REKLAMA

Erytrytol, ksylitol, słodziki - godni zastępcy cukru?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2022-07-31 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w niedzielnym obiedzie dziś naszym gościem jest Kamil patron dietetyk kliniczny diabetolog członek polskiego Towarzystwa medycyny stylu życia dzień dobry kłaniam się panu dzień dobry witam panie redaktorze witam państwa czy jest pan w stanie wyobrazić sobie i przekonać naszych słuchaczy, że życie bez cukru jest możliwe jest możliwe mała Errata nie jestem diabetologii jestem dietetykiem tutaj jest lekarza kwestia kwestia cukru czy jest czy możliwe życie bez niego to zależy, Rozwiń » jakim seksie mówimy, ponieważ my najczęściej jeśli cukier mamy mamy na myśli taki cukier stołowy, czyli sacharozy bez tego można się obejść czy ogólnie bez cukru można się obejść nie niestety nie no dobrze, ale jeśli mowa o takim cukrze, którego mamy wyobrażenie w paczkach kilogramowych, którego w tej chwili brakuje w sklepach to może im wybuchła panika związana z jego niedoborem w sklepach trzeba było przeprowadzić taką kampanie i też wyjaśnić światu Polakom, że ten cukier wcale nas nie zbawią wcale nie krzepi jak dekadę temu mówiono, kiedy też ten cukier był na wagę złota zdecydowanie tak tylko kwestia tutaj wykorzystania cukru to różnego rodzaju przetworów bądź też czas jednak najczęściej na naszych głowach na głowach Polaków jest takim wyborem nr 1 oczywiście możemy wybierać jakiegoś rodzaju zamienniki cukru w postaci jakąś recitalu ksylitolu jednak te produkty zbytnio do przetworów ogłoszenie nadać bądź też nie będą naszym pierwszym wyborem zwraca też kosztów, jakie musimy ponieść, żeby takie produkty zakupić no dobrze to skoro wspomniał pan o zamiennikach uczone, aby na pewno są zdrowe czy one służą naszym organizmom czy też wręcz przeciwnie to jest jakiś wytwór chemiczny który, który raczej może nam tylko zaszkodzić zdecydowanie są zdrowsze niż cukier i tak naprawdę praktycznie wszystkie czy to słodziki naturalne, czyli ksylitol ery Tryton przedstawia bądź też słodziki sztuczne, które znajdziemy różnego rodzaju produktach typu aspartam będą na pewno zdrowszym wyborem bardzo często niż sam cukier to też zależy po prostu danego przypadku danej osoby i od tego na co może sobie to druga osoba pozwolić jeśli chodzi o aktywność fizyczną w każdym razie dla osoby, która jest raczej kanap owce tutaj słodziki będą dużo dużo lepszym wyborem oczywiście w momentach, kiedy taka osoba nie ma ich problemów rząd w jelitach czy pan swoją czarną listę i na pewno nie chodzi ja nie wiem listę sklepów, w których cukru akurat nie ma tylko listę produktów, które absolutnie nie powinniśmy sięgać niezależnie od wieku stopnia naszego zaangażowania w sport taki rekreacyjny bądź też nie, zwracając uwagę na naszą sylwetkę taka lista będzie bardzo mocno indywidualna jednak i kwestia też zamykania się na każdy produkt bądź też na daną grupę produktów całkowicie też nie będzie dobrym wyborem oczywiście, jeżeli będzie nasz świadomy wybór to jak najbardziej kwestia jest taka, że bardzo często też mam jakieś zachcianki musimy tylko pamiętać, że zawsze za każdym razem z za każdym wyborem może iść jakaś jakieś drugie dno i tutaj produkty, które będą z dużą ilością tłuszczu palmowego bądź też produktów na takich, które mają nie do końca utwardzone tłuszcze będzie tutaj najgorszym tak naprawdę wyborem z racji tego, że częściowo utwardzone tłuszcze to najczęściej tuszy tras to po prostu tłuszcze trans, które powinniśmy unik, który powinniśmy unikać, bo też minimalizować do zera jeśli po prostu da, więc tutaj, jeżeli miałbym wybrać jakiś produkt, którego nie powinniśmy jeść to będzie to właśnie jakiś produkt słodki najczęściej jest to produkt czekoladowe soki słodycze ciasta, które będą miały częściowo utwardzone tłuszcze i nie będzie to związane stricte z cukrem, ale właśnie z tłuszczami wspomniał pan sacharozy, a fruktoza czy ona też jest takim miejscem, w którym należy uważać się jest we wszystkich owocach także w warzywach tych złotych czy istnieje np. nie wiem poradnia, które już nie należy na talerz kłaść osób niezależnie od tego jak bardzo są zdrowe i zasobne w winnym w innym mikroelementy musimy tutaj przedstawić tak naprawdę czym jest sacharoza, ponieważ sacharoza jest połączenie glukozę fruktozę właśnie owoce mają w różnych proporcjach i glukoza fruktoza w stanie wolnym oraz oraz dodatki sacharozy samej sobie tutaj, kiedy nasz organizm dostarcza dostarczamy naszemu organizmowi sacharozy bądź też samej glukozy z fruktozą dla niego Toni to te tak naprawdę nie bez znaczenia czy sacharoza czy też glukoza fruktozą, ponieważ te wiązania, które są sacharozy zaraz są bardzo szybko rozbijane kwestia tutaj wpływu na zdrowie będzie dokładnie taka sama z tym, że cukier, którym jest pożyjemy w postaci sacharozy czyste, czyli właśnie cukru stołowego, a owoców jest całkowicie inny, ponieważ za owocami, lecz także kwestia unika różnego rodzaju polifenoli czy też innych związków prozdrowotnych witamin składników mineralnych, czego samej sacharozy nie mamy i jeśli chodzi o porę dnia, w którym powinniśmy owoc zjadać, w których w, których będzie łatwiej po prostu je spożytkować nie ma takiej pory tak naprawdę dla osoby zdrowej osoba zdrowa może w każdej z każdej porze dnia zjeść owoce i tutaj nie ma jakiś negatywnych skutków bądź też wpływu na to co możemy przeczytać w internecie czy jakieś jakieś nadmierne fermentowane tych owoców w przewodzie pokarmowym coś takiego nie występuje jedyne na co zwrócił uwagę to u osób z cukrzycą typu drugiego te osoby, które spożywają tak wynika po prostu gdzieś tam z samych pomiarów, które przedstawiają nam nasi nasi pacjenci, że owoce zjedzone jednak przed snem mogą podnosić czasami cukry, które pojawiają się na czym w innych przypadkach tutaj nie ma to większego znaczenia czy istnieją badania, które dowodziłyby jak wygląda spożycie cukru takiego stołowego przez Polaków z całą pewnością takie występują i tutaj na pewno jakiś rządowe organizacje to badają z tym, że aktualnie nie znam danych jeśli chodzi o spożycie cukru w Polsce dla, gdyby pan odwołał się do własnych doświadczeń w pracy ze swoimi pacjentami zdecydowanie za dużo zdecydowanie za dużo z racji tego, że jednak większość osób przede wszystkim jest dość mało aktywne musimy też popatrzeć na to ile producenci dodają trudne do danych produktów i chociażby czy to jakieś ciuchy jakieś inne dodatki czy sosy są ogromną ilością czy to syropu glukozowo fruktozowy go czy cukru i my tego nie czujemy w ogóle to są takie produkty które, które jednak są słone i zaczyna się ze słodkim nie kojarzą, jeżeli mówimy tutaj o o innych produktach słodkich tutaj soki też będą takim produktem, który nie będzie zbytnio prozdrowotny dla dla osoby która, która raczej ma siedzący tryb życia co prawda można by powiedzieć my po prostu za mało się ruszamy tak, kiedy się ruszamy, więc możemy pozwolić na drugi więcej jednak tutaj polskie organizacje mówią, żeby ograniczyć ilość cukrów dodanych ogólnie cukru w pożywieniu około 10% energetyczną ości diety WHO mówi tutaj o 5%, czyli jeszcze mniej tutaj dla osoby która, która ma 2000cal całkowitej przemiany materii 200cal tak jeśli chodzi o polskie standardy to bardzo mało ja myślę, że tutaj owoców i dodatków to nawet możemy przebić bez problemu, więc tutaj dodany cukier każdy będzie praktycznie nadmiarowe bardzo często i na pewno na pewno mogę są dozą pewności powiedzieć, że większość z nas tego cukru zjada bardzo dużo tylko, żeby go tak naprawdę nie nie monitorujemy go nie widzimy go nie czuję skoro nie prośbą to może groźbą myśli pan, że podatek cukrowy jest w stanie zmienić nasze preferencje od teraz szczególnie zaglądamy do naszych portfeli ja myślę, że podatek cukrowy on działa tak mamy badania, które wskazują na to rząd działa, że faktycznie może zmniejszać tutaj spożycie cukru ogólnie w społeczeństwie tylko ja myślę, że to nie jest ten kierunek zmuszanie, który nie idzie z edukacją nawet w ogóle zmuszanie osoby do nierobienia czegoś będzie miał najczęściej skutek odwrotny ludzie i tak znajdą jakiś sposób, żeby po prostu jeszcze kupić to czy Cole czy jakiś inny produkt kompletnym Compu kompletnie nie rozumiem tego, dlaczego podatek cukrowy objął także słodziki to kompletnie moim zdaniem bez sensu kwestia kwestia samego samego ograniczenia spożycia cukru społeczeństwie powinno być troszeczkę moim zdaniem inne powinny być bardzo mocno edukację tych osób tych grup osób, które najwięcej spożywają to powinno bardziej w kierunku np. reklam tak, ale tutaj już tak naprawdę ograniczamy sobie koszty, jakby zwiększamy zwiększamy koszty i nie dostajemy nic w zamian, ponieważ edukacja będzie nas kosztować podatek cukrowy troszeczkę do budżetu pieniędzy wprowadza a kiedy zakażemy reklam, które promują spożycie produktów wysoko schodzenia szczególnie dzieci tak, bo to jest też kluczowe kluczowe miejsce no to niestety my tych pieniędzy będziemy mieli w budżecie mniej ja myślę, że to jest główny powód, dlaczego został wprowadzony podatek cukrowy ja się z nim zgadzam no tak powiedzmy pułapu no tak państwo chwaliło się swego czasu, że za kwartał jest w stanie nawet ściągnąć z tytułu tego podatku około 300 000 000, czyli krótko mówiąc płacimy więcej, ale płacimy więcej bezrefleksyjnie nie zastanawiając się nad tym, dlaczego ten podatek został wprowadzony na wpływy budżetu to jedno, ale też troska o nasze zdrowie mam nadzieję z punktu widzenia ustawodawcy to drugie no ja myślę, że tutaj głównie chodziło mam taką nadzieję, że to głównie chodziło o zdrowie Polaków, a nie o dodatkowe wpływy do budżetu jednak te pod te wpływy są widoczne i gdzieś gdzieś te pieniądze będziemy mogli jako państwo gdzieś ulokować na pewno w kontekście tutaj ochrony zdrowia kwestia jest taka czy faktycznie same podatki będą na tyle efektowne zmniejszeniu spożycia cukru, niż kiedy byśmy wprowadzili po prostu tej edukację myślę, że tutaj główną częścią całego tego programu powinno być właśnie edukacja społeczeństwa szczególnie szczególnie właśnie w kontekście w kontekście spożycia nie tylko samych samych cukrowych produktów, ale ogólnie słodyczy, które nie tylko są cukrem, ale też i przede wszystkim tymi wszystkimi dodatkami, które nie z 1 strony będą nas uzależniać od siebie czy dodatki smakowe, ale także i niezbyt zdrowymi tłuszczami, które będą przyczyniać do rozwoju wielu wielu chorób zresztą tak samo jak cukier i inne i sam sam jak wysoki wysoki indeks takich produktów jako dietetyk pewnie natknął się pan na memy, które pokazują jak wyglądali Polacy w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych no z rzadka zdarzało się, że zobaczyliśmy na tych fotografiach kogoś bardzo bardzo otyłego i takie tłumaczenie wprost, bo kiedyś tego nie było czuć rzeczywiście może być źdźbło prawdy w tym, że ta ograniczona podaż także tych produktów słodkich powodowała, że Polacy nie spożywali, a co za tym idzie nie mieli problemu z nadwagą to to jest na pewno tylko część całego tego obrazu, ponieważ z 1 strony tak nie było takich tak takiej ilości produktów, które miały bardzo duże ilości cukru, który był bardzo bardzo kaloryczne tak szczególnie tej w Polsce nie było nie było duże ilości hamburgerów czy innych produktów z drugiej strony aktywność fizyczna tych osób w tamtych czasach była całkowicie inna i oni się, więc po prostu ruszali kwestia kwestia też nie było reklamy takiej nachalnej jak widzimy to teraz, kiedy praktycznie większości mediów są to reklamy jak najdłuższe, tak więc już już niemożna do życia większość tych produktów to są albo suplementy diety, które mają nas wyleczyć albo są produkty, które są bardzo smaczne i będą zachęcać do spożycia szczególnie dzieciaków tutaj myślę, że to jest tak kluczowe miejsce oczywiście edukacja dzieci bardziej bym kierował się w edukację rodziców, ale tutaj reklamy kierowane do dzieciaków będą też kluczowe w kontekście wyboru danych danych produktów kiedyś po prostu takich takiego czegoś nie było, tak więc myślę, że z 1 strony była to dostępność z drugiej strony to była reklama no musi mieć do tego dołożyć sam aspekt aktywności fizycznej, którym mógł być większy po prostu niż to wygląda tercet dziękuję panu bardzo za rozmowę dziś gościem niedzielnego obiadu był Kamil protest dietetyk kliniczny członek polskiego Towarzystwa medycyny stylu życia dziękuję bardzo, dziękuję bardzo naszych słuchaczy zapraszam teraz na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA