REKLAMA

Wielka Loża... o przepraszającym papieżu dyskutują dr Marta Abramowicz i prof. Michał Klinger

OFF Czarek
Data emisji:
2022-07-28 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 01:46 min.
Udostępnij:

Pielgrzymka pokutna Franciszka do Kanady skłania do dyskusji nad siłą podstaw Kościoła Katolickiego i kolejnych aferach wychodzących na światło dzienne.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejszy program dzisiaj czwartek, a więc wielka loża i goście pani dr Marta Abramowicz reporterka badaczka psycholożka autorka m.in. książek dzieci księży oraz zakonnice odchodzą po cichu dzień dobry dzień dobry i pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny były dyplomata były ambasador Rumunii Grecji dzień dobry panie profesorze dzień dobry dzień dobry państwu na Wschodzie wojna na Zachodzie wojna Rozwiń » papież przeprasza, ale właściwie tak jak by nie czuł się winny nic nie wiem żyjemy w jakimś dziwnym świecie i pomyślałem sobie że, że może państwo pozwolą mi zrozumieć ten świat po coraz częściej budzę się nie wiem, o co chodzi o szczegóły to może rozpoczniemy od od papieża, bo ta papieska wizyta w Kanadzie trwa wizyta pokutne jak chcą niektórzy i wizyta, która już też podzieliła rdzennych mieszkańców Kanady niektórzy przyjmują słowa papieża ze łzami w oczach inni mówią to za mało słowa słowa słowa słowa słyszeliśmy już wiele słów czas na czyny no ale czyny czyny przychodzą wydaje się trudno szczególnie niektórym odłamu chrześcijaństwa, więc rozmawiamy przez chwilę o tej o tej pielgrzymce o tym co się dzieje, ale też o opraw dziś pojednaniu bo, bo w Kanadzie działała komisja prawdy i pojednania, a prawda przecież jest terminem religijnym biblijnym czymże czymże jest prawda pytał pewien pobożny Żyd lata temu panie profesorze co pan jak pan odczytuje tę pokutę pielgrzymka pielgrzymka wizytę no i fascynujące zjawisko nie też w takim dwuznacznym sensie tego określenia, ponieważ no ja się zastanawiam nie tylko jako teolog, ale też jako dyplomata się i do kogo ta wizyta wizyta oficjalna wysokiej półki i o ne czy ona jest do Kanady nie wydaje się, że nie, gdyż jednak te wszystkie akcenty takie dyplomatyczne protokolarne były tak rozłożone, że papież ląduje no nie stolicy nie witają go wszyscy wszyscy oficjele danego państwa w pierwszej kolejności tylko, że on, jakby od razu zwraca się do ani swoich adresatów jako i może komu gospodarzy, a więc do tych społeczności pierwotnych i pierwszy punkt programu szczególnie rozbudowany jest właśnie im poświęcony to jest dobrze dla wydaje się, że papieże mało takich wizyt odbywali nie właśnie za Jana Pawła II, który otworzył tam taki na cały konsekwencje też nie tej worek wizyt prawda gładko 1 taka wizyta mianowicie wizyta w Rumunii tylko papież odwiedził kraj i prawosławnych w tym kraju jako religię religię czy wyznanie większościowe, a nie pojechał do swojej projekt projekty wizyty do Grecji natrafiono Janowi Pawłowi się nie udało, dlatego że on właściwie tak jakby chciał w Grecji odwiedzić głównie katolików i zapomniał jest to kraj prawosławia Otóż tutaj on on wybiera jednak karta też ważne jest dobre, jeżeli celem wizyty ma być właśnie spotkanie z tymi skrzywdzonym przez stulecia ludźmi to on się do nich zwraca to jest plus to jest minus jest taki, że oni są przez niego traktowani jako katolicy, a wiemy jak Stali katolika i to jest jakaś dwuznaczność, która się w tej w tym całym tym proces tej procedurze i faktach w faktach ksiądz pojawia no był taki szczególny moment, kiedy jeden z duchownych jak przeczytałem rozmowę, kiedy przy relacjach z duchownych tamtejszych prawdą powiązany z tymi z z tymi środowiskami zauważył ze zgrozą, że tak jak to się zaczęło jej były jakieś elementy lokalnego zwyczaju także papież przechodzi na język łaciński, czyli ten przed sobą rowy i kończy liturgię tradycyjnie jako rzymską liturgie i tutaj ten duchowny wskazuje na to, że ci ludzie tego niegdyś dzieci przymuszany do tej z obrzędowości religijnej musiał uczestniczyć przecież przed sobą owej Łacińskiej duszy pani prawdopodobnie otworu jakiś tam zjawić w pierwszej kolejności zwrócił na coś takiego uwagę, a w drugiej kolejności, ale może za chwilę by wskazał na w ogóle pewien, jakby głęboki błąd teologiczne jak w tym wszystkim mi gdzieś się przebija przejawia być może warto o nim porozmawiać to porozmawiamy od razu panie profesorze nie czekają wozem tak błędem logicznym dla mnie jest trend problem problem, który opłaci się nazywa strajk rewizja nulla Salus SA nie ma zbawienia poza kościołem to był to na pseudo auto prawda, która przyświecała Kościołowi jako instytucji przez całe stulecia, żeby nie to jest Tysiąclecia już mamy głębokiej starożytności wiele Angel, ale w głębokiej starożytności traw powoduje coś takiego, że jako nadrzędnym celem, bo przecież nadrzędne cele są trans and and są są są ostateczne, więc najważniejsze najlepsze najbardziej korzystne dla uczestników tym nadrzędnym celem powinno być przyłączenie do kościoła kresek by cel uświęca środki i możemy robić wszystko w tym celu, a więc odbijać się Ogniemi mieczem nawracać to jest no i obraz historyczny bardzo dobrze znany szczególnie prawda w Ameryce Południowej, ale zaborcy północnej no i pana historia w Kanadzie oni odsłonięta nagle ona jest przykładem czegoś takiego Otóż to jest głęboka teologiczna nieprawda pisze śmiały śmiałbym coś takiego powiedzieć nie jest to herezja prawo to tylko jest to wgląd w błąd teologiczny, gdy jest z ewangelicznych gminnych źródeł i pierwotnej tradycji naszego nauczyciela z Jezusa z Nazaretu Jezusa Chrystusa nie mamy takiego przekazu z, że wszyscy będą się smażyć jak i jeżeli nie będą nie będą z nie Okrzei staną się członkami organizacji kościelnej, a jest opieka być może nie zniknie też będą z naszych, więc to jest ten błąd, który chciałbym jest kilka takich błędów barda w kościele w Ameryce na pewno takim błędem jest stosunek do natury zwierząt stwierdza Jerzy i nikt poza człowiekiem duszenie nacji nauka duszy jest pewnym błędem i innym błędem jest na pewno rola kobiet proszę określane są takie błędy takie takie zastał żałoby, ale coraz bardziej tragiczne skutki no dobrze, ale jak te błędy w kontekście tej wizyty panie profesorze pan postrzega do no bo przecież z hecy ten ten tragiczny zbrodniczy wprost proceder proceder edukacyjny z tymi szkołami służył temu, żeby ich no zrywać z tej pogańskiej, a więc wprost jakiejś potępione i skazany na na zło wewnętrzne zewnętrzne transcendentny i doczesne w struktury religijnej wyrwać i że prawda, ale Lidia zasługuje na jak naj silniejsze silniejsze potępienie, ale też anihilacji walkę z nią te dzieci przychodzą ubrać zabrać je przed przeszkolić przed inni tak jak kiedyś robiono to zmian czarami już będę innych jak strasznych ani analogi tej śnią i to jest to zbrodnia, ale też tak jak widzę ten nie wspomniał pan redaktor o tym o tym dwuznacznie dziś znacznie mniej wyraźnej reakcji na wizytę w starsi ludzie, którzy byli są ofiarami, ale byli wychowani w końcu Stali się chrześcijanami w i przeżył przeżywali taką właśnie takie rozdarcie mil i szczęścia rozdano szczęścia katolika, który widzi papieża tuż tuż obok jeśli ci się tam nie było takich umów, więc można było się by bliżej znają tego papieża, a jednocześnie czemuś płakali przecież nie tylko szczęścia tylko wypłaciła też swoją nie swoją ten swój ból, a z drugiej strony widziałem nie relacje z reakcji mówi młodszy z trzeciego pokolenia powietrzne tych ostatnich ostatnich ofiar dziś niektórzy, którzy mówią, że oni nam przecież zniszczyli kulturę to nie tylko chodzi o cierpienia mojej szafki oni nam zniszczyli nas samych auta inny i tak jesteśmy przecież inni w tej Kanadzie, bo to nie jest prawda, że rzeka procesy już tam zupełnie zza między ani królowały te wszystkie różnice w ci ludzie młodzi wracają oczywiście jest to być może jakiś taki na jej prawda czy uda się odbudować się wykorzenić ono zniszczoną kulturę w Polsce się nie udało panie profesorze no tylko, żebyśmy myśmy niby cały czas w tym samym tkwi nadal są różne tak, ale też przecież 1000 lat temu ktoś pana podobny pomysł jak w Kanadzie nie dał spadł na pomysł chrztu Polski to był akt polityczny zupełnie inne zjawisko dajmy się, jakkolwiek na ten jest to bardzo tak panie profesorze tamten to też pomysł polityczny przecież to znaczy niewątpliwie analizie pomysłów politycznych zawsze padają zwykle zwykli ludzie tak ktoś tam też zwykli ludzie, o ile lali i znam ten NIK może słabo, ale nic mi kolonii z racji ląduje jak bardzo oddolnie prawda, ale potem oczywiście włączyły się korporacje włączył się interesy, bo nie rozumiem, że w tej chwili nie jak jest status prawny ale gdyby tym tej pierwotnej ludności oddać sprawiedliwość, a więc też w kategoriach materialnych dotąd nie wiem nie wiem, jakby wyglądała ekonomia kanadyjska lata to, że program nadaje się sprawiedliwości oddaje się też w kategoriach finansowych, ale to jest może temat Mal na inną dzielą pozwolenie, aby powrócimy do tego co się dzieje tu i tam pan prof. Michał Klinger pani dr Marta Abramowicz dzisiaj wielka loża wracamy po informacjach dzisiaj wielkiej loży rozmawiamy m.in. o wizycie papieża Franciszka w Kanadzie o wizycie pokutnej pielgrzymce pokutne jak niektórzy mówią po tematy ciekawe można mu się przypatrywać się z wielu stron nie wydaje się pan prof. Michał Klinger był zaskoczony, kiedy powiedziałem, że przecież w Polsce 1000 lat temu na podobnych zasadach wprowadzono chrześcijaństwo, czyli ogniem mieczem albo kopie babo będziesz chrześcijaninem albo no mamy dla ciebie dodatkowy zestaw, który nie jest już tak bardzo przyjemne no ale oczywiście mieliśmy wszystko zapomnieli jesteśmy prawowitymi dobrymi inny miesiącami nasza kolej cokolwiek to by no to w wydaniu dr Marta Abramowicz trwa w bardzo dziękuję panu profesorowi za ciekawą wypowiedź dotyczącą tych wszystkich aspektów dyplomatyczny, bo ja tutaj rzeczywiście nie zwróciłam na to uwagi nie, ale wracając do tego głównego tematu, czyli kolonizacji i tego czy 1000 lat temu Polska została skolonizowana w takim sensie przez tę religię to myślę, że teraz można przejść bardziej do współczesności, bo ta religia musi jakoś utrzymać w kraju i bez względu na to jak została do niego wprowadzona jeśli to było bardzo dawno to jednak nie wszystkie te praktyki utrzymywania czy stawiania zasad wiary takie jak to miało miejsce w tych szkołach rezydencja innych, o których mówimy, gdzie warto przypomnieć była tam przemoc i to skrajna przemoc gwałty molestowanie przez księży księży zakonnice podopiecznych w tym wypadku to była ludność rdzenna no to nie daleko szukać w Irlandii było tak samo tylko szkoły skoro to te szkoły nazywały się szkołami industrialnym mi i trafić tam można było bardzo łatwo w takim sensie, że wystarczyło, żeby np. zmarła matka i ojciec, który nie chciał się zajmować już więcej ósemką swoich dzieci od dawał je do do takich szkół prowadzonych przez kościół nie podobnie jeśli jeśli rodzina, a Irlandia była tak biednym krajem ma biedniejszym od Polski w tym okresie powojennym nawet to wystarczyło bieda, żeby nie można było wyżywić rodziny wtedy dzieci też trafiały do, a do tego typu szkód to szkoły to to też były takie rocznice tak naprawdę i tam też dochodziło do ogromnej przemocy gwałtów molestowania no i przede wszystkim takiej utraty dzieciństwa całkowitej utraty dzieciństwa tam dzieci były smutne dzieci się nie bawiły dzieci podarowały swoje buciki albo klasztorne korytarze i no wielu wielu z tych z tych, którzy przeżyli opisało to, czego doświadczyło w tych szkołach, a więc znamy te relacje one są no przerażające, więc ulu takie wpajanie wartości jak rozumiem to też było wpajanie wartości, a katolickich miało miejsce i również w Polsce, ale takim dobitnym przykładem tego znanym opisanym, gdzie pan zostały powołane komisje przecież prowadzone przez sędziów Sądu Najwyższego i opublikowane detaliczne raporty to jest Irlandia w Polsce jesteśmy na etapie odkrywania tego w jaki sposób kościół sprawował swoją władzę nad dziećmi i kobietami przez przez ostatnie lata proszę to bardzo interesujące w tym kontekście, że przy okazji tej pielgrzymki właściwie wiele komentarzy dotyczy tylko tego co się dzieje w Kanadzie myślę, że to jest wymaga szerszego spojrzenia, bo mam wrażenie, że kościół katolicki ma taką tendencję do szybkiego zamiatania rzeczy pod dywan i mówienia no to było dawno to już historia tu żeśmy się by przeprosili tu powstała komisja tutaj tam biskup powiedział, że właściwie się nie stało no i z skoncentruje się na teraźniejszości patrzmy radośnie w przyszłość tymczasem należy spojrzymy w oczywisty kością nie chcę, żeby jego grzechy były publicznie nagłośniony odkrywany i opisane we wszystkich tych krajach to wierni świeccy wierni ofiary, ale także samo państwo włączyło się w ten proces tworzenia tych komisji ono dbało, żeby te komisje otrzymały wszystkie wszystkie akta w Polsce nie możemy się sąd nie może się doprosić od Episkopatu kościoła żadnych akt no no tak ja się, że jest bardzo proszę pan profil mijały cel wykorzystać kompetencje wie pani dr Abramowicz autorki znanych książek to takiego pytania, które związane z tymi szkołami rezydencja nimi tam tak jak pani właśnie wspomniała jak wiemy dochodziło do strasznych gwałtów na to przemocy w różnych formach i tylko, że jest pewien kontekst rada czy w ogóle wszystkie tradycyjne szkoły w tym szczególnie szkoły do katolickie chrześcijańskie znane nam literatury może, bo ja takich badań jest, ale może właśnie pani Abramowicz najprawdopodobniej dysponuje materiałem głębszymi bardziej autentycznym one wszystkie były pełne takiego rygoru drylu, który prowadził do strasznych nadużyć przemocy pamiętam praktycznie się tam Davida Copperfield jako dziecko prawda działem co to było w ogóle zażycie systemie systemie społecznym edukacyjnym i jest takie pytanie czy po prostu ci biedni nie o nie te biedne dzieci z tych gmin z tych Jenny przecież bardzo jakichś wolnych jakiś punkt problemach zupełnie rodzinny czy społecznych i grupach w tej edycji dostawały się nagle ten anglosaski taki tradycyjny rygor rygor, który no tłamsi ono niszczono zmuszano karano głównie tak dalej co pani o tym myśli pani przyznać soki zakonnica prawda znamy te relacje relację z wewnątrz za klauzulę z różnych w różnych w strukturach zakonnych, gdzie też do tego dochodzi to nie jest po prostu przykład tego samego zjawiska tylko, że tam jeszcze trafiły na tak słabych, więc dzieci jeszcze słabszych, bo właśnie z tej zupełnie obcej pogardzany wykluczonej społeczności może ja może, zanim pani doktor odpowiedź ustosunkuje się do do słów pana profesora my chciałbym zauważyć, że jeżeli spojrzymy na historię szkoły czy też historii państwa no bo to też nie jest także, gdyby kościół katolicki czy czy inny osie on funkcjonuje w próżni tak, jeżeli spojrzymy na historię różnych państw na kolonializm niewolnictwo w ludobójstwo no to umówmy się człowiek jako gatunek nie jest dla powiedzmy w dziesiątce najsympatyczniejszych gatunków, ale rozwój tak pewna cywilizacja oczywiście pewnie to innym wyśle zabrzmi w momencie, kiedy za naszą wschodnią granicą mamy wojnę, ale żeli spojrzymy na szkoły czy, jeżeli spojrzymy na jakiś przynajmniej eset teologii i ideologiczne przepraszam teoretyczne myślenie o prawach człowieka no to widać pewien postęp tak, kiedy myślimy o dzieciach, które po prostu były małymi dorosłymi, które musiały zasuwać do pracy tak szybko jak tylko mogły nagle pojawiło się dzieciństwo nagle pojawi się taki okres ochronny pojawiło się myślenie o tym, że dzieci trzeba edukować jak most Gdański tona wprowadź Jana Bosko państwami, a jest 1 zasługę ma nawet natomiast, jeżeli spojrzymy np. na historii kościoła katolickiego no to raczej myślę, że mówimy tutaj pewnych rzeczach, które wynika z bezkarności, czyli w momencie dzielił by po właściwie nie wiem to jest jakaś przypadłość tylko kościoła generalnie postawienie grupy osób poza prawem i powiedzenie dobrze to wy nie odpowiadacie tak jak wszyscy inni prowadzi do patologii no mam wrażenie, że kościół katolicki akurat raczej częściej niż rzadziej jest w sytuacji, gdzie nie odpowiada jest prostu poza prawem nie dotyczą prawa, które dotyczą reszty społeczeństwa, ale tutaj zawiesza, albowiem Brześć informację po informacjach powrócimy do naszej rozmowy pani dr Marta Abramowicz pan prof. Michał Klinger, czyli dzisiejsza wielka loża informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy w ścianę jak twierdzi wielka loża dzisiaj pan prof. Michał Klinger i pani dr Marta Abramowicz nasza słuchaczka pani Elżbieta zwraca uwagę, że pan prof. Klinger stosuje taki zabieg wpisując kanadyjskie szkoły rezydencjalnej tzw. kontekst skoro wpisujemy w kontekst to możemy powiedzieć no wiadomo wszyscy bili wszyscy gwałcili wszyscy potem golili głowy my obserwowali proszkiem ubierali mundurki z numerami nadawali numery, a jak dziecko zmarło to wszyscy oczywiście chowali w nieoznaczonych grobach i wtedy może wejść no to właściwie nie ma problemu, ale pani dr Marta Abramowicz do pani się zwraca pan prof. Michał Klinger teza z pewnym pytaniem tezą, więc tak kontekst oczywiście ważne, ale to możemy na razie odsunąć na bok ten temat nie wrócę do Meritum pytania, więc nie mam takiego poczucia, że to tylko kultura anglosaska jest odpowiedzialna za za to co się działo w Kanadzie czy Irlandii i tutaj wracamy np. do tego kontekstu kulturowego oczywiście te idee dotyczące nie zmiany postawy wobec dzieci zakazania kar cielesnych i dalej one po prostu w różnym stopniu się w różnych krajach i tak w społeczeństwie brytyjskim one były szybciej niż społeczeństwo irlandzki z jedno dla no i możemy się zastanawiać dlaczego, ale teraz istotą pytania pana profesora wydaje mi się jest, jaka jest co co stało za tym, że nie dopuszczano się w imię, czego dopuszczano się takich czynów wobec niewinnych dzieci z niewinnych ludzi, ale przede wszystkim dzieci które, które w ogóle nie mogą się granicą bezbronne nie ma co za tym stał stał za tym przekonanie, że one pochodzą z grzechu w Irlandii, że pochodzą z grzechów w Kanadzie podobnie, że też to to są nie to nie są chrześcijanie dopiero musimy z tym grzeszników zrobić kweście zrobić katolików natomiast w Irlandii, ponieważ pochodzą z np. tzw. nieprawego łoża się kiedyś mówiło, czyli z relacji pozamałżeńskich i zarówno matki no to w Irlandii też jest osobna historia jak w oddawania przez rodzinę również nie kobiet, które zaszły w ciążę do no do takich przybytków kościelnych, gdzie te dzieci rodziły dzieci dzieci były najczęściej odbierane w i trafiały do adopcji za granice np. do Stanów zjednoczonych do rodzin katolickich to było pół legalnej adopcji, ale z drugiej strony również nie jakimś sensie pewnych okresach popierany przez państwo irlandzkie nie, więc ideologię, która za tym stała było przekonanie o grzeczności wobec grzesznika można się było dopuścić wszystkiego, żeby go zredukować no i jeśli się zastanowimy, skąd pochodzi koncept grzechu i koncepty różnych różnego rodzaju praktyk pokutnych no to wprost ze ideologii katolickiej jeśli można tak określić albo wiary chrześcijańskiej w zależności od tego jak ja podejrzeń, ale pan profesor jest teologiem więc, więc na pewno znajdzie najlepsze określenie ma profesorze zastęp grzechem czy z powodu grzechu można tak upodlić drugiego człowieka we właśnie nudno wspomniano o tym o tym rada celu, który uświęca wszelkie środki te oczy absolutnie nie chrześcijańskie nie ewangeliczne z PAP jest jakimś momencie jak przejrzałem te materiały te jednak jakimś spotkaniu w kościele chyba wewnętrznym najmniejszym powiedział słowa, które być może powinien powiedzieć bardziej dobitnie i na szerszym gronie mianowicie, że taka taka ewangelizacja jest autem i że nie tak chciał na szpan auta, że to jest fałszywa droga jest tutaj to jakoś zabrzmiało, ale moim zdaniem za słabo trzeba tego przy tak oszukiwać to w zasadzie one tylko przepraszał, ale nie odniósł się do właśnie tej istoty kościół ma tę ideę misyjną, że musi musi wracać, bo inaczej nieszczęście czeka tych nie nawróconych takie ostateczne nieszczęście, że ten cel uświęca wszelkie środki, więc to właśnie to nie jest akurat może tylko sprawa grzechu, ale w ogóle tego, że dusza nie ochrzczona w mniej nie chrystianizacji na nie powiązana z kulturą chrześcijańską nie czytaj dalej prawda będzie będzie tak nieszczęśliwa, że właściwie 1 kolizję teraz zrobimy to też grzech pierworodny, toteż taki, że pierworodny tego tego systemu myślowego, który moim zdaniem bardzo odpłynął daleko rangę i chcę stwierdzić dokładnie, że papież noża użył tej metafory jeziorem Genezaret, stojąc nad jeziorem świętej Anny i to jest niedopuszczalna analogia teologicznie, dlatego że ten obraz, który znamy z Ewangelii Mateusza, gdzie nie jest powiedziane tam o Galileo narodów, gdzie papież to słusznie tam analizuje, że to był ten tygiel tak różnych kultur, gdzie jest się odnalazł w tej i nawet zamieszkał w tym nie na tym terenie, ale nigdzie tam jest w dziale że, że właśnie tam dane tam przymusza do czegokolwiek, ale często to jest niepotrzebna niepotrzebna była ta analogia, ale ona miała służyć mu się wydaje papieżowi nie takiemu celowi pokazać, że dobrze się stało Peta dobrze się stało, że w końcu w końcu ta Hestia ani za co ja tutaj zaszła w jeśli oddał jakąś część tej kulturze ta została zdeptana po cały czas wracając do pewnego wątku, który nie wiem, dlaczego tak strasznie teraz leży na sercu mianowicie do tej rodziny te wartości rodzinne które, którą one przypisuje tym społecznością en rdzennym prawdopodobnie tam były tego negować może za słabo jest nam myśleć tam były też jakieś problemy, ale zapewne zupełnie inne, że to właśnie jestem, pod które ewentualnie byśmy chcieli docenić UE w tej chwili tych pierwotnych mieszkańców Kanady nie to jest też jakieś nieuprawnioną tej jak powiedział także takie pieczenie prawda swoje pieczenie natywne na tym ogniu nie ogniu także tutaj tutaj też widzę jakiś taki błąd niepotrzebnie prawda ten należało po prostu cały czas tylko wyłącznie przepraszam jeszcze otrząsnąć te są, ponieważ tam i niewątpliwie te te odszkodowania te reparacje się nie w tej chwili dało jakoś spożytkować tak te wszystkie możliwości w tym nie pozostały grupom lokalnym, które być może znalazłyby jakąś ścieżkę odbudowy tej kultury prawdopodobnie kultury Inków już nigdy nie odbudujemy NATO jest tam jeszcze jest jakiś potencjał, który domaga się czegoś być może to jest jakaś szansa, bo głównie jest to prawda my nie mamy jako chrześcijanie żadnego Teologicznego ani innego prawa by negować wartości innych religii innych kultur właśnie, które wnoszą coś udaje to jest coś co jest ewidentnie zawarte w 2 i na brak Religi, a ty oczywiście no no to jest też jakaś religia prawda człowiek jakoś bez jakiś leń bez jakiegoś całościowego oglądu żyć pewnie nie może też nie chcę nie chcę prawda, że w takim razie tych laickich niewierzących należy tutaj oświeca to też nie oni jakąś drogę znajdą tylko, że Ewangelia nie nie zachęca do czegoś takiego jak ser wspomnimy ten wątek tych 3 Króli słynny rodak przybyli z dalekiej i hal nie było 3 nie byli królami no ale nowy instrument będzie wcale niektórzy lepiej nawet zobaczyli niż nosiciele religii objawionej ten cud, do którego przyszli i odjechali Gosi i nawracają się na judaizm ani na chrześcijaństwo będą oni pomyśleli sobie my od od tej religii będziemy się trzymać z daleka i dalej tym lepiej oni od sytuacji ZN, że ten pan wielka idea religijna, którą się zetknęli jest zgodna jest jakość zgodna na szczytach nieosiągalnych z ich własną religią i jak głoszą głoszą starożytne nie tradycję bardzo starożytne zawieźli to do siebie te wiedzę i się ucieszyli połączyli to nie przeszli na jedną z wiary także to jest model, którego papież jest za to przeprasza, a za wielki wielki nawracania siłą ze skutkiem, jaki widzimy tutaj prawda docenia dobrze przeprosiny to część wspomniał pan profesor potrząsanie kie są, czyli o pomocy finansowej czy zadośćuczynieniu finansowym zastanawiam się jak to jest tą odpowiedzialnością to się da wymierzyć zważyć i zastosować, bo kościół katolicki unika wypłaty jakichkolwiek, czyli mówi no, jeżeli ktoś nie wiem molestował gwałcił bił to robił to we własnym imieniu dopóki robił dobre rzeczy to było oczywiście częścią naszej wspólnoty, ale złe rzeczy robił na własny rachunek, ale podobne pytanie można by zadać kwestia bardzo się bardziej skomplikowana to ta kwestia, której pan redaktor wspomniał dotyczy takie tłumaczenie dotyczy raczej pedofili natomiast tutaj kościół też przekierowuje odpowiedzialność na państwo to państwo te szkoły pomagało tworzyć w związku z tym to również państwo jest za to odpowiedzialny, więc nos z nie jest skory do dopłaca ja też rodzić w niektórych przypadkach tak się dzieje, że plan, że zgromadzenia muszą sprzedawać ziemie w Irlandii mają nie wiem jak w Kanadzie przypuszczam też mają sporo ziemi w Irlandii miał ogromne ilości nieruchomości ziemi no i wyśle też kontekście takiej szerszej odpowiedzialności, bo i tutaj pan prof. Michał Klinger ciekawi mnie jego głos Nobody trwa wspomniał o tym, że za naszą wschodnią granicą trwa wojna to też w pewnym sensie taki konflikt 2 cerkwi no i głowa 1 cerkwi nie potępia zachęca można powiedzieć no pytanie czy np. ta mord moskiewska cerkiew widzi widzi pan panie profesorze, żeby w przyszłości wypłacała jakieś odszkodowania z powodu swojej postawy, bo to jest rzecz się do Gdyni temat np. tragedia tragedia duchowa i upadku rosyjskiej mentalności rosyjskiej religijności jest no przeogromne to ja nie wiem ja nie jestem w stanie wyobrazić jak się z tego wygrzebać musi prawdopodobnie do takiej totalnej totalnej destrukcji później rekonstrukcji, ponieważ jedno to to jest niewiarygodna jak dzień i czerni tam prawda się rozlała i za to są całe wieki prawdopodobnie odpowiedzialny natomiast natomiast gminy został w działalność kościoła być może przez przez biednie nie przez złożenie przez rozdanie tego całego majątku może kościół staje stający w pierwotnej u ubogiej ubogiej sytuacji świadectwa, aby naprawdę jeszcze się da uratować zyskał coś na tym w oczach wielu ludzi natomiast w takiej jest taki defensywnej nie sytuacji wybierającej wszystko co się da oczywiście jest bardzo wątpliwe i no nie zastanawia też ten kontekst tych pokoleń tam sprawdzać w Kanadzie, że ci lokalni mieszkańcy starszej Iga oni są rozdarci, a młodzież, bo uwięzienie i naszej kultury nie ma my żądamy, jakby tutaj tutaj jakiegoś jakiegoś działania nie wiem czy oni ma jakąś koncepcję jak to zrobić, ale prawdopodobnie jak duże środki by nie były pomogły natomiast jedno do państwo kanadyjskie zdaje się, że wywiązało się w dużej części jakiś tam z zobowiązań jak kurację nowi jego oskarżać jeszcze niejedna naprawdę nie pierwszej linii należałoby mówić czarnym, jeżeli kościół tak mówi no to oczywiście błądzi powrócimy do naszej rozmowy po informacjach pani dr Marta Abramowicz pan prof. Michał Klinger informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Rank wielka loża pani dr Marta Abramowicz pan prof. Michał Klinger rozmawiamy o m.in. o podróży papieża, ale także szerzej patrzymy, a w międzyczasie wojny trwają Polacy rzucają się na broń oby na drony obronne może nie do końca obronne w każdym razie ich to traktować nowy trend cała Polska wcześniej chyba to już było zdaje się wcześniej, że obywatele zrzucali się na na broń dla wojska tylko zastanawiam się czyta broń czy ten producent jest właściwym producentem, bo jak się okazuje najlepszą broń na świecie produkuje Korea Południowa skoro Polska planuje uzbroić się swoją armię w broń Korei Południowej to chyba coś wiemy, czego nie wie resztą świata, ale to tak tylko obserwacja, powracając do naszych dylematów debat pytani odpowiedzi zastanawiam się też co jeszcze oprócz tej wizyty państwa zaciekawiło zdziwiło co przeoczyliśmy, o czym warto wiedzieć na co warto zwrócić uwagę pani dr Marta Abramowicz i wizyta może nie aż tak nie zaciekawiła, ale do zapoznania się z nią, dlaczego nie zaciekawiła, bo ja też to jestem zdania, że oczywiście przeprosiny są takim symbolem i powinny i zawsze takie przeprosiny powinny paść, ale też zgadzam się z z częścią wypowiedzi tych młodych przedstawicieli i przedstawiciele Ludowego cenny, że to nie rozwiązuje sprawy to nic nie popycha je też do przodu są one ważne dla osób wierzących, ale dla niewierzących absolutnie tych krzywd ten nie nie nie wyrównują natomiast ja pozostaje to co nie szokowało w kręgu z kręgu tematów kościelnych NATO to są oczywiście ostatnie nie 22 sprawy pierwsza księdza Dębskiego, a druga teraz w Drohiczynie kolejny skandal z z duchownym w roli głównej pierwsze przypomnę to chyba wszyscy wiedzą, czego dotyczą skandal związany z księdzem Adamskim o tyle on jest ciekawy, że dotyczy to wysoko postawionej osoby, która dopuszczała się nie wiem też mówi, że nie wie, dlaczego to robił, ale na kierowanie siebie i wysyłanie obscenicznych filmików nieznanej osobie rzeczywiście wskazuje że, że ta bezkarność myślenie, o której pan redaktor mówi, że ta bezkarność myślenie o tym w kategoriach władzy jest olbrzymia wśród przedstawicieli kościoła katolickiego tutaj żadne filmy Sekielskich żaden kler żadne moje książki jakoś nie zmieniły nie zmieniły zupełnie tego przekonania o bezkarności być może ta bezkarność to poczucie bezkarności jest jeszcze większa w tych w tych diecezjach wschodnich czyli, czyli tam gdzie, gdzie katolicyzm ma się dobrze w odróżnieniu od dużych miast czy czy Zachodu Polski, więc przede wszystkim zaskoczyła bezkarność, a jestem bardzo ciekawa co co dalej co dalej z tą sprawą kiedy, kiedy parafianie mogą zobaczyć ja jak w istocie ich ksiądz Jacques, a na ich ksiądz pielgrzyma przy zachowywał no i no i też to oczywiście rodzi pytanie, kto jeszcze o tym wiedział, kto się na to zgadzał podobnie jak w Drohiczynie i to są to są rzeczy, które zaczęły wracać z Irlandią w latach dziewięćdziesiątych, więc być może my jesteśmy też na początku tej drogi w tak znowu jesteśmy na początku tej drogi i znowu za chwileczkę zawrócimy znów będziemy na początku tej drogi znowu zadaniem z tej drogi można zawrócić ona wydaje mi się prowadzić do rozliczenia kościoła katolickiego oczywiście my jesteśmy też miał znacznie się już za państwo dojdą inne kraje zrobią to państwo i ludzie natomiast jesteśmy w tej trudnej sytuacji, że nasze państwo absolutnie nie chce rozliczyć kościoła, czyli nasze państwo mówią o naszym rządzie naszej większości parlamentarnej, bo im się to nie opłaca natomiast ja wierzę, że kiedy ofiary zaczną mówić mówi coraz więcej, czego dowodem są m.in. te 2 ostatnie wydarzenia, o których wspomniała także szereg poprzednich z władz kościoła ulegnie całkowitej zmianie w Polsce tak ja mogę wystąpieniach Singer też jest pełen wiary w tak tak ja zdecydowanie nawet bez powiedział więcej nie do pani dr Adamowicz też tak o taką uwagę, że i ani książki niewątpliwie zmieniają mają znaczenie w Polsce to nie jest tak, że to gdzieś tam prawda spływa tak woda po gęsi i to działa jest niewątpliwie et wielkim przyczynkiem do do tej zmiany, a ja chciałbym nawiązać przez chwileczkę do uwagi rady Sochacki prawda, która była bardzo słuszna z jej nie możemy nic teraz relatywizować dając kontekst natomiast zło jest straszne tam było bardzo konkretne zło jak chciałem wskazać zatem kompleksowość tego systemu systemu władzy, w którym kościół ja brał udział w darze to nie tylko kościół tylko, że biali kolonizatorzy biali kolonizatorzy ani nie oni byli tak przesiąknięci tą poczucie poczuciem świętości ważności kościoła autorytetu tej etyki tego Glass prawda jakiegoś wartości po kościele, że oni nie zauważali nie zauważali albo mieli interes prawda, żeby połączyć siły tak jak niewątpliwie to jest wykazane w Ameryce Południowej Otóż w Polsce nieco właśnie to ten sam mechanizm, że z siły społeczne polityczne one wykorzystują ten autorytet kościoła, a i to jest to samo zjawisko i ono się będzie kruszyć najprawdopodobniej poprzez wewnętrzną zewnętrzny szok i z no ludzie ludzie mogą odejść od kościoła nie odchodząc od wiary i przez to będą stanowili potencjał dla odnowy kościoła to jest jednak oczywiście, jaki procent z tego z tego zostanie to Zobacz ceny, ale to jest jest pokazywane w statystykach w Polsce, gdzie i z tych 40 chętnie Dominikany tez podoba się zrobiło około 30 paru w tej chwili i z to będzie szło dalej, ale też sami przedstawiciele kościoła duchowni będą się przecież zmieniać no wiadomo, że księża są tacy jak naród na, jeżeli naród wierzył w te takie do NIK mity o od tej z od tej nietykalności koalicja to księża są tacy jak naród, czyli co pozaprawne my bogaci nie muszą pracować będą celności ową nie panie redaktorze mentalnością mentalnością proszą i ale zrozumiałem rządzą oni zobaczą, że na jakimś momencie, że jakimś momencie przyjdzie ktoś to będzie właśnie z tej z tej takiej grupy grupy pobudzone obniżonej po chrześcijańsku i będzie jakoś Tanya odnajdzie w tym w tej strukturze uczy się w tej chwili raczej tacy ludzie wypadają jeszcze tej struktury, ale to znaczy, że proces trwa w tonie znaczy się tylko rozsypie być może, że jednak pojawić się duchowni, którzy będą w la będzie coś więcej biskupi albo się pojawiać biskupi, którzy będą właśnie też z tym z tym z tym nowym nowym poczuciem chrześcijaństwa się w Polsce jeśli tak dobra teologia, a ta wigilijna ciągle taka nie pastora na jak glina pojawia się czy to w katolickich uczelniach czy też jest sporo myślicieli którzy, którzy przez antropologów, którzy zajmują się nie taką ekologiczną wideo także to czemu służy co dobrze nie zaciekawiły państwa, a zaciekawiła państwa w tej sprawie księdza Andrzeja Dębskiego to on jest jedna z tych wulgarnych propozycji brzmiała także poczekaj będzie pierwszą kobietą w historii tutaj wulgarne słowo w gabinecie metropolity białostockiego pożegnają, że będzie się wsią, a nie będzie pierwszą osobą w historii nie jest pierwszą kobietą, kiedy są kobietą więc, ale wracając do tego do tego jest aluzja pana redaktora to jest w sposób oczywisty szczególnie jeszcze tasera te na związane to te można politykę wioska Gent w Drohiczynie, ale też tak też te sprawy związane z księdzem Adamskim to warto przypomnieć, że to jest ksiądz, który pisał nie arcybiskupowi Wojciech przez mówienia w związku z marszem równości w Białymstoku, gdzie wzywano do non possumus, gdzie wzywano do ataku do nienawiści dla wobec wszystkich osób LGBT i wszystkich osób biorących udział w marszu równości im rzeczywiście doszło do takich ataków to jest ksiądz, który stoi za tym wszystkim, więc no, gdy ten konspekt w ten sposób ten kontekst przestaje być tylko zabawne być może staje się straszny należeć rząd odrzucić jeśli można kilka i ten aspekt celibatu jednak, bo panie profesorze to rzućmy aspekt celibatu, że pan pozwoli po informacjach, bo te zbliżają się bardzo też tak jak Rzym wyższa cena od dawców, a więc powrócimy do naszej rozmowy po informacjach pani dr Marta Abramowicz pan prof. Michał Klinger informację o jedenastej 20 po informacjach wracamy wówczas efekt wielka loża pani dr Marta Abramowicz pan prof. Michał Klinger, który za chwileczkę wprowadzi państwa w zalety celibatu myślę sobie panie profesorze, że ja się pan rozpędzi to się okaże, że najlepszym rozwiązaniem będzie zamknąć cały biznes pracować tak jak reszta z nas zakładać rodziny tak jak reszta z nas i po prostu być porządnym człowiekiem i przez to dawać przykład czy to jest zbyt radykalny pomysł dla kościoła jak jakże wszyte obrazowe ciekawe poruszania pana redaktora są na pewno prawdziwe inspirujące do pewnej takiej korekty da do Realu już prowadzących mianowicie mianowicie i istotnie ksiądz prymas rodzinę żonę dzieci jest zobowiązany do pracy jego żona również jest normalna rodzina jeżeli, więc w tym sensie Pantera zamknąć ten cały biznes ja myślę, że tu pan połączył zwierza się mianowicie, że księża, mimo że właśnie stanie bez dzienny mogliby być użyć w ubóstwie Warta tylko troszczyć się o dobro niech sobie żyją i to statku tylko nie za nasze pieniądze zacznie sobie zarobią po prostu, jeżeli chcą się dodatkowa dać dawać świadectwo to najlepiej własnym przykładem dokładnie, więc to jest to jest ten aspektem, więc zamknięcie biznesu tu chyba nie i niewiele by zmieniło jeśli chodzi o pani się, że jedno z całą pewnością czy na pewno trzeba zamknąć dopływ pieniędzy budżetowych to jest całą pewnością prawda natomiast już cała reszta to jest tak dalej prawda Góra Góra lodowa rozmaitych błędów mianowicie o to, jakie bogacenie się nawet tych datków prawda tych z tych dóbr kościelnych dla to jest oczywiście też niedopuszczalne nie ma powodu, żeby było przy zamieniane szczególnie właśnie w celibacie, jeżeli jest lipa Otóż no przecież są przykłady przykłady kościołów chrześcijańskich, które nie mają też chyba nie dali, szukając jak mój kościół prawosławny tam księża obywają się też chciwi i ale wcale nie jest żadną zasadą nigdy nie jest to z powodu tego, że mają rodziny jest poszli być może jakiś przypadek przypadek osobisty kogoś tam wdzięcznych ludzi, a tam skutej natomiast posiadanie rodziny na pewno nie zmienia zmienia dzisiaj relacji ekonomicznych w społeczeństwie, które podobno relację, ale przyczyną przyczyną wprowadzenia 1000 lat temu z celibatu celibat w kościele zachodnim natomiast celibat niewątpliwie zmniejszy ten chyba nacisk nacisk emocjonalny na sprawy seksualne u tych mężczyzn, którzy będą będą no zupełnie, że normalnie w takich w takich, ale nadal też panie profesorze chyba nie tak do końca, bo oczywiście są ci są heteroseksualni homoseksualni księża, więc tylko część z nich żyłaby normalnie stał pan po to, bardzo ciekawe ta się wątki tak, ale fajnych pani dr Marta Abramowicz ja chciałam tak, bo oczywiście zgadzam, że kwestie związane, że celibat powinien zostać zniesione jeśli w ogóle mamy mówić o z tutaj jakimś normalnym emocjonalnym życiu osób, które są obecnie duchownymi katolickimi oczywiście nie dla wszystkich jest to droga być może, ale wtedy mogą pozostać w tym celibacie albo mogą wybrać drogę zakonną, ale ciężar powinni mieć możliwość zawierania związków i tworzenia związków i posiadania dzieci i przeżywania miłości ani w sposób oficjalny jawny usankcjonowany, a nie w sekrecie i taki sposób jak to się dzieje opisywała przecież w książce dzieci księży, a natomiast celibat nie to nie jest rozwiązanie wszystkich kwestii, bo to jest zawsze również głęboko zakorzenione również w religii katolickiej podejście do kobiety i póki nie będzie rzeczywistej równości nie pomiędzy kobietami mężczyznami w kościele, czyli no mówiąc wprost kobiety nie nie będą miały udziału we władzy kościoła udział we władzy jest tylko poprzez nie możliwości zostania księdzem i poprzez możliwość święceń to Toni to wtedy kościół się nie zmieni tylko wtedy, kiedy będzie równość i tylko wtedy, kiedy będzie możliwość ekspresji emocjonalnej dla duchownych wtedy będziemy mogli mówić o UE o tym, że ten kościół stanie się byli bliżsi ludziom stanie się być może bliski wartościom, które legły u podstaw tego kościoła wartościom chrześcijańskim też mówiliśmy o Kanadzie Irlandii wiele jest takie powiedzenie, że Irlandia skraju katolickiego stała się bardziej chrześcijańskim do tych wszystkich zmian tak dobre czy dobrze pani redaktor ale, czyli rozumiem, że tak równouprawnienie kobiet mężczyzn zniesienie celibatu, ale też związki dowolne po prostu serce nie dyktuje, a nie jakiś tak oczywiście nie tutaj też jeśli chodzi o de ja jestem tego zdania, ale też papież Franciszek ocenił bardzo wiele gestów do osób LGBT, więc oczekuję, że kolejne przeprosiny będą dotyczyły tego w jaki sposób kościół traktował przez lata wieki osoby nieheteroseksualne transpłciowe w no to ciekawa przyszłość przed nami panie profesorze jedno zdecydowanie nie ja mogę no cóż złożyć takie świadectwo jako prawosławny zresztą nie wiem czy pan redaktor był świadom i układów dzisiejszej audycji, którą Klich, który stworzył mianowicie pani dr g już za wspaniałą książkę o dzieciach księży, a ja muszę wyznać jestem właśnie z synem księdza siostry są córkami księdza i mojego ojca naszego ojca padają i matki, którzy całe życie byli taką właśnie parą parą prowadzącą różne parafie i także dzięki dzięki pana ojcu mamy też Nowosielskiego to też jest prawda pewne ten sens nikt jakoś się skrót myślowy chciał tutaj następcą pewnością nie mniej natomiast przyjaźni listę spraw natomiast ileż pana ojciec za inspirował do pewnych poszukiwań właśnie religijnych, jeżeli chodzi o sztukę, jeżeli dobrze pamiętam nasze rozmowy z 1 lat byli byli bliskimi przyjaciółmi całe życie rozmawiali już dzisiaj te słynne całe noce prawka tatusiami to jest karta natomiast natomiast właśnie, żeby uprościć nie łączy wszystkich wątków naraz złożyć takie świadectwo, że problem władzy w kościele władzę nad kobietami jest oczywiście problemem strasznym i i takim bialska miałem, że to trudno ruszyć natomiast z punktu widzenia takiej wspólnoty prawosławne, gdzie to jest ta para radu duchy na można powiedzieć, bo żony księdza się też określa jako matkę ma teczkę cytaty wspólnoty takie słowiańskie słowa Tuska się do niej mówiono spełniam drażnią rolę w tej parafii i na ogół nikt tam nie dochodzi do takiego, jakiego właśnie nowy równie hierarchizacji ról w gdyż, gdyż wiadomo i żona mąż mają mają taki szczególnie, ale idzie muszą stanowić wobec takich palach, gdzie muszą stanowić pewien wzorzec, bo tam bardzo wasz bardzo uważać na nie mąż nie może być jak przemocowy nie może być obarczone rozmaitymi błędami i wadami miasto wyjdzie zaraz cała parafia będzie reagować to jest także ten problem równouprawnienia to jest bardziej to przecież rozwiązuje w strukturach właśnie małżeńskich, które są się nieco i detalicznych w strukturach kościelnych ciekawą informację znalazłem na ostatnią czuwa ksiądz dusza taki publicysta katolicki pisał, że może należy święcić księży po trzydziestce Otóż ciekłe także, jeżeli uczy dzieci i jest to woda jest wolny, a sam pomysł księdza Prusaka można by nam się, a on bardzo wiedzieć, że chce ci prawosławia, jeżeli młody człowiek się nie ożeni oczywiście wolność część tylko przed święceń i jeśli nie ożeni się niż święci przynajmniej do 30, jeżeli nie do 40, a taki jest właśnie to wiadomo, że to potem się wszystko może nie uda się wreszcie być mniejsze dlatego jest zupełnie inna inna sprawa także ten ten problem tych emocji czy, jeżeli kobieta nie chce to pan Bóg też nie no i w jakim sensie się raczej liczyć z realiami może może tanie stąd z tego badania wynika, że Bóg jest kobietą i np. np. prawda natomiast natomiast to jest to jest przyszłość kościoła chyba papież Franciszek on jakoś bardzo no najwięcej pozycji poprzednich papieży nie mam takich informacji takich głośnych od pośrednich powierzy on natomiast jakość no i a 3 na ten wschód i zdaje się, że rozważa ktoś mi kiedyś powiedział w kościele katolickim nie będę wymieniał nazwiska ważne teolog, których jawną bądź celibat jest o tyle nie rozwiązali, że co zrobić z tą rzeszą aktualnych księży, którzy patrząc na młodszych, którzy już korzeni potem zostali wyświęceni oni musieli do końca życia wytrwać w tym celibacie, bo zasada no właśnie pan tak no i te pozy tych, którzy spędzili całe życie w celibacie teraz będą pozwą kościół są stojące, ale z Legią doktrynę doktrynę się nie da postać na doktrynę jest taka, że jest hierarchia sakramentów czy z początku należy należy się ożenić apotem potem przyjął święcenia i nie można niestety się drugi raz ożenić ksiądz chciał drugi raz ożenić musi przestać pełnić posługę kapłańską taka zasada, czego taka zasada, że na Wschodzie nie ma nie ma kiedyś jakieś realizacji 1 małżeństwa praktycznie to znaczy są możliwości zawierania następnych małżeństw, ale np. tylko przegrać sztuka i tylko do 0505. roku harda, czyli każde z tych kolejnych marzeń jest coraz mniej uroczyste mniej koronnych piękny szpiegów itd. piękny ślub prawosławny zachęcam wszystkich państwa do jakiejś wizji, gdyby taka okazja była, ale te, jeżeli się żenią czy samo wychodzą osoby osoby jako drugie trzecie małżeństwo tutaj siły będą coraz mniej uroczysta, którzy w ogóle ich auta już już coś nie tak jest z tymi ludźmi, którzy np. piąte szóste małżeństwo chcieliby zawrzeć więc, więc uznaje się możliwość no i upadku jakiegoś małżeństwa natomiast nie jest to dozwolone sieć ksiądz ma być wszystko w końcu małżeństwa, które wcale się nie rozwodzą pięknie żyją znam też Wąsacz nierozważne żyją, ale może kwot jest to możliwe można powiedzieć teraz odcięcia się oczekuje jego żony na tej Matecki prawda, żeby żyli tak, żeby stanowi pewien model, który jest jednak no wszech nauk społecznych i z ryby na dzieci rzeczy prawda jest jednak jakiś model dogodny godny pochwały tej teraz właśnie ksiądz niestety musi taki małżeńskie wytrwać, jeżeli go żona dopuściła się źle zachowuje tu sam zaryzykował nie może więcej mieć w związku z dużo wie jak np. o przykład są oczywiście żony księży, które opuszczają złych mężów i trudno ksiądz musi w tym wytrwać albo odejść ze stanu kapłańskiego często są pewne praktyczne rozwiązania ile nie wiadomo Franciszek patrzy na to, że tak po murach warto ich, żeby pana redaktora tam też odkryć łakomym okiem, ale to już nie będzie dla tych księży aktualny nota, ale kochanek nie można mieć wciąż kocha kochanek żony nie można nie wciąż można być natomiast pan dotknął złączył to znowu duży wątkiem z wątkiem homoseksualnym też jeden z tych błędów wielkich błędów kościoła, które na, których o, których mówiłem na początku, a także nie miałem to bardzo trudnej wielki błąd datę jest to, że nigdzie nie ma w podstawach teologii chrześcijańskiej jakiś istotnych istotnych potwierdzeń dla osądzenia związków homoseksualnych dobre osądzony Świętego Pawła się tak jak się w ogóle w tamtym czasie jej w ogóle w tamtym społeczeństwie odnosiło to wszystkich wszystkich erotycznych spraw dlatego tysięcy Paweł jest taki właśnie mizoginii liczny dlatego też mówi o związkach homoseksualnych tak jak mówi też księga kapłańska Prato, jakby tego źródłem mówi o tym też tylko wyłącznie w kategoriach jakiejś przesady tam są różne przesadne przesadne nie działania seksualne wymienione i teraz, jeżeli ktoś w tym przesady również funkcje seksualne rośliśmy w przesadny to właśnie tam też nie bądź przesadnie informacje się zbliżają i też nie Okła przegiąć bardzo państwu dziękuję pan doktor pani pani doktor przepraszam pani dr Marta Abramowicz reporterka badaczka psycholożka autorka książek m.in. dzieci księży i zakonnice odchodzą po cichu pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny były dyplomata były ambasador Rumunii Grecji to dzisiejsza wielka loża bardzo bardzo dziękuję informację o godzinie 1140 po informacjach kultura osobista i Marta Perchuć-Burzyńska dzisiejszy program przygotowała Martyna Osiecka, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA