REKLAMA

Oddaj się przyjemności z Cezarym Łasiczką

OFF Czarek
Data emisji:
2022-07-27 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:29 min.
Udostępnij:

Seks, konsumpcjonizm, moralność, jedzeni, greccy filozofowie i święci katoliccy. O przyjemności rozmawiamy z prof. dr hab. Lesławem Hostyńskim, kierownikiem Katedry Etyki na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa moim gościem jest pan prof. Lesław Ostojski kierownik katedry etyki na wydziale filozofii socjologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie dzień dobry panie profesorze witam serdecznie ich w ogóle panu dzień dobry państwu dzisiaj Szanowni Państwo pomyślałem, że porozmawiamy o przyjemności także, dlatego że niedawno ukazała się książka autorstwa pana profesora zatytułowana o przyjemności od starożytnej Don ne po oświeceniowe libertynizmu i utylitaryzm ta Rozwiń » książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego PWN i czy wie pan panie profesorze, że jeżeli są ludzie, którzy nie wybierają przyjemności to jest to możliwe wskutek tego, że ich władze umysłowe są nie w porządku no tak to, o czym wszak pisał już do ogrania z la RS Rios i tak też, że spora część starożytnych filozofów uważała są oczywiście też prace, które tak sądzą to dzień dzisiejszy mole trzeba byłoby to chyba trochę złagodzić tak jest przyjemność nas otacza oczywiście pewnie zdajemy sobie sprawę, że o zrób sobie z coś dla przyjemności to to jest łatwe, ale właściwie wszystko albo albo większej rzeczy, których się podejmujemy służy jakieś przyjemności, bo to otaczają nas ludzie nie wiem dobrzy znajomi przyjaciele, którzy na końcu dają nam jakąś formę przyjemności zrozumienia wsparcia pocieszenia świetnej rozmowy zabawnej wymiany zdań no wybieramy te restauracje, w których czeka nas przyjemność kulinarna chodzimy do kina na filmy, które sprawiają nam przyjemność bawią nas wzruszają nie pozostawiają obojętnymi sięgały po książki itd. itd. właściwie przyjemność wpisana jest nasz świat ten świat, gdy przełomu dwudziestego już przy przełamany został dwudziestego 2001. wieku do właściwie chyba by trochę utożsamiamy przyjemność ze szczęściem być bycie szczęśliwym to jest bycie otoczonym przez różnego rodzaju małe i duże przyjemności pan w swojej książce pokazuje w pewnym sensie ewolucję nie tyle przyjemności ile podejścia do do przyjemności książkę bardzo obszerna i programie nie mamy czasu na to, aby wszystkie wątki poruszyć, ale myślę, że warto rozpocząć od od źródeł a, a także przez chwilę porozmawiać o przyjemności rozumianej po chrześcijańsku no bo żyjemy było nie było świecie, który także ma pewne religijne konotacje i kościół katolicki myśli także w pewien konkretny sposób przyjemności czy też o naszym prawie o dostępnie dostępie do przyjemności, zanim oczy, żeby pan rację jest mówiąc czy żyjemy w świecie, który w, którym no właściwie dominuje przyjemność to jest akurat prawda żyjemy wszak jest w świecie do, z którym do dominuje kultura konsumpcyjna, która jest fundamentalną wartością jest właśnie przyjemność, ale oczywiście ten przyjemność nie jest wymysłem już, że współczesnym absolutnie nie ona towarzyszy człowiekowi czy właściwie od od zawsze, a na tak też było już u starożytnych którzy, którzy zastanawiali się właściwie jak to z tą przyjemnością jest i wtedy jest właściwie sformułowano dba możliwe rozumienia 8 przy przyjemności obecna myśli ludzkiej po dzień dzisiejszy pierwszy zakładające, a że przyjemność jest oczywiście przy emisji jak najbardziej Kozią dane ba utożsamiano przyjemność z dobrem, a tu przede wszystkim trzeba byłoby je prezydent zwrócił uwagę ma zysk liczyliśmy na wszystkich którzy, którzy w ten sposób właśnie my mówi akt przede wszystkim Epic Epic Koreańczyków przyjemność była dobra zatem wszystko co było przyjemne było oczywiście były pod my odbieramy jako dobre natomiast w tym samym mniej więcej czasie koja już przeciwny pogląd zakładający, że przyjemność jest złem, a zatem dążenie do przyjemności może być źródłem sytuację do zdawania przyjemności może być źródłem zła, jeżeli by próbować próbować jakoś zrównoważyć to przy przemy był co miał przedstawiać wtedy tu w zasadzie rzeczy można byłoby stwierdzić, że się tutaj siły przepraszam czy to określenie rozkładały się mniej więcej po równo natomiast w próbował to nie jako połączyć Socrates, który mawiał, że przyjemność nie jest ani dobrem ani złem, a więc mieszkańców także Arystoteles chętnie to były twierdził, że przyjemność, nic więc jak subiektywny oddźwięk obiektywnego obiektywnego dobra oczywiście w Bush, kiedy więc, kiedy zastanawiamy się no w tym jako rolne, jaką funkcję, a w pełni przyjemność w chrześcijaństwie to tutaj treść musimy być uważni bowiem twierdzenie, że przyjemność z ulicy tylko źródłem zła byłoby twierdzeniem ze wszech miar niesłusznym bowiem tak się tak silnie, że jest tą pewnością przyjemność w średniowiecznym chrześcijaństwem je była była czymś co mogło było pojmowane jako coś co może zagrozić mórz chrześcijaństwu, a man i tutaj, że wielu można by wskazać przeciwnika już już przyjemności natomiast natomiast uznać latka z rzadka, gdyż pamiętamy o tym co na temat przyjemności miał dopowiedzenia Święty Tomasz za silną Otóż no właśnie one dość nietypowo podchodzi chyba zupełnie inaczej niż Augustyn no kto oczywiście mamy przyjemność, że nie jest postrzegana jako źródło z cła przyjemność z czymś co może człowiekowi w życiu być wyższe być przydatnym, ale bardzo interesująca rzecz jest związana z pojmowania przyjemności przez świętą Hildegardy z peelingiem Otóż dla mnie było to naprawdę wielkim mocno wszystkich zaskoczenie obrać i znaczące odkrycie gdyż, gdy zrobi to błędne piłem się jest sytuacja miała pism Hildegardy i odkryłam, że w zasadzie jest jedną z najbardziej za wzorzec w swoich pismach, ale nie tylko mistycznych tylko tych nazwijmy to medycznych odkrywa, iż doskonale rozumie mechanizmy powstawania przyjemności cielesnych przyjemności płynących co jest męczy może na pracę nas zadziwić przyjemności seksualnej, bo oczywiście większość NIK, a jeść średniowieczne chrześcijaństwo odrzucało zupełnie przyjemność płynącą z życia w erotycznego o świętach zagada z jeśli dogada z innym mając silnie nieprawdopodobną wiedzę na ten temat od to też zły język trudno tu się żyły, które znajdują się w wątrobie żołądku mężczyzny zbiegają się w jego genitaliach Cavilla żona z, który powstaje w rdzeniu mężczyzny dociera do jego lędźwi i porusza we krwi smak przyjemności, a Saska roczną proszę wskazać czym, aby pisma nie wiedzieć, które wyszłyby spod pióra no nie chrześcijan, które tak dogłębnie ten problem ten problem ujmowały czy też oczywiście dzierżyć czy tak jak mówiłem wcześniej przy okazji nas, iż starożytnej filozofii średniowieczne chrześcijaństwo nie jest jednoznaczne, jeżeli chodzi o potępienie i przyjemności jedni potępiają innymi są bardzo ostrożni, bo tutaj są ostrożnie tutaj święta oczywiście to można chwilę na święta Hildegarda Vigano to już zupełnie zupełne coś co coś nowego coś ożywczego Izby to polecam państwu tę lektura, bo tak słucham Wiater, który znajduje się ich lędźwi jest bardziej ognisty niż wietrzny posiada poddane mu 2 pomieszczenia, w których dymie jak w miech to pomieszczenie otaczają pień wszystkich sił człowieka są do pomocniczy małe budowle usytuowane pod wieżą, której jej bronią są 2 dlatego, aby tym mocniej przyjmowały wspomniany wiatr i przyciągały do siebie by również równomiernie wypuszczały go niczym 2 miechy, które równomiernie dną w ogień a gdy następnie swą siłą wyprostują wspomniany pień mocno otrzymają tak jak pień zakwita w potomstwie no właśnie z Garda mogłaby uznać chyba reklamy dla różnych środków takich przechodzi do własnych jak raz całą pewnością mogłaby wykorzystać te fragmenty z Wilga z Chin gardy no to jest zadziwiające ale, ale no nie można tego zanegować, bo to są cytaty z pism, że kilogramy dobrze panie profesorze, jeżeli pan pozwoli to zaproszę pana nasze słuchaczki słuchaczy na informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1120 po informacjach powrócimy do naszej rozmowy pan prof. Lesław hosty iński kierownik katedry etyki na wydziale filozofii socjologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie jest państwa i moim gościem rozmawiamy m.in. najnowszej książce pana profesora zatytułowanej o przyjemności od starożytnej Don ne po oświeceniowym libertynizmu i utylitaryzm informacji już za 2 minuty o 1120 po informacjach wracamy wracamy Szanowni Państwo do przyjemności przyjemności od starożytnej Don po oświeceniowe Liber Liberty z i utylitaryzm to tytuł najnowszej książki pana prof. Lesława olsztyńskiego kierownika katedry etyki na wydziale filozofii socjologii Uniwersytetu Mariki Skłodowskiej w Lublinie książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego PWN, jeżeli państwo są przyjemnością, a raczej naszym myśleniem przyjemności zainteresowani to odsyłam państwa do tego właśnie wydawnictwa my przed informacjami rozmawialiśmy o różnym spojrzeniu na przyjemność, jeżeli chodzi o średniowieczny kościół to wcale nie jest takie oczywiste, że przyjemność, żeby stało się wrogiem średniowiecznego kościoła, chociaż różni autorzy różne autorki inaczej na przyjemności przy przyjemność seksualną ta także patrzy patrzyły patrzyli, bo warto chyba wspomnieć o tym, że tutaj mamy takie wyraźne rozdzielenie ducha ciała tak i ciało staje się czymś grzeszny ma też rozbiegu jego potrzeby czy też jego rząd rzeczy pochodzące z niego żądze staje się czymś mniej nieczystym czymś niepożądanym, a duch ma być nieśmiertelny duch ma być tym co przetrwa duch ma być tym co nas doprowadzi do prawdziwej przyjemności, ale cóż korzeń Mandragora na 5 dni pod łóżko i wszystko będzie dobrze panie profesorze no tak, że oczywiście temu by rozdział między ducha, a ciało był bardzo widoczne jest widoczny właściwie w dziejach ludzkiej z polskiej myśli i dają o wiele łatwiej było zawsze przyznać, że no należy to rzecz do przyjemności duchowych one były zawsze o wiele bardziej my bardziej pan no no też w LO były bardziej niezależnych wysoko oceniane natomiast w tym no przyjemności cielesne w zależności od od opcji czy to religijnej światopoglądowej bywały w różny sposób MSZ jest oceniane przez chciałbym także zwrócić z tej okazji w organach swego rodzaju tonują hipokryzję bardzo często oczywiście oficjalnie McLaren nagradzano aut w ogóle negowano 3 jedno jako taką, aby trzecią prywatnym wciąż w transzy odwrotnie oddawać, jeżeli niekiedy bez bez opamiętania, ale służby tak takie ułomności, a więc natury ludzkiej są no sądy czy czytasz bywają w noc oraz Elle natomiast, jeżeli chodzi o przyjemności na duchu chodzę no tutaj generalnie problemu wielkiego nie ma, chociaż oczywiście można wskazać takich, którzy także przestrzegali, żeby zbytnio aż tak bardzo przyjemnością duchowym przychylnie oddawać, jeżeli to to jakiś nocą też w zależności od tego jaka miałaby być wszyscy, jakie miało być podejście w jakiej religii nawet chociażby, bo religia też z tym się z przyjemnością różnie różnie bywa, ale dla nas wśród książek jest na najbardziej istotna jest to w jaki sposób, a przyjemność postrzegała religia chrześcijańska w jaki sposób postrzegają dzień dzisiejszy tutaj oczywiście też nie można, a my jednoznacznych sens dziś jednoznacznie brzmiących tez wygłaszać, że jest potępiana czy jest Libet najważniejsze to trzymać zasady stare dobre wypróbowane jest zasada Arystotelesa zachować złoty środek umiar, a w Zarze za wzór jest zarówno w konserwowaniu żywności drugie w ascezie jak i myśleniu o tym, bo to też jest bardzo istotne to właśnie pan także panie profesorze w 1 swoich poprzednich książek pisał o tym takim miotanie się pomiędzy nadmiarem, a brakiem pomiędzy karnawałem postęp tak pomiędzy odmawianie sobie wszystkiego albo wielu rzeczy, a właściwie nie odmawianie sobie niczego w nie tak, bo tylko trasy, które dzisiaj rozmawiamy, czyli o przyjemności ona wynikała z zupełnie naturalny sposób tego czym zajmowałem się przez szereg lat, czyli być, czyli próbą zrozumienia i opisania świata konsumpcji czy Kulczyk kultury konsumpcyjnej i tam rzeczywiście, poświęcając sporo uwagi, a przyjemność stanowi jedną z fundamentalnych wartości tegoż świata, z którym przychodzi nam żyć i że wydała mi się zupełnie czymś naturalnym, że trzeba zrozumieć i jeść czy ta przyjemność to jest w naszym świecie w świecie początku 2001. wieku początku 2001. wieku jest czymś szczególnym czy też nie stąd właśnie stąd właśnie ta monografia jak się okazuje wcale nie jest także myśmy wymyślili, że to myśmy wymyślili konsumpcjonizm jako takiej natomiast czy przyjemności z jest z tego płynące z natomiast z tym co odróżnia świat w konsumpcji od tego co było o wiele wcześniej to jego jego cham rozumienie tutaj chciałbym jednak najchętniej posługuje się pewnie by metaforą którą, którą zacisnąłem SN z lapidarium Kapuścińskiego, kiedy pisze Kapuściński, że świat konsumpcji to świat, w którym jadłospis zastąpił Dekalog jest kwestią to jest kwestia rywalizowania za sobą wartość wartości utylitarnych, których jakimś tam zmiana może oczywiście być także na przyjemność i wartości absolutnych i czy co dzięki, jaka z, jaką jest wyjście z tego z z tego stanu oczywiście by to pozostają, gdybyśmy pozostawali tylko i wyłącznie pod władaniem wartości konstytucyjnych wartości utylitarnych, a toby się to prowadzić do wielu myśli zagrożenie natury moralnej o tym właśnie pisałem pracę, którą w, którą pan już przywołał i teraz tak 3 odejście czy sensowne byłoby całkowite odejście i proponowanie trzyma nie wiem by totalnej ascezy UPU martwienia się na wzór średniowiecznych oczywiście oczywiście nie tutaj trzeba trzeba pamiętać tylko o 1, aby w tym przypadku przyjemności, a nie on w stolicy znowu ci bowiem w świecie, który przychodzi nam żyć istnieje bardzo niebezpieczna tendencja to absolutnie zaufania chociażby przyjemność czynienia zmieni to dobra na Najwyższego i ale w związku z tym dążenie za wszelką cenę to osiągnięcia tegoż dobra, a to sąd kościół, a co z tą pewnością nie jest niczym by wskazanym no jak do tego dojść panie profesorze, aby nie Absolut dozować no nie wtedy typu Asset Slot art scholi za co przyjemności najczęściej utożsamiana jest jak tam właśnie na początku omówiliśmy ze szczęściem i dobrem jest obecna w tym, żeby się w tym świecie także to powszechna ucieczka przed odpowiedzialnością moralną oczywiście, aby dążyć do przyjemności dążyć do szczęścia i nie ponosi za to żadnej odpowiedzialności moralnej to jest jak gdyby model dziś świata, w którym który dominuje, ale zysk z, ale z czymś naprawdę zgodzić się do końca nie można nam bowiem ucieczka przed odpowiedzialnością nie wchodzi w rachubę, ale czy i mówię tutaj to jako etyk przede wszystkim trzeba być świadomym, że to urząd niejednokrotnie do przyjemności przy okazji możemy czynić zło innym ludziom no ale wpisy, jeżeli będziemy, a tych już w przyszłym PIT konsekwentnie do tego dążyć to pomysł no przepraszam za słuszne obchodzi też, że po drodze kogoś skrzywdzi my skoro najważniejsza jest Masza przyjemność konie to to jest droga, która prowadzi do krajów, które w, gdy z Chin jest bardzo bardzo smutny może być bardzo smutny i może być prowadzić dość prostej w prosty sposób go niestety do zła, a tego z korzystnym raczej powinniśmy unikać za wszelką z wszelką cenę co wcale nie odniosą znaczne oczywiście z należnych wykluczyć dążenie do przyjemności dostali w stanie zachować tutaj należy umiaru i świadomość ponosimy odpowiedzialność za czyny, które prowadzą do naszego szczęścia do doznania przyjemność trudne myślę panie profesorze ale, ale też bardzo interesujące zresztą na to takie obserwacje właśnie rozmawiając każdy z nas Mark obserwację rozmawiając z ludźmi raczej staramy się właśnie osiągnąć szczęście nawet takich prostych sytuacjach nie wiem lepszą sytuację materialną lepsze warunki i naszego codziennego mieszkania jakieś miłe okoliczności wyjazdu i kiedy zdarza nam się coś nieoczekiwanego co jak pogarsza naszą sytuacją wiemy ojej to jest niemiłe niesympatyczne fajne chce wyjść z tej opresji albo mam nadzieję, że problemy wkrótce same znikną tak jakby tylko ta pozytywna część naszej egzystencji była Warta uwagi i zdefiniował nas czy też była czymś czym chcemy spędzać nasze życie tak zupełnie mnie nie patrzymy na to, że także negatywny nie wiem czy brak przyjemności brak szczęścia ból cierpienie też jest czymś co nas definiuje jako ludzi, ale to już byśmy się mam wrażenie panie profesorze zagłębili w kolejne wątki, a powoli kończy nam się czas mam nadzieję, że w przyszłości będziemy mogli do tych także dzisiaj poruszanych powrócić jeszcze je rozszerzyć państwa, którzy są zainteresowani przyjemnością państwo szłam do książki o przyjemności od starożytnej wiadome po oświeceniowe libertynizmu i utylitaryzm autorstwa mojego dzisiejszego gościa książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego PWN bardzo bardzo panu dziękuję pan prof. Lesław hosty iński kierownik katedry etyki na wydziale filozofii socjologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie był państwa i moim gościem informację o godzinie 1140 po informacjach kultura osobista i Marta Perchuć Burzyńska dzisiejszy program przygotowała Martyna Osiecka, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA