona spotkała literaturę one ją poznała moim zdaniem pani prezes złożyła właśnie sytuację edukacyjną, a wcześniej w dalszym była adresowana w tym, żeby umieć analizować pokazywać ortograficznie pisać i robić różne takie rzeczy, które generalnie może się nawet przydadzą tylko w momencie, w którym człowiek jest podmiotem nie przedmiotem oddzielnych wypełniać testy to jest jeszcze coś na czym bazuje Polska i nie tylko edukacja na taki to jest po prostu gra i wariacką gra tej, która sprawdza jakieś tam poziom zapamiętanych informacji inne widać tylko o płytkim poziomie mogę już np. takich czytam takie książki analizujące systemy edukacyjnej Novum są takie systemy edukacyjne nastawione na sprawdzenie indywidualnych com tak wiadomości zapamiętany poprzez testy i one mają najgorsze wyniki i paradoksalnie najlepsze wyniki mają systemy, w których wskaźnikiem jest współpraca cały system jest nastawiony jak nauczyciele uczniom jak wszyscy ciężko współpracować, żeby poznawać świat i uczyć się w ale jeśli chodzi o poczucie bezpieczeństwa w tej węższej dziedzinie czy mojej treningu warsztatu szkoleniowego to coachingu jest jeszcze bardzo ważnej potężne zadanie mianowicie po pierwsze, kredyt musi być na tyle zrównoważony uważny, żeby sobą budził zaufanie budził i taki spokój, że naprawdę way wchodzi w kontakt emocjonalny zapewnia takie bazowe poczucie bezpieczeństwa drugi zapewnia go czy to mocy kontraktu, czyli przychodzi rozmawiać w jaki sposób umawia się z ludźmi wiek rezerwuje na to czas jakiś sposób będziemy pracować też piekielnie ważne, bo kontrakt oznacza w środku jakieś wniesie, bo umawiam to znaczy jesteśmy partnerem partnerką do tego, żebyśmy mogli działań, ale największą sztuką Kremer im dalej Plast a tym bardziej powinien potrafić w pełni będzie taka sztuka, w której trener pracując z ludźmi w jakim sensie w jakim Czyżbyśmy w cudzysłów, ale przestaje być ważny przestaje być źródłem tego poczucia bezpieczeństwa, ponieważ pracuje tak ludzie znajdują go sobie, a także w kulturze w relacjach między sobą budują np. grupa buduje takie relację, w której ludzie czują się bezpiecznie innymi osobami i tu kluczową kluczowym nie jest trener tylko jako pewna konstrukcja komunikacji w grupie taka kultura grupy właśnie proces grupowy bardzo podobnie może być organizacji w tym nie mówimy o procesie grupowym procesie społecznym w okresie takim poziomie organizacji procesu rozmaity, a i tzw. kulturze organizacji, w której człowiek może czy tutaj każdy człowiek jest ważny i rozmawia się z nimi tworzy się pole korzysta się jego mądrość korzysta się jego doświadczenie, a także tworzyły się warunki, żeby te doświadczenia miał, żeby rozwijał, żeby opracowywał, czyli cały system szkoleń rozwoju, który powoduje, że ci ludzie łączyli powiedziałeś o 4 filarach i tutaj nie jesteśmy w stanie opowiedzieć wszystkich 4, bo niestety czas rady jest nieubłagane, ale też, więc odsyłam państwa do książki, ale też chciałbym zapytać o ten ostatni film raczej wspólnota, bo ono bardzo łączy poczucie bezpieczeństwa, bo jakieś poczucie bezpieczeństwa musi być była wspólnota, ale wciąż decydują uczestnicy uczestniczki nie ta osoba, która tę grupę wprowadź ta osoba, która tę grupę prowadzi musi być w środku jest jak pewne przyjęcie częścią grupy, a my w grupie trap mamy także szkolenia dla liderów i w obu wypadkach czy też trenerką czy lider i ludzie muszą odejść od kredyt czy innego paradygmatu, w którym porządek były przez dominacji przez taką hierarchię, że ktoś się wyżej okresie mniejszej uwaga nie jestem przeciwko firanki w ogóle, bo uważam, że np. taka pani dziennikarz, który robi od lat pod każdy jest znacznie wyżej od osoby, która dopiero zaczyna robić podcasty i można skorzystać doświadczenie, ale to nie oznacza, że i no tak jak był świat zbudowany, że ktoś jest szlachcic też po prostu wyżej koniec wszystkich tak jak w tej chwili prof. Uniwersytetu pyta jak żyć premiera nie tego jak z no ale nawet profesorem dotyczącymi życia może być genialnym fizykiem po prostu może tak powiedzieć, że my padniemy jeśli chodzi o to, o czym mówi, ale jak żyć, bo z stoi zatem my się były jak książki o tym pisze że my chodzimy jeszcze cały czas nie weszliśmy już trochę jesteśmy w nowym paradygmacie ten nowy paradygmat musi zwyciężyć, bo inaczej zwycięża wszystkie opinie inne kretynem, który zalewają świat przemocą i ten nowy paradygmat mówi, że porządek się uzyskuje przez sieć relacji partnerskich opartych na zaufaniu, a nie przez hierarchiczną dominację utrwaloną pozycjami i my pracujemy na tym, żeby człowiek będący prezesem potrafił powiedzieć ze swoich podwładnych i nie wiem ciekawe jak to zrobić nie wiem czy spróbujcie im musicie znaleźć pewnie się, na który zna się na tym lepiej zna co autorytetem w właśnie na tym buduje autorytet, ponieważ wiele wie on Żydom jakąś pozycję one bardzo duża tak jest dojrzały, ale wielu rzeczach nie wie i docenia innych, którzy wiedzą i uczy się od nich uczyć się ich, ale uczy się razem z nimi, czyli wykorzystuje wiedzę np. młodziaka, który co dopiero przy pracy i doświadczonej damy, która już pracuje 20 lat i swojego jakiegoś szefa projektu i specjalisty myślę, że taką kompetencję lidera jest wspólnie nie jest zrobienie z tego wszystkiego pewnej kompozycji, które daje innowacji, które daje rozwiązanie problemu, który daje rozwój dzięki temu, że różne osoby, które coś wiedzą czym się specjalizują mogą się dogadać i stworzyć częściej każdą z nich przekracza wwwsytuacjaedukacyjnapl tam mogą państwo kupić książkę lub przeczytać tę książkę online za darmo, a ja tobie bardzo dziękuję za rozmowę Jacek Jakubowski trener coach superwizora grupy trop i polskiego Towarzystwa psychologicznego szef rady trenerów polskiego Towarzystwa psychologicznego no właśnie autor książki sytuacja edukacyjna dziękuję bardzo, ja nazywam się Zuzanna Piechowicz to była audycja praca od podstaw już za chwilę informacji Radia TOK FM, a zaraz po nich Ewa Podolska audycja doktora do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRACA OD PODSTAW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA