REKLAMA

27# Czy w Polsce opłaca się już mieć auto elektryczne?

Mam pytanie
Data emisji:
2022-07-28 17:00
Audycja:
Czas trwania:
38:02 min.
Udostępnij:

Wakacyjne podróżowanie jest drogie jak nigdy - tankowanie auta kosztuje prawie o połowę więcej niż rok temu. A kto myśli o wymianie samochodu na nowszy, bardziej ekonomiczny, łapie się za głowę. Ceny nowych modeli biją wszelkie rekordy, rekordowo drogie są też spalinowe auta używane. Rozwiń »

A może opcją jest zastąpienie samochodu benzynowego autem na prąd? Od początku roku taką decyzję podjęło prawie 10 tysięcy kierowców, a liczba elektryków przebiła w czerwcu 50 tysięcy. Systematycznie rośnie tempo, w jakim przybywa aut z silnikiem na prąd, a nowe przepisy mają ułatwiać montowanie ładowarek w blokach.

Czy jazda samochodem na prąd już się opłaca? Ile prawdy jest w opowieściach o męce podróżowania takim autem przez Polskę? Co musi się stać, by Polaków masowo było stać na takie auta? O tym w najnowszym, wakacyjnym odcinku podcastu "Mam Pytanie" opowiada Bartłomiej Derski, "praktyk" elektryków, który przejechał nimi dziesiątki tysięcy kilometrów.
Partnerem podcastu jest firma doradcza EY. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na podcast zaprasza firma doradcza i Why, kiedy w Polsce płaci się kupić elektryczne auto może już się opłaca umów na 3 i elektrycznym autem da się bezpiecznie ruszyć w podróż po Polsce bez obawy, że plan się skończy, a auto zatrzyma się dziś na pięknej, ale mało uczęszczanej drodze sam może to wszystko stereotypowe myślenie i auto elektryczne opłaca się kupić już teraz oczywiście jeśli mamy odpowiedni zapas gotówki mam pytania właściwie pytania Maciej Głogowski Rozwiń » zaczyna kiedyś pożerały litr paliwa i wyrzucały mnóstwo spalin historia motoryzacji to jeden z najlepszych dowodów na postęp innowacji i ciągły rozwój nawet jeśli coś wydaje się teraz niemożliwe z dużym prawdopodobieństwem za jakiś czas stanie się standardowym rozwiązaniem w motoryzacji np. wyposażenie samochodu przed laty wiele samochodowych systemów, które dziś standardem było opcją, za którą należało dopłacić często słono dopłacić dużo płacić z silnikami będzie właściwy jest podobnie po długich latach z dieslami benzynowymi motorami auta z napędem hybrydowym wydawały się jakimś szczytem marzeń, a może szczytem możliwości dziś jak pokazują dane polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego w ciągu ostatniego półrocza udział diesla nowego w rejestracji w Polsce wyniósł nieco powyżej 10% liczba samochodów z napędem elektrycznym wynosi już ponad 50 000 tylko w pierwszym półroczu tego roku w porównaniu do pierwszych 6 miesięcy poprzedniego roku zarejestrowano przeszło 40% więcej aut z napędem elektrycznym co wciąż, więc nie jest tak elektrykami w Polsce, że wciąż większość uznaje za egzotyczną fanaberię pytanie do partnerskiego wysokiego napięcia PL dzień dobry nawet ja rozumiem, że to już nie uznaje rząd elektrycznym to jest fanaberia być my rzeczywiście po latach testowania różnych elektryków pół roku temu zmieniłem też już swoje podstawowe i auto na elektryka być może właśnie dzięki temu że, a widziałem ten postęp jak szybko ta technologia zmienia się rozwija mogą powiedzieć tejże, chociaż jeszcze myślę, że nie jest do końca dojrzała całkowicie technologie i szczerze powiedziawszy sam jestem zdziwiony, że na co dzień mieszkam w bloku z lat siedemdziesiątych bez żadnego parkingu, więc nie mam gdzie ładować się na swoim miejscu postojowym jak mimo wszystko bardzo wygodne użytkowanie tego auta to jest samochód większą baterią 70 kilka kilo Wato godzin nie, więc to jest taka półka niż średnia wyższa powiedział te i nie niekoniecznie wbrew pozorom cenową, bo jak go nie kupiłem, ale wynajmuję jest w wynajmie na 3 lata i cena tego wynajmu była niższa to jest ich około 1500zł netto miesięcznie ze wszystkich bez żadnej wpłaty własnej, a ze wszystkim już z ubezpieczeniem serwisami tak dalej w i cena była niższa niż porównywalnego auta spalinowego, czyli z przy wynajmie to auto jest już na dzień dobry tańszy od od podobnego, a takiego auta segmentu te, że w z dużo słabszym silnikiem benzynowym z, a na co dzień właściwie no w dość sporo oszczędzam na na samym paliwie 1 poślemy NFZ już w powiedz mi raczej, gdzie jesteś w stanie pojechać samochodem, bo bardzo nam, że porusza się po Warszawie dużym mieście i pomoże chyba nie zdradzę żadnej tajemnicy, że duża, a nie to miasto właściwe Warszawa to właściwe ze względu na miejsce pracy zamieszkania na, ale noc co dalej napowietrzną w Warszawie to równie dobrze mógłby się poruszać komunikacją miejską wiesz co jadę do mojej rodzinnej Jeleniej góry z teraz mniej więcej 80 mam tam raz, że kilka stacji ładowania darmowych postawionych przez miasto w ramach promocji turystyki i mam tam wszy lub 4 sieci szybki i wolnych stacji ładowania komercyjne różnych firm po Jeleniej górze ku mojemu zdziwieniu, a jeść już mnóstwo elektryków, czyli ta Polska powiatowa ja życie ciężko przechodzi przez gardło jednak było to miasto wojewódzkie, więc wszystkim mieszkańcom dziękuję, więc wojewódzkich to oczywiście z trudem przechodzi, ale ta Polska powiatowa z, a w tej chwili już naprawdę i większości przypadków nie ma się, czego wstydzić absolutnie i oczywiście ta elektryfikacja dociera też do jeszcze mniejszych miast tam też powstają ładowarki, ale tam też jest z zdecydowanie więcej mieszkańców, którzy mają swoje domy mają, gdzie te samochody ładować pod pod domami i wtedy to robią w ogóle najtaniej, tak więc więc, jeżeli chodzi o taką dostępność na miejscu do codziennego użytkowania elektryka to tych tego prądu wbrew pozorom w Polsce zrzeszenie nie brakuje wielu miejscach ów jedność użył nawet nie dostrzegł stację ładowania są już tutaj tam czy kolejni to jest tak jak no oczywiście nie w każdym miejscu, ale jak w już w niektórych no w wielu miejscach w Polsce można się przekonać, ale trzeba poruszać się rowerem że, że wiele takich punktów, a przy ścieżkach no może w przy większych miejscowościach albo miasteczka, gdzie i, gdzie można napompować sobie rower albo jest komplet kluczy podpiętych nikt nie jest już dzisiaj coś nietypowego, ale rzeczywiście zwraca na to uwagę wtedy, kiedy się wtedy, kiedy korzysta i pewnie jest dokładnie tak jak ty mówi Isia w samochodzie napędzanym ma, a auta elektryczne, ale powiedzmy czy też Warszawy do swojego dawnego wojewódzkiego miasta i ile kilometrów 480 LOK 480 już też wyrusza z domu czy Warszawy z naładowane dojeżdżasz czy musisz po drodze jeszcze się doładować nie tym autem musiałbym się wlec, ale wtedy dojechał rzeczywiście drogami krajowymi inaczej no i drogami krajowymi normalną prędkością dojechał, ale to oznaczałoby tam prędkości do 90100 na godzinę natomiast 1 normalnie autostradą 140 Polska 120 i mniej więcej po 350 km mam z i 12 stronę szybkie stacje ładowania, które mają moce albo 350kW albo 150kW i tam zatrzymuje się na sucho mniej więcej od 8 minut takiego ładowania do 15 minut ładowania wystarczy, aby pokonać ten dystans, więc wbrew pozorom mija autem spalinowym na tym odcinku zatrzymywały się z często więcej razy stawałem nawet 2× i też jeszcze dzieckiem to schodziło się dłużej teraz jadę z Jeleniej góry za Łódź, a 4 godziny, bo mamy krajówki później kawał Eski 350 km no i tam dopiero przystanek dosłownie no akurat w tym przypadku tego auta nosiły szybko ładuje to jest to jest 8 minut, ale jak mamy takie auto, które ładuje się dzisiejszą średnią rynkową, że ta kwota właśnie tak było pewnie lepiej powiedzieć no to byłoby to o 1520 minut ten rząd wielkości na dobrze ale jakie z tą taką infrastrukturą przydomową, bo w wyobrażam sobie w mieszkańca mieszkankę mieszkańców powiedzmy no słać tych którzy, którzy na stres, słuchając przepraszam, ale jeszcze raz przywołam ten przykład w powiedzmy Warszawy a gdzie mieszkanka czy mieszkaniec z ktoś was mieszka w i wyszła na Ursynowie w bloku, który ma kilka może najwyżej kilkanaście lat ma garaż podziemny co w czasie, gdy kupowało się to mieszkanie te kilkanaście lat temu brała na kredyt pewnie było do dosyć dużym, a kluczykiem atutem i wcale nie jest powiedziane, że tam będą stacje takie umożliwiające ładowanie tego samochodu Fico teraz Mikosz jeśli mamy swoje miejsce parkingowe to weszły niedawno przepisy, które ułatwiają znacznie montaż takiej stacji, bo nakładają już na naiwna wspólnoty spółdzielnie mieszkaniowe pewne obowiązki, jeżeli przyjdzie taki taki mieszkaniec, który ma własne miejsca no to spółdzielnia tam może mu zlecić wykonanie na jego koszt tam ekspertyz co do instalacji elektrycznej, ale jeżeli nie będzie żadnych przeszkód to to właściwie ma obowiązek tak naprawdę instalacji czy ma obowiązek zgody na zainstalowanie takiej ładowarki i można można wtedy zrobić no pewnie w kwocie koło 34000zł, czyli pociągnięcie trochę, gdy kabla pod licznik, żeby raz rozliczać się ze spółdzielnią plus plus ta ładowarka i mam mam i kilku kilku znajomych, którzy np. gdzieś tam w takim właśnie nowszym bloku byli w stanie pociągnąć wtedy też spory kawałek wbrew pozorom tam akurat za 40m przewodów musieli pociąć, ale akurat oni mają lokal nad na garaże ME, więc stworzenie działka to niema sprawy w takim razie możecie też twierdzić i pociągnąć ten ten kabel i w ten sposób mają ten swój punkt czy ładowanie, więc oczywiście wszystko zależy, ale generalnie przepisy dzisiaj to to ułatwiają i robotników no dobrze ta tak, żeby być może ono co pokazują dane tych hałd z napędem elektrycznym jeszcze nie jest jednak tak dużo by każdy znał od początku do końca, a tę historię czy zdawał sobie sprawę z realiów, z czym wiąże się posiadanie takiego auta ja też będę pytał się z ogromną ciekawością jak to jest i wracam na chwilę do autostrady, której mówiła Shi jadąc z 350 km i dochodząc czy dojeżdżając do miejsca, którym jest potrzeba, żeby auto doładować czytaj 815 minut bezpłatna tak tak jasno to jest płatne się my mamy wbrew pozorom sporo bezpłatnych stacji ładowania w Polsce czytam jakiś sklepach dyskonta czy właśnie takich miejskich, ale jednak większość infrastruktury płatna na jej jak droga jest impreza ja płacę tam złoty 35 za kilowatogodzinę, a te chwile większą również wówczas pistacji to są właśnie je ty powiem od razu, dlaczego ja, bo zaraz do tego dojdziemy Alej płace od złotówki do złotych 60 kilowatogodzinę, a takich kilowatogodziny w mieście to auto zużywa latem koło 1416 kilowatogodzin na autostradzie też 1416 na otoczony czegoś odnieść fotka kilometr 100 km steków czy trener szanujemy przelicznik tak jak zastraszali płatnik odpowie 1 słowem za kilkanaście złotych 20zł za 100 km mniej więcej po mieście jeździ po nawet kilkanaście, bo po mieście dość często ładuje auto z takich stacji wolniejszych AC za złotych no i teraz przechodzimy autostrady to wraz z mocą zwykle rośnie też ni koszt ładowania, ale to jest wciąż w moim przypadku złoty 35, a i tak to zużycie na autostradzie to jest około 2325 kilowatogodzin, a i teraz jeszcze, żebyśmy sobie to lito złożyli do tego Liman zimą to zużycie przyjeżdżał estradowej nie będzie wiele większe, bo to może być powiedzmy załóżmy sobie 2527 kilowatogodzin na autostradzie natomiast w mieście ono istotnie rośnie to auto moja akurat nie ma pompy ciepła, więc też po prostu grzeje się gorzałką i w mieście głównie się stoi ani jeździ jeszcze pokonuje krótkie dystanse dość często grzeje nagrzewa od od początku panu nowa w przypadku auta spalinowego mamy to po prostu ciepło odpadowe silnika i i to ona jest nieefektywne tak bardzo, że tyle litrów chwali to jest to zalety ma akurat zimą, że ma się czym grzać, a w Elektryku to grzanie musi być od początku po prostu grzało albo płucze pan nam wtedy to zużycie w mieście potrafi skakać do 20 kilowatogodzin na nas takiego marszu dwudziesty 56 na naprawdę krótkie dystanse co wcale nie jest dobre dla dla funkcjonowania miasta tak się Drog ale, ale wtedy po prostu pokonuje małą ilość kilometrów w przeliczeniu na godzinę tego grzania sąd ten znaczny wzrost natomiast średnio rzecz biorąc z koni można przyjąć całym roku koło 20 kilowatogodzin zużycia, a na nas km tak, żeby sobie jakoś koszty szacować no i mówiłem to, że ja płacę akurat tyle, ponieważ mieszkam mieszkam we wspomnianym już bloku nie ma własnego gniazdka w domu, więc ładuje auto wyłącznie na ogólnodostępnych stacjach, a więc mam abonament w tej chwili nawet 2 firmach 1 płacy za niego 30zł drugi 80zł w większym koło złotych miesięcznie tak wydaje na prawo lamenty inny bardzo znacznie redukują koszty zakupu energii elektrycznej na tych stacjach a bo bez nich do oscylowały w okolicach 2zł 250 nawet 3zł za za kilowatogodzina i to było okej, gdybym miał wniosków domu nie pociął wtedy tych abonamentu i od czasu do czasu tylko jadąc płaciłam rzeczywiście 3zł drożej nawet jak za auto spalinowe ale, ale zyskiwał bym we własnym domu większość faktów przewidując, a ja akurat dzięki tym abonamentu mam dużo niższe ceny tych ogólnodostępnych stacjach i tak robi większość osób nawet przebyta abonament potrafi po 1 ładowaniu akumulatora się się zwrócić no dobrze jak wszystko to, o czym dotychczas powiedzieliśmy, a to jeszcze jedno takie zastrzeżenie, które wydają się trzeba poczynić opowiadasz ten przykład swojej historii zresztą i jeśli słuchają nas teraz także użytkownicy czy twoi Czytelnicy wiedzą, że przez kilka sezonów w Kor były różnego rodzaju testy jeżdżący o tym nie tylko rodzinne strony w Polsce siana, przemierzając duża długie trasy, choć dobrze pamiętam różnymi samochodami to zostaw Mollema wracam do tego, żeby pokazać że, że masz ten na obrazek, że może się podzielić różnymi refleksjami na zastrzeżenie, które chciałem pierwotnie odpowiedzieć nie było takie oczywiście na my mówimy o twoim przykładzie tam nie każdy z nas będzie miał pewnie takie auto z takim zużyciem, więc nie rozumiem, że musi jakiś margines sobie tutaj założyć, że te wyliczenia mogą być trochę inna, więc to na pewno trzeba wziąć pod uwagę, ale jeszcze prosiłbym, żeby zaspokajają ciekawość, ale jeżeli ktoś nie będzie, choć akurat twoje rodzinne strony chciałby się udać na urlop jesteśmy w środku lata to, proszę bardzo, niech to będzie Wybrzeża niech nie będzie koniecznie Warszawy, ale może ona przykład z Katowic rada pokonałem trans z Katowic na Wybrzeże do Gdańska mówię to widziałem rzeczy niczym nie zaskoczy zaraz wymyśli jakąś inną drogę u tak mam nadzieję, że mi powiesz jak przejechać z Rzeszowa do Szczecina z Rzeszowa do Warszawy by bezproblemowo pokonywałem trasę jakieś 2 miesiące temu włoska wyda, ale do Szczecina oczywiście musiałem chciałby się zastanowić i spojrzeć na mapę ładowarek AB, aby zobaczyć oficjalną Poznania złem bez problemu potem na kolejną SK nie wierzę, że był z tym kłopot i nie myślę że, że kim tam też mam też bez łez bez większych problemów, bo ten mamy dzisiaj wbrew pozorom bardzo szybko rozwijającą się sieć naszego Narodowego paliwowego czempiona i to są ładowarki tak już całkiem całkiem szybkie z mocy 100kW i rzeczywiście ona błyskawicznie rośnie nawet nawet tego nie pewnie większość z nas tankując auto nie zauważa, że tam te ładowarki na większości tych stacji przy drogach ekspresowych autostrada, ale też tych drogach krajowych na one tam powstają i rzeczywiście taka sieć bazowa stacji ładowania jest już w Polsce ona odbiega od Zachodu kilka lat rozwoju dzisiaj dzisiaj na Zachodzie tam, gdzie my mamy stacje takie wolniejszy 50100kW mocy pojedyncza to tam na Zachodzie znajdziemy już podwójne poczwórne mocach 175300kW, więc no z dużo większą dostępność ilością czy liczbę punktów ładowania i mocą szybkością ładowania, ale w Polsce to będzie to będzie za chwilę się rozwijać już największa dane dni prymat ma sieć idzie w kierunku właśnie takich HBO, żeby już było kilka stacji ani 1 większych mocy, aby szybciej te auta ładowało się i odjeżdżały dalej trasa nie, zajmując tego tego miejsca, więc to to się rozwija, ale dzisiaj już jest takim bazowym poziomie umożliwiającym podróże po Polsce w to co Katowice Wybrzeża Katowice Wybrzeże akurat znowu samochód elektryczny z z szybkim ładowaniu większe ma kuratorem no, więc to już taka Barcik górna półka i ładowanie nam jedno wystarczyło 25 minut w okolicach w okolicach Łodzi dojeżdżamy to Katowic Kępie tam 5 godzin z Gdańska na Katowice też na lotnisko, acz wszy, gdyby to było auto, które się nieco wolniej ładuje to mi trochę kierowca, który ma może mniej doświadczenia boi się tam przyjeżdżać z akumulatorem naładowanym do 5% dla mnie jest standardem jak ja ufam stacji ładowania, że tam nic nie zawiedzie mam pogląd, że tam nawet nawigacji samochodowej rzekami są wolne punkty ładowania dojadę i nie będę nikogo czekać nie są zepsute to wtedy nie ma problemu dojeżdżam na 5%, ale ktoś będzie miał mniej doświadczenia to pewnie zatrzyma się tam 2× i inna ładuje 20 parę minut może 30 minut to jest rząd wielkości, więc podróż mu się nawet w po niszczejących warunkach na nawet trudu poniży wydłuży, ale będzie godzinę dłuższa niż sam czas przejazdu tak, bo to pewnie wiele osób i tak się zatrzymało na jakim odcinku jazdy przez całą Polska w no jasne to nic zresztą zalecamy tak jak w ów cel sam przestrzegać przepisów drogowych śnie poruszać się zgodnie z nimi prędkość maksymalna nie jest c nie jest najważniejsze dopuszczalna maksymalna nie musi być realizowana to pozostawiam na zupełnie inną dyskusję tak jak i oczywiście myślę, że na inną rozmowę jest też przejrzenia ofert dostępnych w Polsce samochodów ich ceny te wyliczenia, bo ona za każdym razem będą domyślam się inna każdy na nie odtworzymy tutaj każdy z sytuacji nas wszystkich kar mamy różne potrzeby różne możliwości a, ale tak wsłuchuje się wiesz co mówisz i mam świadomość, że w Polsce zresztą nie tylko w Polsce, ale w Polsce przeżywamy bardzo poważna dyskusja o tym jakie będą ceny prądu co z dostępnością prądu z wytwarzaniem prądu czy Polska w takich realiach, jakie dzisiaj mamy jest miejscem, a do masowego korzystania z samochodów o napędzie elektrycznym od strony i produkcji energii elektrycznej mamy ich wbrew pozorom spore zapasy pani wykorzystanej mocy i one coraz większej ilości godzin jeszcze nam rosną dzięki rozwojowi wiatru i fotowoltaiki, więc to dziś nie jest żaden problem w przyszłości pewnie trzeba będzie skorelować ładowanie samochodów to, zwłaszcza domowe albo w biurach z nowym w tym, jaką mamy aktualnie generację energii wiatru czy ze słońca dzisiaj już dzieje na Zachodzie, bo są aplikacje w i Holandii Norwegii Finlandii w tych krajach, gdzie mamy ceny energii zmienne godzinowe piętnastominutowe nawet gospodarstwa domowe płacą w ten sposób za energię ona cena zmienia się co 15 minut i mamy aplikacje połączone z ładowarką samochodową i to i to auto, widząc jak cena będzie się kształtować na podstawie prognoz sprzedawcy energii uruchamia w sobie ładowanie teraz przerywa je np. na 3 godziny, bo te nie zachodzi słońce jest duże zużycie później znowu w nocy sobie i rozpoczyna jest już dużo tani i to jest oczywiście przyszłość która, która będzie musiała być realizowana z pewnie te część tych samochodów będzie miała podpisane umowy na w ogóle wsparcie systemu elektroenergetycznego jak będą podłączone do takich ładowarek dwukierunkowych, a sytuacja w systemie będzie jakiś powodów trudno to one będą oddawać energię za wynagrodzeniem będzie można w samochodzie zarabiać tego typu mechanizm też już testowane ne komercyjnie, a to są stosu wciąż takie takie testy, ale rzeczywiście już ludzie dostają gotówkę do ręki i to i to zaczyna funkcjonować natomiast oczywiście wyzwaniem w Polsce będą sieci, zwłaszcza lokalnie, bo sieci przesyłowe najwyższych napięć są w miarę dobrze rozwinięty natomiast jak im niżej schodzimy to tym większą 1 widzimy można powiedzieć jeśli chodzi o sieci co zresztą już prosumenci często doświadczają tam na wsi, czyli ci, którzy wytwarzają prąd w swoim domu już w swoim domu z fotowoltaiki najczęściej jednak, bo te sieci były tak no powiem, że sztuką zwane zarówno były niedoinwestowane my używaliśmy też mało energii elektrycznej w przeliczeniu na każdy kilometr sieci dużo mniej niż np. Niemcy swędzi bo, bo Niemcy są bogaci mają dużo urządzeń w domach Szwedzie grzeją się tą energią elektryczną, więc oni byli w stanie zainwestować w każdy kilometr sieci prostu dużo więcej, bo po więcej zarabiali więcej kilowatogodzin przepływał w Polsce w Polsce tak nie było, więc wbrew pozorom elektromobilność będzie stymulować ten rozwój sieci, bo każdym tym kilometrem będzie przybywać coraz więcej energii także samochodów ta energia będzie płynąć więcej kasy na rozwój sieci będzie coraz więcej ale zanim się to wydarzy to będziemy musieli bardzo mocno zmodernizować część sieci rozbudować rozbudować, bo taka szybka stacja ładowanie, która stoi na jakimś mowie przy autostradzie to jest najczęściej nawet nie wie jeszcze z daleka od wsi tak tam nie ma dzisiaj żadnej sieci nie ma nie ma też jakiegoś większego taki większy trafostacji, a zapotrzebowanie jest na poziomie fabryki to toż to mogą być moce dochodzące do 1MW to już taka spora fabryka zużywa 1MW cen energii elektrycznej, więc to się dzisiaj trzeba będzie tam dociągnąć rozbudować, bo inaczej Polska zostaje zostanie tyle jest dzisiaj trochę zostaje tyle warci są to jak szybko rośnie liczba aut na drogach, a dużo wolniej to infrastruktura będzie reagować na lata będą kluczowe wyzwanie natomiast ta przyszłość na absolutnie nie jawi mi się żadnych czarnych barwach no bo dokładnie na tym polega ta transformacja energetyczna i ta elektromobilność będzie jednym z jej z jej elementów, ale też pamiętajmy, że to transformacja jednym z jej elementów jest też to, abyśmy w ogóle, jeżeli to nie jest konieczne to przesiadali się to bardziej zrównoważonych form transportu niż samochody bez względu na napęd, czyli pociągi i miastach transport pożera Bartek Sofitel musimy się rozliczyć się ciekawe osoby teraz pomyśleć ci, którzy słuchają musimy się rozliczyć musimy się rozliczyć z pytań, które padły na początku dzisiejszego odcinka, kiedy w Polsce płaci się kupić elektryczne auto, a może już opłaca, jaka jest odpowiedź w podsumowaniu druga to odpowiedź sprzedałem na początku, że wielu przypadkach już się opłaca jeżeli, zwłaszcza popatrzymy na ten segment droższych aut elektryki już dzisiaj przy samym zakupie potrafił być tańszy od spalinowych odpowiedników im tańsze auta tym jest trudniej o to, ale jeżeli ktoś dojeżdża codziennie po 100km np. do pracy z powrotem to używanie to i ma dom to zakup dla niego używanego auta elektrycznego, nawet jeżeli będzie o połowę drożej od auta spalinowego, czyli za nie wiem 80 000 jak jakieś starsze auto elektryczne kupi czynne są też oczywiście oferty tańsza to to muszę bardzo szybko zwrócić, zwłaszcza przy oczywiście tak wysokich cenach paliw jak mamy teraz nawet on prawną energetyczne podrożeją na jakiś czas to wciąż to to będzie okres zwrotu by pewnie w przeciągu 23 lat najdalej i auto będzie, że taką na siebie zarabiać pamiętajmy też, że sprzedamy je drożej niż, a niż auto spalinowe, a czy autem elektrycznym da się bezpiecznie ruszyć wpadł już po Polsce da się robimy to bardzo bardzo często i oczywiście są samochody też jeździłam autami z małymi bateriami starymi już w no bez mała, a dziesięcioletnimi co trudno po tych aut ile to wcale nie było zbyt wiele i takim autem, które ma zasięg w okolicach 100 km zimą oczywiście podróżuje się słabo między miastami wybrałbym wybrałbym wtedy toczą natomiast te nowsze elektryki dużo większymi bateriami dużo szybszym ładowaniem i naprawdę dzisiaj nie odstają jakoś istotnie od od samochodów spalinowych a, a my często na jakich dłuższych przejazdach po Polsce Europie mamy takie czasy, jakie wrzucamy taką mapkę np. czasem przejazdu to zarzucają nam, że to jest niemożliwe, żebyśmy dojechali w takim czasie no, czyli jeśli czy też jest to zaskoczenie dla osób, które nie mają elektryków, że da się naprawdę podróżować z Gliwic po ilością i krótkimi przystankach, a na pytanie o tę opłacalność już teraz odpowiedziałem to jeszcze jest pytanie jak się przygotować się od strony finansowej do zakupu tego elektrycznego samochodu, czyli o jakich cenach rozmawiamy no i co z tym programem mój elektryk ceny dzisiaj najtańszego auta elektrycznego no raczej Miejskiego powiedział, a romańskiej marki zaczynają się od 90 kilku tysięcy złotych ten auta kompaktowe to jest rząd wielkości po tych pan jednak dość wysokich podwyżkach w okolicach 150 000 takie auta średnio wyższa półka jest około 200 000 i później ska jest limit oczywiście z, choć nie ma tak drogich leków jak tę drogę potraktować auta spalinowe w natomiast od tej kwoty, porównując auto spalinowe myśląc o tym czy warto kupić bierzmy pod uwagę też to, że auto sprzedamy też też drożej tak czy ta wartość rezydualna to ile on traci na wartość jest istotna, bo to jest nasz ostateczny koszt na nie, licząc tej gotówki, którą zakładamy, ale sprzedają przecież też się odzyskamy i dzisiaj to ta wartość rezydualna przez firmy leasingowe jest wyliczana na na dużo wyższe przy sprzedaży niż czapek spalinowe są firmy, które na tym zarabiają sprzedają tysiące takich samochodów i widać, że tam, że tam się opłaca i dlatego ja np. wynajmuje auto na na 3 lata, bo ja już nie muszą myśleć widzę, że ta firma kalkulowała sobie, że sprzedaje drożej i ono wychodzi już tani od auta spalinowego także m.in. dzięki tej tej dopłacie mój elektryk to jest w zależności od tego czy mamy dużą rodzinę trzymamy firma od niecałych 18 000 do 27 000zł w przypadku firm i to jest całkiem duże pieniądze popatrzymy na to ile to auto straci na wartości to potrafi pokryć połowę tej utraty wartości przez użytkowanie auta przez 345 lat więc, więc to ty to jest nam jak się popatrzy na excela i potrafi się zrobić taką analizę to jest ciężar bo, bo rzeczywiście auto staje się już wielu przypadkach tańsze od od auta spalinowego a, a oszczędność energetyczną oszczędność na przeglądach to to jest tylko tylko Bono tak naprawdę to, a do tego nie pewnie jest wiele mitów, z którymi cha, z którymi się często mierze typu z kolejki przy stacjach ładowania właśnie są kolejki nie ma w łonie trafiłeś na kolejka pewnie dziś w nocy efekty już jeździmy jeździmy w dzień przyjąwszy przejechać całą Europę na wschód zachód południe z elektrykami zrobiłem grubo ponad ponad 100 000 km tych kolejek niemal zdarzają się i zdarzają się nie wiem we Francji miałem takie sytuacje, kiedy było 8 stanowisk ładowania elektryków i podjął działa np. jako ostatni ktoś tam musiał poczekać, ale się szybko zmieniło gorzej oczywiście może się zdarzyć w Polsce mamy jedno stanowisko ktoś ładuje ten swój samochód i jeszcze wolno go ładuje, bo to jest wolna stacja będzie tam stało np. przez 30 minut no to wtedy rzeczywiście to będzie gorsza sytuacja jest infrastruktura tak jak już mówiliśmy się też zmienia kolejne kolejnymi, które się pojawia to jest pytanie czy ja jak Janek to podróż w Europie używa klimatyzacji na litość boską używam tak i co więcej jak jadę samochodem elektrycznym, który ma masaż, toteż tego masażu używam jak ma tam jakieś inne bajery to też z nich korzysta, bo wbrew pozorom naprawdę ta klimatyzacja czy nawet ogrzewanie, które zużywa więcej od klimatyzacji jak idziemy w trasę pokonujemy dużą ilość kilometrów w przeliczeniu na godzinę korzystania z tego urządzenia i waży minimalnie co nie 5% może jak jedziemy dziś, w jakich wolniejszych droga będzie 10% całego zużycia energii, więc absolutnie się tym nie przyjmuję jest mnóstwo innych tego typu mitów, które mają swoje uzasadnienie, bo one post rodziły się, kiedy te auta miały małe baterie leki rzeczywiście trudno się nimi jeździło między miastami też 5 lat temu, żeby pokonać trasę Warszawy do Gdańska, która tak jak mówiłem ci teraz z Gdańska na Śląsk przychodzi 5 godzin to my 5 lat temu Warszawy Gdańska jesteśmy 2 dni, bo nie było infrastruktury bateria była mała właściwie nie było, gdzie ładować ładowaliśmy go w końcu w hotelu przez noc bo, bo wszystkie inne opcje się wyczerpały i tak wtedy oszczędzaliśmy na wszystkim łącznie z ekranami, które wyłączyliśmy Łoś jest realizacja tymi miały swoją podstawę 5 lat temu, ale dzisiaj, a motoryzacji elektrycznej w zupełnie innym z rzeczonej tryka mam nadzieję wakacje były dla nas ciekawa interesująca, bo wszystkie zastrzeżenia, które poczyniliśmy w tej rozmowie warto wziąć pod uwagę jeśli ktoś decyduje się ktoś was będzie decydował się na zakup takiego samochody na wynajem czy różnego rodzaju inne rozwiązania od czasu do czasu warto też kontynuować temat, którzy już zaczęliśmy, więc jeśli akurat w tej sprawie, czyli samochodów elektrycznych albo może komunikacji miejskiej autobusów także elektrycznych ma jakieś pytania spostrzeżenia rób uznajecie, że coś, o czym powiedzieliśmy, relacjonując te historie, a można by, a jeszcze pogłębić może macie jakieś inne spostrzeżenia Piszcie Maciej Krupka głogowskim pod klub sam zawsze możemy wrócić do tematu aut elektrycznych, tym bardziej jak pokazują dane, które w przytoczonym początków i mówię tak temat w stanie się coraz bardziej popularny, a auta elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem na podcast zaprasza firma doradcza i Why Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAM PYTANIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA