REKLAMA

Pierwsza miłość

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-07-27 15:50
Czas trwania:
23:44 min.
Udostępnij:

Lato to czas, gdy budzą się uczucia. To właśnie na wakacjach, na pierwszym obozie, z dala od rodziców, wiele nastolatków przeżywa pierwszą miłość. A to nie tylko motyle w brzuchu, ale często także nagłe i bolesne rozstania. Rozwiń »
Pierwsza miłość to szkoła uczuć, która przygotowuje młodzież do dojrzałych, partnerskich, intymnych relacji. Zapada w pamięć na zawsze. Dlatego tak ważne jest uszanowanie tej pierwszej relacji ze strony rodzica. I tak ważne, jak rodzic zachowa się, gdy dziecko będzie mu o tym uczuciu mówić. Albo gdy będzie o nim milczeć.
Co się dzieje w głowie zakochanego nastolatka? Jak rozmawiać o miłości z dzieckiem, aby nie naruszyć jego granic prywatności? Jak wspierać dziecko po rozstaniu?
Magdalena Keler i Agnieszka Urazińska pytają o to Macieja Olsztyńskiego, psychologa. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsza miłość często przeżywana na wakacjach na pierwszy mowa, że z dala od rodziców niestety równie często kończąca się nagłymi bolesnym rozstaniem pierwsza miłość to szkoła uczuć, która przygotowuje dzieci młodzież do dojrzałych partnerskich intymnych relacji zapada nam pamięć na zawsze dlatego tak ważne jest uszanowanie tej pierwszej relacji ze strony rodzica co dzieje się w głowie zakochanego nastolatka jak rozmawiać o miłości z dzieckiem, aby nie naruszyć Rozwiń » jego granic prywatności jak wspierać dziecko po rozstaniu o tym wszystkim porozmawiamy dziś pan Maciej olsztyńskim psychologiem ja nazywam się Magdalena kler ja Agnieszka urazi Ińska pytamy w podcaście być rodzicem wysokie obcasy pierwsza miłość czy ma rację czy ona faktycznie jest taka ważna czy to jest coś co zapamiętujemy na całe życie po prostu tak jest, bo faktycznie tak jest jak mam wrażenie, że pierwszą miłość przeżywamy trochę z rodzicami to może brzmi strasznie pan trochę tak jest jesteśmy z niemowlakiem jesteśmy po prostu bezgranicznie zakochani w rodzicach poprzez dorastanie wiąże się z tym, że się trochę uczymy z rodzicami dostawać to jest myślę pierwsze takie doświadczenie, że dobra relacja miłość się kończy tym, że trochę się odłączamy relacji rodzicielskiej przełączamy się relacje z innymi przyłączamy się na świat, więc bardzo jest ważne, żeby rodzice też byli przyzwyczajeni do tego w ogóle byli gotowi na to, że dziecko od nich w jaki sposób odejdzie dziecko i w jaki sposób porządzi to może być dosyć trudne dla samych rodziców, ale jest bardzo potrzebne, żeby nastolatek główną i bezpiecznie bezpiecznie oczywiście to jest rzecz względna ale w jaki sposób za eksperymentować z sobą samym nową rolą nową relacją jest to dla niego bardzo potrzebna, żeby móc się przełączyć na coś innego na kogoś innego na jakąś inną relację, chociaż będzie przeżywał bardzo intensywnie dlatego pewnie pamiętam te nasze pierwsze miłości i myślę, że kochamy te osoby nawet jak się rozstaliśmy to jakoś czujemy jakąś jakiś rodzaj więzi z rozrzewnieniem sem żywe z takimi przechodzą określenia właśnie tak tak to jest jakiś rodzaj ciekła może już nie takie, żeby kiedyś, ale są, więc jakąś patrzymy z jakąś, jakim sentymentem na naszej miłości może to na poziomie można obrażać bardziej niż niż te złe jak też przyszło do głowy właśnie, że idealizujemy palne on to idealizm nie jest klasyczne jest normalnym dniu uczymy się patrzeć no trochę tak jak w świetle naszych rodziców że, że widzimy mamy nadzieję, że tak intensywne przeżycia są z tymi osobami, które są dla nas wyjątkowe, które będą kimś bardzo ważnym właściwie jesteśmy zakochani mamy nasze lata sobie nie wyobrażamy, że możemy być kimś innym to myślę bardzo przeraża rodziców, kiedy mają nastolatka, który coś takiego przeżywa, ale po prostu tak przeżywa doświadcza tego dziś to jest jego świat w tym momencie się sprowadza właśnie to takiego rozpoznania relacji z drugą osobą, bo nastolatek zakochany wydaje się w pełni oddaje się widzi więcej rzeczy, które mogą być, które sobie wyobraża, które chciałby, żeby były w związku z tym bardzo idealizują no tak się dzieje po prostu mnie jeszcze 1 rzecz przechodzi do głowy, bo tak my jesteśmy dorośli wiemy, że taka miłość my z przedszkola albo z podstawówki mało, kiedy dobrze się kończy to znaczy przez chwilę mówię, bo nasze morze kończy właśnie dobrze, ale chodzi o to, że mało, kiedy przeradza się w wieloletni związek, który kończy się szczęśliwym małżeństwem no i słyszymy od tego naszego dziecka, że mało jak kocham Julkę nad życiem będziemy małżeństwem w ogóle będziemy mieszkać tu czytam i co wtedy mamy powiedzieć z 1 strony myślimy sobie no dziecko co tę legendę jeże Niemca chce od 2, a z drugiej strony nie chcemy pozbawiać złudzeń, ale mamy planować Lenina to wesele prawda, o którym marzy córka traktor nie są urządzenia są jakieś marzenia, a które są w tym momencie, kiedy nastolatek dopowiada są prawdą od tak myśli tak przeżywa nie jest to nic nienormalnego przecież chłopcy w wieku kilku lat przeżywają fascynację matkami też mówią, że nie tylko z mamą tylko z mamą będę, bo takie mają doświadczenie, bo ją idealizują trochę mnie widzą, że oznaczałoby to trochę wprowadzenie osoby z końcem ale, ponieważ są związani z matkami to tak widzę świat nie należy w ogóle z tym dyskutować, bo to jest rozwojową jest to bardzo normalna jest zdrowe, czyli nastolatek nawet kiedy przy trzeba sytuację w sposób trochę przerysowany tu i tak musi tego doświadczyć musi przeżyć nie ma sensu go rozczarowywać świadek tak jak nie ma sensu dziecku mówić, że nie istnieje Święty Mikołaj ono wieży Świętego Mikołaja jest to potrzebne niż tak postrzega świat to jest bardzo normalna w 2 idąc tym tropem dochodzimy do tego, że dziecko samo w pewnym momencie zauważy, że z tym Mikołajem to coś istnienie Ts i być może rzeczywiście zamiast mówić dziecku przestępczy ile z tego kwiaty i pół świata na pewno nie będzie twoja dziewczyna na zawsze albo twój chłopak zamiast tego po prostu pozwolić się cieszyć tak przekazu towar się i co wspierać pewnie gdzieś wspominać się wstawiać to też pytanie co to co znaczy to nie znaczy konkretne zachowanie tylko tej czy raczej Pyć obok no wspierać w takim sensie, że jeśli w ogóle dziecko mówi o o tym co przeżywa jak bardzo zakochana jest w tym drugim nastolatku, chociaż to bardzo często się odbywa także ono właśnie tego nie mówi dlatego, że to jest trochę tak jakby przełączamy się na inną relację bliską relację z rodzicami, ale już przełączam na relacje z kimś z kimś zakochuje i kim widzę przyszłość no nie mogę dorastać widzieć, że i przełączą się z relacji, która była jako bezpieczna prawo dawało stabilność, czyli z relacji z rodzicami na nową relację nie wierzyć, że to być jedyna relacja najlepsza w całym świecie, dlatego że trudno mi taką relację zysku miała, więc nie przełączy się na nową relację trochę tak jak robią dorośli od roślin trochę się zakochują trochę też przyglądają stąd innym przyglądają sprawdzają co odpowiada już pewne rzeczy jak już trochę znamy relację to jesteśmy w stanie szybko powiedzieć nam w ogóle jakiś styk bycia osobą odpowiada nawet czy fizycznie sobie odpowiadam, a dziecko nastolatek jeszcze o tym nie wiem czuję, że rzecz jest coś niesamowitego w tej drugiej osobie i to jest wojna i wysokiej czy starczy, że nastolatek powinien po prostu przeżyć jak każdy z nas przeżywał jeśli mieliśmy szczęście się zakochaliśmy w ogóle nawet tak się rozstaliśmy to i tak mieć szczęście przeżyć pewien proces ten proces nas jakoś buduje się w tym procesie też uczymy siebie uczymy się innych uczymy się co znaczy zaufać komuś uczymy się co to znaczy zaufać komuś bezgranicznie i co to znaczy rozstać się w momencie, gdy zadawałam pytanie i używam sformułowania wspierać to ja przyznam szczerze, że już tutaj tak pesymistycznie podchodząc do tematu nie chodziło o wspieranie zakochaniu no bo tutaj wiadomo wystarczy być mądrze być może nie wyśmiewać prawda nie nie wytykać no no być natomiast chodziło o to co wtedy, gdy ten związek się kończy jak wspierać w przeżywaniu rozstania i czy wtedy w ogóle się potrzebni no sami jesteśmy potrzebni czasami mnie czasami to nastolatek przeżyje sam ze sobą albo inaczej jako rodzice jesteśmy potrzebni tylko na chwilę albo potrzeba jesteśmy jako figurę, do których można się nastolatek odwołać wtedy, kiedy będzie tego potrzebował to jest okres, kiedy się buduje autonomia i autonomia polega na tym, że uczy się samemu rozwiązywać swoje problemy co prawda rzekł jeszcze jest miasto latkiem to na chwilę wybiorę bycie rodzicami na chwilę trochę zachowanie ich dziecko, ale potem wracam do tego, żeby szukać swojego brata swojego miejsca szukać tego kim jestem kim jestem się dowiadujemy w kontakcie z innymi, czyli muszę to przeżyć po swojemu to było niedobre, gdyby nastolatek i pewnie tak może czasami zdarza ale kiedy nastolatek nie ma granicy pomiędzy sobą rodzicami wtedy w ogóle trudno się zakochać, bo równocześnie musi utrzymać relacje, które są tak samą China no dobrze, a co z takim dzieckiem, które jednak na bardzo przeżywa i słyszymy jak rodzi takie komunikaty to jest koniec świata ja już nigdy nie zakocham to jest tragedia jednak rodzic mimo wszystko nawet nastolatka, który słyszy takie komunikaty no jednak się martwi prawda i gdzieś tam ma taką ma taki naturalny odruch, żeby jednak temu dziecku mimo wszystko jakoś pomóc wziąć ciężar na plecy do ognia, ale to pomóc to znaczy być nastolatkiem pomoc to znaczy odwołać się do jego emocji nie tyle dyskutować z tymi emocjami one mają sens czy nie nawet jak nastolatek mówi takie rzeczy nigdy nie zakocha, a nikt nie będzie stał teraz wszystko będzie źle w tym momencie tak nastolatek może przeżywać dojrzałość polega tak z punktu widzenia procesów wewnętrznych polega na tym, że jesteśmy w stanie integrować się to jak rozumiemy świat z tym jako przeżywane nastolatek jeszcze nie potrafi tego poprzez integrować w ogóle dojrzałe mocniej niekoniecznie jest dojrzała osobowość, ale dojrzałym 100 dwudziesty piąte rok życia nastolatek jeszcze ma trochę czasu jak ta przeżywa to bardziej trzeba z nim być powiedzieć okej tak może być teraz jeszcze strasznie smutno bardziej trzeba normalizować aż to co się dzieje, bo to jest normalne jest trochę przerysowane trochę w nim prorodzinne być może dla niektórych ale, ale jest normalne nastolatek tak będzie przeżywał nastolatek nie przeżyje i miłości rozstania tak jak tak jak osoba dorosła też przecież dorośli też cierpią to jest okej trudno nie cierpieć wtedy, kiedy Polacy są różnego, a co w takich przypadkach, kiedy rozstanie powoduje dosyć znaczące widoczny dla nas rodzica spadek samooceny, bo to się zdarza prawda, że szczególnie dziewczynek no tak, bo ani była ładna, bo teraz spotyka się zasiała Zosia to jest groźniejsza tak dalej itd. no to jakąś jakieś formy dialogu chyba jednak wszystko powinniśmy powinniśmy przyjąć pewnie bardziej trzeba znowu być z nastolatkiem trochę trochę rozmawiać trochę mówić o tym jak to się dzieje to przez się w ogóle sobą dzielić swoimi doświadczeniami dobrze zaczął realizować tak tak podawać takie przykłady, że też tak miał tak tak o sobie myślałem tak to trzecie, bo jakoś nastolatek musi sobie wytłumaczyć, którzy się ustał, kiedy zakochanej nagle jest odrzucony to zwykle to morze albo przerzucić odpowiedzialność na zewnątrz albo wzięcie na siebie to jest okej dotyczą trzeba to normalizować ta-li samoocena wróci do stanu stabilnego te chwilę może być jakieś wahnięcie nawet się niepokoju, jakby nie było to jak jesteśmy w trudnej sytuacji nam się różne sytuacje trudne dzieją być może rodzice teraz w ogóle mają trudność z tym, żeby przyjęcie ich dziecko może różne rzeczy przeżywać czasami to mogą być bardzo przykre reakcje nawet potocznie mówimy mega przeżywa ktoś przeżywa negatywne emocje nie powinien przeżywać tymczasem z punktu widzenia psychologii negatywne emocje to są te emocje, które są kompletnie nieadekwatne czy lubię tę kwotę do sytuacji natomiast złość smutek strach radość co emocjami pozytywnymi może radość jest oczywiste, że rzecz pozytywna chociaż, jeżeli ktoś jest tutaj sytuacja się cieszy to nie jest emocja pozytywna albo, jeżeli się cieszę z czyjegoś nieszczęścia np. myślę, że poza psychopata Logi to tak się takiego życia trzeci w państwie nieszczęścia, ale większość osób się no czasami tak jest, że się cieszymy, że nie nam się stało i wtedy przeżywamy to są trudne emocje, ale czujemy chcemy coś takiego to tylko osoby rosła cieszę się, że jadę samochodem wypadek jest, iż cieszę się, że to nie mnie dotyczyło nie wiem czy się cieszę z cudzego nieszczęścia wolałbym, żeby się w ogóle nie wydarzyło, ale przecież się cieszę że, że jak dzieli zatrzymałem się bezpiecznie albo udało się przejechać się nie stało to jeszcze jeszcze jedno pytanie odnośnie tych relacji rodzic dziecko, ale zdarzają się też takie sytuacje, że w naszej ocenie oczywiście tak wydaje nam się, że ten ktoś, kto np. już przyszedł do naszego domu został przeprowadzony przez córkę czy cena wiemy o nim, że to np. jest ktoś, kto powiedzmy zażywa narkotyki tak albo nie wiem no by gdzieś tam non stop imprezuje pije piwo będąc niepełnoletnim tak dawno przy jednak działy może mieć zły wpływ takie właśnie unikam tego złego wpływu trochę boję tego sformułowania gdzieś tam próbowano Kluczevia w takim cudzysłowie dałam, ale to wymaga ono takiego słowa jak teraz jak teraz temu zakony nastolatkowi, które absolutnie tak jak tutaj rozmawiamy nie myślą racjonalnie nowo to funkcjonujemy na poziomie emocji no jak przetłumaczyć może to jednak nie jest najlepsza osoba, którą stronę powinny powinna powinien spędzać czas pracy rodzice muszą wykonać trochę wcześniej muszą nauczyć dziecko pani siebie muszą nauczyć dziecko granic, jeżeli nie zrobią tego wcześniej to czasami nastolatek nic nie ma wtedy konna z osobami, które dla są jakieś procesie ktoś nie wiem czasem się mówi tak potocznie spada złe Towarzystwo może być większe trudne, chociaż stety widzę Ania zwykłych doświadczeń mamy trochę zdrowe granice to dziś widzimy, jakie są nasze potrzeby jesteśmy w stanie do tego odwoła mniej więcej proszę nie znaczy, że będę będziemy potrafili zrobić świetnie tu takie dziecko nawet nie doświadczy jakiegoś przekroczenia nie chcę powiedzieć, że to jest dobra świadczy o przemocy doświadczy jakieś przestępstwo, a które ktoś zrobił wobec niego, ale jeśli też Oszu albo ktoś wykorzysta jego emocję można powiedzieć czasami jest to doświadczenie, które wzmacnia w takim sensie, że uczy się, że ludzie się potrafią zachować w różny sposób niezależnie od tego czy ja lubię czy nie lubię, czyli kocham cię nie kocha, więc bardziej trzeba ufać nastolatkowi niż go ochronić ochrona, która polega na tym, że mu tłumaczyć, jaki jest świat w ogóle trafią do innej części mózgu on odbiera to ku wrzeszczą tak zwykle robią rodzice, że tłumaczą logicznie jak się sprawy maja ze świata Miss innymi ludzi tymczasem myślenie to jest nowa część mózgu, a bycie zakochanym to jest stara część mózgu albo nawet mózg gadzi, czyli w ogóle ktoś jak ma jedno do drugiego, czyli bardziej trzeba tę pracę wykonać wcześniej jeśli już widzę, że coś dzieje bardzo intensywnego mogło sobie zadać pytanie jako rodzic co się działo wcześniej, a zadaniem rodziców jesteś sobie radzić z tym myślę 100 latek nie jest pod kontrolą, że mamy pewne wpływ na pewien wpływ na niego, ale rolą rodziców jest utrzymanie kontaktu po to, żeby móc towarzyszyć przez jakiś czas nastolatkowi w tym, jaką się rozwija jakich dokonuje wyboru życiowych, ale nie zrobić wybory za niego jest niemożliwa nie mogę ochronić się swoje dziecko swojego nastolatka przed życiem, chroniąc go w ogóle przed podejmowaniem różnych wyborów lofty zbuduje symbiozę zależności, czyli można powiedzieć, że właściwie nie jestem w stanie go w ten sposób ochronić tylko go jeszcze bardziej człapie to jest parada to jest pewnie strasznie trudne bo, bo codziennie dokonujemy jako rodzice takich wyborów nie jesteśmy w stanie powiedzieć, który z tych wyborów jest chore czy koronie nadmiernie Ritz na pewno zupę, ale nie chroni niezupełnie też zła znaczy ten proces muszą wykonać wcześniej musi się pogodzić tym, że nastolatek jest już los trochę poza kontrolą no właśnie mam takie pytanie no bo skoro związek relacja dziecka wiąże się z tym, że troszeczkę nas porzuca na rzecz 3 obiekty swoich uczuć i trochę nas separuje od tego co teraz przeżywa to proszę podpowiedzieć starać się nakłonić dziecko do zwierzeń, żeby być bliżej, żeby wiedzieć czy się dobrze dzieje wejść by zaspokoić ciekawość rodzicielską oczywiście czy nie odpuścić i czekać tylko na to co chcę powiedzieć jeśli w ogóle cokolwiek jedno relacja realne jest to, że mogę zapytać, ale też jeśli mogę zapytać co mogę usłyszeć, ale ojciec jest twoja sprawa i wysoka i poczekaj to się martwić to jest okej nic możemy powiedzieć dla składek, ale nie ma wsi jestem sobie z układem po swojemu i to wszystko okej to jest bardzo wspierające nastolatek ma zainteresowanych rodziców, aby taki, który też widzą jego granice jego odrębność i dają w tym szacunek, bo on w innych relacjach będzie również dba o swoją swoją niezależność swoje potrzeby swoje dzielnice, czyli dobrze jest Polakiem najbardziej piąte złoto to nie jest kwestia zachowania czy mogę pytać czy nie tylko czy w ogóle tym zainteresować, a ja jestem zainteresowany to przecież zapytam nie będę udawał, że nic nie dzieje, bo nie to ciekawi, bo moje dziecko syn moja córka sądami ważny no tak szczególnie szczególnie wiem z doświadczeniem musi tak mają, a ja mam takie pytanie jeszcze, bo z miłością tą wiążą się nie tylko jak wiemy westchnienia i jakieś marzenia i cele w brzuchu, ale również takie realne miałem powiedział chyba zagrożenia z punktu widzenia rodzica na to patrzy tak chodzi o o seks chodzi o o 1 teraz przede wszystkim tak tak o o jakąś możliwość wykorzystania możliwości tutaj zranienia tak tej naszej ukochanej córki albo syna przez drugą osobę tak proszę powiedzieć jak do tego przygotować, jaka to jest nasza rola rodzicielska to nasza rola zaczyna się dużo wcześniej NIK uczymy dziecko ochronić siebie same bardzo własne granice dbać o to kim jest, jakie ma potrzeby jeśli nauczymy dziecko czegoś takiego to jest dużo mniejsze prawdopodobieństwo, że zdarzy się jakaś sytuacja przekroczenia, chyba że zakochał się kimś, kto będzie cynicznie wykorzystywał tak się też może zdarzyć nie jesteśmy w stanie ochronić własnego dziecka przed przed taką relację z szansami nie jesteśmy w stanie się ochroną czasami czasami przecież mamy takie doświadczenia wiemy jako dorośli, że czasami tak by trzeba zachować jakąś ostrożność, ale nie ma nigdy gwarancji tak samo jak nie jesteśmy w stanie gwarancji zapewnić dla 100 latkowie, czyli nie jesteśmy w stanie interweniować w jego życiu konto będzie rozpoznawał jako, a właśnie wtrącanie się w niej swoje sprawy by zawsze wiecie lepiej coś takiego, czyli będzie się buntował dlatego, że to będzie oznaczało dla niego przede wszystkim zależność nie za będzie oznaczało to wsparcia on walczy z zależnością to jest akurat zdrowe to jest rozwojową to jest bardzo sensowne że, że wie walczy całe goszczą czasami, budując taką samą autonomię pseudo samodzielność nasze musi dopiero kształtować, czyli do prócz tego, że na początku wie, czego nie chce to musi się dowiedzieć też, czego chce wtedy jest autonomiczne, ale proces trzeba wykonywała wcześniej w sumie już mamy nastolatków to możemy się z nimi rozmawiać szczerze, ale szczerze to znaczy też widząc, że mogę mogę nie wiedzieć mogę popełnić błąd martwię się dlatego rozmawiam nie, dlatego że chce kontrolować tylko, dlatego że się martwię, że widzę się co się dzieje i pewnie to jest ważne to jest fajne mówi też odwołać do własnych doświadczeń jak sami czy baliśmy ten okres przed pierwszą pierwszą mimo jakąś pierwszą relację to będzie najbardziej wzmacniający to będzie bardzo sformalizowane to przeżywa nastolatek w nosach, czyli po raz kolejny Agnieszka dowiedziałyśmy się to z w co tak naprawdę powtarzamy sobie też trochę jak mantra także ta nasza rodzicielska praca to jest coś co zaczyna się zaraz na co trzeba zacząć jak zacząć jak najwcześniej rozmawiać budować poczucie własnej wartości dziecka w boczną stawia na granicę pokazywać mu co dobre, a co złe no i przeżywać z boku tak naprawdę przeżywać boków przez własny przykład pokazywać co jest do pracy zła to znaczy, żeby rodzic nie może dziecka wymaga czystość co sam nie robi to jest bardzo to jest bardzo cenną uwagę, a o tym często zapominamy o bardzo dziękujemy za rozmowę dziękujemy za spotkanie naszym gościem był pan Maciej olsztyński psycholog, a my zapraszamy do słuchania naszego podcastu już za 2 tygodnie dziękuję przejmiemy serdeczna wrażenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA